KETAK UDANG

 

Scientific name
Buchanania arborescens (Blume) Blume
Family name
Anacadiaceae
Synonyms
Buchanania florida Schaner
Buchanania lucida Blume
Buchanania platyphylla Merr.

Synonyms
Buchanania angustifolia Benth. [Illegitimate]
Buchanania arborescens F.Muell. [Illegitimate]
Buchanania attopeuensis (Pierre) Tardieu
Buchanania bancana Miq.
Buchanania decandra Blanco
Buchanania florida A.Gray [Illegitimate]
Buchanania florida Schauer
Buchanania florida var. arborescens Engl.
Buchanania florida var. arborescens Pierre
Buchanania florida var. attopeuensis Pierre
Buchanania florida var. cumingii Engl.
Buchanania florida var. dongnaiensis Pierre
Buchanania florida var. lucida (Blume) Engl.
Buchanania florida var. petiolaris (Miq.) Engl.
Buchanania glaberrima Ridl.
Buchanania intermedia Wight
Buchanania longifolia Span.
Buchanania longifolia Blume
Buchanania lucida Blume
Buchanania lucida var. laxiflora Ridl.
Buchanania lucida var. palembanica (Blume) Miq.
Buchanania monticola Kaneh. & Hatus.
Buchanania muelleri Engl.
Buchanania nabirensis Kaneh. & Hatus.
Buchanania novohibernica Lauterb.
Buchanania palembanica Blume
Buchanania papuana C.T.White
Buchanania petiolaris Miq.
Buchanania platyphylla Merrill
Buchanania polybotrya Miq.
Buchanania pseudoflorida G.Perkins
Buchanania scandens Lauterb.
Buchanania solomonensis Merr. & L.M.Perry
Buchanania subobovata Griff.
Buchanania versteeghii Merr. & L.M.Perry
Coniogeton arborescens Blume
NAMA TEMPATAN:
Australia: Lightwood, Little Gooseberry tree, Satinwood, Sparrow's Mango.
Brunei: Jam Jam; Green plum, Kepala Tundang, Rengas Ayam.
Indonesia: Popohan.
opohan, getasan  (Java), rawa-rawa pipit.
Kalimantan: Rawa-Rawa Pipit.
Malaysia: Otak udang, otak udang umpu
, rengas laut (S’wak), beluno-beluno (Sabah)
Philippines: An-An, Balinghasai, Malamangga.

Thailand: Chaa Muang, Luaet Khwai, Mamuang Khee Kratai.
Vietnam: Caay Muwng Ri.
PENGENALAN
Kulit secara amnya dianggap sebagai perlindungan terhadap ancaman fizikal dan biologi dari persekitaran luar. Kehilangan fungsi kulit menyebabkan alahan gatalan keradangan teramat pada kulit (atopic eczema) dan lain-lain penyakit yang berkaitan. Pathophysiology eczema meliputi sistemik, ketahanan kulit (cutaneous immune) dan kegagalan lapisan luaran kulit (epidermal dysfunction). Pada keadaan normal physiological, kulit menghasilkan sepsis tindakan oksigen (reactive oxygen species (ROS), seperti superoxide anion (O 2 - ) dan H 2 O 2 dalam jumlah kecil untuk mengekalkan homeostasis. Tapi tahap ROS meningkat dalam kulit apabila terdedah kepada xenobiotics dan sinar UV, membawa kepada peroksidaan lipid. Generasi ROS pencetus NFκB dan menjanahkan gen pro-radang. Disamping itu, penambahan tekanan oksidatif mengaktifkan pembentukan pengantara-A2 asid arachidonic (AA) phospholipase. AA adalah oxidatively metabolized untuk menghasilkan metabolit pro-oksida digolongkan sebagai eicosanoids [prostaglandins (PGE2) dan asid hydroxyeicosatetraenoic] melalui cyclooxygenase (COX) dan lipoxygenases (LOX).
Keanjalan kulit disebabkan kerana rankaian gentian anjal (elastin) berperanan utama menyediakan keanjalan menarik dan mengendur kepada kulit. Elastase (Enzim pankreas yang menjadi pemankin hidrolisis elastin) ahli keluarga chymotrypsin dari proteases, bertanggungjawab terutama dalam pemecahan elastin, protein penting yang ditemui diantara membrane extracellular (ECM). Sebahagian diantara hubungan kemerosotan serat keanjalan dan pembentukan kedutan membawa kepada kehilangan keanjalan kulit / fungsi diketengahkan dalam kajian kepentingan dari kehilangan enzim pankreas sebagai pemankin hidrolisis elastin (elastases). Enzim lain yang berkepentingan sebagai sokongan (reinforcement) fungsi kulit termasuk hyaluronidase (satu enzim yang memisahkan asic hyaluronic dengan itu menurunkan kepekatan dan meningkatkan kemampuan berhubung dan penyerapan cecair), endoglycosidase hydrolyze hyaluronic acid (HA). HA adalah mega-dalton, glycosaminoglycan bukan-sulfate menyertai didalam pelbagai keadaan pathophysiological bermula dari janin (embryogenesis) hingga ke penuaan. Berat molikul HA dianggap sebagai anti keradangan, diguna sebagai ubat anti melekat (anti-adhesion) dan anti parut (anti-scar) dalam pembedahan am. Sebaliknya, enzim atau produk pengatara kemerosotan radikal bebas dari HA terlibat dalam pembentukan parut. Diambil bersama-sama dalam arena gangguan kulit , enzim hydrolytic dengan ketara menggalak dan merencat keradangan berterusan
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ubatan anti radang bukan steroid (non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs)) digunakan dalam merawat  masalah kulit, sedangkan ubat ini mendatangkan kesan sampingan. Kerana itu, pengamal perubatan dan penyelidik berterusan berusaha  mencari ubat semulajadi kurang kesan sampingan. Ayurveda, system perubatan tradisional India mempunyai kira-kira 25% sumber yang berasal dari tumbuhan-tumbuhan dan melebihi 80% orang bergantung padanya. Penyelidikan berkenaan keberkesanan ubatan herba diseluruh dunia turus meningkat bagi penyakit kronik mengenengahkan bukti saintifik untuk kepercayaan tradisional. Buchanania lanzan, Spr. (keluarga: Anacardiaceae) biasa dikenali sebagai Chironji. Keseluruhan bahagian pokok digunakan untuk merawat penyakit iaitu, minyak biji untuk mengurangkan bengkak berbiji, isi rong (kernel) melegakan gatal dan radang mencucuk (prickly heat), dammar kulit pokok untuk merawat cirit-birit dan sakit otot diantara tulang rusuk, kecut semasa bernafas (intercostals pain), daun sebagai anti cirit-birit, anti reumatisma, penyembuhan luka dan sebagai anti ophidian.
HURAIAN
Pokok setinggi 40m dengan lilitan 100cm. Terdapat kehadiran dammar (resin) yang bertukar kewarna hitam apabila terdedah pada cahaya dan boleh menjadi perengsa kepada mereka yang terdedah kepadanya. Tangkai daun membengkak pada sambungan ranting. Daun tersusun rapi berseli dan cenderung berkumpul pada hujung dahan, licin, keras, bujur memanjang dan biasa sahaja. Bunga tersusun secara jambak pada hujung dahan, berbunga kecil 3x1.5 – 2 mm, kelopak berwarna dari krim ke kuningan putih kelopaknya, kebiasaannya 5 carpels bagi setiap bunga, dengan hanya satu yang subuh. Buah yang boleh dimakan adalah berbentuk bulat (globular), kecil 1cm panjang berwarna kemerahan ke ungu kehitaman. Biji nya sekitar 6 – 9 x 6 - 8mm, bulat mampat.
KEGUNAAN
Kayu dari pokok ini ringan dan digunakan dalam pembinaan bangunan ringan, kerja hiasan dalaman, kulit lapisan (veneer), papan lapis, perabot dan barangan cenderahati kecil. Buahnya dimakan mentah oleh kaum pribumi di Australia, juga digunakan sebagai ubatan.
PENYEBARAN
India dan kepulauan Andaman hingga ke Cina Selatan, Taiwan, Asia Tenggara hingga ke Australia Utara dan Pacific barat.
KIMIA (CHEMICALS) DAN EJEN KIMIA (REAGENTS):
Asid Linoleic, 1,1-Diphenyl-2-picrylhydrazyl (DPPH), 15-lipoxigenase (soybean), quercetin dan 2,2'-azinobis-(3-ethylbenzthiazoline-6-asid sulfonic) (ABTS)
Analisis Saringan Phytokimia :
KEPUTUSAN



A schematic representation of a Soxhlet extractor
1: Stirrer bar 2: Still pot (the still pot should not be overfilled and the volume of solvent in the still pot should be 3 to 4 times the volume of the soxhlet chamber) 3: Distillation path 4: Thimble 5: Solid 6: Siphon top 7: Siphon exit 8: Expansion adapter 9: Condenser 10: Cooling water in 11: Cooling water out
Dalam kajian terkini, kulit tumbuhan perubatan Buchanania lanzan telah dianalisa untuk aktiviti berpotensi biological. Pelbagai peluntur (solvent) diuji keatas kulit tumbuhan mengguna peralatan Soxhlet bersamaan pelentur (solvent) asas dikenali untuk meningkat polarity viz., hexane < chloroform < methanol < air. Sifat Anti-oxida diambil kira sebagai penanda penting untuk aktiviti  biological, permulaan, ekstrak dinilai untuk aktiviti radikal bebas (radical scavenging activities) DPPH. Peng-ekstrakan Soxhlet viz., hexane, chloroform dan air melihatkan kemampuan terhad untuk membebaskan radikal [Jadual 1]. Pengawal peluntur (Solvent) (5 μL) turut dikawal sewaktu  assay. Tiada kemampuan pembebasan DPPH ditunjuk (tiada keputusan ditunjuk). Ekstrak Methanolic melihatkan keutamaan aktiviti pembebasan radikal DPPH pada sukatan bergantungan. Pada 5 mg/ml, ekstrak methanolic melihatkan 95.92 % kemampuan pembebasan DPPH. Ekstrak ini digunakan untuk kajian selanjutnya. ABTS .+ pembebasan, juga adalah satu cara yang dicadangkan dalam  mengesan keutamaan anti-oxida untuk ekstrak tumbuhan di ukur pada 734 nm (gelombang panjang) penapisan gangguan warna oleh ekstrak tumbuhan (Cai et al. 2004). Ekstrak methanolic yang melalui ABTS .+ scavenging mencatitkan IC 50 dari 0.25 ± 53 mg.ml -1 [Raja 1]. Methanol dengan sendirinya tidak melihatkan kemampuan pebebasan ABTS (keputusan tidak dinyatakan). Kajian phytokimia dari ekstrak methanolic mengenal-pasti kehadiran glycosides, flavonoids, phenolics, saponins, steroids, dan tannins. Pembawa assay hemolytic mencatit kebiasaab ekstrak tanpa toksik. Kajian lanjutan ditujukan kearah penilaian kemampuan ekstrak untuk sifat anti keradangan.
Jadual 1: Aktiviti pembebasan DPPH dari peluntur melalui ekstrak soxhlet dari kulit Buchanania lanzan. Kepekatan berbeza dari ekstrak Soxhlet viz.,0.1, 0.5, 1 dan 5 mg/mL di kawal selia dengan DPPH. Larutan selama 30 min pada RT. Keputusannya dinyatakan sebagai aktiviti (%) pembebasan DPPH. Nilainya di maksudkan  ± SD dari 3 ujikaji persendirian (independent experiments)


Raja 1: ABTS. + kemampuan kebebasan dari ekstrak methanolic

Dalam pengajian terkini, aktiviti 15-lipoxygenase (LOX) diperhatikan peningkatannya dalam  penyerapan pada 234 nm menunjukkan pembentukan asid hydroperoxylinoleic. Ekstrak methanolic menghalang LOX cara sukatan penggantungan [Jadual 2]. Diantara kepekatan teruji, keseluruhan 15-LOX penghalang telah diperhatikan pada 200 μg. Nilai IC 50 didapati pada 32 μg. Ekstrak seterusnya diuji untuk kemampuan menghalang cyclooxygenase-2 (COX-2) manusia. Ia menghalang COX-2 manusia secara sukatan bergantungan. Pada kepekatan 50 μg, 73.58% dari penghalangan diperhatikan [Raja 2]. Nilai IC 50 didapati pada 23.45 μg. Methanol dengan sendirinya diperguna sebagai pelarut mengawal tidak menunjuk kemampuan menghalang 5-LOX atau  COX-2 manusia (keputusan tidak ditunjuk).


Jadual 2: Penghalangan 15-lipoxygenase dan cyclooxygenase-2 manusia

Ekstrak methanolic dari B. lanzan dinilai untuk kemampuan menghalang elastase dan enzim hyaluronidase. Ekstrak menghalang aktiviti elastase secara sukatan bergantungan.
Di peringkat enzim: kadar ekstrak 1:50, 50% menghalang diperhatikan [Raja 2]. Seterusnya, ekstrak juga menghalang aktiviti dari ovine testicular hyaluronidase (OTH) dalam kepekatan cara penggantungan sebagai mana dinilai pada ukuran aktiviti enzim dalam-gel (in-gel enzyme activity). Aktiviti gelombang tembus terus dalam lapisan (substrate) assay gel mencadangkan aktiviti enzim. Walau bagaimanapun, ketidak hadiran aktiviti gelombang jelas lapisan gel terhadap latar belakang warna biru mencadang terdapat penghalangan. Pada kepekatan 100 μg, Halangan menyeluruh keatas  OTH di perhatikan [Rajah 3].



Raja 2: Halangan elastase oleh Buchanania lanzan ekstrak methanolic. Elastase telah dieram bersama kepekatan ekstrak methanolic berbeza pada kadar (1:10; 1:25; 1:50 w/w) selama 10 min pada suhu 37°C. Pengasingan diukur melalui tambahan dari SApNA (N-succinyl-L-Ala-L-Ala-L-Ala-p-nitroanilide as the substrate. Nilai nya bermaksud ± SD dari 3 ujikaji persendirian.


Raja 3: Ovine testicular hyaluronidase-A zymogram menunjukkan pengasingan keatas aktiviti hyaluronidase oleh Buchanania lanzan ekstrak  methanolict. Lane 1- Ovine testicular hyaluronidase (OTH) alone (3U), lane 2 - OTH + BE (10 μg), lane 3 - OTH + BE (50 μg), lane 4 - OTH + BE (100 μg), lane 5 - BE alone (10 μg), lane 6 - BE alone (100 μg)
Bagi menyiasat keberkesanan dari
In B. lanzan  ekstrak methanolic terhadap kerosakan DNA, plasmid DNA (pBR322)  telah didedahkan kepada tindakan Fenton selama 30 min pada suhu 37 o C. Tindakan Fenton menyebabkan perubahan (peralihan besar) pada standard pendua asal (native double stranded) gelombang DNA (Form I) ke tahap satu (single-stranded), nicked DNA (Form II) dipasti dalam gel agarose electrophoresis [Raja 4]. Sebaliknya, DNA pra-eraman (preincubated) bersama kepekatan lain (concentration viz.), 10, 25, 50 μg dari ekstrak menghalang perpecahan (scission) apabila didedahkan kepada ejen kimia Fenton dibawa keadaan yang sama seperti diatas.


Raja 4: Radikal bebas (.OH) kemampuan pengasingan dari ekstrak methanolic Buchanania lanzan sebagai mana dijangkakan keastas DNA terawat plasmid pBR322 melalui ejen kimia Fenton. Lane 1: pBR322 (native plasmid DNA), Lane 2: pBR322 DNA + Fenton reagent, Lane 3: pBR322 + methanolic extract (10 μg) + Fenton reagent, Lane 4: pBR322 + methanolic extract (25 μg) + Fenton reagent, Lane 5: pBR322 + methanolic extract (50 μg) + Fenton reagent

PERBINCANGAN


Bahagian tumbuhan perubatan (akar, daun, dahan/batang, kulit, bunga dan buah) kebiasaannya kaya dengan metabolit sekunder disebabkan sifat menekan radikal bebas dan adalah sumber utama ubatan baru. Selain penyiasatan sebatian tunggal, masih terdapat peningkatan pada minat dalam penggunaan ekstrak yang di piawaikan, campuran fitokimia yang komplek dengan kandungan juzuk yang jelas bioaktif. Tujuan kajian ini adalah mengkaji kesan anti-oksida dan perlindungan dari Buchanania lanzan. Ujian in-vitro telah memilih untuk mencerminkan jenis kerosakan yang disebabkan dari pengasingan radikal pada keradangan kulit dan mecari aktiviti melalui ekstrak tumbuhan, yang boleh bertindakbalas keatas kerosakan ini. Dengan itu, aktiviti ekstrak anti-lipoxygenase (LOX), human cyclooxygenase-2 (COX-2), anti-elastase dan anti-hyaluronidase telah dilaporkan bersama-sama dengan keberkesanan anti-oxidant.
Diantara perbezaan pelarut ekstrak Soxhlet dari kulit, ekstrak methanolic menunjuk pengaruh kuat aktiviti memerangkap radikal DPPH dan ABTS . Ekstrak ini mampu menghalang 15-LOX dengan IC 50 dari 32 μg. Perencatan LOX telah digunakan untuk menilai aktiviti anti keradangan dari beberapa tumbuhan perubatan yang digunakan. Filipendula ulmaria (Meadowsweet) mencatat LOX perencat dengan IC 50 dari 60μg/ml dan Urtica dioica (Nettle) ekstrak methanolic perencat LOX  dengan IC 50 dari 348 μg/ml. Dalam kajian lain, 8 ekstrak methanolic daripada 18 tumbuhan bukan tempatan dari Afrika Selatan menunjuk dengan ketara perencatan dari aktiviti 5-lipoxygenase (5-LOX). Ekstrak Bidens pilosa menunjukkan IC 50 dari 21.8 μg/ml dan ekstrak Emex australis mencatat IC 50 dari 81.4 μg/ml untuk perencat LOX. LOXs amat sensitive terhadap anti-oxida kerana ia menghalang pembentukan lipid hydroperoxide kerana kemampuan merangkap lipidoxy atau radikal-lipidperoxy. Ini membawa kepada kekurangan lipid hydroperoxide bahan yang diperlukan untuk  tindak balas (catalysis) LOX. Ekstrak  methanolic dari kulit B. lanzan melihatkan dengan ketara larangan aktiviti in-vitro human COX-2,  sekali gus menghalang penghasilan PGE2 dengan IC50 dari 23.45 μg. Beberapa laporan tentang “ Dua penghalang” ("dual inhibitors") menghalang COX-2 dan 5-LOX untuk pengurusan berkesan bagi proses metabolic yang mendasari osteoarthritis dengan keseimbangan asid metabolisma arachidonic dalam badan diketengahkan.
Dari segi anti-penuaan, terdapat minat yang meningkat untuk mencari penghalang elastase, menghalang kehilangan keanjalan kulit dan dengan itu dapat mengelak kekedutan kulit. Kebanyakan budaya diseluruh dunia bergantung pada sejarah untuk tumbuhan ubatan bagi rawatan luka atau gangguan kulit. Penyembuhan luka dan kecederaan dari kebakaran menggunakan Lidah-buaya (Aloe vera), anti-fungal, anti-viral, anti-bakteria, dan aktiviti acaricide keatas jangkitan kulit dengan minyak pokok teh (Melaleuca alternifolia) boleh dinamakan sebagai aspek kemanafaatan dari tumbuhan perubatan. Dalam kajian terkini, ekstrak methanolic dari B. lanzan telah di nilaikan kerana keupayaan menghalang elastase dan enzim hyaluronidase. Ekstrak menghalang aktiviti elastase dalam sukatan secara bergantungan. Selanjut, ekstrak juga menghalang aktiviti hyaluronolytic dari OTH secara bergantungan kepada kepekatan sebagaimana di ukur melalui aktiviti enzim dalam-gel (in-gel). Kajian serupa juga melaporkan kegunaan enzim perencat secara in-vitro untuk menilai potensi tumbuhan bagi masalah yang berkaitan dengan kulit. Satu panel mengandungi  23 ekstrak tumbuhan telah disaring untuk cirri-ciri anti-penuaan, aktiviti anti-elastase yang tinggi telah ditunjukan melalui teh putih dan ekstrak dari batang lebar berduri melengkong (cleavers) dengan masing-masing 89% dan 57.9% aktiviti enzim perencat. Akar Burdock (50.9%), bladderwrack (50.2%), anise (31.9%), dan angelica (31.6%) turut melihatkan aktiviti anti-elastase yang baik. Cecair mawar mempunyai aktiviti anti-elastase yang sederhana (24.15%), tincture mawar (22.08%), buah delima (14.64%), dan teh hijau (9.99%) telah dicatat.
ROS yang di jana melalui pengionan (ionizing) atau melalui radiasi UV dan mutasi (mutagens) boleh berinteraksi dengan DNA, membawa kepada pengubahsuaian asas dan berpotensi mendatangkan kemudaratan teruk kepada sel. Banyak laporan membuktikan ROS memainkan peranan penting dalam penuaan, kerosakan kulit dan penyakit penurunan daya pembaharuan saraf (neurodegenerative). Dalam usaha menyiasat keberkesanan ekstrak methanolic B. lanzan terhadap kerosakan DNA, plasmid DNA (pBR322) di dedahkan kepada tindak-balas Fenton selama 30 min pada suhu 37 o C. Tindak-balas Fenton menyebabkan perubahan (anjakan besar) pada keaslian gelombang dua-taraf (native double-stranded) DNA (Form I) kepada satu-taraf  (single-stranded), nicked DNA (Form II). Sebaliknya, DNA yang di pra-pengeraman dengan ekstrak menghalang pembahagian. Ketidak hadiran atau kekurangan dalam Form II DNA menunjuk perlindungan ketara yang ditawarkan oleh ekstrak. Fe 2+, pemangkin penting menjana radikal bebas yang didorong oleh ROS melalui tindak balas Fenton, mempunyai potensi berinteraksi secara langsung dengan asas DNA dan merosakkan DNA. Kebanyakan agen anti kanser di percayai bertindak, terutama melalui pelindapkejutan (quenching) radikal bebas atau melalui interaksi secara langsung dengan DNA.  Pembahagian bahan DNA mencadangkan kemampuan ekstrak untuk menghilangkan radikal bebas yang membahayakan DNA.
Mengambil kira, ia boleh dipercayai bahawa B. lanzan mempunyai penggunaan luas untuk nilai perubatan merangkumi dari anti-oksida, anti-keradangan hingga ke perlindungan DNA. Ia boleh didapati dalam produk penggunaan berkenaan kulit.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment