KELADI TIKUS (TYPHONIUM FLAGELLIFORME) KHASIAT DANN UBATAN

Typhonium giganteum leaf

Nama Tempatan:Keladi Tikus
Nama Saintifik:Typhonium Flagelliforme
Nama Lain:Rodent tuber,
Famili:Araceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan liar

PENGENALAN

Tumbuhan amat penting dalam kehidupan manusia, ia memenuhi kebanyakan keperluan harian. Ia digunakan dalam pembuatan kosmetik, makan pemakanan, perasa dan pewarna, perhiasan dan perubatan. Tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan digunakan untuk merawat bermacam macam jenis penyakit.

Oksidasi adalah satu kemestian dalam organisma untuk menghasilkan tenaga kepada proses biologikal. Walaubagaimanapun, ketidak kawalan penghasilan Oksijan menghasilkan radikal bebas yang meyumbang kepada tumbuhnya penyakit seperti atherosclerosis, rheumatoid arthritis dan kanser, juga kepada proses ketuaan (degenerative processes of aging). Hampir semua organisma terlindung dari radikal bebas oleh enzim seperti super-oksid dismutase dan catalase atau kompond seperti asid ascrobic, tocopherols dan glutathione.

Bila mekanisma perlindungan antioksida tidak seimbang disebabkan dari ketuaan, penurunan fungsi physiological akan menyebabkan serangan penyakit dan peningkatan jangka waktu penuaan yang lebih cepat, oleh ini kandungan antioksida dalam pemakanan seseorang adalah amat penting bagi melindungi badan dari kesan oksidasi.

TYPHONIUM FLAGELLIFORME, sebagai makanan tambahan yang membantu melawan kanser, ketumbuhan dan meningkatkan daya tahan badan. Juga membantu penyahtoksidan dalam darah.

Keladi tikus; merupakan sejenis tumbuhan meliar dari keluarga Araceae. Nama saintifiknya ialah Typhonium flagelliforme (Lodd) BL. Keladi tikus juga dikenali dengan beberapa nama seperti talas Kunting, bira kecil, ileus gofu sepa, trenggiling mentik dan berbagai.

Sebelum ini keladi tikus tidak dikenali ramai, tidak seperi sambiloto, temu putih, hempedu bumi, temu lawak, mengkudu dan sebagainya. Tanaman semak sejenis talas ini boleh mencapai ketinggian melebehi 100 cm. Ia menyukai tempat lembab dan berpaya.

Daunnya berbentuk seperti jantung, tumbuh dari ubi dan berwarna hijau segar. Dalam Bahasa Inggeris keladi tikus disebut sebagai rudent tuber. Ia mudah dijumpai dikebanyakan tempat di Malaysia, juga dibeberapa pusat pembenehan dan pusat landskap. Daunnya berbentuk jantung dan berwarna hijau pekat basah. Seluruh bahagian dari pokok ini boleh digunakan dalam rawatan penyakit.

TYPHONIUM

Typhonium di rujuk kepada bentuk bujur akar kepada Typhonium giganteum. Dalam bahasa Cina dinamakan sebagai baifuzi, yang bermaksud akar berwarna cerah (bai = puteh) dan kesamaannya dengan jenis pokok berakar berlubang seperti aconite beracun (fuzi).

Tanaman ini diakui mempunyai nilai anti kanser pada awal 1990 ’an (Neoh, 1992), ini pendapat sarjana Barat, sedangkan tanaman ini telah lama diguna pakai oleh sarjana Islam seperti Ibnu Sinna dalam perubatan tibb-e-Unani dan di Negeri China. Tumbuhan ini walaupun bukan jenis tumbuhan dikenali umum, tapi ia terkenal dikalangan para tabib (sense) Cina yang menggunakan nya dalam komponen herba tradisional mereka untuk rawatan kahak berangin (wind-phlegm), penyakit yang menyebabkan kejangan otot dan untuk pesakit lumpuh lidah, muka atau percakapan. Contohnya, digunakan dalam ubatan Qianzheng San (Serbuk pemulihan keasal / Powder for Restoring the Normal Position), yang mengandungi ramuan utamanya typhonium, ulat-sutera dan kalajengking, yang diberikan kepada pesakit lumpuh disebabkan stroke. Lanjutan dari versi formula ini adalah ubat Yifeng Dan (ubat menghalang kahak angin / wind stopping pill) ramuan dari Qianzheng San dicampur dengan Uncaria, siler dan tabasheer (sejenis ekstrak buluh, tianzhuhuang). Banyak lagi ubatan Cina kunoh yang menggunakan keladi tikus sebagai ramuan utama dalam ubatan mereka.

Dalam buku Sichuan Chinese Pharmacological History, dituliskan bahawa unsur timbangan bagi typhonium ialah “hangat dan mempunyai rasa kemanis –manisan, kelat, menyucuk, bertoksik dan ia boleh menyembuh sakit gastrik dan sendi disebabkan dari gangguan darah”.

Dalam tahun 1995-96 seorang Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kajihayat Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Christopher Teo Kheng Hoe seorang botanis berkata, 'keladi tikus' dijumpai secara kebetulan ketika seorang pesakit kanser meminta pertolongannya untuk membiak tumbuhan itu, yang dipercayai boleh menyembuh penyakit’’, ketika itu beliau terlibat dalam kajian pembiakkan tumbuh-tumbuhan dan beliau berjanji untuk membantu membiakkan keladi tikus dan melalui kajian dijalankan ke atas keladi tikus atau Typhonium, Teo berkata, pesakit menunjuk kesan positif selepas memakan tumbuhan berkenaan, bahkan pesakit akan berasa lebih baik, tidak letih dan mempunyai selera makan.

Terapi kanser

Patricia Skinner dalam bukunya Unani-tibbi, Encyclopedia of Alternative Medicine, menjelaskan, doktor pertama yang berhasil melakukan terapi kanser adalah Ibnu Sina atau Avicenna. Dalam Canon of Medicine, Ibnu Sina menggunakan, salah satu cara pebedahan yang disertai pemotongan atau pembersihan pembuluh darah.

Profesor Nil Sari dari Universitas Istanbul, Cerrahpasha Medical School dalam tulisannya berjudul "Hindiba: A Drug for Cancer Treatment, menuturkan, pada abad ke-12 M, ilmuwan Muslim bernama Ibnu al-Baitar menemukan ramuan obat kanser atau tumor bernama "Hindiba". Obat kanser warisan peradaban Islam itu dipatenkan oleh Profesor Nil sari pada 1997.

Khasiat dan kegunaan

Di antara khasiat herba ini, ia bagus untuk rawatan penyakit barah seperti penyakit barah payu dara, paru-paru, rektum, hati, prostat, pangkal rahim dan buah pinggang. Keladi tikus dapat membunuh sel-sel barah ini dan membaiki semula sel yang telah rosak akibat kemoterapi. Herba ini bersifat antivirus dan antibakteria. Air dari pokok ini mampu merencatkan ketumbuhan kanser dan membantu mengurangkan kesan sampingan rawatan kemoterapi.

Sebelum penemuan terbaru ini, herba tanaman ini telah lama digunakan dalam rawatan kecederaan dalaman dan bengkak dalaman yang menyebabkan pengumpulan cecair pada sel sel dan tisue dalaman (edema). Batang tanaman ini (Rhizome) secara tradisional digunakan sebagai ubat batuk dan untuk penyakit paru paru. Di Filipina pembungaannya (inflorescence) diguna untuk meredakan pendarahan dan membantu dalam penyembuhan luka (Perry, 1980).

Pembuatan Jus Keladi Tikus

Seluruh tanaman ini boleh digunakan bagi tujuan perubatan, mulai dari akar (ubi), batang, daun, sehingga kebunganya. Ada berbagai cara penyediaan, diantaranya ;

1. Rebusan
Rebus dan minum airnya. Boleh kalau diambil bersama-sama dengan herba lain seperti hempedu bumi, rumput mutiara, dan temu putih. Pengambilan berlebihan air rebusan ubi keladi tikus dikhuatiri akan menimbulkan kesan sampingan kepada pesakit. Kalau boleh minum sedikit sahaja iaitu diantara dua atau tiga sudu setiap hari.

2. Dikisar tanpa masak
i) Ambil tumbuhan Keladi Tikus segar sebanyak 50 gram (keseluruhan: terdiri dari ubi, daun, akar). Pilih bagian yang elok (sehat), buanglah bahagian-bahagian yang sudah rosak, bersihkan ubi yang membusuk dsb. Cuci sampai bersih pada air yang mengalir.

ii) Keringkan dahulu kemudian tumbuk / giling atau blend.Cuba elak dari memakai peralatan dari besi terutama yang mudah berkarat termasuk alumunium.

iii) Tambah air secukupnya. Gunakan air RO ia amat amat digalakkan kemudian diPerah dan tapis.

iv) Jus Keladi Tikus siap diminum. Kalau ingin merasa manis tambahlah madu.

3. Pengeringan / Serbuk

Tumbuhan yang hendak digunakan mestilah terlebih dahulu;

i) Dibasuh bersih,batang dan daun dari kotoran.

ii) Dibasuh bersih di celah celah batang dan dibawah lipatan.

iii) Di gosok ubinya sehingga bersih dari kulit kering dan kotoran.

iv) Di pisahkan batang dari ubinya dan dibasuh bersih

v) Di tos keluar air dari tumbuhan kemudian dijemur kering.

vi) Tumbuhan yang sudah kering di tumbuk / kisar dijadikan serbuk kemudian dijadikan dalam bentuk pil.

PENGAMBILAN:

3 x sehari @ 50 gram tanaman segar (pagi, petang,malam). Diminum ½ jam sebelum makan. Bagi yang mempunyai gangguan perut diminum ½ jam setelah makan.
Wanita hamil kurang dari 4 bulan dilarang minum Jus Keladi Tikus.

Catatan yang perlu diperhatikan

• Setelah minum Jus Keladi Tikus akan terasa sedikit gatal di tekak selama lebih kurang 2 – 3 minit. Untuk mengurang rasa miangnya makanlah manisan atau madu. Bagi yang menderita diabetes disarankan menelan garam sebagai penawar rasa gatal.
• Meminum air juga boleh. Tetapi disarankan tidak terlalu banyak.
• Jika tidak dapat minum habis jus yang telah dibuat, lebihan jus Keladi Tikus disimpan ditempat yang sejuk seperti peti ais. Perhatian!! Jus Keladi Tikus tidak boleh disimpan melebih 3 jam (mudah teroksidasi – akan rusak). Untuk itu tidak digalakkan penyediaan jus yang terlalu banyak buat sekadar untuk minum seharian itu sahaja. Esok buat yang baru
• Campuran air panas kedalam jus boleh mengurangi rasa gatal. Tetapi Keladi Tikus jangan direbus. Ini akan mengurangi khasiatnya secara drastis.
• Keladi Tikus tidak sesuai dibuat jamu / majun. Hati-hati dengan informasi yang menyesatkan.
• Kandungan zat penyembuh lebih banyak di ubi dari pada pada daunnya. Bila Anda menggunakan Keladi Tikus dalam bentuk kering, hindari pengunaan daun yang sudah dikeringkan, Ambil ubinya saja. Kerana efektif daun yang sudah dikeringkan sangat rendah – terutama untuk pengubatan kanser.
• Pastikan anda berpakaian panjang dan bersarung tangan dan kasut getah apa bila mencuci buah dan pokok keladi tikus kerana ia boleh menyebabkan gatal diagggota badan.

KHASIAT UBATAN KELADI TIKUS

1. Membantut ketumbuhan Sel Tumor
2. Membantut ketumbuhan sel kanser
3. Mengurangkan kesan sampingan dari rawatan kemoterapi (keguguran rambut, mual, hilangan selera makan dsb)
4. Bertindak sebagai Anti-virus dan bakteria
5. Merungkaikan keracunan toksik ubatan
6. Merungkaikan keracunan toksik rokok
7. Mengatasi penyakit diabatis melitus
8. Mengatasi tekanan
9. Meningkat stamina dan ketahanan diri
10. Membantu melegakan penyakit kegagalan jantung
11. Meyembuh selsema, batuk, kahak dan sakit kepala
12. Anti Asma
13. Meredahkah bengkak dan sakit
14. Mengatasi masalah kekembungan perut
15. Menyembuh penyakit hati

Isi kandungan pada Daun;

1. Hexa acid dekanoat
2. Acid okta dekanoat
3. Lauric acid
4. Acid kapriat
5. Koniferin

Isi Kandung dalam Batangnya(steim):

1. Serebrosida
2. Daukasterol
3. Inactivating ribosome protein / RIP

Isi Kandung pada Jalur Melintang (rhizome)

1. Alkaloids
2. Triterpenoid
3. Polyphenols
4. Arginine
5. Tritofan
6. Fitol

Bagaimana Typhonium Flagelliforme bertindak ?

Typhonium Flagelliforme / keladi tikus membantu detoksifikasi dalam sistem darah. Kajian menunjukkan bahawa keladi tikus mengandungi kandungan Arginine yang tinggi. Arginine adalah asid amino yang penting yang mana diperlukan untuk pertumbuhan normal mikrob, tanaman dan haiwan. Arginine juga diperlukan untuk mengekalkan metabolisme yang normal dan proliferasi sel.

Keladi tikus mengandungi anti-neoplastik atau antikanser, serta berkhasiat sebagai antivirus. Kesan farmakologi ini ialah menjadi ubat utama untuk merawat cancer. Ramuan ini mengandungi ribosome inacting protein (RIP), zat antioksidan dan zat antikurkumin. RIP berfungsi membantutkan perkembangan sel kanser, tanpa merosak jaringan sekitarnya, dan menghalang pertumbuhannya. Zat antioksidan berfungsi mencegah kerosakan gen, sementara zat antikurkumin berfungsi sebagai antiinflamasi/antiperadangan.

Tanaman ini mampu menyembuhkan berbagai jenis kanser , mulai dari payudara, paru-paru, usus besar, rektum, lever, prostat, ginjal, leher rahim, tenggorokan, tulang, otak, limpa, leukemia, hempedu, sampai pankreas.

Apakah itu Sel kanser?

Kanser adalah penyakit yang melibatkan fikiran, tubuh dan jiwa. Jiwa proaktif berfikir positif sangat membantu penyembuhannya. Emosi, sifat sulit memaafkan memicu tubuh kita berada dalam situasi tegang dan mempengaruhi tingkat kasaman menjadi tinggi dan ini menyuburkan sel-sel kanser.

Badan manusia terbentuk daripada berjuta-juta sel. Kanser adalah sejenis penyakit sel iaitu sel-sel tubuh membiak secara berterusan dalam keadaan yang tidak terkawal dan mengakibatkan pemusnahan sel-sel berdekatan atau merebak ke organ-organ.

Sebagai contohnya kanser paru-paru jika tidak dirawat dengan sempurna boleh merebak ke organ-organ lain seperti otak, hati, perut dan tulang belakang dan ia membentuk pertumbuhan kanser yang baru dan lain pula.

Kanser merupakan masalah kesihatan yang kian meningkat di seluruh dunia. Penyakit ini melibatkan kira-kira 9 juta penduduk dunia dan membunuh 5 juta yang lain. Dalam kontek Malaysia, penyakit kanser merupakan salah satu daripada 10 penyebab utama kematian. Di sini jelas menunjukkan bahawa kanser juga merupakan satu masalah kesihatan yang serius dan perlu diberikan perhatian yang sewajarnya.

Kejadian sebenar kanser di Malaysia tidak diketahui dan dianggarkan terdapat 150 kes bagi setiap 100,000 penduduk. Manakala dari segi bilangan kes baru yang dikesan adalah dianggarkan dalam lingkungan 27,000 kes setahun. Masalah kanser di Malaysia mungkin akan meningkat pada masa akan datang mengikut perubahan dalam gaya hidup dan persekitaran serta pertambahan pendudukan yang meningkat usianya.

Apa itu radioterapi?


Radioterapi adalah satu cara untuk merawat barah. Ia menggunakan radiasi seperti X-ray, sinaran gamma atau elektron, untuk mengubati atau mengawal barah. Perkataan tersebut terdiri daripada “radio” bermaksud sinaran dan “terapi” bermaksud rawatan. Radioterapi dijalankan setiap hari (kecuali hujung minggu) dalam sesuatu siri yang tetap iaitu antara 5 hingga 35 rawatan dalam tempoh 1 hingga 7 minggu.

Apa itu kemoterapi?

Kemoterapi adalah satu rawatan menggunakan ubat anti kanser yang biasanya di beri melalui suntikan (kadang kala melalui mulut). Ubat ini dapat menembusi sel kanser dan mengganggu pembahagian sel atau penumbuhannya.Kemoterapi ini dijalankan setiap minggu, setiap 2 minggu atau setiap 3 minggu bagi masa 4 hingga 6 bulan.

Apakah kesan sampingan radioterapi?

• Berasa tidak sihat – hanya apabila abdomen/pelvis dirawat
• Kulit yang merah dan gatal
• Mulut atau kerongkong yang sakit/kering
• Telinga yang tersumbat
• Kehilangan rambut - hanya apabila bahagian kepala dirawat
• Mengalami kesusahan menelan makanan
• Sakit perut atau cirit birit
• Pundi kencing yang lemah
• Masalah seksual atau kesuburan

Apakah kesan sampingan kemoterapi?

*Rawatan ini membawa kesan kepada seluruh sistem. Kesan sampingan termasuk merasa mual, muntah, keguguran rambut, kurang penghasilan sum-sum tulang. Kesan-kesan ini sementara dan boleh pulih.

Typhonium dari Keluarga Araceae mempunyai lebih kurang 70 jenis spesis


Typhonium acetosella Typhonium adnatum

Typhonium albidinervum Typhonium albispathum

Typhonium alismifolium Typhonium alpinum

Typhonium angustilobum Typhonium bachmaense

Typhonium blumei Typhonium bognerianum

Typhonium brevipilosum Typhonium brevipes

Typhonium brownii Typhonium bulbiferum

Typhonium circinnatum Typhonium cochleare

Typhonium cordifolium Typhonium digitatum

Typhonium diversifolium (T.`austrotibeticum)

Typhonium echinulatum

Typhonium eliosurum Typhonium flagelliforme

Typhonium filiforme Typhonium fultum

Typhonium gagnepainii Typhonium gallowayi

Typhonium gaoligongense Typhonium giganteum

Typhonium glaucum Typhonium gracile

Typhonium griseum Typhonium hayatae

Typhonium hirsutum Typhonium huense

Typhonium horsfieldii (T.omeiense)

Typhonium hunanense

Typhonium inopinatum Typhonium johnsonianum

Typhonium jonesii Typhonium laoticum

Typhonium liliifolium Typhonium lineare

Typhonium listeri Typhonium medusae

Typhonium mirabile Typhonium nudibaccatum

Typhonium orbifolium Typhonium pedatisectum

Typhonium pedunculatum Typhonium peltandroides

Typhonium penicillatum Typhonium pottingeri

Typhonium preatermissum Typhonium pusillum

Typhonium reflexum Typhonium russell-smithii

Typhonium roxburghii (T. divaricatum)

Typhonium sagittariifolium

Typhonium saraburiensis Typhonium subglobosum

Typhonium taylorii Typhonium tentaculatum

Typhonium trifoliatum Typhonium trilobatum

Typhonium venosum (Voodoo Lily) Typhonium varians

Typhonium violaefolium Typhonium watanabei

Typhonium weipanum Typhonium wilbertii






















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

UPRETTY said...

Boleh ke keladi tikus dimakan jika pengguna tidak ada kanser...bagaimana nak guna dan bagaimana caranya, saya menanam banyak pokok ini .....acik nun

jusinfiniti said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

jusinfiniti said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

Unknown said...

JUTAWAN HERBS, ada penawar untuk anda sembuh daripada pelbagai penyakit kanser yang telah Terbukti berkesan dan turut dipercayai pesakit2 kanser di seluruh malaysia dan luar negara. Menjadi produk yang wajib dibawa ke mana sahaja, Produk keluaran JUTAWAN HERBS adalah pengeluar produk yang berpengalaman mengubati pelbagai penyakit kanser. Kami memiliki testimoni daripada pesakit2 kanser yang telah sembuh /bebas kanser yang disahkan oleh doktor sendiri. Adakah anda @ orang yang tersayang serta rakan2 anda sedang bertarung dengan dengan kanser ketika ini? Ya! Anda telah buat pilihan yang tepat kerana memilih JUTAWAN HERBS! Dapatkan segera produk kami Anda akan kami 'invite' ke WhatsApp Group kami yang terdiri daripada pesakit2 kanser. Ramai yang gerun dengan rawatan Kimoterapi, dengan Group WhatSApp kami,anda boleh mendengar sendiri perkongsian daripada ahli group yang tetap kuat, dan bertenaga menjalani kehidupan seharian dengan sokongan Jus keluaran JUTAWAN HERBS ini. Marilah bersama2 mengumpul semangat juang bersama pesakit kanser yg lain. Jangan terus buang masa, kita tak akan sembuh dengan hanya menunggu tanpa usaha dan keyakinan, kita yang perlu mencari penawar untuk sembuh, kita berhak memilih untuk sembuh! Kita berhak memilih hanya yang terbaik!! 017 468 7570 EN MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN PENGASAS DAN PEMILIK JUTAWAN HERBS WhatsApp sekarang...

Layari laman web jusinfiniti.blogspot.my utk testimoni dan jika mahu lebih banyak lagi jadi lah ahli grup psakit2 saya anda akan bertemu lebih banyak pesakit2 yang telah sembuh dan juga pesakit2 yang masih sedang berjuang melawan kanser

Anonymous said...

Boleh ke amik kalau tkde cancer but ada angin

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Post a Comment