BADAM KHASIAT DAN UBATAN


Kelasifikasi Botani

Keluarga Rosaceae
Spesis dan Kempulan Prunus dulcis
Amygdalus communis, P. amygdalus

Badam penting untuk kesihatan kerana khasiatnya yang pelbagai, ia boleh dimakan mentah, dikukus seperti kekacang atau dijadikan bahan campuran makanan seperti kuih dan sebagainya. Badam mengandungi 20 kali lebih banyak protein jika dibandingkan dengan bijirin lain. Kandungan lemak dan karbohidratnya tinggi, oleh itu ia mengandungi gula yang tinggi berbanding dengan buah-buahan yang lain.

Kandungan vitamin B dalam badam mengatasi kandungan vitamin dalm telur, begitu juga niasin yang dimilikinya melebihi gandum.

Kandungan kalsium juga mengatasi kandungan elemen itu dalam susu dan kandungan fosforusnya melebihi kandungan fosforus dalam keju. Kanak-kanak amat sesuai memakan badam kerana khasiatnya dapat membantu tumbuh besaran mereka, selain membina tulang dan gigi. Sementara kepada orang dewasa pula ia dapat membantu menyihatkan jantung mereka. Badam boleh dimakan mentah, dikukus seperti kekacang dan sebagainya. Tahukah badam mengandungi kuantiti lemak yang tinggi, namun 90% dari lemak dalam badam adalah lemak taktepu dimana badan anda perlukan. Kandungan lemak mono taktepu (monounsaturated fat) yang tinggi dalam badam sepertimana terdapat di dalam minyak zaitun membuatkan badam menjadi penawar bagi memerangi kolesterol LDL di dalam badan.

Di bahagian selaput biji badam sahaja terdapat sekurang-kurangnya 20 jenis flavonoids (antioksida) utama. Asid folik yang terdapat di dalam badam dipercayai dapat menurunkan paras homocystein, iaitu sejenis asid amino yang boleh menyebabkan saluran darah menjadi sempit; dengan itu juga mengurangkan risiko penyakit jantung dan darah tinggi.

Badam Beri Tenaga Tambahan:

Badam merupakan kacang istimewa yang menjadi makanan sampingan yang biasanya dimasukkan ke dalam coklat bagi meningkatkan kesedapan dan nilainya. Badam telah digunakan atau dimakan oleh masyarakat di Timur Tengah, Iran, Afghanistan, Pakistan & India, beribu tahun dahulu bagi tujuan meransang minda dan meningkatkan daya ingatan bagi tujuan penghafalan al-Quran, Hadist dan pelbagai ilmu.

Sebagai contoh penyelidikan yang telah dibuat, hampir semua kanak-kanak, remaja, orang dewasa serta warga emas yang menghafal al-Quran, Hadist dan pelbagai ilmu di sekitar Pakistan & India, mereka telah mengambilnya sebagai salah satu sumber makanan tambahan bagi tujuan meningkatkan daya ingatan bagi tujuan hafalan dan menjaga ingatan. Penyelidikan ini termasuk juga ahli akedemik & golongan professional di sana, kerana mereka sudah menjadikan pengambilan tersebut sebagai amalan harian.

Pakistan dan India telah banyak melahirkan para saintis, pakar perubatan dan para juga alim ulamak yang pakar di dalam ilmu al-Quran & Hadis yang layak diberi gelaran Sheikul Hadist sehingga diberi kemuliaan oleh ALLAH untuk mereka mengajar di Mekah dan Medinah. Sudah menjadi kebiasaan di Pakistan dan India sekiranya kita terjumpa pakar-pakar perubatan, saintis, pakar teknologi maklumat, pakar jurutera serta golongan professional yang menghafal a-Quran & Hadist.

Badam juga dikatakan dapat menghalang osteoporosis. 30gm badam (25-30 biji) mempunyai kandungan kalsium sama seperti terdapat dari 1/4 cawan susu. Kalsium amat berguna bagi menghalang osteoporosis.

Memakan badam dapat menurunkan paras dua bio penanda bagi kesan tekanan oksidatif dalam sekumpulan sukarelawan 27 lelaki dan wanita yang mempunyai kadar kolestrol yang tinggi.

Kajian yang dijalankan oleh saintis yang dibiayai oleh Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian (ARS), Amerika Syarikat (AS), Lembaga Badam California dan Badan Pembiayaan Penyelidikan Kanada.

Pengarah Makmal Penyelidikan Anti Oksidan, Jeffrey Blumberg di Pusat Penyelidikan Nutrisi Manusia bagi Penuaan Jean Mayer Jabatan Pertanjan Amerika Syarikat (USDA) di Universiti Tufts, Boston, Mass melaporkan penemuan kajiannya dalam Journal Of Nutrition.

Kajian berkenaan dilihat dapat membantu kesan antioksidan apabila memakan badam dan kajian seterusnya menunjukkan kesan Vitamin E dan terbitan polipenolik seperti flavonoid yang ditemui dalam badam dan pokok kekacang lain. Ramai orang takut untuk mengambil badam atau almond. Begitu juga dengan jenis-jenis kekacang yang lain kerana kandungan lemaknya yang tinggi.

Tahukah anda badam adalah makanan seimbang dan paling tinggi khasiat di kalangan kekacang?: Badam mengandungi protein, serat, kalsium, magnesium, kalium, zinc, selenium, kuprum, phosphorus, biotin, riboflavin, niacin, besi, vitamin E serta antioksida lain yang tinggi. Contohnya, segenggam badam (35gm), dapat membekalkan 45% dari keperluan harian Vitamin E dan Manganese.

Badam Mengurangkan Paras Kolesterol, Merendahkan Risiko Darah Tinggi dan Serangan Jantung

Satu kajian yang dijalankan di University of Toronto ke atas 27 pesakit yang mempunyai paras kolesterol yang tinggi menunjukkan pengambilan purata 74gm (2 genggam) badam setiap hari selama sebulan telah berjaya menurunkan 9.4% daripada paras kolesterol di dalam badan mereka. Nisbah LDL(kolesterol jahat)/HDL(kolesterol baik) didapati menurun sebanyak 12%. Penurunan nisbah ini menunjukkan menurunnya risiko serangan jantung (cardiovascular).

Asid folik yang terdapat di dalam badam dipercayai dapat menurunkan paras homocystein, iaitu sejenis asid amino yang boleh menyebabkan saluran darah menjadi sempit; dengan itu juga mengurangkan risiko penyakit jantung dan darah tinggi.
34.5gm badam (segenggam) mengandungi 99mg magnesium (24.7% dari keperluan harian)serta 257mg kalium (potassium).

Magnesium berperanan melembutkan saluran darah dan dengan itu pengaliran darah, oksigen serta nutrient di dalam badan berjalan dengan elok. Kajian menunjukkan kekurangan magnesium bukan sahaja boleh menyebabkan serangan jantung, tetapi kekurangan magnesium selepas serangan jantung boleh menyebabkan kecederaan (radikal bebas) pada jantung.

Kalium adalah penting untuk sistem transmisi saraf dan otot. Ia amat penting di dalam mengawal tekanan darah serta perjalanan jantung. Pengawalan tekanan darah serta jantung menjadi lebih berkesan dengan badam kerana kandungan sodium yang rendah (hanya 0.3mg bagi setiap suku cawan badam).

Badam Menghalang Obesiti (Kegemukan): Di dalam satu kajian yang pernah disiarkan di dalam International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, dilaporkan bahawa diet yang diperkaya dengan badam telah berjaya mengatasi masalah obesiti jauh lebih berkesan dibandingkan dengan diet berkalori rendah dari kabohidrat kompleks.

Kajian tersebut melibatkan 65 orang dewasa obes. Mereka dibahagi kepada 2 kumpulan. Kedua-dua kumpulan dibekalkan dengan diet yang sama jumlah kalori serta proteinnya.
Kumpulan pertama diberi diet berkalori rendah terdiri dari karbohaidrat kompleks. Kumpulan kedua juga diberi diet berkalori rendah yang di perkayakan dengan badam (2 genggam sehari).

Selepas 6 bulan di dapati kumpulan yang dietnya diperkaya dengan badam mengatasi kumpulan berdiet karbohaidrat dengan 64% dalam pengurangan berat badan, 56% dalam lilitan pinggang, 50% dalam pengurangan lemak.

Badam Meredakan Diabetes
: Di dalam suatu kajian yang telah disiarkan di dalam The Journal of Nutrition, badam telah ditambah kepada diet sekumpulan pengidap diabetes tahap ke-2.
Keputusan ujian menunjukkan diet dengan badam telah menurunkan glycemic response dan insulin response. Kumpulan yang mengambil diet bersama badam ini telah menunjukkan penurunan kebergantungan kepada ubatan.

Ini bermakna dengan mengambil badam, masalah diabetes dapat dikurangkan.

Badam Membantu Menghalang Batu Karang: Kajian dan pengumpulan data ke atas wanita selama 20 tahun oleh ‘Nurses’ Health Study’ menunjukkan wanita yang memakan sekurang-kurangnya 1oz (30gm) kekacang atau mentega kacang dalam seminggu mengalami penurunan 25% risiko batu karang.

Badam Menghalang Osteoporosis: Badam juga dikatakan dapat menghalang osteoporosis. 30gm badam (25-30 biji) mempunyai kandungan kalsium sama seperti terdapat dari 1/4 cawan susu. Kalsium amat berguna bagi menghalang osteoporosis.

Tahukah anda diet kurang kalsium boleh mecetuskan risiko barah usus?

Badam untuk Wanita Hamil: Kandungan folate yang tinggi di dalam badam amat berguna sekali bagi wanita yang sedang hamil. Folate adalah penting bagi mengelakkan dari kecacatan pada bayi ketika hamil.

Badam Mengurangkan Risiko Berbagai Penyakit: Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa beberapa jenis kekacang, terutamanya badam, dapat mengurangkan risiko barah, diabetes, nyanyok (Alzheimer’s disease) dan beberapa penyakit kronik yang lain.

Dalam satu kajian yang telah disiarkan di dalam ‘American Journal of Clinical Nutrition’, dilaporkan bahawa badam berupaya menurunkan tahap kolesterol setanding dengan kesan dari penggunaan dadah ’statin’. Kajian seterusnya pula mendedahkan bahawa badam setanding dengan dadah ’statin’ dalam mengurangkan tahap protein ‘C-reactive’ yang merosakkan ateri.

Terdapat berbagai lagi khasiat badam yang tidak dapat disiarkan di sini. Selain tinggi khasiat, badam juga mempunyai rasa yang sedap. Berbagai cara orang menggunakan badam dalam masakan; daripada snek sehinggalah kepada makanan berat. Oleh itu jadikanlah badam sebahagian daripada diet anda. Semoga anda bertambah sihat, ceria serta berbahagia.

Badam panggang digaramkan dan Badam Mentah

Kegunaan Badam dalam Pemakanan dan Masakan

Herbst (2001) mengatakan "badam adalah rumahkuasa pemakanan." Badam kaya dengan sumber protein, vitamin B2 (riboflavin), vitamin E, copper, niacin, calcium, fiber, folic acid, magnesium, dan potassium dan sumber terbaik untuk besi (iron) dan zinc (Bender and Bender 2005; Herbst 2001). Badam juga adalah sumber vitamin B1, kaya dengan lemak monounsaturated, satu dari dua lemak “Terbaik” bertanggungjawab untuk merendahkan LDL kolestrol.

Badam ada dua jenis yang pahit dan yang manis. Badan manis dimakan secara mentah atau dipanggang, selain itu digunakan dalam masakan dan perhiasan pemakanan. Ada juga dijadikan sebagai butter badam, dimakan dengan roti.

Badam manis tidak menggandungi karbohedrat boleh dijadikan tepung untuk kek dan biskut diet rendah karbohederat untuk pesakit yang mengalami diabetes mellitus atau apa saja jenis dari glycosuria. Peyediaan biasa tepung badam , 1 cawan menggandungi 20 gram karbohederat yang mana 10gram ada lah serat pemakanan bagi jumlah berseh 10 gram karbohederat Ia menjadikan tepung badam amat digemari untuk dibuat resepi kek dan roti bagi pesakit dilarang pengambilan diet karbohederat.

Badam boleh diproses dijadikan gentian susu. Kulit selaput biji yang lembut, biji yang empuk, rasa yang enak dan warna yang lembut bila diperah menjadikan ia sesuatu yang baik untuk mereka yang ala lactose, vegans dan sebagainya

Kegunaan dalam Perubatan

Dikatakan bahawa kebaikan dari segi perubatan badam adalah termasuk meyerikan wajah, memperbaiki pegerakan makanan dalam usus dan mencegah kanser (Davis and Iwahashi 2001). Penyelidikan terkini mensabitkan memakan badam dalam pemakanan menghakiskan tahap kandungan kepekatan lipoprotein dalam darah dan memastikan tahap kerendahan kepekatan lipoprotein. (Novelli 2002; Spiller et al. 1998).

Dalam sistem perubatan Yunani dan Ayurveda, badam diterima sebagai pemakanan untuk otak dan sisitem saraf. Ia dikatakan dapat meningkat tahap kebijakasanaan dan memanjangkan hayat. Minyak badam dipanggil sebagai Roghan Badam dalam kedua dua Tibb Unani dan Ayurveda. Perahan minyak badam secara tekanan sejuk dikira sebagai merangsangkan untuk urutan dan kegunaan dalaman. Kajian terkini dari herba ayurveda melaporkan kandungan badam mempunyai anti inflammatory, membantu peningkatan ketahanan (immunity boosting), dan kesan anti keracunan hati (anti-hepatotoxicity) (Puri 2003) Edgar Cayce, seorang psychic American yang setengah tengahnya menggangap beliau sebagai bapa perubatan holistic American amat menggemar badam.

Dalam tulisan beliau, badan dicadangkan untuk penggambilan dalam setiap pemakanan.
Diantara kebaikan badam adalah seperti berikut;

Bagus untuk Minda: Badam adalah sumber nutrients yang membantu perkembangan minda. Badam meningkatkan tahap intellectual yang tinggi dan dianggak sebagai makanan penting untuk tumbuhbesaran kanak kanak. Ramai ibu member badam, direndam didalam air kepada anak anak mereka setiap pagi (2-3 biji, anda juga boleh membuang kulit badam jika ia mendatangkan alahan).

Mengkitar kolestrol: Penggambilan badam yang berterusan membantu meningkat tahap ketinggian kepekatan lipoproteins (HDL) dan menurunkan tahap rendah kepekatan lipoprotein (LDL), dengan itu amat sesuai menggawal tahap LDL kolestrol atau digelar kolestrol jahat.

Bagus untuk Jantung: kandungan lemak Mono-saturated, protein, dan potassium dalam badam adalah amat bagus kepada jantung. Vitamin E sebagai anti-oksida mengurangkan rasiko penyakit jantung. Kehadhiran magnesium dalam badam membantu daripada serangan jantung. Badam membantu mengurangkan tindak balas C protein (C-reactive protein)yang meyebabkan kerosakan radang artery (artery-damaging inflammation). Badam juga adalah sumber asid folic, maka ia membantu mengurangkan tahap homocystein, yang meyebabkan pembentukkan lemak plaque (fatty plaque buildup) dalam saluran arteries.

Penjaga Kulit: Kebaikan badam dalam penjagaan kulit telah dikenali lama, dengan itu berurut dengan minyak badam amat digalakkan untuk bayi baru lahir. Susu badam dijadikan sabun bagi menambah kecantikan kulit. Untuk kulit kelihatan sehat dan segar, gunakan jumlah yang sama banyak kelopak bunga ros dan pest badam berserta krim susu disapukan kemuka setiap hari, Terapi sedemikian bukan sahaja meyuburkan kulit, tapi juga membuat kulit kelihatan berseri, lembut, dan menawan dan dapat menghilangkan kekedutan, jeragat, bintik bintik, kulit kering dan mengendur pada muka.

