Perubatan tradisional Cina kuno (klasik)


Perubatan tradisional Cina ialah satu lingkungan amalan perubatan tradisional yang berasal dari China. Walaupun diterima baik dalam arus rawatan ubat di serata Asia Timur, ia dianggap sebagai suatu sistem perubatan alternatif di kebanyakan tempat dunia barat.

Amalan perubatan Cina termasuk rawatan seperti ubat herba, akupunktur, akupressure, terapi diet, dan urut Tui na dan Shiatsu. Qigong dan Taijiquan juga berkaitan dekat dengan perubatan tradisional Cina.

Falsafah ubatan Cina tradisional banyak berpenggaruh dari pemikiran Taoisme, Buddha dan Neo-Konfusianisme, ia mencerminkan kepercayaan Cina kuno (klasik) bahawa kehidupan dan aktiviti manusia individu mempunyai hubungan erat dengan persekitaran pada semua tahap.

Klasik Herba Shen Nong, sebuah buku perubatan Cina 2000 tahun kini dianggap sebagai buku tertua pada perubatan herba timur, mengklasifikasikan 365 spesis akar, rumput, kayu, bulu, haiwan dan batu ke adalam tiga kategori perubatan herba:
Teori asas dan model badan


Interaksi dari Wu Xing.

Perubatan Cina tradisional secara umumnya diasaskan pada konsep falsafah bahawa badan manusia adalah suatu alam kecil dengan suatu muatan sistem hubungan antara yang lengkap dan canggih, dan yang pada sistem itu biasanya berfungsi dalam keadaan seimbang untuk mengekalkan fungsi kesihatan badan manusia. Keseimbangan yin dan yang dianggap dengan memasuki qi ("nafas", "kuasa hidup", atau "tenaga rohaniah"), darah, jing ("inti buah pundi", termasuk "air mani"), cecair tubuh, Wu Xing, perasaan, dan nyawa atau mambang (shen). PTC mempunyai sebuah model badan unik, secara terkenal berkenaan dengan sistem meridian. Tidak seperti model anatomi Barat yang membahagikan badan fizikal ke dalam bahagian-bahagian, model Cina lebih berkenaan dengan fungsi. Oleh itu, limpa PTC bukan suatu keping khusus daging, tetapi dua aspek fungsi berkaitan dengan perubahan dan pengangkutan dalam badan, dan fungsi akal pemikiran dan pelajaran.

Perbezaan rantau dan falsafah di antara pengamal dari aliran sekolah-sekolah membawa kepada perbezaan dalam amalan dan teori.Teori digunakan bagi menjelaskan badan manusia dalam perubatan tradisional Cina termasuk:

• Saluran, juga digelarkan "meridian"
• Wu Xing
• Qi (CHI)
• Three jiaos juga digelarkan Triple Burner, Triple Warmer, atau Triple Energiser
• Yin dan Yang
• Zang dan Fu

Teori Yin/Yang dan lima elemen dapat digunakan pada kepelbagaian sistem selain daripada tubuh manusia, di mana teori Zang Fu, teori meridian dan teori tiga jiao (pemanas Tiga belas) adalah lebih khusus.

Ada juga model terasing yang digunakan pada pengaruh patologi, seperti teori perkembangan Empat tahap penyakit panas, teori Enam peringkat tembusan penyakit sejuk, dan sistem Lapan prinsip pengelasan penyakit.

Diagnostik


Berikutnya falsafah makro penyakit, diagnostik tradisional Cina berasaskan suatu pemerhatian keseluruhan simptom manusia daripada ujian makmal peringkat "makro". Ada empat jenis kaedah diagnostik PTC:

perhatian (望 wàng), dengar dan bau (闻/聞 wén), bertanya kan latar belakang (问/問 wèn) dan sentuhan (切 qiè) (pemeriksaan dan bacaan nadi dengan sentuhan pesakit) orang Cina merujukkan sebagai "Pergi untuk merasa nadi saya."

Perubatan tradisional Cina dianggap memerlukan kemahiran diagnostik yang mendalam. Latihan bertahun-tahun atau berdekad-dekad dikatakan diperlukan untuk pengamal PTC bagi memahami kerumitan keseimbangan simptom dan dinamik. Dalam peribahasa Cina dikatakan, “Seorang doktor (TCM )yang bagus, layak menjadi seorang perdana menteri yang bagus dalam sebuah negara”.

Teknik
1). Sentuhan (切 qiè)
• Denyutan nadi arteri radial (diagnosis nadi) pesakit dalam enam kedudukan
• Denyutan badang pesakit (khususnya bahagian abdomen, dada, belakang, dan lumbar) untuk kelembutan atau perbandingan bahagian kepanasan atau kesejukan relatif bahagian berlainan badan
2). Perhatian (望 wàng)
• Pemerhatian lidah pesakit, suara, rambut, muka, postur, gaya jalan, mata, telinga, urat pada jari telunjuk kanak-kanak
• Mana-mana lain yang dapat diperhatikan tanpa peralatan dan tanpa mencederakan pesakit
3). Dengar dan bau (闻/聞 wén)
• Pemerhatian pelbagai bau pesakit
4). Bertanya kan latar belakang (问/問 wèn)
• Menanya pesakit tentang kesan masalah mereka.
• Menanya soalan rinci tentang keluarga mereka, persekitaran hidup, diet makanan, emosi, kitaran haid untuk wanita, kanak-kanak membawa sejarah, tidur, senaman, dan apa-apa yang mungkin memberikan pandangan jauh ke dalam seimbangan atau ketidakseimbang seorang individu.

Kaedah rawatan

Kaedah-kaedah berikut dianggap sebahagian perubatan Cina:
1. Akupunctur (针灸/ 針灸) (dari perkataan Bahasa Latin acus, "jarum", dan pungere, bermakna cucuk") sebuah teknik di mana pengamal meyucuk jarum halus ke dalam titik khusus di badan pesakit. Biasanya lebih kurnag sedozen akupoin disuntukkan ke dalam satu sesi, walaupun jumlah jarum digunakan dapat berlingkungan di mana-mana dari hanya satu atau dua ke 20 atau lebih. Kesan yang diniatkan adalah untuk menambahkan peredaran dan menyeimbangkan tenaga (Qi) di dalam badan.

2. Aurikuloterapi (耳灼疗法/耳燭療法), yang datang bawah tajuk Akupunktur dan Moksibusti.

3. Terapi makanan Cina (食疗/食療): Cadangan kedietan biasanya dilakukan menurut dengan keadaan individu pesakit berkaitan dengan teori PTC. "Lima perisa" biasanya dilakukan menurut dengan keadaan individu pesakit berkaitan dengan teori PTC. "Lima perisa" (suatu aspek penting herbalisme Cina juga) mengindikasikan fungsi apa pelbagai jenis makanan bermain dalam badan. Suatu diet seimbang, yang membawa ke kesihatan, adalah apabila Lima perisa berfungsi berseimbang. Apabila seorang dijangkitkan (dan oleh itu tidak seimbang), sesetengah makanan dan herba ditetapkan untuk mengembalikan seimbang pada badan.

4. Perubatan herba Cina (中草药/中药/中藥): Di China, perubatan herba dianggap kemodalan terapeutik asas perubatan bahagian dalam. Dari lebih kurang 500 herba Cina yang digunakan hari ini, 250 atau begitu sangat umum digunakan. Daripada menjadi ditetapkan secara individu, herba tunggal digabungkan ke dalam rumusan-rumusan yang direkbentuk untuk digunakan pada keperluan khas pesakit individu. Sebuah rumusan herba dapat mengandungi di mana-mana dari 3 ke 25 herba. Dengan terapi diet pula, tiap herba mempunyai satu atau lebih dari lima perisa/fungsi dan satu dari lima "suhu darjah" ("Qi") (panas, agak panas, pertengahan, sejuk, dingin). Selepas ahli herba menentukan keadaan suhu darjah ketenagaan tubuh pesakit, dia prescribes suatu campuran herba disesuaikan untuk menyeimbangkan ketidakharmoni. Satu contoh klasik perubatan herba Cina adalah kegunaan pelbagai cendawan, seperti reishi dan shiitake, yang kini berada bawah kajian intense oleh ethnobotanists dan penyelidik perubatan untuk penambahan sistem imun.

5. Cawanan (拔罐): Sejenis urut Cina, menyawan terdiri dari meletakkan beberapa "cawan" kaca (sfera buka) pada tubuh. Sebatang mancis dinyalakan dan diletakkan di dalam dan kemudian dialihkan sebelum meletakkan cawan terhadap kulit. Apabila udara dalam cawan dipanaskan, ia megembang, dan selepas meletaknya pada kulit, menyejuk, menciptakan tekanan lebih kurang dalam cawan yang membenarkan cawan untuk meletak ke kulit melalui sedutan. Apabila menggabungkannya dengan minyak urut, cawan dapat menggelongsor di keliling belakang, memberikan para pengamal memikirkan suatu urut tekanan membalik.

6. Die-da or Tieh Ta (跌打) biasanya diamalkan oleh ahli seni pertahanan diri yang mengetahui aspek-aspek perubatan Cina yang digunakan pada rawatan trauma dan kecederaan seperti bone fractures, sprains, and bruises. Sesetengah para pakar ini juga mengguna atau mencadang disiplin lain terapi perubatan Cina (atau perubatan Barat dalam zaman moden) jika kecederaan serius dilibatkan. Amalan semacam muatan tulang (整骨) tidak umum di Barat.

7. Gua Sha (刮痧)

8. Moxibustion: "Moxa," sering digunakan conjunction dengan akupunktur, terdiri dalam pembakaran mugwort kering Cina (Artemisia vulgaris) di acupoints. "Direct Moxa" melibatkan cubitan clumps of the herb ke dalam kon-kon yang diletakkan pada acupoints dan dinyalakan hingga panas. Biasanya kon yang membakar dialihkan sebelum membakar kulit dan difikirkan, selepas kegunaan berulangan, untuk memanaskan tubuh dan menambah peredaran. Moxa dapat juga digulungkan ke dalam tiub berbentuk rokok cigar, dinyalakan, dan dipegang ke atas titik akupunktur, atau digulungkan ke dalam sebuah bola dan dilekatkan pada hujung belakang sebuah jarum dimasukkan untuk kesan memanas.

9. Senaman Qigong fizikal seperti Tai chi chuan (senaman Taijiquan 太极拳/太極拳), Tafakur Berdiri (站樁功), Yoga, BaDuanJin Brokad (八段锦/八段錦) dan seni pertahankan diri Cina lain.

