ANGGUR KHASIAT DAN UBATANNYA



Menerusi kajian secara ilmiah mengenai buah anggur, diyakini bahawa ia memiliki khasiat dari sudut perubatan. Anggur merupakan sejenis buah rendah lemak, dan disebut-sebut sebagai makanan fungsional yang banyak memberikan manfaat dari nutrisi yang terkandung kerana dapat mengurangi risiko kardiovaskular.

Anggur mengandungi 70 % kalori per setengah cawan dan merupakan sumber potassium, vitamin C dan pectin - sejenis serat yang dapat membantu mengurangi kolesterol darah. Bila telah dikeringkan ia dipanggil kismis, anggur memiliki konsentrasi gula dan zat besi yang tinggi. Anggur juga mengandungi beberapa phytochemical termasuk resveratrol yang terdapat dalam kulitnya. Dalam beberapa penelitian terhadap resveratrol yang terdapat dalam kulit semua jenis anggur, ianya baik untuk mengurangi risiko kanser payudara, kanser hati, kanser usus dan penyakit jantung.
Anggur yang segar bukan sahaja mengandungi vitamin yang baik untuk kesihatan. Selain untuk dimakan, anggur juga boleh dijadikan sebagai bahan kecantikan. Sekiranya dijadikan sebagai bahan dalam bentuk krim, ia mampu menyerap ke dalam kulit. Krim yang diperkaya dengan vitamin daripada pokok anggur yang mampu hidup sehingga 60 tahun itu, dapat mengurangkan garis halus, mengawal jerawat yang baik dan turut membantu mengawal sejenis masalah kulit iaitu psoriasis.

Kajian menunjukkan anggur bukan saja membekalkan kandungan vitamin C yang tinggi, bahkan boleh membaiki tahap anti oksida dalam tubuh manusia. Kehadiran tinggi radikal bebas yang berpunca daripada pelbagai elemen seperti pencemaran didapati antara punca utama yang menyebabkan kulit mengalami proses penuaan dengan cepat.

Justeru, apa saja yang mengandungi bahan anti oksida berupaya untuk meneutralkan radikal bebas. Anggur diantaranya. Tidak hairanlah pengambilan anggur digalakkan berikutan kandungan anti oksidanya yang tinggi. Anggur yang mengandungi vitamin C memang terkenal peranannya mencantikkan kulit wajah juga berfungsi sebagai anti oksida.

“Ia juga membantu meneutralkan kemusnahan molekul radikal bebas kulit, membantu melindungi kulit daripada kesan kemusnahan sinar UVA dan UVB yang boleh merosakkan kulit.

“Selain buah, biji anggur pula dikatakan 50 kali ganda lebih efektif sebagai anti oksida berbanding vitamin E, malah membantu kelembapan kepada kulit. Sementara daunnya pula yang kaya dengan polyphenols membantu dalam proses pembuangan toksin tubuh,”


Di antara sekian banyak buah-buahan Buah Anggur telah disebutkan sebanyak 14 kali didalam Al-quran. Telah disebutkan juga di dalam Al-Quran anggur memiliki khasiat dan kegunaan yang luar biasa. Anggur yang kering disebut kismis dan kismis yang baik biasanya berukuran besar, berlemak, dan banyak mengandungi minyak, juga berkulit tipis dan bijinya sedikit. Menurut Hisham Tahlbah dalam karyanya bertajuk Ensiklopedia Mukzijat Alquran dan Hadis, kismis yang seperti itu kaya kandungan gizi. Jika dimakan bijinya akan memberi manfaat yang banyak untuk pencernaan, hati dan limfa. Tahlbah menambahkan, kismis juga dapat mempersubur hati, selain juga bermanfaat untuk menghilangkan rasa sakit di tenggorok, dada, paru-paru dan ginjal.

Kandungan anggur dalam surah Abasa ayat 27-29 Allah SWT berfirman:
"Lalu kami tumbuhkan biji-bijian, anggur, dan sayur-sayuran, zaitun dan kurma (di bumi itu)."
Allah SWT menciptakan anggur di bumi, dengan memberikan begitu banyak manfaat bagi umat manusia. Aneka jenis buah-buahan segar diciptakan olih Maha Pencipta untuk umat manusia. Menurut Thlbah, anggur sudah dikenal sejak masa Nabi Nuh AS.
“Dengan (air hujan) itu, Dia menumbuhkan bagi kamu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan.” (Surah An Nahl: 11)
Kesimpulannya, anggur adalah salah satu buah yang paling banyak manfaatnya. Berkata Tahlbah buah anggur ini, sangat baik untuk dimakan, baik ketika masih segar ataupun sudah kering. Anggur merupakan buah yang mudah dicerna. Anggur hijau maupun merah memiliki khasiat yang sama, keduanya bolih dimanfaatkan untuk menjadi buah, makanan, minuman, maupun sebagai penawar.
Pendapat yang sama juga dinyatakan olih Ibnu Qay-yim. Menurut beliau, anggur adalah salah satu buah-buahan yang memiliki banyak manfaat. Anggur adalah salah satu buah dari sekian banyak buah, salah satu makanan bergizi dari sekian banyak makanan bergizi, salah satu ubat dari sekian banyak ubat, dan salah satu minuman dari sekian banyak minuman. Sebagai ubat, anggur memiliki kandungan gizi yang sangat tinggi.
Tahlbah berkata, anggur diyakini boleh mengubati batuk, memurnikan darah, membersihkan usus, pencernaan. Didalam bukunya, Pengubatan Pernafasan Thalbah menjelaskan, anggur juga memiliki manfaat sebagai ubat untuk pengubatan pernafasan. Untuk pengubatan tersebut, anggur diolah menjadi minuman yang berupa jus. Perahan air anggur juga berkhasiat menurunkan panas badan, menghentikan batuk, dan membuat perut merasa nyaman, menurut Tahlbah lagi, Jus anggur, boleh membantu penyembuhan dari penyakit hemaroid (buasir), gangguan pencernaan, batu ginjal dan gangguan hempedu. Menurut tahlban lagi anggur muda atau anggur segar, kedua dua memiliki manfaat dapat memampatkan darah yang terus menerus mengalir keluar (pendarahan), menguatkan dan memperlancar saluran pencernaan, serta mengatasi masalah usus besar.
Para doktor nutrisi menganjurkan untuk meminum segelas jus anggur, sebelum sarapan dan sebelum makan malam. Bahkan meminum segelas anggur sebelum tidur juga membantu untuk tidur nyenyak tanpa insomnia. Jus anggur juga baik untuk orang-orang yang keracunan, keletihan atau dalam masa penyembuhan atau terkena batu ginjal (batu karang). Menurut doktor nutrisi lagi, jus anggur harus segera diminum setelah diperah airnya karena jika dibiarkan terlalu lama ia akan bertukar menjadi arak yang bolih memabukkan.
“Dari buah kurma dan anggur, kamu membuat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang mengerti.” (Surah Al-Nahl ayat 67).

Menurut Abu Muhammad Abdallah Ibn Ahmad Ibn al-Baitar Dhiya al-Din al-Malaqi atau lebih dikenal sebagai Ibnu al-Baitar anggur adalah buah yang paling diminati. Ia juga tergolong paling baik dibandingkan buah-buahan lainnya, karena mengandung banyak lemak. Ia dapat menggemukan orang yang kurus, membersihkan darah, dan melancar saluran pencernaan. Anggur juga bermanfaat untuk memulihkan orang yang sakit, dan menguatkan jantung, jelas Ibnu Baithar, ahli botani Muslim terkemuka di era kejayaan Islam di Andalusia. Anggur sangat efektif dalam membangun, memperbaiki, dan memperkuatkan sel-sel tubuh.


Ekstrak Biji Anggur (Vitis Vinifera)

Ekstrak Biji Anggur, yang dikeluarkan dari kulit dan biji anggur, mengandungi perlindungan oligomeric proanthocyanidins (OPC) dalam kuantiti yang ketara. Kandungan utama ekstrak Biji Anggur adalah kompaun phenolic kepada mononers (catechins, epicatechin, dan taxifolin) dan flavonoid yang sejat. Ekstrak biji tersebut dibuktikan sebagai antioksida kuat yang dapat melindungi badan daripada proses penuaan dan pereputan dengan meningkatkan ketahanan plasma darah terhadap tekanan beroksida. Kajian saintifik menunjukkan bahawa kuasa antioksida proanthocyanidins di dalam ekstrak biji anggur 20 kali lebih berkuasa daripada vitamin E dan 50 kali lebih berkuasa daripada vitamin C.

khasiat ubatan yang terkandung di dalam buah anggur diantara lain adalah:

1. Mengurangkan risiko serangan jantung. – Anggur mengandungi nitric oxide yang tinggi di mana ianya bolih mengurangkan pembentukan gumpalan di dalam darah. Justeru ia akan mengurangkan berlakunya serangan jantung.
2. Mengurangkan kolesterol tubuh – Anggur mengandungi bahan pterostilbene yang mempunyai kapasiti untuk mengurangkan kolesterol di dalam tubuh.
3. Mengatasi masalah sembelit – Anggur juga mengandungi bahan organik asid, gula dan cellulose. Bahan-bahan ini akan membantu masalah penghadaman dan sembelit yang berlaku kepada pesakit.
4. Buah pinggang yang sihat – Selain itu, anggur juga mengurangkan nilai keasidan pada uric acid di dalam tubuh. Ia juga membantu menyingkirkan asid-asid daripada sistem tubuh. Dan ini akan mengurangkan tekanan kerja kepada ginjal (buah pinggang).
5. Kanser payu dara – Melalui kajian yang dijalankan ke atas tikus setelah mereka diberi makanan anggur, didapati anggur juga mengurangkan risiko penyakit kanser payu dara.
6. Alzheimer – Resveratrol, sejenis polyphenol, didapati menurunkan beta amyloid di dalam pesakit alzheimer. Anggur juga pada hakikatnya membantu kesihatan otak manusia.
7. Mencegah jangkitan – Anggur mengandungi bahan antibakteria dan antivirus yang mampu mencegah jangkitan pelbagai jenis penyakit.
8. Risiko kanser – Flavonoids yang terkandung di dalam anggur bertindak sebagai antioksidan yang melawan kanser. Anthocyanins and proanthocyanidins yang ada di dalam anggur juga bertindak mengurangkan risiko pertumbuhan kanser.

Phytokemisty

Phenolic acids, Flavonols, Flavon-3-ols, Myricetin, Peonidin, Flavonoids, Resveratrol, Quercetin, Tannins, Anthocyanins, Kaempferol, Cyanidin, Ellagic Acid, Proanthocyanidins

Senarai Surah Yang Menyebut
Tentang Anggur
Bilangan Ayat
An-Naba’ 32
Abasa 28
Al-An’am 99
Yaasin 34
Al-Nahl 67

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

11 comments:

faralicious said...

sgt berinformasi. thank you ya!

herba & tumbuhan said...

Anda amat amat dialu alukan keblog ini bila saja

Yang Zaniza said...

alhamdulillah saat manfaat blog saudara , sy amat menghargai segala info yg sy dapati d sini..dan sy merupakan salah seorg pengamal perubatan secara alami ...dan sy menolak ubat ubatan yg berunsurkan dadah ....

Unknown said...

saya selalu amal GLORIUOS yang mengandungi ekstrak biji anggur dan alhamdulillah,saya rasa perbezaan tahap kesihatan saya.

nz said...

Syukran

atiehilmi.com said...

thanx untuk info.. saya cari fakta tentang Tahlbah.. keluar sini pulak.. alang2 kan.. hee~ jemput singgah blog saya juga..

arrazyy1980@gmail.com said...

Assalamualaikum,sejak amalkan anggur,kismis,kurma,masalah kesihatan saya semakin baik,

arrazyy1980@gmail.com said...

Assalamualaikum,sejak amalkan anggur,kismis,kurma,masalah kesihatan saya semakin baik,

Ashira said...

Terima kasih di atas info

Kisah cerita sukses said...

KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Post a Comment