POKOK LIDAH JIN @ LIDAH MERTUA BUKAN SEKADAR HIASAN


Pengkelasan saintifik :

Alam                :   Tumbuhan
Divisi                :   Magnoliophyta
Kelas               :   Liliopsida
Order               :   Asparagales
Famili               :   Ruscaceae
Genus               :   Sansevieria Thunb

Pokok lidah atau sansevieria dalam bahasa Inggeris merupakan sejenis tumbuhan yang mempunyai lebih daripada 70jenis spesies tumbuhan berbunga yang digelar sebagai Lidah mertua, lidah hantu, lidah jin, tali busur hemp (bow string hemp), tumbuhan ular dan lidah ular. Ia tergolong dalam genus Dracaena, yang asal dari ruscaceae.


Spesies yang terkenal ialah:

  1. Sansevieria aethiopica
  2. Sansevieria angustiflora
  3. Sansevieria arborescens
  4. Sansevieria aubrytiana
  5. Sansevieria braunii
  6. Sansevieria canaliculata
  7. Sansevieria concinna
  8. Sansevieria cylindrica
  9. Sansevieria dawei
  10. Sansevieria deserti
  11. Sansevieria dooneri
  12. Sansevieria ehrenbergii
  13. Sansevieria fasciata
  14. Sansevieria gracilis
  15. Sansevieria grandicuspis
  16. Sansevieria grandis
  17. Sansevieria hyacinthoides
  18. Sansevieria intermedia
  19. Sansevieria kirkii
  20. Sansevieria liberica
  21. Sansevieria longiflora
  22. Sansevieria metallica
  23. Sansevieria parva
  24. Sansevieria phillipsiae
  25. Sansevieria raffillii
  26. Sansevieria roxburghiana
  27. Sansevieria senegambica
  28. Sansevieria singularis
  29. Sansevieria stuckyi
  30. Sansevieria subspicata
  31. Sansevieria suffruticosa
  32. Sansevieria trifasciata
  33. Sansevieria zeylanica 

spesies Lidah dikenali kerana aktiviti anti radang, sifat menahan sakit (analgesic property), anti-oksida dan aktiviti anti-mikrob. Aktiviti antitumor  Sansevieria roxburghiana rhizome berbanding Ehrlich ascites carcinoma dalam uji kaji keatas tikus oleh Haldar menunjukkan bahawa ekstrak S. roxburghiana rhizome melihatkan aktiviti antitumor yang luar biasa pada tikus Swiss yang disebabkan oleh mekanisme endogen penambahan antioksidan. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk menilai potensi antikanser dari  daun S. roxburghiana.


Disebabkan kekurangan ubat-ubatan yang berkesan, ditambah dengan kos kemotherapeutic yang mahal  dan kesan sampingan dari ubat-ubatan antikanser, menyebabkan kanser menyumbang kepada  kematian. Terdapat melebih 100 jenis Kanser, penyakit yang mengancam kehidupan. 


Usaha masih terus dijalankan bagi mencari anticarcinogen yang berkesan dari sumber  semula jadi yang dapat  menghalang, melambatkan atau membantut perkembangan penyakit kanser.  Tumbuh-tumbuhan mempunyai tempat yang istimewa dalam rawatan kanser. Adalah dianggarkan bahawa tumbuhan membentuk sebatiannya  lebih daripada 50% dari ejen antikanser. 


Penerangan


Lidah Jin (Sansevieria roxburghiana) dari  keluarga Dracanaceae, biasanya dikenali sebagai bowstring hem, akar  berkumpul (piles root). Kegunaan perubatan pada spesies Lidah ini termasuk rawatan untuk sakit perut, sakit telinga, cirit birit dan buasir (hemorrhoids). 


Rumpun ini diberi nama sempena penghormatan kepada Raimondo di Sangro (1710-1771) putra San Severo di Italy. Ejaan 'Sansveria' dan 'Sansviera' biasanya digunakan, kekeliruan ini berlaku daripada ejaan yang diguna pakai berdasarkan pada daerah di Italy.


Daun Sanseveria biasanya tumbuh  secara lilitan (rosette) di sekeliling titik tumbuh-besar, walaupun sesetengah spesies yang sama tidak semestinya berkeadaan sama. Terdapat perbezaan  yang besar dalam bentuk dedaunan dari  genus Lidah. Semua spesies Lidah boleh dibahagikan kepada salah satu daripada dua kategori asas berdasarkan pada daunnya : spesis daun  Keras dan spesis daun lembut. Biasanya, spesis daun keras berasal dari iklim panas kering, manakala spesis daun lembut  berasal daripada kawasan tropika dan subtropika. Tumbuhan ini merupakan tumbuhan berwarna hijau berjalur kuning di tepinya serta keras. Ia tidak mempunyai batang. Ia boleh tumbuh setinggi 4 kaki dan lebar 2.75 inci. Bunganya pula bewarna putih kehijauan.
Di Afrika, daun Lidah Jin digunakan untuk menghasilkan serat. Lidah ehrenbergii, sap tumbuhan mempunyai ciri-ciri antiseptik dan daunnya digunakan sebagai pembalut kecederaan dalam pertolongan cemas tradisional.
Sesetengah spesies merupakan tumbuhan perhiasan rumah yang terkenal di beberapa buah negara, dengan jualan Sansevieria trifasciata yang paling banyak disemai. 


KEGUNAAN
1. Flu, Batuk
2. Radang Saluran Nafas (Bronchitis)
3. Bengkak Akibat Terseliuh
4. Di Gigit Ular Berbisa
5. Bisul
6. Penyubur Rambut


SIFAT dan KHASIAT


Lidah mertua bersifat sejuk, berkhasiat antibiotic, dan rasanya masam.


Bahagian yang di gunakan


Daun 


KANDUNGAN KIMIA
Daunnya mengandungi abamagenin, kardenolin, saponin dan polifenol.


PENYEGAR UDARA 


Seperti  pokok Golden Pothos (Epipremnum aureum) dan pokok  Jagung (DRACAENA fragrans), spesies Lidah dipercayai bertindak sebagai pembersih udara yang baik dengan membuang toksik seperti formaldehid, xilen dan toluena dari udara, dengan itu mendapat gelaran sebagai penawar sindrom bangunan sakit. Ada laporan mencadangkan bahawa Lidah menghasilkan oksigen pada waktu malam, menjadikan ia sesuai sebagai tanaman dalam bilik tidur.


FENG SHUI


Kerana daunnya membesar menegak, Lidah dianggap baik sebagai tujuan Feng Shui. Ada yang mempercayai  bahawa meletak pokok Lidah berhampiran kanak-kanak (seperti di dalam bilik belajar) membantu mengurangkan gangguan makhluk halus, sementara ada yang mencadangkan meletak pasu pokok Lidah berhampiran tangki tandas agar menahan getaran parit  (drain-down vibrations).


AKTIVI  ANTIKANSER PADA SEL KANSER HATI  


kajian menunjukkan bahawa ekstrak methanolic  dari daun S.roxburgiana sebanyak  125 μg / ml adalah tidak toxik kepad sel-sel normal dan juga mempunyai kedua-dua aktiviti antikanser dan aktiviti antiproliferative terhadap sel barah. Kajian ini menunjukkan kemampuan antikanser pada ekstrak metanol keatas daun S.roxburghiana. Kajian lanjutan diperlukan keatas tumbuhan ini untuk mengenal pasti dan untuk pengasingan prinsip aktif anti-kanser. Hasil kajian ini juga akan perlu disahkan  dengan mengguna model in - vivo.



Photomicrograph HepG2 sel selaras a) kawalan negatif, b) Sel dirawat dengan 125ìg/ml ekstrak metanol, c) Sel dirawat dengan 250 μg / ml ekstrak metanol, d) Sel dirawat dengan 500 μg / ml ekstrak metanol daun S. Roxburghiana, e) PC kawalan cyclophosphamidepositive.

PROFIL-TERDEKAT (PROXIMATE) DAN FITOKIMIA (Phytochemical)

Komposisi profil- terdekat dan fitokimia Lidah liberica Gérôme dan daun Labroy telah dikaji. komposisi profil-terdekat termasuk kelembapan (56,10%), serat mentah berat basah (5,88% ) dan berat kering (13,39%), jumlah karbohidrat berat basah (4,09% ) dan berat kering (9,32 %), protein mentah  berat basah (21,88%) dan berat kering (49,84%), jumlah abu berat basah (2,95%) dan berat kering (6.72%), lipid mentah berat basah (0.10%) dan berat kering (0,23%) dan nilai kalori (104,78% berat basah dan berat kering (238,68%).

Pesaringan fitokimia mendedahkan kehadiran alkaloid, karotenoid, flavonoid (catechins dan flavones), phytates, saponin dan tanin, dengan berat 0,72% berat basah dan 1.64% berat kering karotenoid, berat basah phytates, 2,20%  dan 5,01% berat kering, basah berat saponin  0,40% dan 0.91% berat kering, dan berat basah tanin 0.01% dan 0.02% berat kering.

Keputusan ini menyokong penggunaan ubat tumbuhan, dan di samping itu, mendedahkan berkemungkinan ia bertindak sebagai satu sumber berpotensi nutrien makanan dan nutraseutikal.

BIOAKTIF STEROID SAPONIN YANG BARU DARI LIDAH CYLINDRICA

Steroid Saponin yang baru terberjaya diasingkan daripada daun Lidah cylindrica. Strukturnya telah dirangkakan sebagai (3β, 12β, 15α, 25S) -26 - (β-D-glucopyranosyloxy)-22-hydroxyfurost-5-en-3-YL 12-O-(6-deoxy α-L-mannopyranosyl )-15-O (6 deoxy-α-L-mannopyranosyl)-β-D-glucopyranoside. Pengenalan struktur dilakukan dengan menggunakan analisis terperinci 1H dan 13c spektrum NMR termasuk teknik 2D NMR spektroskopi (Cosy, HETCOR, HMBC dan HMQC) dan penukaran kimia. Steroid Saponin menunjukkan tiada kesan hemolitik di dalam ujian in- vitro dan menunjukkan perencatan aktiviti kebolehtelapan rerambut
(capillary permeability activity).



Gamabar beberapa jenis pokok Lidah Jin / Mertua;




















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

aikoayumi said...

di mana boleh saya dapat tumbuhan di malaysia?

aikoayumi said...

di mana boleh saya dapat tumbuhan di malaysia?

NooRRassuL said...

D nurseri yg jual pokok2 ler..😂

Ayu said...

Nanti dia pegi nursery yg mengasuh budak pulak 😂

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum, sy ada serba sedikit yg nk dikongsikan ttg 1 penawar penyakit kronik atau kanser yg sy jumpa di sebuah blog. Mulanya sy tercari² ubat altenatif utk diri sy sendiri yg mengidap penyakit kronik rektum. Lama jugalah sy google maklumat sbb nak cari penawar kanser ni. Akhirnya sy terjumpa jus yg dihasilkan oleh pengasasnya yg bernama En.Zuhairi.
Jadinya sy mencuba penawar nya ,syukur alhamdulillah sembuh dlm masa 8bulan je, drp sakit kronik kemudian sembuh smpai skg ni . Rasa bersalah pulak kalau sy x kongsi apa yg sy tahu, benda baik jika dikongsi dapat juga pahala, mudah² han. Aaminn

Okay, kat sini sy share sikit beberapa testimoni² yg ade dlm website nya ya.... Mmg dah ramai sembuh dr banyak jenis penyakit kronik dn kanser drp ramuan nya. Lepas baca je testimoni dlm blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin , sy mmg jd yakin nak cuba dan bukan biasa²...sakit bertahun² sy boleh sembuh, smpai doktor blh ckp ini satu keajaiban.

➡️Dlm blog tu, mcm² jenis kanser blh rawat termasuk kanser leukimia,paru²,limfoma dan banyak lg lah..jadi 1 berita gembira buat kita. Share kat orang yg tercari² penawar kanser.

Okay, ini sebahagian info yg sy sempat copy drp blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin

Testimoni 1
▪️Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar bunyi lutut , tulang pula sakit. Nak masak terpaksa guna kerusi sebab tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari je minum jus ni, beliau dah mampu berjalan. Saraf kaki dah tak tegang. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Testimoni 2
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor.
Skg dah sembuh dari kanser. Ketumbuhan daripada saiz 2 genggam tangan org dewasa, bertahun terlantar tak mampu buat apa², sekarang dah berkerja, jalani hidup mcm biasa.

Testimoni 3
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 7tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order) pada tahun 2020, beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
Yang penting, beliau ambil produk luar biasa ni sampai sekarang (2022).

Testimoni 4
▪Adik Izzat b. Muhd Ariffin. Kanser Burkit Lymphoma stage 4. Sekarang dh sembuh.
Gurunya ada beritahu beliau tak pernah nampak mcm pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas. Adik ni ambil produk ni dan rasa bertenaga sambil merawat penyakit. Beliau ambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

Testimoni 5
▪Puan Musriharni ,pesakit asma kronik sejak kecil. Beliau guna pam healer setiap hari. Dlm masa yg sama,beliau juga pesakit GERD yang menyebabkan berangin satu badan hingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety, akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatannya makin baik, gastrik dan anxiety dah hilang, asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru² dah elok semula.

Testimoni 6
▪Puan Rohana Binti Ismail. Seorang yang cergas dan aktif mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu. Tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan. Sakit nya tu sehingga nk turun tangga pun terpaksa turun macam orang tua, turun mengiring sambil berpaut. Bila dah minum jus ini, dalam masa 7hari saja kaki beliau dah mulai sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 minggu. Sekarang dah berjoging boleh jonging balik, daki bukit dlm 8km jauh nya. Sakit lutut hilang.

Nur haura afeeya said...

Testimoni 7
▪️Muhammad Iman Nashriq, umur 2 tahun. Mengidap penyakit lelah sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan, sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa² perubahan. Ibunya cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

➡️Testimoni tu kalau buka website die ,ada sekali gambar pesakit.

➡️Sy sarankan kepada sesiapa yg ada sakit kanser ,cubalah ikhtiar cara ni selain usaha dengan rawatan doktor, tak salah kalau kita rawat cara alternatif lain, lagipun dari pengalaman saya sendiri yang mengidap penyakit kronik, ubat kanser tak ada di pusat rawatan, kimo memang membantu tapi merawat cara alternatif ni dah mula diterima masyarakat, cuma carilah yang betul² nak bantu merawat,bukanlah nak kaut untung semata².

➡️Ni sy tinggalkan sekali nombor utk dihubungi.Kot nak tanya apa²...
En Mohd Zuhairi Bin Noordin 0174687570

Sebarkan untuk kebaikan bersama.

Terima kasih banyak²

Post a Comment