10. Qigong (气功/氣功) dan berkaitan penafasan dan lahitan tafakur.

11. Urut Tui na (推拿): sebentuk urut semacan dengan akutekanan (dari mana shiatsu timbul). Urut Timur biasanya ditadbirkan dengan pesakit yang berpakaian penuh, tanpa penggunaan lemak atau minyak. Koreografi sering melibatkan tekanan ibu jari, meraba, percussion, dan stretches.

12. Sesetengah doktor PTC dapat juga menggunakan kaedah-kaedah esoterik yang menggabungkan atau mencerminkan kepercayaan peribadi atau pemakaran seperti Fengshui (风水/風水) atau Bazi (八字).

Ubat-ubatan Tradisional China
中国国际广播电台

Ubat-ubatan tradisional China ialah ubat mencegah, mendiagnosis dan merawat penyakit, ubat-ubatan tradisional China termasuk ubat herba, ubat dari binatang, ubat galian serta sebahagian ubat bahan kimia dan biologi. Penciptaan dan penggunaan ubat-ubatan di China sudah bersejarah selama beberapa ribu tahun, tetapi panggilan ubat-ubatan tradisional China diwujudkan lebih lambat, setelah perubatan barat diedarkan ke China, bagi membezakan kedua-dua jenis perubatan, ubatan China baru mula dipanggil ubat-ubatan tradisional China.

Terdapat satu riwayat terkenal di China tentang seorang dewa bernama Shen Nong, beliau cuba memakan lebih 100 jenis rumput untuk menjadikannya ubat herba dan pernah ketemu 70 jenis racun dalam satu hari. Riwayat tersebut mencerminkan rakyat China pada zaman kuno menemui bahan ubat dalam perjuangan dengan alam sekitar dan penyakit, dan juga mencerminkan ubat-ubatan tradisional China berasal dari bekerja.

Pada zaman Dinasti Xia, Shang dan Zhou(penghujung abad ke-22 — tahun 256 sebelum Masihi), rakyat China sudah mencipta arak ubatan dan air ubat. Karya “Shijing” pada zaman Dinasti Zhou Barat(kira-kira abad ke-11— tahun 771 sebelum Masihi) merupakan dokumen yang mencatat ubat-ubatan paling awal di China. “Neijing”.
Pada zaman Dinasti Qin dan Dinasti Han(tahun 221 — 220 Masihi), ramai dokter telah menyimpul banyak data ilmu ubatan dan menyunting buku “Shennongbaicaojing”. Buku ini telah mencatat 365 jenis ubat-ubatan, banyak ubat yang dicatat dalam buku itu masih digunakan dalam klinikal sampai sekarang.

Pada zaman Dinasti Tang(tahun 618 Masihi—tahun 907 Masihi) ekonomi yang makmur telah mendorong perkembangan ilmu ubat-ubatan China. Kerajaan Dinasti Tang telah menyunting kamus ubat-ubatan yang pertama di dunia, iaitu “Bencao Dinasti Tang”. Buku itu mencatat 850 jenis ubat dan memasuki gambar ubat, ini selanjutnya menyempurnakan sistem ilmu ubat-ubatan tradisional China.

Sehingga zaman Dinasti Ming (tahun 1368 Masihi—tahun 1644 Masihi), dokter terkenal China Li Shizhen dalam tempoh 27 tahun telah menyunting “Bencaogangmu”, buku ilmu ubat-ubatan yang terkenal di China. Buku itu telah mencatat 1892 jenis ubat dan merupakan buku ilmu ubat-ubatan yang paling hebat dalam sejarah China.

Setelah China baru ditubuhkan pada tahun 1949, kerajaan China telah mengadakan pengkajian dalam bidang yang meluas, termasuk ilmu tumbuh-tumbuhan, ilmu penetapan penyakit, ilmu kimia, ilmu klinikal dan lain-lain, ini telah menyediakan bukti dari segi sains untuk menetapkan sumber ubat, perbezaan asli dengan palsu bahan ubat serta menghuraikan fungsi bahan ubat. China telah menerbitkan “Catatan Ubat-ubatan Trasisional China” peringkat kebangsaan dan tempatan pada tahun 1961 berdasarkan penyiasatan umum sumber bahan ubat kebangsaan. Pada tahun 1977, China telah menerbit “Kamus Ubat-ubatan Tradisional China”, buku itu mencatat 5767 jenis ubat tradisional China. Di samping itu, China juga menerbitkan banyak buku panduan ubat-ubatan tradisional China, karya ubat herba tempatan serta surat khabar dan majalah yang berkaitan dengan ilmu ubat-ubatan tradisional China, selain itu, banyak badan pengkajian, pengajaran dan pengeluaran ubat tradisional China telah ditubuhkan.

Sumber Ubat-ubatan Tradisional China

Wilayah China sangat luas, geografinya rumit dan iklimnya bermacam-macam, ini telah menyediakan suasana ekologi yang kepelbagaian dan menyediakan kemudahan untuk pengeluaran bahan ubat. Sekarang, jumlah ubat tradisional China mencapai lebih 8 ribu jenis darinya, lebih 600 jenis ubat sering digunakan, ia menjadi Jumlah jenis ubat China yang paling tinggi di dunia. China mengeksport ubat tradisionalnya ke lebih 80 negara dan telah mendapat nama baik di seluruh dunia.
Penggunaan ubat-ubatan tradisional China berdasarkan pada teori perubatan tradisional dan kesan ubat keatas badan manusia. Sifat ubat tradisional China dibahagikan kepada dingin, panas, hangat dan sejuk atau masam, pahit, manis, pedas dan masin. Untuk secara selamat dan berkesan menggunakan ubat tradisional China, mesti mahir pengetahuan asas tentang penggabungan bahan ubat, patang larang memakan, jumlah dan cara penggunaan. Menggabungkan ubat ialah menggunakan 2 jenis ubat atau lebih bersama-sama dalam rawatan berdasarkan keadaan penyakit dan sifat ubat tersebut. Pantang termasuk pantang penggabungan kepelbagaian ubat, pantang hamil, pantang makanan dan pantang musim. Jumlah penggunaan klinikal bermakna jumlah penggunaan sejenis bahan ubat atau jumlah penggunaan ubat seharian untuk orang dewasa, dan juga kadar penggunaan kepelbagaian bahan dalam sejenis ubat.

Rawatan Tradisional Cina Dalam Acupressure


Acupressure mempunyai banyak kebaikan dan telah diamalkan di Asia semenjak babarapa abad yang lalu. Asas kepada acupressure adalah mengembalikan keseimbangan CHI (Qi)atau tenaga semulajadi dalam badan. Ini adalah hampir sama dengan rawatan acupuncture, walau bagaimanapun dalam rawatan ini tiada jarum digunakan. Sewaktu sesi acupressure dijalankan. Penggamal yang pakar akan menggunakan tekanan ke tempat yang khusus pada permukaan badan dengan tangan, siku atau peralatan tertentu. Ia bertujuan membetulkan pengaliran tenaga sihat, dengan menghakiskan ketidak seimbangan yang terjadi dan meyembuhkan pesakit.

Prinsip Acupressure

Berkata penggamal acupressure “Urutan yang secara betul bolih meyembuhkan ailment, seperti Tekanan Darah tinggi dan arthritis yang kronik. Acupressure amat terkenal dalam rawatan perubatan Cina yang mampu membantu menggembalikan peyemburan semata-mata dengan pengunaan tekanan keatas sesuatu tempat pada tubuh badan. Ia telah diamalkan di negeri Cina dan lain lain tempat di Asia selama seribu tahun dan terkenal sebagai satu cara rawatan untuk memperbaiki pengaliran darah dalam ketahanan tubuh badan.

Penggamal Acupressure mempercayai bahawa tubuh badan manusia mampu menerima dan meyerap tenaga electromagnetic, yang menggalir dalam tubuh badan melalui saluran dipanggil sebagai meridians. Terdapat sebanyak 500 nokta acupoint sepanjang 14 meridians dalam tubuh badan manusia, yang kesemuanya berhubung kait kepada organ tunjang (vital). Apabila saluran meridian tersumbat, se-seorang akan menghadapi beberapa masalah yang mengakibatkan gangguan kesihatan. Perawat akan menggunakan tapak tangan, jari, siku atau peralatan tertentu bagi menekan sambil mengurut keatas nokta acupoint tertentu bagi tujuan memecahkan penghadang yang menghadang saluran penggaliran tenaga, kerana mereka beranggapan bahawa dengan mengawal selia aliran tenaga akan memastikan pengaliran tenaga yang sempurna yang akan membantu kesihatan anggota tubuh badan yang sihat. Mereka juga berfahaman bahawa rawatan membantu memgembalikan kesegaran dan tenaga kepada penggaliran tenaga dalaman tubuh badan dengan menghasilkan kesemburan semulajadi.

Peralatan yang Digunakan Dalam Rawatan Acupressure


Penggamal rawatan Acupressure menggunakan pelbagai jenis alatan dalam rawatannya, diantaranya adalah acuball. Ia adalah sejinis bola getah kecil dengan beberapa bongolan yang bolih dipanaskan. Kegunaannya adalah dalam rawatan merawat sendi dan otot yang sakit.

Perawat juga menggunakan pelbagai jenis pengelek (rollers). Ia adalah sejenis pengelek berbentuk selindar yang kecil dengan permukaan yang mengelembung agar memberi tekanan kepada bahagian tangan dalam rawatan tangan dan sejenis lagi selindar untuk rawatan tapak kaki.

Pengelek tulang belakang (Spine rollers) dan power mats adalah diantara peralatan yang penting digunakan dalam rawatan acupressure. Pengelek tulang belakang (spine roller) digunakan untuk memberi tekanan semasa rawatan kepada tulang belakang sementara power mat mempunyai bongolah bongolan kecil berbentuk paramit kecil untuk pesakita berjalan diatasnya.


Faedah Rawatan Acupressure

Dalam tahun 2003, satu lapuran telah disiarkan olih Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengiktiraf kebaikan acupressure dalam rawatan keatas penyakit seperti hypertension, kemurungan (depression), primary dysmenorrhea, Sakit kepala (headache), sakit lutut (knee pain), stroke, dan rheumatoid arthritis. Lapuran itu dengan jelas sekali meyatakan rawatan alternative seperti acupressure telah amat berkesan sekali dalam rawatan penyakit jangka panjang.

Acupressure berkesan dalam merawat penyakit chronic termasuk asthma, arthritis, masalah pengaliran darah, tekanan darah tinggi, masalah pernafasan, selsema, resdun dan sebagainya. Ia juga mampu merawat sakit seperti migraines, masalah haid dan rheumatism yang mana rawatan secara Conventional kurang berjaya sejauh ini.
Banyak komplekasi bersangkut-paut dengan kehamilan dapat dihindari dengan mengguna rawatan secara acupressure. Terapi ini juga dapat menggurangi kesakitan semasa melahirkan anak dan ia tidak mendatangkan kesang sampingan keatas Ibu maupun kepada si-bayi. Dipercayai rawatan ini juga mampun membantu mereka yang sedang berjuang meninggalkan ketagihan dadah dan minuman keras. Rawatan alternative ini juga mampu meyembuh pelbagai jenis penyakit bersanggutan emosi dan mental termasuk tekanan jiwa.

Acupuncture



Sebuah carta China tua pada meridian akupunktur

• Perkataan "acupuncture" telah dimaktubkan olih Dr. William Ten Rhyne. Rawatan awalannya dikenali sebagai Chen di Cina, yang bermaksud sebagai “tosukan jarum”.

Sesuatu yang amat dikenali dalam rawatan tradisional Cina, acupuncture termasuk dalam jalur rawatan alternative sperti herbalism, tai chi, dan chi kung. Asas kefahaman disebalik acupuncture datang dari keharmonian falsafah Tao (Tao philosophy of harmony), keseimbangan (balance), perubahan (change), dan ketumbuh-besaran (growth). Ia bersandar kepada kepercayaan bahawa dengan mengembalikan kesempurnaan pengaliran arus tenaga sihat dalam tubuh badan meyembuh penyakit secara semulajadi. Rawatan seperti ini yang telah ujud sekitar 2500 tahun yang lampau mendapat tempat dibarat dalam tahun 1950’an. Kini, penggamal perubatan dilatih menggunakan rawatan ini keatas pesakit bersama sama dengan ubat-ubatan barat mereka untuk mendapat keberkesanan rawatan sepenuhnya.

Perkataan acupuncture datangnya dari 2 ayat dalam bahasa Latin - acus, maknanya “jarum” dan “pungere” maknanya "tosokkan (to prick)." Jika anda berfikir bahawa dengan tosokkan jarum hanya membawa kesakitan, maka anda tertipu. Jarum juga bolih membawa berbagai kesihatan tubuh badan, ia meyumbang dan membantu keatas kesihatan dari kesakitan tosokkan jarum.

Dalam pendidikan tiory acupuncture dipercayai terdapat beberapa titik nokta acupuncture disepanjan 14 meridians, yang mana salurnya meyalur ke tubuh badan bersama QI (CHI) atau tenaga. Apa saja jenis gangguan kepada tunjak tenaga akan mendatang gangguan kesihatan. Dalam catitan awal acupuncture dalam buku dinamakan Huangdi Neijing (The Yellow Emperor's Inner Canon). Nota menerangkan mengapa sain perubatan ini patut dinyatakan sebagai sebahagian dari Perubatan tradisiona Cina walaupun terdapat jalur amalan acupuncture di luar Cina termasuk dari Tibet, Korea, Japan, dan Vietnam.

Sejarah Acupuncture

Kelahiran rawatan unik ini bolih dikesan semenjak dari zaman batu. Bukti menunjukkan cara ini telah di kenali olih puak Mongolia Cina seawall 3000 SM. Puak ini menggunakan "bian shi," sejenis batu tajam untuk acupuncture. Di zaman pemerintahan dinasti Han tekhnik acupuncture ini telah dikembangkan dan majukan sehingga menjadi lebih sempurna.
Ketibaan Acupuncture ke Eropa modern dalam kurun ke 17. Dalam kurun ke 19 dan 20 para penyelidik telah mula sedar bahawa acupuncture bolih digunakan dalam rawatan beberapa jenis penyakit seiring dengan ubatan modern.
Prinsip Acupuncture

Taijitsu

Sistem acupuncture Cina berdasar kepada beberapa prinsip:

• Kaum Cina percaya bahawa kesihatan seseorang bergantung kepada keseimbangan diantara yin dan yang. Chi (Qi), atau tenaga tunjang badan (body's vital energy), adalah satu lagi kepentingan. Acupuncture megesan penggaliran unsur ini dalam dalaman badan dan berkerja memastikan keseimbangan dijaga. Jika terjadinya ketidak seimbangan Chi, acupuncture membantu menaikkannya dan jika terdapat berlebihan Chi dalam badan, rawatan mengalir keluarkan Chi berlebihan dilakukan. Rawatan ini meyangkut pautkan kesakitan dengan gangguan unsur tunjang (vital elements),dan membantu meringankan penggaliran tenaga untuk membersihkan gangguan. Ia bertumpu kepada mencari penyemburan kepada sumbatan sambil berusaha menggurangkan kesakitan dengan menghapuskan penghadang kesihatan.

• Perubatan Tradisional Cina menggangap tubuh badan manusia sebagai meyeluruh dengan system yang pelbagai. Sistem ini kekenali sebagai zang-fu, dimana zang dirujuk kepada unsur pejal dan fu dirujuk kepada satu ruang (hollow ones). Penyakit berpunca bila berlaku kecacatan pada Chi (malfunctioning of the qi), dan apabila unsur yin dan yang tidak kesehaluwan, maka peranan Acupuncture adalah cuba memulihkan keharmonian tugasan dengan bantuan jarum, haba, tekanan dan cara lain.