Menggawal tekanan darah: Kehadhiran Potasium dalam badam membantu menggawal tekanan darah tinggi. Badam amat rendah dalam Sodium yang mana turut membantu mengimbangkan tekanan dorah,

Menghalang Kanser: Badam memperbaiki pergerakan makanan melalui usus, dengan itu menghalang penyakit usus (colon).

Melindungi dari diabetes: Badam membantu mengurangkan kenaikan paras gula dan paras insulin selepas makan, maka terhalang dari diabetes.

Bagus semasa hamil: Badam mengandungi asid folic. Asid folic membantu mengurang kecacatan kehamil pada bayi (incidence of birth defects in newborn babies). Rendam badam dalam susu dan masukkan secubit saffron, diambil setiap hari

Menggurangkan berat badan: Lemak mono-saturate yang terkandung dalam badam memuaskan selera and menghalang merasa lapar. Kajian telah membuktikan badam kaya dengan kalori rendah dan amat baik bagi mereka yang terlebeh berat dan membantu dalam menggurangkan berat badan.

Mengelak Sembelit: Badam amat kaya dengan sarat. Seperti sarat pada makanan lain, badam membantu mengelak dari sembelit. Pastikan anda minum berlebihan air selepas memakan badam atau meminum air mawar setelah memakan badam melegakan sembelit. Jika perut merasa padat, campurkan sesudu the besar minyak badam dalam secawan susu panas dan minum.

Menambah tenaga: Kehadhiran manganese, kopper dan riboflavin membantu dalam pembentukan tenaga.

Rambut: Untuk botak kerana kurang menggambil berat tentang penjagaan rambut atau kerana kekurang nutrisi, sediakan ramuan dengan sesudu minyak badam, Jus buah Ebalica Officinalis dan urut pada kepala. Ramuan ini akan mengatasi keguguran rambut, menguatkan rambut, menghapus kelemumur dan rambut cepat beruban.

Kurang darah Merah (anemia): Badam mengandungi kopper dalam bentuk organic pada kadar 1.15 mg. bagi setiap 100 gram, besi dan vitamin bertindak sebagai anasir pencepat pertumbuhan hemoglobin darah. Sediakan jumlah sama rata kismis (raisins), badam dan kacang panggang (kachang kuda) (roasted black grams) bersama susu. Campuran ini baik untuk kesihatan.

Badam sebagai minuman tonik: bagi tumbuhbesaran kanak kanak; 3-6 biji badam derendam dalam air, setelah berpisah kulit kisar menjadi pekat, campur dengan susu, campur sesudu penuh madu dan diberi makan. Penyediaan ini menguatkan tulang kanak kanak berumur dua bulan jika diberi selalu. Badam sebagai tonik kesihatan: Penyediaan dengan mengisar badam tanpa kulit dengan susu, tambah gula atau madu dan minum.

Lewat Baligh: Biji badam dihancur, dicampur dengan kuning telur, campurkan serbuk biji bijan dan sesudu the besar madu, dan diberi minum dengan susu.

Mati pucuk dan Pancutan awal (premature ejaculation): Mengunyah sejumlah isi badam (almond kernels) dan kacang panggang memulihkan kakuatan shawat dan mengatasi masalah psychological

Sakit otot: sejumlah badam minyak badam dan minyak bawang putih dicampur dan disapukan pada tempat yang sakit akan melegakan kesakitan.

NOTA:
Mereka yang bermasalah buah pinggan dan ginjal dinasihat supaya mengelak dari memakan badam.

Phytochemicals

Protocatechuic Acid, Methylquercetin, Catechin , p-Hydroxybenzoic Acid, Vanillic acid, Flavonoids, Resveratrol, Kaempferol

Nilai Perubatan Medicinal properties

Penggambilan bebrapa biji badam dapat melegakan pedih hulu hati, sebab kandungan minyak yang tinggi dalam badam. Memakan badam boleh mengurangkan resiko kanser dan kolestrol. Kandungan tinggi kalsium dalam badam boleh menggurangkan resiko kanser usus (kolon dan rectal). Kandungan tinggi anti-oksida flavonoids dalam kulit badam membantu mengurangkan kepekatan rendah oxidasi lipoprotein, dengan itu sekaligus menggurangkan kesumbatan salur arteries. Minyak makan perisa kacang ekstrak boleh digunakan membersih titik pada kulit.

Almond oil for massage and for skin care

Minyak Badam Penjagaan Kulit

Diguna dalam Penjagaan Kulit dan Urut bagi menggembalikan kesihatan dan awek muda
Minyak badam mempunyai banyak kegunaan kosmatik dan perubatan dan juga sebagai minyak urut. Minyak badam membentuk asas kepada kebanyakan lotion, kream dan sebagainya dalam penjagaan kulit dan adalah minyak yang amat baik digunakan sebagai minyak rawatan aroma kerana kelembutannya dan mudah serap kerongga rongga kulit.

Tiada rasa lemak (Non greasy feeling)

Disebabkan tekstur minyak badam ini terlalu halus, maka kulit tidak akan merasa meleket atau berminyak. Ia dapat membantu melegakan sakit dan lenguh otot, melembutkan kulit dan membuat kulit lebeh cerah dan keremajaan.

Dalam rawatan tarapi pewangian (aromatherapy) minyak badam memainkan peranan sebagai perlindung kepada kulit dari terbakar.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

22 comments:

Anonymous said...

mohon share

Anonymous said...

mohon share

Anonymous said...

mohon share. tq

Anonymous said...

Info yang menarik..

saya suka sangat membaca info yang menarik seperti apa yang admin kongsikan di sini.

terima kasih sebab sudi berkongsi. :)

Unknown said...

mohon share ye..info yg menarik

azie said...

mohon share maklumat ni yer.. saya mengusahakan almond crunch maklumat ni sngt membantu..trm ksh ye

YLS said...

Mohon share

akmal rusydi said...

entry yang sangat berinfomasi.

Nor Zabiha Moin said...

Saya share

Unknown said...

Subhanallah, begitu banyak kebaikan badam dan terlalu sedikit maklumat yang saya ada tentang kelebihan badam ni. Terima kasih atas info yang sangat menarik ni..:)

http://qaseh83.blogspot.com/

Unknown said...

semoga keberkatan ilmu bertambah. memakmurkan kita

Unknown said...

semoga keberkatan ilmu bertambah. memakmurkan kita

Unknown said...

Info yg amat baik.. terima kasih byk..

Unknown said...

info yg baik. tqvm

Anonymous said...

saya mengamalkan agak lama dan result nya mmg sangat memuaskan

Unknown said...

Terima atas info yang diberi...

alifbella said...

Perkongsian yang bermanfaat .Imam Jalaluddin As Suyuti juga ada menyebut khasiat badam di dalam kitab karangan beliau.

Cuci Tilam said...

Terima Kasih atas perkongsian , sangat bermanfaat

kongsi share said...

slm

kongsi share said...

๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Unknown said...

ALHAMDULILLAH SESUNGGUHNYA SAYA AMAT BERTERIMA KASIH DAN SANGAT MENGHARGAI PERKONGSIAN MAKLUMAT BERKAITAN KHASIAT BADAM YANG SELAMA INI SAYA SEORANG PENGGEMAR BADAM BERSALUT COKLAT. HARI INI BARU TAHU BEGITU BANYAK KHASIAT ~

TERIMA KASIH KEPADA ADMINISTRATOR YANG MEMBERI INFORMASI YANG SANGAT JELAS DAN MUDAH SAYA FAHAMI ~

otaimerdeka1957.blogspot.com said...

terima kasih dgn ilmu nya

Post a Comment