KHASIAT LEMBA

















CURCULIGO LATIFOLIA

Taxonomical Hierarchy
Kingdom            Plantae-plants
  Division               Magnoliophyta
     Class                 Monocotyledon
        Order                        Liliales
           Family              Amaryllidacae
                Genus                Curculigo
                  Species               Orchiodies
Nama Botani:    Curculigo Latifolia
Nama Lain:
Lumbah, lembah, lumbah rimba,  pinang puyuh, nyiur puyuh, lumbah padi, nyior lembir (Malaysia), doyo, lemba (Burnai), Marasi, Parasi, terasi-terasian, keliangau (Indonesia), chaa laan, ma phraao, nok khum, phraa nok (Thailand), s[aa]m cau l[as] r[ooj]ng (Vietnam), Molineria latifolia, cucurligo latifolia, cucurligo orchioides, gaerta amaryllicaceae, Sweet Seed Plant (Inggeris)
PENGENALAN
Lemba atau lebih dikenali sebagai pinang puyuh dikelantan ialah sejenis tumbuhan yang tumbuh secara berumpun yang agak besar yang biasa ditemui dikawasan belukar yang agak redup dan terlindung dari cahaya matahari.
Daunnya ringkas, berwarna hijau, keras atau kuat, berbentuk bujur. Saiz daun yang matang berukuran antara 55-57cm panjang dan 15-17cm lebar. Daunnya bersifat menirus pada kedua-dua bahagian hujung dan pangkalnya. Bahagian tepi daun berkeadaan licin dan daun lemba mempunyai banyak urat daun pada permukaannya. Tangkainya panjang 90-92cm.
Bunga tumbuhan ini terbit daripada dasar atau pangkal pokok. Bunganya berwarna kuning, kecil dan berbentuk loceng dan berada dalam gugusan.Setiap bunga mempunyai 6 kelopak dan berwarna kuning terang.
Buah matang lemba berbentuk seperti beri berwarna putih dan rasanya manis bila dimakan seperti tetimun manis dan menaikan selera, Buahnya berada dalam bentuk tandan seperti buah pinang. Sebenarnya buah lemba tidaklah terlalu manis dengan sendirinya, ia menghasilkan rasa manis selepas pengambilannya seperti meminum air selepas memakannya. Ini turut terjadi pada bahan masam, apabila dimakan setelah mengambil buah ini akan terasa manis, maka kerana ini kaum pribumi memakan buah ini terlebih dahulu sebelum memakan buah-buahan masam.
Pokok lemba terkandung dalam 20 spesis tersebar dikawasan tropika, 5 spesis asli terdapat di Malaysia, disamping itu banyak lagi sepisis ditanam dimerata dunia sebagai pokok perhiasan. 
Ciri
The tiny taste-modifying fruits
 Ciri perubahan rasa buah (taste-modifying fruits) dari lemba / curculigo latifolia disebabkan kehadiran protin curculin. Curculin adalah sebatian yang molekulnya terdiri dari dua monomer polypeptides yang serupa dari 114 mendapan asid amino. Ia memiliki rasa manis meresap berterusan selepas pengambilannya, minuman air akan terasa manis begitu juga bahan masam akan terasa manis, contohnya, limau yang dimakan selepas pengambilan curculin dari buah lemba mengekalkan rasa manis selama 10 minit. Curculin memula proses sintetis (synthesizwed) didalam buah seminggu selepas pendebuan (pollination) dan kandungannya meningkat dengan pesat dari 0.16 hingga ke 1.8% diantara minggu ketiga dan ke-empat selepas pendebuan, sebelum buahnya matang.
KEGUNAAN


Akar: Bahagian akarnya diguna untuk sakit ginjal, menguatkan fungsi seks, sakit perut, sakit kepala, ulser mulut,
Buah: Buahnya yang manis boleh dijadikan untuk menggantikan gula bagi penghidap kencing manis atau dicampur dengan air dan di minum bagi meredakan demam, demam malaria, batuk, merawat bengkak, melawaskan  kencing dan dijadikan ubat periuk bagi wanita selepas bersalin.
Biji: Bijinya berwarna hitam seperti biji selasih dicampurkan dengan seirap dapat menyejukkan badan.
Daun: Daunnya yang kering dipintal menjadi tali dan benang
Di Semenanjung Malaysia rendaman (infusions) daun, pangkal batang dan akar digunakan secara dalaman untuk merawat demam. Rebusan (Decoctions) bunga dan akar diambil sebagai ubat sakit perut dan diuretik, manakala rebusan rhizome digunakan untuk merawat penyakit haid tidak ketentuan, terlalu banyak atau lama; mungkin disebabkan dari tanda ketumbuhan (menorrhagia) dan digunakan sebagai losyen untuk  kesakitan teramat conjunctivitis (ophthalmia). Rhizomenya juga digunakan untuk penyakit mata di India utara-timur. Di kawasan Borneo daun lemba memainkan peranan dalam upacara penyembuhan perkara mistik. Curculigo latifolia, Curculigo capitulata dan Curculigo spp lain-lain juga ditanam sebagai tumbuhan hiasan, seperti di Indonesia, India, Afrika, Eropah dan Amerika Syarikat.

Di Borneo dan Semenanjung Malaysia gentian dari daun Lemba dijadikan pukat. Di Borneo, ia turut digunakan untuk dijadikan tali, pintalan, kain beras beg, dan pakaian. Kain yang diperbuat daripada gentian ini dikenali sebagai kain 'Lemba'. Daun Curculigo latifolia digulung semasa muda untuk dijadikan tali. Di Indonesia dan Malaysia daun ini digunakan untuk membalut buah-buahan, sayur-sayuran dan barangan lain untuk pengangkutan. Penggunaan daun Curculigo capitulata di Indonesia sama seperti mana Curculigo latifolia (lemba). Kaum bukit Camarines di Luzon (Filipina) membuat rambut palsu daripada serat daun Curculigo capitulata. Dalam Ifugao (Luzon) kanak-kanak menggunakan Curculigo capitulata untuk membungkus peralatan tenun mainan. Lahu di utara Thailand menggunakan daun Curculigo capitulata seperti daun pisang untuk membungkus makanan.
KHASIAT DAN KEGUNAAN
Menurut catitan, ada satu kisah berkenaan khasiat herba lemba ini, seseorang telah memerhatikan seekor cempelai (bokbong-dipanggil di.Trengganu) yang berlawan degan seekor ular tedung dan si cempelai telah dipatuk beberapa kali semasa petaruhan, namun begitu si tedung tumpas juga akhirnya. Selepas itu si cempelai tadi segera mendapatkan pokok lemba ini dan memakan umbi dan akarnya. kemudian berlalu dgn selamat.
Daun sembung digunakan secara meluas sebagai salah satu bahan untuk air mandian wanita selepas bersalin dan bayi bagi menghilangkan bau badan.
Daunnya juga dijadikan campuran minyak urut untuk wanita selepas bersalin untuk disapu di kening dan perut. Daun sembong biasanya dimakan bersama pinang untuk merawat masalah pencernaan, gastrik atau dijadikan campuran ubat jamu.
Akar pokok muda digunakan untuk merawat luka dalaman manakala akar dan daun yang ditumbuk pula digunakan untuk merawat sengal-sengal tulang, sendi dan otot. Lemba mempunyai khasiat untuk menyembuhkan sakit kepala dan penyakit ulser mulut.
Di negara lain di Asia Tenggara seperti Filipina, daun lemba digunakan juga untuk melawaskan kencing dan untuk merawat batu karang.
Pohon lemba juga menghasilkan minyak kayu kapor yang boleh digunakan bagi merawat bengkak sendi. Mempunyai kesan antimikrob, antitumor dan menurunkan tekanan darah.
CURCULIN

Curculin homodimer. Dari PDB 2DPF.

Identifiers
Symbol
CURC_CURLA
Other data
Curculin adalah protein manis yang telah ditemui dan diasingkan dalam tahun 1990 dari buah Curculigo latifolia (Hypoxidaceae), tumbuhan dari Malaysia. Seperti miraculin, curculin mempamerkan aktivit rasa-mengubahsuai (taste-modifying), bagaimanapun, tidak seperti miraculin, ia juga mempamerkan rasa manis dengan sendirinya. Selepas pengambilan curculin, air dan larutan masam terasa manis. Orang tempatan merujuk tumbuhan ini sebagai 'Lumbah'.
Struktur Protein
Bentuk aktif curculin adalah heterodimer terdiri daripada dua unit monomeric disambung melalui dua jambatan disulfida. Monomer matang masing-masing terdiri daripada urutan sebanyak 114 amino acids, seberat 12,5 kDa (curculin 1) dan 12.7 kDa (curculin 2), masing-masing. Walaupun setiap dua isoforms mampu membentuk homodimer, ini tidak memiliki rasa manis mahupun aktiviti rasa-mengubahsuai bentuk heterodimeric. Untuk mengelakkan kekeliruan, bentuk heterodimeric kadang-kadang dirujuk sebagai "neoculin".
Urutan Asic amino dari protein manis curculin di adaptasi dari pangkalan data Swiss-Prot biologi urutan protein
CIRI-CIRI KEMANISAN
Curculin dianggap sebagai pemanis tahap-tinggi, bersamaan kemanisan yang dilaporkan sebanyak 430 - 2070 kali lebih manis berdasarkan berat dari sukrosa.  Rasa manis, bersamaan larutan sucrose 6.8% atau 12%, diperhatikan apabila curculin di dalam mulut bersama dengan air jernih atau air berasid (citric acid), masing-masing. Rasa manis kekal selama 5 minit bersama air dan 10 minit dengan larutan berasid.
Kemanisan juga diperhatikan pada asid lain seperti asid askorbik (ascorbic acid) (vitamin C ) dan asid asetik (acetic acid).
Aktiviti rasa-pengubahsuai dari curculin dikurangkan dalam kehadiran ion dengan dua cas positif (seperti Ca2+ dan Mg2+) dalam larutan pH neutral, walaupun ion ini tidak mempunyai kesan dalam larutan berasid. Dalam cara yang sama, ion monovalent (seperti Na+ and Cl−) tidak mempunyai kesan dalam larutan pH sama ada neutral atau berasid.
Walaupun mekanisma "pendorong-manis" tidak diketahui, ia dipercayai satu bahagian aktif dari curculin mengikat kuat membran penerima rasa (taste receptor) manakala bahagian aktif kedua dengan sesuai memasuki penerima manis. Bahagian kedua dianggap bertanggungjawab sebagai pendorong kemanisan. Kehadiran Ca2+ dan/atau Mg2+, air dan asid menselarikan pencantuman bahagian aktif curculin ke bahagian penerima dan dengan itu mengubah penerimaan kemanisan.
SEBAGAI PEMANIS
Seperti mana kebanyakan protein, curculin amat mudah terdedah kepada haba. Pada suhu 50° C (122° F) protein mula merosot dan kehilangan sifat "perasa-manis" dan "rasa-pengubahsuai", maka ia tidak sesuai untuk digunakan dalam makanan panas atau bahan pemerprocessan. Walau bagaimanapun, di bawah suhu 50° C (122° F) kedua-dua sifat curculin tidak terjejas dalam larutan asas maupun berasid, jadi ia mempunyai potensi untuk digunakan dalam makanan segar dan sebagai pemanis atas meja.
Disebabkan curculin tidak ditemui secara meluas pada alam, usaha-usaha sedang dijalankan untuk menghasilkan satu bentuk pencantuman DNA (recombinant) protein. Pada tahun 1997, curculin telah dinyatakan dalam E.Coli and yis (yeast), tetapi protein pencantuman tidak mempamerkan aktiviti "perasa manis" atau "rasa-pengubahsuaian". Walau bagaimanapun, satu kajian 2004 mendapati curculin rekombinan, yang dinyatakan dalam E. coli, mempamerkan sifat "rasa-pengubahsuaian" dan "perasa manis".
Di samping cabaran-cabaran berkaitan dengan pengeluaran protein komersial, terdapat banyak isu peraturan dan undang-undang yang perlu diselesaikan sebelum ia boleh dipasarkan sebagai pemanis. Curculin kini tidak mempunyai kedudukan dari segi  undang-undang dalam Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun ia diluluskan di Jepun sebagai bahan tambahan (additive) yang tidak merbahaya, mengikut Senarai Aditif Makanan tersedia ada yang ditubuhkan oleh Kementerian Kesihatan dan Kebajikan (penerbitan Inggris oleh JETRO).
Tajuk Artikel: Profil protein dua dimensi dari buah Curculigo latifolia melalui tiga pengekstrakan protokol yang berbeza
Lemba, Curculigo latifolia (keluarga Hypoxidaceae) merupakan tumbuhan asli Malaysia, ditemui terutamanya di kawasan paya tropika Asia dan Australia. Kajian dijalankan untuk membanding keberkesanan tiga protokol yang digunakan pakai dalam pengekstrakan protein buah Curculigo latifolia dan untuk mencari keserasian terbaik analisa proteomic buah-buahan berdasarkan profil menggunakan elektroforesis gel dua dimensi. Fenol, trichloroacetic asid-acetone dan trichloroacetic acid-acetone/phenol-based protokol pengekstrakan dinilai dengan memeriksa ciri-ciri kuantitatif dan kualitatif dari protein yang diekstrak. Beberapa pengubahsuaian diperkenalkan kepada fenol dan gabungan protokol fenol dan asid-aseton trichloroacetic dalam usaha meningkatkan kedua-dua dimensi keputusan analisis gel elektroforesis. Dengan pengecualian dari kaedah asid-aseton trichloroacetic, protokol ke-dua yang lain didapati mengekstrak protein dengan lebih cekap dan menghasilkan (reproducibly). Protein yang dihasilkan dari fenol (3.5 ± 0.12 mg / g) dan acid-acetone trichloroacetic / phenol-based protoko (3.7 ± 0,11 mg / g) l serta gel corak dua dimensi elektroforesis menunjukkan tiada perbezaan ketara.
Memandangkan penggunaan protokol fenol memakan masa dan tenaga yang lebih lama dan susah daripada protokol acid-acetone/phenol-based trichloroacetic, maka protokol acid-acetone trichloroacetic /phenol-based dianggap sebagai protokol unggul bagi keseluruhan protein pengekstrakan buah Curculigo latifolia.
Penciptaan terkini berkaitan ekstrak Curculigo latifolia (C. latifolia), dikalangan pengekstrakan yang diekstrak daripada bahagian berlainan tumbuhan seperti buah-buahan, akar dan daun, secara individu atau secara campuran, ekstraknya disifatkan sebagai agen untuk merawat dan mencegah penyakit gangguan metabolik seperti kencing manis, obesiti, kardiovaskular, dan aterosklerosis.

LEMBA- PINANG PUYUH -NYLO LEMBER -GAERTA AMARYLLIDACEAE

flower  

                                                                                Bunch of lemba fruits

Fruit

CURULIGO ORCHIOIDES: EMAS HITAM DENGAN PELBAGAI MANAFAAT KESIHATAN
Curculigo orchioides Gaertn, (keluarga Amarylladaceae) merupakan herba berasaskan semulajadi dan alkimi (rasayana) terancam, lebih dikenali sebagai "kali Musli"​​. Tumbuhan ini banyak terdapat di India, dan istimewa sebagai herba penenang (adaptogen) dan perangsang (aphrodisiac) dalam sistem perubatan  Ayurveda. Ia merupakan ramuan terpenting dalam persediaan kebanyakan ubatan  Ayurveda  dan dianggap mempunyai aktiviti perangsang seksual (afrodisiak),perangsang ketahanan tubuh (immunostimulant), hepotoprotective, antioksida, anti kanser dan aktiviti antidiabetic. Pelbagai juzuk kimia seperti mucllage, glikosida fenolik, saponin dan sebatian aliphatic dari tumbuhan ini  telah dilaporkan. Tumbuhan ini juga dianggap sebagai satu komponen penting aktiviti pelbagai biologi diuji dan penilaian keatas fitokimia berbeza yang  hadir dalam tumbuhan perubatan yang penting ini.  Ayurveda, sains kehidupan adalah salah satu cawangan "Vedas" - teks tertua ditulis menerangkan penggunaan ubat-ubatan herba. Ayurveda bukan sahaja bersangkutan dengan rawatan penyakit, tetapi juga dengan halangannya. Pencegahan penyakit dan penggalakan kesihatan melalui pendekatan Ayurveda, mengambil kira keadaan badan, minda dan semangat keseluruhannya semasa berurusan dengan penyelenggaraan, promosi kesihatan dan rawatan penyakit, adalah satu pendekatan yang  menyeluruh (holistic) dan mendapati penerimaan yang semakin meningkat di kebanyakan rantau di dunia. Pencegahan penyakit, pendekatan kesihatan pemulihan dan adaptogenic Ayurveda dikenali sebagai terapi Rasayana.
Rasayana yang meningkatkan fungsi seksual dikenali sebagai Vajikaran rasayan. Ayurveda menyedari masalah ketidak fungsi seksual lelaki beribu-ribu tahun yang lalu dan membangunkan satu medan terapeutik berasingan yang dikenali sebagai "Vajikaran", yang bermaksud keberkesanan dua ubatan yang diberi dalam satumasa (potentiation) dalam prestasi seksual. Vajikaran Rasayana telah diterangkan dalam sistem perubatan Ayurveda sebagai herba atau persediaan herbo-mineral bagi meningkat kualiti Rasa dan perkayakan dengan nutrien. Rasa digunakan untuk menggambarkan kimia (chemistry) dan alkimia (alchemy). Rasa yang telah diperkaya membantu mencapai umur panjang, ingatan, kecerdasan, kebebasan daripada gangguan seksual dan keremajaan. Curculigo orchioides yang dikenali sebagai Xianmao secara bernacular amat mashur menggunakan nya dalam Vajikaran Rasayana.
Curuligo orchioides Gaertn., (keluarga Amaryllaadaceae) adalah herba kecil dengan stok akar Umbi sehingga 10 cm panjang. Akar gempal, pendek atau memanjang (kadang-kadang 30 cm panjang), dengan akar berisi yang banyak, daun bunga sessile atau petiolate kuning cerah. Rizom kering C.Orchioides digunakan dalam perubatan tradisional Cina, sebagai tonik rawatan kemerosotan kekuatan fizikal.
Curuligo orchioides herba perubatan teredar melalui Nepal dari tropika ke kawasan subtropika. Merebak ke Hapan, China, Malaysia, India dan Australia. Tumbuhan ini dituaian pada bulan Ogos hingga November, sekali gus membawa kepada pengurangan dan rendah bekalan bahan mentah. Penuaian berlebihan telah menyebabkan keadaan tumbuhan terancam. Galakan amalan terus penanaman tumbuhan telah meningkatkan hasilnya. Kajian ini membantu para penyelidik untuk memahami manafaat perubatan dari tumbuhan ini dan juga membantu pembangunan ubat-ubatan menggunakan C.orchiodes.
1. Etno-farmakologi penggunaan tumbuhan
Diantara pelbagai tuntutan perubatan yang dikaitkan dengan tumbuhan, beberapa telah dibincangkan secara ringkas di bawah. Jus ubi C.orchioides dicampur dengan jus bawang putih (Allium sativum) digunakan sebagai titisan mata atau merawat buta dan titik putih pada bola mata. Jus dari tumbuhan ini digunakan pada luka dan koyak dan dianggap berkesan sebagai ejen penyembuhan dan anti-jangkitan. Rihzomnya dilaporkan berguna untuk asma. Dalam kebanyakan ramuan Ayurveda tumbuhan ini digunakan sebagai pengganti "Safed Musli". Rihzomnya diberikan untuk rawatan buasir, penyakit kuning, asma, cirit-birit dan gonorrhea. Tumbuhan ini juga dikenali melegakan rasa sakit pada kulit, diuretik, tonik, dan afrodisiak. C.orchioides Gaertn. dinamakan "Xianmao" dalam farmakopia Republik rakyat China dan digambarkan sebagai tonik.
Dalam sistem perubatan Unani (berasal dari sistem penyembuhan perubatan tradisional Parsi);
Akarnya dianggap sebagai pahit, manis, menghalang pembentukan angin dalam perut (carminative), tonik, afrodisiak, mengurangkan panas demam (antipiretik), berguna dalam bronkitis, ophthalmia, senak, muntah, cirit birit, sulit bernafas, gonorea, gleet, hidrofobia, sakit dalam sendi dan lain-lain.
Rihzom diberikan (prescribed) untuk asma, buasir, penyakit kuning, diarrohea dan gonorrhoea. Rebusan dari rhizom yang ditumbuk bersama jintan (Trachyspermum ammi, Fam. Umbeliferae) dilaporkan, telah diberi kepada kanak-kanak yang pengsan untuk menyedarkan. Dalam pelbagai kajian rhizom dikatakan mempunyai sifat-sifat anti-diabetes.
Daun C.orchioedes telah dibuktikan memiliki sifat antikanser.
2. Pengajian Pharmacognostic
Walaupun penggunaan menyeluruh dalam wabak, masih ada tidak mencukupi penilaian pharmacognostical dijalankan keatas rhizom C.orchioides. Bisht el al mengkaji makroskopik dan sifat mikroskopik rhizom C.orchioides. Pande el al melaporkan pencirian dadah bersama sokongan (reagen) kimia yang berbeza. Ciri pendarfluor dan nilai faktor pengekalan termasuk nilai fizikal telah dilaporkan sebagai profil penilaian fitokimia menyeluruh. Dengan adanya penanda berbeza terkini daripada C. orchioides, terutamanya glikosida. Mempiawaian kan (Standardization) C.orchioides menjadi lebih mudah dari pandangan pharmacognostical.
3.Pengajian fitokimia
Pelbagai juzuk-phyto telah dilaporkan dari rhizom C.orchioides (Rajah1-7). Memandangkan rhizom dianggap sebagai yang paling penting sejauh tumbuhan perubatan berkenaan dinilai, komponen berbeza yang diasingkan daripada ubi C.orchioedes akan dibincang secara terperinci.
Rao et al. melaporkan kehadiran komponen lendir meleket (mucilaginous) dalam rhizom C.orchioides. Komposisi lendir yang ditemui adalah mannose, glukosa, asid glucuronic dalam nisbah molekul 6:9:10. Jumlah lendir didapati menjadi 8% - 9%.
Tiwari et al memencilkan glycoside baru 5,7 dimethoxymyricetin 3-O-a-L xylopyranosyl 4-O-β-D glucopyranoside dari rhizom C.orchioides. Rizom juga mengandungi β-sitosterol, yang menyebabkan Penguraian (saprogenic) dan alkaloid lycorine. Dengan olahan tanaman pembiakan in vitro sebagai putik (bulbils) dalam termos goncang kedua-dua glikosida baru dari penganti benzyl benzoate curculigoside C dan curculigoside D dilaporkan.
Kubo et al memencilkan fenolik glucosidal baru, nama curculigoside dan strukturnya dijelaskan sebagai 5-hydroxy-2-O-β-D-glucopytanosylbenzyl 2,6- dimethoxybenzoate. Dua fenolik glikosida, curculigoside E dan orchioside D telah diasingkan dan dicirikan dari akar-simpanan (rootstock) C.orchioside dan sebatian dilarutkan melalui kaedah spektroskopi seperti satu dimensi (1D), dua dimensi (2D) resonans magnetik nuklear (NMR) dan jisim spektrometri
Pelbagai sebatian aliphatic diasingkan daripada ekstrak alkohol dinamakan sebagai 21-hydroxytetra-contane-20-one, asid 4-methylheptadecanoic, 27-hydroxytriacontan-6-one dan 23-hydroxytriaccontane-2-one. Rhizom menghasilkan hentriacontanol, Sitosterol, stigmasterol, cycloartenol, sukrosa dan fenolik glikosid baru dinamakan corchioside A (Orchinol-3-beta-D-xylopyrnosyl-(1-6)-beta-D-glucopyranoside) Rhizome juga mengandungi curculigol, alkohol cycloartane triterpin.
Xu et al melaporkan beberapa cycloartane baru, cycloartane glikosida telah diasingkan. Satu triterpenoid sapogenin baru bernama curculigenin A, yang merupakan umum bagi semua saponin, telah dikenal pasti sebagai 3β, 11a, 16β-trihydroxycyloartane-24-one oleh spektrometri jisim, 2D NMR analisis dan bukti kimia. Atas dasar bukti kimia dan data spektrum, struktur dari curculigosaponins A-F telah dijelaskan dan juga empat jenis cycloartane triterpin glikosida nama curculigosaponins G, H, I dan J telah diasingkan. Dua triterpenoid sapogenins baru bernama curculigenins B dan C yang digubal sebagai (24S) 3β, 11a, 16β, 24-tetrahydroxycycloartane dan 3β, 11a, 16β-trihydroxyxyxloartane-24 (25)-en, masing-masing dengan analisis 1H, 2C NMR, 2D NMR dan kimia bukti, dan satu fenil glycoside baru dan dua yang baru dijelaskan menjadi 2-β-D-glucopyranosyloxy-5 hydroxybenzyl-2'-methoxy 6'-hydroxy benzoate (I), 24-dichloro-3-metil-5-methoxyphenol-O-β-D-xylopyranosyl (1-6)-β-D-glucopyranoside (IV), masing-masing.
Yamasaki et al menentukan curculigoside dengan mengukur kandungan dari 2,6-asid dimethoxybenzoic dengan kromatografi cecair berprestasi tinggi (HPLC).
Lu et al menentukan curculigoside dengan HPLC mengunakan Intersil ODS-3 kromatografi turus, fasa mudah alih dari metanol-air-ais-asid asetik (45:80:1) dan gelombang pengesan ditetapkan pada UV 283 nm.
Gupta et al memencilkan dua fenolik glikosida dinamakan orchiosides A dan B. Ekstrak ethanolic dari akar C. orchioides turut menghasilkan fenolik glikosid.






Four ester dinamakan n-decan-3-olyl pen-3'-en-1'-oate, dan n-hexadec-9, 11-dienyl cinnamate, n-tridecanyl-hex-2',4'-dien-1'-oate, n-hencitria-cont-13-en-5,10-diol hex-2'-en-1'-oate, telah diasingkan daripada rhizom C. orchioide dan dicirikan dengan kombinasi dari tindak balas kimia dan analisis data spektrum. Satu kelajuan tinggi persiapan kaunter- kromatografi eletrik (HSCCC) digunakan untuk mengasingkan dan memisahkan curculigoside dan curculigoside B dari herba C. orchioides. Beberapa parameter termasuk sistem dua fasa pelarut, suhu permisahan, kadar aliran fasa mudah alih dan kelajuan revolusi dari radas semuanya disiasat dan pengasingan berjaya dan penulenan telah dicapai pada keadaan berikut: sistem dua fasa pelarut terdiri daripada ethyl acetate -etanol-air pada nisbah isipadu 5:1:5 telah dipilih dan sistem fasa lebih rendah telah digunakan sebagai fasa mudah alih pada kadar aliran 2.0ml/min dan suhu pengasingan dan kelajuan revolusi ditetapkan pada 30°C dan 800 r / min. Pengasingan menghasilkan jumlah sebanyak 14.5 mg curculigoside B dan 72,8 mg curculigoside dengan penulinan 96.5% dan 99.4% ditentukan oleh HPLC dari ekstrak mentah 300 mg selepas pembersihan D101 damar macroporous, yang diperlukan untuk pembersihan cemerlang. Pemulihan dua sebatian adalah 91.6% dan 92.5% masing-masing. Prestasi tinggi kromatografi lapisan nipis menggunakan toluena: ethyl acetate: asid asetik glasier (12.5:7.5:0.5, jumlah nisbah) telah digunakan untuk menganggar asid mentah gallic dalam dadah.
4.sifat farmakologi
4.1 Aktiviti Oxytocie. Sharms et al memerhatikan aktiviti oxytocic dari glycoside flavones
4.2  Aktiviti Hepatoprotective. Rao et al menunjukkan aktiviti anti-radang dan hepatoprotective C.orciodes. Rao et al menunjukkan aktiviti hepatoprotective terhadap rifampicin disebabkan hepatotoxicities. Rao et al memencilkan curculignin A dan curculigol dan menyaring aktiviti anti hepatotoxic terhadap thioacetamide dan galactosomine disebabkan hepatoxic. Venukumar et al menunjukkan aktiviti anti-oksida dari ekstrak metanol dalam karbon tetraklorida akibat daripada hepatopathy dalam tikus.
4.3  Aktiviti immunomodulatory. Lakshmi et al memencilkan dua fenolik glikosida dan penyucian pecahan glycoside dan memerhatikan aktiviti immunostmulant ketara dalam pecahan kekayaan-glycoside suci diasingkan daripada ekstrak asetat etil. Bafna et al menunjukkan bahawa ekstrak metanol apabila dikaji pada imuniti tindakbalas humoral dan sel-pengantara biasa, begitu juga dengan cyclophosphamide disebabkan kelemahan tindak balas ketahanandiri tikus menghasilkan peningkatan dalam antibodi humoral titred, jenis-lambat hipersensitiviti dan tahap sel-sel darah putih dalam dos cara bergantung.
4.4 Aktiviti Aphrodisiac. Ekstrak ethanolic dari rhizom membaikpulih tingkah laku seksual pada tikus jantan. Ekstrak dengan ketara mengubah prestasi seksual seperti yang dinilai dengan penentuan parameter seperti ereksi zakar, prestasi mengawan, kekerapan mengawan dan jangka lama mengawan. Selain itu kesan ketara anabolik dan spermatogenic dibuktikan melalui penambahan berat organ-organ pembiakan. Rawatan ini juga dengan ketara menjejas tingkah laku seksual haiwan seperti yang ditunjukkan dalam pengurangan jangka waktu mengawan, dan peningkatan dalam kekerapan mengawan dan keupayaan Pengembangan menarik ke atas wanita. Indeks ereksi zakar juga meningkat sekali ganda dalam kumpulan dirawat. Ia turut meningkat pembentukan mani (spermatogenesis) dan tingkah laku orientasi dalam tikus jantan.
Ekstrak akueus Lyophilized dari Asparagus racemosus willd. Chloropytum borivilianum Sant. F., C.orchioides Gaertn., Dactylorhiza hatagirea (D.Don) Soo dan Orchis latifolia Linn. Dengan jelas (P​​<0.05) memperbaiki aktiviti pendiculatory pada tikus-tikus jantan selepas 14 hari rawatan. Begitu juga, ekstrak juga boleh mengekalkan dengan ketara kiraan sperma in vitro apabila dibandingkan dengan kumpulan kawalan selepas 30 min pengeraman. Ekstrak Lyophilized akueus dari tumbuhan menunjukkan peningkatan ketara dalam aktiviti seksual pada dos 200 mg / kg berat badan. Ekstrak menunjukkan perubahan ketara dalam kelakuan seksual haiwan seperti yang ditunjukkan dalam pengurangan jangkan masa mengawan, lama pancutan (ejaculation latency) pemmancutan (post ejaculatory latency), jangka masa pemendaman (intromission latency) dan peningkatan kekerapan mengawan (mount frequency). Ereksi zakar meningkat. Masa teragak-agak berkurangan (dan penunjuk pada tarikan terhadap tikus betina yang dirawat) menunjukkan peningkatan pada tingkah laku seksual haiwan yang dirawat.
Ekstrak cecair melindungi organ-organ pembiakan daripada tidak berfungsi  disebabkan dari haba, ini kerana ekstrak berguna dalam memulihkan (ameliorating) pembentukan kekurangan spermatoza (spermatogenesis) serta mengatasi kejutan-haba protein dalam generasi tikus. Rawatan melalui ekstrak mengakibatkan pembaikan ketara tingkah laku seksual dan mengawan (mount), penembusan (intromission) dan jangka masa pancutan (ejaculatory latencies) dikurangkan dengan ketara, sementara kekerapan (frekuensi) dari parameter yang sama dengan ketara memulihkan tikus yang terdedah kepada haba dan dirawat dengan ekstrak berbanding pada kumpulan kawalan yang terdedah pada haba sahaja. Bilangan sperma di Epididymal berkurangan dengan ketara pada kumpulan haiwan kawalan yang dirawat menggunakan haba, manakala kumpulan tikus yang di rawat dengan ekstrak dengan ketara menghalang penurunan kiraan sperma.
4.5 Aktiviti Anti-kencingmanis. Kedua-dua ethanolic dan ekstrak cecair (aqueous) mempunyai aktiviti anti-hperglycemic pada tikus biasa, kemasukan glukosa dan Alloxan menyebabkan berlaku kencing manis. Ekstrak mempamerkan aktiviti penting hipoglisemik dalam kesemua tiga model haiwan apabila dibandingkan dengan yang terkawal. Aktiviti itu juga setanding dengan kesan yang dihasilkan oleh ejen glimeperide antidiabetic standard, 500 μg / kg (p.o.). Kesan dos bergantung antihyperglycemic telah kelihatan selepas rawatan dengan ekstrak.
4.6 Aktiviti estrogenik. Ekstrak Ethanolic daripada rhizom memiliki aktiviti estrogenik sebagaimana ia menunjukkan peningkatan ketara dalam peratusan pembentukan daging (carnification) pada faraj, berat basah rahim (P<0.01), kandungan glycogen rahim (P<0.01) dan perubahan tumbuhan (proliferative) dalam endometrium rahim berbanding dengan yang terkawal.
4.7 Aktiviti Antiosteoporotic. Ekstrak ethanolic C. orchioides menunjukkan aktiviti berpotensi anti-osteoporosis kerana ia menghalang kehilangan tulang dalam tulang trabecular tibia pada tikus ovariectomized tanpa menjejaskan berat badan dan rahim, dan peningkatan serum fosforus, kalsium dan tahap osteoprotegerin, pengurangan serum Deoxy-pyridinoline bersilang pautan (cross links) pada nisbah creatinine, tartrate-resistant acid phosphatase, hormon adrenocorticotropic dan tahap corticosterone tetapi tidak mengubah serum tumor nekrosis faktor-a, interleukin-6 dan tahap fosfat alkali dalam tikus ovariectomized.
4.8 Aktiviti Anti-asma. Ekstrak etanol C. orchioide menunjukkan keberkesanan terhadap aktiviti anti-asmathmatic yang disebabkan penguncupan dari histamin. Dalam keadaan terpencil penyediaan rantaian tracheal kambing dan pengasingan penyediaan usus kecil tikus mondok (guinea pig ileum), ekstrak mempamerkan kesan ketenangan (relak) maksimum (P<0.01) terhadap histamin pada kepekatan 100 g / ml dan 25 g / ml masing-masing. Anggaran biokimia dalam kiraan jumlah leukocyte disebabkan susu dan perbezaan susu disebabkan kiraan leukocyte menunjukkan terdapat peningkatan maksimum dalam leukosit (leucocytes) dan limfosit (lymphocytes) (99%) dan pengurangan maksimum pada eosinophils sehingga 0% pada dos 375 mg / kg berat badan (p.o.) telah dilihat. Dalam histamin yang disebabkan broncho-constriction pada tikus mondok dan Ubat penenang (jenama haladol/ haloperidol) pendorong kelumpuhan(catalepsy) dalam tikus. C.orchioides menunjukkan dengan ketara (P<0.01) perlindungan pada dos rendah manakala peningkatan dalam tahap dos menunjukkan pengurangkan aktiviti.
4.9 Aktiviti antibakteria. Minyak akar C.orchioides menunjukkan aktiviti antimikrob yang ketara terhadap terhadap pelbagai jangkitan bakteria seperti Bacillus anthracis, B. suhtilis, Salmonella pullorum, S. Newport dan Staph. Aureus dan jangkitan kulat seperti Fusarium monili forme, G. solani, Aspergillus flavus dan Cladosporium.
5 Formalasi Polvherbal
Maharishi Amrit Kalash (MAK) adalah sebatian Ayurveda mengandungi C. orchioides digunakan sebagai bahan tambahan bersama-sama dengan ubat chemotherapeutic untuk mengurangkan kesan kemoterapi penyebab muntah, tiada selera makan
(anorexia) dan meningkatkan kesejahteraan umum pesakit.
Latha et al menunjukkan bahawa Penyediaan herba HPN-12 secara lisan ditadbir keatas tikus albino jantan 10 ml/kg berat badan, didapati berkesan terhadap kerosakan hati.
Rajesh et al menunjukkan, bahawa kamilari, penyediaan dalam Ayurveda mengandungi C.orchioides, berkesan pada penagihan alkohol sirosis hati.
Tang et al menunjukkan formulasi ciri anti-oksida dan anti-glycation perubatan tradisional Cina mengandungi C.orchioides.
Prema telah menjalankan kajian klinikal keatas kapsul Progen kemandulan. Kapsul Wenxin mengandungi C. orchioides menurunkan jumlah thromboxane A2, pada tikus yang dirawat dan menunjukkan tindakbalas anti-jaringan (anti-latlet).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

14 comments:

zaman said...

sangat menarik.. setakat ini ada ker pokok ini dijadikan tanaman hiasan atau dijual untuk tanaman sendiri?

herba & tumbuhan said...

Salam Sd. Zaman,

Saya kurang pasti sama ada ia ada dijual secara terbuka. pokok ini tumbuh liar .... kalau ada pun sila hubung MARDI atau bahagian pertanian.

Anonymous said...

salam,saya nak tanya ada info x mengenai pokok stanrogyne mergaensis?org panggil pokok lemba batu juga..

Unknown said...

salam..ada reference x untuk article nie??bnyk maklumat menarik :)

Saidan Hamdzan said...

Saya , dari Teluk Intan ,Perak. Ada membuat pembiakan pokok lemba . Sila email : saidan1967@gmail.com.

Unknown said...

tiada kesan sampingan?

Unknown said...

literatur taksonomi dapat dari mana ? mohon infonya terima kasih

Anonymous said...

Saya ada menjual Pokok lemba, 0166838405

uwishuwereme said...

Mohon sesiapa yang ada info berkenaan lemba untuk hubungi saya aidasafinamicet@gmail.com. Terima kasih

Mohamed said...

Kalau nak cari akar lemba akar saya boleh bekal kapsul, serbuk atau rincihaan akar. Contact saya 0175585406

Unknown said...

Che Soh Pakar Urut Saraf.0176823768
108649 Jln Aman Sungai Merab Luar
Kajang.

Unknown said...

slm

Unknown said...

💐Assalamualaikum..Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas dia..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 En Mohd Zuhairi- 0174687570

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2 Mei 2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr kanser.
~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct En Zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group telegram dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

NOTE : Untuk sembuh kanser bukanlah semudah minum ubat baru beberapa bulan dah mahu nampak hasil.

Mohd Zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Unknown said...

Goods statement of the pharmacist about the plants...!!!

Post a Comment