ANGGRIK Dan ANGGRIK HITAM; MANFAAT TANAMAN DALAM PERUBATAN

 Klasifikasi Ilmiah

Kerajaan: Plantae

Divisi: Magnoliophyta

Kelas: Liliopsida

Ordo: Asparagales

Famili: Orchidaceae

Genus: Coelogyne

Spesies: C. pandurata

Nama binomial
Coelogyne pandurata
SIFAT TANAMAN

Anggrik hitam (Coelogyne pandurata) adalah spesies anggrik yang tumbuh di kepulauan Borneo  (Kalimantan). Dinamakan anggrik hitam (orkid hitam) kerana anggrik ini memiliki lidah (labellum) berwarna hitam dengan sedikit garis-garis berwarna hijau dan berbulu. Sepal dan petal berwarna hijau muda. Bunganya cukup harum semerbak dan biasanya mekar pada bulan March hingga Jun.
Anggrik hitam termasuk dalam golongan anggrik simpodial dengan bentuk membengkak (bulb) pada bahagian bawah dan berdaun terjulur di atasnya. Setiap bulb memiliki hanya dua lembar daun sahaja. Daunnya sekilas mirip seperti daun tunas kelapa muda.


Tumbuh-tumbuhan ini boleh berkembang dalam media paku-pakis, Coco dan habuk papan, perantaraan yang paling sesuai ialah habuk kayu kerana ia menyerupai habitat asal tumbuhan ini tumbuh. Habuk kayu direndam terlebih dahulu didalam air selama ± 24 jam untuk mengeluarkan getah yang terdapat didalam habuk papan, kemudian diberi racun kulat untuk mengelak serangan kulat.
Baja diberi mengikut umur tanaman dan diberi dua kali seminggu. Pembajaan perlu dilakukan pada awal pagi (6:00-7:00) atau petang (16:00 - 18:00). Apabila menggunakan baja jenis cecair, semburkan ke permukaan bawah daun, batang dan akar.
Contoh Baja:
Jenis baja (N-P-K) untuk orkid hitam muda, pilih yang mengandungi unsur  N untuk merangsang pertumbuhan vegetatif seperti Dekastar 22-8-4, Gandasil_D 20-15-15 atau Vitabloom 30-10-10 jenis baja untuk tumbuh-besaran orkid , untuk merangsang pembungaan seperti Hyponex (biru) 10-40-15, Gandasil B 6 - 20 - 30 atau Growmore (oren) 6-30-30.
Nota:
• Orkid hitam berbunga amnya selepas umur 4 tahun.

PENGGUNAAN AM

Mengagumkan, adalah sifat diberikan kepada orkid. Kaum asli Suriname menghiasi badan mereka dengan tumbuh-tumbuhan anggrek Dendrobium acinaciforme apabila mereka menyiapkan diri mereka untuk memburu kerana mereka percaya bahawa tumbuhan memberi mereka keberanian dan nasib, dan memakan bunga Dendrobium pulchellum, yang menyerupai kepala anjing.

Orang Melayu Asli menggunakan Orkid Crumenatum Dendrobium, Cymbidium finlaysonianum dan Pocoglottis porphyrophylla sebagai perinjis air di dalam rumah yang sedang berkabung untuk menghalang roh orang yang sudah mati dari menghantui orang hidup. Orang Cina juga percaya bahawa sesetengah tumbuhan menghalau roh-roh jahat dan kejahatan dari mata, dan orkid memiliki kedua-duanya.

Dalam kepulauan Tanah Melayu, herba biasanya ditumbuk dan digunakan sebagai tuam, atau jus. Ia boleh diperah keatas bahagian yang terjejas (contohnya Ke telinga untuk sakit telinga), atau pesakit boleh mandi dari tong di mana herba ini direbus. Pada kebiasaannya herba tidak dikering atau disimpan sebagai mana amalan tradisi bangsa lain. Kaum pribumi mengunyah tumbuhan segar dan mentah sebagai ubatan.


