PEGAGA MENINGKATKAN SARAF INGATAN

Pegaga (Centela asiatica [L.] Urban)

NAMA PANGGILAN LAIN TERMASUK:
Brahmi booti - Hindi, 崩大碗 ("chipped big bowl"- Cina), VallaaraiTamil, Gotu kola- Sri Lanka, Takip-kohol - Filipino, Manduki, divya, maha aushadhi – Ayurveda, Bai bua bok – Thailand, Rau má (mother vegetable) - Vietnamese, Manimuni - Assamese: মানিমুনি, Saraswathi plant - Telugu, Pegagan- Indonesia, Kudakan or kudangal - Mayalam: കുടക‍‍ / കുടങ്ങല്, Yahong yahong- Philippines

GAMBARAN KESELURUHAN:
Pegaga tumbuh liar dipadang rumput, kawasan lapang terbiar, sawah atau ditanam sebagai penutup tanah dikebun dan dipekarangan rumah sebagai tanaman sayur. Pegaga berasal dari Asia tropik, sesuai untuk tanah yang agak lembab, cukup sinar matahari atau agak terlindung, dapat ditemukan di daerah dataran rendah atau dengan ketinggian 2.500 m dari permukaan laut
Sejak zaman dahulu lagi pegaga (Centella asiatica) telah digunakan untuk merawat  pelbagai keadaan selama beribu-ribu tahun di India, China, dan Indonesia. Ia telah digunakan untuk menyembuh luka, meningkatkan kejernihan mental, dan merawat keadaan kulit seperti kusta dan psoriasis. Sesetengah orang menggunakannya untuk merawat jangkitan pernafasan seperti selsema, dan ia telah digunakan pada ketika itu dimasa lalu di China. Ia telah dipanggil sebagai "the fountain of life" kerana menurut legenda dizaman Cina purba pengamal herba Cina telah hidup melebihi 200 tahun dengan mengamal pemakanan Pegaga.
Mengikut sejarah, pegaga juga telah digunakan untuk merawat sifilis, hepatitis, ulser perut, keletihan mental, epilepsi, cirit-birit, demam, dan asma. Hari ini, di Amerika Syarikat dan Eropah pegaga sering digunakan dalam merawat sakit urat mengembang kekal; di kaki (varicose veins) dan masalahan urat kronik (chronic venous insufficiency), keadaan darah berkumpul di kaki. Ia juga digunakan sebagai salap untuk merawat psoriasis dan membantu memulihkan luka luaran sebagai serbuk ubat luka
URAIAN
Tumbuhan pegaga tidak memiliki berbatang keras,  batangnya mempunyai rimpang pendek dan menegak (stolons)  berwarna hijau-kemerahan-hijau, menghubungkan antara satu tumbuhan kesatu tumbuhan yang lain, merayap, panjang 10-80 cm, akar keluar dari setiap buku-buku, banyak percabangan yang membentuk tumbuhan baru, daun tunggal, bertangkai panjang, tersusun dalam roset akar yang terdiri dari 2-10 helai daun. Helaian daun berbentuk ginjal, tepi bergerigi atau beringgit, kadang agak berambut, diameter 1-7 cm. Bunga tersusun dalam karangan berupa payung, tunggal atau 3-5 bunga bersama-sama keluar dari ketiak daun, berwarna merah muda atau putih. Buah kecil, bergantung, berbentuk lonjong, pipih, panjang 2-2,5 mm, baunya wangi dan rasanya pahit. Daunnya dapat dimakan sebagai ulam untuk menguat lambung.
BAHAGIAN YANG DIGUNAKAN
Bahagian yang digunakan sebagai herba adalah (seluruh bahagian tanaman kecuali akar)
KEGUNAAN DALAM PERUBATAN TRADISIONAL DAN AKTIVITI YANG DILAPORKAN
Daun pegaga telah digunakan untuk merawat kulit, luka,kusta, berborok (ulcerous), kecacatan (abnormalities), gangguan mental dan saraf (neurological disturbances), hipertensi, pemulihan masalah mental di kalangan kanak-kanak terencat akal, penenang dan antioksida. Di samping itu, sebagai tonik otak dan keberkesanannya dalam rawatan batuk kering, sifilis, disentri amoebic dan selsema biasa telah didokumenkan dalam kesusasteraan lama.
PENGGUNAAN DALAM MASAKAN (KULINER/CULINARY)
Pegaga (Centella) digunakan sebagai masakan berdaun hijau di Sri Lanka, ia dikenali sebagai Gotu Kola. Dalam bahasa Sinhalese Gotu diterjemahkan sebagai "bentuk kon" dan Coca sebagai "daun". Ia sering disediakan sebagai malluma, makanan dalam acara keramaian tradisional selain dari nasi dan kari, dan sesuai, terutamanya sebagai makanan hidangan kepada mereka yang tidak memakan daging (vegetarian), seperti kacang dal, dan nangka atau kari labu. Ia dianggap amat berkhasiat.
Di Indonesia, daun pegaga dimakan bersama sambal (sambai oi peuga-ga), ulaman salad Aceh, dan juga dicampurkan ke dalam asinan di Bogor.
Di Vietnam dan Thailand, daun ini digunakan dalam penyediaan minuman atau dimakan secara mentah dalam salad atau secara gulungan sejuk. Di Bangkok, penjual di Pasar Jatujak menjualnya bersama kelapa, roselle, crysanthemum, oren dan minuman kesihatan yang lain.
Dalam masakan Melayu, daun pegaga digunakan sebagai ulaman.
Pegaga merupakan salah satu bahagian dari minuman thandaayyee, minuman khas untuk musim panas di India.
Sifat dan Khasiat
Sifat Kimiawi dan efek farmakologis : Herba ini rasanya manis, sifatnya sejuk, berkhasiat tonik, anti-infeksi, antitoksik, antirematik, penghenti pendarahan (hemostatis), peluruh kencing (diuerik ringan), pembersih darah, memperbanyak pengeluaran empedu, pereda demam (antipiretik), penenang (sedatif), mempercepat penyembuhan luka, dan melebarkan pembuluh darah (vasodilator perifer). Khasiat sedatif terjadi melalui mekanisme kolinergik di susunan saraf pusat
Diduga senyawa glikosida triterpenoida yang disebut asiaticoside berperanan dalam berbagai aktiviti penyembuhan penyakit. Asiaticoside berperanan dan senyawaan sejenis juga berkhasiat anti kusta. Secara umum, pegaga berkasiat sebagai hepatoprotektor iaitu melindungi sel hati dari berbagai kerusakan akibat dari racun dan zat berbahaya
Kesan perubatan
Centella adalah adaptogen yang ringan, begitu juga dengan antibakteria, antivirus, anti-radang, antiulcerogenic, anxiolytic, sejenis ubat penenang saraf dan pengobat luka (nervine and vulnerary) dan bertindak sebagai tonik serebrum  (cerebral tonic), perangsang peredaran darah, dan diuretik.
Centella asiatica boleh menjadi berguna dalam rawatan kebimbangan (anxiety), dan mampu menjadi ejen  anxiolytic pada masa akan datang.
Di Thailand, ekstrak rendaman daun (tisanes)  digunakan sebagai rangsang petang. Ekstrak rebusan jus dari daun (decoction of juice from the leaves) dianggap dapat melegakan hipertensi. Daun pegaga juga dijadikan sebagai tuam (poultice) merawat luka terbuka.
Richard Lucas mendakwa dalam buku yang diterbit nya pada tahun 1966 (edisi kedua pada tahun 1979) bahawa 1 sub-spesies "Hydrocotyle asiatica kecil" kononnya dari Sri Lanka juga dipanggil fo ti tiếng, mengandungi faktor umur panjang yang dipanggil 'belia Vitamin X' dikatakan 'tonik untuk otak dan kelenjar endokrin 'dan menegaskan bahawa cabutan peredaran bantuan tumbuhan dan masalah kulit. Walau bagaimanapun mengikut perubatan herba Michael Moore, ternyata bahawa tiada terdapat sub-spesies itu dan tiada X Vitamin diketahui wujud.
Beberapa laporan saintifik telah didokumenkan keupayaan Centella asiatica dalam  membantu penyembuhan luka yang bertanggungjawab dalam kegunaannya sebagai rawatan  tradisional untuk penyakit kusta. Selepas rawatan dengan Centella asiatica, kematangan parut dirangsangkan dengan pengeluaran kolagen jenis I. Rawatan ini juga mengakibatkan penurunan ketara dalam tindak balas keradangan dan pengeluaran myofibroblast.
Steroid terpencil dari tumbuhan juga telah digunakan untuk merawat penyakit kusta. Di samping itu, bukti awalan menunjukkan bahawa ia mungkin mempunyai kesan nootropic. Centella asiatica digunakan untuk mencergaskan otak dan sistem saraf, meningkatkan perhatian dan tumpuan, dan penuaan pertempuran. Centella asiatica juga memiliki sifat antioksidan. Ia berfungsi untuk kekurangan vena. Di Thailand ia digunakan untuk menghilangkan  ketagihan (detoxification ) candu.
Para pengikut Sri Sri Thakur Anukulchandra, biasanya dikenali sebagai Satsangees, di seluruh dunia mengamal pengambilan sehelai atau dua helai daun segar dengan meminum air yang banyak pada waktu pagi selepas upacara pagi. Ini yang ditetapkan oleh Sri Sri Thakur sendiri.
'Banyak laporan menunjukkan ciri-ciri perubatan ekstrak Pegaga (C. Asiatica) dalam pelbagai keadaan penyakit, seperti penyakit salur darah disebabkan dari kencing manis (diabetic microangiopathy), pembengkakan dalam tisu sel sel disebabkan cecair (edema), hipertensi urat (venous hiypertension), dan kekurangan vena (venous insufficiency).
Peranan ekstrak pegaga (C. Asiatica) dalam rawatan peningkatan daya ingatan dan lain-lain kekucutan fungsi deria (neurodegenerative disorders) juga telah didokumentasikan dengan baik. Laporan awalan mengenai nilai antitumor ekstrak pegaga adalah tentang kesan - kesan perencatan pertumbuhan terhadap perkembangan tumor pepejal dan cecair serum dalam peritoneal cavity (ascites), yang membawa kepada peningkatan jangka hayat tikus jangkitan tumor. Penulis juga menyatakan ekstrak terus melambatkan sintesis DNA. "Dalam kajian ekstrak pegaga menunjukkan perencatan dos yang jelas keatas bergantungan sel proliferasi dalam sel-sel kanser payudara.  
Kandungan Kimia :
Asiaticoside, thankuniside, isothankuniside, madecassoside, brahmoside, brahminoside, brahmic acid, madasiatic acid, hydrocotyline, meso-inositol, centellose, carotenoids, garam mineral seperti garam kalium, natrium, magnesium, kalsium, besi, vellarine, zat samak. Senyawaan glikosida triterpenoida yang disebut sebagai asiaticoside dan senyawaan sejenis, mempunyai kasiat anti kusta (Morbus Hansen).
EFEK FARMAKOLOGIS DAN HASIL PENELITIAN

Rebusan daun pegagan 10% yang di berikan pada anjing sebagai binatang percobaan mempunyai daya diuresis (pengeluaran air kemih) yang lebih baik di banding rebusan air pegagan 0,5% dan 5%
(Malawat Salim, JF FMIPA UNHAS, 1981)
Secara In-vitro, infus dan ekstrak alkohol daun pegaga mempunyai daya antimikroba, khususnya terhadap Staphylococcus aureus dan Escherichia coli. Dalam bentuk ekstrak alkohol, kadar hambat minimum (KHM) atau kadar bunuh minimum (KBM) terhadap kedua jenis bakteri tersebut lebih besar dibandingkan dalam bentuk infus. Daya anti bakteri daun pegaga terhadap S. Aureus lebih besar dibandingkan terhadap E. coli. Daya antimikotik terhadap Candida albicans tidak nyata (Endang Adriyani, Fakultas Farmasi, UGM, 1987)
Infus daun pegaga dengan kadar 7,5% paling baik untuk melarutkan batu ginjal kalsium (Sri Endah Suhartatik, Fakultas Farmasi, UGM, 1989)
Ekstrak pegaga dapat menghambat pertumbuhan bakteria enterik, seperti Pseudomonas aeruginosa, Enterobacter aerogenes, dan Salmonella typhi (Syahnida, JF FMIPA UNAND,1993)
Asiaticocide dan thankuniside dapat mengurang kesuburan. Dalam sukatan yang tinggi, pegaga dapat menurunkan kadar gula darah (berkhasiat hipoglikemik), Asiaticoside efectit untuk mengobati kusta.
FITOKIMIA, JUZUK DAN MEKANISMA PEGAGA.

Teori:
Pegaga mengandungi campuran sebatian termasuk sekurang-kurangnya 3 triterpenes (asiatic acid, madecassic acid and asiaticoside) yang nyata menggandungi faedah antioksida dan keupayaan merangsang sintesis kolagen untuk pertumbuhan semula tisu.
Pegaga mengandungi pelbagai kumpulan kimia aktif secara biologi, ia mengandungi triterpenoid glycosides (saponines), phytosterols dan minyak tidak menentu  (volatile oil)  yang terdiri daripada vallerin, kapur barus, cineole dan asetat sejenis terpena yang tidak dikenali yang terdiri daripada 35% daripada jumlah kandungan 1 minyak. Vitamin B dan C, tanin, beberapa aminoacids, dan alkaloid yang dinamakan hydrocotyline dan unsur-unsur Ca, Mg dan Na1.
Trriterpenoid glycosides termasuk asiaticoside, asiatoside, asiatic acid, madecassic acid, madicassoside, oxyasiaticoside, brahminoside, brahmoside, centelloside.
Terdapat tiga juzuk kimia utama dalam pegaga.
1)   Pertama adalah asiaticoside, yang merupakan triterpin glikosid dan diklasifikasikan sebagai antibiotik. Ia membantu dalam penyembuhan luka dan telah digunakan dalam rawatan penyakit kusta dan batuk kering di Timur Jauh.
2)   Juzuk kedua ialah sepasang bahan kimia, brahmoside dan brahminoside, yang merupakan glikosida saponin. Ini adalah bersifat diuretik semulajadi dan mempunyai tindakan merangsang dalam sukatan besar.
3)   Akhir sekali, terdapat madecassoside, sejenis glikosid yang merupakan agen anti-radang yang kuat. Tumbuhan ini juga adalah merupakan sumber Vitamin K, magnesium, kalsium dan natrium (sodium).
 Alpha
Sebatian yang paling penting ,yang diperolehi daripada spesies ini adalah asid asiatic, asiaticoside, asid madecassic dan madecassoside (Inamdar et al 1996). Sebatian kimia ini boleh dikenal pasti dari aksesi tempatan Malaysia (local Malaysian accessions) (Ilham et al 2004). Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia kini terlibat dalam membangunkan kaedah yang sesuai untuk mengenal pasti aksesi elit Centella asiatica sebelum pengeluaran ekstrak piawaian untuk membangunkan kosmeseutikal  (cosmeceutical development). Ke empat-empat triterpena telah dikenalpasti sebagai penanda kimia untuk bahan kimia extracts profil sebatian seragam. Sebatian lain yang hadir  dalam Centella asiatica segar adalah flavonoid; naringin, quercitin, rutin, cathecin, kampeferol dan apigenin yang  bertanggungjawab pada faedah nilai antioksida tumbuhan ini (Zainol et al 2004).
Asid asiatic:
R1 = H; R2 = OH: Asiatic asid
Data Asas: Nama Kimia: 2.3.23-Trihydroxy-Urs-12-Manuela-28 OIC-Asid Acide
Formula kimia: C30H48O5; MW: 488,70; CAS.No :464-92-6; EINECS / ELINCS No: 258-265-5

Fungsi kosmetik:
Antiseptik: Anti-bakteria dan berkebolehan anti-kulat.
Anti radikal bebas: Anti oksida  dan anti perlindungan radikal bebas.
Pembinaan semula dermis: Merangsang sintesis kolagen.
Anti-penuaan: Pengukuhan sifat bio-mekanik kulit matang.
Asid asiatic aglycone adalah daripada asiaticoside terasing daripada tumbuhan Centella asiatica, lazim digunakan untuk penyembuhan luka. Pelindung-saraf (Neuroprotectant). Ejen pencetus pengawalan sel (Inducer of apoptosis) dalam HepG2 sel manusia yang menghidapi hepatoma (Carcinoma hati).
 
Asid madecassic:
R1 = OH; R2 = OH: Madecassic asid
Data Asas: Formula: C30H48O6; MW: 504,70; CAS.No :18449-41-7

Fungsi kosmetik:
Anti-penuaan: Pengukuhan sifat bio-mekanik kulit matang.
Anti-radang: Membantu menormal dan mengkitar saraf dibawa kulit (dermis).
Pembentukan semula epidermis: mengkitar saraf luaran kulit  (epidermis homeostasis): Keseimbangan antara pembaharuan keratinosit dan pembezaannya
(keratinocytes renewal and differentiation).  Salah satu daripada tiga triterpena terasing Centella asiatica. Sifat menyembuh luka disabitkan kebolehannya dalam merangsang sintesis kolagen.
 
Heterosides:
Data Asas: Formula Kimia: C48H78O20 et C48H78O19; CAS No :84696-21-9; EINECS / ELINCS No: 283-640-5
Sukatan Kepekatan (Titrated) molekul: Madecassoside NLT56% TLD Asiaticoside, 14%
Jenis ekstrak: kesucian pati Centella asiatica dititratkan dalam asiaticoside (10-20%) dan madecassoside (50-70%).
Fungsi kosmetik:
Pembinaan semula kulit dan saraf (dermis): Merangsang sintesis kolagen.
Anti-penuaan: Pengukuhan sifat bio-mekanik kulit matang.
Anti-radang: Membantu menormalkan dan peredaran daran dermis.
Pembinaan semula epidermis: Pengkitaran homeostasis epidermis: Keseimbangan antara pembaharuan keratinosit dan pembezaan.


 

Asiaticoside:
H = R1 R2 = Glu-Glu-rhamn: Asiaticoside
Data Asas: Formula: C48H78O18; MW: 943,1; CAS.No :16830-15-2; Merck INDEKS: 13:839; Rujukan Beilstein: 0078195.4-17-00-03627 (Beilstein Buku Rujukan)
Nama kimia: Urs-12-en-28- asid OIC ester,
2-alpha,3-beta,23-trihydroxy-,0-6-deoxy-alpha-L-mannopyranosyl-(1-4)-o-beta-D-glucopyranosyl-(1-6)-o-beta-D-glucopyranosyl ester..
Synonms: Asiaticoside, Blastoestimulin, Centelase, Dermatologico, Madecassol.
Fungsi kosmetik:
Pembinaan semula dermis: Merangsang sintesis kolagen.
Anti-penuaan: Pengukuhan semula sifat bio-mekanik kulit matang.
Anti-radang: Membantu menormalkan  dan peredaran dermis.
Asiaticoside adalah glikosid triterpin dari tumbuhan Centella asiatica, lumrah digunakan dalam penyembuhan luka. Aktiviti ini adalah hasil dari rangsangan sintesis kolagen dan glycosaminoglycan. Glikosid ini juga didapati mempunyai aktiviti melawan kuman (herpes simplex virus) 1 dan 2 dan punca TB (Mycobacterium tuberculosis). Pelindung saraf (Neuroprotectant).


Madecassoside:
Data Asas: Formula Kimia: C48H78O20; CAS No :34540-22-2; EINECS / ELINCS No: 252-076-1
Fungsi kosmetik:
Pembinaan semula dermis: Merangsang dan mengawal sintesis kolagen I dan III untuk pembentukan sel  penyambung (fibroblas)
Anti-penuaan: Pengukuhan sifat bio-mekanik kulit matang.
Anti-radang: Membantu menormalkan dan pengedar dermis.
Pembinaan semula epidermis: Pengedaran homeostasis epidermis: Keseimbangan antara pembaharuan keratinosit dan pembezaan.

 
TECA: Centella Terpilih triterpena:
Data Asas: CAS No :84696-21-9; EINECS / ELINCS No: 283-640-5
Sukatan Kepekatan (Titrated) molekul :  asid asiatic dan asid madecassic yang yang 60% / asiaticoside 40%
Jenis ekstrak: Ekstrak sucikan Centella asiatica percuma dalam genins (60%) asid asiatic dan madecassic, dan asiaticoside (40%)
Fungsi kosmetik:Anti radikal bebas: Anti oksida dan anti perlindungan radikal bebas.
Pembinaan semula dermis: Merangsang dan mengawal kolagen sintesis I dan III untuk fibroblas
 Anti-penuaan: Pengukuhan sifat bio-mekanik kulit matang.
 
Genins:
Data Asas: Formula Kimia: C30H48O5 et C30H48O6; CAS No :84696-21-9; EINECS / ELINCS No: 283-640-5
Sukatan Kepekatan (Titrated) molekul: Acid Asiatic NLT25%; Madecassic asid NLT 60%
Jenis ekstrak: Diasing dan ditulenkan asid triterpenic Centella asiatica.
Fungsi kosmetik:
Antiseptik: Anti-bakteria dan berpotensi untuk anti-kulat.
Anti radikal bebas: Anti oksida dan anti perlindungan radikal bebas.
Pembinaan semula dermis: Merangsang dan mengawal kolagen sintesis I dan III untuk fibroblas
Dalam kajian ini, keputusan In-vitro yang dilaporkan dalam Jadual 1 dan 2 dari ekstrak metanolic dan dichlormethane C.asiatica menunjukkan kadar penting dan aktiviti tinggi antimikrob terhadap pelbagai bakteria yang digunakan dalam kajian. Manakala ekstrak hexane menunjukan hanya aktiviti sederhana.
Table 1. Phytochemical screening of Centella asiatica leaf extracts.

Test for compounds
Hexane
Dichloromethane
Methanol
Alkaloids
-
+
+
Coumarins
-
-
-
Flavones
-
-
-
Lignins
-
-
+
Phenols
+
+
+
Proteins
+
+
+
Saponins
-
-
+
Starch
-
-
+
Steroids
+
+
+
Sugar
-
-
-
Tanins
-
-
-
Triterpenoid
+
+
+


+, Present; -, Absent
RAWATAN
VENA KEKURANGAN DAN VENA VARIKOS (VENOUS INSUFFICIENCY AND VARICOSE VEINS)
Apabila saluran darah kehilangan keanjalan, takungan darah di kaki dan kebocoran bendalir keluar dari saluran darah. akan menyebabkan kaki membengkak (vena kekurangan). Beberapa kajian kecilan mencadangkan pegaga dapat membantu mengurangkan bengkakan dan meningkatkan peredaran. Dalam satu kajian keatas 94 pesakit vena kekurangan, mereka yang mengambil pegaga melihatkan tanda-tanda pemulihan berbanding dengan mereka yang mengambil ubat (plasebo). Dalam kajian lain, mereka yang mengalami vena varikos, ujian ultrasound menunjuk kemajuan  dalam nada vaskular - maknanya kebocoran yang amat kurang, terhadap mereka yang mengambil pegaga.
 PENYEMBUHAN LUKA DAN LESI KULIT
Pegaga mengandungi bahan kimia yang dipanggil triterpenoids. Dalam kajian keatas haiwan dan kajian makmal, sebatian ini ternyata membantu menyembuhkan luka. Sebagai contoh, beberapa kajian menunjukkan bahawa triterpenoids menguatkan kulit, meningkatkan antioksida pada luka, dan meningkatkan bekalan darah ke kawasan tersebut. Berdasarkan penemuan ini, pegaga telah digunakan pada kulit, atau bahagian terhad (topically), untuk luka kebakaran yang ringan, kudis kering (psoriasis), mencegah parut dari pembedahan, dan mencegah atau mengurangkan kesan regangan (bagi wanita selepas bersalin).
KEBIMBANGAN  (ANXIETY)
Bahan kimia sama ini - triterpenoids - kelihatan seolah-olah seperti dapat mengurangkan kebimbangan dan meningkatkan fungsi mental pada tikus. Satu kajian keatas manusia mendapati bahawa mereka yang mengambil pegaga kurang mengalami perasaan terkejut dengan tiba-tiba oleh sesuatu bunyi baru dibandingkan dengan mereka yang mengambil ubatan (plasebo). Ttindak balas "bunyi menyentakkan" (startle noise ) boleh dijadikan satu cara untuk memberitahu jika seseorang itu dalam keadaan bimbang (anxious),  para penyelidik berpendapat  bahawa pegaga mungkin dapat membantu mengurangkan gejala kegelisahan. Tetapi sukatan (dos) yang diberikan dalam uji-kaji ini sangatlah tinggi, maka adalah mustahil untuk mengatakan bagaimana pegaga dapat digunakan untuk merawat keresahan.
JANGKITAN SALUR DARAH (SCLERODERMA)

Satu kajian keatas 13 orang wanita yang menghadapi penyakit scleroderma mendapati pegaga mengurangkan sakit sendi dan pengerasan kulit, dan menambah baik pergerakan jari.
TIDAK MAMPU TIDUR (INSOMNIA)
Pegaga bertindak sebagai penenang (sedatif) apabila diberikan kepada haiwan dalam uji-kaji, kerana ini, ia kadang-kadang disyurkan untuk membantu mereka yang mengalami insomnia. Tetapi sehingga kini tiada kajian keatas manusia telah dilakukan untuk melihat sama ada ia berfungsi dan selamat untuk digunakan.
MANAFAAT  HERBA PEGAGA
TENAGA
Pegaga telah dimanfaatkan sebagai ubat terutama oleh masyarakat India, Pakistan, Malaysia, dan sebagian Eropa Timur sejak ribuan tahun lalu. Tanaman ini dipercaya dapat menambah ketahanan tubuh, membersihkan darah, dan memperlancarkan kencing.
Orang-orang Timur Jauh di Eropa menggunakannya untuk menyembuhkan penyakit kusta (penyakit menular kronis karena Mycobacterium leprae) dan tuberkulosis (TBC). Manafaat penting lainnya adalah memberi efek positif bagi daya rangsang saraf otak dan melancar aliran darah pada pembuluh otak. Tanaman ini juga dipercaya dapat meyembuh luka bakar, sirosis hati, keloid, skleroderma, gangguan pembuluh vena, lupus, dan meningkatkan fungsi mental.
Dalam pengubatan ayurvedic, pegaga digunakan sebagai tumbuhan ubat berkhasiat tonik, pengubatan gangguan kulit dan gangguan pencernaan. Di India, pegaga digunakan untuk pengubatan pelbagai jenis penyakit termasuk kusta, sopak dan penyakit kulit lainnya. Pegaga merupakan tumbuhan ubat yang berkhasiat meremajakan seperti memperkuatkan fungsi saraf untuk meningkatkan konsentrasi dan daya ingatan.
Sehingga kini pegaga sering dimanfaatkan sebagai tonik (penguat) daya tahan otak dan saraf. Tanaman ini digunakan secara oral dan sapuan untuk meningkat peredaran darah pada lengan dan kaki, mencegah varises, dan salah urat.
Dari uji-kaji klinikal di India, tanaman ini dapat meningkatkan IQ dan kemampuan mental, serta memuilihkan kelemahan mental pada anak-anak. Penelitian lain membuktikan, centella dapat meningkatkan kemampuan belajar dan ingatan. Karena manafaatnya itu, tanaman ini juga dikenal sebagai “makanan otak”.
Di antara sekian banyak kandungan bahan aktif pada centella, seperti asam bebas, mineral, vitamin B dan C, bahan utama yang dikandungnya adalah steroid, yaitu triterpenoid glycoside. Triterpenoid mempunyai aktiviti penyembuh luka yang luar biasa. Beberapa bahan aktif akan meningkatkan fungsi mental melalui efek penenang, antistres, dan anticemas.
Asiatosida berfungsi memperbaiki sel-sel kulit, merangsang  pertumbuhan kuku, rambut, dan jaringan ikat. Sukatan (Dos) tinggi dari glikosida saponin akan menghasilkan efek pereda nyeri. Saponinnya bermanfaat memengaruhi kolagen, misalnya dalam menghambat produksi jaringan bekas luka yang berlebihan.
MEMANJANGKAN  USIA
Manafaat yang berkaitan dengan fungsi saraf dan otak telah dibuktikan melalui pelbagai penelitian. Seramai 30 orang pesakit kanak-kanak yang menderita lemah mental menunjukkan kemajuan cukup berarti setelah diberi ramuan centella selama 12 minggu. Sebanyak enam pesakit sirosis hati menunjukkan penyembuhan (kecuali yang kronik) setelah dua bulan meminumnya.
Penelitian lain menunjukkan, 80 %  dari pelbagai penyakit, seperti skleroderma, gangguan pembuluh vena, dan gangguan pencernaan, rata-rata dapat disembuhkan dengan ramuan ini setelah pengambilan dari 2-18 bulan. Pada orang dewasa dan tua, penggunaan pegaga sangat baik untuk membantu memperkuat daya kerja otak, meningkatkan ingatan, dan menggurangi kelelahan.
Pegaga juga bermanafaat bagi kanak-kanak bermasalah gangguan tempuan (attention deficit disorder (ADD)). Ini kerana adanya efek stimulasi pada bagian otak sehingga meningkatkan kemampuan seseorang untuk lebih konsentrasi dan fokus. Di samping itu juga mempunyai efek rileksasi pada sistem saraf yang overaktif.
Dalam pengobatan Ayurveda di India, tanaman ini dikenal sebagai herba awet muda dan memanjangkan usia. Hal ini dibuktikan dari pengamatan keatas gajah-gajah yang memiliki umur panjang kerana binatang ini banyak memakan sayuran pegaga. Bahan aktif dalam daun pegaga amat baik bila dalam keadaan segar dan kering.
CARA PENGUNAAN
a)    Minuman kesihatan : Ambil daun pegaga yang telah dikeringkan kurang lebih 10 gram (untuk orang dewasa) atau 2,5 gram (kanak-kanak). Rebus dengan tiga gelas air hingga masak. Bagi yang suka manis boleh ditambah gula batu. Sebagai minuman penghangat dapat ditambahkan susu.
b)    Sebagai ubat minum :  cuci 30-60g daun segar, lalu rebus dalam 3 gelas air sehingga  menjadi 1 gelas.
c)    Cara lain, giling halus, lalu diperah dan air perahannya diminum.
d)    Untuk mengubati keracunan, 500-1.500 g daun pegaga segar dijadikan jus, lalu minum sekaligus.
e)    Untuk kegunaan luar, giling daun segar sampai halus, lalu tempelkan ke tempat yang sakit, seperti pada bisul, luka bakar, luka bernanah, tuberkulosis (TBC) kulit, herpes zoster, eksim, dan gigitan ular.
f)     Cara lain, rebus daun  segar dan gunakan air rebusannya sebagai ubat kumur pada sakit tekak atau mencuci luka berdarah dan bernanah.
g)    Ekstrak minyaknya dapat digunakan untuk merangsang pertumbuhan rambut.
h)   Lalaban pegaga segar atau dibuat urap berkhasiat : Membersihkan darah, terutama pada bisul, tukak berdarah. Memperbanyak empedu, sehingga memperbaiki gangguan pencernaan.
i)     Jus: Ambil daun pegaga segar segenggam (tangan orang dewasa), tambahkan air secukupnya. Boleh ditambah buah-buahan lain, kemudian diblender. Jika perlu, tambahkan gula, susu, atau madu agar terasa manis. Blend sampai halus dan disajikan bersama ais.
PENGUNAAN TRADISIONAL
KENCING
  1. Susah kencing : 30 gram pegaga segar dilumatkan, tempel di pusar.
  2. Kencing darah, muntah darah, mimisan :Sediakan bahan-bahan segar; pegaga, urang-aring (Eclipta alba L.) dan akar lalang (Imperata cylindrica L.) masing-maising 30g lalu cuci sampai bersih. Rebus dalam 3 gelas air sehingga terbaki 1 gelas. Setelah dingin, ditapis dan air tapisan ini diminum sekaligus. Lakukan 3 kali sehari.
  3. Kencing keruh akibat jangkitan atau batu dalam saluran kencing: Cuci 30g pegaga segar, lalu rebus dalam 3 gelas air cucian beras (bilasan kedua). Setelah airnya tersisa 1 gelas, matikan api. Setelah dingin, ditapis dan air tapisannya diminum 2 kali sehari, masing-masing 1/2 gelas.
BATUK KERING
Cuci 1 genggam penuh pegaga segar, lalu dilumatkan. Tambah air gula batu secukup rasa, lalu perah dan ditapis. Air nya lalu diminum sekaligus. Lakukan tiga kali sehari.
BATUK DARAH, MUNTAH DARAH
  1. Cuci  60 – 90 gram daun pegaga segar direbus, atau diperah, airnya diminum.
BISUL
  1. Rebus 30-60g daun pegaga segar dalam 3 gelas air sehingga tersisa 1 gelas. Setelah dingin, ditapis dan air tapisan ini diminum 2 kali sehari, masing-masing 1/2 gelas
  2. Cuci pegaga segar secukupnya sehingga bersih, lalu dilumatkan. Bahan ini ditampalkan pada bisul, lalu balut dengan kain pembalut. Gantikan pembalut ini 2-3 kali sehari.
CAMPAK
  1.  Rebus 60-120g pegga segar dalam 4 gelas air sehingga terbaki 2 1/4 gelas. Setelah dingin ditapis dan air tapisan ini diminum 3 kali sehari, masing-masing 3/4 gelas.
DEMAM
  1. Cuci segenggam daun pegaga segar, ditumbuk lumat, kemudian ditambah sedikit air dan garam, sambil digaul rata, lalu diperah dan tapis. Minum air tapisan ini semasa perut kosong. Lakukan 3 kali sehari. Diminum setengah jam sebelum memakan makanan.
SUKAR MEMBUANG AIR KECIL
Cuci pegaga segar secukupnya, lalu giling halus. Tampalkan ramuan tersebut di pusat dan balut dengan kain pembalut.
KEPUTIHAN
Cuci 15-30g daun pegaga segar sehingga bersih. Tambahkan 3 gelas air kemudian direbus sehingga terbaki 1 gelas. Setelah dingin, ditapis dan air tapisan ini diminum 2 kali sehari, masing-masing 1/2 gelas.
KERACUNAN MAKANAN
Sediakan 250g daun segar pegaga dan akar kangkung air (Ipomoea aquatica Forsk), lalu cuci dan giling halus. Tambahkan 1/2 cerek air panas. Setelah dingin, diperah dan ditapis. Air ini diminum sekali lalu.
KUSTA, SOPAK
  1. Ambil 3/4 genggam pegaga dicuci lalu direbus dengan 3 gelas air, sampai menjadi 3/4. Ditapis dan diminum setelah dingin, 3 kali sehari masing-masing 3/4 gelas.
  2. Rebus 30-60g pegaga segar dalam 3 gelas air sehingga tersisa separuh. Setelah dingin, ditapis dan air tapisan ini diminum, 3 kali sehari, masing-masing 1/2 gelas.
  3. Masukkan 2 sudu teh serbuk kering pegaga dalam 25 ml air. Digaul rata seperti pest dan tampalkan pada bagian tubuh yang sakit.
MATA MERAH DAN BENGKAK
  1. Cuci pegaga segar secukupnya hingga bersih, bilas dengan air mati (air dah masak), lalu di giling halus. Kemudian diperah dan tapis. .Air tapisan itu di titiskan pada mata yang sakit. Lakukan 3-4 kali sehari, setiap kali 2 titis.
PENING-PENING / PITAM
  1. Sesudu 1,5g serbuk kering pegaga dengan 1/2 cawan air panas. Setelah dingin diminum sekali lalu. Lakukan 3 kali sehari sehingga sembuh.
PEMBENGKAKAN HATI (LIVER) / RADANG HATI (HEPATITIS)
  1. Cuci 240 gram – 600 gram pegaga segar direbus, diminum secara rutin.
  2. Cuci 5 ons pegaga segar, lalu direbus dalam air secukupnya sampai mendidih (selama 15 menit). Setelah dingin, airnya diminum seperti teh. Lakukan setiap hari secara rutin.
  3. Cuci 240-600g pegaga segar, lalu direbus dalam 3 gelas air bersih sehingga tersisa 1 1/2 gelas. Setelah dingin, ditapis dan air tapisannya diminum i 3 kali sehar, masing-masing 1/2 gelas.
PENAMBAH NAFSU MAKAN :
  1. Ambil satu genggam daun pegaga segar direbus dengan 2 gelas air sampai menjadi 1 gelas. Minum sehari 1 gelas.
  2. Di ambil beberapa helai daun pegaga dijadikan kering /basah dibuatkan seperti teh pegaga segar pembangkit nafsu makan, menyegarkan badan, menenangkan, menurunkan panas, batuk kering, mengeluarkan cacing di perut, selsama.
SAKIT  PERUT  DISEBABKAN  TOKSIK  DALAM  USUS
  1. Tumbuk bahan-bahan segar; pegaga dan kucai (masing-masing 1 genggam) sampai halus, lalu diperas dan tapis airnya. Minum air tapisannya sekali lalu. Lakukan setiap hari sampai sembuh.
TEKANAN DARAH TINGGI
  1. Rebus 20 lembar daun pegaga segar dalam 3 gelas air sampai tersisa 3/4. Setelah dingin, ditapis dan air tapisannya diminum, 3 kali sehari masing-masing sebanyak 1/3 bagian. Untuk menambah rasa boleh ditambah air gula batu secukuprasa. Lakukan setiap hari.
BAWASIR
  1. Ambil 4-5 daun pegaga berserta batang dan akar-akarnya sekali, direbus dengan 2 gelas air selama ± 5 menit. Minum rebusan ini selama beberapa hari.
  2. Rebus 50g pegaga segar berserta akarnya dalam 2 gelas air sampai mendidih (selama 15 menit). Setelah dingin, ditapis dan air tapisannya diminum. Lakukan setiap hari sehingga sembuh.
TB :
Cuci 30 – 60 g pegaga segar, lalu direbus dalam 3 gelas air sampai tersisa 1 gelas, dan diminum 3 kali sehari. Untuk TB kulit, lumatkan pegaga, kemudian tampalkan pada bagian yang sakit.
SUKATAN (DOS) DAN PENTADBIRAN:
Pegaga boleh didapati dalam bentuk serbuk (teh) dan sebagai daun herba kering, tinctures, kapsul, tablet, dan salap. Produk harus disimpan di tempat yang sejuk, kering dan digunakan sebelum tarikh habis tempoh pada label.
ORANG DEWASA :
Sukatan pengambilan herba pegaga bagi orang dewasa adalah berbeza-beza, bergantung kepada keadaan ia dirawat. Ini bergantung kepada penyelia / penyedia jagaan kesihatan anda membantu menentukan sukatan (dos) tepat yang sesuai.
Dos piawai (standard) Pegaga (Centella asiatica) berbeza-beza bergantung kepada jenis penyediaan. Kebanyakan kajian telah menggunakan ekstrak terpiawai:
Ø  Herba kering - anda boleh membuat seperti daun teh kering - tiga kali sehari.
Ø  Serbuk herba, terdapat dalam bentuk kapsul - 1,000 - 4,000 mg - tiga kali sehari
Ø  Tincture (1:02 w / v, alkohol 30%) 30 - 60 titis (bersamaan dengan 1,5 - 3 mL -terdapat 5 mL dalam satu sudu teh) - tiga kali sehari.
Ø Ekstrak terpiawai (Bakukan) - 50 - 250 mg, 2-3 kali sehari. Ekstrak terpiawai yang diseragamkan perlu mengandungi 40% asiaticoside, 29 - 30% asid asiatic, 29 - 30% asid madecassic, dan 1 - 2% madecassoside. Sukatan (Dos) yang digunakan dalam kajian yang disebut dalam seksyen Rawatan termasuk 20 mg bagi scleroderma dan sehingga 180 mg dalam satu kajian untuk vena kekurangan (venous insufficiency), walaupun kebanyakan kajian untuk keadaan ini mengunakan 90 - 120 mg sehari.
Langkah Berjaga-Jaga:
Pegaga telah digunakan dalam beberapa kajian yang bertahan sehingga satu tahun. Walau bagaimanapun, pada sesetengah orang pegaga boleh menjejaskan hati. Adalah lebih baik untuk tidak menggunakan pengambilan pegaga melebihi 6 minggu berterusan tanpa berbincang dengan pakar perubatan. Anda mungkin perlu berehat selama 2 minggu sebelum menyambung pengambilan herba ini semula.
Asiaticoside, satu komponen utama pegaga, ia  juga dikaitkan dengan pertumbuhan tumor pada tikus. Mereka yang mempunyai sejarah lesi kulit precancerous atau kanser - seperti sel skuamus, kanser kulit sel basal atau melanoma - tidak digalakkan pengambilan pegaga.
Mereka yang mempunyai penyakit hati, atau yang mengamal pengambilan ubat-ubatan yang memberi kesan kepada hati, tidak dinasihatkan mengambil pegaga.
KESAN SAMPINGAN
Kesan sampingan amat  jarang sekali berlaku, kalau adapun ia berkemungkinan termasuk alahan kulit dan sensasi membakar (skin allergy and burning sensations) pada penggunaan luaran, sakit kepala, sakit perut, mual, pening, dan mengantuk yang melampau. Kesan sampingan ini cenderung untuk berlaku dengan pengambilan dos pegaga yang tinggi.
PENGGUNAAN PEDIATRIK (Kanak-kanak)
Produk pegaga tidak disyorkan untuk kanak-kanak.
PENGGUNAAN GERIATRIK (Berumur)
Mereka yang berusia melebihi 65 tahun harus mengambil pegaga pada sukatan yang lebih rendah daripada dos standard. Pakar penyedia jagaan kesihatan anda mampu membantu anda menentukan dos yang sesuai untuk anda, yang boleh ditingkatkan secara perlahan-lahan menurut keperluan dari masa ke masa.
Kesesuaian dan Penolakan ( Interactions and Depletions):
Pegaga boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan berikut:
Ubat yang memberi kesan hati Pegaga mengandungi unsur-unsur yang boleh merosakkan hati dan mengambilnya bersama-sama dengan beberapa ubat-ubatan lain yang juga boleh memudaratkan hati boleh menyebabkan kerosakan hati.
Ubat penurun kolesterol (termasuk statins) - Dalam kajian keatas haiwan, Pegaga meningkat paras kolesterol. Ia juga mampu meningkatkan tahap kolesterol pada manusia, walaupun tiada kajian telah dilakukan.
UBAT KENCING MANIS - Dalam kajian keatas haiwan, pegaga kelihatan seperti meningkatkan tahap gula dalam darah. Mereka yang menghidap diabetes tidak harus mengambil pegaga tanpa terlebih dahulu berbincang dengan pakar kesihatan.
DIURETIK (PIL AIR) Pegaga mempunyai kesan diuretik, ini bermakna ia membantu tubuh menghasilkan cecair berlebihan.Pengambilan ubat-ubatan diuretik dan pegaga akan menyebabkan badan kehilangan lebih banyak air, ini akan menggangu gugat keseimbangan elektrolit yang perlukan. Begitu juga dengan pengambilan pegaga bersama herba lain yang mempunyai kesan diuretik, seperti teh hijau, astragalus, atau gingko.
PENENANG (SEDATIF) Disebabkan kesan sedatif pegaga, ia berkemungkinan dapat meningkat  kesan ubat-ubatan lain yang diambil untuk melegakan kebimbangan (anxiety) atau insomnia. Ia mungkin juga meningkatkan kesan herba diambil untuk kebimbangan atau insomnia, seperti Valerian.

NOTA:
PENGAMBILAN PRODUK  DIURETIK HARUS DIIKUTI DENGAN MEMINUM AIR YAN G BANYAK. SEKURANG KURANGNYA 2.5 LITER SEHARI, BAGI MENGIMBANGI KEHILANGAN ACECAIR DALAM TUBUH BADAN.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Unknown said...

Terima Kasih..berguna sgt info nie..

Anonymous said...

Bagaimana cara merawat keloid guna pegaga?

Post a Comment