GAMBIR SERAWAK


Uncaria

Uncaria gambir
Pengelasan saintifik
Kingdom:
(Berperingkat):
(Berperingkat):
(Berperingkat):
Turutan:
Keluarga:
Jalur Keluarga:
Kumpulan:
Genus:
Uncaria
Schreber
Species
40 species.

Nama Lain:  
Catechu, Gutta gambir, Catechu pallidum (pale catechu), Cat claw (inggeris), Una de Gato (Spanyol), Vilcacora (India), ramulus uncariae cum uncis (Latin), Gou Teng (Cina), Born, Gambier, kerangas

PENGENALAN



Uncaria Tomentosa (dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai Cat Claw, di Sepanyol sebagai Una de Gato atau nama India sebagai Vilcacora) ia adalah tumbuhan merayap berkayu yang ditemui di hutan tropika Amerika Selatan dan Tengah, yang menggambil namanya sempena durinya berbentuk seperti  tapak kucing . Ia digunakan dalam rawatan alternative untuk pelbagai penyakit. Genus Uncaria (Rubiaceae) telah terkenal dengan sifat perubatan dan terapeutik. Antara spesies Uncaria, paling banyak diterokai ialah Uncaria tomentosa Peru atau dikenali sebagai una de Gato (tapak  kucing) yang dipercayai mempunyai kuasa penyembuhan ajaib. Ia telah digunakan secara meluas untuk rawatan asma, kanser, sirosis, demam, gastrik, kencing manis, penyakit sendi, disentri, radang saluran kencing dan banyak penyakit lain (Kepplinger et al., 1999; Heitzman et al., 2005; Kloucek et al., 2005). Di Asia, tumbuhan perubatan Uncaria rhynchophylla, Uncaria  guianensis dan Uncaria hirsuta terkenal sebagai perangsang sistem imun, mengurangkan risiko strok dan serangan jantung dan kolesterol yang lebih rendah, untuk merawat tekanan darah tinggi, kencing manis dan untuk tujuan perubatan yang lain (Heitzman et al., 2005; Stuart and Gulve, 2004; Suk et al., 2002). Di Malaysia, wakil-wakil Uncaria yang lebih umum termasuk Uncaria gambir, Uncaria acida , Uncaria cordata dan Uncaria longiflora vp selain Uncaria lucida dan Uncaria callophylla. Daun-daun dan pucuk muda tumbuh-tumbuhan Uncaria digunakan untuk mengubati cirit-birit dan disenteri, sebagai berkumur untuk sakit tekak atau disapu pada badan untuk melegakan kesakitan daripada penyakit sendi manakala jus digunakan untuk seriawan (thrush) (Burkhill, 1966).

Walau bagaimanapun, selain daripada kajian ke atas aktiviti anti-hipertensi  dari Uncaria callophylla Malaysia (Goh et al., 1986) tidak banyak yang diterbitkan berkenaan aktiviti biologi bersangkutan sifat-sifat ubatan tumbuhan.  Dalam kebanyakan kajian, aktiviti biologi tertinggi dari tapak kucing dan spesis Uncaria yang lain adalah disebabkan dari keunikan tetracyclic  dan pentacyclic oxindole alkaloid (Pilarski et al., 2010; Prado et al., 2007; Heitzman et al., 2005). Walau bagaimanapun, disebabkan keluasan aktiviti tumbuhan, Reinhard (1999) mencadangkan penyertaan sinergi sebatian kimia lain dalam proses penyembuhan mesti diambil kira. Ini termasuk juzuk fenolik yang terdiri daripada flavonoid, phenolic acids dan tanin yang dikenali kerana aktiviti antioksida yang tinggi (Balasundram et al., 2006).  Banyak siasatan menunjukkan bahawa sebatian ini adalah nilai ketara dalam mencegah permulaan dan / atau perkembangan kebanyakan penyakit dari manusia jika radikal bebas atau lain-lain spesies reaktif yang menyebabkan atau menyumbang kepada perkembangan penyakit. Bukti menyokong pandangan bahawa  peningkatan pembentukan radikal bebas biasanya adalah daripada akibat kerosakan tisu oleh penyakit atau toksin. Oleh itu, sebatian fenol mempengaruhi penyakit dengan mengurangkan kerosakan dalam struktur selular (Gutteridge and Halliwell, 2010). Akibatnya, sebatian fenolik menunjukkan aktiviti-aktiviti biologi berbeza seperti agen anti-bakteria, anticarcinogenic, anti-radang, anti-virus, anti-alahan, estrogenic dan rangsangan-imunisasi (Pilarski et al., 2006). Ini mendorong kita untuk mencari agen antioksida dari spesies Uncaria Malaysia.

Gambir adalah sejenis getah yang dikeringkan yang berasal dari ekstrak remasan daun dan ranting tumbuhan Uncaria gambir Roxb. Di Indonesia gambir pada umumnya digunakan dalam sirih. Kegunaan yang lebih utama adalah sebagai bahan penyamak kulit dan pewarna. Gambir juga mengandungi katekin (catechin), suatu bahan alami yang bersifat antioksida. India mengimpot 68% gambir dari Indonesia, dan menggunakannya sebagai bahan campuran sirih.

Gambaran Umum



Pokok renek, cm 1-3 tinggi. Batang tegak, bulat, bercabang simpodial, warna coklat pucat. Daun tunggal, bertentangan, berbentuk bujur memanjang, ujung meruncing, bergerigi tepi, dasar bulat, hujung tirus, 8-13 cm, lebar 4-7 cm, warna hijau, permukaan tidak berbulu (licin), dengan tangkai daun pendek. Bunganya tersusun majemuk dengan mahkota berwarna merah muda atau hijau bentuk loceng, di ketiak daun, kira-kira 5 cm; kelopak bunga pendek, mahkota bunga berbentuk corong (seperti bunga kopi), benang sari lima, dan buah berbentuk bujur, kira-kira 1.5 cm berupa kapsula dengan dua ruang, warna hitam.

Sumber utama Gambier adalah dari ekstrak pokok yang tumbuh di kawasan yang terletak di 10° antara garis khatulistiwa. Uncaria gambir adalah salah satu kualiti yang terbaik untuk tujuan samak. Pokok gambir tumbuh berhampiran sungai dan hutan. Daun dan ranting boleh dipungut selepas satu tahun. Tiga hingga empat penuaian dilakukan setiap tahun. Kulit juga boleh dikumpul tetapi ia mempunyai kesan mematikan pokok itu.

Gambir adalah terlalu amat penting untuk penyamakan dalam kurun ke XIX. Pada kemuncaknya, 49000 tan telah diimport oleh penyamak kulit Eropah dan syarikat kimia pada tahun 1896. Selepas penemuan ekstrak lain seperti Quebracho dan penguasaan menyamak kulit dengan krom pada abad yang XX, ia tidak digunakan lagi. Dengan trend terkini «Mesra Alam» penyamakan,  Budaya Gambier dihidupkan kembali menjadi lebih menarik kerana ia adalah salah satu ekstrak terlembut di pasaran.

Gambir adalah ekstrak air panas dari daun dan ranting tanaman gambir yang disedimentasikan dan kemudian dicetak dan dikeringkan. Hampir 95%  pengeluaran dibuat menjadi produk ini, yang dinamakan betel bite atau plan masala. Bentuk cetakan biasanya silinder, menyerupai gula merah. Warnanya coklat kehitaman.

Kegunaan


Kegunaan utama adalah sebagai komponen sirih, yang sudah dikenal masyarakat kepulauan Nusantara, dari Sumatra hingga Papua sejak 2500 tahun yang lalu. Diketahui, gambir merangsang keluarnya getah empedu sehingga membantu kelancaran proses di perut dan usus. Fungsi lain adalah sebagai campuran ubat, seperti sebagai luka akibat melecur, ubat sakit kepala, ubatbat cirit-birit, ubat disentri, ubat kumur-kumur, ubat sakit tekak, serta ubat sakit kulit (dibalutkan); penyamak kulit; dan bahan pewarna tekstil.

Fungsi yang tengah dikembangkan juga adalah sebagai perikat kayu lapis atau papan partikel. Produk ini masih harus bersaing dengan sumber perikat kayu lain, seperti kulit kayu Acacia mearnsii, kayu Schinopsis balansa, serta kulit polong Caesalpinia spinosa yang dihasilkan negara lain.

Uncaria merupakan genus tumbuhan berbunga dari keluarga Rubiaceae. Ia mempunyai kira-kira 40 spesies. Penyebarannya adalah jenis pan-tropical, dengan kebanyakan spesiesnya berasal dari Asia tropika, 3 dari Afrika dan Mediterranean dan dua dari neotropics. Dikenali colloquially sebagai Gambier, Cakar kucing atau Uña de Gato. Dua nama yang terakhir berkongsi nama dengan beberapa tumbuhan lain. Uncaria telah dinamakan pada tahun 1789 oleh Johann von Schreber dalam edisi umumnya Plantarum 8 [a] (jangan dikelirukan dengan buku  yang tajuknya sama oleh Linnaeus, Jussieu, dan lain-lain). Nama genus ini berasal dari uncus perkataan Latin, bermaksud "cangkuk". Ia merujuk kepada cangkuk, terbentuk daripada kekurangkan dahan, akar Uncaria gunakan untuk berpaut kepada tumbuh-tumbuhan lain.
Uncaria adalah dari suku kaum Nauclea, tetapi kedudukannya di kalangan puak itu masih tidak dapat diselesaikan

Lianas berkayu; memanjat mengguna cangkuk yang terbentuk kerana dahan yang kurang. Daun-daun kecil menyelubungi dibahagian dasar (Stipules) atau jenis berpasangan (bifid). Berkepala mayang padat, berpusat (terminal) pada penghujungan dahan plagiotropic dan ranting yang sedikit. Bentuk bulat pada dalam bunga (Corolla lobes) tanpa kulit luaran (appendages). Benih bersayap panjang pada kedua-dua hujung, sayap yang bahagian rendah berpecah dua.

Spesis
Berikut adalah beberapa nama spesis yang belum lengkap atau mengandungi synonyms.

Uncaria elliptica R.Br. & G. Don (Malaysia)
Uncaria gambir Roxb. - Gambier or Gambir (Indonesia)
Uncaria guianensis J.F.Gmel. (Guyana)
Uncaria homomalla Miq. (East India, Malaysia)
Uncaria macrophylla Wall. (SE Asia)
Uncaria rhynchophylla (Miq.) Jacks. (China)
Uncaria scandens (Sm.) Hutch.
Uncaria sinensis (Oliv.) Havil. (syn. Nauclea sinensis)
Uncaria tomentosa DC - Cat's Claw (South America)


Biologi


Uncaria Tomentosa pokok berkayu yang memanjat (liana) mendapat namanya daripada duri seperti cangkuk yang menyerupai cakar kucing. Uncaria Tomentosa boleh membesar sehingga 30m tinggi, memanjat dengan cara-mencengkam. Daun bujur (eliptic) dengan bucu yang licin, dan tumbuh dalam lingkungan (whorls) dua setentangan.

Cakar kucing berasal dari hutan hujan Amazon, dengan habitatnya dihadkan kepada kawasan tropika Amerika Selatan dan Tengah. Terdapat dua spesis cakar kucing, Uncaria tomentosa dan Uncaria guianensis, masing-masing mempunyai sifat dan kegunaan yang berbeza. Kedua-duanya  biasa terkeliru tetapi Uncaria tomentosa lah yang lebih banyak diguna kaji untuk kegunaan perubatan dan contoh ketahanan (immune modulation), manakala Uncaria guianensis mungkin lebih berguna untuk penyakit sendi (osteoartritis). Uncaria tomentosa dibahagikan kepada dua jenis chemo (chemotypes) dengan sifat dan sebatian aktif yang berbeza, satu fakta yang diabaikan oleh kebanyakan pengeluar  yang boleh mempunyai implikasi yang besar kepada kedua-dua digunakan sebagai ubat alternatif dan dalam ujian klinikal untuk membuktikan atau menyangkal keberkesanannya.

Ujian mikrobiologi keatas ekstrak daun gambir dan rantingnya terhadap beberapa punca bakteria cirit-birit in-vitro. Daripada keputusan ini, ia menunjukkan ekstrak daun dan ranting Gambier boleh menghalang pertumbuhan bakteria yang menyebabkan diarrhea. Oleh Jabatan Biologi Sains Unair.

Penggunaan Dalam Perubatan

 


Luaran:  gambir memiliki sifat astringen kuat [Sejenis dadah yang menyebabkan pengecutan tisu dan saluran badan]. Ia mengawal pembuangan berlebihan, mengatasi pengaliran terlalu perlahan dan kesesakan, dan memeriksa pendarahan setempat (local hemorrhages). Gambir kini digunakan mengganti tempat catechu (ekstrak kayu Areca Catechu) kerana ia menghasil hampir seperti catechu tapi tanin nya kurang daripada ekstrak catechu. Ia boleh digunakan untuk melegakan tekak, serak anak tekak, dan kesesakan tenggorok yang biasa dialami oleh penceramah dan penyanyi.  Ia boleh digunakan secara berkumur atau seperti ubat hisaps. Ia amat jarang digunakan sebagai  suntikan, dalam penyakit  keputihan (leucorrhoea), dan dalam bentuk serbuk atau titisan (tincture) untuk mengawal pendarahan hidung (epistaxis). Ia adalah astringen yang baik untuk gusi bengkak dan menggelembung (spongy gums)..

Dalaman:  sifat kuat astringen gambir digunakan dalam kawalan cirit-birit yang serius. Jika terdapat banyak lendir dinasihatkan sapukan minyak jarak (castor oil), diikuti dengan gambir sahaja, atau dengan ubat cirit birit (camphorated tincture of opium). Ia kini jarang digunakan dalam amalan pemilihan moden.  
Bahagian-bahagian yang digunakan secara perubatan termasuk kulit dalaman dan akar, yang diambil dalam bentuk kapsul, teh dan ekstrak.  Uncaria Tomentosa digunakan dalam ubat-ubatan dirujuk sebagai (nootropic) ubat pintar, penggalak ingatan, penggalak neuro, penggalak kognitif, dan penggalak risikan, ubat-ubatan (drugs), makanan tambahan (supplements), nutraseutikal  (nutraceuticals), , dan makanan berfungsi  (functional foods) yang meningkatkan fungsi-fungsi  mental seperti kognisi (cognition), ingatan  (memory), kecerdasan  (intelligence), motivasi  (motivation), perhatian (attention)  dan penumpuan. Perkataan nootropic telah dicipta pada tahun 1972 oleh Dr . Corneliu E. Giurgea dari Romania,y ang berasal dari perkataan Yunani νους,  nous, atau "fikiran," dan τρέπειν trepein bermaksud "untuk  membengkok / memaling". Nootropics diandaikan kan sebagai bekerja dengan mengubah ketersediaan bekalan daripada neurochemicals otak (neurotransmitters, enzymes, dan hormones), dengan meningkatkan bekalan oksigen otak, atau dengan merangsang pertumbuhan saraf. Walau bagaimanapun keberkesanan bahan nootropic, dalam kebanyakan kes,belum muktamad. Ia adalah rumit kerana kesukaran mendefinisi dan mengukur cognition dan kepintaran, serta dalam rawatan kanser dan jangkitan HIV. Ia mengandungi beberapa alkaloids yang bertanggungjawab untuk kesan keseluruhan perubatan, serta tanin dan pelbagai fitokimia. Chemotype (kadangkala chemovar) adalah sebuah entiti kimia berbeza dalam tumbuhan atau mikroorganisma, dengan perbezaan dalam komposisi metabolit sekunder.) dari tumbuhan menentukan jenis dominan alkaloid ia menghasilkan, dan dengan nilai in vivo.

Chemotype pertama mempunyai akar yang menghasilkan kebanyakan alkaloid pentacyclic yang bertanggungjawab keatas kesan pengukuhan -imun yang diingini oleh kebanyakan pengguna.
Chemotype kedua menghasilkan tetracyclic oxindole alkaloids dikenali sebagai rhynchophylline dan isorhynchophylline yang bertindak-balas keatas  tindakan pengukuhan-imun dari alkaloid pentacyclic, yang mengurangkan kelajuan (speed) dan daya  (force) pengecutan jantung, dan dalam dos yang tinggi, ia menghasilkan ataxia, kekurangan koordinasi dan kesan sedatif. Memandangkan  Uncaria tomentosa  datang dalam sekurang-kurangnya kedua-dua chemotypes berbeza, tanpa pengujian kimia, adalah mustahil untuk mengetahui sebatian kimia yang mana akan mendominasi dalam tumbuhan yang dikutip secara rawak dari berlatarbelakangkan alam semula jadi.

[A chemotype (sometimes chemovar) is a chemically distinct entity in a plant or microorganism, with differences in the composition of the secondary metabolites. Minor genetic and epigenetic changes with little or no effect on morphology or anatomy may produce large changes in the chemical phenotype. Chemotypes are often defined by the most abundant chemical produced by that individual and the concept has been useful in work done by chemical ecologists and natural product chemists. With respect to plant biology, the term "chemotype" was first coined by Dr. Rolf Santesson and his son Johan in 1968, defined as, "...chemically characterized parts of a population of morphologically indistinguishable individuals . Chemotype (kadangkala chemovar) adalah sebuah entiti kimia berbeza dalam tumbuhan atau mikroorganisma, dengan perbezaan dalam komposisi metabolit sekunder. Perubahan kecil genetik dan epigenetik dengan sedikit atau tiada berkesan pada morfologi atau anatomi boleh membawa perubahan yang besar dalam phenotyp kimia. Chemotypes sering ditakrifkan sebagai bahan kimia yang paling banyak dihasilkan oleh individu itu dan konsepnya telah diguna dalam kerja-kerja yang dilakukan oleh ekologi kimia dan ahli kimia penghasil semulajadi. Dengan merujuk kepada biologi tumbuhan, istilah "chemotype" pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Rolf Santesson dan anaknya Johan pada tahun 1968, ditakrifkan sebagai, "... ciri-ciri kimia bahagian pengumpulan morfologi individu  yang tidak dapat dibezakan]

Beberapa bahan muncul bertindak sebagai agen anti-radang, antioksida dan antikanser. Sebagai rawatan Homeopati, Cakar kucing ini diguna untuk merawat penyakit usus seperti penyakit Crohn, ulser perut dan tumor, parasit,radang kolon (colitis), radang dinding perut (gastritis), radang salur usus (diverticulitis) dan sindrom bocor usus, manakala para pengilang mendakwa bahawa Uncaria tomentosa  juga boleh digunakan dalam rawatan AIDS  dengan kombinasi AZT (Dadah anti-viral (nama dagangan Retrovir) digunakan dalam rawatan AIDS; kesan sampingan yang buruk termasuk kerosakan hati dan penindasan sumsum tulang), rawatan dan pencegahan artritis dan penyakit sendi, kencing manis, PMS, sindrom keletihan kronik, keadaan prostatmodulasi imun, Lyme penyakit  (Lyme disease) dan penyakit radang penyambung tisu (systemic lupus erythematosus)Satu kajian kesusasteraan ilmiah 2005 keatas Cakar kucing menunjukkan ada sokongan bukti ke arah penggunaannya dalam merawat kanser, keradangan, jangkitan virus dan keadaan vaskular, dan kegunaannya sebagai agen perangsang-imun (immunostimulant), antioksida, antibakteria dan agen berkaitan CNS (Bahagian sistem saraf vertebrata yang terdiri daripada otak dan saraf tunjang).
U. rhynchophylla juga menunjukkan ia adalah penghalang Monoamine oxidase B (MAO-B inhibitor) yang amat berkuasa. Penyelidikan menunjukkan rhamnose, sejenis kimia yang di ekstrak dari tumbuhan uncaria, mampu menghasilkan semula kulit, membuatnya rasa lebih gebu dan kenyal

Penggunaan Oleh Kaum Asal
Masyarakat pribumi di Amerika Selatan dan Tengah telah menggunakan Uncaria tomentosa untuk tujuan perubatan selama dua ribu tahun atau lebih. Penyelidik telah menjalankan kajian penggunaan tumbuhan oleh kaum Asháninka  dari Peru, yang menggunakan tumbuhan ini sebagai tonik kesihatan umum, bagi wanita mengandung (contraceptive), agen anti-radang untuk saluran gastrousus, dan sebagai rawatan untuk cirit-birit, penyakit reumatik, jerawat, kencing manis, kanser dan penyakit saluran kencing. 


Alahan

Alahan Individu kepada tumbuhan dari keluarga Rubiaceae dan spesies lain dari Uncaria mungkin lebih cenderung untuk mempunyai reaksi alahan kepada Cakar  Kucing.  Reaksi termasuk gatal-gatal, ruam dan alahan keradangan buah pinggang. Dalam satu kes yang didokumenkan, kegagalan buah pinggang berlaku pada pesakit Lupus erythematosus sistemik (penyakit radang kronik kolagen yang menjejaskan tisu penghubung (kulit atau sendi) tetapi ia tidak diketahui jika ia disebabkan oleh reaksi alahan atau sebab lain.
Ada tumbuhan lain yang juga dikenali sebagai cakar kucing (atau una de Gato) di Mexico dan Amerika Latin, walau bagaimanapun, ia adalah tumbuhan yang amat berbeza, bukan dimiliki oleh Uncaria genus, mahupun dari keluarga Rubiaceae. Beberapa pelbagaian una de Gato Mexico diketahui mempunyai sifat toksik.

Kandungan

 


Kandungan utama  dari keluarga Uncaria juga yang lainnya adalah flavonoid (terutama gambiriin), katekin (sampai 51%), zat penyamak (22-50%), serta sejumlah alkaloid (seperti gambirtannin dan turunan dihidro- dan okso-nya). Selain itu gambir dijadikan ubatan modern yang dihasilkan oleh negara jerman, dan juga sebagai pewarna, cat, pakaian.

Gambir  kepunyaan dari kumpulan catechic. Ia mengandungi catechic, kumpulan epicatechic bersama dengan anthocyanidol yang memberi ciri kemerahan perang Gambier. Keladaknya adalah glucoside dan sebatian silikat yang ditambah apabila Gambier cair dicurah kedalam acuan atau untuk memudahkan kerja semburan kering.

Ekstrak gambir, jika digunakan secara bersendirian, menghasilkan kulit kemerahan berlorek coklat penuh, sentuhan halus dan perwatakan lembut. Peratusan tinggi glucoside meningkatkan kesilauan kulit dan memberikan kelebihan mengelakkan rekahan halus. Kerana itulah, ekstrak Gambier adalah penyelesaian terbaik untuk menghasilkan Kulit anak lembu (box calf) (yang disamak dengan garam kromium), bantuan pengilat(glazed kid), kulit licin berkilat (burnish leather).
Sebaliknya, samakan (tannage) sayuran penuh dengan Gambier menghasilkan terlalu banyak mampung kulit (spongy leather) berwarna coklat pekat. Satu lagi ciri khas ekstrak ini adalah ia sangat baik untuk bantuan pewarnaan, khas bagi berwarna hitam. Gambir dari keluarga Acacia Catechu biasanya digunakan untuk «membuang» nada biru (blue tone) dari pewarna hitam dan meluntur (mordant) serat collagene untuk meningkatkan kereaktifan dengan pewarna asas dan menyebar pewarna anionik (anionic dyes). Bergantung pada jenama dan asal yang digunakan, setiap produk komersial akan mengenengahkan beberapa sifat istimewa daripada Gambier.

Jenama Komersial

RETAN FG 211 / RETAN FG 212
Ekstrak Gambir paling serba guna untuk  samak (
retannage) lembut. Kandungan tidak larutnya memberikan rasa kulit padat. Disebabkan saiz serbuk yang amat kecil, RETAN FG 211 dan RETAN FG 212 menembusi  dengan amat pantas ke dalam lapisan dalam kulit. Berbanding kan dengan  RETAN FG 211, RETAN FG 212 mempunyai kecenderungan untuk memberikan kulit yang lebih lembut.

RETAN FGC 
Ia lebih keras daripada kualiti lain tetapi masih lembut berbanding dengan ekstrak dari keluarga sayur-sayuran lain. RETAN FGC memberikan kelembutan purata tetapi tidak menegangkan kulit, ini menjadikan ia lebih sesuai  sebagai bahagian atas kasut dan
bantuan pengilat (glazed kid).  Pada peringkat akhir samakan (retanning)untuk  kulit biru basah, menggunakan 1-2% RETAN FGC menyediakan permukaan yang lebih kilat serta meningkat kesudahan proses  melekat yang baik.   

RETAN GL / RETAN GP/SP 
Ekstrak Gambier Ini memerlukan kepakaran dan teknologi tinggi untuk penyediaan dalam bentuk cecair kepada penyamak kulit tanpa pembentukan keladak warna merah (
phlobaphene) atau ketulan serbuk putih (catechin polymer) tidak larut.

RETAN GL dan RETAN GP/SP adalah kualiti tertinggi untuk kulit. Ia memberi sentuhan yang sangat menyenangkan, tambahanpermukaan licin berkilat dan boleh digunakan dalam campuran terakhir pada kerja kilap dan licin. RETAN GL adalah satu satunya ekstrak sayuran yang boleh digunakan dalam pembuatan pakaian dan sarung tangan kerana ia tidak menjejaskan «perjalanan».  

RETAN CPCI 
Ekstrak ini adalah dari keluarga Catechu Acacia. Ia mempunyai  kesesuaian yang sangat baik untuk tekstil, gentian semulajadi dan bentuk kulit yang menjadikan nya sangat menarik untuk meningkatkan kerataan dan hasil pencelupan.

RETAN PTK / GAMBIER GPG  
Ini adalah ekstrak Gambier yang mempunyai ciri-ciri meningkatkan kelikatan (
viscosity) basuhan samak (retanning bath). Ia boleh digunakan untuk meningkatkan ketebalan kulit yang kurang baik terutamanya seperti kulit anak kambing biri-biri, anak anak kambing dan anak lembu. 

Pengunaan

Cakar Kucing (U. tomentosa) dan spesis dari Cina digunakan secara perubatan. Sebatian monosaccharides (glycosidic) telah diiktiraf sebagai mempunyai nilai anti-radang, manakala alkaloid meningkatkan tindak-balas rangsangan (reactivity of lymphocytes), memberikan respons yang lebih tinggi kepada jangkitan virus. Cakar kucing mempunyai dua jenis bergantung kepada sama ada alkaloid mempunyai 4 cincin atau lima. Alkaloid bergelang lima Pelbagai adalah untuk perubatan dan dipanggil " savéntaro " oleh kaum Asháninka.
Gambir (U. gambir) digunakan di Indonesia untuk dikunyah bersama pinang (areca) dan sirih (betel), dan untuk penyamakan, dan pencelupan (dyeing).Ia mengandungi banyak flavan-3-ols (catechins)  yang diketahui mempunyai banyak ciri-ciri perubatannya dan adalah komponen ubat-ubatan herba Cina dan sesetengah ubat-ubatan moden. Untuk membuat gambir, daun mula-mula direbus didalam air.  Apa bila air panas telah meresap kedalam daun daun, ia akan bertukar kepada warna keperangan. Daun daun ini kemudiannya ditekan secara mekanikal untuk mendapat cecairnya.Cecair ini kemudiannya dikeringkan sehingga menjadi pes separa pepejal dan dibentuk menjadi kiub, kemudian itu dikeringkan lagi di bawah cahaya matahari.

Fungsi Penggunaan:

Mengeluarkan haba, meredahkan kehiperaktifan hati, dan menenangkan kesawanan. Petunjuk: sakit kepala, pening, sawan (convulsion), kekejangan (eclampsia), tekanan (hypertension).
penyakit boleh dirawat dari tumbuhan perubatan gambir:
1)      Disenteri.
2)      Cirit-birit.
3)      melecur (topikal).
4)      Luka (topikal).
5)      Sariawan mulut (berkumur).
6)    Serak suara (ubat kumur).
Secara tradsional kaum asli di Sarawak menggunakan gambir bagi tujuan:
1)    Memanjangkan dan membantu ereksi zakar.
2)      Gusi dan sakit gigi
3)      Gigitan serangga
4)      Sebelum menindik
5)     Merawat disentri, cirit-birit, astringen dan masticatory
6)     Merawat melecet, terbakar
Walaupun ia pada kebiasaannya digunakan oleh kaum lelaki, terdapat laporan bahawa kaum wanita juga menggunakannya. Mereka dikatakan gemar dengan rasa sensasi terbakar pada bahagian kelentit / labia dan telah mencapai klimaks berganda kerana sensasi semasa melakukan keintiman yang berpanjangan
Nota: Keberkesanannya mungkin berbeza pada setiap individu. Setakat ini tidak terdapat sebarang laporan kesan sampingan atau alahan berikutan gambir kerana ia dibuat daripada bahan organik semula jadi. Jika tidak pasti, cuba di permukaan kulit kecil sebelum tangan.

Dalam perubatan tradisional Cina, kegunaan utama gambir adalah untuk:

1)      Melegakan angin
2)     Melegakan sawan
3)     Menenangkan hati
4)     Membuang (atau membersihkan dari) haba.
5)      Melegakan kekejangan otot kepada
                  i.      Mengembangkan saluran darah periferi (dilate peripheral blood vessels)
                  ii.      Merendahkan tekanan darah (lower blood pressure)
                iii.      Merawat hipertensi dan pening kepala (treat hypertension and dizziness)
6)     Memperlahankan penafasan (slow respiration)
7)      Mengurangkan kadar jantung (decreases heart rate)
8)      Merawat sawan, kekejangan, dan kebimbangan (treat epilepsy, convulsion and anxiety)

Bahagian yang digunakan: daun dan ranting

Keselamatan: Lebihan jumlah gambir telah diketahui boleh menyebabkan cirit-birit, kerosakan buah pinggang, bengkak kaki dan loya. Kerana herba ini bertindak sebagai pelali (sedatif), ia boleh meningkatkan kesan-kesan kelalilian (anestesia). Tanin yang tinggi dan kandungan catechin daripada gambir boleh merengsakan perut dan menyebabkan kesakitan gastrousus. Hasilnya, penggunaan jangka panjang dan / atau berlebihan herba yang mengandungi tanin (seperti gambir) tidak digalakkan. Seperti biasa, pastikan berunding dengan pengamal penjagaan kesihatan yang berkelayakan sebelum mengambil gambir atau apa-apa penambahan diet yang lain atau ramuan herba.

Penyelidikan Sokongan:

Kajian ini menyediakan maklumat saintifik mengenai Uncaria gambir. Uncaria mengandungi beberapa alkaloid yang dalam kelas yang sama sebagai rauwolfia alkaloid, terutamanya rhynchophylline, yang mempunyai tindakan kelalian (sedatif) dan anti-kejang (anticonvulsant), dan mengurangkan tekanan darah. Mekanisme tindakan muncul menjadi Penipisan catecholamines dan serotonin dalam sistem saraf pusat dan pinggiran. Uncaria sering disyorkan di China untuk rawatan sakit kepala, dan terutamanya sakit kepala kerana hipertensi (hypertensive headache).

Satu lagi herba yang mujarab adalah Uncaria rhynchophylla, dimana orang Cina telah menggunanya selama berabad-abad "untuk melegakan sakit kepala dan pening kepala akibat dari tekanan darah tinggi" (Horie 1992). Tumbuhan ini mengandungi sejenis alkaloid dipanggil "rambut lebat (hirsutine)" yang mengenakan kesan vasorelaxant yang mendalam terhadap sistem peredaran (Endo 1983). Penyelidik percaya mekanisma Uncaria vasorelaxing adalah apa yang menghasilkan keputusan konsisten dalam penyimpanan tekanan darah normal (Endo 1983). Uncaria " Sejenis dadah kelihatan penting  dan bertahan lama menyebabkan pengembangan salur darah yang kuat (vasodilator)" lapor satu kumpulan penyelidikan (Kuramochi 1994).

Tindakan dan Farmakologi

sebatian :


1)   Catechin tannin (20 hingga 50%): di antaranya gambirines Al ke A3 (astringently aktif flavanol dimers)

2)    Flavanols (JO ke 50%): terutamanya (+) catechin, gambirines Bl ke B3 (dimers)

3)  Indola (adalah sebatian aromatik heterosiklik organik.)Alkaloid sejenis beta-carboline yang (mungkin hanya dikesan dalam dadah): termasuk gambirtanine, dihydro-gambirtanine

Kesan

Astringen adalah sejenis dadah yang menyebabkan pengecutan tisu dan saluran badan kerana kesan taninnya, ia  juga dikatakan menunjuk keberkesanannya dalam antibakteria dan algicidal. Pecahan flavonoid (cyanidanol = (+)-catechin) dikatakan berkesan sebagai hepatoprotective.

Petunjuk dan Penggunaan 

Penggunaan yang tiada bukti: Tincture Catechu digunakan dalam perubatan tradisional untuk cirit-birit, loya dan gangguan gastrousus. Rebusan digunakan untuk ulser perut dan mukosa mulut, dan juga asma. Kesan untuk cirit-birit muncul munasabah kerana kandungan tanin.

Sukatan

Cara Pengambilan: Secara keseluruhan dan dalam bentuk serbuk untuk kegunaan dalaman.

Penyediaan: Tincture: 200 g serbuk, 50 g kayu manis potong ke 1 liter etanol 45%, rendaman hingga hancur (macerated) (BP88)

Dos harian: 0.5 hingga 2 g; Tincture Catechu: 2,5 hingga 5 ml  

Diabetes dicirikan dengan jumlah gula yang luar biasa banyak (chronic hyperglycemia) dengan gangguan daripada metabolisma karbohidrat, lemak dan protein, kekurangan menengah hormon insulin secara mutlak atau relatif. Ia menjangkiti ramai penduduk dan dijangka menjadi gangguan utama pada masa akan datang (Alberti and Zimmert, 1998). Kedua-dua bentuk utama diabetes ialah jenis I (pergantungan kepada insulin) dan jenis II (Tidak bergantung pada insulin). Ketinggian tahap  gula darah (glukosa) mencirikan kedua-dua jenis. Dalam jenis I, terdapat khususnya kekurangan insulin. Diabetes jenis II adalah diabetes paling lazim dan biasanya dicirikan dengan peningkatan gula yang luara biasa dalam darah selepas makan, dipanggil post-prandial hyperglycemia.

Perencat α-glucosidase (α-Glucosidase Inhibitors (AGIs)) adalah diantara ubat menurunkan glukosa diambil untuk mengurangkan pos-prandial hiperglisemia. Agis merawat diabetes dengan mengurangkan pos-prandial hiperglisemia dengan memperlahankan penyerapan glukosa melalui perencatan carbohydrate-hydrolysing enzymes α-glucosidase dan α-amylase dalam saluran penghadaman (Krentz and Bailey, 2005).Enzim α-glucosidase terletak di sempadan usus kecil dan diperlukan untuk memecah karbohidrat kepada monosaccharides mudah serap. Agis melewatkan tetapi tidak menghalang penyerapan hadaman karbohidrat  dengan itu mengurangkan post prandial glucose dan insulin (Stuart and Gulve, 2004; Andrade-Cetto et al., 2007; Bhandari et al., 2008). Terapi dengan ejen lisan hipoglisemik sintetik  (oral synthetic hypoglycemic agents) boleh mendatangkan kesan sampingan yang serius dan mungkin tidak sesuai untuk kegunaan semasa hamil (Langer, 2007). Maka, mencari ejen antihyperglycemic semulajadi yang tidak mempunyai kesan buruk adalah penting dalam mengawal diabetes.  Ramuan herba didapati berkesan, menghasilkan kesan sampingan yang minimum atau tiada dalam pengalaman klinikal dan kos nya yang agak rendah berbanding dengan ejen lisan hipoglisemik sintetik (Gupta et al., 2005). Penggunaan secara tradisional dari spesies Uncaria Asia untuk penyakit diabetes telah melonjak minat para pengkaji  untuk giat mencari ejen anti hiperglisemik, dan khususnya, perencat α-glucosidase,
 Kami telah melaporkan sebelum ini mengenai aktiviti-aktiviti biologi tumbuhan Malaysia (Ahmad et al., 2005). Memandangkan ciri-ciri perubatan dan terapeutik Uncaria tomentosa dan lain-lain spesies Uncaria, kajian ini bertujuan untuk menilai potensi antioksida dan antidiabetik lima Uncaria Malaysia dan untuk mencari kesenambungan  diantara aktiviti-aktiviti ini dan sehingga ke satu tahap tertentu, mengaitkan tumbuhan ini dengan kandungan fitokimia nya 

BAHAN DAN KAEDAH

Penyedian Bahan ekstra: Bahan-bahan tumbuhan dikumpulkan dari Hutan Simpan Endau-Rompin dan beberapa tempat di Malaysia antara tahun 2005 dan 2006. Spesimen baucer telah didepositkan ke Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia. Kecuali Uncaria cordata dan Uncaria acida, batang dan daun telah dipisahkan dan direndam dalam methanol selama 48 jam dan pelarut disejat di bawah tekanan penurun. Ekstrak daripada tumbuhan telah disimpan pada suhu 4 °C sehingga diuji.
Penyaringan fitokimia: Alkaloid telah dikesan oleh Mayer reagen (Harborne, 1998) manakala kehadiran flavonoid, saponin dan tanin dikesan mengikut ke Mojab et al. (2003).

Assay Antioksidan:  Assay FTC dan TBA telah dijalankan seperti yang dihuraikan sebelum ini (Tagashira and Ohtake, 1998). Dalam kedua-dua kaedah, aktiviti antioksida yang telah diterangkan oleh %: perencatan




kaedah membuang radikal bebas DPPH (1,1- diphenyl-2-picrylhydrazyl): Kaedah Tagashira and Ohtake (1998) dan Waterman and Mole (1994) telah digunakan dengan sedikit pengubahsuaian. Penyelesaian ujian-sampel dalam metanol (200 μL) telah ditambah kepada 4.0 mL dari 50 μM DPPH cecair metanolic (untuk memberi kepekatan akhir sebanyak 250, 125, 62,5, 31,3, 15.6, 7,8 dan 3.9 μg mL-1). Selepas vortexing, campuran telah diperam (incubated) selama 30 minit pada suhu bilik. Keserapan pada 517 nm diukur. Perbezaan keserapan antara sampel ujian dan kawalan yang dinyatakan sebagai% perencatan telah diambil sebagai aktiviti.


Kandungan jumlah fenol (Total phenolic content (TPC)): Jumlah kandungan ekstrak fenolik daripada tumbuhan dianggarkan dengan  Folin-Ciocalteau asai (Waterman and Mole, 1994).

Perencatan asai In-vitro α-glucosidase (In-vitro α-Glucosidase inhibitory assay) :  asai ini dilakukan mengikut Khan et al. (2002)dengan sedikit pengubahsuaian. Aktiviti perencatan ekstrak tumbuhan terhadap α-glucosidase dikaji spectrophotometrically pada pH 6,8 dan 37 ° C menggunakan 7 mM. p-nitrophenyl-α-D-glucopyranoside (PNP-G) sebagai substrat dan 0,0073 unit / enzim mL dalam 0,05 M penimbal fosfat natrium (sodium phosphate buffer)  yang mengandungi 100 mM NaCl.  15 microliter ekstrak sampel (1 mg m-1) dan 140 μL,05-M penimbal fosfat natrium yang mengandungi 20 μL cicair α-glucosidase dieram dalam 96 well-plate pada 37 ° C selama 15 minit. Selepas preincubation, 25 μL 7 mM penyelesaian p-nitrophenyl-α-D-glucopyranoside dalam 0,05 M penimbal fosfat natrium (pH 6.8) telah ditambah kepada setiap telaga. Peningkatan penyerapan pada 405 nm kerana hidrolisis PNP-G oleh a-glucosidase dipantau secara berterusan dengan spektrofotometer (BIOTEK EL800, USA). Keputusan telah dinilai sebagai perencatan peratusan sampel pada kepekatan akhir sebanyak 75 μg mL-1. Aktiviti a-glucosidase perencatan dinyatakan sebagai  % perencatandan dikira seperti berikut:



 KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN:

Aktiviti antioksida:

Sebatian fenol dalam tumbuh-tumbuhan merupakan kelas utama metabolit tumbuhan menengah yang mempunyai potensi bioaktif yang disebabkan oleh aktiviti antioksida. Jadual 1 menunjukkan kandungan jumlah fenol dari 5ekstrak metanol Uncaria Malaysia. Secara umum, ke semua lima spesies (kecuali Uncaria acida) batangnya menunjukkan kandungan fenolik yang yang lebih tinggi daripada daun. Jumlah kandungan fenolik telah dinyatakan sebagai setara mg Gallic acid equivalents (GAE)/g Ekstrak tumbuhan Plant Extract (PE). TPC dari batang  dalam lingkungan dari 17.37 hingga ke 43.57 mg GAE / g PE manakala TPC untuk dari daunnya  dari lingkungan 9.61 hingga ke 25,37 mg g-1 GAE GAE mg / g PE. Batang Uncaria longiflora vp memiliki jumlah tertinggi phenolics.

Dalam satu kajian ke atas kandungan jumlah fenol  (total phenolic content) Uncaria tomentosa, Pilarski et al. (2006) mendapati kulit kayu tumbuhan adalah dua kali lebih tinggi dalam etanol daripada ekstrak akueus (292 dan 111 diukur dalam mg D-catechin setara / g dari berat basah tumbuhan, masing-masing). Perbezaan dalam unit TPC, objektif dari kajian Pilarski dan penggunaan ethanolic bukan Ekstrak metanol membuat perbandingan nilai TPC  agak lebih sukar. Namun begitu, kehadiran tannin, seperti yang terdapat dalam pemeriksaan fitokimia dari sampel ekstrak metanol tumbuhan (Jadual 2) ke satu tahap tertentu, menyokong penemuan Pilarski dalam kandungan tanin yang tinggi dalam ekstrak beralkohol Uncaria tomentosa  yang diperhatikan boleh menyumbang secara ketara kepada aktiviti antioksida.

Dalam penilaian aktiviti antioksidan, ferik tiosianat (ferric thiocyanate (FTC) kaedah mengukur jumlah peroksida yang dihasilkan pada peringkat awal pengoksidaan yang merupakan produk utama pengoksidaan.

Jadual 1: perencatan α-glucosidase,  aktiviti Penyinkiran  radikal bebas DPPH dan kandungan jumlah fenol lima spesies Uncaria Malaysia.


L = Leaves, S = Stems, Values are Means±SEM, n = 12, NA = Not Applicable

Jadual 2: kandungan fitokimia lima spesies Uncaria


L = Leaves, S = Stems For alkaloids, flavonoids and tannins, + = Low amount, ++ = Moderate amount, +++ = High amount, For saponins, Froth <1 cm = Weakly positive, froth 1-2 cm = positive, froth >2 cm = strongly positive

Sebaliknya, asid tiobarbiturik (thiobarbituric acid (TBA) asai mengukur jumlah kandungan peroksida pada peringkat kemudiannya pengoksidaan lipid (lipid oxidation) melibatkan jumlah produk sekunder yang terbentuk daripada pengoksidaan. Oleh itu, trend potensi ekstrak antioksida daripada tumbuhan di kedua-dua asai sepatutnya sama sahaja. Dalam kaedah FTC, semua ekstrak yang telah diuji mempamerkan aktiviti antioksida yang kuat berbanding dengan vitamin E (α-tokoferol). Nilai-nilai penyerapan pada hari terakhir bermula dari 0.1480-0.0165 sejajar kepada % perencatan 91.26 - 99,02% berbanding dengan perencatan 65.37% untuk vitamin E. Dalam kajian ini satu persetujuan yang baik di antara keputusan FTC dan TBA asai dijumpai, seperti ditunjukkan dalam rajah. 1.  Walaupun perencatan pengoksidaan lipid seperti yang diukur oleh kaedah FTC melaporkan sebagai langkah mudah, pantas, sensitif dan lengkap  mengukur hydroperoxidation lipid (Mihaljevic et al., 1996), ia tidak mengukur sifat penyinkiran radikal dari sampel tumbuhan.   Untuk nilai kesan penyingkiran radikal bebas dari sebatian terkhusus, sebahagian besarnya kaedah DPPH diguna pakai dalam biokimia tumbuhan atau makanan. Radikal bebas yang stabil ini menerima satu elektron atau radikal hidrogen untuk dijadikan molikul stabil diamagnetic. Dalam bentuk radikal, DPPH mempunyai jalur penyerapan yang luas dengan maksimum pada 517 nm dan kehilangan sifat nya semasa protonation (protonation penambahan proton (H +) kepada sesuatu atom, molekul atau ion. Beberapa contoh klasik termasuk protonation air oleh asid sulfurik)  oleh sebatian antiradical (Goncalves et al., 2005) untuk membentuk diphenylpicrylhydrazine berwarna kuning. Dalam asai penyingkiran radikal DPPH (DPPH radical scavenging assay) seperti ditunjukkan dalam Jadual 1, ekastrak Uncaria longiflora vp (batang dan daun) menunjukkan aktiviti kuat dengan nilai  IC50 berbanding  piawaian vitamin C dan BHT manakala Uncaria calophylla juga aktif dengan nilai  IC50 sebanyak 20 μg mL-1. Ekstrak lain menunjukkan nilai IC50  35-65 μg mL-1 kecuali Uncaria cordata dengan nilai IC50 200 μg mL-1. Aktiviti ekstrak radikal penyingkir  kuat yang diuji dipamerkan oleh nilai IC50 (kecuali untuk U.cordata) menunjukkan potensi antioksidan yang kuat. Adalah menarik untuk diambil perhatian bahawa Uncaria cordata tidak diuji positif bagi kehadiran alkaloid atau flavonoid dalam penyaringan fitokimia kami yang boleh menjelaskan ketinggian nilai IC50. Diantara ekstrak Uncaria longiflora v.p. (daun dan batang) yang diuji dan mendapati memiliki nilai IC50 (8-10 μg mL-1) berbanding dengan Uncaria tomentosa (ekstrak etanol) dilaporkan nilai nya adalah 7.23 μg mL-1 (Lo Scalzo, 2008) berbanding  dengan piawaian vitamin C (8 μg mL-1 dan BHT (7 μg mL-1). penyaringan fitokimia kedua-dua daun dan batang ekstrak Uncaria .


Rajah1: Aktiviti Antioksida 5 Uncaria Malaysia seperti yang diukur melalui kaedah FTC dan TBA

(Jadual 2) menunjukkan kehadiran sejumlah besar flavonoid, alkaloid dan saponin dengan jumlah yang sederhana tannin. Dalam satu kajian yang berkaitan, Sandoval et al. (2002) juga melaporkan aktiviti anti-radang dan antioksida yang kuat Uncaria tomentosa  dan Uncaria guianensis.

Aktiviti perencatan in vitro α-glucosidase: Rawatan berkesan diabetes semakin bergantung kepada komponen-komponen aktif tumbuhan perubatan yang mampu mengawal hiperglisemia serta komplikasi menengah (Maurya et al., 2008). Penilaian potensi antidiabetik melalui perencatan α-glucosidase dijangka membawa kepada penemuan ejen baru, berkesan dan terapeutik selamat untuk rawatan diabetes. Kesemua 5 spesies Uncaria diuji menunjukkan peratusan tinggi perencatan α-glucosidase berbanding perencat kuat α-glucosidase 1-deoxynojirimycin hidroklorida. Rajah 2 menunjukkan aktiviti ekstrak perencatan α-glucosidase metanol dari 5 Uncaria Malaysia di mana aktiviti yang kukuh ditunjukkan oleh % perencatan tinggi. Ekstrak  Uncaria cordata (daun), Uncaria lucida (daun), Uncaria callophylla (batang) dan Uncaria longiflora vp (batang) kesemua mempamerkan aktiviti perencatan yang kukuh yang ditunjukkan oleh peratusan yang tinggi perencatan lebih daripada 95% berbanding enzim. Walau bagaimanapun, ekstrak daun Uncaria acida, Uncaria longiflora vp dan Uncaria callophylla menunjukkan hanya perencatan sederhana 49-55%.  Menariknya, untuk Uncaria callophylla dan Uncaria longiflora vp, kedua-dua ekstrak batang menunjukkan perencatan yang lebih kuat daripada daun menandakan bahawa perencat α-glucosidase mungkin lebih banyak di batang daripada di daun.

Seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1, untuk Uncaria longiflora vp, perencatan α-glucosidase kuat selari dengan potensi antioksidanya yang kuat seperti yang dinilai oleh FTC dan TBA asai antioksida dan DPPH aktiviti menyinkir radikal. Alkaloid oxindole  dilaporkan adalah juzuk bioaktif Uncaria untuk rawatan pelbagai penyakit termasuk ulser gastrik, cirit-birit, artritis, reumatisme dan kanser (Pilarski et al., 2010). Menariknya, Sandoval et al. (2002) sebelum ini melaporkan bahawa aktiviti anti-radang dan antioksida cakar kucing (U. tomentosa dan U. guianensis) adalah bebas dari kandungan alkaloid oxindole.  Ini berdasarkan dari kandungan alkaloid oxindole dalam bekas yang ketara lebih tinggi. Potensi yang lebih tinggi  ini secara tidak langsung mencadangkan bahawa aktiviti yang diperhatikan adalah bebas daripada kandungan alkaloid.
Rajah2: potensi antidiabetik daripada 5 Uncaria Malaysia seperti yang diukur oleh aktiviti perencatan α-glucosidase


Menurut hujah ini memperakui penyingkiran aktiviti radikal flavonoid terkenal, ia boleh disimpulkan bahawa aktiviti antioksida dan sifat-sifat perencatan α-glucosidase yang diperlihatkan untuk Uncaria longiflora dalam kajian, boleh dikaitkan dengan flavonoid dan fitokimia lain tumbuhan dan bukan dipengaruhi oleh kandungan alkaloidnya.

Sehingga kini, tidak terdapat banyak laporan dalam in-vitro atau aktiviti antidiabetik in-vivo alkaloid oxindole walaupun tuntutan ethnomedicinal bagi kegunaan sebanyak spesies Uncaria Asia untuk diabetes. Sebaliknya, terdapat banyak laporan mengenai  persamaan (correlation) diantara kepekatan tinggi jumlah kandungan fenolik dan flavonoid dan sifat antidiabetik (Aslan et al., 2007; Czinner et al., 2000). Disebabkan struktur fenolik, flavonoid dilaporkan terlibat dalam proses penyembuhan penyakit radikal-bebas termasuk diabetes. Dalam kajian lain, tumbuh-tumbuhan berperisa pahit  dikatakan mengandungi steroid saponin yang mempunyai potensi antidiabetik (Jung et al., 2006; Ugochukwu and Babady, 2003). Penyaringan ekstrak fitokimia Uncaria, seperti yang disebutkan sebelum ini, menunjukkan kehadiran fitokimia pelbagai termasuk alkaloid, flavonoid, tanin dan saponin dengan Uncaria longiflora vp memiliki fitokimia yang paling pelbagai. Kehadiran bahan fitokimia yang bekerja dalam sinergi dapat menjelaskan aktiviti penyingkiran kuat radikal DPPH dipamerkan oleh tumbuhan seterusnya akan menjelaskan hubungan potensi antidiabetik yang agak kukuh. Dalam satu laporan terkini, Pilarski et al. (2010) melaporkan bahawa ekstrak alkaloid yang kaya ethanolic dari Uncaria tomentosa menyebabkan rendah dalam in-vivo kajian anti-kanser mencadangkan bahawa alkaloid tidak boleh dikaitkan dengan aktiviti dan potensi farmakologi  tumbuhan. Menariknya, dalam kajian in-vitro, alkaloid-kaya dan flavonoid-kaya Uncaria longiflora vp menunjukkan antioksida yang kuat dan aktiviti antidiabetik menandakan bahawa kesan sinergistik daripada fitokimia masih boleh diambil kira, aktiviti yang diperhatikan dan sifat-sifat terapeutik aktif tumbuhan. Sebaliknya, kehadiran alkaloid, seperti yang dihujah sebelum ini, tidak mungkin memberi kesan antioksida dan aktiviti antidiabetik dari 5 spesies Uncaria yang diuji. Penilaian ke atas aktiviti-aktiviti alkaloid terpencil dari tumbuhan pasti dapat mengesahkan ini.  

 KESIMPULAN

Kesimpulannya, kita mendapati bahawa 5 spesies Uncaria Malaysia termasuk Uncaria lucida, Uncaria acida, Uncaria cordata, Uncaria callophylla dan Uncaria longiflora var. pteropoda menunjukkan kekukuhan dalam antioksida in-vitro dan sederhana kukuh dalam potensi antidiabetik in-vitro melalui perencatan α-glucosidase. Uncaria longiflora v.p. (daun dan batang) dan Uncaria calophylla (batang) didapati menjadi penghalang radikal yang kukuh dan begitu juga mempamerkan aktiviti perencatan kuat α-glucosidase. Aktiviti-aktiviti ini boleh dikaitkan dengan kesan sinergi pelbagai fitokimia didalam kedua-dua tumbuhan. Adalah dijangkakan bahawa ia berpotensi digunakan dalam pencegahan dan kawalan diabetes jenis II. Kajian in-vivo antidiabetik tumbuh-tumbuhan akan menjadi keutamaan kami seterusnya. Kami juga sedang menyiasat antioksidan dan aktiviti perencatan α-glucosidase alkaloid oxindole pentacyclic yang diasingkan daripada Uncaria longiflora vp untuk menentukan sama ada ia memainkan peranan penting dalam potensi antioksida dan antidiabetik dari tumbuhan.              

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

azizah said...

percambahan dan pembiakan pokok gambir sarawak ini adakah melalui bunga,bijih benih atau keratan batang nya..

azizah said...

mcmana nk dpt anak pokok atau benihnya

Post a Comment