Khasiat Buah Tomato

Buah tomato atau nama saintifiknya Solanum Lycopersicum L, merupakan sejenis sayur2 juga kadang2 dipanggil sebagai LOVE APPLE.

Cross-section and full view of a ripe tomato

Kingdom:
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
S. lycopersicum
Solanum lycopersicum
L.
Lycopersicon lycopersicum
Lycopersicon esculentum

Tomato boleh dirujuk kepada kedua-dua tanaman (Solanum lycopersicum) dan jenis yang boleh dimakan,pada kebiasaan, buahnya berwarna merah. Berasal dari Amerika Selatan, tomato telah disebarkan kemerata dunia semasa penjajahan Sepanyol keatas Amerika, dan pelbagai jenis kini ditanam secara meluas dimerata tempat diseluruh dunia. 

Buah tomato digunakan dalam pelbagai cara, termasuk mentah, sebagai bahan dalam masakan, sos, minuman dan kegunaan luaran. Buah yang kaya dengan lycopene, yang mungkin mempunyai kesan-kesan kesihatan yang bermanfaat.
Tomato dari keluarga nightshade. Tanaman ini biasanya tumbuh 1-3 meter (30-10 kaki) tinggi dan mempunyai batang yang lemah yang sering tombang keatas tanah atau menjala memanjat keatas tumbuhan lain

Merah pekat buah tomato adalah disebabkan likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi, yang memyebabkan tomato itu berwarna merah. Likopena ini mengandungi pelbagai khasiat.

Likopena ini mengandungi kebaikan antioksidan yang dapat menlancarkan perjalanan darah dalam badan. Justeru itu, dapat mengelakkan dari penyakit kanser dan juga serangan sakit jantung. Hasil kajian pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena begitu tinggi dalam pes tomato, sos tomato dan jus tomato. Selain itu, buah tomato baik utk lelaki kerana dapt mengelakkan kanser prostat.

Selain itu, buah tomato jugak kaya dengan vitamin C. Vitamin C atau asid askorbik ini banyak khasiat nya dalam penmenjaga kesihatan tubuh badan. 

Salah satu peranan nye adalah dalam penjagaan kulit. Dengan demikian, buah tomato ini, dapat menghaluskan kulit dan mengelakkan pertumbuhan jerawat.

PENGGENALAN

TOMATO atau nama saintifiknya Iycopersicon esculetum sememangnya digemari ramai. Sama ada diratah begitu sahaja atau digandingkan dalam pelbagai jenis masakan, tomato menjanjikan keenakan tersendiri. Hidangan Mediterranean dan Asia Barat menjadikan tomato sebagai bahan asas yang paling kerap digunakan.

Berasal dari keluarga Solanaceae, tomato kaya dengan zat besi, serat serta vitamin A dan C yang diperlukan untuk mengekalkan kecergasan badan.

Ia juga mengandungi fruktosa, glukosa, asid folik, potasium, kalsium dan mineral garam.

Malah kajian di Amerika Syarikat mendapati pigmen merah pada kulit tomato mengandungi lycopene yang dikatakan mampu mengurangkan risiko barah prostat di kalangan kaum lelaki.

Tomato tidak mengandungi kanji, tetapi kaya dalam gula (fruktosa, glukosa dan sukrosa). Ia juga mengandungi sejumlah serat makanan yang sederhana, termasuk selulosa dan lignin dalam benih dan isinya, Ia adalah sumber vitamin C dan E terbaik, folat dan kalium.  

Pokok tumbuhan yang ditanam ditempat terbuka mempunyai hampir dua kali ganda vitamin C daripada yang ditanam di hothouses. Tomato dipilih sejurus selepas ia mula bertukar menjadi kuning, ia sudah mempunyai vitamin C yang lebih daripada yang masak sepenuhnya, rumah hijau tomato merah.
 
Kebanyakan vitamin C tertumpu pada bahan yang seperti agar agar (jely) yang menutupi benih. Tomato bukanlah sumber terpenting karotena sedangkan keseluruhan warnanya datang daripada lycopene, karotenoid merah yang tubuh tidak dapat menukar kepada vitamin A, apabila dimasak

Tomato juga mengandungi jumlah lycopene yang tinggi, bebintik (pigmen) tumbuhan yang berkuasa tinggi yang dianggap sebagai antioksidan yang terbaik daripada beta karotena. Kajian menunjukkan bahawa lycopene berkesan dalam mengurangkan banyak jenis kanser. Tomato juga mengandungi dua unsur fitokimia melawan kanser, P-courmaric dan asid chlorogenic. Kelemahannya, mereka yang alah kepada sayur-sayurannightshade” juga mesti mengelak dari penggambilan tomato (lihat amaran di bawah).

Dalam perubatan herba Amerika, tomato telah digunakan untuk merawat gangguan pencernaan (dyspepsia), hati dan masalah buah pinggang, dan dikatakan dapat mengubati sembelit.

Tomato harus disimpan pada suhu bilik sehingga ia bertukar kepada warna oren-merah, jauhkan dari sinar matahari secara langsung kerana ini akan melembutkan tomato tanpa masak, serta memusnahkan vitamin C. Tomato yang dipetik sebelum ia masak dari tangkainya adalah pada peringkat paling berkhasiat, jika ia dibenarkan masak pada suhu diantara 60 ° F dan 75 ° F. Pada suhu bilik, dari warna kuning ke warna merah jambu cair  ia menggambil masa tiga hingga lima hari untuk masak.

Amaran: akar dan daun tumbuhan tomato beracun. ia mengandungi toksin saraf solanine yang mengganggu keupayaan badan untuk mengguna acetylcholinesterase, sejenis bahan kimia yang memudahkan penghantaran nadi (impuls) di antara sel-sel badan. Buah-buahan itu sendiri, mengandungi solanidine, hasil toksik solanine (derivatif solanine) yang kurang toksik. Mereka yang ala pada (alergi)nightshade” (kentang, tomato, lada manis dan pedas, terung, tomatillos, tamarios, pepinos, pimentos, paprika, cayenne , dan sos Tabasco digolongkan sebagai makanan nightshade) harus mengelak dari penggambilan buah ini. Gejala "alergi" ini biasanya memaparkan gejala yang boleh dikelirukan dengan artritis teruk.

TOMATO SEBAGAI RAWATAN KECANTIKAN



Lycopene menawarkan khasiat antioksida semula jadi yang baik untuk kesihatan badan.

Khasiat tomato juga berkait rapat dengan kecantikan kulit. Sayuran ini dikatakan berkesan untuk mengecilkan liang roma, mengurangkan masalah jerawat dan merawat penyakit kulit. Elemen penyejuk juga mampu menyejukkan kulit yang kasar, astringen untuk menghapuskan minyak berlebihan, dan vitamin A dan C untuk mencerahkan kulit kusam dan mengembalikan keremajaan kulit.

Mengecilkan liang roma

Campurkan satu sudu jus tomato segar dengan dua hingga empat titik jus limau. Sapukan bahan tersebut menggunakan kapas pada kulit wajah dan urut perlahan-lahan. Biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suam untuk mengecilkan lagi liang roma, selepas itu sapukan pelembap muka.

Merawat jerawat

Hancurkan tomato segar dan sapu rata bahan tersebut pada kulit muka yang berjerawat. Biarkan sejam atau lebih sebelum dibilas dan dikeringkan. Buat setiap hari sehingga jerawat hilang.

Membersihkan kulit muka

Topeng muka menggunakan campuran tomato dan avokado amat sesuai untuk kulit kombinasi (berminyak, biasa dan kering) kerana ia menggabungkan astringen dan antiseptik yang boleh mengurangkan kandungan minyak serta noda hitam pada kulit.

Topeng penyegar muka ini kaya dengan vitamin A, C dan E - kesemuanya penting untuk kulit yang sihat. Untuk membuat topeng muka ini, hancurkan tomato dan avokado dalam mangkuk dan sapukan pada muka, bilas selepas 20 ke 30 minit.

Boleh juga sapukan campurkan jus tomato segar dengan jus timun pada kulit muka untuk mengawal minyak and jerawat.

Menyejukkan kulit yang rosak

Kisar sebiji tomato dan campurkan dua sudu yogurt. Sapu bahan tersebut pada kulit muka dan biarkan selama 20 minit. Bilas dengan air suam.

Gabungan tomato dan yogurt mampu menyejukkan kulit dan mengurangkan kesan kesakitan termasuk akibat selaran matahari dan kerengsaan kulit.

Ini kerana yogurt merangsang protein pada kulit dan menjadikannya lembut manakala tomato menyejuk dan meneutralkan permukaan kulit.

LYCOPENE

Lycopene

Lycopene adalah bebintik (pigmen) karotenoid merah terang dan fitokimia yang ditemui dalam tomato dan lain-lain buah-buahan merah. Namanya diambil dari kelasifikasi spesis tomato, Solanum lycopersicum di mana "lyco" dalam bahasa Yunani bagi serigala, "persicum" ertinya peach  dan tomato membayangkan "peach - serigala".

Dalam tumbuhan, alga, dan lain-lain organisma fotosintesis, lycopene perantaraan yang penting dalam kebanyakan biosintesis karotenoid, termasuk beta karotena, bertanggungjawab kepada warna kuning, jingga atau pigmentasi merah, fotosintesis, dan foto-perlindungan. Perstrukturan, ia adalah satu pembentukan tetraterpene terdiri daripada lapan unit isoprene, terdiri sepenuhnya daripada karbon dan hidrogen, dan tidak larut dalam air.
 
Sebelas pasangan (conjugated) Lycopene dalam ikatan berkembar memberikan warna merah pekat dan bertanggungjawab keatas aktiviti antioksidannya. Oleh kerana warna yang kukuh dan tidak toksik, lycopene adalah pewarna makanan yang berguna.