• Untuk memulihkan Chi, seorang penggamal acupuncture perlu megenal pasti kedudukan titik nokta khas diatas badan dikenal sebagai titik nokta khusus acupuncture. Titik nokta khas acupuncture bertebaran disepanjang garis 12 meridians dan dua darinya bertebaran diantara lapan meridians berlebihan. Maka, kesemuanya ada 14 saluran dimana Chi menggalir.

• Secara umumnya rawatan alternative ini ditadbir sepanjang 12 saluran utama dikenal sebagai mai. 12 saluran ini berserupa dengan 12 sistem utama dalam badan, tremasuk paru-paru, perut, usus, hati, kantung hempedu, buah pinggang, pericardium (kantung-tipis seperti membran yang mengelilingi jantung), jantung. Terdapat 6 saluran yin dan 6 saluran yang yang berkedudukan menegak, bersistematik dan hubungan kait. Separuh darinya jalan melalui kaki dan separuh lagi kekal melaui tangan.

• Jalur luaran adalah superficial dan trisects pada badan. Jalur dalaman disebaliknya adalah berada amat dalam dan berhubung dengan organ. Setiap bahagian badan mempunyai pembahagian Chi tersendiri. Perkiraan waktu Cina percaya penggaliran Chi kesetiap saluran selama 2 jam bermula dari paru-paru jam 3:00 pagi. Diantara yang mengkagumkan berkenaan saluran, dua mempunyai titik nokta acupuncture sementara yang lain bolih diaktifkan melalui cara yang berbeza.

Terdapat empat cara berbeza dalam rawatan: 1). auscultation dan olfaction, 2). pemereksaan (inspection), 3). denyutan (palpation), dan 4). soalan (inquiring).

1) Yang pertama mencari punca dengan mendengar bunyi dan bauan sehingga kebahagian yang bermasalah.
2) Cara pemereksaan merangkumi muka, lidah dan gigi mengenal pasti apa-apa perubahan yang bolih difahamkan / ditafsirkan kepada permasalahan.
3) Dalam bersoal, perawat akan bertanya pesakit akan keadaan badan dan kesihatan secara pisikal.
4) Sementara dalam denyutan, perawat akan mengira jumlah denyutan yang dihasilkan olih anggota badan.

Faedah Acupuncture


Dalam tahun 2004, The American Academy of Medical Acupuncture telah mengiktirafkan acupuncture sebagai peneraju rawatan peyemburan sakit jangka panjang berkenaan arthritis.
Telah terbukti acupuncture berkesan dalam rawatan mengurangkan kesakitan musculoskeletal dan masalah alleviates seperti rheumatism dan arthritis. Rawatan ini juga amat beguna kepada anorexia, abdominal distention, allergic sinusitis, anxiety, constipation, persistent hiccups, muscle spasms, frozen shoulder, cervical dan lumber spine syndrome, dan berbagai lagi penyakit komplek.


Tai -Chi

Tai Chi, adalah seni pertahanan diri dalaman Cina, tai chi berdasarkan konsep keseimbangan tenaga tunjang (vital energy) dalaman badan. Ia dilatih membantu melegakan berbagai pemasalahan kesihatan disamping menggalakkan kesihatan meyeluruh. Seni pertahanan diri ini menggunakan teknik seni kelembutan dan kekerasan, yang bolih dibayangkan sebagai kepakaran menggunakan kemahiran dalam pergerakan tertentu, disamping memberi tempuan meyeluruh kepada bahagian kesihatan tubuh badan. Tempuan pencantuman YIN dan YANG. Tai chi telah diterima pakai diera zaman moden ini sebagai satu cara rawatan.

Sejarah Tai Chi

Bruce Lee, kungfu dan Karate adalah diantara yang pertama digambarkan bila disebut pasal seni pertahanan diri Cina; sayugiahpun terdapat seni pertahanan diri yang lain, yang hampir sama taraf dengan karate dan kongfu. Tai chi, adalah seni pertahanan diri yang mempunyai banyak kebaikan kesihatan. Walaupun kelihatan lemah lembut pergerakannya tapi dalam kelembutan itu terdapat satu pergerakan yang teramat pantas sebagai seni pertahanan diri.

Satu bukti akan penggunaan seni Chen ini adalah pada tahun 1580, apabila keluarga Chen menggamalkan ia walaupun sekolah perguruan ini tidak jelas. Terdapat banyak guru guru terkenal diantaranya seperti “masters Yang Luchan, Yang Chengfu, Sun Lutang, Chen Changxing, dan Chen Fake”.

Asal panggilan nama Tai Chi adalah “Tai Chi Chuan”, yang membawa maksud Penumbuk Ulung Teragung "supreme ultimate fist." Asal usul maknanya dipenggaruhi dari taiji, perkataan yang bolih didapati dari Confucian dan pilosopi Cina Taoist.
Faedah Kesihatan Tai Chi

Tai chi amat terkenal sebagai seni pertahanan diri yang menekan pada pergerakan anggota badan dan kesihatan tubuh badan yang meyeluruh.Kebanyakan pengajian secara saintifik menunjukkan kesan tai chi keatas tubuh badan penggamalnya dalam keadaan positif. Kini para saintis sedang mengkaji keberkesanan tai chi melebihi dari senaman yang lain.

• Silih pergantian keseimbangan dan pergerakan yang perlahan, mengguatkan otot kaki, disamping membetulkan ligaments dan tendons buku lali kaki, pinggang dan lutut. Memandangkan latihan pergerakan membuat otot otot ini lebih mantap maka peluang untuk kecederaan menjadi tipis. Tai chi juga meningkat kesedaran sipenggamalnya akan kepentingan keseimbangan dan kesihatan tubuh badan sehingga mereka amat yakin pada diri dan pergerakan mereka sendiri.
• Tai chi dianggap amat berkesan dalam meyempurnakan penggaliran oxygen kedalam tubuh badan. Ia menggurangkan tekanan darah tinggi, meningkat kemampatan tulang, memaksimakan kekuatan dan fleksibility peyambung dan memulihkan ketahanan diri (immunity).
• Selain dari faedah pisikal, tai chi juga dipercayai menyinkirkan kegundahan (stress) dan lain lain masalah yang bersangkutan dengannya. Ia mengukuhkan kemahuan (human will) dan meningkat stamina badan. Ia juga memudahkan mood sipenggamalnya untuk berkerja tekun tanpa menghadapi tekanan emosi.
• Tai chi juga diamalkan bagi mengelak tanda tanda ketuaan keatas orang orang berumur agar mereka sentiasa rasa sihat dan muda.
• Seni ini juga amat sesuai dalam keadaan genting. Para pengkaji telah membuktikan dengan menggamal tai chi pada kebiasaan dapat memulihkan lumpuh, sakit jantung, kegagalan jantung, Parkinson's, Alzheimer's, darah tinggi dan lain lain.
• Pergerakan dalam latihan tai chi membakar kalories lebih pantas dari bergelunsur air. Jika disatukan dengan amalan yoga, tai chi dengan amat pantas dapat menurunkan LDL, yang meyumbangkan pada peningkatan kolesterol dalam darah.
• Tai chi juga amat mendatangkan kesan pada menggurangi kesakitan osteoarthritis.
• Rawatan alternative ini juga dapat menggurangkan penyakit diabetes.

Ubatan Herba Cina.
(Tumbuhan kering dan bahagian haiwan digunakan dalam perubatan tradisional Cina. Dalam imej ini adalah Lingzhi kering, ular, plastron kura-kura, Luo Han Guo, dan spesis ginseng).

Ubatan herbal Cina adalah salah satu dari rawatan tradisional cina yang memberi tempuan khusus kepada pemulihan keseimbangan kesihatan tenaga, tubuh badan, dan kerohanian. Tempuannya lebih kepada kesihatan dari pemyemburan penyakit atau rawatan penyakit.

Disebabkan jumlah yang terlalu amat besar dalam penggunaan herbal Cina dan cara penggunaan nyapun berbeza dari seorang penggamal kepada seorang penggamal yang lain maka untuk merumuskan satu kaedah khusus tidak dapat diberi secara meyeluruh, sedangkan ada kemungkinan disana terdapat herbal atau ekstrak herbal tertentu yang memainkan peranan besar dalam rawatan atau pencegahan penyakit kanse atau lain lain penyakit.

Ubatan Herbal Cina tidak sama seperti rawatan dan perubatan Barat, yang mana ia hanya merawat kepada aduan utama atau kepada jenis corak penyakit. Disebaliknya bagi penggamal ubatan herbal, mereka melihat kepada pemulihan dan penggembalikan ketidak seimbangan tenaga yang membawa kepada penyakit kanser dan lain lain penyakit dengan penggunaan herbal, mineral atau ekstrak herbal / tumbuhan yang bercampuran sebagai rawatan. Disebabkan ini maka para penggamal ubatan herbal Cina tidak menuntut yang mereka bolih mengubati penyakit kanser atau penyakit penyakit lain, tapi mereka mengakui bahawa ubatan herbal mereka mampu membantu meringankan kesan sampingan dari rawatan terapi radiasi dan chemotherapy, menggawal kesakitan, memperbaiki kualiti hidup, mengguatkan system ketahanan tubuh badan dan membantutkan ketumbuh besaran penyakit kanser dari tumbuh membesar atau merebak. Ini dipanggil sebagai Fu Zheng or Fu Zhen.

Kandungan Ubatan Herbal.

Di Negeri Cina, melebihi 3,200 herbal, 300 mineral dan ekstrak binatang telah digunakan dalam melebihi 400 formula yang berbeza. Satu formulasi Herbal bolih menggandungi 4 hingg 12 jenis ramuan yang berbeza, diambil sebagai daun teh, serbuk, biji pill, tinctures, atau syirap.

Dalam kepelbagaian jenis ramuan 1 atau 2 darinya adalah bertujuan merawat penyakit khusus sementara selebihnya ada bertujuan merawat dan memulihkan kesihatan secara Am nya.

Sebelum memilih ramuan jenis apa yang sesuai bagi seseorang pesakit, penggamal rawatan tradisional Cina atau lebih dikenali sebagai Sensei akan bertanyakan akan tanda tanda penyakit dan akan melakukan pemereksaan, kebiasaannya pada jenis kulit, rambut, lidah, mata, denyutan nadi, dan suara bagi menentukan punca ketidak seimbangan dalam badan.

Sejarah Ubatan Herbal Cina

Chinese pharmacopoeia Chinese red ginseng roots Minuman perubatan rendaman wolfberry, tokay gecko, dan ginseng,.

Kebudayaan penduduk setempat diseluruh dunia telah menggunakan rawatan herbal bagi tujuan menjaga kesihatan dan merawat penyakit secara tradisional, begitu juga dengan ubatan herbal Cina yang tercetus sebagai kebudayaan kaum asli Cina. Pada tahun 200 sebelum masehi, perubatan tradisional Cina telah terbentuk dan pada abad pertama satu senarai ubatan herbal dan formulanya dan cara gunaannya telah dimajukan.

Sebuah buku kelasik ubatan herbal telah ditulis pada zaman dinasti Ming (1152 – 1578) olih Li Shi-Zhen. Ia meyenaraikan hamper 2,000 harbal dan ekstraknya. Pada tahun 1990 edisi terakhir dari The Pharmacopoeia of the People's Republic of China telah mencatit lebih dari 500 herbal bersendirian dan ekstraknya dan hampir 300 formula yang komplek.

Terdapat bukti dari cubaan klinik secara rawak, herbal yang digunakan olih sensei ada yang dapat merawat ketuaan dan bolih meningkatkan usia, mengurangi kesan sampingan dan mengurangi ketumbuhan semula beberapa jenis penyakit kanser, lebih lebih lagi bila dicantum dengan rawatan moden.

Buku Shen Nong's Herbal Classic, berumur 2000-tahun, buku perubatan Cina yang tertua terdapat 365 jenis akar kayu, rumput, kayu, kulit binatang, binatan dan batu-batan terbahagi kepada 3 kempulan ubatan herbal:

• Kempulan pertama digelar “terunggul”, termasuk herbal untuk pelbagai jenis penyakit dan amat bagus untuk kesihatan tubuh badan. Ia tidak mempunyai apa saja kesan sampingan.
• Kempulan kedua termasuk minuman tonik dan boosters, yang mana kegunaannya tidak bolih ditangguh tangguhkan.
• Kempulan ketiga, kegunaannya mestilah diambil secara kecil-kecilan dan digunakan untuk penyakit tertentu sahaja.
Lingzhi (Cendawan) termasuk dalam kempulan nombor satu “terunggul” ia adalah ubat herbal yang mahal dan hanya mereka yang berada saja yang mampu memilikinya pada zaman kunuh.

Peranan Ubatan Herbal Cina

Para herbalogi Cina kebiasaannya menggunakan bahan dari semua bahagian tumbuhan herbal seperti, daun, pucuk, bunga, akar dan juga bahan dari binatang dan mineral. Kegunaan bahagian dari binatang kawalan (endangered Species) seperti kuda laut, tanduk badak sumbu, tulang harimau dan sirip ikan jerung mendatangkan kontrolvesi sehingga meyebabkan tumbuhnya pasar gelap yang sanggup memburu dan membunuh binatang untuk tujuan menjual secara haram.

Ramuan herbal Cina dapat disediakan dalam beberapa cara. Herbal mentah bolih dibuat secara rebus, rendaman, cara teh atau kukus. Ia bolih disediakan dalam bentuk pill, majun, tablet dan capsule. Selain ini ia juga bolih buat dalam bentuk ekstrak, tincture, yang mana digunakan secara titisan pada makanan atau minuman dan dalam bentuk pelekat kebiasaannya untuk kesakitan.

Pembahagian Jenis Herbal Cina.

Para Sensei pada kebiasaannya menggunakan beberapa cara dalam membahagikan jenis herbal:

• Unsur Empat Semulajadi. (pinyin: sìqì; 四气; atau 四氣 atau 四性)
• Lima Perasa (五味; pinyin: wǔwèi)
• Saluran / meridians (pinyin: jīngluò; 经络;atau 經絡)

Unsur Empat Semulajadi

Ini berkenaan dengan perasaan keadaan Yin dan Yang, kesejukan / cold (keterlampauan Yin), Sejuk /cool, hangat/warm dan panas/hot (keterlampauan Yang). Keseimbangan Yin dan Yang pada dalaman badan pesakit diambil kira semasa pemilihan jenis herbal yang ingin dicadangkan. Contohnya, ubatan herbal berunsur panas pada semulajadinya diberikan pada pesakit yang menggalami unsur dalaman yang sejuk.

Lima Perasa

Lima perasa itu adalah; amat tajam/pungent, manis/sweet, masam/sour, pahit/bitter dan masin/salty, dan setiap rasa mempunyai tugasan dan sifat yang berbeza yang bersangkutpaut dengan peranan anggota. Kedua-dua makanan dan herbal digolongkan kepada kelima rasa yang bersangkut dengan perasa yang khusus.

Saluran / Meridians

Maridian dirujukkan kepada 12 meridians atau saluran dalam badan yang herbal bertindak kepadanya. Meridians dalam badan berhubung kait dengan anggota khusus. Seperti kepercayaan kunuh bahawa menthol itu tajam (pungent) lagi sejuk (cool) dan bila menuju kesaluran paru-paru and hati ia dapat meyejukkan kedu-dua bahagian itu kerana paru-paru adalah organ yang melindungi badan dari serangan selsama dan sejuk, maka menthol dapat membantu meyejukkan paru-paru dan membersihkan haba yang kotor dari serangan angin panas.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

xanisnajwa said...

bagus :)

Unknown said...

Thanks For The Info. Worth It

Unknown said...

Nice,thank you

Anonymous said...

thanks for the info.like it

Unknown said...

can i know the reference sources? thanks :)

沢田 シナヨシ said...

boleh tak nak tahu sumber referens info-info ni?

kongsi share said...

💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Kisah cerita sukses said...

KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

Post a Comment