ASAM BELANDA@ ROSELA



Kelasifikasi Saintifik ( Scientific classification)

Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesis:
H. sabdariffa
Nama Binomial (Binomial name)
Hibiscus sabdariffa
L.

PENGENALAN

Roselle (Hibiscus sabdariffa)) adalah spesis Bunga Raya (Hibiscus) yang berasal dari Dunia Lama tropika. Ia merupakan herba tahunan yang mampu bertahan lama (perennial herb), tumbuh sehingga ke 2-2,5 m (7-8 kaki) tinggi. Daun 8-15 cm (3-6 in) panjang, tersusun berselang pada batang. Bunganya 8-10 cm (3-4) diameter, dari putih hingga ke kuning pucat dengan tompok gelap merah pada pangkal setiap kelopak, mempunyai kaliks (calyx) gempal di pangkal, 1-2 cm (0,39-0,79 inci) lebar, membesar sehingga 3-3,5 cm (1,2-1,4), berisi dan berwarna merah terang apabila buah matang. Buah Roselle mengambil masa kira kira enam bulan untuk matang.

Penuaian roselle ditanam pada tanah bris (berpasir) di Rhu Tapai, Terengganu - Sept 02

penyelidikan tanaman

Dalam tahun-tahun awal, kerja-kerja penyelidikan yang terhad telah dijalankan oleh Universiti Malaya (UM) dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI). Kerja-kerja penyelidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah dimulakan pada tahun 1999. Dalam banyak keadaan, jumlah kerja-kerja penyelidikan masih dianggap tidak seberapa dalam menyokong  perkembangan industri roselle di Malaysia.
Roselle merupakan tanaman agak baru bagi industri di Malaysia. Ia telah diperkenalkan pada awal tahun 1990 dan penanaman secara komersil telah dipromosikan pada tahun 1993 oleh Jabatan Pertanian di Terengganu. Roselle menjadi semakin dikenali oleh orang ramai sebagai minuman penting pro kesihatan di negara ini. Calyces ((botani) gelungan daripada kolektif sepal bunga membentuk sampul luar bunga atau lapisan perianth yang menutup dan menyokong putik membesar; biasanya hijau) juga diproses menjadi jeruk manis, jeli dan jem.

NAMA

Roselle dikenali sebagai rosella atau buah rosella di Australia. Saudara terdekatnya, Hibiscus cannabinus juga dikenali sebagai:
asam belanda di  Malaysia.
Rosela di Indonesia,
Di Cina dipanggil 洛神花 (Luo Shen Hua) .
meśta/meshta di  India (Indian subcontinent),
chin baung di Burma,
กระเจี๊ยบแดง KraJiabDaeng di Thailand,
ສົ້ມ ພໍດີ som phor dee di Lao PDR,
dah atau dah bleni di Mali,
wonjo in the Gambia,
zobo di Nigeria Barat, Zoborodo di Nigeria utara,
Chaye-Torosh di Iran,
omutete in Namibia,
sorrel di Caribbean dan di Latin America,
Flor de Jamaicad di Mexico,
Saril  di Panama,
grosella di Paraguay,

KEGUNAAN



 Bunga Rosella: salah satu daripada hadiah alam semula jadi, penuh dengan zat, rasa dan kecantikan.
Tumbuhan ini dianggap mempunyai sifat antihypertensive. Di sesetengah tempat, tumbuhan ini ditanam terutamanya untuk pengeluaran gentian kulit kenaf (bast fibre) dari batangnya. Gentian ini digunakan sebagai pengganti  benang guni (jute) dalam pembuatan kain guni (burlap).  Bunga Raya (Hibiscus), khususnya Roselle, telah digunakan dalam perubatan tradisional sebagai diuretik, julap sederhana, dan rawatan untuk penyakit jantung dan saraf danpencegahan kanser.

Kuntum (calyces) merah dari tumbuhan Roselle banyak dieksport ke Amerika dan Eropah, untuk digunakan sebagai pewarna makanan . Jerman adalah pengimport utama. Di Perancis Ia juga boleh didapati dalam bentuk  bunga atau sirap di mana terdapat pendatang Senegal.  Daun hijaunya dimasak seperti bayam pedas kerana aromanya memberi perisa seperti masakan ikan dan beras (thiéboudieune) hidangan Senegal. Di Burma daun hijau pokok Roselle merupakan bahan utama dalam membuat  kari chin baung kyaw.  Di Jamaika roselle dimakan secara mentah sebagai ulaman. Di Indonesia roselle dihidangkan sebagai minuman tradisional semasa perayaan krismas. Caranya dicampur dengan hirisan halia dan gula kemudian dimasukkan kedalam balang tembikar dan dimasak dan dibiarkan semalaman. Ia disajikan bersama ais dan arak rum. Jusnya menyerupai sama seperti air anggur pada rasa dan warna.