Lycopene bukanlah satu zat (essential nutrient) penting untuk manusia, tetapi ia mudah terdapat pada pemakanan, terutamanya dari hidangan yang disediakan dengan sos tomato. Apabila diserap oleh perut, lycopene diangkut kedalam darah oleh pelbagai lipoprotein dan berkumpul di dalam hati, kelenjar adrenal, dan buah zakar (testis).

Kerana kajian awalan telah menunjukkan korelasi songsang diantara penggunaan tomato dan risiko kanser, lycopene telah dianggap sebagai ejen yang berpotensi untuk mencegah beberapa jenis kanser, terutama kanser prostat. Walau bagaimanapun, kawasan penyelidikan dan hubungan kaitnya dengan kanser prostat ini telah dianggap tidak cukup bukti untuk tuntutan kelulusan kesihatan oleh US Food and Drug Administration (lihat pada ciri ciri Antioksidan dan pontensi manafaat keatas kesihatan).

Lycopene, sebagai contoh, daripada tomato dalam ujian klinikal bagi penyakit kardiovaskular dan kanser prostat. Ujian klinikal keatas manusia telah menunjukkan bahawa lycopene membantu meningkatkan aliran darah melalui jantung dan kajian klinikal menunjukkan terdapat aktiviti anti-kanser terhadap kanser prostat

KANDUNGAN ANTIOKSIDA DAN MANFAAT KESIHATAN YANG BERPOTENSI


Glutathione-from-xtal-3D-balls

IUPAC name
(2S)-2-amino-4-{[(1R)-1-[(carboxymethyl)carbamoyl]-2-sulfanylethyl]carbamoyl}butanoic acid
Nama Lain
ฮณ-L-Glutamyl-L-cysteinylglycine
(2S)-2-Amino-5-[[(2R)-1-(carboxymethylamino)-1-oxo- 3-sulfanylpropan-2-yl]amino]-5-oxopentanoic acid

Lycopene mungkin adalah pelegaan singlet oksigen  kepada carotenoid (carotenoid quencher of singlet oxygen) yang paling berkuasa, iaitu 100 kali lebih cekap dalam kajian tabung uji lindap kejut tindakan oksigen singlet daripada vitamin E, yang mempunyai 125 kali tindakan lindap kejut glutation (larut air). Singlet Oksigen terhasil semasa pendedahan kepada cahaya ultraungu (ultraviolet light) punca utama penuaan / kekedutan kulit.

KHASIAT
Kapasiti pertumbuhan pokok tomato di bawah keadaan yang masin berkait dengan peningkatan dalam aktiviti pengecutan daun muda dan akar oleh penyerapan invertase asid vacuolar (Satu enzim yang mengkristalkan cecair sucrose kepada glucose dan fructose) dan aktiviti penghasilan kimia (synthase) sukrosa (Balibrea et al, 2000).

Dalam tomato, kebanyakan aktiviti invertase diagihkan kepada asid invertase larut, dan alkali yang satu lagi dan yang tidak mudah larut isoforms invertase sama ada hadir atau hadir dalam jumlah yang diabaikan (Husain et al, 2001).

Fungsi utama aktiviti invertase yang tinggi dan mantap dalam buah tomato merah adalah untuk mengekalkan kepekatan sel sel hexose (cellular hexose).
 
Kajian ini mendapati bahawa asid invertase dan hala tuju penguraian aktiviti synthase sukrosa meningkat melalui rawatan NaCl, manakala arah sintesis synthase sukrosa dan aktiviti SPS tidak mempunyai perbezaan yang jelas bila dibandingkan dengan kawalan pada peringkat penghujung tumbuh besar buah.

Peningkatan aktiviti Invertase diakibatkan dari  tekanan garam menyebabkan kandungan hexose lebih baik dalam buah tomato. Pengzahiran Gen TIV-1 dan sus3 berubah dengan ketara dari 45 ke 60 DAA. Aktiviti enzim tidak kaitan dengan pengzahiran gen -ASA. J. Biotechnol.


NOTA KAKI:

Banyak buah buahan dan tumbuhan mempunyai khasiat dan ubatan melawan kanser, membunuh kanser, menghalang kanser dan sebagainya .....

Kajian dan penyelidikan bolih mengesahkan keujudan kimiah dan ubatan itu. Maka jangan terpenggaruh, bila mendengar sahaja sesuatu tanaman, tumbuhan dan buah buahan mempunyai nilai perubatan kita terus menggunakannya tanpa mengetahui rahsia dan cara penggunaan. 

Ketahuilah segala ubatan herba dari tumbuhan, buah buahan dan tanaman itu mujarab dan dapat terus kepada sel sel dalaman tubuh kita, apabila kita tahu dan kenal jenis AKTIVATOR dan PEMBAWAnya. Jika kita tidak tahu apakah aktivator dan pembawanya (membawa ubatan terus kepada sel sel dalaman) maka penggambilan kita hanya sekadar makanan dan penambah zat sahaja.(hanya sekadar panduan dan pendapat)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

kongsi share said...

๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment