Khasiat Ubatan Jarum Tujuh Bilah


Nama Tempatan:Jarum tujuh bilah
Nama Saintifik:Pereskia grandifolia @ Rose Cactus
Nama Lain:Bintang tujuh, Pokok kanser, Chat sim Chan
Famili:cactaceae

Abstract

Pereskia bleo dan Pereskia grandifolia, secara umum dikenali sebagai ‘Jarum Tujuh Bilah’ di Malaysia dari keluarga botani Cactaceae. Pereskia bleo amat mudah dikeliru dengan Pereskia grandifolia kerana persamaan bentuk. Walau bagaimanapun ia dapat dibezakan pada daun, bunga dan batangnya. Pereskia bleo mempunyai daun yang nipis, berombak dan bunganya merah keorenan dengan batang yang lebeh pendek dibandingkan dengan Pereskia grandifolia. Sebaleknya, Pereskia grandifolia mempunyai daun yang tebal tidak berombak dan bunga yang berwarna merah-jambu ke warna keunguan dengan batang yang panjang dan tidak tebal.

JARUM tujuh bilah dikategorikan sebagai tanaman herba yang turut diminati orang ramai untuk ditanam sebagai perhiasan di dalam pasu. Kedua duanya, Pereskia bleo dan Pereskia grandifolia telah digunakan sebagai rawatan semulajadi dalam rawatan penyakit kanser, sama ada dimakan secara mentah @ ulam atau diambil secara rebusan dari tumbuhan segar, kedua duanya dipercayai mempunyai nilai perubatan kanser seperti, anti-ketumbuhan (tumor), anti-sengal otot (rheumatic), anti-ulcer, dan anti-inflammatory. Ia juga digunakan dalam ubatan melegakan sakit kepala, sakit perut (gastric pain), ulcers, bawasir (hemorrhoids), penyakit kulit (atopic dermatitis),dan kesegaran badan (revitalizing the body).Di Panama, orang tempatan menggunakan seluruh tumbuhan Pereskia bleo untuk merawat masalah usus (gastrointestinal problems), sementara di India, Pereskia grandifolia digunakan sebagai ubat sakit pembengkakan.

PEKENALAN

Bertepatan dengan pertambahan penggemar penggambilan tumbuhan herbal sebagai rawatan alternative, maka adalah amat perlu menjalankan satu penyelidikan bagi meyokong nilai perubatan terkandung dalam tumbuhan herbal disamping memastikan tumbuhan itu selamat untuk penggambilan manusia.

Keputusan adalah bertetapan dengan kajian in vitro dimana pati ekstrak Pereskia bleo dan Pereskia grandifolia tidak menunjukkan cytotoxicity keatas sel normal MRC-5. Berdasarkan kepada keputusan kajian acute toxicity keatas tikus makmal kedua dua pati Pereskia sp. Diterima sebagi selamat untuk kegunaan kesihatan manusia
Pereskia bleo dan Pereskia grandifolia tidak mempunyai kesan sampingan (acute oral toxicity), Ujian makmal keracunan telah dilakukan keatas haiwan ujikaji dimana, jumlah sukatan tinggi (A single, high dose) telah diberikan kepada haiwan ujikaji dan diperhatikan sama ada ia mendatangkan kemudharatan atau membunuh haiwan tersebut dalam jangka waktu 14 hari, tapi tiada kematian dicatit sama ada disebabkan kematian semulajadi maupun disebabkan dari ujikaji. Kajian ini penting bagi mentukan tahap keselamatan ubat ini keatas kesihatan.

Daripada kajian makmal yang dilakukan oleh pihak Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), daun jarum tujuh bilah menunjukkan jumlah aktiviti antioksidan (total antioksidan activity) yang tinggi. Walaupun nilai jumlah aktiviti antioksidannya tidak setinggi vitamin C (asid askorbik) dan vitamin E (alfa-tokoferol), tetapi nilainya masih dianggap tinggi dan sesuai untuk dimakan sebagai ulam bagi meningkatkan paras aktiviti antioksidan di dalam tubuh seseorang. Daun jarum tujuh bilah ini juga mengandungi sebatian fenolik yang sederhana tinggi. Sebatian fenolik memang telah diketahui menunjukkan aktiviti antioksidan di samping menghapuskan radikal bebas.

Bagi membuktikan sama ada jarum tujuh bilah mampu untuk mengubati atau mencegah barah, kajian praklinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan ekstrak daun jarum tujuh bilah secara in vitro (kultur tisu) dan juga secara in vivo (kajian haiwan). Bagi kajian kultur tisu, ekstrak daun jarum tujuh bilah bertindak secara efektif untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser buah dada dan juga sel kanser ovari.

Bagi kajian haiwan pula, ekstrak daun jarum tujuh bilah pada kepekatan 10% (100g daun jarum tujuh bilah dikisar dengan 1,000ml air) telah diuji keberkesanannya terhadap tikus yang diaruh kanser hati. Keputusannya menunjukkan bahawa ekstrak daun jarum tujuh bilah mampu untuk mengurangkan keterukan kanser hati dengan menurunkan paras enzim penanda kanser. Walau bagaimanapun, penurunan paras enzim penanda kanser tidak sampai ke paras normal yang menunjukkan bahawa ekstrak daun jarum tujuh bilah hanya mampu untuk mengurangkan keterukan kanser hati, tetapi bukannya mengubati kanser hati secara keseluruhan.

Kajian secara in vitro (kultur tisu) dan juga secara in vivo (kajian haiwan) menunjukkan bahawa daun jarum tujuh bilah tidak menunjukkan kesan toksik atau kesan sampingan yang buruk kepada sel yang normal atau tikus yang normal.

Kesimpulannya, daun jarum tujuh bilah mempunyai kesan untuk melawan atau mengubati barah, tetapi kajian lanjut masih amat diperlukan untuk menilai keberkesanannya terhadap pesakit barah atau kanser. Tiada kesan toksik dilaporkan pada sel yang normal atau tikus yang normal yang menunjukkan ia selamat untuk dimakan dalam kuantiti yang sederhana. Diharap dengan penemuan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semua pihak dan mempromosikan pemakanan ulam-ulaman tempatan bukan sahaja di Malaysia, malahan di seluruh dunia. - Profesor Madya Dr. Asmah Rahmat, (UPM).

Phytochemical

Kajian kimia keatas daun Cacatceae (komponan Cytotoksik Pereskia bleo) tidak banyak dijalankan dibanding dengan spisis pereskia yang lain. Hanya tiga (3)lapuran kajian phytochemical dan biological dilapurkan berkenaan tanaman ini. Kajian terawal berkenaan phytochemical oleh Doetsch etal yang melapurkan pengasingan Empat (4) alkaloids, dikenali sebagai 3,4-dimethoxy-β-phenethylamine, mescaline, 3-methoxytyramine and tyramine.

Rumusan

Secara tradisionalnya, untuk mendapatkan khasiat dari jarum tujuh bilah ini, daunnya yang matang dipetik (satu atau dua helai daun) dan dimakan sebagai ulam bersama-sama dengan nasi atau makan secara mentah, daunnya terasa rangup. Daun jarum tujuh bilah ini mengandungi lendir, tetapi lendir ini tidak pahit. Jika diamalkan daun ini secara berterusan, ia mungkin boleh melindungi badan daripada pelbagai jenis barah.

Kegunaan dan Rawatan.

1. Merawat kanser terutama kanser kolon/usus besar, kanser hidung dan kanser yang lain.
2. Sakit Buah pinggang.

Tiga Cara Rawatan:


1. Masukkan 2 helai daun ke dalam air panas, dijadikan teh dan diminum.
2. Daunnya dimakan sebagai ulam 1-3 helai setiap hari.
3. Kisar daun menjadi lumat, dijadikan jus dan diminum.

Peringatan:


a) Amalan perubatan ini amat popular di kalangan masyarakat Cina. Pengambilan sebarang jenis teh dilarang kerana ia dapat menghapuskan khasiat daun di dalam badan. Jadi yang sedang mengambil atau makan daun herba ini, cuba elak minum teh apa jenama pun. Kopi o tak mengapa. Ia dikatakan dapat mengubat darah tinggi dan kencing manis.

b) Adalah amat amat digalakkan memakan Asparagus @ meminum jus perahan Aspargus apa bila kita memakan atau menggambil ubat pembunuhan sel kanser.


Spesis Pokok Jarum Tujuh Bilah


1) Pereskia aculeata - Barbados gooseberry
2) Pereskia aculeata var. rotundifolia
3) Pereskia aureiflora
4) Pereskia bahiensis
5) Pereskia bleo
6) Pereskia colombiana
7) Pereskia corrugata
8) Pereskia cubensis
9) Pereskia diaz-romeroana
10) Pereskia godseffiana
11) Pereskia grandifolia
12) Pereskia grandifolia var. violacea
13) Pereskia guamacho
14) Pereskia horrida
15) Pereskia humboldtii
16) Pereskia humboldtii var. rauhii (syn. P. horrida)
17) Pereskia lychnidiflora
18) Pereskia marcanoi
19) Pereskia nemorosa
20) Pereskia philippi
21) Pereskia portulacifolia
22) Pereskia quisqueyana
23) Pereskia sacharosa
24) Pereskia stenantha
25) Pereskia subulata
26) Pereskia vargasii
27) Pereskia vaugasii var. longispina
28) Pereskia weberiana
29) Pereskia zehntneri
30) Pereskia ziniiflora
31) Pereskia zinniaefolia


























  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

Anonymous said...

En.

Blh saya tanya?
1)Daun tujuh bilah ni blh tak dibuat macam teh,
Keringkan dan kisar,lepas tu bancuh dengan air panas...adakah hilang khasiat jika daun itu kering?
2)jika dicampur dengan daun stevia boleh tak?

Sekian,
Fadzli
mfadzli82@yahoo.com.my

aiDieNa said...

Mohon share artikel ini.

Terima kasih.

Anonymous said...

fenolik itu sendiri apa sih ??

Anonymous said...

Kepada pesakit-pesakit kanser atau famili mereka yg berminat untuk membangunkan taman herba mini bagi persediaan melawan dan mengubati penyakit kanser secara amalan perubatan tradisional kendiri saya menawarkan untuk membangunkan taman herba mini tersebut di perkarangan rumah tuan/puan.

Beberapa herba-herba tempatan telah terbukti mampu melawan penyakit kanser. Dengan menyediakan taman herba mini di perkarangan rumah samada tanam terus ke tanah atau kaedah pasuan bekalan ubat herba tersebut akan sentiasa bersama anda. Keluarkan sedikit modal dan saya akan membangunkannya untuk keperluan anda. Anda juga akan diajar kaedah penjagaan dan penyuburan tanaman.Seterusnya anda akan diajar kaedah penyediaan herba untuk tujuan pengubatannya.

Kenapa harus menderita menahan sakit bila di kemo sedangkan kaedah perubatan tradisional melalui penggunaan herba ada kalanya 10,000 kali lebih kuat melawan utk mematikan kuman kenser berbanding kemotrapi tanpa menjejaskan bahagian yg tidak berpenyakit.

Jika berminat sila hubungi saya utk perbincangan selanjutnya: Anuar Daud 016-2723256.

NINA said...

masyallah. sungguh menarik. syabas!

Nur haura afeeya said...

Testimoni 7
▪️Muhammad Iman Nashriq, umur 2 tahun. Mengidap penyakit lelah sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan, sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa² perubahan. Ibunya cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

➡️Testimoni tu kalau buka website die ,ada sekali gambar pesakit.

➡️Sy sarankan kepada sesiapa yg ada sakit kanser ,cubalah ikhtiar cara ni selain usaha dengan rawatan doktor, tak salah kalau kita rawat cara alternatif lain, lagipun dari pengalaman saya sendiri yang mengidap penyakit kronik, ubat kanser tak ada di pusat rawatan, kimo memang membantu tapi merawat cara alternatif ni dah mula diterima masyarakat, cuma carilah yang betul² nak bantu merawat,bukanlah nak kaut untung semata².

➡️Ni sy tinggalkan sekali nombor utk dihubungi.Kot nak tanya apa²...
En Mohd Zuhairi Bin Noordin 0174687570

Sebarkan untuk kebaikan bersama.

Terima kasih banyak²

Post a Comment