Di Afrika Timur, terutamanya di Sahel, roselle disediakan sebagai teh herba manis dan dijual di kaki-kaki jalanan. Bunga kering boleh didapati di setiap pasar. Rendaman kelopak, yang dipanggil " teh Sudan ", diminum untuk melegakan batuk.  Jus roselle, dicampur  dengan garam, lada, damar (asafetida) dan sirap pekat, diambil sebagai ubat untuk gastrik ulu hati (biliousness).

Biji dikatakan bertindak sebagai diuretik dan tonik dan minyak dari biji yang berwarna coklat kuning digunakan untuk merawat kudis unta. Di India, rebusan biji diberi untuk melegakan penyakit kesakitan semasa kencing atau susah membuang air kecil (dysuria),kencing tak lawas (strangury) dan kes-kes ringan gangguan pencernaan ( dyspepsia).

Dalam masakan Burma yang dikenali sebagai panggil chin baung ywet (bermakna daun masam), roselle digunakan secara meluas dan dianggap sebagai sayur-sayuran mampu di beli oleh orang ramai Ia mungkin satu-satunya sayuran yang paling banyak dimakan dan amat terkenal di Burma. Daun roselle di goreng bersama bawang putih, udang kering atau segar dan cili hijau atau dimasak dengan ikan. Sup yang diperbuat dari daun roselle dan udang kering merupakan hidangan kegemaran ramai

Daun yang dipanaskan ditampalkan pada rekahan di tapak kaki, pada bisul atau pada ulser untuk mempercepatkan proses kematangan. Losyen yang dibuat daripada daun digunakan pada kudis dan luka.

Rosella (Hibiscus sabdariffa) Untuk Kebaikan Kesihatan


Belgian framboise

Terdapat banyak manafaat kesihatan dari minuman teh yang dibuat daripada rosella. Dikatakan bahawa teh rosella dapat membantu merendahkan tekanan darah jika diambil dengan selalu. Mereka yang menderita  diabetes juga mendapat manafaat daripada minuman teh rosella. Kajian menunjukkan bahawa teh yang dibuat dari bunga rosella dapat membantu mengimbangkan paras kolesterol.

Rosella, khususnya dari spesies Hibiscus sabdariffa, mempunyai banyak kegunaan. Tumbuhan ini mengandungi sebatian yang boleh melawan hipertensi. Batang tumbuhan ini digunakan untuk membuat gentian kulit kenaf (bast fiber) yang boleh digunakan dalam membuat kain guni/terpal (burlap). Penyakit saraf, kanser, penyakit jantung adalah di antara beberapa penyakit yang dikatakan roselle dapat dirawat. Ia juga digunakan sebagai diuretik dan sebagai julap sederhana.

"Dahulu dikenali sebagai Rosella frambozen kelopak mata (Perkataan Perancis untuk raspberi, dan sering digunakan untuk merujuk kepada alkohol disuling dengan buah. (eyelid frambozen)) digunakan sebagai ramuan dalam pembuat sirap merah beraroma tersendiri. Kini, ia dikenali sebagai bahan kelopak dari Rosella (Rosella petal material) untuk penyediaan teh atau Rosella. Tumbuhan ini yang masih bersaudara dengan  keluarga bunga raya yang biasanya ditemui sebagai pagar kawasan, "kata Endah (serta Pengerusi Abdi herbalis. Tumbuhan Ubatan Pelestari Indonesia (APTOI) yang juga  menanam pokok Rosella untuk tujuan perubatan sendiri di Sringanis Garden, , Bogor).

Selain dari rasanya sedap, kelopak bunga ini sememang mempunyai kesan farmakologi, i a lengkap sebagai diuretik (melancarkan air kencing), onthelmintic (mengeluarkan cacing), antibakteria, antiseptik, anti-radang, mengurangkan haba, menyinkir kahak, merendahkan tekanan darah, mengurangkan kelikatan darah, dan merangsang peristalsis usus. Daun, buah, dan biji juga bertindak sebagai diuretik, antisprue, dan penahan sakit. Kelopak Rosella juga boleh mengatasi haba disebabkan dari ulser, kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, masalah jantung, dan sembelit, mengurangkan risiko osteoporosis, dan mencegah kanser darah.

Ramuan Dari Bunga Rosella:

Manfaat bunga Rosella

Dos vitamin C yang tinggi, kalori, protein, lemak, karbohidrat, abu, kalsium, beta karotene, serat, phospor, besi & asid askorbik. Setiap 100 g mengandungi 260-280 mg vitamin C, vitamin D, B1 dan B2. Vitamin C nya 3 kali ganda dari, anggur hitam, 9 kali ganda lebih dari sitrus, 10 kali ganda lebih besar daripada belimbing dan 2.5 kali ganda lebih tinggi daripada vitamin C di dalam buah jambu batu. J
Teh Rosella juga mengandungi KALSIUM yang tinggi (486 mg / 100 g), Magnesium dan Omega 3. Ia juga diperkaya dengan  Vitamin A, Besi, Kalium, Beta Caroteen & Asid terpenting (Acid Essential)

Sebagai Minuman
Minuman roselle dari calyx bunga

Dalam minuman air berwarna cokelat (sorrel) Caribbean, ia dibuat daripada kelopak hijau yang membentuk calyx bunga (sepals) roselle. Di Malaysia, keseluruhan kuntum bunga (calyces) roselle dituai segar untuk menghasilkan minuman pro-kesihatan kerana kandungan tinggi  vitamin C and anthocyanins.