ASAS BIOLOGI ORKID SEBAGAI UBATAN

Terdapat juzuk tertentu orkid yang mencadangkan aktiviti biologi. Alkaloid adalah nitrogenous heterocyclic molikul organik yang mempunyai kesan farmakologi ke atas manusia dan haiwan. Ia adalah metabolit sekunder tumbuh-tumbuhan dan berasal dari asid amino. Alkaloid terkenal termasuk strychnine, morfin, codeine, nikotin, atropine, kokain, kuinina, reserpine, methamphetamine, kafein dan teofilin. Dalam orkid, terdapat 214 spesies dari 64 genera mengandungi 0.1% atau lebih alkaloids.Di China, 8% spesis Dendrobium, 18% daripada spesies Eria dan 42% daripada spesies Liparis ini mengandungi tahap tinggi alkaloid. Oleh itu ianya berkemungkinan bahawa orkid yang ditanam di China mempunyai ciri-ciri perubatan atau toksik apabila dimakan.

ORKID SEBAGAI UBAT AFRODISIAK, & MAKANAN


Cina memiliki beratus-ratus buku kuno mengenai perubatan dan botani dan penulisan berkenaan orkid. Farmakope (pharmacopoeia)  China yang tertua, Shen Nung Pen Tsao Ching (Materia Medica legendary Maharaja), kononnya telah berusia 3000 tahun tetapi mungkin disusun semasa Dinasti Han (220 SM-AD 200), dalamnya ada menyebut tentang Dendrobium (Shih-hu), Gastrodia elata (Chi-jian, Tian-ma) dan Bletilla striata (Pai-chi).
Di kebanyakan daerah di negeri China, dan di pelbagai negara diseluruh dunia, bunga mentol orkid dimakan sebagai makanan dan perubatan.
Begitu juga, dalam Dunia Baru, reputasi  Vanilla berasal dari tamadun Maya dan Aztcc  purba. Ia diperkenalkan ke Eropah melalui penaklukan Sepanyol  keatas Mexico. Apabila Cortes melawat istana Montezuma pada tahun 1520, dia mendapati bahawa maharaja Aztee tidak meminum minuman lain, selain daripada 'Chocolati' yang dihidangkan  didalam piala-piala emas bersama  sudu emas atau kulit kura-kura. Chocolati 'mencair perlahan-lahan ke dalam mulut'. Minuman ini selalu diambil sebelum melawat isteri-isterinya.

Ejen perisa Chocolati ialah vanila, kaum  Aztec memanggilnya  tlilxochitl, secara harfiah 'mangkok hitam'. [‘Black Pot’] Ia disediakan dengan cara penapaian buah mangkok  orkid Vanilla. Perkataan vanilla dalam Bahasa Inggeris di adaptasi dari bahasa spanyol  vainilla berasal dari vaina, pengecilan faraj- Latin, bermaksud 'sarung'  [sheath]. Ahli botani Sweden, Olof Schwartz, semasa menamakan  orkid Vanila mungkin mengambil dari bentuk buah (sarung) atau dari sifat perangsangan nya (aphrodisiac).
Pada awal abad kelapan belas, suami-suami muda di Eropah dinasihatkan untuk pengambilan vanila dalam minuman, dan di  istana Louis XV minuman coklat dirempahkan dengan vanila dan ambar. Perempuan simpanan Napoleon, Madame de Pompadour, dikatakan amat gemar minuman seperti ini. Reputasi tanaman ini sebagai merangsang seksual (aphrodisia) membawa tumbuhan ini ke beberapa negara seperti di Madagascar dan Reunion.
Di samping penggunaan benih periuk Vanilla sebagai perencah masakan, daun berair, batang dan akar dari pelbagai jenis orkid juga telah digunakan sebagai bahan makanan di Jepun. China, India, Asia Tenggara, Australia dan bahagian dunia lain. Menu hidangan teristimewa semata-mata dari kelazatan orkid, telah disediakan berdasar kepada senarai tumbuh-tumbuhan orkid yang boleh dimakan yang disusun oleh Dr. L. Lawler:

MANFAAT ANGGRIK / ORKID DALAM PERUBATAN CINA


Tumbuhan anggrik telah banyak digunakan oleh kaum China semejak berabad lama sebagai salah satu sumber pengubatan tertua dunia herbal, seperti yang dituliskan oleh Prof. J Bulpitt dalam artikelnya: The use of orchids in Chinese medicine,
Pada peringkat awalan penggunaan produk orkid dalam perubatan hanya berguna sebagai perisa vanila untuk menggalakkan pesakit dialisis untuk makan.  Walau bagaimanapun, orkid terus berkembang secara komersial di China sebagai sebahagian daripada industri jamu yang terbesar. Kegunaan lima spesies anggrik ubatan terapeutik Cina adalah dari spesies anggrik :
a)   Dendrobium (Dendrobium Moniliforme),
b)   Gastrodia Elata,
c)   Bletilla Striata,
d)   Anoectochilus formosanus,
e)   Cremastra Appendiculata
PERUBATAN TRADISIONAL DI CHINA

Perubatan tradisional Cina bukan sahaja menggunakan pembahagian berbeza untuk  penyakit (yin dan yang, atau dari unsur  kayu, api, tanah, logam dan air) seperti mana dalam perubatan Barat, ia juga memberi  tumpuan lebih kepada pencegahan berbanding dengan rawatan. Kita harus sedar bahawa produk herba bukan sahaja sebagai ubatan, bahkan ia juga berguna sebagai  makanan.
“Needham” “menggambarkan Materia Medica Cinasebahagian besarnya mengurus pencegahan termasuk hasil perikanan (25%), pokok renek (23%), herba (19%), hasil burung (17%), hasil mamalia (10%),hasil  reptilia (4% ) dan mineral (2%). Makanan juga penting dan Needham memetik beberapa sentimen dari Shou chhin yang Lao Hsin shu yang penting dalam penjagaan warga tua, sehingga kehari ini.
Adalah amat baik untuk mengenali [perubatan] ciri-ciri makanan dan mengawal selianya dengan betul, ia boleh menjadi dua kali ganda lebih baik daripada ubat-ubatan. Ini adalah kerana warga emas secara umumnya tidak gemar memakan ubat tetapi gemar menikmati makan, maka merawat  aduan mereka melalui pemakanan (diet) adalah lebih berkesan. Tambahan pula, dalam penyakit tua ("geriatric disorder") , seseorang itu mestilah  berhati-hati apabila menafikan kehendak orang-orang tua, yang ingin membuat rawatan secara berdiet. Umumnya, apabila seseorang yang berumur menderita sakit, doktor harus mencadangkan terapi  pemakanan  sebagai satu pendekatan awalan dan berpaling ke ubat-ubatan hanya jika ia gagal. Ini adalah peraturan yang hebat dalam penjagaan warga tua.

RAWATAN Melalui ORKID

Needham melaporkan bahawa terdapat banyak kesusasteraan berkenaan pemakanan awal di China, bagaimanapun, ternyata bahawa pokok orkid banyak digunakan sebagai rawatan dan bukan sebagai makanan. Lima produk diantara contoh berikut adalah:

PENGGUNAAN LIMA RAWATAN YANG BERASAL DARI ORKID

keadaan                                                                       Rawatan
___________________________________________________________________
                                                                 Shi-Hu Tian-Ma Ba-Ji Jin-Xian-Lian Shan-Ci-Gu
Kekurangan 'Yin' (sejuk) atau berlebihan 'Yang' (api)
dahaga                                                        +
demam                                                        +
Atropik gastritis                                            +
Diabetes mellitus                                          +                    + *
Jangkitan                                                     +                    +                        +
Katarak dan masalah mata                            +
Anti-kanser                                                  +                                              +

Yang berkaitan dengan 'angin'
pening                                                                               +
konvulsi                                                                             +
hipertensi                                                                           +
Strok                                                                                 +                        +
ejen haemostatic haemoptysis                                             +
Pendarahan gastrik                                                             +
trauma                                                                               +
Mengeluarkan nekrosis kanser                                             +

* Terutamanya nefritis, sistitis dan radang paru-paru

Shi-Hu

Dendrobium monilforme

Shi-Hu dianggap sebagai herba penting untuk menambah semulayin” (kesejukan, kelempapan dan sebagainya) dan lazimnya digunakan dalam perubatan Cina. Lima spesies Dendrobium adalah diantara termasuk dalam farmakope Cina. Ia dianggap berkesan untuk beberapa penyakit atau sindrom yang berkaitan dengan kekurangan yin dalam buah pinggang, paru-paru dan perut seperti dahaga, demam, lidah merah, tekak (faucitis), kekecutan usus perut (atrophic gastritis) dan diabetes. kajian uji kaji menunjukkan bahawa Shi-Hu boleh menggalakkan rembesan asid dalam perut. Satu sebatian Dendrobium yang disediakan, dapat mengurangkan tahap glukosa dalam darah, menggalakkan rembesan insulin dan meningkatkan kepekaan insulin keatas tikus makmal dan pesakit kencing manis. Shi-Hu juga adalah bahan utama dalam Shi Hu Ye Guang Wan, persediaan untuk penyakit  katarak dan lemah penglihatan dan lain-lain masalah mata. kajian terbaru menunjukkan bahawa alkaloid dalam spesis Dendrobium, seperti dendrobine, anti-suhu [menurunkan suhu] badan (anti-pyretic) dan melegakan sakit (analgesic) dan telah dicadangkan bahawa persediaan ini boleh meningkatkan imuniti, mengurangkan tekanan oksida penuaan dan mempunyai aktiviti anti-kanser. Oleh itu, Shi-Hu juga baru-baru ini telah digunakan dalam rawatan kanser perut dan paru-paru.Walau bagaimanapun, bukti keberkesanan dan keselamatannya amat kurang dan dalam kajian rawatan mata baru-baru ini berkesimpulan bahawa 'bukti yang ada tidak menyokong penggunaan ubat-ubatan herba bagi mana-mana penyakit berkenaan mata.

Tian-Ma

Gastrodia elata

Ubi Gastrodia elata dipanggil 'Tian-Ma' dalam perubatan Cina. Bersama-sama dengan herba-herba yang lain, ia digunakan secara meluas untuk merawat beberapa sindrom atau penyakit yang berkaitan dengan  'angin' contoh angin bertiup pada otak meyebabkan  pening, kekejangan, hipertensi atau strok. Gastrodin adalah bahan utama yang berkesan Tian-Ma.  Uji kaji  menunjukkan  gastrodin mempunyai kesan anti-kecelaruan dan anti-sawan. Ia boleh menurunkan tekanan darah dan melindungi sistem saraf pusat dengan ungkapan modulasi merangsang asid amino dan system nitrik oksida. Ia dilaporkan untuk meningkat glutamin, mengurangkan gamma  asid butyric amino, meningkatkan asparagine dan bertindak sebagai memanjangkan urat saraf (vasodilator). Tekanan darah tinggi boleh dielakkan dalam tikus hipertensi secara spontan (SHRs).   Walau bagaimanapun, ubi nya termasuk vanillin dan kulat Armilleria mellea. Dalam kajian keatas haiwan ketiga-tiga sebatian ini mampu  meningkat  masa tidur dan mencegah sawan ,Chang dan But juga melaporkan telah memberi  suntikan Tian-Ma bagi untuk memulihkan  kesakitan urat neuralgia dan sciatica supraorbital, tetapi cecair penapaian Armilleria mellea juga mempunyai faedah dalam memulih mabuk-pening, bunyian dalam telinga (tinnitus) dan pekak. Vanillin adalah sejenis alkaloid yang menarik dan ia merupakan prinsip aktif tumbuh-tumbuhan Vanilla. Walau bagaimanapun, sembilan spesies orkid lain yang diketahui mengandungi vanillin,  termasuk Gastrodia elata. Pada masa lampau vanila  mempunyai reputasi yang luar biasa sebagai ubat dan perangsang seksual (aprodisiak). Reputasi ini telah hilang tetapi ada yang  masih menganggap ia mempunyai sifat-sifat menghalang kekejangan otot (anticonvulsive)

Bai-Ji

Bletilla striata.

Anggrik Bletilla striata digunakan sebagai ejen mengesan punca pendarahan tisu dan urat (haemostatic) dalam perubatan Cina tradisional. Ia kini digunakan secara meluas dalam haemoptysis, dan pendarahan daripada ulser gastrik dan trauma. Uji kaji menunjukkan bahawa 'Bai Ji Jiao', bahan utama dalam Bai-Ji, memendekkan masa pembekuan, menghalang degradasi fibrin, dan menggalakkan pembekuan darah dan penutupan luka. Bai-Ji sangat melekit dan ia mungkin mengembung apabila menyentuh  air. Pada masa kini, ia juga digunakan secara meluas dalam rawatan antara arterially dalam rawatan kanser hati, buah pinggang dan rahim. Dengan cara ini, Bai-Ji mendorong nekrosis dari karsinoma menggabung dengan ubat anti-kanser yang lain. Bai-Ji telah diuji dalam kajian terkawal dan dilaporkan lebih baik daripada gelfoam embolization.  

Jin-Xian-Lian

Anoectochilus formosanus

Jin-Xian-Lian berasal dari Anoectochilus genus. Dua spesies diiktiraf: Anoectochilus formosanus  dan A.koshunensis, Walaupun tidak tercatit  dalam farmakope Cina semasa, Jin-Xian-Lian digunakan secara meluas di Selatan China untuk merawat  radang buah pinggang (nephritis), radang pundi kencing (cystitis), dan radang paru-paru. Dalam perubatan Cina, Jin-Xian-Lian dianggap dapat merawat beberapa jangkitan atau penyakit-penyakit yang berkaitan dengan 'api'. Kajian uji kaji menunjukkan bahawa Jin-Xian-Lian mengurangkan paras glukosa dalam darah dengan  itu ia digunakan untuk merawat kencing manis.
Shan-Ci-Gu

Isthmus of the fauces

Cremastra appendiculata dipanggil Shan-Ci-Gu di China, walaupun ia adalah jenis orkid, yang dikenali sebagai tulip Cina, ia dianggap sebagai 'sejuk' dan dapat merawat beberapa penyakit yang berkaitan dengan 'api' dan 'toksik', seperti  Segenting faucium  (faucitis), tonsillitis, hipertensi dan kanser.

Pleione limprichtii Pleione yunnanensis Pleione bulbocodioides

Ada laman jaringan melaporkan bahawa Shan-Ci-Gu juga  termasuk keluarga bunga orkid kicil Pleione bulbocodioides, yunnanensis Pleione, dan secara tidak sengaja, Iphigenia indica (ahli keluarga Colchicineae). Keluarga bunga orkid kicil dikatakan juga digunakan dalam rawatan jangkitan dan kanser. Bahan utama aktif dalam Shan-Gi Gu adalah colchicine dan ia adalah amat toksik, sukatan harus terhad kepada 3-6 gram setiap hari. Sudah tentu colchicine adalah perencat sel (mitotic) tetapi 'colchicine telah dibuktikan  mempunyai  keberkesanan yang kurang sebagai ejen chemotherapic,  Penggunaannya  hanya diluluskan oleh FDA sebagai  merawat gout.  Dalam perubatan barat colchicine disediakan  dari bunga  autumn crocus, Colchicum autumnale, dari ahli keluarga Liliaceae. Ia telah digunakan dalam Empayar Byzantine untuk penyakit artritis dan orang Arab menggunakannya  untuk merawat gout. Walau bagaimanapun, colchicine Shan-Ci-Gu muncul  dari bahan tercemar dan bukan dari bunga orkid.

Jadual 2 : Spesis tumbuhan yang digunakan dalam tiga jenis Ubatan tradisional Cina, bahan-bahan yang mungkin aktif dan ringkasan kegunaan .


Jadual 3: Keputusan uji kaji tiga jenis ubatan Cina tradisional keatas haiwan.

KESIHATAN UMUM
Buah PinggangDi wilayah Sichuan, rebusan dari akar Microstylis muscifera diminum untuk menguatkan buah pinggang - atau keseluruhan tumbuhan Spiranthes chinensis

Sakit dada dan perut
kstrak air dari Jewel Orchid, Anoectochilus formosanus atau campuran dari akar Cymbidium ensifolium dikatakan baik untuk dada dan sakit perut.Ekstrak air dari Jewel Orchid, Anoectochilus formosanus atau campuran dari akar Cymbidium ensifolium dikatakan baik untuk dada dan sakit perut.

Batuk dan asmaBatuk biasa dan asma boleh dikawal dengan memakan bubur mengandungi seluruh tumbuhan Pholidota yunnanensis dan daging, atau batang kering Dendrobim hancockii.

Sakit gigiRawatan orang Jepun adalah dengan mengunyah Coelogyne wallachii.

DemamNasihat orang gunung di Taiwan. Minum air dari bunga orkid goodyera nantoensis. Menurut Alwis, penggumpul maklumat negeri Melaka diantara tahun 1884 dan 1888 berkata Acriopsis javanica digunakan dengan cara di tuam diatas kepala dan perut bila demam. Keseluruhan tumbuhan direbus dan air rebusan diminum untuk demam teruk yang berterusan dipanggil sebagai demam kepialu. Oleh itu, diantara beberapa nama tempatan untuk orkid yang disifatkan sebagai berubat, akar ubat kepialu (benalu (epiphyte) untuk demam).

Malaria
Orkid Cirrhopetalum telah digunakan sebagai mandian untuk merawat pembesaran spleens di Indochina. Di China Bletilla hyacinthine telah digunakan untuk merawat malaria. (Remedi herba yang menyediakan penawar sebenar bagi malaria adalah kuinina (quinine) Indonesia, disediakan daripada kulit Chincona. Rebusan dari keseluruhan tumbuhan tropidia curculigoides dan diminum semasa peringkat pemulaan malaria di Pahang, Semenanjung Malaysia.

Ubat Tradisi Melayu
Di Malaysia dan Indonesia, jus tumbuhan pelbagai jenis orkid telah digunakan sebagai rawatan sakit telinga seperti;

a) Acriopsis javanica,

b) Cirrhopelalum vaginatum (jus dari buah panggang yang panas),

c) Dendrobium crumenalum (jus dari pscudobulbs, segar, rebus atau panggang).

Doktor Gimlette dan Thompson, yang pernah bertugas di Kelantan sekitar tahun 1920, menyatakan bahawa satu lagi rawatan orang Melayu adalah membaluti batang-batang besar pokok orkid dengan tumbuhan herba kemudian di masukkan ke dalam abu panas. Apabila terasa cukup hangat, diperah keluar air nya kedalam telinga dan hampasnya digunakan sebagai bahan tuam luaran.

KESIMPULANPenggunaan orkid dalam bidang perubatan Cina walaupun terdapat kekurangan ujian rawak, alkaloid didalam orkid ada mempunyai tindakan biologi. Penyelidikan klinikal keatas manusia menyokong penggunaan dendrobine sebagai anti-deman (anti-pyretic) dan melegakan sakit (analgesik) yang lemah. Dua persediaan ubat-ubatan yang boleh menurunkan gula dalam darah dan dua lagi boleh menurunkan tekanan darah (yang mengandungi gastrodin dan colchicine). Bai-Ji adalah pemeriksa luka dalaman (haemostatic)yang kuat untuk ketumbuhan necrotize (necrotize tumor), jelas agen ini mempunyai kegunaan terapeutik.

Kelemahan ubat-ubatan herba Cina, ia tidak mempunyai pencirian ketat dan pemiawaian yang diperlukan untuk kajian klinikal. Sememangnya salah satu produk dari Tian Ma termasuk lapan persediaan lain yang bukan dari orkid dicampur mengikut pembentukan Terapi Herba Dinasti Yuen. Walau bagaimanapun, uji kaji keatas haiwan menyokong konsep bahawa bahan aktif mempunyai kedua-dua kesan terapeutik dan toksik.

Orang-orang Cina percaya bahawa penyakit panas perlu disejukkan dan sebaliknya. Shi-Hu adalah ubat ‘sejuk’ digunakan untuk penyakit-penyakit panas seperti demam panas. Ia juga menghasilkan Super-oksida dan mempunyai aktiviti antimikrob. Sebaliknya Tian-Ma ubat 'hangat' mempunyai tindakan anti-oksida disebabkan DARI aktiviti anti-epileptik nya.

Gambaran asal, yang mendakwa orkid tidak mempunyai penggunaan dalam bidang perubatan, tidak sepenuhnya disokong oleh pemeriksaan penggunaan orkid Cina. Walau bagaimanapun, dengan pengecualian Bai-Ji, yang kekurangan bukti keberkesanan dari kajian terkawal, dan kekurangan bahan-bahan yang tepat dan berpiawaian (standardization).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Nur haura afeeya said...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment