KHASIAT RUMPUT BAYAM




Peperomia pellucida
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
P. pellucida
Peperomia pellucida
L.
Peperomia exigua
Peperomia translucens
Piper pellicudum L.
Nama-nama Lain:
Tumpangan air,rangu-rangu, ketumpangan atau tumpangan angin,Rumput Bayam, Bayam Pasir (B. Melayu); lada tua, silverbush, telinga tikus, man-to-man, clearweed (Amerika Utara); Pepper elder, shiny bush, cow foot, rabbit ear (Inggris); konsaka wiwiri (Guianas); coraçãozinho atau "little heart" (Brazil); lingua de Sapo, herva -de-vidro, herva-de-jaboti atau herva-de-Citamiang (Amerika Selatan). Di Oceania, ia dipanggil rtertiil (Belauan); podpod-lahe atau potpopot (Chamorro). Dalam dialek berbeza dari Filipina, ia dipanggil pansit-pansitan atau ulasimang-bato (Tagalog), olasiman ihalas (Bisaya), sinaw-sinaw atau tangon-tangon (Bikol), dan lin-linnaaw (Ilocano). Di beberapa bahagian lain Asia, ia dikenali sebagai càng Cua (Vietnam); pak krasang (Thailand); suna kosho (Jepun); rinrin (Nigeria), Bayam-bayaman, cinnong-cinnong (Bugis), saladaan (Sunda), rangu-rangu, sladanan (Jawa), Gofu Goroho (Ternate).
Pengenalan
Pada masa lalu, nenek moyang kita membuat penemuan baru, kuasa penyembuhan dari  tumbuh-tumbuhan melalui percubaan dan kesilapan. Walaupun, beberapa ciri terapeutik berkaitan dengan tumbuhan terbukti salah, terapi ubatan tumbuhan didasarkan melalui penemuan empirikal nya beratus-ribu tahun (Gurib-Fakim, 2006).
Manusia telah menggunakan pelbagai bahagian tumbuhan untuk rawatan dan pencegahan bagi pelbagai penyakit (chah et al., 2006). Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO, 1977), tumbuhan perubatan adalah apa-apa tumbuhan yang mengandungi bahan yang boleh diguna-pakai bagi tujuan terapeutik dari dalam satu atau lebih dari organ atau unsur ikutan (precursors) bagi tujuan sintesis ubatan berguna.
Tumbuhan perubatan lagi ditakrifkan sebagai tumbuhan yang mempunyai sekurang-kurangnya satu dari bahagian ini (daun, batang, kulit atau akar) digunakan untuk tujuan terapeutik (Bruneton, 1993). Tumbuhan menjadi tumbuhan ubatan hanya apabila aktiviti biologi nya telah dilaporkan ethnobotanically atau di perakui secara saintifik (Elujoba, 1997). Tumbuhan menyediakan sumber ubat-ubatan, berguna dalam rawatan pelbagai kategori punca penyakit dan keadaan manusia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menganggarkan sehingga 80% daripada penduduk dunia bergantung pada tumbuh-tumbuhan untuk penjagaan kesihatan utama mereka (BCGI, 1995).
Di Nigeria, kaji selidik oleh WHO menganggarkan sehingga 75% daripada penduduk mengunjungi perubatan tradisional (Omoseyindemi, 2003). Yang penting sekali, tumbuhan telah menjadi sumber utama perubatan untuk manusia sebelum kemajuan Sains dan Teknologi (Schmelzer dan Omino, 2003). Tumbuhan adalah sumber utama ubat-ubatan yang digunakan dalam rawatan pelbagai jenis penyakit manusia. Secara Sejarah semua penyediaan dan persiapan perubatan diperolehi daripada tumbuhan, sama ada dalam bentuk bahagian mudah dari tumbuhan atau dalam bentuk ekstrak mentah, campuran dan sebahagiannya lebih kompleks. Hari ini sebilangan besar ubat-ubatan dihasilkan dari tumbuh-tumbuhan aktif terhadap beberapa jenis penyakit. Kebanyakan dari tumbuhan ini melibatkan pengasingan bahan aktif (sebatian kimia) ubatan dan pengubahsuaian yang terdapat didalamnya. Di negara-negara maju hanya  25% daripada ubat rawatan berasaskan dari  tumbuhan dan bahan hasil darinya (Principe, 2005)
Habitat
Peperomia pellucida adalah tumbuhan tahunan, herba berakar pendek, dengan ketinggian kira-kira 15 hingga 45 cm. Di cirikan dengan batang berair, kilat dan daunnya berbentuk jantung berisi dan kecil. Biji nya seperti titik-titik yang dilampirkan kepada beberapa pancang berbuah. Ia juga mempunyai bau seakan bayam apabila dilumatkan.
Keluarga Piperaceae terdiri daripada kira-kira sedozen genus dan kira-kira 3000 spesies. Genus Peperomia  mewakili hampir separuh daripada Piperaceae dengan genus  Piper  merupakan bahagian terbesar dari yang lain.
Rumput Bayam berbunga sepanjang tahun,habitat ini  boleh didapati dalam pelbagai keadaan kelembapan dan teduh di seluruh Asia dan Amerika. Ia tumbuh secara rumpun, berkembang biak dalam tanah-tanah berstruktur longgar lembap dan beriklim tropika hingga ke iklim subtropika.
Peperomia pellucida (keluarga Piperaceae) merupakan nama herba yang juga dikenali sebagai rangu-rangu, ketumpangan, tumpangan angin atau Rumput Bayam di Malaysia. Rumput Bayam boleh didapati tumbuh liar di kawasan-kawasan yang redup dan lembap seperti  dalam longkang, parit, pasu bunga, dinding dan juga bumbung.
Farmakologi  (Pharmacology)

