STEVIA GULA ASLI



Bunga Stevia rebaudiana.
Domain:
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Tribe:
Genus:
Stevia
Cav.

Spesis

Terdapat lebih kurang 240 spesis, termasuk:
Stevia (/ STI ː vɪə /, / STI ː vjə / atau / stɛvɪə /) dalam genus yang mempunyai kira-kira 240 spesis pokok renek herba dari keluarga bunga matahari (Asteraceae), berasal dari kawasan subtropika dan tropika, dari barat Amerika Utara hingga ke Amerika Selatan. Spesis Stevia Rebaudiana, biasanya dikenali sebagai, daun manis (sweetleaf), daun gula (sugarleaf), atau sekadar stevia, ditanam secara meluas untuk daun manisnya. Sebagai pemanis dan pengganti gula, perasa stevia mempunyai permulaan yang agak perlahan tapi tempoh manis yang lebih lama berbanding gula, walaupun ada beberapa ekstrak dari nya mungkin rasa pahit atau seperti rasa likuoris (licorice-like) selepas mengambil (aftertaste) pada kepekatan yang tinggi.
Dengan ekstrak steviol glycoside yang mempunyai sehingga 300 kali ganda  kemanisan gula, stevia telah menarik perhatian bersama dengan peningkatan permintaan untuk karbohidrat-rendah,  alternatif pemakanan rendah gula. Kerana stevia mempunyai kesan abai pada glukosa darah (blood glucose) , ia amat menarik sebagai pemanis semula jadi kepada mereka berdiet karbohidrat  terkawal (carbohydrate-controlled diets).
Keujudan stevia berbeza dari sebuah negara ke sebuah negara. Ada diantara beberapa negara, stevia telah digunakan sebagai pemanis semenjak berdekad atau berabad lama dahulu; contohnya, Jepun. Di sesetengah negara, kebimbangan terhadap kesihatan dan kontroversi politik telah menghadkan penggunaanny. Amerika Syarikat contohnya, telah mengharamkan stevia pada awal tahun 1990an, melainkan ia hanya dilabelkan sebagai diet tambahan, tetapi pada tahun 2008 ia diluluskan sebagai ekstrak tambahan pemakanan  rebaudioside A. Beberapa tahun kemudian, bilangan negara-negara yang menggunakan stevia sebagai pemanis telah meningkat berkali ganda. Pada awal bulan Disember dalam tahun 2011, stevia telah diluluskan untuk kegunaan di EU.
Sejarah dan penggunaan
Genus Stevia terdiri daripada 240 jenis spesis tumbuhan asli Amerika Selatan, Amerika Tengah, dan Mexico, ada juga beberapa spesiesnya boleh dijumpai  jauh ke utara seperti Arizona, New Mexico, dan Texas. Stevia mula dikaji oleh seorang botani dan doktor di Sepanyol,  Petrus Jacobus Stevus (Pedro Jaime Esteve 1500-1556) yang mana daripada nama keluarga ini berasal perkataan dalam bahasa Latinized stevia. Orang ramai menggunakan spesis pemanis S. Rebaudiana,  berasal dari Amerika Selatan. Daun tumbuhan stevia mempunyai 30-45 kali ganda kemanisan sucrose (gula pasir) Daunnya boleh dimakan segar, atau dimasukkan ke dalam teh dan pemakanan.
Tumbuhan ini telah digunakan secara meluas oleh penduduk Guarani selama lebih daripada 1,500 tahun, dan tumbuhan ini mempunyai sejarah yang sangat panjang penggunaannya dalam perubatan di Paraguay dan Brazil. Daun stevia pula telah digunakan secara tradisional selama beratus-ratus tahun untuk memaniskan teh tempatan, ubatan dan sebagai merawat "manisan” di Paraguay dan Brazil.
Steviol adalah satu  blok pembangunan asas glikosida manis (sweet glycosides) stevia. Struktur tepat aglycone dan glycoside yang telah disiarkan pada tahun 1955.
Pada tahun 1899, ahli botani Switzerland ia itu  Moisés Santiago Bertoni, semasa penyelidikan beliau di timur Paraguay, telah menerangkan secara terperinci tentang kemanisan tumbuhan ini. Penyelidikan terhad telah dijalankan mengenai topik ini sehingga, pada tahun 1931, dua orang ahli kimia Perancis telah memencilkan  glycosides yang memberi  rasa manis kepada stevia. Sebatian, stevioside dan rebaudioside, adalah 250-300 kali ganda semanis seperti sukrosa, pengimbang haba, pengimbang pH  dan tidak beragi (fermentable).
Pada awal tahun 1970, pemanis seperti siklamat (cyclamate) dan sakarin (saccharin) telah disyaki penyebab carcinogens. Oleh itu, Jepun mula melakukan penanaman stevia sebagai alternatif. Daun-daun tumbuhan, ekstrak cecair daun, dan steviosides bersih telah diusahakan sebagai pemanis. Pemanis stevia secara komersial pertama  Jepun telah dihasilkan oleh firma Jepun Morita Kagaku Kogyo Co, Ltd pada tahun 1971. Orang Jepun telah menggunakan stevia dalam produk makanan, minuman ringan (termasuk Coca Cola),dan penggunaan berjadual
Pengekstrakan Sebatian Pemanis
S. rebaudiana foliage
Rebaudioside A mempunyai kepahitan yang paling sedikit daripada kesemua steviol glycosides dalam tumbuhan stevia. Untuk menghasilkan Rebaudioside A secara komersial, tumbuhan stevia di keringkan  dan harus melalaui proses pengekstrakan air. Ekstrak mentah ini mengandungi  50% rebaudioside A; pelbagai molikul glycoside dipisahkan melalui teknik penghabluran  (crystallization techniques), kebiasaannya menggunakan etanol atau metanol sebagai pelarut. Ini membolehkan pengasingkan tulen rebaudioside A.
Majlis Penyelidikan Kebangsaan Kanada telah mencorakkan (patten) proses pengekstrakan sebatian manis daripada stevia melalui pengekstrakan lajur pada suhu 0-25 °C, diikuti penulinan melalui turasan-nano (nanofiltration). Satu langkah pra-rawatan turasan-mikro (microfiltration pretreatment) digunakan untuk pengekstrakan. Pembersihan (Purification) adalah melalui turasan-ultra (ultrafiltration) diikuti dengan turasan-nano (nanofiltration).
Mekanisma Tindakan
Glikosida (Glycosides)  adalah molikul yang mengandungi glukosa dan bahan-bahan lain bukan gula dipanggil  aglycones (molekul gula lain ialah polysaccharides). Penerima perasa (taste receptors) lidah bertindak balas keatas glukosa dalam glikosida – glukosa yang tinggi (rebaudioside) terasa lebih  manis berbanding dengan yang  kurang (stevioside). Sesetengah penerima (reseptor) rasa pahit lidah bertindak balas keatas aglycones.
Dalam saluran penghadaman rebaudiosides dimetabolismakan kepada stevioside. Kemudian stevioside dipecahkan menjadi glukosa dan steviol. Glukosa yang dihasilkan dari proses ini digunakan oleh bakteria dalam kolon dan bukan diserap ke dalam aliran darah. Steviol tidak dapat terus dihadamkan dalam usus, lalu dikeluarkan dari sistem pencernaan melaluii kencing atau najis.

Stevia Pemanis Pilihan


Stevia adalah herba Amerika Selatan yang telah digunakan sebagai pemanis untuk beratus-ratus tahun. Stevia sebagai penambahan yang tersangat baik untuk regimen kesihatan pesakit kencing manis dan pengamal diet kerana kandungan kalori sifarnya. Stevia juga dikenali untuk mengurangkan keinginan memakan makanan berlemak dan makanan manis, yang sangat membantu pada pen-diet.
Stevia datang dari daun tumbuhan kecil, hijau yang dikenali sebagai Stevia Raubundia. Stevia mempunyai rasa yang dikatakan sehingga 300 kali lebih manis daripada gula. Di samping menjadi baik untuk penurunan berat badan, beberapa kajian menunjukkan bahawa Stevia adalah positif dalam membanteras kedua-dua diabetes dan kanser payudara.
Ramai yang suka pemakanan manis, sama ada dari buah-buahan, sayur-sayuran, tebu, madu atau bijian. Dalam sejarah awalan manusia, gigi-manis membawa kita untuk mengumpul buah-buahan liar, madu dan cecair sap manisan daripada tumbuhan. Mesir Purba, Yunani dan Rom mendapat kepuasan (relished) dari kurma, buah ara dan anggur sebagai sumber utama kemanisan mereka. Menjelang abad ketiga SM, penternak  lebah dan pengumpul madu tempatan menjadi sumber pembekal manisan utama. Perrmulaan dua ratus tahun lalu,  tumbuhan tebu dan pemprosesan gula-tebu dan cecair manisan, secara besar-besaran membawa kepada keadaan hari ini di mana gula putih halus tersedia ada di pasar-pasar raya, dan dalam kebanyakan pemakanan proses sebagai pemanis dan penambah rasa. "Kami telah membangunkan gigi-gigi gemar manisan tanpa henti, dan ketagihan yang teruk kepada gula," kata Profesor Joan Gusow dari Universiti Columbia di New York City. Mengapa perlu kita bimbang? Meminum setin minuman ringan sarat –gula, menutup satu pertiga daripada sistem imun selama 24 jam. Satu artikel dari Readers Digest tentang gula dan kesannya keatas tubuh badan, menggunakan satu contoh sebuah bandar di Australia semasa penyebaran wabak  polio dalam tahun 1950-an, dan bagaimana seorang doktor tempatan menggalak keluarga-keluarga di bawah jagaannya untuk menahan diri daripada pengambilan gula bagi mengekalkan kekuatan sistem imun mereka. Cadangan yang mudah dan praktik ini telah menyelamatkan bandar tersebut daripada penyakit lumpuh dan trauma.
Para saintis dan penyelidik menjadi semakin bimbang dengan peningkatan kadar penggunaan gula, kerana pengaruh dan peranannya dalam kebanyakan masalah kesihatan, termasuk kerosakan gigi, kencing manis, kesempitan saluran darah (atherosclerosis), buah pinggang dan penyakit hati, obesiti, masalah jantung, rapuh tulang (osteporosis) dan pembiakan kulat (candida). Terdapat banyak bukti terkumpul bahawa gula dengan ketara mempercepatkan proses penuaan. Pengambilan gula yang tinggi mengganggu fungsi sel darah putih. William Duffy dalam bukunya 'Sugar Blues' merujuk gula sebagai racun, merosakkan kesihatan, bahan maut yang menghasilkan satu keadaan  asid berlebihan dalam badan, mengurangkan dan melesapkan  vitamin dan mineral (terutamanya Vitamin C, kalsium, fosforus, magnesium dan kalium) yang berharga dari tubuh badan. Pengambilan gula setiap hari menjadikan asid berterusan berlebihan dalam badan, ini memerlukan lebih banyak mineral untuk dihasilkan dari dalaman badan dalam usaha meneutralkan keasidan badan. Akhirnya, dalam usaha melindungi darah, amat banyak kalsium perlu diambil dari tulang dan gigi, ini menyebabkan secara umum gigi bermula reput dan lemah, dan berlebihan gula akhirnya memberi kesan kepada setiap organ tubuh  badan. Jika badan kita lemah, sistem imun kita tidak mampu untuk bertindak secara berkesan apabila dicabar oleh haba atau sejuk, nyamuk, mikrob, tekanan,dan sebagainya. Gula berlebihan melemahkan keupayaan otak untuk mengira dan mengingat.
Penyelidik L. & B. Bonvie dan D. Gate dalam bukumereka, 'Kisah stevia, cerita kemanisan luar biasa dan tipu daya' (‘The stevia story, a tale of incredible sweetness and intrigue’) menulis, "kesihatan akan lebih baik,  hanya jika pengurangan pengambilan jumlah gula-sarat kalori dalam pemakanan ". Buku ini juga menerangkan bagaimana pengeluar pemanis tiruan berterusan mencuba memenangi  hati-hati untuk pemanis sintetik. Pemanis tiruan ini, walau bagaimanapun, mempunyai kesan sampingan negatif terlalu banyak. Pada tahun 1995, Pentadbiran Dadah Persekutuan Amerika Syarikat (FDA) menerima 10,000 aduan mengenai pemanis tiruan, menyenaraikan 99 gejala termasuk ruam, sakit kepala, kemurungan, kabur penglihatan hingga buta, menggeletar dan kehilangan kawalan otot, tidak mampu tidur, hilang ingatan, pertuturan tidak jelas dan lain-lain gangguan neurologi, loya , sawan dan juga kematian. Pada lewat 60-an, Jepun menghadapi masalah pemanisan tiruan, dan mengharamkan penggunaannya. Pada tahun 1970 Institut Kesihatan Negara Jepun mula mengimport stevia sebagai pemanis, sehingga tahun 1980-an, ia telah digunakan secara meluas, dalam beratus-ratus produk pemakanan di seluruh negara. Tiga puluh tahun selepas pertama kali memperkenalkan stevia, Jepun masih menggunakan herba pemanis ini, mengimport lebih beribu tan setahun, melebihi 40% daripada pemanis pasaran adalah  berasaskan pemanis stevia. Syarikat (seperti Nestle dan Sunkist) menggunakan stevia sebagai pemanis dalam produk diproses. Coca-Cola menggunakan pemanis stevia, bukan kalori dalam minuman di Jepun. Para penyelidik  Jepun, meramalkan bahawa stevia merupakan pemanis utama negara pada masa depan, Kerana herba stevia adalah makanan semulajadi keseluruhan, ia juga mengandungi ciri-ciri lain yang baik, yang melengkapi kemanisan itu, dan mempunyai nilai besar untuk khasiat dan kesihatan. Sekolah Pergigian Hiroshima mendapati bahawa stevia sebenarnya menyekat pertumbuhan bakteria di sekitar gigi, dan bukannya memberi makan, sebagaimana gula.
Satu lagi kajian menunjukkan hubungan bermanafaat diantara stevia dan pengawalan paras gula darah, tanpa tanda-tanda tidak- bertoleransi  (intolerance) dalam 24 kes darah gula rendah luar biasa disebabkan daripada insulin berlebihan atau kekurangan makanan (hypoglycemia). Keputusan yang sama berlaku pada pesakit kencing manis. Tiada kesan merbahaya direkodkan sehingga kini, kepada mereka yang menggunakan stevia. Saintis juga menemui manafaat penggunaan stevia, termasuk penghadaman yang lebih baik, kekurangan berat badan, sebagai ubat mengurang kesesakan pulmonari (decongestant), pengatur tekanan darah, diuretik dan tonik, dan terhadap kulat (candida), keletihan mental dan fizikal.
Di China, stevia telah digunakan sebagai pemanis semejak 1985. Menurut satu kenyataan yang dibuat oleh Pengarah Bandaraya Shanghai di Institut Kesihatan Penyeliaan, bahawa "semenjak 17 tahun yang lalu tidak ada kes yang telah dicatit keatas kesan buruk dari pemanis stevia". Sedangkan Di Amerika Syarikat FDA telah menghadkan penggunaan stevia sebagai pemakanan, walau bagaimanapun, ia boleh digunakan sebagai pemakanan tambahan.Sekatan disebabkan dari kepentingan dan soalan mula timbul berkenaan keselamatan ekstrak daripada stevia; wahal, tiada kesan buruk keatas kesihatan pernah dilaporkan atau dicatitkan, termasuk di Asia, di mana tumbuhan ini digunakan secara meluas sebagai pemanis semula jadi. Di Australia, stevia boleh dijual sebagai pemakanan, sementara ekstrak komponen dari tumbuhan ini tidak dibenarkan untuk dijual
Di Amerika Selatan stevia telah digunakan beribu-ribu tahun sebagai bahan tradisional:
1. Sebagai penambah perisa dalam makanan.
2. Dengan sendirinya sebagai Teh herba, dan digunakan untuk memaniskan “Yerba mate”, iaitu minuman kegemaran masyarakat setempat (gabungan dua herba, juga mempunyai kesan penghasilan haba (
thermogenic), mengurangkan jumlah tenaga yang tersimpan sebagai lemak).
3. Penyembuhan dan penggalakkan kesihatan.
Perubatan Masyarakat dan penyelidikan
 Stevia
Berabad-abad lamanya, penduduk Guaraní dari Paraguay menggunakan stevia, yang dipanggil sebagai ka'a he'ê ("herba manis"), sebagai pemanis dalam yerba mate dan sebagai teh ubatan cardiotonic. Dalam penyelidikan semasa, kesannya keatas obesiti dan hypertension dinilai. Stevia mempunyai kesan mengabai keatas glukosa darah (blood glucose), dan dengan itu mampu meningkat toleransi glukosa (glucose tolerance);. ia amat berguna sebagai pemanis semulajadi bagi pesakit kencing manis (diabetics) dan bagi mereka yang ber-diet karbohidrat terkawal (carbohydrate-controlled diets).
Juga sebagai tonik, antikulat dan antibakteria, untuk sakit kerongkong, selsema (colds, flu), alahan, resdung kesesakan (sinus congestion), sakit kepala, keletihan, kesakitan, sakit sendi, kencing manis, keracunan makanan, mengimbangkan paras glukosa dalam darah, mengawal tekanan darah, tindakan menyokong pankreas, limpa, hati dan jantung; untuk menguatkan saraf dan sistem imun, dan secara penggunaan luaran untuk merawat luka terbakar, kudis buta, jerawat, radang kulit (eczema), dermatitis, penyakit kulit seperti kurap (psoriasis), kelumumur, terpotong dan terluka (dengan menghancurkan daun stevia dan tampalkan pada tempat luka untuk menghentikan pendarahan).
Penggunaan secara tradisional dan berterusan stevia di Amerika Selatan, menunjuk keberkesanannya dalam menjaga kesihatan dan kesejahteraan umum. Stevia adalah sumber kalium yang terbaik, mineral utama dalam penyembuhan, fungsi otot, pencernaan, kuasa minda, konduksian saraf (nerve conductivity),  keseimbangan cecair dan penghapusan sisa toksik. Stevia juga amat kaya dengan mangan (penting untuk fungsi sihat sistem kelenjar, pengeluaran hormon, dan penghantaran impuls antara saraf dan otot), dan chromium (untuk metabolisma dan penggalak fungsi insulin cekap).
Bagi mereka yang berpendapat bahawa gula cenderung memberi makan kepada yis dan lain-lain mikro-organisma, akan mendapati bahawa stevia tidak menyumbang kepada masalah ini, candida dan kulat boleh dikawal dengan mengurangkan pengambilan gula. Mengunyah sehelai atau dua daun segar atau kering stevia dapat membendung keinginan memakan makanan manisan, dan mengurangkan keinginan tembakau atau alkohol. Rasa lapar boleh diatasi dengan meminum segelas air yang mengandungi beberapa titis pati atau sirap stevia. Stevia adalah salah satu pemanis yang pesakit kencing manis boleh mengambilnya tanpa kesan mudarat. Pengamal kesihatan semulajadi mencadangkan stevia selama bertahun-tahun, bagi membantu hati mengawal tahap gula dalam darah. Mereka yang selalu menggunakan stevia  sebagai pemanis, mengatakan mereka kurang mengalami masalah selsema dan lain-lain keadaan pernafasan.
Dalam satu keratan akhbar baru-baru ini dari Oregon, Amerika Syarikat, menulis bahawa stevia menghalang kerosakan gigi dan melambatkan pembentukan plak: ia adalah pemanis sebenarnya yang baik untuk gigi! Akhbar tersebut turut melaporkan bahawa kajian telah menunjukkan stevia mempunyai potensi untuk meningkatkan kewaspadaan mental, mengurangkan keletihan, memperbaiki pencernaan, mengawal tekanan darah dan melegakan hypoglycemia.
Kegunaan Stevia
Kesihatan rambut dan Kelemumur
Pati Stevia dipercayai bermanafaat untuk kelemumur, kulit kepala kering, dan rambut kusam, kering dan nipis. Banyak pengguna mendapati rambut mereka lebih kuat, bebas kelemumur dan rambut baru bila penggunaan tetap Stevia. Hanya campurkan 3-4 titis pati Stevia ke dalam syampu biasa dan bilas seperti biasa. Juga, selepas mencuci rambut, gunakan teh stevia sebagai perapi dan bilas selepas 5 minit, dapat membantu mengekalkan warna rambut semulajadi dan menguatkannya
Diabetes
Kajian dan penyelidikan menunjukkan Stevia dapat menstabilkan tahap gula dalam darah, meningkatkan rintangan insulin, malah boleh menggalakkan pengeluaran insulin dengan menggalakkan kesihatan pankreas, menggalakkan penyerapan glukosa dalam darah, dan menghalang kandidiasis (candidiasis) - jangkitan yis kembang-biak bersama gula. Stevia adalah karbohidrat rendah gula dan rendah kalori gula alternatif. Ia juga jenis steviol glycosides yang tidak dihadamkan sistem penhadaman lalu dikumuh sebagai air kencing tanpa terkumpul di dalam badan. Kajian juga menunjukkan bahawa Stevia boleh menghalang keinginan untuk makanan manis dan berminyak atau berlemak. Meminum teh yang diperbuat dari daun Stevia hancur mentah, atau sebagai ekstrak atau bag teh dan diminum 2 atau3 kali sehari dapat membantu masalah darah luar biasa tinggi gula, biasanya dikaitkan dengan diabetes (hyperglycemia). Untukmenyediakan teh Stevia teh, panaskan – tanpa mendidih satu cawan air dan masukkan satu sudu teh daun atau satu beg teh dan dibiarkan selama 5 -7 minit. Diminum panas atau sejuk. Atau 3-4 titis ekstrak Stevia ke dalam secawan air suam atau sejuk.  Stevia juga boleh digunakan sebagai alternatif semula jadi untuk mana-mana pemanis tiruan yang digunakan.
Radang Gusi (Gingivitis)
Kajian menunjukkan bahawa ciri-ciri antibakteria Stevia dapat membantu kaviti, gingivitis, kerosakan gigi dan sakit mulut. Ia boleh menyekat pembangunan dan pembiakan organisma berjangkit  gusi dan gigi, menghalang pertumbuhan plak dan boleh meningkatkan kesihatan mulut secara keseluruhan. Orang yang telah menggunakan Stevia sebagai ubat, melaporkan penurunan ketara dalam jangkitan mulut gingivitis dan lain-lain. Hanya kumoh dengan pencuci mulut Stevia dan memberus mengguna ubat gigi dari Stevia menambah faedah. Untuk membuat pencuci mulut Stevia, tambah 3-4 titis ekstrak Stevia kedalam setengah cawan air suam atau rendamkan daun teh stevia atau uncang teh kedalam secawan air suam dan berkumur tiga hingga empat kali setiap hari terutamanya di waktu pagi dan pada waktu malam. Sebagai ubat gigi, campurkan 2 titis ekstrak Stevia ke dalam ubat gigi biasa.
Pedih ulu hati dan senak
Orang Brazil, Paraguay dan Bolivia menggunakan teh Stevia untuk melegakan sakit perut, pedih ulu hati, dan untuk meningkatkan pencernaan dan fungsi gastro-usus. Minum teh Stevia setiap kali selepas makan dapat membantu pencernaan dan melegakan pedih ulu hati dan sakit perut.
Tekanan Darah Tinggi (Hipertensi)
Beberapa kajian jangka panjang yang dilakukan sepanjang tempoh 1 hingga 2 tahun menunjukkan bahawa stevia boleh menurunkan paras tekanan darah tinggi. Hanya minum teh Stevia dua kali sehari boleh membantu menstabilkan tahap tekanan darah.
Osteoporosis
Satu kajian yang dilakukan ke atas ayam menunjukkan dengan menambah serbuk daun Stevia ke dalam makanan ayam dengan ketara meningkatkan metabolisma kalsium di dalam ayam dan menurunkan 75% kulit telur pecah. Seorang pesakit Osteoporosis menggunakan Stevia mencadangkan bahawa stevia dapat membantu menggalakkan penyerapan kalsium kedalam badan dan membantu meningkatkan kepadatan tulang. Ubat yang dicadangkan ialah penyediaan teh Alfalfa dan stevia dengan merendam setengah sudu herba Alfalfa dan Stevia selama 5-7 minit. Minum dua hingga tiga kali sehari. Menambah serbuk vitamin D kedalam teh atau mengambil makanan tambahan boleh memberi manfaat juga.
Mengurangkan Berat Badan
Penyelidikan perubatan terkini mencadangkan bahawa rendah karbohidrat, kalori dan gula Stevia memanfaatkan dalam pengurusan berat badan. Satu penyelidikan awal menunjukkan Stevia mengganggu  fungsi bahagian pangkal diencephalon yang mengawal sistem saraf autonomik (hypothalamus)dan dapat membantu penurunan berat badan dengan menyekat sensasi lapar. Hipotalamus adalah bahagian otak yang mengawal laparan, dahaga dan keletihan bersama-sama dengan fungsi lain. Aktiviti anti-glycemic dalam stevia turut mengawal paras glukosa darah yang merupakan salah satu punca utama berat badan. Stevia berfungsi sebagai tonik untuk meningkatkan tahap tenaga bagi mereka yang berjuang untuk penurunan berat badan. Ubat yang dicadangkan ialah dengan meminum satu cawan teh Stevia atau campuran 10-15 titis pati Stevia dalam satu cawan air sejuk atau suam. Minum 15 minit sebelum waktu makan.
Kedutan dan Keadaan Kulit Lain
Stevia dipercayai menjadi agen penyembuhan masalah kulit.  Aktiviti Antioksida, antibakteria dan antiseptik membantu mengatasi kekedutan (wrinkles), kecacatan kulit (blemishes), keradangan kulit (dermatitis), ekzema, wabak jerawat, parut, ruam, ruam dan bibir luka (chapped lips). Sedikit pati Stevia digunakan secara langsung keatas kulit terjejas dapat menggalakkan proses penyembuhan. Untuk meratakan kedutan, sebelum tidur, sapukan pes yang dibuat dengan menghancurkan daun Stevia atau pati cecair nya disapu rata keseluruh permukaan muka dan biarkan ia kering selama 15-20 minit. Basuh dan keringkan muka dan sapukan beberapa titis minyak kelapa dara ke muka dan biarkan semalaman untuk mendapat manafaat daripada kesan antioksidannya.
Untuk membersih dan menyegarkan bila dijadikan sebagai pes /topeng muka, kepada kulit berminyak, bersisik dan gatal, dan membantu menghilangkan jerawat,caranya;
a)    campurkan 6 sudu teh tanah liat kaolin dengan 2 sudu teh daun kering hancur stevia dan air suam untuk dijadikan sebagai krim pekat yang sekata.
b)   Jika menggunakan daun segar, sukatannya 5kali ganda jumlah tersebut.
c)   Sapu merata dan tebal dimuka. Apa bila kering topeng akan meninggalkan kesan seperti ukiran dimuka.
d)   Basuh muka apabila topeng kering. Stevia mendatangkan kesan tegang dan melembutkan kulit, melicinkan kedutan dan menghilangkan parut dan kudis.
Kegunaan & Keberkesanan STEVIA
Stevia digunakan sebagai bantuan berat badan (weight loss); untuk merawat kencing manis (diabetes), tekanan darah tinggi (high blood pressure) dan pedih ulu hati (heartburn); untuk merendahkan tahap asid urik; untuk mencegah kehamilan; dan untuk meningkatkan kekuatan pengecutan otot yang mengepam darah dari jantung.
Dalam makanan, stevia digunakan sebagai pemanis tanpa kalori dan penambah perisa. Stevia pada asalnya boleh didapati sebagai "tambahan diet" di Amerika Syarikat dan tidak dibenarkan sebagai "bahan tambahan makanan" sehingga 2008. Apabila Pentadbiran Makanan dan Dadah persekutuan (FDA) mengistiharkan secara umum, ia diiktiraf sebagai Selamat (GRAS) bagi rebaudioside A, salah satu bahan kimia dalam stevia yang menjadikan ia manis. Stevia juga didapati sebagai pemanis di Jepun, Korea Selatan, Malaysia, Taiwan, Rusia, Israel, Mexico, Paraguay, Uruguay, Venezuela, Columbia, Brazil, dan Argentina.
  • Tekanan darah tinggi: Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan 750-1500 mg sehari stevioside, sebatian kimia dalam stevia, mengurangkan tekanan darah sistolik (nombor atasan dalam bacaan tekanan darah) dengan 10-14 mmHg dan tekanan darah diastolik (nombor terendah) dengan 6 -14 mmHg dalam masa satu minggu mula rawatan. Walau bagaimanapun, kajian lain menunjukkan bahawa pengambilan stevioside dalam dos 15 mg per kg sehari tidak ketara pengurangan tekanan darah pada pesakit tekanan darah tinggi ringan.
  • Diabetes: Penyelidikan awal menunjukkan bahawa 1000 mg setiap hari stevioside, sebatian kimia dalam stevia, dapat mengurangkan tahap gula darah (blood sugar levels) selepas pengambilan makanan sebanyak 18% pada mereka mengalami diabetes jenis 2 (type 2 diabetes). Walau bagaimanapun, kajian lain menunjukkan bahawa pengambilan 250 mg stevioside tiga kali sehari tidak ketara sangat mempengaruhi tahap gula darah atau HbA1c (ukuran paras gula darah dari masa ke masa) selepas tiga bulan rawatan bagi diabete jenis 1 atau s jenis 2.
  • Mencegah kehamilan.
  • Pedih ulu hati.
  • Mengurang berat badan.
  • Menghalang kehilangan Air (Water retention).
  • Masalah jantung. Heart problems.
Ciri-ciri Ubatan Dari Stevia Rebaudiana Bert
Di sebalik kegemilangan Stevia perolehi sebagai pemanis bebas kalori dan penambah perisa, ia mengandungi pelbagai juzuk selain steviosides dan rebaudiosides. Ini termasuk nutrien yang dinyatakan di atas dan kebaikan sterol, triterpenes, flavonoid, tanin, dan minyak terkaya meruap (volatile oil) yang terdiri daripada kadar kaya aromatik, aldehyde, monoterpenes dan sesquiterpenes. Ini dan juzuk yang lain-lain, yang perlu dikenali, mungkin mempunyai beberapa kesan fisiologi ke atas manusia dengan itu dapat membantu menjelaskan beberapa kegunaan yang telah dilaporkan sifat terapeutiknya. Stevia mengandungi ciri-ciri perubatan,  Jika menggunakan persediaan tumbuhan sebenarnya (bukan Stevioside), maka  anda mungkin menikmati faedah selain daripada merendahkan kalori. Kajian saintifik menunjukkan kemanafaatan nya dalam mengawal paras gula darah, membawa paras itu ke julat normal. Ia juga digunakan sebagai pembantu pencernaan. Sebagai produk penjagaan kulit, ia telah digunakan untuk membersihkan parut, menegangkan kulit untuk menghapuskan kedut, untuk menyembuhkan sakit mulut dan untuk merawat pelbagai luka. Ia juga telah digunakan untuk merawat ekzema, seborrhea dan dermatitis.
Kimia tumbuhan yang ditemui dalam Stevia Rebaudiana:
Apigenin-4'-o-beta-d-glukosida, austroinulin, avicularin, beta-sitosterol, asid caffeic, campesterol, caryophyllene, centaureidin, asid chlorogenic, klorofil, cosmosiin, cynaroside, daucosterol, glikosida diterpene, dulcosides AB, foeniculin, formik asid, asid gibberellic, gibberellin, indole-3-asetonitril, isoquercitrin, isosteviol, jhanol, kaempferol-3-o-rhamnoside, kaurene, lupeol, luteolin-7-o-glukosida, polystachoside, quercetin, quercitrin, rebaudioside AF, scopoletin, sterebin Hijrah, steviol, steviolbioside, steviolmonoside, stevioside, stevioside a-3, stigmasterol, umbelliferone, xantofil
1)     Apigenin-4'-o-beta-d-glucoside,
2)     austroinulin,
3)     avicularin,
4)     beta-sitosterol,
5)      caffeic acid,
6)     campesterol,
7)     caryophyllene,
8)     centaureidin,
9)      chlorogenic acid,
10) chlorophyll,
11) cosmosiin,
12) cynaroside,
13) daucosterol,
14) diterpene glycosides,
15) dulcosides A-B, foeniculin,
16) formic acid,
17) gibberellic acid,
18) gibberellin,
19) indole-3-acetonitrile,
20) isoquercitrin,
21)  isosteviol,
22) jhanol,
23) kaempferol-3-o-rhamnoside,
24) kaurene,
25)  lupeol,
26)  luteolin-7-o-glucoside,
27)  polystachoside,
28) quercetin,
29) quercitrin,
30) rebaudioside A-F,
31) scopoletin,
32)  sterebin A-H,
33) steviol,
34) steviolbioside,
35) steviolmonoside,
36) stevioside,
37) stevioside a-3,
38) stigmasterol,
39) umbelliferone,
40) xanthophylls
Tindakan Masalah Darah Luar Biasa Tinggi Gula (Hypoglycaemic):
Berkemungkinan dari kehadiran steviosides dengan sendirinya menghasilkan berpuluh-puluh ujikaji  and pemerhatian berbanding pendapat theory (empirical) dan lapuran terkawal tindakan hipoglisemik. Stevia amat membantu hipoglisemia dan kencing manis kerana ia menyuburkan pankreas dan dengan itu membantu memulihkan fungsi normal. Oviedo, et.al., melaporkan kejatuhan 35.2% dalam tahap normal darah gula 6-8 jam selepas pengambilan ekstrak daun Stevia. Penkaji lain juga telah melaporkan trend yang sama keatas manusia dan haiwan ujikaji. Keputusanseperti ini  telah membawa pakar perubatan di Paraguay untuk menetapkan teh daun Stevia dalam rawatan diabetes. Begitu juga, di Brazil, teh Stevia dan kapsul Stevia secara rasmi diluluskan untuk dijual untuk rawatan diabetes. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diambil perhatian bahawa Stevia tidak merendahkan paras glukosa darah pada mereka yang normal. Dalam satu kajian, tikus telah diberi makan ekstrak mentah daun Stevia selama 56 hari pada kadar 0,5-1,0 gram ekstrak sehari. Satu lagi pasukan saintis replika prosedur ini.
Tindakan kardiovaskular:
Satu uji-kajian terbaik  telah dilakukan terhadap kesan Stevia dan stevioside keatas fungsi kardiovaskular manusia dan haiwan. Diantara kerja-kerjanya adalah hanya mencari  kemungkinan ketoksikan, manakala sebahagian lagi menyiasat kemungkinan tindakan terapeutik. Dalam kedua-dua kes, tiada sebarang ciri-ciri ketara ditemui. Apabila semua tindakan di diperhatikan dalam suatu masa, adalah ia hampir sentiasa menjurus kepada sedikit tekanan darah rendah arteri pada dos rendah dan normal, berubah sedikit pada peningkatan pada tekanan arteri dalam dos yang tinggi. Penemuan yang paling aneh adalah tindakan dos bergantung pada denyutan jantung, dengan sedikit peningkatan yang terdapat pada dos yang lebih rendah, berubah kepada penurunan ringan pada dos yang lebih tinggi. Dalam contoh kedua-duanya adalah hasil yang luar biasa, dan adalah amat meragukan bahawa manusia akan mengalami apa-apa kesan pada dos yang biasa. Penggunaan jangka panjang Stevia mungkin mempunyai tindakan cardiotonic, yang akan menghasilkan pengukuhan ringan jantung dan sistem vaskular
Tindakan pencernaan Tonik:
Dalam kesusasteraan  Brazil, kedudukan Stevia tinggi, setaraf dengan senarai nama tumbuh-tumbuhan yang digunakan selama berabad-abad oleh kaum asli "gauchos" dari dataran selatan untuk memaniskan rasa pahit persiapan perubatan yang digunakan dalam budaya nomad. Melalui banyak percubaan, masyarakat asli ini belajar bahawa Stevia adalah sumbangan penting bagi pencernaan yang lebih baik, dan ia memperbaiki fungsi keseluruhan gastro-usus. Begitu juga, semenjak diperkenalkan di China, teh Stevia, disediakan secara panas atau sejuk, digunakan sebagai merendah kalori, pemanis teh, sebagai perangsang selera, sebagai pembantu pencernaan, sebagai bantuan pengurusan berat badan, dan awet muda.
Kesan keatas Kulit:
Salah satu sifat dari ekstrak cecair Stevia yang belum dikaji siasat adalah keupayaan merawat dan membersih masalah kulit. Penduduk kaum Amerika Selatan yang tinggal di Paraguay dan Bolivia “Guarani” dan mereka  yang biasa dengan Stevia mengatakan ia berkesan untuk jerawat, kulit berminyak (seborrhea), keradangan kulit (dermatitis), keradangan akut kulit (eczema), meletak secara langsung ketempat terpotong dan luka, menyembuh lebih cepat, tanpa parut (Rawatan ini mungkin terasa sedikit kesakitan beberapa saat, kemudian dengan ketara kesakitan menghilang selepas itu). Krim dan ekstrak stevia juga dikatakan dapat melicinkan kulit dan menjadi lembut untuk disentuh. Peraturan pelabelan semasa FDA memaksa pembekal di  A.S melabelkan Stevia sebagai sesuatu yang selain dari pemanis; disebabkan dari kesan penenang kepada kulit maka ia telah menjadi alternatif kegunaan paling kerap digunakan. Stevia juga dikenali kerana sifat nya membuat kulit bersinar dan tegang, dan ini telah diguna pakai secara meluas dalam beberapa produk komersial untuk kulit tegang atau produk anti-kekedutan.
Anti-hipertensi:
Satu kajian selama setahun, secara rawak dan pemberian secara terkawal (placebo-controlled )keatas seramai 106 individu yang menghadapi tekanan darah tinggi di uji menggunakan stevia untuk mengurangkan tekanan darah tinggi. Purata  tekanan darah pada awal kajian adalah kira-kira 166 / 102. Pada akhir kajian, ini telah jatuh kepada 153/90, peningkatan cukup besar walaupun agak tidak mencukupi. Sebaliknya, tiada pengurangan ketara didapati pada kumpulan plasebo.
Masalah Stevia
Bagi penggemar stevia, mereka berhujah; herba ini telah diguna-pakai tanpa kemudaratan di banyak bahagian dunia selama bertahun-tahun. Tiada sebarang laporan kesan buruk timbul selama 30 tahun penggunaan misalnya di Jepun,
 "Tetapi pengambilan stevia oleh orang-orang  Jepun tidak dalam jumlah yang besar," catat Douglas Kinghorn, profesor farmakognosi /pharmacognosy (kajian ubat-ubatan dari tumbuh-tumbuhan) dari Universiti Illinois di Chicago.
"Di Amerika Syarikat, kami suka berlebihan," tambah Toksikologi, Ryan Huxtable dari Universiti Arizona di Tucson. "maka sebilangan besar orang di sini mungkin mengambil dalam jumlah yang lebih besar." 
Berikut adalah apa yang mendatangkan masalah kepada toxicologists:
*       Masalah pembiakan: Stevioside "seolah-olah memberi kesan kepada sistem organ pembiak, saintis Eropah menyimpulkan pada tahun lepas. Apabila tikus jantan diberi makan stevioside pada dos yang tinggi selama 22 bulan, pengeluaran sperma berkurangan, sepasang kelenjar terletak di sebelah pundi kencing lelaki (yang menghasilkan cecair air mani) merosot, dan terdapat peningkatan dalam proliferasi sel dalam buah zakar, yang boleh menyebabkan ketidaksuburan atau masalah-masalah lain. Dan apabila hamsters betina diberi makan sejumlah besar dari stevioside dipanggil steviol, ia menyebabkan bilangan anak berkurangan.
*       Kanser: Dalam makmal, steviol boleh ditukar menjadi sebatian mutagen, yang boleh menggalakkan kanser penyebab mutasi dalam bahan genetik sel (DNA). "Kita tidak tahu jika penukaran dari stevioside kepada steviol kepada mutagen boleh berlaku pada manusia," kata Huxtable. "Ia mungkin isu kecil, tetapi ia jelas perlu diselesaikan."
*       Metabolisma tenaga:  Jumlah stevioside yang sangat besar boleh mengganggu penyerapan karbohidrat dalam haiwan dan mengganggu penukaran makanan kepada tenaga dalam sel. "Ini mungkin kebimbangan tertentu untuk kanak-kanak," kata Huxtable.
*       Pada dasarnya: Jika penggunaan stevia tidak berterusan (secawan dua teh sehari, contohnya), ia bukan satu ancaman besar. Tetapi jika stevia telah dipasarkan secara meluas dan digunakan dalam minuman-minuman ringan dan soda diet, ini akan digunakan oleh berjuta-juta orang. Dan yang mungkin menimbulkan ancaman kesihatan awam."Pesanan yang hendak dibawa pulang adalah hanya kita tidak cukup tahu," kata Huxtable.
Penilaian Kekarsinogenan daripada Stevioside Pada Tikus
Diterbitkan dalam Toksikologi Makanan dan Kimia 1997
Kajian ini telah dilakukan oleh Dr K. Toyoda dan rakan-rakan, dari Bahagian Patologi, Institut Sains Kesihatan di Tokyo, Jepun. Untuk tempoh 104 minggu (dua tahun), tiga kumpulan makmal tikus - 50 jantan dan 50 betina - telah diuji. Satu kumpulan menerima stevioside dalam kepekatan 2.5 peratus dari diet harian; kumpulan kedua menerima kepekatan yang membentuk 5 peratus dari dietnya. Kumpulan ketiga, diletakkan sebagai kempulan kawalan, tidak menerima stevoiside.
Tikus yang menerima stevioside timbang beratnya  kurang daripada kumpulan kawalan. Memandangkan stevioside tidak mempunyai kalori. Apabila organ-organ dan tisu tikus ini diperiksa di bawah mikroskop, hampir terdapat tiada perbezaan diantara yang telah diberikan dengan stevia dan dengan yang tidak. Satu perbezaan menarik, bagaimanapun, adalah bahawa tikus betina yang mengambil stevioside mempunyai insiden penurunan tumor payudara, manakala ltikus jantan melihatkan keadaan amat rendah kerosakan buah pinggang. Para penyelidik menyatakan, "Ini menyimpulkan bahawa stevioside bukan karsinogenik dalam tikus di bawah keadaan uji-kaji yang dijelaskan."
Stevia: TOKSIK ATAU lazat: Kesihatan dan keselamatan
Satu kajian 1985 melaporkan bahawa steviol, hasil pecahan produk dari stevioside dan rebaudioside (dua daripada steviol glycosides pemanis dalam daun stevia), penyebab  kehadiran mutagen pada ekstrak hati dari tikus yang di pra-rawat (pretreated) dengan campuran-PCB. Walau bagaimanapun,  penemuan ini telah dikritik atas alasan prosedur, bahawa data telah diselewengkan (mishandled) sehingga air sulingan turut dikatakan sebagai mutagenic. Pada tahun berikutnya, bioassai  (bioassay), sel kultur dan haiwan kajian menunjukan keputusan yang bercampur dari segi toksikologi dan kesan buruk juzuk stevia. Terdapat laporan bahawa steviol dan stevioside adalah mutagen yang lemah, dan sebahagian besar kajian menunjukkan ketiadaan kesan merbahaya. Dalam kajian 2008, 14 daripada 16 kajian yang dipetik menunjukkan tiada aktiviti genotoksik dari stevioside, dan 11 daripada 15 kajian menunjukkan tiada aktiviti genotoksik dari steviol, dan tiada kajian menunjukkan genotoxicity dari rebaudioside A.  Maka tiada bukti dari juzuk stevia yang menyebabkan kanser atau kecacatan kelahiran telah ditemui .
Berkaitan kencing manis (diabetes), kajian menunjukkan stevia mempunyai kesan menggalak (revitalizing) keatas sel dari pankreas, memperbaiki sensitiviti insulin (insulin sensitivity) pada tikus, dan berkemungkinan juga menggalak pengeluaran insulin tambahan, membantu menterbalikkan diabetes dan sindrom metabolik. Pengambilan Stevia sebelum makan mengurangkan dengan ketara paras insulin setelah makan siang (postprandial) berbanding dengan kedua-dua aspartame dan sukrosa. Satu kajian ulasan 2011 merumuskan pemanis stevia mungkin akan memberi manfaat kepada pesakit kencing manis.
Kajian awal keatas manusia menunjukkan stevia dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, walaupun kajian lain menunjukkan ia tidak mempunyai kesan ke atas hipertensi. Malah, berjuta-juta rakyat Jepun menggunakan stevia selama lebih tiga puluh tahun dengan tiada kesan yang dilaporkan atau diketahui memudaratkan. Begitu juga, daun stevia telah digunakan selama berabad-abad di Amerika Selatan, merangkumi berbilang generasi dalam tradisi ethnomedical sebagai rawatan untuk diabetes mellitus type 2.
Dalam tahun 2006, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melakukan penilaian teliti  keatas kajian stevioside dan steviols  yang dijalankan ke atas haiwan dan manusia, dan membuat kesimpulan "stevioside dan rebaudioside A bukan  genotoksik secara in vitro atau in vivo dan genotoxicity steviol dan beberapa hasil dari (derivative) oksidatif in vitro tidak terdapat pada in-vivo. Laporan itu juga mendapati tiada bukti aktiviti karsinogen (carcinogenic). Tambahan pula, laporan itu menyatakan "stevioside menunjukkan beberapa bukti kesan pharmacological  keatas pesakit yang mengalami hypertension atau kencing manis jenis 2 (diabetes mellitus type 2)”, tetapi menyimpulkan kajian lanjut diperlukan untuk menentukan dos yang betul.  Jawatankuasa Pakar Pemakanan, Bersama Pertubuhan Kesihatan Sedunia (The WHO's Joint Experts Committee on Food Additives) telah meluluskan, berdasarkan kajian jangka panjang, satu pengambilan harian (acceptable daily intake) dari steviol glycoside sehingga 4 miligram per kilogram berat badan.
Permulaan pada tahun 2009 di Amerika Syarikat, pihak FDA menganggap "Rebiana (rebaudioside A) Secara umumnya diiktiraf Sebagai Selamat (Generally Recognized As Safe (GRAS)". Berdasarkan pada ukuran ketoksikan, yang boleh digambarkan sebagai dos median maut (median lethal dose or LD50), satu laporan yang dikemukakan kepada dokumen FDA "yang diperhatikan nilai LD50 adalah 5,2 g/kg bw untuk hamsters jantani dan 6.1 g/kg bw untuk hamsters betina" Laporan itu termasuk senarai terperinci kajian rujukan, antarabangsa, dan analisis kimia.
Dua kajian dalam tahun 2010 mendapati tiada perlu kebimbangan keatas kesihatan dari stevia atau ekstrak pemanis dari nya. Di samping itu, satu kajian 2009 kajian mendapati bahawa sebatian stevioside dan yang berkaitan mempunyai anti-hyperglycemic, anti-hypertensive, anti-radang (anti-inflammatory), anti-ketumbuhan (anti-tumor), anti-cirit-birit (anti-diarrheal), diuretic, dan tindakan  immunomodulatory.
Pihak Berkuasa Keselamatan Makanan Eropah (European Food Safety Authority) menilai keselamatan steviol glycosides, dari ekstrak daun tumbuhan Stevia Rebaudiana Bertoni, sebagai pemanis dan menyatakan pendapatnya pada 10 Mac 2010. Pihak Berkuasa menubuhkan jadual Pengambilan harian yang diterima (Acceptable Daily Intake (ADI) untuk steviol glycosides, dinyatakan sebagai setara steviol, dari 4 mg/kg berat badan / hari. Pada 11 November 2011, Suruhanjaya Eropah membenarkan penggunaan steviol glycosides sebagai bahan tambahan makanan, mewujudkan tahap maksimum kandungan untuk pelbagai jenis makanan dan minuman.
Isu Sebenar dalam Persaingan Stevia
Jika mengikut "urutan sejarah Stevia "(Stevia Chronicles)" dalam beberapa masa sebelum ini, terdapat satu ketika dimana Stevia pernah di haramkan. Apakah yang dikatakan merbahaya dalam penggunaan stevia? Adalah amat sukar untuk mendedahkan apa-apa keterangan yang sebenar tentang kemudaratannya.
Dalam bukunya Stevia Sweet Resipi oleh Jeffrey Goettemoeller menulis mengenai keselamatan stevia: "Stevia telah banyak  menjalani pelbagai ujian ketoksikan. Tidak satu dari ujian ini menunjukkan kesan merbahaya. Ujian sebenarnya adalah penggunaan berterusan berabad-abad oleh pribumi Amerika Selatan. Di samping itu, beribu-ribu tan ekstrak stevia telah digunakan semenjak 20 tahun yang lalu di kebanyakan negara dengan tiada kesan buruk yang dilaporkan. "
Dalam Buku Masakan Stevia, oleh Ray Sahelian, MD, Di tulis: "Stevia telah digunakan sebagai bahan pemanis dalam makanan dan minuman oleh pribumi Amerika Selatan selama berabad-abad lamanya, dan tiada laporan ketoksikan daripada penggunaan tumbuhan ini (Suttajit, 1993). Stevia telah ditambah kedalam beberapa jenis produk makanan di Jepun sejak pertengahan tahun 1970-an. Tiada tanda-tanda kesan sampingan ketara dilaporkan sehingga kini, setelah lebih daripada 20 tahun penggunaan. Begitu juga, tiada sebarang laporan tindakan memudarat stevia telah dilaporkan di Amerika Syarikat. "
Dalam buku yang sama, terdapat satu kajian terbaru kemungkinan kesan karsinogen (menyebabkan kanser) stevia pada tikus. Dalam satu kajian 1997 yang dijalankan oleh Institut Kebangsaan Sains Kesihatan di Tokyo, Jepun, satu kesimpulan telah diambil, bahawa stevia tidak mengandungi kesan sampingan ke atas tikus uji kaji.
Berikutan dari penyelidikan meluas, Dr Daniel Mowrey MD, seorang Herbalis dan saintis terkenal, mengatakan: "Ujian keselamatan terperinci telah dijalankan oleh orang Jepun semasa melakukan penilaian keatas Stevia sebagai ejen pemanis. kemungkinan beberapa bahan pernah menghasilkan keputusan negatif  berterusan dalam ujian ketoksikan seperti mana Stevia. Hampir kesemua ujian ketoksikan yang mampu terfikir telah djalankan keatas ekstrak Stevia [kepekatan] atau stevioside pada sesuatu masa. Keputusannya sentiasa negatif. Tiada keganjilan pada perubahan berat, pengambilan pemakanan, ciri-ciri sel atau membran, penggunaan enzim dan substrat, atau ciri-ciri kromosom. Tiada kanser, tiada kecacatan kelahiran, tiada kesan akut dan kesan kronik yang tidak diingini. Tiada apa-apa. "
Di Amerika Syarikat, Rob McCaleb, Presiden Yayasan Penyelidikan Herba, beranggapan amat ironi bagi pihak FDA berterusan memusuhi stevia (yang dia gelar 'peperangan herba'). Dalam laporan di laman web Yayasan beliau menyatakan stevia berterusan dibawa amaran mengimport FDA semejak 1991, sedangkan " menurut HRF, sebenarnya, para saintis, dan puluhan juta pengguna di seluruh dunia, terutama di Jepun, mengesahkan herba ini selamat. "
Mungkin bukan kerana keselamatan nama stevia, tetapi kemanisannya yang merupakan punca sebenarnya, sebagaimana  McCaleb menjelaskan selanjutnya. Jika stevia mempunyai potensi untuk menjadi terkenal disebabkan bukan kalori pemanis (non-caloric sweetener), maka apakah akan terjadi kepada beberapa produk lain pada masa ini yang ada di pasaran?
 McCaleb berkata, "Itu lah masalahnya, kelihatan seperti, kerana seseorang (FDA tidak mengatakan siapa, tetapi ia adalah sebuah syarikat gergasi) tidak mahu stevia berada di pasaran, dan menyakinkan FDA untuk mengharamkan nya. Menggunakan aktar 1994 Diet Kesihatan Tambahan dan Pendidikan telah bertindak memaksa pihak FDA membenarkan stevia sebagai diet makanan tambahan. Pihak agensi FDA masih menetapkan stevia sebagai bahan haram dalam pemakanan, ini  meletakkan mereka dalam kedudukan janggal dengan mengatakan ia adalah selamat jika dilabelkan sebagai tambahan, tetapi tidak apabila dijual dalam atau sebagai makanan.
Kebimbangan Contraceptive?
Dalam tahun 1968 Profesor Joseph Kuc , ahli Purdue University jabatan biokimia, melakukan kajian terhadap tikus untuk melihat jika stevia mempunyai apa-apa kesan kontraseptif. Dilaksanakan bersama ahli fakulti dari Universiti Republik Montevideo, kajian ini didorong dengan khabar angin bahawa kaum wanita India Amerika Selatan menggunakan herba bagi tujuan perancangan keluarga. Harus diperhatikan bahawa penyelidik tidak mendapat salinan kesimpulan kajian ini.
Kajian Joseph Kuc melibatkan kepekatan sangat tinggi - dos sepuluh mililiter ditadbir pada kira-kira 20 minit - campuran diperolehi dengan pengeringan serbuk dan merebus bukan hanya daunnya, tetapi bahan dari tumbuhan stevia yang lazimnya tidak boleh dimakan. Cecair ini menggantikan air minuman haiwan, dan telah diberikan pada kadar yang sama dengan minuman seseorang 2.5 kuart cecair dalam kurang daripada setengah jam. Kajian ini juga menggunakan tahap hanya satu dos. Biasanya, kesan biologi (seperti apa Joseph Kuc melaporkan) akan ditunjukkan dengan mengguna pelbagai dos untuk menubuhkan apa yang dikenali sebagai hubungan dos-gerak balas.
Joseph Kuc mengakui bahawa kajian "benar-benar perlu diulang i" (seperti mana  semua penyelidikan, pada pendapat beliau, perlu "diperiksa dan disemak semula" untuk menentukan sama ada ia mampu "berdiri ujian masa"). Beliau turut mengakui bahawa penemuan ini, dengan sendirinya tidak membentuk satu sebab penting untuk menjaga stevia luar pasaran Amerika Syarikat (AS).
Joseph Kuc turut menyatakan: bahawa kesan pada tikus tidak semestinya dialami oleh orang - seperti yang ditunjukkan dengan kekurangan korelasi diantara keputusan penyelidikan tikus dan kadar kelahiran di kalangan pengguna biasa stevia. Seperti yang dinyatakan dalam petisyen Lipton kepada FDA, "... jika kesan pembiakan dalam tikus adalah benar dan boleh mendatangkan kesan (extrapolated) kepada manusia, maka orang ramai akan berpendapat bahawa akan terjadinya jumlah anak-anak yang sangat sedikit dalam beberapa kawasan di Paraguay."
Apakah Kesan sampingan & Keselamatan Stevia?
Tiada kesan sampingan dilaporkan apabila diambil Stevia secara sederhana. Berdasarkan intensif penyelidikan global dan laporan saintifik, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) PBB dan Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat telah meluluskan penggunaan steviol glycosides sebagai selamat dan memperakui pengambilan harian sebanyak 4mg setiap kg berat badan. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil ubatan diabetes atau tekanan darah tinggi, disebabkan kerana kandungan aktiviti anti-glisemik dan anti-hipertensi pengambilan stevia haruslah diselia penggunaannya. Jika anda hamil atau menyusukan, berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan Stevia sebagai rawatan.
Sesetengah orang yang mengambil stevia atau stevioside boleh mengalami kembung  (bloating) atau loya (nausea). Ada yang melaporkan perasaan pening (dizziness), sakit otot (muscle pain), dan kebas
Langkah berjaga-jaga Khas & Amaran:
Mengandung dan penyusuan: Tidak banyak yang  diketahui tentang penggunaan stevia semasa mengandung dan penyusuan. Sentiasalah berjaga-jaga dan elak penggunaannya jika merasa ragu
Alahan/Allergy  kepada tumbuhan ragweed dan tanaman yang berkaitan: Stevia mungkin menyebabkan reaksi alahan pada mereka yang sensitif kepada keluarga Asteraceae / Compositae tumbuhan. Ini termasuk keluarga ragweed, kekwa (chrysanthemums),, marigolds, daisies, dan banyak tumbuhan lain.
Diabetes: Ada beberapa penyelidik yang sedang mencadangkan bahawa sesetengah bahan kimia yang terkandung dalam stevia mungkin menurunkan tahap gula dalam darah dan ini boleh mengganggu kawalan gula darah. Walau bagaimanapun, para penyelidik lain tidak bersetuju. Jika seseorang itu terkena diabetes dan mengambil stevia atau mana-mana kandungan pemanis, pantaulah paras gula darah dengan teliti dan laporkan hasil penemuan kepada doktor kesihatan anda.
Tekanan Darah Rendah: Terdapat beberapa bukti, walaupun tidak muktamad, bahawa sesetengah bahan kimia di dalam stevia boleh menurunkan tekanan darah. Terdapat kebimbangan bahawa bahan kimia ini mungkin menyebabkan tekanan darah jatuh terlalu rendah bagi mereka yang mempunyai tekanan darah rendah. Dapatkan nasihat doktor kesihatan anda sebelum mengambil stevia atau hasil pemanis nya, jika anda mempunyai tekanan darah rendah.
·       Litium bertindak balas dengan STEVIA
Stevia mempunyai kesan seperti pil air atau "diuretik." Mengambil litium boleh mengurangkan stevia dalam tubuh. Peningkatan tahap litium dalam badan dan boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius. Berbincang doktor kesihatan anda sebelum menggunakan produk ini jika anda mengambil litium. Dos litium anda mungkin perlu ditukar
·       Ubat-ubatan diabetes bertindak balas dengan STEVIA
Stevia boleh mengurangkan gula dalam darah pada mereka yang diabetes jenis 2. Ubat diabetes juga digunakan untuk mengurangkan gula dalam darah. Pengambilan stevia bersama dengan ubat diabetes mungkin menyebabkan paras gula darah akan jatuh terlalu rendah. Pantau gula darah anda dengan pasti. Dos ubat kencing manis anda mungkin perlu ditukar.
Beberapa jenis ubatan digunakan untuk kencing manis termasuk glimepiride(Amaryl), glyburide (DiaBeta, Glynase PresTab, Micronase), insulin, pioglitazone (Actos), rosiglitazone (Avandia), chlorpropamide (Diabinese), Glipizide (Glucotrol), tolbutamide (Orinase), dan lain-lain .
·      Ubat-ubatan untuk tekanan darah tinggi (ubat Antihypertensive) bertindak balas dengan STEVIA
Stevia dapat mengurangkan tekanan darah pada sesetengah orang. Pengambilan stevia bersama-sama dengan ubat-ubatan yang digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi mungkin menyebabkan tekanan darah jatuh hingga terlalu rendah. Walau bagaimanapun, sehingga kini adakah ia perlu menjadi kebimbangan besar. Jangan mengambil terlalu banyak stevia jika anda mengambil ubat-ubatan untuk tekanan darah tinggi.
Beberapa ubat-ubatan untuk tekanan darah tinggi termasuk Captopril (Capoten), enalapril (Vasotec), losartan (Cozaar), valsartan (Diovan), diltiazem (Cardizem), Amlodipine (Norvasc), hydrochlorothiazide (HydroDIURIL), furosemide (Lasix), dan lain-lain lagi .
Dos/sukatan STEVIA
Dos sesuai stevia bergantung kepada beberapa faktor seperti umur, kesihatan pengguna, dan beberapa syarat lain. Pada masa ini tidak ada maklumat saintifik untuk menentukan dos sesuai stevia. Perlu diingat bahawa produk semula jadi tidak semestinya sentiasa selamat dan dos adalah penting. Ikut arahan yang dicadangkan pada label produk dan berjumpa dengan ahli farmasi atau doktor sebelum mengguna.
kajian keatas Aktiviti Antibakteria, Analisa Fitokimia Stevia Rebaudiana (bert.) kepentingan Bebas Kalori Bio-manisan
Stevia Rebaudiana adalah tumbuhan herba tersohor dengan rasa daun yang sangat menyegarkan lagi  manis dan amat kaya dengan akitviti kesihatan. Herba tumbuhan ini kaya dengan nutrisi yang, mengandungi sejumlah besar protein, kalsium, fosforus, natrium, magnesium, zink, rutin, vitamin A, vitamin C dan lain-lain nutrisi, tetapi tidak mempunyai nilai kalori. Terdapat enam ekstrak pelarut dari daunnya, tiga ekstrak pelarut dari bunga nya, adalah kelebihan untuk aktiviti antibakteria In-vitro terhadap bakteria patogenik seperti Bacillus subtilis, Klebsiella pneumonia, Proteus vulgaris, Streptococcus pneumoniae, Staphylococcus aureus dan Pseudomonas fluorescence, zon perencatan dibandingkan dengan antibiotik standard yang berbeza. Saringan Fitokimia keatas ekstrak mentah mendedahkan kehadiran sebatian sekunder seperti alkaloid, flavonids, steroid, tanin dan fenol. Ekstrak pelarut organik bunga adalah sangat aktif terhadap kotoran bakteria yang diuji, apabila dibandingkan dengan ekstrak dari daun. Antara keseluruhan ekstrak, ekstrak bunga petroleum eter menunjukkan aktiviti yang paling tinggi (11-13 mm zon perencatan) pada semua organisma diuji. Ekstrak daun dan bunga petroleum eter memberikan nilai tersangat rendah MIC . Ekstrak bunga Petroleum eter memberikan nilai terendah MIC (0,390-1,562 μg / ml) terhadap semua bakteria yang diasingkan untuk diuji.
Kehadiran beberapa metabolit sekunder yang dilaporkan dari daun seperti Eudesmanoids, isoflavon glikosida dan minyak pati boleh menjadi punca aktiviti antibakteria tumbuhan.  Ini dapat dijelaskan dari pembacaan, fenol , tannin , terpenoids .




Rajah: 1: aktiviti antibakteria ekstrak daun dan bunga tumbuhan S.rebaudiana ditanam di bidang.
A. Aktiviti antibakteria dari ekstrak bunga dan daun petroleum eter terhadap Klebsiella pneumonia.
B. Aktiviti antibakteria ekstrak bunga dan daun petroleum eter terhadap Proteus vulgaris.
C. Plat ujian ekstrak bunga dan daun petroleum eter terhadap Pseudomonas  fluorescence.
D. Ekstrak bunga dan daun Petroleum eter menunjukkan aktiviti terhadap Bacillus subtilis.
E. Plat ujian ekstrak bunga dan daun klorofom terhadap Pseudomonas fluorescence.
F. Ekstrak daun dan bunga Kloroform menunjukkan aktiviti terhadap Proteus vulgaris.

Rajah: 2: Aktiviti antibakteria ekstrak daun dan bunga tumbuhan S.rebaudiana yang ditanam di bidang
A. Plat ujian ekstrak daun dan bunga metanol terhadap Streptococcus pneumonia.
B. Plat ujian ekstrak daun dan bunga metanol  terhadap Bacillus subtilis.
C. Ekstrak bunga dan daun Metanol menunjukkan aktiviti terhadap Klebsiella pneumonia.
D. ekstrak bunga dan daun Metanol menunjukkan aktiviti terhadap Proteus vulgaris..
E. Aktiviti antibakteria ekstrak daun etanol  terhadap Bacillus subtilis.
F. aktiviti antibakteria ekstrak daun petroleum eter  terhadap Pseudomonas  fluorescence.
Kepekatan perencatan minimum (Minimum inhibitory concentrations (MIC))
Kepekatan terendah (pencairan tertinggi) dari ekstrak yang dihasilkan tiada ketumbuhan ketara bakteria (kekeruhan) apabila dibandingkan dengan tiub kawalan, dianggap sebagai MIC. Keputusan analisis ini ditunjukkan dalam jadual-3. Beberapa ekstrak, seperti daun petroleum eter dan ekstrak bunga memberikan nilai MIC yang sangat rendah. Ekstrak bunga Petroleum eter memberikan nilai MIC terendah (0,390 hingga ke-1,562 μg / ml) terhadap semua bakteria asingan ujian. Nilai MIC terendah (0,390 μg / ml) telah direkodkan terhadap Bacillus subtilis, Pseudomonas Vulgaris dan Streptococcus neumoniae. Ekstrak pati bunga Metanol menunjukkan nilai MIC dalam julat dari 0,781 ke 6,25 μg /ml manakala ekstrak daun metanol menunjukkan nilai 3,125 dan 12.5 μg /ml masing-masing untuk semua organisma. Daripada semua ekstrak yang diuji, nilai MIC terendah dicatatkan pada semua organisma adalah dari ekstrak bunga berbanding ekstrak daun. Kesan sebatian herba dan fitokimia keatas bakteria patogenik dan dari segi kepentingan ekonomi dikaji secara menyeluruh. Aktiviti antimikrob dari minyak pati Cestrum diurnum  telah dikaji, aktiviti antibakteria ekstrak bunga Cassia alata, ekstrak daun dari Adhatoda vasica ekstrak kelopak mawar; daun dari Mucuna pruriens turut dikaji. Pemeriksaan Fitokimia daripada 55 tumbuhan Iran yang mempunyai 21 keluarga telah dijalankan oleh para penyelidikan lain. Analisa kuantitatif dari sejumlah phenolics telah dijalankan pada  penebalan terpencil tisu, terutamanya bahagian tegang benjol yang sengit (callus), daun, batang dan akar dari kedua-dua tumbuhan biasa dan kaltur tisu Bacopa monnieri
Kesimpulan
Dalam senario hari ini, peningkatan rintangan antibiotik dalam pelbagai spesis bakteria adalah masalah utama di seluruh dunia. Tumbuhan perubatan atau ubat-ubatan herba adalah sumber utama untuk mengatasi masalah ini. Dalam kajian ini, saringan antibakteria telah dijalankan dengan pelbagai ekstrak mentah organik dan mendapati kesemua saringan bakteria yang diuji adalah sangat sensitif kepada ekstrak bunga petroleum eter. Oleh itu, penyelidikan lanjutan dalam bidang ini adalah sangat berguna untuk membangunkan ubat-ubatan yang berpotensi dari tumbuhan perubatan berharga ini.
Results of phytochemical screening of the extracts of S. rebaudian leaves
Beberapa Contoh Membuat Ekstrak Stevia di Rumah
Membuat ekstrak stevia buatan sendiri sebenarnya cukup mudah. Anda boleh menggunakan daun segar atau kering.
Benda  yang Anda Perlu
• Daun Stevia
Bijian alkohol
• Arak seperti Vodka,dll

1) Tuai daun stevia anda pada waktu pagi sementara minyak patinya masih puncak. Pastikan tumbuhan pokok stevia tanpa racun perosak. Basuh daun dan batang dan buang mana-mana bahagian tumbuhan yang berwarna coklat.
2) Kacip daun dan batang (Jangan terlalu halus). Sediakan daun segar stevia secukupnya untuk mengisi dua  cawan pengukur.
3) Campurkan cincangan stevia dengan satu cawan bijirin alkohol jelas atau arak. Disamping ini Anda juga boleh mencampurkan perasa seperti limau atau perasa lain untuk menghilangkan bau atau rasa arak.
4) Tinggalkan rendaman campuran stevia semalaman dalam bekas bertutup, tetapi tidak lebih daripada 48 jam. Rendaman berlebihan meningkatkan kepahitan. Kacau atau goncangkan dengan lembut campuran rendaman itu beberapa kali.
5) Tapis alkohol dan campuran stevia melalui kain tapis hipoksia (
cheesecloth) atau penapis kopi untuk menapis bahan tumbuhan.(Campuran harus kelihatan kehijauan).
6) Bawa ekstrak stevia untuk direneh dengan api sederhana rendah selama 30 minit. Ini menyejat bahan alkohol dan memekatkan ekstrak.
7) Letakkan ekstrak stevia di dalam peti sejuk selama  tiga bulan. Cairkan ekstrak dan rasa, sebelum menggunakan dalam minuman.
2)
a)   Arak Jernih seperti; rum, tuak, vodka, arak dari gandum (grain alcohol) atau Methonol atau ethenol.
b)   1 balang berpenutup berkunci
c)   Herba kering stevia
d)   kain atau penapis kopi
e)   Periuk kecil atau sederhana
1. Isi balang dengan kira-kira 1/3 stevia kering. Saiz balang tidak kira!
2. Isi balang1"-2" dari atas dengan apa jua alkohol yang anda pilih.
3. Kunci penutup dan goncang, kemudian tinggalkan balang ditempat sesuai.
4. Digoncang-goncang kan balang beberapa kali dalam tempoh 48 jam.
5. Tapis ekstrak dengan kain atau penapis kopi ke dalam periuk masak.
6. Renekkan ekstrak kira-kira 30 minit. Didihan akan meruwapkan alkohol dan memekatkan pemanis.
7. Simpan ekstrak anda di dalam peti sejuk selama 3 bula.
Pastikan rasa terlebih dahulu kemanisan hasil ekstrak sebelum digunakan kedalam teh dan kopi. Mulakan dengan sukatan yang kecil (guna alat titisan – boleh dapatkan di pamasi)

Kepekatan Cecair

Terdapat dua jenis cecair pekat stevia yang jelas berbeza. Satu adalah gelap dan pekat, yang satu lagi jenis jernih.
Untuk membuat cecair pekat gelap, masak dua cawan air sehingga mendidih. Kurangkan api kepada sederhana dan masukkan 1½ auns daun stevia kering yang telah dipotong kecil. Tutup periuk dan biar mendidih selama tiga minit. Matikan api dan biarkan rendaman sehingga sejuk. Tapiskan cecair (berwarna hijau kegelapan) melalui kain tapis hipoksia dan simpan dalam peti sejuk dalam balang kaca atau bekas bertutup. Ekstrak cara ini mempunyai nilai perubatan, Ia mempunyai ciri-ciri antikulat dan antibakteria dan boleh sebagai ubat sapu pada kulit untuk merawat luka terbakar, luka, dan kulat jari kaki.

Untuk membuat cecair pekat jernih - jenis yang paling popular digunakan untuk manisan makanan dan minuman - hanya masukkan 1 sudu teh serbuk stevia putih dalam 3 sudu air yang bertapis atau air sulingan. Cecair ini juga dikenali sebagai
working solution, simpan cecair ini dalam botol jenis penitis di dalam peti sejuk. Pelbagai cecair jenis Komersial dibuat dengan mencampur serbuk putih di dalam air suling atau bijian alkohol. Beberapa persiapan komersil cecair mengandungi bahan lain seperti bunga kekwa.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

jamal said...

Salam admin,
Terima kasih dan tahniah atas info yang diberikan. Sungguh berinfomasi dan menarik.
Tetapi ada satu kemusyikilan tentang penggunaan arak dan alkohol ketika proses membuat astrak stevia di bahagian akhir..harap dapat beri pencerahan

Bawang Dayak said...

Kami butuh stevia serbuk untuk buat wedang kesehatan dari bawang dayak. ManfaatBawangDayak.Com

Unknown said...

Informasi yang menarik. Kami menjual Daun Stevia Kering, Serbuk Stevia dan Bibit Stevia. Silahkan kunjungi website kami di DaunStevia.Net

Unknown said...

Terima kasih atas info yang sangat berguna ini.
Saya sekeluarga ambil yang haq sahaja.Lain lain Tiada.Dulu kini Dan selamanya..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Rani kulup said...

(meorasyikin) 4ever ever everlong....!!!

good care said...

slm

good care said...

💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. *sel kanser sudah tiada.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment