HEMPEDU BUMI RAJA HERBA PAHIT


Nama Saintifik    : Andrographis Paniculata
       (Bum. f.) wall.ex Nees
Keluarga           : Acanthaceae
Lokasi               : Malaysia, Thailand, India, Indonesia
Nama Lain : Hempedu tanah, akar cerita, pokok cerita (Malaysia), king of bitter, creat, green chireta, andrographis, India echinacea (Inggeris), kalmegh (India), Kirta (Sanskrit), Chuan xin lian (穿心蓮), Yi jian xi, Lan he lian (China), Sambiloto (Indonesia), Quasabhuva (Arab)

PENGENALAN : Hempedu Bumi (Andrographis paniculata) 


Pokok Hempedu Bumi juga dikenali sebagai pokok akar cerita. Pokok Hempedu bumi banyak dijumpai di China, India, Thailand dan gugusan kepulauan Melayu serta senang di jumpai di tanah gambut. Hempedu Bumi merupakan satu tumbuhan herba yang tumbuh menegak. Herba semusim jenis renek ini boleh tumbuh dengan ketinggian sehingga 70-90 cm.  Daunnya berwarna hijau tua di permukaan atas dan hijau muda di bawah permukaannya, licin dan tersusun secara bersilang. Daun Hempedu Bumi juga mempunyai bentuk bujur, runcing di hujung dan nipis di pangkal. Batangnya pula berwarna hijau, berbentuk empat segi dan berbuku serta mempunyai banyak dahan. Setiap buku mempunyai dua helai daun.  Bunganya pula kecil dan berwarna ungu. Buah atau lengainya bersaiz purata 25 mm panjang dan 3 mm lebar. Pada peringkat awal, lenggai berwarna hijau muda dan apabila matang menjadi coklat muda. Lengainya pecah apabila matang dan menyebarkan benih di sekitarnya.

Nama Melayu herba ini, Hempedu Bumi, diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris sebagai "bile of the earth" dan sesungguhnya herba ini terbukti kuat melindungi hati dan mengelokkan kesan hempedu.  Secara perbandingan klinikal Hempedu Bumi menunjuk keungulannya  lebih daripada pokok Milk Thistle.  Kandungan aktif  Andrographolide melindungi hati, pankreas dan sistem penghadaman. Ujian makmal dan klinikal menunjuk keberkesanannya dalam kes kerosakan hati toksik, fungsi hati yang lemah dan hepatitis. Andrographis juga dapat mencegah pe mbinaan kolesterol teroksida dalam arteri ke tahap yang lebih besar daripada omega 3 minyak ikan. Ia juga amat sesuai bagi mereka yang mengamal diet kolesterol tinggi. Andrographolide juga melindungi sel-sel pengeluar insulin pankreas dan meningkat metabolisme glukosa dan diabetik retinopati.

Secara tradisi,  herba ini digunakan untuk tekanan darah tinggi dan penyelidikan moden juga mengesahkan kesan lembut dan selamat hypotensivenya. Penyelidikan herba terkini  memberi tumpuan ke atas sifat dan ciri  peningkatan imun dan anti-virus, walaupun terhadap virus HIV. Di China, ia adalah herba pilihan untuk sakit tekak dan selesema. Kajian terbaru juga memberi tumpuan kepada keupayaan Andrographis dalam melindungi ulser perut dan duodenum.

ETYMOLOGY

Andrographis paniculata adalah tumbuhan tahunan herba menegak yang amat pahit pada semua bahagian tumbuhan. Tumbuhan itu dikenali di timur-utara India sebagai Maha-Tita, bermaksud "raja pahit", dan dikenali dengan pelbagai nama panggilan. Sebagai herba Ayurveda ia dikenali sebagai Kalmegh atau Kalamegha, yang bermaksud "awan gelap". Ia juga dikenali sebagai Bhui-neem, yang bermaksud "Daun tanah", walaupun tumbuhan ini  kecil sebagai herba tahunan, ia memiliki rasa yang sama kuat pahit seperti pokok besar Neem (Azadirachta indica). Di Malaysia, ia dikenali sebagai Hempedu Bumi, kerana ia adalah salah satu tumbuhan yang paling pahit yang digunakan dalam perubatan tradisional.

Genus Andrographis terdiri daripada 28 spesies pokok renek kecil tahunan yang pada asasnya diedarkan di Asia tropika. Hanya beberapa spesies adalah untuk ubatan, yang mana Andrographis paniculata adalah salah satu yang paling terkenal.

PENGGUNAAN DALAM UBATAN




Semenjak zaman purba, A. peniculata telah digunakan dalam sistem rawatan tradisional Siddha dan Ayurveda serta dalam perubatan badawin (tribal) di India dan beberapa negara lain untuk pelbagai aplikasi klinikal. Dari perspektif biomedicinal, nilai terapeutik Kalmegh adalah disebabkan oleh mekanisme tindakan yang mungkin secara aruhan enzim (enzyme induction). Ekstrak tumbuhan memperlihatkan aktiviti antityphoid dan antikulat. Kalmegh  juga dilaporkan  memiliki antihepatotoxic, antibiotik, malaria, antihepatitic, antithrombogenic, antiiradang, anti-racun ular, dan ciri-ciri memulihkan demam (antipyretic) , sekadar menyebut beberapa, selain kegunaan umum sebagai satu ejen imuno-perangsang (immunostimulant), satu kajian yang dijalankan di Bastyr Universiti, menunjukkan peningkatan ketara dalam tahap CD4 lymphocyte pesakit HIV selepas ditadbirkan 10 mg / kg andrographolide, kandungan utama ekstrak dari daun tumbuhan.  Herba ini telah menunjuk kebolehannya dalam mengurangkan radang (haba) dan melawan jangkitan virus, dan digunakan sebagai bahan utama dalam rumusan ubat-ubatan tradisional Cina untuk sokongan paru-paru dari selsema.

Andrographolide adalah cecair pahit –mudah larut lactone mempamerkan kesan perlindungan dalam carbon tetrachloride penyebab hepatotoxicity  pada tikus. LD50 nya dalam tikus jantan adalah 11, 46 gm / kg, ip. Prinsip pahit ini telah diasingkan dalam bentuk tulen oleh Gorter (1911). Aktiviti lain sebagai perlindung hati di bawah pelbagai keadaan uji-kaji rawatan dengan galactosamine, paracetamol dan lain-lain juga adalah penyumbang kepada andrographolide. Tindakan hepatoprotective andrographolide berkaitan dengan aktiviti enzim metabolik tertentu.

Ekstrak tumbuhan Andrographis paniculata dikenali mempunyai pelbagai aktiviti farmakologi. Andrographolide, unsur utama daripada ekstrak, terbabit dalam aktiviti farmakologi. Satu kajian telah dijalankan ke atas proses dan sasaran perubahan sel-sel dengan andrographolide pada kanser manusia dan sel-sel imun. Rawatan andrographolide menghalang percambahan in vitro talian sel tumor yang berbeza, yang mewakili pelbagai jenis kanser. Sebatian itu mengenakan secara langsung aktiviti antikanser ke atas sel-sel kanser melalui penangkapan pusingan sel pada fasa G0/G1 melalui induksi perencatan protein kitaran sel p27 dan mengurangkan penggantungan kinase 4 (CDK4) (enzim yang menjadi pemangkin penukaran proenzyme kepada enzim aktif) kepada cyclin (Cyclins keluarga protein yang mengawal perkembangan sel-sel melalui kitaran sel dengan mengaktifkan enzim bergantung cyclin kinase (Cdk)).

Aktiviti immunostimulatory andrographolide adalah bukti penambahan pesat kembang-biak (proliferation) lymphocytesdan penghasilan interleukin 2 (Mana-mana dari beberapa lymphokines yang menggalakkan makrofaj (macrophages ) dan sel- T pembunuh dan sel B dan komponen-komponen lain dalam sistem imun) Andrographolide juga meningkatkan pengeluaran faktor nekrosis tumor  (tumor necrosis factor) dan CD penanda ungkapan (marker expression), menyebabkan peningkatan pada aktiviti limfosit sitotoksik terhadap sel-sel kanser, yang boleh menyumbang kepada aktiviti antikanser tidak langsung. Sebatian aktiviti antikanser in-vivo jauh mengukuh lagi terhadap B16F0 syngenic melanoma dan HT 29 xenograft model. Keputusan ini menunjukkan bahawa andrographolide adalah pharmacophore yang menarik dengan aktiviti antikanser dan immunomodulatory  dan oleh itu mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai agen kanser terapeutik.

Dalam satu kajian dari Chile, herba mempunyai kesan pengeringan ketara pada lelehan hidung (nasal secretions) pesakit sejuk (cold) yang mengambil 1,200 miligram ekstrak Andrographis setiap hari selama lima hari. Satu kajian secara sistematik sastera dan meta-analisis secara ujian rawak dan terkawal (randomized controlled trials) mencadangkan herba ini sama ada bersendirian atau dalam gabungan bersama eleuthero (eleuthero) sesuai menjadi rawatan alternatif  jangkitan teruk saluran atas pernafasan (upper respiratory tract infection), yang tidak rumit. Herba ini terkenal sebagai ubat  'chiretta hijau' ('green chiretta') Kalmegh, dan merupakan bahan utama ubat rawatan kampung ('alui'), yang digunakan sebagai tonik pahit dan hipotemia (febrifuge). Orang Tamil India menggunakan Nilavempu (dalam bahasa Tamil) selama berabad-abad. Dalam perubatan Siddha, Andrographis paniculata digunakan secara meluas untuk merawat demam seperti chikenguinea, selesema babi, demam kepialu dan sebagainya

Pada tahun 2011 satu kajian dilakukan secara  rawak, double-blind, multicentre mendapati Andrographis paniculata sama berkesan seperti mesalazine (mesalamine) pada ulcerative colitis. Seterusnya, andrographolide menghalang interleukin-6 ungkapan (interleukin-6 expression) dan menyekat ketumbuhan sel-sel barah prostat in vitro.

Terbukti bahawa Andrographis adalah botani tradisional yang selamat untuk membantu kesihatan saluran atas pernafasan. Herba ini telah terbukti menghalang rembesan RANTES dalam sel-sel radang bronkial. RANTES adalah chemoattractant (Chemoattractants dan chemorepellents adalah bahan organik atau bukan organik yang mempunyai kesan chemotaxis-pencetus dalam sel mobil) untuk eosinophils monocytes dan lymphocytes menyimpan dan mengeluarkan platelet dan mengaktifkan sel T.

Dalam penyelidikan berkaitan Andrographolide, satu ramuan aktif Andrographis, ditunjukkan bertanggun jawab keatas tindakan radang herba modulasi (herb's inflammatory modulating actions), termasuk pengurangan cytokine dan pemendakan peritoneal dari neutrofil, dan modulasi radang paru-paru in vivo.  Ekstrak Andrographis. melihatkan kesan tindakan radang modulasi dan antioksidan dalam model tikus.

Ekstrak Andrographis paniculata menghalau nyamuk dan boleh menyebabkan terjadi membunuh diri dikalangan nyamuk dewasa, seperti Culex quinquefasciatus dan Aedes aegypti.

FITOKIMIA




Andrographolide adalah unsur utama ekstrak dari daun tumbuhan  Bicyclic (Memiliki molekul yang terdiri daripada dua cincin terlakur) diterpenoid (juga dipanggil isoprenoids, adalah kelas terbesar dan pelbagai yang berlaku secara semulajadi bahan kimia organik yang serupa dengan terpenes, berasal dari unit isoprene lima karbon terpasang dan diubahsuai dalam beribu cara) lactone (Satu siri sebatian organik, yang dianggap sebagai anhidrida asid hidrosil tertentu. Secara umumnya, ia cecair tidak berwarna, mempunyai bau aromatik lemah. dipanggil kerana lactone  dari asid laktik).

Unsur pahit utama ini telah diasingkan dalam bentuk tulen oleh Gorter (1911). Selain itu, aktiviti lainnya sebagai perlindungan hati di bawah rawatan dalam pelbagai keadaan uji kaji dengan galactosamine (Saraswat et al., 1995), paracetamol  (Visen et al., 1993) dan sebagainya, juga disebabkan kerana Andrographolide. Tindakan hepatoprotective dari andrographolide berkait dengan aktiviti enzim metabolic tertentu (Choudhury dan Poddar, 1984, 1985; Choudhury et al, 1987).

Beberapa juzuk yang diketahui adalah seperti berikut:

• "14-Deoxy-11-dehydroandrographolide, Tumbuhan
• 14-Deoxy-11-oxoandrographolide, Tumbuhan
• 5-Hydroxy-7, 8,2 ', 3'-Tetramethoxyflavone, Tumbuhan
• 5-Hydroxy-7, 8,2 '-Trimethoxyflavone, Tisu Kebudayaan
• Andrographine, Akar
• Andrographolide, Tumbuhan
• Neoandrographolide, Tumbuhan
• Panicoline, Akar
• Paniculide-A Tumbuhan,
• Paniculide-B, Tumbuhan
• Paniculide-C, Tumbuhan

Aktiviti Larvicidal (sejenis kimia yang digunakan untuk membunuh jentik jentik) Andrographis paniculata (Burm.f) Nees terhadap Culex quinquefasciatus Say (Insecta: Diptera - Culicidae), vektor filarial
Kemunculan dan kedatangan semula penyakit bawaan nyamuk seperti malaria, denggi, ensefalitis Jepun dan Filariasis di negara-negara Asia selatan terkenal kerana iklim tropika atau subtropika, sistem saliran yang lemah menyediakan tempat-tempat pembiakan nyamuk dengan banyak. Lebih daripada dua bilion orang, kebanyakan dari negara-negara tropika, berisiko penyakit bawaan nyamuk seperti malaria, denggi, demam berdarah dan Filariasis.
Pengawalan penyakit bawaan nyamuk menjadi lebih sukar kerana rintangan meningkat terhadap racun perosak, kekurangan vaksin dan ubat-ubatan dan keberkesanan terhadap nyamuk menyebabkan penyakit. Kawalan biologi di peringkat jentik-jentik (larva) pembentukan nyamuk adalah salah satu kaedah yang mampu, murah, mesra alam dan mudah untuk digunakan dalam kawalan malaria. Racun serangga semulajadi kurang fitotoksik dan tidak mengumpul sisa kimia keatas flora, fauna dan tanah. Fitokimia aktiviti larvicidal berlaku dalam daun, akar dan minyak tumbuh-tumbuhan. Dengan itu, satu pendekatan alternatif untuk kawalan nyamuk adalah penggunaan ekstrak yang berasal daripada tumbuhan.
Produk tumbuhan telah digunakan secara tradisi dalam masyarakat manusia di seluruh dunia terhadap kuman (vector) dan spesies serangga. Fitokimia (Phyto-chemical) diperolehi daripada sumber tumbuh-tumbuhan bertindak sebagai ubat serangga (larvicides), pengawal selia pembiakan serangga, penghalau, menarik serangga untuk bertelor (ovipositional) dan mempunyai tindakan menghalang (deterrent actions) sepertimana yang diperhatikan oleh para penyelidik. Kamaraj dan Rahuman mengkaji aktiviti larvicidal dan adulticidal dari kesan hexane, ethyl acetate dan ekstrak metanol dari Momordica charantia, Moringa oleifera, Ocimum gratissimum, Ocimum tenuiflorum, Punica granatum dan Tribulus Terrestris terhadap Culex gelidus dan Culex quinquefasciatus.
Zahir et al. mengkaji penghalangan kemunculan kedewasaan dan aktiviti adulticidal dari heksana (Cecair mudah terbakar yang tidak berwarna diambil dari petrolium sebagai solvent), kloroform, etil asetat, dan ekstrak acetone dari daun Anisomeles malabarica, Euphorbia hirta, Ocimum basilicum, Ricinus communis, Solanum trilobatum, Tridax procumbens dan biji dari Gloriosa Superba terhadap Anopheles stephensi. Kajian menunjukkan terdapat kebarangkalian bahawa prinsip aktif yang terkandung dalam ekstrak daripada tumbuhan, terutamanya kloroform, etil asetat dan pecahan ekstrak aseton lebih merencatkan lagi kemunculan nyamuk dewasa dan meyebabkan adulticidal berbanding dengan bentuk mentahnya. Aktiviti perencatan larvicidal dan kemunculan dewasa dari ekstrak biji  kastor (Ricinus communis) terhadap tiga potensi pembawaan penyakit (vector) nyamuk Anopheles stephensi, Culex uinquefasciatus, Di India penyakit  Aedes albopictus telah dikaji oleh Mandal dan penemuan dari kajian ini menunjukkan bahawa ekstrak biji menyediakan potensi yang teramat baik untuk mengawal penyakit pembawaan (vektor) nyamuk.

ABSTRACT

Objektif: Tujuan kajian ini adalah untuk menilai ekstrak aseton dan etanol Andrographis paniculata terhadap vektor filarial Culex quinquefasciatus.

Kaedah: Ekstrak etanol dan aseton dari daun tumbuhan telah digunakan pada 25, 50, 100, 200 dan 300 ppm pencairan dalam penilaian (bioassays) terhadap larva, sejenis serangga atau arthropod lain seperti kutu (instar) Culex.quinquefasciatus. Sepuluh ekor larva didedahkan kepada ekstrak daun pada kepekatan yang berbeza dalam jumlah akhir sebanyak 100 ml penggubalan diambil dalam 500ml mangkuk kaca. Untuk mengelakkan kesilapan tiga-kali (triplicates) dikekalkan. Air paip diambil sebagai kawalan. Kadar kematian larva pada kepekatan yang berbeza dan dalam kawalan dicatatkan pendedahan berterusan 24 jam.

Hasil Uji Kaji: ketoksikan ekstrak etanol dari Andrographis paniculata terhadap kemandirian Culex quinquefasciatus mendedahkan bahawa kematian bergantung pada dos ekstrak tumbuhan dan juga pada jangka waktu pendedahan. Kadar kematian yang tertinggi sebanyak 20% dan 73.3% dicatatkan pada 300ppm pada 3 dan 24 jam masing-masing. Trend yang sama diperhatikan dalam kes ketoksikan ekstrak aseton.

Kesimpulan: Hasil kajian ini mencadangkan bahawa ekstrak daun Andrographis paniculata mungkin mempunyai berpotensi untuk digunakan sebagai satu pendekatan ideal mesra alam bagi kawalan  penyakit pembawaan serangga (vektor filarial) Culex quinquefasciatus.

Perbincangan
Tumbuhan ubatan telah diiktiraf sebagai suatu simpanan (
repository) sebatian bioaktif. Tumbuhan aktif secara biologi menunjukkan potensi besar sebagai ubat jentik-jentik (larvicides). Kajian terkini menunjukkan dengan jelas bahawa alkohol dan ekstrak aseton dari Andrographis paniculata mempunyai kesan larvicidal ketara ke atas nyamuk Culex quinquefasciatus. Ia mungkin disebabkan kehadiran fitokimia seperti alkaloid, asid karboksilik, flavanoids, fenol, protein, quinines, resin, steroid, dan saponin. Kesan larvisid ini mungkin disebabkan jumlah tertinggi andrographolide (2.39%), fitokimia yang paling aktif dalam tumbuhan perubatan Andrographis paniculata. Selain ini, komponen aktif yang lain termasuk 14-deoxy-11, 12 - didehydroandrographolide (andrographlide D), homoandrographolide, andrographan, andrographosterin, dan stigmasterol juga hadir dalam daun Andrographis paniculata. Ekstrak aseton dari Andrographis paniculata, ekstrak metanol dari Eclipta prostrata dan Tagetes erecta menunjukkan aktiviti baik penghalang penteloran (oviposition), menyebab kemusnahan ovum (ovicidal) dan aktiviti menghalau  ejen (vector) malaria, Anopheles subpictus Grassi (Diptera: Culicidae). Elango et al. melaporkan bahawa ekstrak heksana dan kloroform dari Andrographis paniculata menyumbangkan kematian 100% (tanpa penetasan) pada 1,000 ppm dan pada 250 ppm penetasan yang sangat rendah.

Kajian lepas mencadangkan bahawa benzena, heksana, etil asetat, metanol dan ekstrak kloroform dari daun Andrographis paniculata didapati lebih berkesan terhadap Culex quinquefasciatus daripada Aedes aegypti. Rawatan produk berbeza Andrographis paniculata banyak memberi kesan kepada pertumbuhan larva Anopheles stephensi dan menyebabkan kecacatan dan kematian pada bergantung dos. Penghalang penteloran (oviposition), kemusnahan ovum (ovicidal) dan kesan kematian pada peringkat terakhir mengandung (gravid mortality) dari ekstrak ethanolic daripada Andrographis paniculata menyebabkan aktiviti sederhana kemusnahan ovum (ovicidal) terhadap pelbagai kumpulan umur Aedes stephensi, mendatangkan kesan melambatkan yang mempengaruhi keatas kematian tinggi  larva, kematian pupal dan nyamuk dewasa, dengan itu mengurangkan pembawa penyakit (vektor) dan mengurangkan penyebaran wabak jangkitan penyakit patogen.
Keputusan kami selari dengan beberapa kajian sebelum ini, tanpa syak, hasil bahan toksik tumbuhan yang diperolehi adalah sumber aktiviti berpotensi larvisid yang berharga. Kajian yang sama telah dijalankan oleh Medhi et al. dalam Eucalyptus camaldulensis terhadap malaria vektor, Anopheles stephensi dan melaporkan bahawa kemunculan perencatan dewasa dan aktiviti kematian dewasa (adulticida)l telah ditemui dalam ekstrak etil asetat dari Anisomeles malabarica, ekstrak kloroform dari Ocimum basilicum, Solanum trilobatum, ekstrak aseton dari Ricinus communis, Tridax procumbens dan ekstrak dari biji Gloriosa Superba EI50 dengan nilai 143,12, 119,82, 157,87, 139,39, 111,19 dan 134,85 μg / mL, dan aktiviti adulticidal yang berkesan diperhatikan dalam kloroform, ekstrak aseton dengan LD50 nilai 120,17, 108,77, 127,22, 163,11, 118,27 dan 93,02 μg / mL, masing-masing.


 
 
Figure 4

Perubahan morfologi  pada seksyen paru-paru tikus dengan pengenalan dari sepsis LPS dengan / tanpa rawatan melalui  ekstrak EtOAc dari Andrographis paniculata. Histopatologi analisis telah dilakukan ke atas hematoxylin dan eosin (HE) seksyen berlumuran dari paru-paru 6 jam selepas pentadbiran LPS. (a) kumpulan PBS setelah diberi  suntikan i.p. dari penampan PBS; (b) kumpulan LPS, menerima suntikan ip 15 mg kg−1 BW LPS paru-paru bengkak teruk dan penyusupan sel-sel radang (anak panah) telah diperhatikan dalam kumpulan ini; (c) kumpulan PDTC + LPS, menerima suntikan ip 50 mg kg−1 BW PDTC 1 jam sebelum pentadbiran LPS; (d) kumpulan AP 1, telah diberi dos oral 0,78 mg kg−1 BW AP; (e) kumpulan AP 2, telah diberi dos oral 1,56 mg kg−1 BW AP; (f) kumpulan AP 3, telah diberikan 1 dos lisan 3,12 mg kg−1 BW AP. (pembesaran 400x).   



Figure 5
In vitro dan in vivo tindakan biologi ekstrak  etil asetat dari Andrographis paniculata (AP) sebagai herba perubatan tradisional anti-radang. Tanda larangan menunjukkan kesan perencatan ekstrak etil asetat AP.

Kesan Antihyperglycemic andrographolide dalam tikus diabetik akibat streptozotocin; Yu BC, Hung CR, Chen WC, Cheng JT. sumber: Jabatan Farmakologi, Kolej Perubatan, Universiti Kebangsaan Cheng Kung, Tainan City, Taiwan.

Tindakan antihyperglycemic andrographolide, prinsip aktif dalam daun Andrographis paniculata (Burm. f) Nees, telah disiasat pada tikus yang dijangkitkan dengan diabetik streptozotocin (tikus- STZ diabetes). Rawatan lisan daripada andrographolide menurun kepekatan glukosa plasma tikus STZ-diabetes secara bergantungan kepada dos. Rawatan yang serupa dengan andrographolide juga menurun glukosa plasma pada tikus normal dan kesan termaksimal lebih menonjol pada tikus STZ-diabetes. Andrographolide pada dos yang berkesan (1.5 mg / kg) dengan ketara mengurangkan peningkatan glukosa plasma yang dilakukan melalui cara intravena glukosa dalam ujian cabaran pada tikus normal. Pada otot terpencil soleus tikus STZ- diabetes, andrographolide meningkatkan pengambilan glukosa radioaktif dengan cara bergantungan kepada kepekatan. Selain itu, mRNA dan tahap protein subjenis4 dari pengangkutan glukosa (GLUT4) pada otot soleus telah meningkat selepas pentadbiran berulang intravena andrographolide pada tikus STZ-diabetes selama 3 hari. Keputusan ini mencadangkan andrographolide boleh meningkatkan penggunaan glukosa kepada glukosa plasma yang lebih rendah dalam tikus diabetik yang kurang insulin.


KEGUNAAN DAN KHASIAT



Teh Pembersih Hati
Hempedu Bumi kisar mengandungi herba antioksida yang digunakan secara tradisional untuk hati dan senak (terutamanya selepas makanan berlemak) dan untuk meningkatkan imuniti, sakit tekak, tekanan darah tinggi dan kencing manis. Sebagaimana orang tua-tua suka berkata, "pahit baik untuk anda!" Pengambilan harian menyokong sistem penghadaman dan pembuangan (eliminatory) dan mencegah selsema dan selsema berhingus!

Teh Hempedu Bumi kisar menggabungkan 3 herba alam semula jadi pembersih (detox) hati yang paling berkuasa: Andrographis paniculata, Phyllanthus niruri dan Curcuma Longa. Gabungan ini mempunyai sifat berikut:

• Perlindungan Antioksida untuk hati, pankreas dan sistem penghadaman
pembersih hati dan darah semulajadi
Melindungi daripada ulser perut dan duodenum
Meningkatkan imuniti
Melindungi hati dari toksin pemakanan, teroksida lemak dan alkohol
Membantu fungsi pankreas dan menambah baik metabolisma glukosa
Menggalakkan pertumbuhan semula hati
Menggalakkan pemulihan dari hepatitis (selepas fasa akut)

Daun Hempedu bumi boleh dijadikan ubat untuk menurunkan darah tinggi, disamping merawat kencing manis, antiradang, antibakteria, antivirus, melegakan demam dan pencair kahak. Ia juga digunakan sebagai pelawas pembuangan air besar, menghapuskan cacing dalam sistem pencernaan dan mempercepatkan pembekuan darah.

Caranya ialah dengan mengambil beberapa helai daun dan bersihkan terlebih dahulu. Kemudian rendam daun-daun itu dalam segelas air panas dan biarkan sehingga air panas itu menjadi suam. Selepas itu, minumlah perlahan-lahan. Rasanya agak pahit, khususnya bagi mereka yang pertama kali meminumnya. Cukup untuk minum sekali sehari.

Daun ini juga boleh merawat luka dengan cara menumbuk lumat dan letakkannya pada tempat luka. Kandungan bahan kimia daun ini membolehkan ia memecahkan molikul-molikul lemak yang ada disekeliling salur darah yang tersumbat yang menyebabkan tekanan darah tinggi. Air rebusan daun ini yang pahit  juga merangsang pemecahan molikul lemak. Tumbuhan ini juga sesuai untuk merawat kesan gigitan serangga. Cara yang paling mudah adalah mengambil beberapa helai daunnya dan hancurkan. Sapulah di tempat yang terkena gigitan serangga itu.

SUKATAN PENGGAMBILAN

Ubatan mentah kering (1,5-ke-3,0 g) pada amnya ditadbirkan untuk aktiviti antipiretik dan anti-jangkitan, manakala herba segar digunakan dalam dos 25-ke-75 g untuk anti cirit birit. Untuk kepahitan, ekstrak dos cecair adalah 0,5-ke-1,0 ml.

Herbanya terdiri daripada daun-daun kering dan pucuk muda;seluruh tumbuhan berwarna hijau kekelabuan, menghasilkan tidak kurang daripada 1% Andrographolide dari asas berat kering. Pada kebiasaannya herba serbuk yang digunakan amat pahit dan tidak berbau. Ubat ini tidak seharusnya mengandungi lebih daripada 2% bahan organik asing.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 comments:

Unknown said...

di malaysia... dekat mana nak cari pokok hempedu bumi ini...?

Anonymous said...

BOLEH HUBUNGI SAYA ingenieurfaisol@yahoo.com. Saya menjual a. paniculata dalam bentuk tablet dlm kos tak sampai rm20 utk 90 tablet

Unknown said...

Abg N 0194176025 pun de wat byk kapsul andrographis nii...nakk txt or wazzap abg N...

Anonymous said...

Di tempat saya air rebusan ini diminum selepas memakan buah LEMBA , bagi mengelakkan rasa pahit.

Unknown said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Unknown said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Anonymous said...

Hempedu bumi Memang berkesan.. ambil 7 ke 8 helai daun segar saiz yg agak besar .sebaik nya daun muda. Rendam dlm satu mark air yg mendidik.. minum bila suam. Tekanan darah akn jadi stabil selepas lima minit. insyaallah. Saya mengamalknnya

Alal said...

Tngok skeliling rumah in sha Allah ad, kadang Tumbuh kT celah2 simen yg merekah.

Unknown said...

Bos ade jual pokok hempedu bumi ke

Post a Comment