Fig. 1. Chromenes isolated from Peperomia blanda.

Sifat analgesik dari tumbuhan seolah-olah berkait dengan kesan terhadap sintesis prostaglandin. Ia mungkin mempunyai potensi sebagai  antibiotik spektrum luas, seperti mana yang ditunjukkan dalam ujian terhadap Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Pseudomonas aeruginosa, dan Escherichia coli. Ekstrak Chloroform dari daun kering P. pellucida memperlihatkan aktiviti antikulat terhadap Trichophyton mentagrophytes in vitro.
Walaupun spesies tumbuhan ini boleh menimbulkan tindak balas seperti tanda-tanda asma keatas pesakit hipersensitiviti , tiada data klinikal yang dilaporkan keatas ketoksikan pada manusia. Komponen bioaktif dari Peperomia pellucida terdiri dari 5 komponen meliputi 2 secolignans, 2 tetrahydrofuran lignans, dan satu methoxylated dihydronaphthalenone, yang diasingkan dari tanaman Peperomia pellucida. Kandungan kimia terdiri dari 7,8-trans-8,8'-trans-7',8'-cis-7,7'-bis(5-methoxy-3,4-methylenedioxyphenyl)-8-acetoxymethyl-8'-hydroxymethyltetrahydrofuran, 7,8-trans-8,8'-trans-7',8'-cis-7-(5-methoxy-3,4-methylenedioxyphenyl)-7'-(4-hydroxy-3,5-dimethoxyphenyl)-8,8'-diacetoxymethyltetrahydrofuran, sesamin, and isoswertisin
Kimia/Chemistry
Pelbagai jenis penyiasatan kimia, terutamanya minyak pati tumbuhan, ditemui dalam kesusasteraan perubatan. Satu kajian telah mengenal pasti 71 sebatian minyak pati dari 10 spesies Piperaceae. Sesquiterpenes muncul sebagai juzuk kimia utama dalam minyak pati. Carotol (13.41%) adalah bahantara utama hydroxylated dalam analisis kimia P. pellucida. Flavonoids, phytosterols, arylpropanoids (contohnya, apiols), styrenes gantian, dan sebatian dimeric ArC 2 atau pellucidin telah diasingkan. Aktiviti antikulat telah didokumenkan untuk arylpropanoids seperti apiols. Sebatian lain, seperti peperomins, mempunyai aktiviti sitotoksik atau antikanser In-vitro. Flavonoid terpencil termasuk acacetin, apigenin, isovitexin, dan pellucidatin. Phytosterols terpencil termasuk campesterol dan stigmasterol.
Kegunaan Peperomia Pellucida dan Farmakologi
Ulasan dokumen P. pellucida In-vitro dan data haiwan mengenai sifat-sifat anti-radang, chemotherapeutic, dan analgesik ditemui dalam ekstrak mentah.
Aktiviti Anti-radang
Data haiwan
