KHASIAT Daun Kaduk


Piper sarmentosum
Alam:
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
P. sarmentosum
Piper sarmentosum
Roxb.

Nama Lain: (Inggeris) Tiada nama rasmi dalam bahasa Inggeris untuk pokok ini, namun ia sering dipanggil sebagai wild betel leaf, wild pepper leaf. (Thailand) cha plu (ช้าพΰΈ₯ู), (Laos) phaki leu tatau pakee lerd (ຜັກອີ່ເΰΊ₯ີΰΊ”), (Melayu) pokok kadok, Karuk, Sirih Tanah, Kado-kado. (Vietnam) Piper lolot – bolΓ‘lα»‘t, (Cina)Jiaju., xi ye qing wei teng, qingju, (Indonesia) Bakik, kado-kado, sirih tanah, sirih duduk, akar bugu, mengkadak.
Bahagian Kegunaan Tumbuhan: Batang, Kulit, Daun, biji
Negara Asal: Malaysia, Borneo & Indonesia
PENERANGAN
Pokok Kaduk atau nama saintifiknya Piper sarmentosum roxb berasal dari keluarga Piperaceae merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di ASIA. Pokok Kaduk adalah tumbuhan herba tumbuh melintang di daratan (terrestrial), tidak berbulu (glabrous) memiliki cabang-cabang panjang yang menjalar (procumbent) berukuran ketinggian 0.3-0.8 m. Keseluruhan bahagian Pokok kaduk muda mempunyai debu-debu halus apabila muda, berjantina berasingan (dioecious). Daun nya biasa, berselang-seli, lembut  dan bentuk jantung (cordate). Ukuran daun kira-kira 5 hingga 10 cm lebar dan 7-15 cm panjang.
Daunnya berwarna hijau dan bentuknya menyerupai seakan-akan daun Sirih tetapi berbeza dengan pokok sirih, Daun bahagian rendah kebiasanya berbentuk bujur telur (ovate), bahagian atas daun agak melonjung bujur atau ovate-oblong, di bahagian pangkal berbentuk membujur hampir lunjung (ovate–cordate). Warna daun hijau gelap dengan batang halus (petiol) berukuran  2.5-5 cm panjang
Pokok kaduk mudah dibezakan melalui cabang  ranting buah yang merentasi tanah tanpa akar (procumbent) yang besar, gempal, berbuah manis bila matang. Buah berry-nya berbentuk bujur (obovoid), 1.5 cm x 1 cm dan rasanya manis. Rasa manis dari buah ini sama seperti dengan buah masak  berduri Elaeocarpus (Elaeocarpus serrate) . Rasa daun kaduk lebih lembut di banding daun sirih walaupun bau nya masih sedikit tajam.Pokok kaduk lazimnya dijadikan sebagai tanaman hiasan di halaman rumah oleh kebanyakan daripada masyarakat kita, dan mungkin tidak ramai di antara kita yang sedar bahawa pokok kaduk, berfungsi bukan sekadar hiasan semata-mata, ia lebih dari itu.
Cara pembiakannya melalui anak benih atau keratan batang. Air rebusan dari akar pokok ini dapat melawaskan kencing dan mujarab untuk merawat demam malaria dan bagi melegakan batuk, selsema, sakit pinggang, sakit gigi dan sengal-sengal tulang.
PENGEDARAN SECARA GEOGRAFI
Pokok kaduk mudah ditemui di beberapa bahagian China Selatan, Fujian, Guangdong, Guangxi, Guizhou, Hainan, Xizang, Yunnan, atau di negara-negara Asia seperti Kemboja, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Filipina, Vietnam dan sejauh kepulauan Andaman.
PENGGUNAAN DALAM MASAKAN
Daun kaduk biasanya dijualsecara ikatan dan dimakan secara ulaman.
• Dalam masakan Thai (Thai cuisine), daun kaduk digunakan sebagai pembalut miang-kham, sejenis makanan ringan (snek) tradisional, ia juga merupakan salah satu daripada bahan untuk kari Kaeng-khae dari Thailand Utara.
• Dalam masakan Laos (Laotian cuisine), ia adalah sebahagian daripada ramuan salad.
• Dalam masakan Melayu (Malay cuisine), ia diracik untuk dimakan sebagai ulaman, jenis salad orang Melayu.
PENGGUNAAN DALAM PERUBATAN TRADISIONAL
Daun kaduk diguna dalam ubat-ubatan tradisional di Asia. Analisa kimia menunjukkan daun kaduk mengandungi anti-oksida naringenin. Amides dari buah pokok kaduk didapati mempunyai aktiviti anti-tuberculosis dan anti-plasmodial.
Daun kaduk diguna dengan cara meminum jus nya, untuk melegakan gejala malaria dan berkesan untuk merawat demam, batuk, asma, selsema, reumatisme, Keradangan pleura (lapisan paru-paru, apabila pleura parietal terlibat, terasa sakit didada berhubung dgn selaput dada (pleurosy) dan sakit tulang belakang (lumbago).Keseluruhan tumbuhan boleh digunakan untuk merawat demam, membantu penghadaman dan untuk melegakan kesakitan otot. Akar daun kaduk adalah ubat berkesan untuk batuk, asma, Keradangan pleura, lapisan paru-paru dan kulat pada kulit jari kaki (fungoid dermatitis). Ia dikunyah untuk menghentikan kesakitan gigi. Suku Karen di Thailand mengambil daun kaduk sebagai makanan sumber kandungan terbaik tempatan untuk beta karotena dan vitamin C. Daun nya juga digunakan sebagai tonik pencernaan, karminatif, ekspektoran, ejen anti-hyperglycemic dan ejen anti-malaria. Air rebusan dari keseluruhan tumbuhan juga digunakan secara tradisional untuk merawat pesakit kencing manis.
Seorang penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) Berjaya menghasilkan pil mencegah kegemukan menggunakan pati pokok kaduk yang tumbuh meliar di hutan. Pensyarah Pusat PengajianSains Farmasi USM, Prof Dr Zhari Ismail, berkata pil yang diberi nama ‘nobesiti’ itu mampu menghalang pembuluh darah merebak keseluruh tisu badan bersama lemak makanan.
“Semua lemak yang terkumpul mampu dihalang dengan pengambilan pil ini kerana bahan aktif dalam pati kaduk, ia itu daripada daun, batang, buah dan akarnya mempunyai khasiat tersendiri," Beliau berkata, kajian yang dilakukan sejak 2005 mendapati pengambilan pati pokok kaduk boleh menyekat lemak dalam badan.“Pil itu digunakan sebagai penghalang kepada pembentukan Pembuluh darah baru yang menjadi punca utama obesiti,” Prof Dr Zhari berkata, berbeza produk lain, nobesiti bertujuan menghalang punca utama kegemukan ia itu pembentukan sel lemak dalam badan.
7 Khasiat Daun Kaduk:
Selain pucuknya yang sering dibuat ulam dan daunnya sebagai penyedap masakan lemak, khasiat lain yang boleh dimanafaatkan terhadapnya adalah merawat;
- sembelit
-sakitgigi
- demam malaria
- lemah dan sakit dalam tulang
Selain daripada 4 penyakit di atas, masalah cacing dalam perut, batuk dan panau turut boleh dirawat. Hanya caranya berbeza.
1. Melawaskan kencing - Rebus daun kaduk bersama akarnya dan diminum.
2. Merawat demam Malaria- rebus daun kaduk dan diminum air rebusannya.
3. Melegakan selsema, sakit pinggang, sakit gigi dan sengal tulang, sembelit- minum air rebusan daun kaduk dan akarnya.
Langkah-langkah merawat ketiga-tiga diatas:
        i.            Ambil satu dahan pokok kaduk termasuk akarnya.
      ii.            Bersihkan keseluruhan pokok tersebut.
    iii.            Rebus kesemua sehingga mendidih.
    iv.            Biarkan air rebusan tadi menjadi suam.
      v.            Air rebusan diminum perlahan-lahan.
4. Cacing Dalam Perut-Mandi dengan air ramasan daun kaduk.
        i.            Ambil beberapa helai daun kaduk segar.
      ii.            Ramas-ramaskan daun tersebut.
    iii.            Kemudian, campurkan kesemua daun ramasan kedalam sebaldi air.
Akhirsekali, siramkan air tersebut keseluruh badan.
5. Melegakan batuk-Sapu bahagian leher dengan daun yang dikisar halus bersama sedikit air.
        i.            Ambil beberapa helai daun kaduk dan bersihkannya.
      ii.            Kisar daun hingga halus dengan mencampur sedikit air.
    iii.            Akhir sekali, sapukan pada bahagian leher.
6. Panau- Sapu bahagian yang ditumbuhi panau dengan daun kaduk yang ditumbuk lumat.
        i.            Ambil beberapa helai daun kaduk.
      ii.            Tumbuk sampai lumat.
    iii.            Kemudian, sapukan pada kawasan tubuh badan yang berpanau.
7. Sebagai bahan dalam masakan, ulam, kerabu, urap, masak gulai ikan darat dan sebagainya.
JUZUK KIMIA DAN BIOAKTIVITI KADUK (Piper sarmentosum)
Juzuk Kimia
Lapan amides, pellitorine (1), guineensine (2), brachystamide B (3), sarmentine (4), brachyamide B (5), 1-piperettyl pyrrolidine (6), 3 ', 4', 5'-trimethoxycinnamoyl pyrrolidine ( 7) dan sarmentosine (8), telah diasingkan daripada P. Sarmentosum.
Buah-buahan juga mengandungi dua lignans, (+)-asarinin (9) dan sesamin (10), dan empat sebatian lain iaitu 1 - (3,4-methylenedioxyphenyl)-1E-tetradecene (11), metil piperate (12), dan campuran Ξ²-Sitosterol (13) dan stigmasterol (14), alkena aromatik (15), 1-allyl-2-methoxy-4 ,5-methylenedioxybenzene (16), pirΓ³la amide, sarmentosine (17), 7 - (3 ', 4'-methylenedioxyphenyl)-2E (18), 6E heptadienoic asid (19) telah diasingkan daripada buah pokok kaduk (Piper sarmentosum (Piperaceae).
Ini adalah pengasingan pertama dilaporkan dari sebatian 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10 dan 12 dari spesis tumbuhan ini. Strukturnya diperolehi daripada data spektrum. Sebatian-sebatian ini dinilai dari hasil ujian antituberculosis dan antiplasmodial. Keputusan menunjukkan bahawa sebatian 4 dan 6 mempamerkan kedua-dua aktiviti manakala sebatian 1, 2, 5, 8 dan 11 hanya menunjukkan aktiviti antituberculosis. Ini adalah laporan pertama anti-tuberculosis dan aktiviti anti-plasmodial untuk sebatian ini.
Daun kaduk (P. Sarmentosum) mengandungi alkena aromatik, 1-allyl-2-methoxy-4 ,5- methylenedioxybenzene, b-Sitosterol, pirΓ³la amide, sarmentine, sarmentosine dan pellitorine.
Akar P. sarmentosum mengandungi alkena aromatik, 1-allyl-2-methoxy-4 ,5-methylenedioxybenzene, Ξ²-sitosterol, amide pirΓ³la, sarmentine, sarmentosine dan pellitorine, (+)-sesamin, horsfieldin, dua amides pyrrolidine, guineensine, brachystamide B dan sarmentamide A, B, dan C. Phenylpropanoids, diasingkan melaluiekstrak metanol dari daun kaduk mengadungi g-asarone (l-allyl-2 ,4,5-trimethoxybenzene), asarone-(l- (1-E-propenyl) -2,4,5-trimethoxybenzene), asaricin (l-allyl-2-methoxy-4 ,5-methylenedioxybenzene dan l-allyl-2 ,6-dimethoxy-3 ,4-methylenedioxybenzene. N -heksana di ekstrak dari bahagian pangkal Pokok kaduk mengandungi satu siri homolog dari enam E 2, 4 E-diene-isobutylamides dan N-2'-methylbutyl-2 E, 4 E-decadieneamide. P. sarmentosum juga mengandungi beta karotena ( 3,1 mg/100 g) dan vitamin C (17 mg/100 g). 
Data Pra-Klinikal
FarmakologiPharmacology
Aktiviti antidiabetic
Ekstrak air dari tumbuhan pokok kaduk diuji untuk mengesan hipoglisemik keatas tikus normal dan streptozotocin-diabetes (Streptozotocin (Streptozocin, STZ, Zanosar) adalah bahan kimia semulajadi yang amat toksik kepada sel-sel penghasil insulin beta pankreas dalam mamalia. Ia digunakan dalam bidang perubatan untuk merawat kanser tertentu daripada sel-sel Langerhans dan digunakan dalam penyelidikan perubatan untuk menghasilkan satu model haiwan untuk kencing manis Jenis 1). Kencing manis dijangkitkan keatas tikus melalui pentadbiran intraperitoneal 75 mg / kg streptozotocin (STZ) selepas dipuasakan semalaman. Ujian toleransi glukosa oral dilakukan selepas pentadbiran lisan dadah rujukan, glibenclamide (5 mg / kg), atau air ekstrak keseluruhan tumbuhan P. sarmentosum keatas tikus berkencing manis atau yang normal. Dalam ujian toleransi glukosa oral, pentadbiran lisan tunggal ekstrak air pada dos 0,125 dan 0.25 g / kg dengan ketara merendahkan tahap plasma glukos keatastikus normal pada 90 dan 120 minit selepas pentadbiran glukosa. Sebaliknya, pentadbiran lisan tunggal ekstrak air pada dos dan glibenclamide (Glibenclamide (INN), juga dikenali sebagai glyburide (USAN), adalah dadah antidiabetic dalam kelas ubat yang dikenali sebagai sulfonylureas, berkait rapat dengan dadah sulfa) ini, tidak dengan jelasnya merendah tahap plasma glukosa keatas tikus diabetik. Pentadbiran ekstrak atau glibenclamide berulang selama 7 hari menurun tahap glukosa plasma keatas tikus diabetik, peningkatan peratusan glukosa plasma adalah kurang pada kumpulan yang dirawat dengan ekstrak, menunjukkan kesan terkumpul. Dengan pentadbiran berulangan, aktiviti hipoglisemik dari ekstrak bukan bergantung kepada dos. Kesan hipoglisemik dari larutan metanol (methanol soluble (MS) keatas  pepecahan  ekstrak air P. Sarmentosum didapati menjadi lebih kuat dibanding daripada ekstrak air. Suatu bahan pecetusan dari pecahan MS (0.16 g / kg) turut menunjukkan kesan hipoglisemik penting, menyebabkan pengurangan tahap glukosa plasma sehingga 87.1% tahap kawalan, manakala pecahan MS (0,075 g / kg) menurun kepada 82.5 % tahap kawalan. Keputusan ini menunjukkan bahawa bahan yang dicetuskan dari pecahan MS boleh menjadi salah satu daripada prinsip-prinsip aktif dalam kesan hipoglisemik pecahan ini. Keputusan dari kajian ini menunjukkan bahawa ekstrak air dari P. sarmentosumhad berkesan hipoglisemik keatas tikus, ini bersangkutan dengan penemuan sebelumnya bahawa ekstrak mentah mengurangkan paras glukosa darah pada arnab kencing manis Alloxan (hasil pengoksidaan asid urik. berwarna merah pucat, mudah larut dalam air atau alkohol).
Aktiviti antiprotozoal
Plasmodium falciparum

Streptozotocin Nama (IUPAC) Sistematic
2-deoxy-2-({[methyl(nitroso)amino]carbonyl}amino)-Ξ²-D-glucopyranose
Calitan darah Plasmodium falciparum (gametocytes - bentuk seksual)
Kesan ekstrak heksana dan metanol dari buah kering P. sarmentosum terhadap Plasmodium falciparum (Plasmodium falciparum adalah protozoanparasite, salah satu spesies Plasmodium yang menyebabkan malaria kepada manusia.) (K1, ketahanan ketegangan dadah-pelbagai (multidrug) telah dinilai,berdasarkan penemuan, hanya dua amides menunjukkan aktiviti antiplasmodial iaitu sarmentine (IC50 = 18,9 ΞΌg / mL) dan 1-piperettyl pyrrolidine (IC50 = 6.5ΞΌg/mL) berbanding dengan artemisinin yang bertindak sebagai sebatian standard (IC50 = 1 ng / mL ). Pepecahan selebihnya adalah tidak aktif terhadap P. falciparum.
Aktiviti antituberculosis telah dinilai keatas  Mycobacterium tuberculosis H37Ra ketegangan. Kepekatan perencatan minimum (minimum inhibition concentration (MIC) nilai dadah standard, isoniazid dan sulfat kanamycin adalah 0,050 dan 2.5 ΞΌg / ml, masing-masing. Semua sebatian kecuali 3 ', 4', 5'-trimethoxycinnamoyl pyrrolidine dan piperate metil menunjukkan aktiviti antituberculosis terhadap Mycobacterium tuberculosis H37Ra ketegangan. Nilai MIC terendah dari 25 ΞΌg / mL telah diperhatikan berikutan rawatan dengan pellitorine dan 1 - (3, 4-methylenedioxyphenyl)-1E-tetradecene terhadap Mycobacterium tuberculosis H37Ra ketegangan.
Juzuk yang diasingkan daripada akar P. sarmentosum diperiksa untuk aktiviti antimycobacterial terhadap Mycobacterium tuberculosis H37Ra. Standard ubat yang digunakan dalam kajian ini adalah isoniazid (MIC 0,04-0,09 ΞΌg / mL) dan sulfat kanamycin (MIC 2,0-5,0 ΞΌg / mL). Hasil kajian menunjukkan bahawa alkena aromatik dan N-[9 - (3,4-methylenedioxyphenyl) 2E, 4E, 8E nonatrienoyl] pyrrolidine memiliki aktiviti antimycobacterial dengan nilai MIC 25 ΞΌg / mL.Sarmentine, brachyamide B, sarmentosine , pellitorine dan brachystamide B, menunjukkan nilai MIC 50 ΞΌg / mL, manakala sebatian lain tidak aktif (MIC> 200 ΞΌg / mL).
Aktiviti antiplasmodial dari juzuk akar P. sarmentosum telah diuji keatas Plasmodium falciparum (K1, ketegangan ketahanan dadah-pelbagai (multidrug). Sarmentine dan sarmentosine, dalam aktiviti anti-plasmodial In-vitro dengan nilai EC50 4.5 dan 3.9 ΞΌg / mL, masing-masing, berbanding dengan dadah chloroquine-diphosphate yang berpiawai, (EC50 nilai sebanyak 0.16 ΞΌg / mL). Walau bagaimanapun, juzuk lain tidak aktif (EC50> 20 ΞΌg / mL).
Aktiviti antimalaria
Ekstrak Klorofom dan metanol dari P.sarmentosum diuji untuk ciri-ciri ant-imalaria secara In-vitro terhadap kultor ketegangan FCR-3 Plasmodium falciparum. Kesan ekstrak terhadap kedua-dua tikus ddy betina dewasa (~ 20 gm berat badan) secara intraperitoneally (Suntikan Intraperitoneal atau suntikan IP adalah suntikan bahan ke dalam peritoneum (rongga badan). Suntikan IP lebih kerap digunakan keatas haiwan daripada manusia secara) yang dijangkiti dengan parasit pada hari pertama dengan1x107 sel-sel darah merah mengandungi Plasmodium yang dicemari dengan berghei ANKA. Perencatan lengkap ekstrak dari P.sarmentosum methanolic (0.8mg / mL) terhadap pembentukan P. Falciparum dapat dilihat selepas tempoh pengeraman48-jam. Kesan ketara anti-malaria dari ekstrak kloroform P.sarmentosum telah diperhatikan seawal 24 jam pada kepekatan 0.1 mg /mL(dengan perencatan 86.3%). Walau bagaimanapun, perencatan lengkap pertumbuhan parasit telah diperhatikan pada kepekatan 0.4mg / mL selepas24 dan48jam pengeraman. Ekstrak kloroform seolah-olah mempunyai kesan yang lebih baik terhadap pertumbuhan P.falciparum berbanding dengan ekstrak metanol dengan perencatan100% pertumbuhan parasit di semua peringkat kepekatan yangdiuji (dari 0.025mg /mL, 0.4mg/mL pencairan). P.sarmentosum menunjukkan kesan kelemahan pada In-vivo anti-malaria keatas pertumbuhan Plasmodium berghei berbanding spesies tumbuhan Andrographis paniculata dan Tinosporacrispa. Di akhir uji-kaji (hari ke-5), kesemua tikusyang dijangkiti dalam kumpulan kawalan mati. Hanya satu sahaja tikus yang mati dalam ujian  ekstrak dari spesies P.sarmentosum. Walau bagaimanapun, bilangan kematian meningkat selari dengan bilangan hari jangkitan meningkat. Berdasarkan penemuan ini, ekstrak P. Sarmentosum menunjukkan aktiviti anti-malaria yang tinggi terhadap Plasmodium falciparum(in-vitro) dan parasit Plasmodium berghei (in vivo).
Aktiviti antikulat
Sebatian yang diasingkan daripada akar P.sarmentosum dikaji untuk aktiviti anti-kulat terhadap Candida albicans yang diasingkan melalui klinikal.  Amphotericin B adalah kawalan piawai mana kala DMSO 10% adalah kawalan negatif. Nilai IC50 dari amphotericin B adalah 0.01ΞΌg/mL. Hanya dua sebatian ia itu brachyamide B dan sarmentosine, memiliki aktiviti anti-kulat dengan nilai IC50 41.82 dan 32.82ΞΌg/mL, masing-masing, manakala sebatian lain tidak aktif (IC50> 50 ΞΌg/ mL).
Aktiviti antimikrob
Pecahan benzena larut dari ekstrak metanol daun P.sarmentosum telah diuji untuk aktiviti anti-mikrob terhadap Escherichia coli dan Bacillus subtilis. Phenylpropanoids yang diasingkan daripada daun P.sarmentosum mengandungi  g-asarone (l-allyl-2,4,5-trimethoxybenzene), asarone (l-(1-E-propenyl) -2,4,5trimethoxybenzene) , asaricin (l-allyl-2-methoxy-4,5-methylenedioxybenzene danl-allyl-2,6-dimethoxy-3,4-methylene dioxybenzene. Kaedah pencairan agar telah digunakan untuk kesan pecahan ini terhadap E. Coli dan Bsubtilis. Kesemua sebatian terpencil menunjukkan aktiviti perencatan terhadap E. Coli dan B. Subtilisat 25ppm pada 30 °. Walau bagaimanapun, kepekatan perencatan minimum (minimum inhibitory concentrations (MIC) dari g-asarone (l-allyl-2,4,5-trimethoxybenzene), -asarone (l-(1-E-propenyl) -2,4,5-trimethoxybenzene) dan asaricin (l-allyl-2-methoxy-4,5-methylenedioxybenzene) tidak diperolehi dibawah100 ppm pada 37°. keadaan yang sama, l-allyl-2, 6-dimethoxy-3,4-methylene-dioxybenzene menunjukkan perencatan lengkap E. Coli dan B.subtilisat 100 ppm(MIC=100 ppm).
Aktiviti anti-bakteria dari ekstrak mentah daun P.sarmentosum telah ditetapkan. Ekstrak mentah metanol ditentukan untuk pemeriksaan imbasan terhadap lima calitan spesies bakter ia iaitu Methicillin Resistant Staphylococcus aureus (MRSA), Staphylococcus aureus, Klebsiella pneumoniae, Pseudomonas aeruginosa dan Escherichia coli, dengan menggunakan kaedah penyebaran cakera. Aktiviti anti-bakteria telah dinilai dengan  kehadiran atau ketiadaan zon perencatan dan nilai MIC. Hasil kajian menunjukkan bahawa ekstrak metanol P.Sarmentosum mempunyai aktiviti anti-bakteria yang berpotensi terhadap Staphylococcus S. ATCC25923 dan Methicillin Resistant Staphylococcus aureus (MRSA) dan P. Aeruginosa ATCC27853. Tiada aktiviti anti-bakteria dilihat terhadap E. Coli gram negatif 25922ATCC dan K. Pneumoniae (IMRK25/96). Memandangkan P.Sarmentosum menunjukkan penentangan terhadap aktiviti bakteria ini, penilaian lanjut mengenai tumbuhan ini diperlukan.
Aktiviti pengagregatan sel(Cell Aggregation Activity)
Satu kajian telah dijalankan bagi tujuan mengesan ekstrak mentah tumbuhan perubatan Thai, keatas pengagregatan sel yang menjejaskan hydrophobicity permukaan sel dari Escherichia coli strain menggunakan ujian pengagregatan garam. Ekstrak Akueus dan ethanolic dari tumbuhan perubatan Thailand telah diuji terhadap E.coli O157: H7 dan lain-lain calitan (strain) E.coli yang diasingkan dari manusia, khinzir, dan makanan.
Perhubungan diantara MIC dan pengumpulan sel telah dijalankan. Ekstrak akuas P.sarmentosum pada kepekatan tertinggi (25mg / mL) mendatangkan kesan peningkatan hampir pada kesemua pengagregatan calitan E. coli. Aktiviti serupa terdapat pada ekstrak akueus Punicagranatum. Walau bagaimanapun ekstrak akueus dan ekstrak ethanolic dari Quercusin fectoria meningkat beberapa sel pengagregatan calitan E. coli. Korelasi diantara kepekatan perencatan minimum dan pengumpulan sel tidak ditemui dalam kajian ini.
AktivitiPerencatan cyclooxygenae
Ekstrak mentah P.sarmentosum didapati memiliki cyclooxygenase-1 (COX-1) dan 5-lipoxygenase (5-LO) aktiviti perencatan(COX-1, IC50= 19ΞΌg/ mL; 5-LO, IC50= 10ΞΌg/ mL). Sebatian terpencil ia itu siri homologenam E2, 4 E-diene-isobutylamides dan N-2'-methylbutyl-2 E, 4E-decadiene amide menunjukkan kesan yang lemah dalam kedua-dua sistem ujian berbanding dengan ekstrak mentah.
Aktiviti antinyamuk (Mosquitocidal activity)
Spisis Lada (PiperSpesies) dipilih untuk siasatan kemampuan membunuh terhadap jentik nyamuk (adulticidal potential against Stegomyiaaegypti), kupulan utama denggi dan demam denggi berdarah. Setelah dilembutkan dengan etanol 95%, P. Sarmentosum menghasilkan kira-kira 5.3% daripada ekstrak ethanolic. Kesemua ekstrak lada (Piper) diuji keatas nyamuk betina dengan disapu ketubuh seranggan yamuk dewasa betina. Rawatan untuk Stegomyiaaegypti telah dilakukan dengan dos meningkat dari P.sarmentosum 0.05-0.30ΞΌg/mg betina. Jumlah kematian meningkat daripada 3.0 kepada 89.5%. Kecenderungan keatas St. Aegypti betina terhadap ekstrak-etanol Piper adalah dos bergantung yang berbeza kalangan spesies P.sarmentosum. Kesan membunuh diri (adulticidal) tertinggi didapati pada P.sarmentosum, diikuti dengan P.Ribesoides dan P.longum, dengan nilai LD50 iaitu 0.14, 0.15 dan 0.26ΞΌg/mg betina masing-masing. Keputusan ini menunjukkan potensi spesis Piper sebagai pembunuh nyamok (mosquitocides) Staegypti
Aktiviti Larvicidal(Larvicidal activity)
Ekstrak Ethanolic dari tumbuhan keluarga (lada) Piperaceae termasuk P. sarmentosum dinilai keberkesanannya terhadap awal 4 larva jentik-jentik (instar) nyamuk Aedesaegypti menggunakan bioassei larvicidal. Keberkesanan tertinggi membunuh jentik-jentik (larvicidal) terhadap awal 4 larva instar Aedesaegypti nyamuk telah dibuat dari P.longum, diikuti dengan P. sarmentosum dan P.ribesoides, dengan nilaiLC50 2.23, 4.06, dan 8.13 ppm, masing-masing. Pemerhatian keatas perubahan morfologi pada yang dirawat  instar larva ke-4 menggunakan ekstrak mendedahkan bahawa kebanyakan organ, kecuali anal papillae, mempunyai penampilan struktur normal yang serupa dengan kawalan. Walau bagaimanapun, di bawah mikroskop cahaya, struktur dalaman anal papillae pada larvae yang dirawat menunjukkan pengecutan, sekalipun ciri-ciri luaran kelihatan normal pada penampilan. Kajian Ultra structural, jelas menunjukkan kemusnahan luaran, dengan kerosakan yang teruk dan pengecutan kutikula dari anal papillae. Pengubah bentukan struktur anal papillae membawa kepada ketidak mampu berfungsi, membawa kepada kematian larva. Kajian ini memberi beberapa bukti mengenai laman tindakan ekstrak lada. Berdasarkan penemuan ini P. sarmentosum mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai ubat serangga baru pembunuh jentik-jentik (larvicide) untuk kegunaan dalam kawalan nyamuk.
Aktiviti antioksida
Sebilangan besar herba Thailand yang digunakan sebagai makanan dan ubat herba telah dikaji untuk aktiviti antioksida nya dengan menggunakan kaedah peluntur b-karotena. Kandungan kimia tumbuhan, seperti vitamin C, vitamin E, karotenoid, tanin,dan fenoliktotal, turut ditentukan. Berdasarkan penemuan, ekstrak metanol dari semua tumbuhan menunjukkan aktiviti antioksida yang berbeza. Aktiviti yang lebih kukuh, menunjuk indeks antioksida yang lebih tinggi. Dalam kajian ini, ekstrak metanol daun Gymnemainodorum melihatkan tahap tertinggi aktiviti antioksida dengan indeks sebanyak 14.8 diikuti P.sarmentosum (13.0) dan Menthaarvensis (10.9). Korelasi diantara kandungan kimia bagi setiap tumbuhan dan indeks antioksida telah diperhatikan. Kandungan vitamin C, vitamin E, jumlah-karoten, jumlah-xanthophylls, tanin dan jumlah-fenolik pada tumbuhan yang diuji berkait rapat dengan indeks antioksida. Keputusan menunjukkan bahawa aktiviti antioksida dari tumbuh-tumbuhan ini boleh dikaitkan dengan kehadiran komponen kimia seperti vitamin C, vitamin E, karotenoid, dan sebatian fenolik.

Kajian Fitokimia Piper sarmentosum dan Zanthoxyllumgilletii
Dalam usaha mencari herba anti-radang, kami telah kaji ekstrak Piper sarmentosum Roxb. (syn. Piper Lolot C. DC; Piperaceae) dan Zanthoxyllumgilletii (De Wild.) Waterman (syn. Fagaramacrophylla (Oliv.) Engl;. Rutaceae). Ekstrak Piper sarmentosumare digunakan dalam perubatan tradisional Thai dan Cina untuk rawatan sakit gigi, oedemas (Pembengkakan dari pengumpulan berlebihan cecair berair dalam sel-sel, tisu, atau rongga serous), demam, selsema dan sakit sendi. Di Afrika dan dalam perubatan tradisional Cina, Zanthoxyllumgilletiiis telah digunakan untuk merawat reumatisme, sakit kepala, sakit perut dan sakit gigi. Ekstrak dichloromethane dari tumbuhan ini telah melalui analisis fitokimia dengan menggabungkan pelbagai chromatographic berbeza seperti LC, SPE dan prep HPLC. Pelbagai juzuk menengah diasingkan dan strukturnya dijelaskan menggunakan UV, 1D (1H, 13C) dan uji-kaji dan spektroskopi jisim 2D NMR (DQF-COSY, HMBC, HSQC). Dari Piper sarmentosum ekstrak kedua-dua herba dan radix et caulis, disediakan. Di antara sebatian terpencil pyrrole dan pyrrolidine amides, sebatian fenolik, dan ester baru dari 3-(4'-methoxy-fenil) asid propionik telah dikenal pasti. Kajian keatas ekstrak diklorometana dari kulit Zanthoxy-llumgilletii menunjukan kehadiran aromatik amides seperti pyrrole amide (contohnya fagaramide), alkylamides, lignans (contohnya sesamin) dan coumarins.
AKTIVITI IN-VIVO ANTI-NOCICEPTIVE DAN ANTI-RADANG DARI EKSTRAK AKUEUS DAUN PIPER SARMENTOSUM.
kaitan Ethnopharmacological Piper sarmentosum(Piperaceae) adalah tumbuhan ubatan yang digunakan secara tradisional oleh orang Melayu untuk merawat sakit kepala, sakit gigi, batuk, asma dan demam.
Tujuan kajian
Dalam usaha membentuk ciri-ciri farmakologi untuk tumbuhan ini, kajian telah dijalankan keatas aktiviti anti-nociceptive dan anti-radang.
Bahan dan kaedah
Ekstrak akueus Piper sarmentosum (AEPS) telah disediakan dalam dos 30,100 dan 300mg/kg. Aktiviti Anti-nociceptive dari AEPS telah dinilai melalui penyempitan perut dan ujian plat-panas. AEPS juga di uji dengan 5 mg / kg naloxone untuk menentukan penglibatan reseptor opioid. Aktiviti Anti-radang telah dinilai menggunakan carrageenan-induced paw edema assay
Keputusan
Pentadbiran Subkutaneus (yang berhubungan dengan atau yang terletak di bawah epidermis) AEP memperlihatkan aktiviti anti-nociceptive (P <0.05) secara bergantungan dos pada penyempitan perut (abdominal constriction) dan ujian plat-panas. Pra-rawatan dengan naloxone sepenuhnya (P<0.05) mengurangkan aktiviti ekstrak anti-nociceptive dalam kedua-dua ujian. AEPS, pada kesemua kegunaan dos digunakan dengan amat signifikan (P <0.05) aktiviti anti-radang dalam cara yang bergantung kepada dos.
Kesimpulan
AEPS mempamerkan aktiviti opioid-pengantara anti-nociceptive diperingkat peripheral (salur-salur penyambung) dan tahap tengah, serta aktiviti anti-radang, yang mengesahkan kegunaan tumbuhan secara tradisional dalam rawatan penyakit yang berkaitan dengan sakit dan radang.
Aabstrak grafik (Graphical abstract)
Ekstrak  akueus Piper sarmentosum(Piperaceae) mempamerkan periferal dan pusat aktiviti anti-nociceptive, dan anti-radang.
 Rajah1. Profil HPLC dari AEPS sahaja diukur pada panjang gelombang (a) 200 nm, (b) 254 nm, (c) 280 nm dan (d) 366 nm.
Rajah2.Spektrum UV puncak beberapa HPLC dikesan di AEPS pada gelombang panjang 280 nm.
Kaduk (Piper sarmentosum) meningkatkan penyembuhan patah dalam tikus ovariectomized osteoporosis: satu kajian radiologi Fakulti Perubatan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keretakan tulang  adalah biasa semasa peringkat osteoporosis dan menjejaskan kualiti kehidupan pesakit. Osteoporosis adalah gangguan metabolik  terutamanya menjejaskan kaum wanita menopaus. Ia dicirikan dengan menurunnya kepadatan mineral tulang (BMD), yang membawa kepada kerapuhan tulang dan peningkatan kepada kemalangan tulang mudah patah. Tikus  yang di Ovariectomized (mempunyai kedua-dua ovari dibuang melalui pembedahan) adalah model  terbaik  sebagai keadaan semasa  putus haid osteoporosis kerana proses patogenik adalah sama seperti yang berlaku semasa osteoporosis kaum wanita. Terdapat peningkatan kebimbangan mengenai kesan osteoporosis semasa penyembuhan patah. Kajian terdahulu ke atas haiwan telah melaporkan bahawa osteoporosis dikaitkan dengan proses patah lambat penyembuhan, walaupun terdapat kekurangan bukti  klinikal, patogenesis (Pengasalan dan pembangunan penyakit ) osteoporosis selepas menopaus disebabkan daripada kehilangan estrogen melibatkan ketidakseimbangan dalam proses pembentukan semula tulang.
Tekanan oksidatif merujuk kepada kerosakan oksidatif dalam tisu yang disebabkan oleh spesies reaktif oksigen (reactive oxygen species (ROS).  Perhubungan  diantara estrogen dan tekanan oksidatif adalah rumit. Kajian penyelidikan sebelum ini menyimpulkan  bahawa keadaan-kekurangan estrogen berkait dengan pengeluaran lebihan-ROS, yang mendorong pengeluaran cytokines yang melibatkan osteoclastogenesis, sebagaimana  faktor alfa  tumor nekrosis (TNFΞ±) dan interleukin-6 (IL-6).  Menurut laporan penyelidikan awalan, kekurangan estrogen membawa kepada tahap  penurunan  thiol (mengandungi sulfur, khususnya  sebatian di mana oksigen telah digantikan oleh elemen ini) antioksida dalam sel tulang tikus. Ovariectomies mendorong tekanan oksidatif, yang menyebabkan kehilangan tulang dengan peningkatkan tahap hidrogen peroksida (H2O2) dalam tikus. Ia telah dilaporkan bahawa ROS H2O2 mempunyai peranan yang penting dalam osteoclastogenesis dan mengisyaratkan kehilangan tulang dalam keadaan kekurangan Osteoclastogenesis estrogen.  Keputusan Osteoclastogenesis dalam peningkatan pengaktifan dari osteoclasts dan seterusnya meningkat  resorption (Proses organik di mana struktur bahan lain  dihasilkan oleh badan semasa  menjalani  lysis dan asimilasi) tulang.
Penggunaan ubat-ubatan herba makin  popular di seluruh dunia. Di Malaysia, jualan tahunan ubat-ubatan tradisional  meningkat dengan ketara baru-baru ini, tanpa kurang pengetahuan akan kesan sampingannya. Kaduk (Piper sarmentosum (Ps) adalah herba  biasa yang digunakan di Malaysia sebagai ubat tradisional untuk merawat diabetes, hipertensi dan sakit sendi. Kajian  phytokimia ekstrak Kaduk (Piper sarmentosum (Ps) sebelum ini mendedahkan pelbagai sebatian aktif, seperti alkaloid, amides, flavonoid, lignans dan phenylpropanoids.  Ekstrak metanol Ps mengandungi antioksida semulajadi  yang sangat aktif pembangkai, naringenin (Naringenin adalah flavanone, sejenis flavonoid, yang dianggap mempunyai kesan bioaktif atas kesihatan manusia sebagai antioksidan, pembangkai radikal bebas, anti-radang, penganjur metabolisma karbohidrat, dan modulator sistem imun), dari kupulan flavonoid. Flavonoid  adalah kumpulan sebatian fenolik  (phenolic) semulajadi dan secara meluas teredar ke seluruh kerajaan tumbuhan.  Flavonoid hesperidin telah didapati menghalang  penyebab- ovariectomy osteopenia dan meningkatkan kekuatan tulang pada rats yang di buang ovary.  Penyelidik melaporkan bahawa flavonoid boleh menggantikan Ξ±-tokoferol (Vitamin larut lemak ter penting untuk pembiakan  normal; antioksida penting yang meneutralkan radikal bebas dalam badan) sebagai pemecah-rantaian antioxida.
Telah dilaporkan bahawa ekstrak yang diperolehi daripada bahagian-bahagian berlainan daripada  tumbuhan pokok kaduk mempunyai ciri-ciri antioksida, antimikrob, anti-radang,  anti-carcinogenic dan hipoglisemik.  Di dapati bahawa ekstrak berasaskan cecair kaduk (PS)  mengurangkan resorption tulang dengan mengurangkan tahap cortisol (Satu hormon adrenal korteks (nama perdaganganHydrocortone atau Cortef”) yang aktif dalam metabolisme karbohidrat dan protein)  pada tikus.  Pentadbiran antioksida dapat  mencegah kehilangan tulang dan membantu mempercepatkan penyembuhan patah keatas penderita  osteoporosis. Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat kesan  suplemen dengan ekstrak Ps  pada penyembuhan patah keatas tikus osteoporosis yang kekurangan estrogen.
 Galeri PokokKaduk 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

29 comments:

Unknown said...

Wah. canggih explanation. Banyak membantu pemahaman saya. Terima kasih bebanyak.

Unknown said...

Very scientific..TQVMuaahhh

Unknown said...

Very scientific..TQVMuaahhh

Unknown said...

terasa macam doktor bila baca info yg sgt bguna ni...wpun saya cuma cikgu

Unknown said...

terasa macam doktor bila baca info yg sgt bguna ni...wpun saya cuma cikgu

penako said...

Thanks

penako said...

Thanks

Anonymous said...

wow,this is really what i searching for...thank you so much

Unknown said...

Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pokok2 herba & ulaman...stok anak pokok rerama hijau & stevia pun ada..lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor..harga berpatutan dan perkhidmatan pos juga disediakan..hubungi D'Kaduk Herbs & Floral : 0123106846 -Faizal@ 0122440099 -Azizi

Unknown said...

Tq so much.

Unknown said...

Detelah mengamal mkn daun kaduk. Ternyata tahapkelakian sya semakin ok.. Sya berusia 40 an.

Unknown said...

Detelah mengamal mkn daun kaduk. Ternyata tahapkelakian sya semakin ok.. Sya berusia 40 an.

Unknown said...

Tq so much.

abgdan said...

Saya ada daun penawar kencing manis. Sangat bagus...whassup 0165243326

Anonymous said...

terima kasih , artikel ni membantu sy dalam kajian produk berasaskan daun kaduk

Salina Jalaludin said...

Penjelasan tentang pucuk kaduk yang superb.. sy nak tau khasiat dia secara ringkas jer, sebab suka makan miang kham. yang mana pucuk ni, items utama.. Tq..

Unknown said...

Terima kasih. Ianya sangat membantu saya lebih memahami kebaikkan daun kaduk ini.

Unknown said...

Terima kasih byk ifo yg d berikan utk pemahaman saya .

Unknown said...

x sangka byk khasiat daun kaduk ni

Unknown said...

Dgn izin Allah sya nk buat amalan pemakanan peubatan sihat.

Unknown said...

Semoga allah merahmati pengkaji serta keluarga dan penulis artikal ini diatas kajian dan penulisan yang manafaat ini kepada orang ramai. Alhamdullillah. Saya sekeluarga akan amal kosumsi herba ini.

Unknown said...

Saya telahpun menanam daun kaduk ini setelah mnjumpainya di rumah kawan.. Mnjdiknnya ulam dlm mknn, x sangka begitu byk manfaatnya. Tq penulis

Unknown said...

Alhamdulillah, saya suka makan daun kadok miangkham, rupanya banyak hasiat. Terima kasih kongsi maklumat yg berharga ini. In Shaa Allah saya akan teruskan makan miangkham.

Unknown said...

Kami menjual Miangkham....Arimas Miangkham

Bila baca khasiat Miangkham ni rasa berbangga sgt sebab jual makanan yg Berkhasiat utk semua

Terima kasih atas maklumat

Unknown said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga pesakit gastrik kronik (gerd)yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,masalah saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.



4) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar yg tepat .πŸ’ͺ🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼

▶️ 017 4687 570 - En. Mohd Zuhairi
▶️ 013 939 8015 - En. Hakim
▶️ 016 609 2857 - Pn. Kasma


Unknown said...

Pn. Noor Aiza Dungun, Terengganu
Masalah sakit lutut bengkak dan darah tersumbat
Puan Noor Aiza telah lama mengidap sakit lutut kronik yang susah nak bergerak dan berjalan. Lutut rasa berat sebab darah tersumbat dan lutut membengkak terutama waktu pagi dan tak boleh berdiri lama akibat pengaliran darah tersumbat. Kalau naik tangga kena perlahan-lahan untuk elak rasa sakit. Mula minum Herba secara berterusan selama seminggu. Kesannya sangat ketara sebab lutut dah tak rasa berat dan sakit macam dulu. Bila bangun waktu pagi pun lutut terasa ringan. Yang paling ketara, lutut dah tak bengkak langsung waktu pagi. Baru seminggu minum herba ni dan teruskan minum sampai sekarang. Kerja rumah pun dah boleh buat dan berdiri lama-lama. Solat boleh berdiri macam biasa dah tak rasa sakit. Kalau dulu bergerak lebih sikit je mesti rasa menyengat kat lutut. Sejak minum Herba ni, tak ada dah nak menahan sakit lutut setiap pagi, syukur sangat.
Saya berharap info yang dikongsi ini memberi manfaat untuk semua.
..........................................................................

Pn. Masnah berumur 70thn (2021). Sejak berumur 40tahun lagi beliau ada masalah sakit lutut. Beliau tak dapat solat berdiri tapi solat duduk atas kerusi je, nak keluar berjalan yang memerlukan banyak berjalan kaki pula, wajib makan ubat tahan sakit. Selama ni bertahun-tahun beliau ambil jamu dan cucuk ubat di klinik. Kesannya cuma kejap okay kejap tak okay. Tapi sejak minum jus herba En. Zuhairi 3bulan lepas, beliau dah boleh solat berdiri dan beliau hairan sebab lutut dah tak rasa sakit langsung, sekarang rasa lega sangat bila ada perubahan ketara macam ni. Sejak minum jus tu, beliau dah tak ambik ubat tahan sakit lagi dah. Beliau amat bersyukur kepada En.Zuhairi kerana perkenalkan jus ni.

.........................................................................

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk herba ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.
9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 atau wasap ejen2 dia sebab En Zuhairi kadang2 sibuk sedikit


πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼

▶️ 017 4687 570 - En. Mohd Zuhairi
▶️ 013 939 8015 - En. Hakim
▶️ 016 609 2857 - Pn. Kasma


#sharing is caring

Anonymous said...

panjang nya

grandma said...

Terimakasih share info yg sgt berharga..

grandma said...

Thsnks info yg sgt berharga.. menarik

Post a Comment