LENGKUAS BUKAN SEKADAR UNTUK MASAKAN SAHAJA


Alpinia galanga

Jajahan              :       Plantae
(Berperingkat)    :       Angiosperma
(Berperingkat)    :       Monokot
(Berperingkat)    :       Commelinids
Urutan               :       Zingiberales
Keluarga            :       Zingiberaceae
Sub-famili          :       Alpinioideae
Puak                 :       Alpinieae
Genus                :       Alpinia
Spesies              :       A. lengkuas
Nama binomial
Alpinia lengkuas
(L.) Willd.
Nama Lain:  Lengkuas, Puar (Malaysia). Langkauas, Palia (Filipina), Padagoji (Burma), Kom deng, Pras (Kamboja), ຂ່າ "kha"(Laos), ข่า "kha"(Thai), lam keong, 藍薑, Hong dou ku (Cina), Galangal (India), Greater galangal, Java galangal, Siamese ginger (Inggeris), Grote galanga, Galanga de I'Inde (Belanda), Galanga (Perancis), Grosser galgant (Jerman), Mandarin: 南薑 atau 高良薑; atau 南姜 atau 高良姜; ring (vietnam)

PENGENALAN

Tumbuhan ubatan dan perubatan terbitan telah digunakan secara meluas dalam banyak budaya tradisional di seluruh dunia dan menjadi semakin popular dalam masyarakat moden sebagai perubatan alternatif semula jadi kepada bahan kimia sintetik. Dalam beberapa dekad yang lalu terdapat pertumbuhan exponential dalam bidang perubatan herba. Ia semakin dipopularkan di negara-negara membangun dan maju disebabkan kerana keaslian semula jadi dan kurang kesan sampingan.
Pada ketika ini, penjagaan kesihatan konvensional moden dibebani dengan masalah besar ubat-ubatan yang tidak selamat, penyakit kronik, kalis ubatan (resistant infections), kerosan tersendiri ketahanan diri (auto immune disorders) dan penyakit degeneratif penuaan, walaupun dengan kemajuan pesat saintifik.
Perkataan galangal (Lengkuas), atau galanga yang lain, dalam penggunaan biasa boleh merujuk kepada empat sepisi tumbuhan dari  Zingiberaceae (keluarga halia):
·      Alpinia galanga atau galangal lebih besar
·      Alpinia officinarum atau galangal lebih kecil
·      Kaempferia galanga, juga digelar kencur, halia wangi (aromatic ginger) atau halia pasir (sand ginger)
·      Boesenbergia pandurata, juga digelar halia cina (Chinese ginger) atau akarjari  (fingerroot)
Alpinia galanga juga dikenali sebagai chewing John, little John chew dan galanga root. Ia telah digunakan dalam Perubatan Kampung Afrika-America dan amalan ilmu hitam oleh para bomoh  dalam hoodoo.
Terdapat beberapa jenis sepisis lengkuas diantaranya:
·      Alpinia pyramidata Bl.
·      Alpinia galanga (L.) Swartz.
·      Alpinia officinarum Hance
·      Languas galanga (L.) Merr.
·      Languas galanga (L.) Stunz.
·      Languas vulgare Koenig
·      Maranta galanga L.
·      Amomum galanga (L.) Lour
·      Amomum medium Lour
MORPHOLOGY TUMBUHAN


Alpinia lengkuas biasanya dikenali sebagai lengkuas besar. Merupakan tumbuhan herba berumur panjang, tinggi sekitar 1 sampai 2 meter, bahkan dapat mencapai 3,5 meter. Pada kebiasaanya tumbuh dalam rumpun yang rapat. Batangnya tegak, tersusun oleh pelepah-pelepah daun yang bersatu membentuk batang semu, berwarna hijau agak keputih- putihan. Batang muda keluar sebagai tunas dari pangkal batang tua. Rumpun akarnya  adalah umbinya dan beraromatik sedikit, Daunnya bujur-berbentuk mata lembing, licin, hijau di atas, pucat di bahagian bawahnya, dengan garis putih sedikit tebal.
Daun tunggal, berwarna hijau, bertangkai pendek, tersusun berseling. Daun di sebelah bawah dan atas biasanya lebih kecil dari pada yang di tengah. Bentuk daun lonjong memanjang,  ujung  runcing,  pangkal  tumpul,  dengan  tepi  daun  rata. Pertulangan daun menyirip. Panjang daun sekitar 20 - 60 cm, dan lebarnya 4-15cm. Pelepah daun lebih kurang 15 - 30 cm, beralur, warnanya hijau. Pelepah daun ini saling menutup membentuk seperti batang berwarna hijau.

Bunga lengkuas merupakan bunga majmuk berbentuk loceng, berbau harum, berwarna   putih   kehijauan   atau   putih   kekuningan,   terdapat   dalam   tandan bergagang  panjang  dan  ramping,  yang  terletak tegak di  hujung batang. Ukuran panjang bunga lebih kurang 10-30 cm x 5-7 cm. Jumlah bunga di bahagian bawah tandan lebih banyak daripada bahagian atas, sehingga tandan kelihatan berbentuk piramid memanjang. Panjang bibir bunga 2,5 cm, berwarna putih dengan garis miring warna merah muda pada tiap sisi. Mahkota bunga yang masih kuncup, pada bahagian hujungnya berwarna putih, sedangkan pangkalnya berwarna hijau. Bunga berbau harum.


Buahnya, berbentuk bulat, keras. Sewaktu masih muda berwarna hijau- kuning, setelah tua berubah menjadi hitam kecoklatan, berdiameter lebih kurang 1cm. Ada juga buahnya berwarna merah. Bijinya  kecil-kecil, berbentuk lonjong, berwarna hitam.  Ubinya besar dan tebal, berdaging, berbentuk silinder, berdiameter 2-4 cm, dan bercabang-cabang. Bahagian luar berwarna coklat kemerahan atau kuning kehijauan pucat, mempunyai sisik-sisik berwarna putih atau kemerahan, keras berkilat, sedangkan bahagian dalamnya berwarna putih. Isi ubi tua berserat kasar. Apabila dikeringkan, ubi berubah menjadi agak kehijauan, dan seratnya menjadi keras dan liat.  Untuk mendapatkan ubi yang masih berserat halus, penuaian harus dilakukan sebelum tanaman berumur lebih kurang 3 bulan. Rasanya tajam pedas, menggigit, dan berbau harum  karena  kandungan minyak atsirinya.
Terdapat dua jenis lengkuas;
a)   Lengkuas  Merah
b)   Lengkuas Putih
Lengkuas putih banyak digunakan sebagai rempah-ratus didapur, sementara lengkuas merah banyak digunakan sebagai ubat. Pohon lengkuas putih umumnya lebih tinggi dari pada lengkuas merah. Pohon lengkuas putih dapat mencapai tinggi 3 meter, sedangkan pohon lengkuas merah umumnya hanya sampai1-1,5 meter. Berdasarkan ukuran ubinya, lengkuas juga dibezakan dengan dua jenis;
a)   Berubi besar
b)   Berubi kecil.
Lengkuas mudah diperbanyak dengan memotong ubi yang bermata atau bertunas, atau dengan memisah anakannya, atau dengan biji. Tanaman ini mudah dtumbuh tanpa perawatan khusus.
Juzuk Kimia

Lengkuas (Alpinia galanga) telah dikaji dengan teliti oleh pelbagai pakar dan beberapa juzuk kimia utama atau kecil dari kelas penghasilan semulajadi yang berbeza telah diasingkan. Dalam satu kajian, 1'S'-1'-acetoxychavicol asetat, 1'S'-1'-acetoxyeugenol asetat, 1'S'-1'-hydroxychavicol asetat, trans-p-hidroksisinamaldehid, trans-p-coumaryl alkohol, trans-p-hydroxycinnamly asetat dan trans-p-coumaryl diasetat telah diasingkan daripada rizom. Sebatian kepedasan utama, 1'S'-1'-acetoxychavicol acecate telah dilaporkan, mempunyai pelbagai aktiviti-aktiviti biologi seperti antitumor, anti-radang, antikulat, antioksida dan aktiviti perencatan xanthine-oxidase (enzim yang menjana spesies pengaktif semula oksigen (reactive oxygen species). Ia mengubah  (catalyzes) pengoksidaan dari hypoxanthine kepada  xanthine dan seterusnya mengubah  pengoksidaandari  xanthine kepada asid urik (uric acid). Enzim ini memainkan peranan penting dalam katabolisme (catabolism)  purin dalam beberapa spesies, termasuk manusia).
Analisis GC-MS menunjukkan bahawa sebatian utama ekstrak lengkuas 1,8 cineole, β-bisaboline dan β-selinene. Manakala α-selinene, farnesene, 1,2- asid benzenedicarboxylic,  germacrene B dan pentadecane adalah dari komponen kecil. 1,8-cineole adalah monoterpena teroksigen, ehile β-caryophyllene adalah bahantara (sesquiterpeneadalah kelas dari terpenes yang menggandungi tiga unit isoprene dan mempunyai formula  molekular C15H24). Di samping itu, β-bisabolene dan β-selinene adalah terpenes. Mallavarapu et al, juga melaporkan sebatian utama yang sama dalam lengkuas, iaitu 1,8-cineole, α-fenchyl asetat dan kapur barus.
Rizom juga mengandungi flaconoids, yang mana beberapa sebatian yang telah dikenalpasti sebagai kaemperol, kaempferide, galangin dan alpinin. Kaempferide, galangin dan alpinin juga telah diasingkan daripada akar lengkuas. Minyak kuning pucat dengan bau yang menyenangkan diperolehi daripada rizom hijau semasa penyulingan. Minyaknya mengandungi metil cinnamate 48%, cineole 20-30%, α-pinena, β-pinena dan kapur barus
Galangin (3,5,7-trihydroxyflavone) adalah flavonoid dengan pelbagai aktiviti biologi. Ia telah ditemui dalam akar lengkuas pada tahun 1881. Ia juga dijumpai dalam banyak tumbuhan lain dan adalah juzuk propolis lebah di seluruh Mediterranean di mana ia dianggap memainkan peranan antimikrobial. Beberapa kajian terbaru falconoid  mencadangkan bahawa ia mungkin mempunyai kesan anti-kanser yang penting, khususnya melalui perencatan enzim detoksifikasi CYP1A1 dan modulasi reseptor aryl hidrokarbon.  Memiliki komponen aroma  unik iaitu, hidroksil-1 ,8-cineole glucopyranosides, (1R, 24,4 S) dan (1S, 2s, 4R)-trans-2-hydroxy-1 ,8-cineole β-D-glucopyronoside pendahulu acetoxy-1 ,8-cineoles yang telah diasingkan daripada rizom lengkuas besar.
 Tiga penyambung terbaru 8-9’ neolignans, galanganal, galanganols A dan B dan sequineolignan, galanganol C, juga telah diasingkan. Struktur baru neolignans telah ditentukan berasaskan bukti-bukti kimia fizikal dan kimia (physicochemical  and chemical) . Struktur kimia beberapa consitutents penting ditunjuk dalam Plate2.
FITOKIMIA

Alpinia galanga willd, salah satu anggota keluarga dari Zin-giberacea, kebiasaan digunakan oleh bangsa Arab dan dalam system rawatan Unan untuk penyakit  dyspepsia (Gangguan fungsi penghadaman, dicirikan dengan ketidak-selesaan, pedih hulu hati atau mual), gastralgia (sakit setempat di dalam perut atau kawasan perut), chroni c enteriti  (Radang usus [terutamanya usus kecil]; biasanya dicirikan dengan cirit-birit), mabuk laut (Nadkarnai, 1954; Keys, 1985; Ageel, 1987). Rhizomenya juga dikatakan menggalak penghadaman dan amat berguna dalam rawatan  permasalahan perut (Dymock,1972).
Pengajian keatas kimia lengkuas Alpinia oleh jadu, SB et al (2009) melaporkan pengasingan galangoflavonoid daripada rizom menggunakan kromatografi ruang dan dibasuhkan  (eluted) dengan dengan etil asetat-metanol (9:1) untuk menghasilkan satu sebatian, galangoflavonoid (AG 11) dan struktur bagi sebatian yang  dijelaskan melalui pelbagai teknik spektrum (UV, IR, 1H NMR, 13C NMR, and MS) .
Ye Ying Bao An (2006) telah mengasingkan 1'S-1'-acetoxychavicol asetat (ACE) dari rizom Alpinia galangal. 
Matsuda H. et al (2003) menggunakan pengasingan sembilan phenylpropanoids dan p-hydroxybenzaldehyde (1'S-1'-acetoxychavicol asetat dan  1'S-1'-acetoxyeuginol asetat) yang telah dikenali dari rizom Alpinia galangal.
Kkubota k. et al (1998) melaporkan empat isomer dari acetoxycineoles (trans dan cis)-2-dan 3-acetoxy-1, 1, 8-cineoles dari rizom tumbuhan yang dipencilkan. Strukturnya  telah disahkan dengan pembandingan indeks penahanan oleh GC dan spektrum jisim terhadap kompaun disintesiskan.
Yang Xion Gen dan Eilerman R.G. (1999) telah mengasingkan dan mengenal pasti 1'-acetoxychavicol asetat (asetat lengkuas) dari rizom Alpinia galanga. Pengenalan telah dilakukan dengan mengguna  Analisis Gas Kromatografi.
Jadu S.B. et al (2009) telah mengasingkan  β-Sitosterol diglucoside (AG-7) dan β-sitsteryl Arabinoside (AG-8), dari rizom Alpinia galanga dan mencirikan melalui nilai spektrum mereka.
Zhu X.L. (2009) telah mengasingkan dengan gel Silika dan Sephadex LH-20 lajur kromatografi dan menggunakan teknik spektroskopi untuk menjelaskan strukturnya.  Phenylpropanoids (4,4 ​​'[2E,)-bis (prop-2-ene) -1, 1'-difenil-7, 7'-diasetat.
Someya, y. et al (2001) telah mengasingkan dan mengenal pasti tiga hidroksi-1,8-cineole glucopyranosides (1R, 2R, 4S) dan (1S, 2s, 4R)-trans-2-hidroksi-1,8-cineole β-D glucopyranoside, (1R, 3S, 4S)-trans-3-hydroxy-1, 8-cineole β-D-glucopyranoside, yang mana prekursor  [benda dari mana bahan lain terbentuk (terutamanya oleh tindak balas metabolik)] dari acetoxy-1,8-cineole, dari rizom lengkuas Alpinia. Struktur nya telah dianalisa dengan FAB-MS dan NMR spektrometri, dan, konfigurasi yang mutlak dari setiap aglycone telah ditentukan dengan mengguna analisa GC-MS dengan tabung kapelari (capillary column) disalut dengan fasa pegun chiral (chiral stationary phase). Komposisi diastereomers dari (1R, 2R, 4S)- dan (1S, 2s, 4R)-trans-2-hydroxy-1,8-cineole β-D-glucopyranosides dalam rizom telah ditentukan sebagai 3:7 dengan analisa GC -MS selepas menyediakan terbitan trifluoroacetate dari glikosida.
Barik, B.R. (1987) telah diasingkan kali pertama dalam keadaan kedua-dua nya dari komponen kimia baru daripada ekstrak kloroform dari rizom Alpinia galanga seperti p- hidroksisinamaldehid dan [di-(p-hidroksi-cis-styryl)] metana.
Taechowisan, T., (2006) mengasingkan beberapa  endofitik aktinomisit (120) dari akar lengkuas. Pengenalan  endofit ini berdasarkan pada morfologi dan ekstrak komposisi asid amino keseluruhan sel. Kebanyakkan yang  dipencilkan  telah diklasifikasikan sebagai Streptomyces sp. (82). Dengan bakinya kepunyaan kepada Nocardia sp. Microbispora sp. (3), Micromonospora sp. (2). Lapan terpencil yang tidak dikelaskan dan 14 telah hilang semasa mencabang . 
Taechowisan, T. & Lumyong, S. (2003) telah mengasingkan AB dari 59 endophytic actinomycetes, dari akar lengkuas (Alpinia galanga) dan diuji terhadap Candida albicans dan kulat phytopathogenic, Colletotrichum musae dan Fusarium oxysporum.
Haraguchi, H. et al (1996) telah mengasingkan  antimikrob diterpene daripada rizom lengkuas (Alpinia galanga). Strukturnya telah dijelas dan difahamkan melalui data spektrum dan dikenal pasti sebagai (E)- 8 beta, 17 - epoxylabd-12-ene-15, 16-dail.







Tindakan biologi dan Farmakologi

Description: Galangal rhizome section (Alpinia galanga). Coloured scanning electron micrograph (SEM) of a section of galangal rhizome (Alpinia galanga). This spice comes from the root of the plant and is used in Thai cuisine and some medicinal remedies. Magnification x417 at 10cm wide. 

Sepanjang beberapa tahun lalu, lengkuas (Alpinia galanga)semakin mendapat banyak perhatian mengikut pandangan para penyelidik. Baru-baru ini banyak kajian farmakologi telah dijalankan ke atas lengkuas. Ringkasan penemuan kajian ini dibentangkan sebagai:
Aktiviti Antimikrob



Elsamma Thomas Shanmugam, J. & Rafi, M.M (1996) melaporkan aktiviti anti-bakteria daritumbuhan keluarga Zingiberaceae (Alpinia  galanga). Ekstrak Eter dan etil asetat telah disaring untuk aktiviti in-vitro antibakteria terhadap pelbagai ketahanan berbeza.  bakteria Gram (Doktor dan bakteriologi dari Denmark yang mengembangkan kaedah menandakan bakteria untuk membezakan di antaranya (1853-1938))   positif dan Gram negatif yang diasingkan daripada pesakit yang dimasukkan ke hospital.  Lengkuas (Alpinia galanga) menunjukkan aktiviti  terbaik; ekstrak eternya lebih kuat daripada ekstrak etil asetat. Kedua-dua jenis ekstrak dari  Alpinia galanga mempunyai kesan yang ketara terhadap Staphylococcus aureus [Bakteria yang menyebabkan penyakit yang bermula dari jangkitan kulit dan Gejala yang terdiri daripada koleksi nanah setempat yang dikelilingi tisu radang (abses) kecil, kepada penyakit yang mengancam nyawa seperti pneumonia, meningitis dan septicaemia] dan Klebsiella pneumonia  (Genus nonmotile berbentuk menegak Gram-negatif enterobacteria;  yang menyebab jangkitan pernafasan dan penyakit lain) .  
Haraguchi, H. et al (1996) mengkaji  antimikrob diterpene, yang telah diasingkan daripada lengkuas (Alpinia galanga). Aktiviti antikulat dari persaingan untuk dimasukkan asid lemak tak tepu dalam pertumbuhan sel. Aktiviti antikulat yang  diterbalikkan dengan asid lemak tak tepu. Lengkuas tumbuhan ubatan yang digunakan untuk merawat kembung perut, disentri, keracunan makanan dan penyakit kulit.
Taechowisan, T. dan Lumyong, S. (2003) mengkaji aktiviti endofitik aktinomisit dari akar lengkuas terhadap kulat phytopathogenic (kajian saintifik terhadap  penyakit tumbuhan yang disebabkan oleh patogen (penyakit berjangkit) dan keadaan alam sekitar) dan kajian terhadap Candida albicans (Kulat parasit yang boleh menjangkiti mulut atau kulit atau usus atau faraj )dan kulat phytopathogenic, musae Colletotrichum dan Fusarium oxysporum. Penanda yang dikenal pasti sebagai Streptomyces aureofaciens CMUAc130 adalah yang paling berkesan dalam aktiviti antikulat di kalangan yang disiasat.
Anti Radang
Matsuda, H. et al (2003) melaporkan unsur utama Antiallergic dari rizom lengkuas. Ekstrak 80% akueus aseton dari rizom lengkuas didapati menghalang pembebasan beta-hexosaminidase, sebagai penanda menghalang pemecahan (degranulation) pengantara-antigen-IgE dalam sel-sel RBL-2H3.
Satish. R. dan Dhananjayan. R. (2003) mengkaji Penilaian potensi anti radang (antiinflammatory) dari  rizom Alpinia galanga Linn y.  Ciri-ciri antiradang dari jumlah ekstrak alkohol (TAE) dan jumlah ekstrak akueus (TAQ) dari rizom lengkuas telah dinilai secara acute [Mempunyai atau menunjukkan kebolehan untuk mengenal atau menarik perbezaan] (carrageenan-induced paw oedema; M1) dan sub-akut (cotton-pellet-induced granuloma; M2) model tikus .
Nagashekhar, M. dan Shivaprasad, HN et al (2006) melaporkan penyediaan aktiviti Anti-radang dan kelegakan kesakitan (analgesic)  Alpinia galanga willd dari Ekstrak metanol. Aktiviti anti-radang telah dinilai terhadap Karagenan-induced edema pada tikus dan dalam ujian formalin.  Gel Piroxicam dan salap metil salisilat (methyl salicylate) masing-masing dikaji sebagai kawalan positif untuk aktiviti antiinflammatory dan analgesik. Tahap perencatan dari pembengkakan (oedema) melalui penyediaan kandungan ekstrak pada 1-5 % w / w berbeza dengan ketara  daripada kawalan. Kesan antiinflammatory keatas SN pada 4-5% adalah serupa dengan kesan gel Piroxicam pada 3 jam selepas suntikan Karagenan. Jaju Shivkanya et al (2009) melaporkan aktiviti antidiabetik dan anti-radang  melalui Ekstrak phenolic dan methanolic dari rizom lengkuas.

Chondrocytes


Phitak, T. et al (2009) melaporkan kesan p-hidroksisinamaldehid dari ekstrak Alpinia galanga aseton keatas kondrosit-kondrosit (chondrocytes)  manusia. Osteoartritis (OA) (Pengakisan kronik rawan (cartilage) dalam sendi;  keadaan  biasa pada artritis yang biasa terjadi dalam pertengahan umur dan memberi kesan buruk) adalah penyakit sendi (arthritis) biasa terjadi kepad berjuta-juta orang di seluruh dunia. Pesakit secara tradisi dirawat dengan ubat anti-inflamasi bukan steroid (NSAID), tetapi  dikaitkan dapat mendatangkan kesan sampingan yang ketara.
Hepatotoxicity
Hemabarathy, B. dan Siti BALKIS Budin Feizal, V. (2009) melaporkan hepatotoxicity Paracetamol pada tikus yang dirawat dengan ekstrak mentah lengkuas. Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan hepatoprotective dari ekstrak mentah lengkuas sebanyak 200 dan 400 mgkg-terhadap parasetamol teraruh hepatotoxicity pada tikus.
Anti- HIV
Ye Ying Li BaoAn (2006) melaporkan penggunaan virus jenis 1 tiruan Anti human immunodeficiency dengan menyekat Pengaliran berbalik dari asetat 1'S-1'-acetoxychavicol yang diasingkan daripada ekstrak rizom lengkuas.
Immunomodulator
Bendjeddou, D. et al (2003) melaporkan aktiviti perangsang pertahanan (Immunostimulating)dari  ekstrak pelarut air panas polisakarida (polysaccharide) lengkuas. Alpinia lgalanga (L.) Willd. (keluarga Zingiberaceae) telah diuji aktiviti keberkesanan  immunostimulating terhadap tikus.
Anti Diabetic
Akhtar, M.S. et al (2002) mengkaji aktiviti hipoglisemik (hypoglycaemic) dari ekstrak rizom lengkuas keatas arnab. Kajian telah dijalankan untuk mengkaji kesan rizom lengkuas keatas paras glukosa darah. Dalam arnab sihat, serbuk rizom dan metanolnya dan ekstrak cecair dengan ketara menurunkan paras glukosa darah. Jaju Shivkanya et al (2009) melaporkan aktiviti antidiabetik dan anti-radang dari Ekstrak fenolik dan metanol  rizom lengkuas.
 Anti-Oksida


Banyak kajian saintifik telah menunjuk lengkuas dan bahan terpencilnya memiliki aktiviti antioksida yang jelas.Minyak pati (Essential oil) dari lengkuas telah dilaporkan memiliki aktiviti antioksida yang tinggi dengan nilai IC⁵⁰ dari 550 µg/ml. Zaeoung el al, telah melapurkan terdapat aktiviti penghapus radikal bebas dengan jelas terhadap redikal 1,1-diphenyl-2-picrylhydrazyl (DPPH) dalam methanolic dan ekstrak cecair dan minyak mudah meruap (volatile oil). Aktiviti anti-oksida pada pH neutral lebih tinggi daripada tahap pH acid. Ekstrak ethanolic dari lengkuas telah dilapurkan memiliki penghapus superoxide anion yang kuat,  aktiviti pembuangan (chelating) Fe², dan kuasa mengurang dalam kepekatan cara penggantungan. Bagaimanapun ia juga mengandungi  aktiviti penghalang lipoxygenase (keluarga enzim yang mengandungi zat besi yang menjadi pemangkin kepada dioxygenation asid lemak politaktepu dalam lipid yang mengandungi cis, cis-1, 4 - struktur pentadiene). Aktiviti Dos sukatan tetapan antioksida dilapurkan terdapat dalam dichloromethane (DCM) dan ekstrak methanol dari  rizom lengkuas.
Kubota, K. et al (2000.2001) melaporkan aktiviti antioksida dari 1'-acetoxychavicol asetat dan sebatian berkaitan dalam rizom lengkuas semasa. Mahae, N. dan Chaiseri, S. (2009) mengkaji aktiviti Antioksida dan komponen antioksida dalam ekstrak lengkuas (Alpinia galanga L.)) dan mereka berkata  50% etanol di dalam air dikaji untuk aktiviti antioksida dan komposisi sebagai perbandingan dengan dua sampel lain berasaskan ekstrak air dan minyak pati. Aktiviti antioksidan telah ditentukan dengan menggunakan 2,2-difenil-1-picrylhydrazyl (DPPH) dan kaedah kapasiti serapan oksigen radikal (ORAC). Ekstrak ethanolic menunjukkan keupayaan DPPH tertinggi  sebagai pembersih radikal bebas serta mempunyai  nilai ORAC paling tinggi bila dibandingkan dengan ekstrak air dan minyak pati.
Wong, L.F. et al (2009) mengkaji aktiviti antioksida ekstrak metanol dari daun lengkuas  untuk nilai kandungan jumlah fenol. AOA nya telah dikaji dengan menggunakan 1,1-difenil-2-picrylhydrazyl (DPPH), pengurang kuasa (RP), pengkelat (chelating) ion ferus serta asai pelunturan beta-karotena. Mereka turut berkata daun dan bunga lengkuas (Alpinia galanga) menunjukkan  kemampuan  pengkelat tertinggi dan kebolehan pelunturan beta-karotena. Ekstrak dari bunga lengkuas menunjukkan zon terbesar perencatan  Micrococcus luteus. Hanya ekstrak dari rizom lengkuas menunjukkan aktiviti antikulat terhadap kulat Aspergillus niger. Aktiviti antimikrobial di saring dengan menggunakan kaedah resapan cakera.  
Anti-Ulcer


Al-Yahya, MA et al (1990) melaporkan penggunaan ekstrak ethanolic  dari Alpinia galanga willd untuk Gastrik antisecretory ,anti ulser dan ciri-ciri cytoprotective keatas tikus. Mereka berkata rizom lengkuas digunakan secara meluas dalam sistem perubatan Arab dan Unani untuk merawat gangguan perut. Ekstrak ethanolic juga dengan jelas mengurangi rembesan gastrik dan menunjukkan tanda aktiviti cytoprotective; dicadangkan bahawa sifat-sifat ini mungkin bertanggungjawab untuk aktiviti antiulcer dari lengkuas.
Qureshi, S. et al (1994) melaporkan rawatandari cytological dan biokimia menyebabkan perubahan cyclophosphamide dalam tikus disebabkan dari kesan ekstrak ethanolic lengkuas. Rizom lengkuas digunakan sebagai rempah dan dalam perubatan tradisional untuk merawat dispepsia, gastralgia, penyakit mabuk laut, kolik perut, dan sebagai antiinflammatory, antineoplastic pencernaan dan tonik.
Dadang Riyanto S. dan Ohsawa, K. (1998) melaporkan bahan racun (Lethal)dan antifeedant [Mana-mana bahan yang menghalang tingkah laku pemberian makanan secara biasa] dari rizom lengkuas (Zingiberaceae). Ekstrak dari lengkuas (Alpinia galanga) melihatkan aktiviti keserangan (insektisid) dan disaring selanjutnya bagi mengasingkan sebatian aktif. Sebatian aktif dikenalpasti sebagai 1'-acetoxychavicol asetat, yang memiliki formula molekul C13H14O4. Beberapa spesies Zingiberaceae juga di saring untuk sebatian yang menunjuk kesan racun serangga.
Penggunaan Dalam Ubatan
Rizom adalah abortifacient (Sejenis dadah (atau agen kimia) yang menyebabkan pengguguran). Ia mempunyai sifat yg mengeluarkan angin, antituberculosis dan perangsang. Rizom yang dikisar juga digunakan dalam rawatan jangkitan kulit seperti ekzema, kurap, dan sebagainya. Rizom telah terbukti mempunyai aktiviti antimalaria yang lemah dalam tikus.
Rizom juga digunakan terhadap penyakit sendi, bronkial penyakit selesema, nafas berbau dan ulser, Selsema kokol di kalangan kanak-kanak, jangkitan tekak, untuk mengawal masalah lemah kawalan kencing dan demam. Spesies Alpinia menjanjikan sebagai anti-fungals, hypotensives, penggalak jumlah sperma dan motility. Kesan anti-tumor dan anti-demensia telah diperhatikan keatas tikus.

Lengkuas adalah perangsang aromatik dan telah berjaya digunakan untuk membantu proses penghadaman, mencegah penapaian dan mengeluarkan kentut. Ia berguna dalam kes dispepsia, mencegah muntah atau sakit perut dan memudahkan penghadaman. Ia boleh digunakan dalam kebanyakan keadaan di mana perangsang aromatik diperlukan. Ia meyelaraskan tisu dan kadang-kadang digunakan dalam sakit demam. Rawatan Homoeopaths menggunakannya sebagai ubat perangsang. Ia mempunyai reputasi sebagai ubat rawatan melegakan sakit perineal (kawasan sekitar diantara kemaluan dan dubur) berserta buasir dan untuk melonggarkan dan senat perut. Ia juga digunakan sebagai ubat sedut untuk merawat gejala sejuk dan selesema. Akar lengkuas juga telah digunakan sebagai membantu pencernaan, terutamanya dalam memerangi dispepsia dan kembung perut. Ianya juga dilihat sebagai ubat untuk penyakit mabuk laut dan gerakan. Ia digunakan untuk rasa mual, angin, dispepsia, reumatisme, penyakit selesema dan radang usus. Ia juga memiliki kualiti sebagai minuman tonik dan anti-bakteria dan digunakan kerana cirri-ciri ini dalam perubatan veterinar dan homeopati. Herba ini mempunyai kesan mengecutkan atau mengikat, contohnya: merawat pendarahan (hemorrhages) atau rembesan (secretions) dengan membekukan protein pada permukaan lembut. Ia juga mengembalikan, memelihara (nourishes), dan menyokong keseluruhan tubuh, ia menghasil kesan secara lembut pada pengukuhan tubuh badan.
Kandungan kimia
Ubi lengkuas mengandungi 1 % minyak atsiri berwarna kuning kehijauanterdiri dari metil-sinamat 48 %, sineol 20 % - 30 %, eugenol, kamfer 1 %, seskuiterpen, δ-pinen, galangin, dan lain-lain. Selain itu ia juga mengandungi resin yang disebut galangol, kristal berwarna kuning yang disebut kaemferida dan galangin, kadinen, heksabidrokadalen hidrat, kuersetin, amilum, beberapa senyawa flavonoid, dan lain-lain.
Penelitian lebih intensif menemukan bahwa ubi lengkuas mengandungi zat-zat yang dapat menghambat enzim xanthin oksidase sehingga bersifat sebagai antitumor, iaitu trans-p-kumari di acetate, transkoniferil di acetate, asetoksi chavikol asetat, asetoksi eugenol setat, dan 4-hidroksi benzaidehida (Noro dkk., 1988). Juga mengandungi suatu senyawa diarilheptanoid yang di namakan 1-(4-hidroksifenil)-7- fenilheptan-3,5-dial.
Buah lengkuas mengandung asetoksichavikol asetat dan asetoksieugenol asetat yang bersifat anti radang dan antitumor (Yu dan kawan-kawan, 1988). Juga mengandungi kariofilen oksida, kario- filenol, kuersetin-3-metil eter, isoramnetin, kaemferida, galangin, galangin-3-metil eter, ramnositrin, dan 7- hidroksi-3,5-dimetoksiflavon.
Biji lengkuas mengandungi senyawa diterpen yang bersifat sitotoksik dan antifungal, iaitu galanal A, galanal B, galanolakton, 12-labdiena-15,16-dial, dan 17- epoksilabd-12-ena-15,16-dial (Morita dan ltokawa, 1988).

Kegunaan Lengkuas (Alpinia  Galanga) Secara Tradisional
Dalam sistem Ayuveda rizom digunakan  dalam memulih selera, perasa dan suara.Ia juga telah digunakan dalam Vata, bronchitis dan penyakit jantung. Dalam Sistem Rawatan Unani, rizom digunakan sebagai rawatan pemasalahan perut, rangsangan seksual, tonik, pelancar kencing, pembersih saluran paru-paru (expectorant), menghalang pembentukkan gas dalam usus (carminative); baik untuk sakit kepala, sakit sendi, serak tekak, memecah angin (sour erucation), menggelabah (stuttering), pedih dada, kencing manis, pedih ulu hati, tubercular glands dan penyakit  buah pinggang. Benihnya dianggap sebagai penghasil haba untuk perut (calefacient stomachic), Cenderung untuk menyebabkan bersin (sternutatory), berfaedah dalam penyakit colic, cirit-birit dan muntah-muntah dalam Sistem Perubatan  Cina. Dalam Sistem Rawatan Tradisional  Thai, rizom dari lengkuas banyak digunakan  untuk penyakit angin dalam usus (carminative), anti-kekembungan, anti-kulat dan anti-gatal-gatal.
Rizom tumbuhan itu digunakan sebagai tonik yang mengeluarkan angin, pencernaan, anti mual dan muntah, anti-kulat, anti-tumor, Anti-helmintic, anti-diuretik, anti-ulser, anti-demensia. Ekstrak rizom menunjukkan aktiviti anti-sakit paru-paru, hipotermia, penyakit selesema bronkial, tonik, masalahan perut dan perangsang.
Ia juga digunakan sebagai pemedas, pahit, pemanas perut, meningkatkan selera makan, penyakit jantung, tonik libido, meringankan paru-paru (ekspektoran), digunakan sebagai ubat peyembuhan sakit, sakit  kepala, sakit pinggang, sakit sendi, sakit dada, kencing manis, membakar hati, penyakit buah pinggang, jangkitan. Rizom juga digunakan sebagai anti-mikrob, anti-bakteria, agen anti-radang dan perisa. Benih-benih digunakan sebagai  tonik jantung (cardiotonic), diuretik, hypotonic, luka-luka gastrik, antiplatelet, anti-tumor, anti-kulat. Ubi tumbuhan ini digunakan sebagai pengeluar angin, tindakan perengsa batuk, kokol di kalangan kanak-kanak, bronkitis, anti-asma, dispepsia, demam dan diabetis melitus.  
Bagian tumbuhan yang digunakan
ü  Ubi
ü  Biji
ü  Daun
ü  Batang muda
ü  Tunas bunga
v Ubinya sering digunakan untuk mengatasi gangguan perut, misalnya kolik
v mengeluarkan angin dari perut (Kentut),
v menambah nafsu makan,
v menutralkan keracunan makanan,
v menghilangkan rasa sakit, 
v melancarkan buang air kecil
v mengatasi gangguan pada ginjal,
v mengubati penyakit herpes (virus yang menyebabkan penyakit luka pada kulit atau membrane mucousa),
v cirit-birit,
v disentri,
v demam,
v kekejangan karena demam,
v sakit tenggorok,
v ulcer mulut,
v batuk berkahak,
v radang paru-paru,
v pembesaran limpa, dan untuk
v Menghilangkan bau mulut. 

Ubi yang dikunyah kemudian disapukan pada dahi dan seluruh badan dapat mengubati kejangan pada bayi dan kanak-kanak. Ubi juga dianggap memiliki khasiat sebagai anti tumor atau anti kanser terutama tumor di bagian mulut dan perut. Ada juga menggunakan sebagai afrodisiaka (peningkat libido).
Khasiatnya yang sudah dibuktikan secara ilmiah melalui berbagai penelitian adalah sebagai anti kulat. Secara tradisional sejak zaman dahulu kala, parutan lengkuas kerap digunakan sebagai ubat penyakit kulit, terutama yang disebabkan oleh kulat, seperti panau, kurap, jerawat, bisul, dan sebagainya.
Di Malaysia, dan India, rebusan lengkuas bersama nasi diberikan kepada para ibu habis bersalin. Di kebanyakan negara  Asia, lengkuas digunakan sebagai rempah masakan. Minyak lengkuas (Oleum galanga) ditambah sebagai aroma dalam pembuatan minuman keras dan bir. Oleum galanga juga bersifat insektisida. Digunakan untuk menghilang rasa sejuk, kembung dan sakit ulu hati, muntah, mual, cirit-birit, tersedu-sedu (singuitus), dan untuk menambah nafsu makan. Juga dapat digunakan untuk menyembuhkan bisul.
Biji digunakan untuk mengatasi sakit perut yang sangat, cirit-birit, dan muntah-muntah. Daunnya digunakan sebagai pembersih untuk ibu sehabis melahirkan, sebagai air mandian bagi penderita rematik, dan sebagai perangsang.  Tunas muda lengkuas digunakan untuk mengubati infeksi ringan dalam telinga. Batang muda (umbut) dan tunas atau kuncup bunga dimakan sebagai ulaman atau sayur setelah direbus atau dikukus terlebih dahulu.
Bahagian Digunakan: Rizom; dicuci, dikeringkan dan dipotong.
Persediaan Secara  Kebiasaan
Teh dan ekstrak. Ditambah dengan lidah buaya untuk mengurangkan kesan kelat julap lidah buaya. Akar yang dicincang boleh ditambah dalam hidangan masakan dan herba yang diserbukan amat sesuai untuk dibuat ubat tinctures (ubat minuman titisan dari rendaman bersama alcohol), tetapi haruslah digunakan dalam tempoh 1 tahun dari terhasilnya tincture. Juga boleh diambil sebagai teh, ekstrak atau dalam bentuk kapsul.
Sukatan Pengambilan: Lengkuas datang sebagai akar kering. Sesetengah pakar mencadangkan dos berikut:
• 1 gram diambil secara lisan (orally).
Langkah berjaga-jaga
Akar lengkuas menghalang pelepasan dan tindakan pankreas lipase, maka adalah dinasihatkan supaya tidak mengambil kedua-dua enzim lengkuas dan penghadaman.
Perkara penting yang perlu diingati
• Jangan mengambil ubatan dari lengkuas jika anda mengandung, mengesyaki anda hamil atau merancang untuk hamil.
• Elakkan herba ini jika anda mempunyai penyakit kronik saluran penghadaman.
• Dapatkan nasihat doctor penjagaan kesihatan anda sebelum mengambil herba ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum, sy ada serba sedikit yg nk dikongsikan ttg 1 penawar penyakit kronik atau kanser yg sy jumpa di sebuah blog. Mulanya sy tercari² ubat altenatif utk diri sy sendiri yg mengidap penyakit kronik rektum. Lama jugalah sy google maklumat sbb nak cari penawar kanser ni. Akhirnya sy terjumpa jus yg dihasilkan oleh pengasasnya yg bernama En.Zuhairi.
Jadinya sy mencuba penawar nya ,syukur alhamdulillah sembuh dlm masa 8bulan je, drp sakit kronik kemudian sembuh smpai skg ni . Rasa bersalah pulak kalau sy x kongsi apa yg sy tahu, benda baik jika dikongsi dapat juga pahala, mudah² han. Aaminn

Okay, kat sini sy share sikit beberapa testimoni² yg ade dlm website nya ya.... Mmg dah ramai sembuh dr banyak jenis penyakit kronik dn kanser drp ramuan nya. Lepas baca je testimoni dlm blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin , sy mmg jd yakin nak cuba dan bukan biasa²...sakit bertahun² sy boleh sembuh, smpai doktor blh ckp ini satu keajaiban.

➡️Dlm blog tu, mcm² jenis kanser blh rawat termasuk kanser leukimia,paru²,limfoma dan banyak lg lah..jadi 1 berita gembira buat kita. Share kat orang yg tercari² penawar kanser.

Okay, ini sebahagian info yg sy sempat copy drp blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin

Testimoni 1
▪️Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar bunyi lutut , tulang pula sakit. Nak masak terpaksa guna kerusi sebab tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari je minum jus ni, beliau dah mampu berjalan. Saraf kaki dah tak tegang. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Testimoni 2
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor.
Skg dah sembuh dari kanser. Ketumbuhan daripada saiz 2 genggam tangan org dewasa, bertahun terlantar tak mampu buat apa², sekarang dah berkerja, jalani hidup mcm biasa.

Testimoni 3
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 7tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order) pada tahun 2020, beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
Yang penting, beliau ambil produk luar biasa ni sampai sekarang (2022).

Testimoni 4
▪Adik Izzat b. Muhd Ariffin. Kanser Burkit Lymphoma stage 4. Sekarang dh sembuh.
Gurunya ada beritahu beliau tak pernah nampak mcm pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas. Adik ni ambil produk ni dan rasa bertenaga sambil merawat penyakit. Beliau ambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

Testimoni 5
▪Puan Musriharni ,pesakit asma kronik sejak kecil. Beliau guna pam healer setiap hari. Dlm masa yg sama,beliau juga pesakit GERD yang menyebabkan berangin satu badan hingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety, akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatannya makin baik, gastrik dan anxiety dah hilang, asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru² dah elok semula.

Testimoni 6
▪Puan Rohana Binti Ismail. Seorang yang cergas dan aktif mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu. Tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan. Sakit nya tu sehingga nk turun tangga pun terpaksa turun macam orang tua, turun mengiring sambil berpaut. Bila dah minum jus ini, dalam masa 7hari saja kaki beliau dah mulai sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 minggu. Sekarang dah berjoging boleh jonging balik, daki bukit dlm 8km jauh nya. Sakit lutut hilang.

Nur haura afeeya said...

Testimoni 7
▪️Muhammad Iman Nashriq, umur 2 tahun. Mengidap penyakit lelah sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan, sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa² perubahan. Ibunya cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

➡️Testimoni tu kalau buka website die ,ada sekali gambar pesakit.

➡️Sy sarankan kepada sesiapa yg ada sakit kanser ,cubalah ikhtiar cara ni selain usaha dengan rawatan doktor, tak salah kalau kita rawat cara alternatif lain, lagipun dari pengalaman saya sendiri yang mengidap penyakit kronik, ubat kanser tak ada di pusat rawatan, kimo memang membantu tapi merawat cara alternatif ni dah mula diterima masyarakat, cuma carilah yang betul² nak bantu merawat,bukanlah nak kaut untung semata².

➡️Ni sy tinggalkan sekali nombor utk dihubungi.Kot nak tanya apa²...
En Mohd Zuhairi Bin Noordin 0174687570

Sebarkan untuk kebaikan bersama.

Terima kasih banyak²

Post a Comment