Satu kajian melaporkan bahawa aktiviti anti-radang boleh berbeza bergantung pada fasa pembangunan tumbuhan. Aktiviti anti-radang telah dinilai dengan menggunakan ujian menghindar pembengkakan tapak kaki tikus dengan rumpai laut (rat paw edema test induced by carrageenan). Lapan tikus Wistar deri secara lisan Indomethacin 10 mg / kg sebagai kawalan, satu kumpulan tikus lagi diberi ekstrak cicair P. pellucida 400 mg / kg bagi kesemua 4 phenophases berbeza, 1 jam sebelum suntikan 1% subplantar karagenan, 0.1 mL / tapak. Walaupun Indomethacin lebih berkesan, lebih tindakan anti-radang telah didokumenkan dengan ekstrak dari phenophase 1 dan 2 dalam musim sejuk dan musim bunga, atau peringkat penumbuhan (vegetatif) dan peringkat awal-mekar, masing-masing. Dalam uji-kaji yang serupa, tikus ditadbirkan secara lisan dengan ekstrak cecair P.pellucida 200 dan 400 mg / kg memperlihatkan aktiviti anti-radang dalam ujian carrageenin. Mekanisme tindakan dikaitkan dengan gangguan sintesis prostaglandin, seperti yang disahkan melalui keputusan kajian yang disebabkan dari asid arakidonik ketapak kaki tikus.
Data klinikal
Tiada.
Aktiviti Analgesik
Data haiwan
Kebanyakan kajian aktiviti analgesik dinilai melalui ujian kembang-kempis perut (abdominal writhing test) menggunakan asid asetik atau melalui ujian piring panas. Keputusan menunjukkan bahawa kesan analgesik P. pellucida disebabkan dari tindakan mekanisma berkaitan dengan sintesis prostaglandin. Pada tikus yang dijalankan ujian kembang-kempes dengan asid asetik, ekstrak P. pellucida melihatkan aktiviti menahan kesakitan (analgetic) pada 400 mg / kg, menghalang sebanyak 50% berbanding dengan kumpulan kawalan. Ujian yang sama, apabila diulangi pada kajian yang lain, mencapai peratusan perencatan yang lebih tinggi (78%) apabila Ekstrak metanolic dari P. pellucida sebanyak 210 mg / kg digunakan. Perbezaan pada keputusan boleh dikaitkan dengan penggunaan ekstrak berbeza, keadaan iklim, dan asal tumbuhan. Satu kesan analgesik telah diperhatikan dalam ujian piring panas pada kepekatan yang lebih rendah sebanyak 100 dan 200 mg / kg, yang menunjukkan aktiviti ekstrak terhadap sakit radang dan sakit tanpa keradangan.
Data klinikal
Tiada.
Antibakteria
Data in vitro
Ekstrak metanol mentah P. pellucida meliputi aktiviti spektrum antimikrob yang meluas menggunakan kaedah penyebaran cakera (disk diffusion method). Pemecahan lebih aktif daripada ekstrak mentah. Lain kajian yang di catitkan memperlihatkan keputusan yang sama aktiviti terhadap beberapa spesies, termasuk Bacillus subtilis, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa dan Staphylococcus aureus.
Antikulat
Data in vitro
Ekstrak Kloroform dari daun kering P. pellucida, terutamanya apiol dan pachypophyllin, mempunyai aktiviti antikulat terhadap Trichophyton mentagrophytes.
Antiprotozoal (Ubat seperti anti malaria yang menyebabkan protozoa)
In vitro dan in vivo data
The six main morphologies of trypanosomatids.

Ekstrak dari keseluruhan tumbuhan menghalang pertumbuhan Plasmodium falciparum Indo rintangan ketegangan chloroquine sebanyak 95% in vitro, pada 100 mg / mL, rodent malaria Plasmodium vinckei petteri  sebanyak 78% in-vivo pada 1,000 mg / kg. Hasil Monoterpenoid (Pelbagai bentuk yang berbeza morfologi muncul dalam kitaran hidup trypanosomatids, dibezakan terutamanya oleh kedudukan, panjang dan lampiran sel badan flagellum itu) dari spesis tumbuhan Peperomia galioides mempunyai aktiviti toksik terhadap bentuk promastigote Leishmania braziliensis, Leishmania donovani, dan Leishmania amazonensis pada kepekatan 25 mcg / mL dan menyebabkan jumlah parasit lysis pada 100 mcg / mL.
Pharmakologik dan aktiviti lain
Cytotoxicity telah diperhatikan dalam ekstrak mentah dari P. pellucida terhadap garisan sel kanser HL-60, MCF-7, dan HeLa. 8
Dos
Tiada disahkan oleh data klinikal.
Mengandung dan Penyusuan (Laktasi)
Kekurangan maklumat mengenai kehamilan dan penyusuan. Spesis tumbuhan mengganggu sintesis prostaglandin.
Interaksi
Tiada data interaksi dadah boleh didapati dalam kesusasteraan perubatan. Secara teorinya, pesakit yang mengambil penyediaan herba mengandungi P. pellucida bersama ubat analgesik atau anti-radang harus berhati-hati kemungkinan ketagihan dan kesan buruk seperti pendarahan GI, sembelit, dan lebam.
Reaksi pembalikan
Tumbuhan ini memiliki bau yang kuat seperti sawi dan boleh menyebabkan gejala seperti asma, terutama di kalangan pesakit balas hipersensitiviti terhadap spesis tubuhan ini.
Toksikologi
Haiwan yang diberi dengan ekstrak cecair P. pellucida 5 g / kg selama 14 hari tidak menunjukkan reaksi buruk atau perubahan dalam tingkah laku atau berat. Tiada data klinikal telah dilaporkan pada ketoksikan manusia.
Jadual 1: Ciri-ciri Fitokimia Peperomia pellucida
+: Present;: Tidak Hadir

Saringan Fitokimia P. pellucida mendedahkan kehadiran alkaloid, tannin dan cardenoloids. Anthraquinones didapati tidak hadir (jadual 1).
Tumbuhan memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan manusia dan meningkatkan kualiti kehidupan manusia selama beribu-ribu tahun, dan telah berkhidmat kepada manusia sebagai komponen berharga makanan dan ubat-ubatan (Winston, 1999). Sifat kimia tumbuhan terbukti bertanggungjawab terhadap sifat-sifat pemakanan dan penyembuhan (Setchell dan Cassidy, 1999). Kajian ini melaporkan sifat kimia P. pellucida.
Perbandingan kandungan serat mentah tinggi dan kandungan karbohidrat amat sesuai untuk kajian oleh Aliyu et al. (2009) yang melaporkan kandungan tinggi dalam Anisopus mannii (Asclepiadaceae). Serat makanan terbukit membantu penyerapan mineral pemakanan serta mengurangkan penyerapan kolesterol (Aliyu et al., 2009). Kandungan abu diperhatikan adalah lebih tinggi daripada yang dilaporkan pada tumbuhan lain perubatan seperti Senna-siamea (Daun Cassia): 17,93% (Alli Smith, 2009); Anisopus mannii (Asclepiadaceae): 10,36% (Aliyu et al, 2009); B. falcatum: 4.68% (Adnan et al, 2010.). Ia bagaimanapun lebih rendah daripada F. tenacissima: 24.38 dan V. Officinalis: 27,91% (Adnan et al, 2010.). Kandungan abu yang tinggi merupakan petunjuk kandungan mineral yang tinggi dalam daun P. pellucida. Perbandingan kandungan  protein mentah baik bersama dengan dan dalam kebanyakan kes melepasi laporan tumbuhan perubatan (Abolaji et al., 2007; Aliyu et al., 2009; Adnan et al., 2010). Ini menandakan sifat penyembuhan P. pellucida seperti protein, penting untuk sintesis / baik-pulih tisu badan dan sebagai enzim (Vaughan and Judd, 2003). Kandungan lemak rendah menguatkan penemuan kebanyakan penulis yang menunjukkan bahawa sayuran berdaun adalah sumber kekurangan lipid (Ejoh et al., 1996). Disebabkan tahap am rendah lemak mentah dalam daun sayur-sayuran dan tahap tinggi jumlah asid lemak tak tepu, penggunaan dalam jumlah yang besar mendatangkan manafaat kepada individu yang mengalami berat badan berlebihan atau obesiti.
Manafaat kesihatan mineral pemakanan memantapkan P.Pellucida, telah dilihat mempunyai kepekatan natrium 17,11 ppm yang agak terlalu rendah berbanding dengan yang diperhatikan oleh Adnan et al. (2010) di F. tenacissima (314 ppm) dan L. angustifolia (375 ppm) masing-masing. Kepekatan rendah natrium menjadikan tumbuhan herba ini mujarab dalam pengurusan hipertensi, kerana kandungan tinggi natrium telah terbukti menyumbang kepada tekanan darah tinggi pada beberapa individu, membawa kepada peningkatan kehilangan kalsium dalam air kencing (Wardlaw, 1999). Kepekatan mineral mikro yang lain yang telah dikaji menunjukkan ia terlalu rendah di bandingkan dengan lain-lain tumbuhan perubatan (Adnan et al, 2010; Njoku dan Akumefula, 2007). Tindakan farmakologi dan biokimia fitokimia telah dilaporkan secara meluas oleh Amadi et al. (2006).
Saringan Fitokimia P. pellucida mendedahkan kehadiran alkaloid, cardenolides, saponin dan tanin. Alkaloid dilaporkan sebagai fitokimia terapeutik yang paling berkesan ((Njoku and Akumefula, 2007). Stray (1998) melaporkan bahawa alkaloid tulen terpencil dan hasil darinya adalah asas agen perubatan, kerana sifat analgesik, antispasmodic dan bakteria. Kesan hipokolesterolemik saponin telah dilaporkan oleh Harga et al. (1978), ini mungkin disebabkan dari interaksi antara berongga fizikokimia (intra-luminal physicochemical interactions) yang mengurangkan pengambilan nutrien tertentu termasuk glukosa dan kolesterol (Alli Smith, 2009). Aktiviti racun serangga perosak saponin juga telah dilaporkan (Irvine, 1961). Saponin-glycosides adalah amat toksik kepada organisma berdarah sejuk, tetapi tidak kepada mamalia (Hostettmann and Marston, 1995; Hall and Walker, 1991), lantas menunjukkan potensi keracunan serangga perosak dari P. pellucide. Tannins secara umum dikelaskan sebagai antinutrient yang menjejaskan penghadaman protein dan ketersediaan ion logam, tetapi laporan terkini menunjukkan bahawa tannin bebas atau protein kompleks pekat dan tannin terhidrolisis (hydrolysable tannins) lebih berkesan daripada phenolic kecil sebagai antioksidan (Hagerman, 2002).
Ciri-ciri

Minyak pati dari bahagian batang berbiji mengandungi sebatian utama dillapiole (40%) dan trans-caryophyllene (10.7%), dan sedikit apiole, Sebatian berkaitan safrol (5-hydroxy-3,4-metilenadioksi-allylbenzene), carotol, farnesene, germacrene-D, bicyclogermacrene, acacetin, nerolidol dan Octyl-asetat.
Ekstrak bahagian atas tumbuhan menghasilkan sebatian yang amat kompleks, termasuk peperomins A, B, C dan E, pellucidin A, flavonoid, secolignans, Tetrahidrofuran lignans, methoxylated (methyldopate) dihydronaphthalenone, sesamin dan isoswertisin. Bahagian-bahagian batang berbiji  juga mengandungi β-caryophyllene dan caryophyllene-oksida.
Secolignans dan peperomin E menunjukkan kesan perencatan pertumbuhan pada beberapa garisan sel kanser. Keseluruhan tumbuhan dan ekstraknya dilaporkan mempunyai secara jelas ciri-ciri melegakan kesakitan (analgesic), aktiviti antibakteria, antikulat dan anti-radang dan ia juga digunakan untuk menurun paras kolesterol, menentang proteinuria dan sebagai diuretik. Apiol (Apiol adalah sebatian kimia organik, juga dikenali sebagai pasli apiol) mendatangkan kesan keatas otot dada (pectoral) dan antispasmodic.
Eekstrak metanol dari bahagian atasan (batang berbiji) diberikan secara lisan kepada tikus dan cencorot , menunjukkan kesan ketara melegakan kesakitan (analgesic) dari asetik-asid -teraruh (acetic-acid-induced) yang menyebabkan menggigil . Ekstrak cecair dari bahagian atas yang diberikan secara lisan kepada tikus melihatkan dengan ketara aktiviti anti-radang dalam ujian carrageenin. Ekstrak mentah tumbuhan dan ekstrak metanol didapati memperlihatkan tahap baik aktiviti spektrum luas antibakteria in-vitro. Peperomia pellucida menunjukkan ketoksikan rendah (LD50 = 5000 mg/kg).  
Secolignans dan peperomin E menunjukkan kesan perencatan pertumbuhan pada beberapa garisan sel kanser. Keseluruhan tumbuhan dan ekstraknya dilaporkan mempunyai secara jelas ciri-ciri melegakan kesakitan (analgesic), aktiviti antibakteria, antikulat dan anti-radang dan ia juga digunakan untuk menurun paras kolesterol, menentang proteinuria dan sebagai diuretik. Apiol (Apiol adalah sebatian kimia organik, juga dikenali sebagai pasli apiol) mendatangkan kesan keatas otot dada (pectoral) dan antispasmodic. Satu ekstrak metanol bahagian udara diberikan secara lisan telah menunjukkan kesan ketara analgesik writhing asetik asid teraruh dalam tikus dan tikus. Satu ekstrak air bahagian udara yang diberikan secara lisan dipamerkan ketara anti-radang aktiviti dalam ujian carrageenin dalam tikus dan tikus. Ekstrak tumbuhan mentah dan ekstrak metanol didapati untuk mempamerkan tahap baik aktiviti spektrum luas antibakteria in vitro. Peperomia pellucida menunjukkan ketoksikan rendah (LD50 = 5000 mg / kg).  
Komposisi pemakanan dari daun segar bagi setiap 100 g ialah:
Air                            92 g,
Tenaga                      105 kJ (25 kcal),
Protein                       0.5 g,
Lemak                       0.3 g,
Karbohidrat                5,9 g,
Ca                             124 mg,
P                              34 mg,
Fe                             3.2 mg,
β-karotena                 2.5 mg,
Thiamine                    0,03 mg,
Riboflavin                   0,07 mg,
Niasin                        0.6 mg,
Asid askorbik              10 mg
(Leung, W.-TW, Butrum, RR & Chang, FH, 1972).
Kegunaan

Peperomia pellucida digunakan secara meluas sebagai perubatan di seluruh kawasan tropika, juga di Afrika tropika. Bahagian atasan (aerial) digunakan untuk sakit perut, bisul (abscesses), jerawat, sakit reumatik, gout, sakit kepala, masalah buah pinggang, kekejangan otot jantung (cardiac arrhythmia) dan kelelahan. Terdapat juga laporan penggunaan dalam rawatan campak, cacar, gangguan mental dan kemandulan wanita.
Di Nigeria dan DR Congo ia digunakan sebagai bahan infusi untuk merawat sawan (convulsions).
Di Sierra Leone, DR Congo, dan Filipina, daun yang dipanaskan diguna untuk merawat luka dan bisul. Di Nigeria daunnya digunakan sebagai baham tuam untuk merawat kanser payudara.
Di DR Congo rendaman tumbuhan atau rendaman melembutkan (maceration), dicampur dengan garam dan minyak sawit, digunakan untuk batuk.
Di seluruh dunia, dan terutamanya di Brazil dan China, tumbuhan ini digunakan untuk menyembuhkan bisul keras yang berisi nanah (furuncles), radang mata (conjunctivitis), kulit kudis. Daun rendaman tumbuhan ini digunakan untuk merawat batuk, demam, selsema dan di makan sebagai ulaman untuk merawat sakit kepala, sakit tekak, masalah buah pinggang dan masalah halkum (prostate problems), juga terhadap tekanan darah tinggi.
Di Filipina, rebusan (decoction) atau rendaman (infusion) tumbuhan ini diambil untuk merawat sakit reumatik, gout dan masalah buah pinggang, dan digunakan secara luaran sebagai bahan bilas masalah kulit.
Di kebanyakan bahagian tropika, tumbuhan ini digunakan sebagai penanbahan perasa (condiment), dan dimasak sayuran pedas, sayuran berlada, dan di buat sebagai salad. Di Afrika ia ditanam untuk tujuan ini, juga sebagai tumbuhan hiasan bekas.
Perubatan Tradisional

Pelbagai cara kegunaan Ethnomedicinal keatas tumbuhan. Rumput bayam ( P.pellucida) telah digunakan untuk merawat sakit perut, jerawat, bisul bernanah, bisul berserta keradangan ( abscesses), sakit perut pada kanak kanak (colic), kelelahan (fatigue), gout, sakit kepala, gangguan buah pinggang, dan sakit sendi reumatik. Di Bolivia, kaum india Alteños menggunakan keseluruhan tumbuhan untuk menghentikan pendarahan (hemorrhages). Akarnya digunakan untuk merawat demam dan bahagian atas digunakan sebagai pembalut luka. Di timur laut Brazil, tumbuhan ini digunakan untuk mengurangkan kolesterol. Di bahagian Guyana dan rantau Amazon, ia digunakan secara meluas sebagai penahan batuk, pelembab kulit (emollient), dan diuretik. Ia juga digunakan untuk merawat kehadiran protin berlebihan dalam kencing, tanda-tanda masalah buah pinggang (proteinuria).  Di Filipina, air rebusan tumbuhan rumput bayam digunakan untuk mengurangkan tahap asid urik (uric acid) dan untuk merawat masalah buah pinggang. Ia juga digunakan sebagai sapuan (topically) untuk masalah kulit seperti jerawat dan bisul.
Diantara cara kegunaannya:
Ambil daun rumput bayam kira-kira segenggam. Lebih bagus diambil dalam keadaan segar, iaitu di pagi hari. (Seelok-eloknya jangan diambil bahagian tumbuhan yang telah terkena terik matahari pagi).
1)   Buang akarnya dan cuci bersih.
2)   Rebus dengan 2 gelas air, selama 5-10 minit, tanpa campuran bahan lain.
3)   Biarkan sehingga suam-suam kuku kemudian diminum 2 kali sehari.
4)   Hanya untuk sekali rebusan. Buang rumput bayam yang sudah direbus, jangan diulang rebus.
5)   Sebaik-baik herba dalam periuk tanah liat atau yang lain asalkan bukan dalam periuk aluminium.
6)   Setelah merasakan gejala berkurangan, kurangkan dos pengambilan menjadi satu gelas sehari dan hentikan setelah sembuh.
Atau
       i.        Guna kesemua bahagian tumbuhan  (4 -5 pokok matang).
      ii.        Use Chinese Wolfberry (3 table spoons)/Buah Wolfberry Cina (3 susu makan).
    iii.        Gula perang  (1 sudu besar).
Cara :
a)   Masak 4 mangkuk air kedalam periuk
b)   Masukkan tumbuhan P.Peperomia, wolfberry Cina  and gula perang kedalam periuk
c)   Masak sehingga mendidih, kemudian kecilkan api.
d)   Masak dengan api perlahan sehingga tinggal 8/10 mangkuk.
e)   minum campuran ini (teh) apa bila sejuk. Di minum dua hari sekali. Kesannya boleh dilihat dalam masa seminggu. Terus di minum sehingga sembuh.  Semasa menjalani rawatan, kemungkinan mengalami mata berair

Perbandingan kajian fitokimia dan tumbuhan ethnomedicinal
Jabatan Sain tumbuhan, Universiti  Ado - Ekiti, Ekiti Nigeria. Pusat Kebangsaan  Sumber Genetik dan Bioteknologi, Perladangan Moor, Ibadan, Nigeria.

Fitokimia adalah sebatian kimia yang terbentuk semasa proses normal metabolisma tumbuhan '(Okigbo et al, 2009). Bahan kimia ini sering dirujuk sebagai metabolit sekunder di mana terdapat beberapa kelas termasuk alkaloid, flavonoid, coumarins, glikosida, damar, p polysaccharides, phenols, tannins, terpenes dan terpenoids (Okwu, 2004). Berbeza dengan sintetik farmaseutikal, ia berasaskan pada bahan tunggal kimia, kebanyakan tumbuhan ubatan menghasilkan kesan baik melalui penambahan atau tindakan sinergi beberapa bahan kimia yang bertindak pada tapak sasaran tunggal atau berbilang berkaitan dengan proses fisiologi (Okigbo et al, 2009).
Beberapa cara untuk mengekalkan keperluan manusia pada tumbuh-tumbuhan telah dikenalpasti dan dijelaskan, dan ini terdiri daripada karbohidrat, terpenoid, alkaloid, carotenoids, protein (termasuk asid amino), anthocyanins, purines dan acids nucleic, vitamin, antibodi dan pigmen tumbuhan (Finar , 2001). Dalam perubatan moden, tumbuhan digunakan sebagai sumber langsung agen terapeutik, sebagai model sebatian baru sintetik, dan sebagai penanda taksonomi bagi penemuan sebatian baru. Ia juga di gunakan sebagai bahan mentah asas untuk merungkai sebatian bahan kimia lebih kompleks separa sintetik (Akerele, 1992).  Sebatian sintesis bioaktif kimia adalah amat sukar, kerana struktur kompleks dan kos yang tinggi (Shimomura et al., 1997). Menurut Heldt (2005),
Penyaringan fitokimia dan kajian ethnomedicinal  keatas 22 tumbuhan ubatan yang tersebar di kalangan  lima belas keluarga berbeza telah dijalankan untuk mengetahui pengagihan metabolit sekunder dan penyakit yang dirawati dengan tumbuhan ini. Di dapati bahawa alkaloid, tanin dan saponin turut hadir pada kesemuanya. Hanya Peperomia pellucida (Rumput Bayam) sahaja tidak memiliki Flavonoid; lima daripada tumbuhan kekurangan terpene, sepuluh daripada nya mempunyai steroid, 11 daripada nya mempunyai glikosida jantung (cardiac glycosides)  manakala hanya empat daripada 22 mempunyai phlobatannin.
Kaji selidik keatas ethnomedicinal mendedahkan kepelbagaian penyakit manusia yang dirawat dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan ini, terdiri daripada jangkitan mata, jangkitan pernafasan, keradangan, penyakit saluran pundi kencing (urinary diseases) , demam kuning, anemia, artritis kencing manis dan disenteri. Oleh itu, kajian ini mewajarkan kepentingan etnobotani tumbuhan (ethnobotanical) dengan kehadiran metabolit sekunder, yang jika dikeluarkan (extracted), boleh membawa kepentingan dalam perubatan sintesis dadah bioaktif. Oleh itu, penemuan dari kajian ini mengesyorkan saringan lanjutan untuk mengenalpasti sebatian fotokimia khusus untuk kepentingan perubatan dalam penghasilan bioprospecting dan farmaseutikal.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 comments:

Anonymous said...

Pokok ini cantik bentuk daunnya saperti heart sudah pasti baik untuk hati....terima kasih kajian yg sangat baik menyedarkan ramai manusia kepada herba yang dijadikan Allah SWT tumbuh melata seiring dgn kejadian manusia untuk kegunaan manusia itu sendiri....

hazree said...

masa kecik2 dulu guna pokok ni buat ubat tumbuk utk legakan kegatalan lepas kena gigit pacat,lintah atau pijat...

Tips Tips Bermanfaat said...

Infonya bermanfaat. izin ya akan dijadikan referensi untuk blog saya. Kebetulan sedang cari info tentang bayam bayaman. Thanks

Anonymous said...

terima kasih di atas ilmu ini, saya minta kebenaran pos info ini di facebook ya, tq

Anonymous said...

Saya sedang cuba merawat kucing saya menggunakan jus pokok ini. Setakat ini kesannya baik. Kucing saya mengidap stomatitis. Saya gunakan jus ini untuk merawat Bengkak dlm mulutnya.

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

toknik said...

Saya mengidap diabetes type 2, dah mcm2 ubat cuba... suatu hari nampak pokok ni kat dlm pasu bunga, banyak sgt. Cabut dan buang... tapi bulan depan ada lagi. Terfikir pula mungkinkah ini penawar utk masalah diabetes saya. Maka saya cek kat google dan memang berkhasiat... lalu mencubanya... Alhamdulillahh segelas minum pagi, tengahari dah rasa sangat lega dan bertenaga segar bugar. Lalu saya terus mengamalkannya pagi dan petang... terasa macam dah xde diabetes niii. Terima kasih atas segala fakta kajian ilmiah ini. Kalau setakat cerita2 dari blog2 biasa, susah juga nak yakin.

Post a Comment