Adalah amat biasa bagi rosella digunakan dalam membuat teh di seluruh dunia. Seperti di Afrika serbuk teh herba roselle banyak di jual dikedai-kedai, begitu juga di Itali teh bunga rosella. Di Trinidad dan Tobago, mereka menggabungkan teh rosella dengan bir untuk menghasilkan Shandy Sorrel. Di Thailand, ramai penduduknya meminum teh roselle untuk mengurangkan kolesterol. Ia juga boleh dijadikan sebagai arak dan wain.

Kajian telah dijalankan untuk menguji keberkesanan teh Hibiscus dalam merawat hipertensi. Sekumpulan pesakit telah diberi teh Hibiscus setiap hari manakala satu kumpulan lain telah dirawat dengan Captopril. Keputusannya menunjukkan kesan serupa dalam kedua-dua kumpulan.

Satu ujikaji dijalankan keatas lisnopril dan teh Hibiscus. Berbanding dengan lisnopril, Didapati bahawa teh bunga raya (Hibiscus) lebih berkesan dalam menurunkan tekanan darah. Selain daripada itu, tahap natrium para peserta yang minum teh bunga raya juga menurun.

Satu ujian lain telah dijalankan bagi membandingkan teh bunga raya dengan air panas yang diberi warna. Ia bertujuan mengenal pasti sama-ada jika kesan itu hanya pada psikologi atau jika bunga raya benar-benar membantu pesakit hipertensi. Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang ketara pada kesan teh bunga raya dibanding dengan teh ujian(placebo).

Teh Rosella boleh dihidangkan dalam apa jua keadaan dan boleh dinikmati oleh semua peringkat umur yang muda dan tua dan dari generasi ke generasi.

Di antara Manafaat Teh Rosella:




 
ü  Menghalang kerosakan buah pinggang, kencing manis, penyakit jantung koronari dan pertumbuhan KANSER disebabkan kandungan antioksida yang sangat tinggi. (Chang Ching Yun, Institut Biokimia dan Bioteknologi, Chung Shan Medical University di Taiwan).
ü  Anti hipertensi (Maureen Williams, ND, Bastyr Universiti di Seattle, Amerika Syarikat)
ü  Mengatasi batuk, sakit tekak, Merawat masalah makanan tidak hazaman (Treat Sprue).
ü  Memelihara kulit licin dan mengurangkan kedutan.
ü  Menurunkan berat badan, sesuai untuk program diet.
ü  Melindungi dari jangkitan bakteria, anti-bakteria, anti-virus dan boleh merawat keracunan.
ü  Bagi mempercepatkan kebaikan pertumbuhan OTAK kanak-kanak, kerana ia mengandungi Omega-3 DHA dan mendorong pertumbuhan.
ü  Meningkatkan metabolisma badan, memperlahankan pembentukan menopaus tulang . Mengurangkan kelikatan darah.
ü  Meningkatkan kekemutan (peristaltic)dinding usus.
ü  Merawat cacing usus.
ü  Matikan Mycobacterium tuberculosis.
ü  Mengatasi masalah buang air kecil.
ü  Merendahkan tahap asid urik, kolesterol & tigliserida.
ü  Sebagai penyingkir toksik, menutralkan ketoksikan
ü  Merendahkan paras gula dalam darah pesakit kencing manis.
ü  Merendahkan kolesterol darah.
ü  Mengurangkan haba dan kesukaran dalam pergerakan usus.
ü  Mengurangkan tahap lemak dalam pembekuan hati.
ü  Mengandungi multivitamin, termasuk vit.C dan beta karotena.
ü  Membantu pemulihan daripada ketagihan dadah.

Dan banyak lagi faedah lain yang boleh diperolehi dari teh merah ini.

Roselle Dalam Masakan

Di antara suku-suku kaum Bodo dari Bodoland, Assam (India) daun kedua-dua hibiscus sabdariffa dan hibiscus cannabinus digunakan dalam masakan ayam, ikan atau daging khinzir, iaitu salah satu jenis masakan tradisional mereka

Roselle Dalam Jem dan jeruk

Di Nigeria, jem rosella telah dibuat semenjak zaman Kolonial dan masih dijual secara berkala di himpunan masyarakat (community fetes) dan jualan gerai amal. Rasanya sama seperti  jem buah plum, tetapi lebih berasid. Ia berbeza  dengan jenis jem lain yang mana pektinnya (pectin) diperolehi dengan mendidih tunas dalaman bunga rosella. Seolah-olah , membuat jem rosella tanpa apa-apa melainkan dengan tunas rosella dan gula sahaja.

Di Burma, tunas daripada roselle dijadikan 'jeruk buah' atau jkm. Bergantung kepada kaedah dan keutamaan, biji sama ada dibuang atau dimasukkan sekali.  Jem yang dibuat dari tunas roselle dan gula, berwarna merah dan masam.

Biji Rosella sebagai Herba Anti Kanser dan Hipertensi

Antikanser and Antihypertensive

Antara banyak –banyak fungsi, biji buah Rosella sebagai herba antikanser dan hipertensi. Ini adalah selaras dengan ujian pra-klinikal yang dijalankan oleh Chang Yun-Ching, seorang penyelidik dari Institut Biokimia dan Bioteknologi, Chung Shan Medical University di Taiwan. Chang Yun-Ching mendapati bahawa pigmen semulajadi dari kelopak Rosella kering terbukti berkesan dalam kedua-dua sel kanser, menghalang dan mematikan sel HL-60 (kanser darah atau leukemia). Pigmen ini juga memainkan peranan dalam proses apoptosis (membunuh diri) dari sel-sel kanser.

Sementara itu, Maureen Williams, ND, seorang doktor naturopathic dari Bastyr Universiti di Seattle, Amerika Syarikat, telah menjalankan satu kajian keatas 70 pesakit dengan tahap penyakit hipertensi  sedikit sehingga  ke tahap hipertensi sederhana tapi sihat dan tidak mengambil sebarang rawatan dalam tempuh sebulan sebelum dikaji-uji. Secara rawak, sesetengah pesakit diminta meminum seberapa banyak  teh Rosella dan setengah liter sebelum sarapan setiap hari. Ada yang diberi pengambilan 25 mg ubat antihipertensi. Selepas empat minggu, tekanan darah diastolik telah kurang sebanyak sepuluh mata kepada 79% daripada pesakit yang mengambil teh Rosella dan 84% pada mereka yang mengambil ubat antihipertensi

Tidak pernah dilaporkan kesan sampingan yang serius disebabkan dari penggunaan kelopak Rosella. Tetapi menurut Peter Hardwick dari Kumpulan Kajian Makanan Tumbuhan Newsletter jurnal Australia berkata terdapat satu lagi jenis spesies asli Rosella juga dipanggil Rosella (Hibiscus heterophyllus) boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang jika dimakan. Oleh itu, berhati-hati, jangan sampai tersalah pilihan.

Kaya Antioksida

Kepopulariti Rosella mendorong para saintis untuk memeriksa kandungannya secara mendalam, salah seorang daripada mereka adalah, Ir. Didah Nurfarida dari fakulti Jabatan Sains Makanan dan Teknologi dari Fakulti Teknologi Pertanian, Bogor Universiti Pertanian. Pada tahun 2005, Dalam kajian ini, beliau mendapati bahawa tahap antioksida yang terkandung dalam kelopak kering Rosella lebih tinggi daripada tumbuhan misai kucing dan bunga Knop . Bahan yang paling aktif yang bertanggungjawab dalam kelopak bunga Rosella ialah: gossypetin, antosianin, dan hibiscin glukosida. Antosianin adalah bintik berwarna (pigmen) semula jadi yang memberikan warna merah pada kelopak Rosella, dan ia adalah antioksida.
"Tahap tertinggi antioksida dalam kelopak Rosella dapat menghalang radikal bebas. Beberapa penyakit kronik yang ditemui pada masa ini banyak disebabkan oleh radikal bebas yang berlebihan. Antaranya ialah; kerosakan buah pinggang, kencing manis, penyakit jantung koronari hinggalah kepada kanser, "kata Didah.

Perbandingan tahap antioksida yang mempunyai antosianin boleh dilihat dalam dua jenis Rosella yang ditanam di taman Darwin di Cisarua. Walaupun berasal dari satu spesies tunggal, Rosella Sudan lebih tebal dan berwarna merah kehitaman, manakala Rosella Taiwan berwarna merah darah. Rosella Sudan lebih lebih berasid dan pekat, maka kelopak kering dapat digunakan sehingga 2-3 kali dibancuh. Berbeza dengan Rosella Taiwan yang hanya boleh digunakan sekali dibancuh. “Lebih pekat warna merah pada kelopak Rosella, maka lebih tinggi kandungan asidnya, maka bertambah tinggi lah kandungan antosianin nya”. kata Didah.

Didah juga mendedahkan bahawa kandungan antioksida kelopak rosella adalah 1.7 mmol / prolox, lebih tinggi daripada pokok teh untuk buah pinggang yang telah terbukti secara klinikal dapat memecahkan batu karang. Malang sekali, tahap antioksida dalam kelopak Rosella berkurangan apabila dikeringkan melalui proses pemanasan (dibakar di dalam oven), sedangkan tahap sebatian tertinggi kandungan dalam kelopak Rosella adalah apabila ia digunakan dalam bentuk segar.

Dengan kehadiran antioksidan sel radikal bebas yang merosakkan nukleus sel boleh disingkirkan. Itulah sebabnya rosella mempunyai kesan antikanser. Sebatian yang paling bertanggungjawab dalam tumbuhan ini adalah antosianin, pigmen yang bertanggungjawab yang boleh mengelakkan kerosakan sel yang disebabkan oleh cahaya ultraungu.

Di New Zealand, John McIntosh, seorang penyelidik dari Institut Pemakanan Makanan dan Kesihatan Manusia, Universiti Massey, beliau mengekstrak rosella dan telah di keringkan pada suhu 50 darjah Celsius selama 36 jam. Tiga gram rosella kering dicairkan dalam 300 ml air. Penyelesaian telah dimasukkan ke dalam tiub spektrofotometer.

Hasilnya: rosella mengandungi antosianin 51 peratus, 24 peratus antioksida.
Hasilnya kemudian digunakan oleh Chang Yun-Ching dari Institut Biokimia dan Bioteknologi, Universiti Perubatan Chung Shan, Taiwan. Beliau menguji keberkesanan antosianin dalam rosella untuk menghalang kanser darah atau sel-sel leukemia. Pigmen semulajadi oseile rouge- rosella dari Perancis - tidak sahaja menghalang pertumbuhan sel-sel kanser, tetapi juga mematikan. Dos hanya 0-4 mg / ml rosella. Antosianin ini dinamakan Delphinidin 3-sambubioside. Penyelidikan terbaru pra-klinikal ini di jalankan dalam makmal. Maseh belum ada bukti kesan secara langsung ke atas manusia.

Antioksida untuk Otak


otak
Kita sering membaca tentang faedah dan kuasa antioksida seperti vitamin C, vitamin E  dan beta-karotena. Terdapat satu lagi kumpulan antioksida baru-baru ini yang mendapat perhatian para saintis. Antioksida ini telah disebut tetapi tidak begitu terkenal, tetapi untuk manafaat kesihatan ia adalah tidak kurang hebat.
Adakah anda tahu apa itu quericitin, kaempferol dan epigallocatechin? Ini adalah tiga diantara kira-kira 4,000 komposisi termasuk dalam flavonoid. Flavonoid adalah pigmen tumbuhan. Flavonoid adalah salah satu dari sebab mengapa kita memakan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Faedah flavonoid ialah sebagai: mengurangkan risiko kanser, penyakit jantung, asma dan strok. Walau bagaimanapun, flavonoid juga dianggap memainkan peranan penting dalam mengekalkan prestasi otak. Rosella adalah salah satu pengeluar bahan ini, yang mengandungi banyak manafaat untuk kesihatan. Flavonoid, seperti  antioksida lain, bekerja dalam badan untuk menghindari kerosakan sel daripada radikal bebas dan ion logam. Walau bagaimanapun, flavonoid  bekerja lebih daripada keupayaan purata antioksida dan  lain.

Terbukti melalui pelbagai kajian bahawa antioksida seperti flavonoid, dapat melindungi dan memulih kemerosotan kognitif kerana proses penuaan. Otak adalah organ utama yang dirosakkan oleh radikal bebas oksigen, kerana otak adalah metabolisme sangat aktif dan menjadi pengguna oksigen terbesar. Dari sini radikal bebas ini bermula, kerosakan radikal bebas akan merebak ke semua bahagian dan fungsi otak, tetapi gejala yang paling biasa ialah kehilangan ingatan, rasa letih dan lembap, cepat marah, dan gangguan mood yang merupakan tanda-tanda kemurungan.

Bunga Roselle


Seperti bunga lain, rosella baik digunakan sebagai tumbuhan hiasan kerana bentuk dan warnanya yang menarik. Bunganya juga digunakan sebagai herba untuk tekanan darah tinggi.
Berdasarkan pada penampilannya, maka tidaklah salah jika bunga rosella termasuk dalam kategori tumbuhan hiasan. Warna cerah menyegarkan, sesuai jika ditanam sebagai hiasan di taman. Walaupun begitu, tumbuhan ini mempunyai nama Latin Hisbiscus sabdariffa mujarab untuk mengurangkan tumor, anti-radang, antihipertensi, dan memudahkan pembuangan air besar.

Kelopak bunga Rosella boleh digunakan sebagai teh. Kini ia diproses sebagai sirap, jem, dan minuman lain. Tumbuhan herba ini juga dikenali sebagai pengeluar serat untuk diproses menjadi pelengkap salad dan puding. Rosella bunga kelopak mengandungi vitamin C, vitamin A, dan asid amino. Ia juga mengandungi 18 asid amino, termasuk arginin dan lignin yang memainkan peranan dalam proses peremajaan sel-sel badan.
Kelopak bunga rosella juga mengandungi protein dan kalsium. Dalam perubatan tradisional, rosella sebagai antiseptik, diuretik afrodisiak, pelarut, sedatif, dan tonik.

Bunga Rosella untuk hipertensi


Keberkesanan zuring kelopak, rosella dari Belanda, untuk hipertensi juga ditunjukkan oleh Abd al-Aziz Sharaf dari Unit Penyelidikan Sudan, Institut Pengajian Afrika dan Asia. Seperti yang dipetik oleh Planta Medical Journal, kelopak rosella adalah hypotensive (antihipertensi) dan anticonvulsants. Antihipertensi nya telah diuji secara klinikal oleh M. Haji Faraji dan A.H. Haji Shaheed Beheshti Tarkhani dari Universiti Sains Perubatan dan Perkhidmatan Kesihatan, Tehran, Iran. 54 pesakit tekanan darah tinggi telah diambil kira tekanan sistolik diastolik mereka 15 hari sebelum dan selepas ujian.
 

Pesakit diberikan secawan teh rendaman 3 kuntum bunga rosella. Selepas 12 hari, purata sistolik pesakit jatuh 11.2 peratus, turun 10.7 peratus tekanan diastolik. Apabila penggunaan rosela dihentikan selepas 3 hari, tekanan sistolik meningkat 7.9 peratus, dan diastolik meningkat 5.6 peratus. Ini membuktikan keberkesanan rosella dalam merendahkan tekanan darah tinggi.

Beta Karotena Dalam Rosella

Teh Rosella mengandungi banyak beta karotena yang memberi manfaat kepada badan. Dari 600 jenis karotenoid yang ditemui dalam alam semula jadi, terdapat hanya hanya 10% yang diklasifikasikan sebagai pro vitamin A, kalangan mereka adalah beta karotena. Nutrien yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran segar kuning, merah, dan hijau tidak hanya berkesan melawan radikal bebas tetapi juga bekerja untuk melindungi tubuh daripada pertumbuhan sel kanser. Bagi seorang dewasa yang berusia melebihi 25 tahun, yang sering mengambil alkohol, merokok dan tinggal di kawasan yang tercemar boleh diklasifikasikan sebagai mereka yang berisiko kekurangan beta-karotena akhirnya mencetuskan pelbagai masalah kesihatan.
 


Manfaat Beta Karotena


Bukan sahaja berkesan terhadap radikal bebas dan mengekalkan badan daripada sel-sel kanser, Beta karotena juga mempunyai faedah lain yang tidak kurang hebat. seperti:

1. Memelihara kesihatan jantung. Satu kajian telah mendedahkan bahawa mereka yang darahnya mengandungi beta-karotena agak tinggi, mempunyai risiko lebih rendah daripada serangan jantung.
2. Mencegah badan dari kesan-kesan merokok dan pencemaran udara.
3. Mencegah badan dari atas alahan cahaya sehingga 80%.
4. Meningkatkan imuniti rangsangan.
Kerana itulah sebabnya beta karotena adalah rawatan tambahan diraja yang diberikan kepada pesakit AIDS.

Sumber beta karotena

Elemen ini cukup banyak terkandung dalam buah-buahan berwarna kuning, merah, hijau sayur-sayuran segar, dan seperti Rosella, mangga, betik, lobak merah, brokoli, dan bayam.

Kesan / Impak apabila kekurangan Beta Karotena

Menurunkan sistem imun, maka mudahlah jatuh sakit, kulit kelihatan kusam, berkerut dan mudah mengelupas, kehilangan selera makan, dan keguguran rambut.

Kesan / Impak Jika Terlebih Beta Karotena

Beta karotena adalah selamat untuk badan. Apabila dimakan berlebihan dari keperluan, ia akan dikeluarkan dari badan melalui air kencing.

Penggunaan Dalam Perubatan  

Banyak bahagian tumbuhan di dakwa mempunyai pelbagai nilai perubatan. Ini digunakan bagi  tujuan tersebut dari Mexico hingga ke Afrika, dan dari India ke Thailand. Roselle dikaitkan dengan perubatan tradisional dan diguna dalam rawatan beberapa penyakit seperti tekanan darah tinggi dan jangkitan saluran kencing. Hibiscus sabdariffa telah ditunjukkan dalam aktiviti in vitro antimikrob terhadap E. coli. Satu kajian baru-baru ini menyatakan bahawa ekstrak tertentu H. Sabdariffa. melihatkan aktiviti terhadap aterosklerosis, penyakit hati, kanser, kencing manis dan lain-lain sindrom metabolik.

Mencegah Osteoporosis dan Penuaan dengan Rosella



Osteoporosis dan penuaan menakutkan dan menghantui bagi hampir setiap orang hari ini. Osteoporosis dan proses penuaan boleh dipercepatkan kerana corak pemakanan yang tidak sihat, kekurangan kalsium, merokok, minum arak, jarang senaman, dan tekanan. Proses penuaan bermula pada umur 25 tahun dan menghampiri  usia 40 tahun. Kalsium dan mineral lain dalam tulang menurun dengan lebih cepat daripada yang sepatutnya. Dalam wanita penurunan hormon estrogen menjadikan tulang lebih cepat berlubang-lubang.
  
Penuaan juga dicirikan dengan kerosakan kepada kulit, kulit kelihatan bintik kusam dan berkedut dan muncul titik-titik hitam. Itu adalah disebabkan kekurangan vitamin C dalam menghadapi radikal bebas yang boleh merosakkan kulit. Bagi mengelak Osteoporosis dan penuaan, kita perlu pengambil kalsium dan vitamin C dalam jumlah yang betul. Herba Rosella (Hibiscus sabdariffa Linn) yang asalnya datang dari Afrika & Timur Tengah, mempunyai keberkesanan utama sebagai antioksida pencegahan Kalsifikasi tulang, penuaan pra-matang, melambatkan menopaus, dan mengurangkan kesan negatif nikotin. Rosella mengandungi kalsium, vitamin C, D, B-1, B-2, magnesium, omega-3, beta-karotena, dan 18 asid amino penting untuk badan seperti lisin dan agrinine. Setiap 100 gram daripada kelopak rosella segar mengandungi 260-280 miligram vitamin C, vitamin B1, dan B2. Vitamin C adalah 3 kali lebih daripada anggur hitam, 9 kali daripada sitrus, 10 kali lebih besar daripada buah belimbing.

Kelopak bunga Rosella mengandungi banyak antioksida, dan kaya dengan nutrien yang sangat berguna sebagai imbangan tubuh manusia. Sebatian antioksida dalam teh herba rosella berguna dalam bertindak-balas radikal bebas, mencegah Kalsifikasi tulang, penuaan pra-matang, melambatkan menopaus, memperbaiki sistem peredaran, menguatkan saluran darah, dan mengurangkan kesan negatif nikotin.

FITOKIMIA


Tumbuhan Roselle kaya dengan anthocyanins, serta protocatechuic acid. Calyces (botani) keseluruhan daripada sepal bunga yang membentuk sampul luar bunga atau lapisan perianth yang menutup dan menyokong putik membangun; biasanya hijau)kering mengandungi flavonoids gossypetin, hibiscetine dan sabdaretine. Bintik (Pigment) utama, sebelum ini dilaporkan sebagai hibiscin, telah dikenal pasti sebagai daphniphylline. Sejumlah kecil  myrtillin (Delphinidin 3-monoglucoside), Chrysanthenin (cyanidin 3-monoglucoside), dan delphinidin juga turut  hadir. Biji Roselle adalah sumber ter baik larut-lipid antioksida, terutamanya gamma-tocopherol.

Ujian Aktiviti Ekstrak Metanol Antikulat Bunga Merah Rosella Calyx (Hibiscus sabdariffa L.) keatas kulat Candida albicans, sebagai  In Vitro, dan Saringan Fitokimia

Abstrak.

Calyxs Rosella Merah (Hibiscus sabdriffa L.) mempunyai banyak manafaat dalam merawat penyakit. Tujuan penyelidikan ini adalah untuk menentukan aktiviti antikulat dari ekstrak metanol calyxs rosella merah terhadap Candida albicans secara in-vitro dan untuk mengenal pasti sebatian kimia dari bunga melalui cerakin tiub dan lapisan nipis kromatografi (TLC). Kaedah pengekstrakan yang digunakan adalah melembutkan (maceration) dengan pelarut metanol. Aktiviti antikulat ditentukan dengan kaedah pencairan cecair (broth dilution method) terhadap C. albicans. Parameter yang diguna-pakai dalam cerakin antikulat adalah kepekatan perencatan minimum (minimal inhibitory concentration (MIC) dan minimum kulat kepekatan (minimal fungicidal concentration (MFC). Assay pada C. albicans digunakan kepekatan akhir ekstrak 6%, 5%, 4%; 3%, 2% dan 1% b / v. Untuk penyaringan fitokimia telah dilakukan oleh cerakin tiub dan TLC.

Keputusan menunjukkan bahawa MIC terhadap C. albicans adalah 6% b / v dan MFC juga 6% b / v

Keputusan
penyaringan fitokimia oleh kromatografi menunjukkan ekstrak metanol daripada rosella merah
calyxs mengandungi flavonoid, alkaloid dan saponin.

1.      PENGENALAN

Jangkitan penyakit berjangkit dari seorang ke seorang lain atau daripada haiwan kepada manusia, disebabkan oleh mikroorganisma bakteria, virus, rickettsial, kulat dan protozoa. Organisma ini boleh menyerang seluruh badan atau separuh badan (Gibson, 1996).
Di Indonesia, jangkitan kulat pada kulit dan kuku adalah perkara biasa. Pembentukan jangkitan kulat di Indonesia termasuk negara-negara  beriklim tropika, disebabkan dari udara yang lembap, kebersihan yang kurang terurus, persekitaran yang sesak, penduduk dan tahap ekonomi yang rendah. Untuk masalah sedemikian, penyakit kulat memerlukan perhatian khas (Suprihatin, 1982).

Berhubung dengan  ubat antibakteria, ia telah dimajukan secara meluas, ubat antikulat terhad dari segi manafaat klinikal. Ini disebabkan perhubungan rapat diantara kulat dengan mamalia tuan rumah. Banyak proses biokimia menyediakan sasaran berguna untuk ubat antibakteria yang tidak terdapat dalam kulat, dan tertakluk kepada proses yang dimiliki oleh tuan rumah (Jawetz et al., 1996). Roselle (Hibiscus sabdariffa L.), yang termasuk dalam keluarga Malvaceae merupakan tumbuhan tahunan, yang tumbuh secara meluas di kawasan tropika dan subtropika.

2.      Fiziko-kimia

Ciri-ciri roselle telah disiasat, iaitu kandungan asid tertinggi, rendah dengan gula. Asid Succinic dan asid oksalik adalah asid organik yang memainkan peranan utama dalam roselle. Penambahan dari asid askorbik dalam roselle juga tinggi, jika dibandingkan dengan mangga atau buah-buahan sitrus (Fasoyiro, 2005).

Kelopak Rosella kaya dengan asid dan pektin. Analisis yang dijalankan menunjukkan kehadiran protein dan mineral seperti besi, fosforus, kalsium, mangan, aluminium, magnesium, natrium, dan kalium. Mucilago, sitrat kalsium, asid askorbik, gossipetin, dan hibiscin turut terdapat dalam kelopak (Mahadevan, 2008).
Berdasarkan pada warna kelopak, rosella boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan: hijau, merah, dan ungu. kelopak Merah dan ungu diekstrak untuk pengeluaran minuman manis, manakala kelopak roselle dan daun hijaunya digunakan untuk komponen sayur-sayuran (Babalola, 2000).

Menurut penyelidikan yang sedia ada, bunga rosella dari kelopak merah mempunyai pelbagai manafaat kesihatan. Hari ini, Tanaman roselle digunakan secara meluas sebagai pewarna asli dan secara tradisional ia digunakan untuk merawat batuk, keletihan, demam, dan pendarahan gusi. Ekstrak dari tunas bunga merah rosella juga dipercayai berguna sebagai kekejangan heret drag spasms (antispasmodics), anticacing (antihelmintic), dan antibakteria (ghina & Nelistya, 2008).

Uji-kaji turut mendapati ekstrak kelopak roselle dapat mengurangkan kesan-kesan alkohol pada badan, mencegah pembentukan batu karang, dan memperlahankan pertumbuhan kulat, bakteria, atau parasit yang menyebabkan demam  high fever (Devi, 2009).

Gallery


Pelbagai jenis roselle yang terkenal ditanam di Malaysia, juga dikenali sebagai variety  Terengganu. Buah Roselle dituai segar, dan calyces (kuntum) nya dijadikan minuman yang kaya dengan vitamin C dan anthocyanins.


Dua jenis yang ditanam di Malaysia (Kiri - variety Terengganu atau UMKL-1;. kanan - variety Arab menghasilkan kira-kira 8 t / ha (3.6 tan pendek / ekar) buah segar atau 4 t / ha (1.8 tan pendek / ekar) calyces segar. Secara purata, variety Arab menghasilkan lebih banyak, kaliks kepada nisbah kapsul.


Calyces/ kelopak kering roselle boleh diperolehi dalam dua cara, satu cara adalah dengan penuaian buah-buah segar, mencerai-ceraikan (decore), dan kemudian keringkan calyces, cara lain adalah dengan membiarkan buah-buah mengering dengan sendiri didahan-dahan tanaman, menuai buah-buah yang kering, kemudian di keringkan lagi jika perlu, dan kemudian menceraikan calyces dari kapsulnya.


Calyces dari Roselle juga diproses menjadi jeruk manis. Ini biasanya dihasilkan sebagai produk sampingan  oleh pengeluar jus. Walau bagaimanapun, kualiti manis jeruk mungkin memerlukan proses pengeluaran khas.


Variasi dalam warna bunga roselle (spesies tetraploid)


Calyx - istilah kolektif untuk sepal bunga; Epicalyx - istilah kolektif untuk struktur yang ditemui, di bawah atau dekat dengan kaliks benar, juga dipanggil kaliks palsu. Beberapa jenis menunjukkan dilafazkan epicalyx struktur, seperti yang ditemui dalam variety Arab.


Decoring - penyingkiran biji kapsul dari buah menggunakan alat tangan untuk mendapat calyx nya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment