KHASIAT TIMUN DENDANG / LETUP-LETUP



Buah Passiflora foetida
Kingdom:
Plantae(Tumbuhan)
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Subgenus:
Passiflora
Species:
P. foetida
Passiflora foetida
L.
KLASIFIKASI
Subkingdom: Tracheobionta (Tumbuhan berpembuluh)
Super Divisi: Spermatophyta (Menghasilkan biji)
Divisi: Magnoliophyta (Tumbuhan berbunga)
Kelas: Magnoliopsida (berkeping dua / dikotil)
Sub Kelas: Dilleniidae
Ordo: Violales


Nama Lain:Rambusa, permot, nyomlang, ceplukan blungsung (Indonesia);Passion Flower; Mossy Passion Flower; Love in a Mist; Stinking Passion Flower; Wild Passionfruit, Stinking passionfruit, Wild Water Lemon, Pop-pop bush (Inggeris);long zhu guo (Cina); lac tien, day nhan long (Vitnam); Pokok Letup Letup (Melayu); Jhumkolata, Gorak Phal(Bengala); Pasionariang-mabaho, Pasyonaryang-mabaho (Philipin)
Bahagian Digunakan: Keseluruhan tumbuhan
HURAIAN
Pokok letup-letup atau nama saintifiknya Passiflora foetida adalah sejenis tumbuhan menjalar yang tumbuh secara liar dan banyak di temui di kawasan ladang kelapa sawit, dan tanah terbiar. Di negara luar pokok ini lebih dikenali dengan nama Stinking Passionflower.  Ini kerana tumbuhan ini dikatakan mengeluarkan bau yang kurang enak apabila diramas.Walau bagaimanapun, pokok ini mempunyai bunga yang unik dan buahnya juga boleh dimakan apabila sudah masak.Sesetengah orang juga menggunakan pucuk pokok ini untuk dijadikan ulam.
Passiflora foetida (Nama pelbagai: maracuja liar, Markisa semak,  Marya-Marya, air lemon liar, bau tengik bunga ghairah, cinta dalam kabus atau pop jalanan adalah spesies bunga ghairah yang berasal dari barat daya Amerika Syarikat (selatan Texas dan Arizona), Mexico, Caribbean, Amerika Tengah, dan di kebanyakan Amerika Selatan. Ia telah merebak kekawasan tropika di seluruh dunia, seperti Asia Tenggara dan Hawaii. Ia adalahtumbuhan jenis menjalar (vine), dan menghasilkan buah yang boleh dimakan. Gelaran botani, foetida, dalam bahasa latin bermakna "tengik" merujuk kepada bau kuat yang dikeluarkan oleh daun-daun yang rosak.
Passiflora, juga dikenali sebagai bunga ghairah atau pokok jalar mengghairahkan, dari keluarga Passifloraceae, terdapat kira-kira 500 spesis dari genustumbuhan berbunga,dengan kebanyakan darinya menjalar, dan beberapa darinya jenis pokok renek dan berspesis herba. Batang dan daun tumbuhan ini dikatakan toksik dan disyaki boleh menyebabkan keracunan pada ternakan. Tapi yang menariknya, pucuk muda dan daun dipetik dan dijadikan sayur-sayuran di beberapa negara Asia Tenggara di mana ia direbus dalam air yang mendidih, kemudian sayur itu digunakan dalam masakan bersup. Daun mempunyai ciri-ciri perubatan dan digunakan dalam merawat tekanan perasaan (neurasthenia),tidak boleh tidur malam (insomnia), kedatangan haid terlalu awal (early menstruation), pembengkakan teramat disebabkan pembentungan air dalam sel (edema), gatal-gatal dan batuk.
Sembilan spesies Passiflora berasal dari Amerika Syarikat, terdapat dari Ohio ke utara, barat ke California dan selatan Florida Keys. Spesies yang lain ditemui di Amerika Selatan, Cina, dan Asia Selatan, New Guinea. Empat atau lebih spesis di Australia dan satu spesies tunggal endemik di New Zealand. Spesis-spesis baru terus dikenal pasti: seperti, P. pardifolia dan P. xishuangbannaensis  hanya baru diketahui oleh masyarakat saintifik semenjak tahun 2005 dan 2006, masing-masing.Beberapa spesies Passiflora telah dikacukkan diluar julat ibundanya. Sebagai contoh, Blue Passion Flower(P. caerulea) kini tumbuh liar di Sepanyol,passionfruit ungu (P. edulis) dan saudara kuningnya, flavicarpa telah banyak diperkenalkan ke kawasan tropika sebagai tanaman komersial.P. foetida mampu memerangkap serangga melalui daunnya yang telah diubahsuai (bracts), dengan mengeluarkan sejenis bahan melekit yang juga mengandungi enzim pencernaan. Ini mengurangkan pemangsa bunga dan buah-buah muda.Spesis ini mengandungi cyanogenetic glikosida pada kebanyakan bahagiannya, termasuk pada buahnya yang  hijau. Buah yang masak mengalami kekurangan HCN atau kalau adapun amat rendah Everist (1974).Daunnya telah digunakan untuk merawat luka dan sebagai kegunaan untuk gatal-gatal. (Cribb (1981).
EKOLOGI
Stinking Passion Flower atau Wild water lemon (P. foetida) bracts dengan rerambu perangkap serangga.
Burung Sword-billed Hummingbird (Ensifera ensifera) terbiasa dengan menghirup manisan dari Passiflora mixta dan  jenis bungaan seperti ini. Bunga Passiflora mempunyai struktur yang unik, yang-mana dalam kebanyakan keadaan ia memerlukan lebah besar untuk berkesan dalam  pendebungaan nya. Dikawasan tropika Amerika, alang-alang kayu dipasang  berhampiran tumbuhan  Passiflora agar dapat menarik perhatian lebah carpenter bees bersarang. 
TINDAKAN FARMAKOLOGI:
Bunganya dikatakan memiliki ciri-ciri merangsang (sedatif), memukau (hipnosis), sifat anti-spasmodic (Sejenis ubat yang digunakan untuk melegakan atau mencegah kekejangan (terutamanya otot licin)) dan melegakan kesakitan (Anodyne).
PERBEZAAN PHAMAKOLOGI BUNGA PASSIFLORA (ETHNOPHARMAKOLOGISCH RELEVANTE PASSIONSBLUMEN):


Passiflora caerulea L.
Passiflora edulis Sims (P. edulis var Varietäten sleep. Edulis, P. edulis Sims var sleep. Flavicarpa Degener)
Passiflora foetida L.
Passiflora incarnata L.
Passiflora involucrata (Masters) A. Gentry
Passiflora jorullensis H.B.K.
Passiflora laurifolia L.
Passiflora quadrangularis L.
Passiflora rubra L.



PETUNJUK
Kerengsaan otak dan sistem saraf berserta kekurangan ketegangan otot normal atau tonus (atony); ketidak kemampuan untuk tidur disebabkan dari terlalu banyak berfikir, bimbang  atau daripada penyakit keterujaan berlebihan. Pada muda-mudi dan warga emas; sakit saraf berserta kelesuan, keletihan disebab kekembungan serebrum, atau dari keseronokan; pergerakan otot  tanpa rela; kerengsaan saraf  kurang matang, sakit saraf kepala; kekecutan urat tengah (tetanus);  histeria; semput; degupan jantung dari keterujaan atau kejutan, kesakitan pada urat (neuralgia), sawan umum, kecepatan denyutan nadi saraf melebihi 100 degupan per-minit (nervous tachycardia), asma tidak teratur (
spasmodicasthma) dan khusus bagi yang tidak boleh tidur (insomnia).
FITOKIMIA

Passiflora mengandungi alkaloid jenis-indole terutamanya harman sebagai chief konstituen bersama-sama dengan harmaline dan harmine. Glikosida Flavone,  passiflorine dan sterol turut hadir. Harman dikenali untuk mempamerkan aktiviti rangsangan pusat melalui perencatan monoamine oxidase.
Penyediaan
Dalam bentuk serbuk dan incture
Riwayat (Folkloric)
- Rendaman (Infusion) daun dan akar digunakan untuk histeria.
- Tumbuhan digunakan untuk gatal- gatal.
- Rebusan buah digunakan untuk penyakit asma dan kekembungan perut disebabkan dari gangguan hati (biliousness).
- Rebusan daun dan akar digunakan sebagai ajen penggalak haid (emmenagogue).
- Buah digunakan sebagai penggalak muntah(emetic).
- Daun disapu ke-kepala untuk sakit kepala dan mabuk-mabuk(giddiness).
- Di India, secara tradisinya ia digunakan untuk cirit-birit, sakit tekak dan jangkitan telinga, gangguan hati, tumor, gatal-gatal, demam, penyakit kulit dan untuk pembalut luka.
- Di Malaysia,  ia digunakan untuk merawat penyakit asma.
- Di Argentina, ia digunakan untuk merawat penyakit sawan (epilepsy).
- Di Guiana Perancis, rebusan dari daun dan kulit kayu bercampur dengan Annona glabra dijadikan sebagai ubat membunuh cacing flat- worms dan nematodes (anthelmintic)
INDEKS KLASIFIKASI TERAPEUTIK


Sistem Saraf  Tengah: Buah mengandungi HCN, maka digunakan dalam merawat pening dan sakit kepala. Bunga Passiflora adalah herba pilihan untuk merawat insomnia, ia membantu dalam peralihan tidur yang lebih baik, ia mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf sekali gus mengurangkan tekanan.
Sistem pencernaan: Buahnya boleh menyebabkan muntah (emetic)
Sistem Otot (Muskuloskeletal system): Dos sederhana bertindak sebagai anti-spasmodic dan agak narkotik.
JUZUK KIMIA:
Lima flavonoid, pachypodol, 4,7-dimethylnaringenin, ermanin, 4,7-O-dimethyl naringenin dan 3,5-dihydroxy-4, 7-dimethoxy flavanone, telah diasingkan daripada daun. Sepuluh flavonoid (apigenin), termasuk ermanin, telah diasingkan daripada damar (resin) hadir dalam batang. Tumbuhan turut mengandungi alkaloid indole(Harman 70μg/100g),
hydrogen cyanide dan cyanogenic glycosides (Ghani, 2003).
KEGUNAAN FARMASEUTIKAL
Sebagai penenang (tranquilizer), antispasmodic (anticonvulsant) dan bantuan tidur homeopati.
PASSIFLORA SEBAGAI SEDATIF
Penggunaan Passiflora secara klinikal telah dilihat sebagai yang paling memuaskan. Kesannya amat mujarab terutamanya kepada sistem saraf, sebagai ubat gangguan
spasmodic dan sebagai ejen rehat. Ia amat sesuai semasa dalam keadaan kesihatan atau badan lemah (khusus bagi keuzuran disebabkan usia) dan tidak bertindak dengan baik dalam keadaan sihat (sthenic), walaupun tidak bercanggah dengan apa-apa. Ia khas berguna untuk meredakan kegelisahan dan mengatasi sentiasa terjaga (wakefulness), apabila diakibatkan dari keletihan, atau keghairahan saraf  (debility). Ini membuktikan ia khas berguna untuk masalah insomnia dikalangan bayi dan warga emas. Ia mendatangkan kesan untuk tidur kepada mereka menghadapi tekanan jiwa dan mental. Ia melegakan gejala saraf disebabkan tindak-balas (refleks) seksual atau gangguan haid, dan ke-sensitiviti saraf, organ atau bahagian badan secara berlebihan disebabkan dari sakit yang berpanjangan. Ia telah digunakan secara berjaya bagi meredakan kegelisahan demam kepialu, walaupun tindakannya kelihatan perlahan, tetapi pasti. Tidur yang dihasilkan dari Passiflora adalah selamat, merehatkan, dan pesakit terjaga dari tidur dalam keadaan tenang dan segar. Kajian mendalam dan lanjutan keatas ubat ini sudah pasti akan memberi panduan yang lebih baik keatas penggunaannya sebagai ubat sedatif saraf sedatif dan hipnosis.
PENGGUNAAN PASSIFLORA DALAM SAWAN
Passiflora adalah ubat convulsive movements (terjejas disebabkan dari pergerakan otot dan pengecutan tanpa-sukarela, menyerupai kekejangan) pergerakan sawan. Salah satu penggunaan pertamanya yang berjaya dalam bidang perubatan adalah melegakan penyakit tetanus (Satu jangkitan serius dan akut pada sistem saraf pusat disebabkan dari jangkitan bakteria pada luka terbuka; kekejangan rahang dan otot berhubung dgn pangkal tekak mungkin berlaku semasa peringkat akhir), keatas kedua-dua manusia dan kuda. Jika diberi dalam dos penuh semasa aura memberi amaran serangan sawan (epilepsy) menghampiri, ubat ini dikatakan amat membantu, Tetapi apabila sawan sedang , ia hanya memberi sedikit kesan aman atau tidak berkesan langsung.Walau bagaimanapun, ia telah dilaporkan amat berjaya dalam kesemua peringkat penyakit. Passiflora dipuji kerana kawalannya ke atas kekejangan dikalangan kanak-kanak, sama ada dari pembengkakan gusi gigi susu, cacing, atau bahan tidak hadam. Ia juga telah berjaya digunakan dalam kekejangan otot rahang (trismus nascentium). Kekejangan, disebabkan dari keradangan meningeal (satu membrane (daripada 3) yang menutupi otak dan tulang spinal), dapat dikawal dengannya. Kelihatan tidak menyebabkan galakan dalam sebarang bentuk kekejangan.
PASSIFLORA SEBAGAI HERBA ANTI-KEKEJANGAN
Passiflora adalah ubat penyembuh kesakitan, terutamanya kepada jenis penyakit saraf (neuralgic), ia turut  melegakan kesakitan pada saraf dan kekejangan otot semasa haid (spasmodic dysmenorrhoea), kesakitan pada rektum, sakit jantung, muka dan lain-lain bentuk kesakitan kekejangan otot disepanjang urat (neuralgia), terjadinya banyak kesakitan dari tindak-balas tanpa rela (reflex painful) semasa kehamilan dan menopaus, dan lain-lain bentuk kesakitan yang disertai atau tidak dengan tindakan kekejangan otot (spasmodic action). Sakit atau sakit saraf kepala, sakit kepala dari kelesuan (debility), atau dari kebengkakan serebrum sering dilegakan dengan Passiflora. Dalam semua kes seperti ini, ia menunjukkan kekurangan ketegangan otot normal (atony) dibeberapa bahagian atau fungsi.
KEGUNAAN:
Tumbuhan ini dikatakan mempunyai khasiatnya tersendiri dalam menyembuh pelbagai penyakit.Kebiasaannya dimakan secara segar atau digunakan sebagai perasa dalam minuman. Buah, bunga dan daun mempunyai pelbagai ciri perubatan seperti diguna  dalam bentuk losyen atau pes untuk penyakit keradangan kulit. Rendaman panas (Hot infusion) dari tumbuhan kering baik untuk kegunaan sakit tekak. Daun dianggap sebagai ajen menggalak haid (emmenagogue); diberi kepada pesakit histeria, digunakan di kepala untuk pening dan sakit kepala; air rebusan digunakan untuk masalah perut (biliousness) dan asma. Buah sebagai menyebab muntah (Yusuf et al 2009).
Bagi merawat gatal-gatal kulit dan luka; ambil seluruh pokoknya, termasuk dengan akar nya sekali.Bersihkan segala kotoran yang ada pada pokok itu terlebih dahulu. Kemudian rebuskannya sehingga ia menididh. Setelah air suam, airnya diambil untuk digunakan sebagai air basuhan.
Merawat luka; caranya adalah dengan menggunakan beberapa helai daun yang dilumatkan. Daun yang telah dilumatkan itu, ditampalkan pada bahagian yang luka.
Dos:
a.      Powder-3-6g
b.      Jus segar- 10-20 ml
Ramuan
C-glycosyl flavones, apigenin dan luteolin serta prinsip dari keberkesanan sebatian bukan-
psychoactive seperti maltol, hasil dari coumarin, tanin,minyak pati dan lain-lain.MAO-penghalang luteolin diantara lainnya (inter alia) terdapat dalam St. John's Wort (Hypericum perforatum).Harman alkaloid (harmine, harman, harmalol, harmol, harmaline) hanya termasuk  dalam jorullensis sebagaimana pandangan awal tentang  Passiflora.
PASSIFLORA SEBAGAI PENAWAR
Petunjuk; Keresaan pada saraf (Nervous restlessness), tidak mampu tidur (insomnia), penyumbang kekejangan (supply cramping) dan menjadikan seperti bengung (braced awareness), kemurungan, mudah tersinggung (irritable-ability), kebimbangan (anxiety), Gangguan jantung (cardiac neurosis).
Penggunan
Dalam bentuk pil, tablet, kapsul atau titisan mengikut sisip bungkusan. Teh: 1-2 sudu makan  herba kering dalam 25-30 ml air. Masak selama 15-20 minit dan kemudian rendam herba selama 10 minit.
KESAN SAMPINGAN
Bagi kegunaan secara tulen dan sesuai keatas Bunga Passion sebagai penawar tiada kesan sampingan yang diketahui.
PENGGUNAAN PASSIFLORA UNTUK KEROHANIAN (ENTHEOGEN)
Passiflora foetida L.
.
Pada dasarnya terdapat dua cara:
Menghidu / menghisap asap dari herba kering
Meminum ramuan rendaman
a)      Menghidu/menghisap asap:
Perokok amat menyedari rangsangan dari herba kering, ia membuat rasa melayang dan rasa bebas daripada semua, ini menimbulkan perasaan senang  dan tenang. Fikiran bebas dari tekanan dan gangguan. Badan menjadi sebuah oasis yang hangat di tengah-tengah dunia kesejukan. Pembandingan kesan menghidu/menghisap bunga herba Passiflora dengan kesan yang berlaku selepas pengambilan penyediaan bahan komersial valerian / hop (yang bercampur-campur dalam beberapa kes juga Passiflora). Bert Marco Schuldes menulis dalam bukunya "tumbuhan psiko-aktif" ["psycho-active plants"] (Werner Pieper, Löhrbach) menghisap Passiflora sama seperti kesan menghisap ganja.
b)     Kesan minuman rendaman (infusi):
Dalam jadual yang sama, satu laporan pengalaman dari pengguna dihasilkan semula, campuran 5 paun dari daun dan batang segar Passiflora dan direbus sehingga tinggal tiga suku, dicampurkan dengan jus lemon dan gula dan dibiarkan sejuk, dan di minum bersama dengan empat orang kawan. Ini adalah dos yang paling  tinggi, ia menimbulkan  perasaan  menyenangkan, perasaan keawan-awanan dari ringan hingga ke sederhanaan (Psychedelic) kesedaran masih waaras yang boleh menyebabkan jenis berikut (tetapi tidak diperlukan):
Pemancaran cahaya terhad (Stricter optics), keadaan persekitaran kelihatan berwarna-warni (bayangan -Pseudo) mengalami khayalan atau berimaginasi, rasa bersatu dengan alam semesta dan kepuasan yang amat mendalam. Selepas itu, tidur terlena, keselesaan berserta mimpi.
KESAN SAMPINGAN
Perencatan enzim monoamine oxidase (MAO). MAO-menghalang kesan peningkatkan dari beberapa bahan aktif psiko, contohnya oleh psilocybin. N, N-dimethyltryptamine (DMT) seperti yang di bentangkan, apabila ditadbir secara lisan tanpa pengambilan serentak bersama MAO, perencat tidak mendatangkan kesan. Perencat MAO (=)  perencat yang tidak perlu diambil bersama dengan banyak makanan dan ubat-ubatan lain. Kombinasi yang boleh mengancam nyawa dalam tempoh 12 jams ebelum dan selepas pentadbiran MAO perencatan: arak,
amphetamines, nanas, antihistamines, asarone, pisang,  perangsang, dill,  pasli dan minyak adas, ephedrine,  keju, kafein, penenang,  mescaline, Macromerin, buah pala, sauerkraut, coklat,  sherry, tryptophane, tyrosine, dan lain-lain
PENGKAJIAN
Antibakteria:
(1) Kajian PF menunjukkan ekstrak daun mempunyai aktiviti yang luar biasa terhadap semua bakteria patogen berbanding dengan ekstrak buah. Kajian menyokong penggunaan ekstrak herba secara  tradisional terhadap pelbagai penyakit seperti cirit-birit, demam,  penyakit kulit,  jangkitan penyakit telinga dan tekak.
(2)Kajian aktiviti In-vitro antibakteria dari akar P.foetida menunjukkan ekstrak metanol mempunyai aktiviti yang signifikan terhadap K-pneumonia,  P-aeruginosa dan E-coli dengan levofloxacin, amikacin dan sparfloxacin sebagai antibiotik standard.
Antiproliferative:
Pokok Passiflora foetida adalah salah satu daripada sembilan tumbuhan perubatan Thai dipilih untuk diuji pada bahagian pucuk. Passiflora foetida menunjukkan aktiviti antiproliferative terhadap SLBR3 garis adeno carcinoma payudara manusia.
Hepatoprotective:
Ekstrak ethanolic buah Passiflora foetida dengan ketara mengurangkan biomarkers (biomarker, atau penanda biologi, adalah penunjuk keadaan biologi. Ia adalah ciri-ciri yang diukur secara objektif dan dinilai sebagai penunjuk proses biasa biologi, proses patogenik, atau jawapan pharmakologik untuk campur tangan terapeutik) disebabkan dari kecederaan bersangkutan hati (hepatik) (SGOT, SGPT, ALK phos, GGTP​​). Keputusan menunjukkan buah Passiflora foetida mempunyai aktiviti hepatoprotective, ciri-ciri yang  boleh dikaitkan dengan kehadiran flavonoid.
• Anxiolytic:
Dalam satu kajian perbandingan, ekstrak metanol P.incarnata mempamerkan aktiviti anxiolytic penting manakala P. edulis tidak memiliki apa-apa aktiviti penting.
KEGUNAAN PERUBATAN DAN ENTHEOGENIC (TUMBUHAN PSIKOAKTIF ATAU DADAH, ESP. APABILA DIAMBIL UNTUK TUJUAN KEROHANIAN ATAU KEAGAMAAN)


Chrysin, flavone komersial penting yang terdapat dalam bunga biru passflora  P. caerulea

Harman, harmala alkaloid terdapat dalam kebanyakan spesis dari Passiflora

Banyak spesis telah ditemui mengandungi  beta-carboline harmala alkaloids, yang mana adalah  MAO perencat  dengan ciri-ciri anti-kemurungan (anti-depressant). Pada bunga dan buah hanya terdapat kesan bahan kimia, tetapi pada daun dan akar, ia sering lebih kuat dan telah digunakan untuk Meningkatkan kesan atau bertindak secara sinergistik dengan (dadah atau fenomena fisiologi atau biokimia) kekuasaan kesan minda-mengubah dadah.  Alkaloid  yang  paling  biasa ini adalah Harman (1-metil-9H-b-carboline), tetapi harmaline  (4,9-Dihydro-7-methoxy-1-methyl-3H-pyrido [3,4-b] indole), harmalol (1-metil-2 ,3,4,9-tetrahydropyrido [3,4-b] indol-7-satu), harmine  (7-Methoxy-1-metil-9H-pyrido [3,4-b] indole ) dan harmol telah dijumpai. Spesis yang dikenali menghasilkan alkaloid  termasuk: P. actinea, P. alata (batang-bersayap-bunga Passiflora), P. alba, P. bryonioides  (bunga Passiflora berbentuk Cawan), P. caerulea ( bunga Passiflora biru), P. capsularis,  P. decaisneana,  P. edulis  (buah Markisa), P. eichleriana, P. foetida  (bunga ghairah Passiflora), P. incarnata  (maypop), P. quadrangularis (granadilla gergasi), P. ruberosa, P. subpeltata dan P. warmingii.
Sebatian lain yang terdapat dalam bunga Passiflora  adalah  coumarins  (contohnya scopoletin dan umbelliferone), maltol, phytosterols (contohnya lutenin) dan cyanogenic glycosides (contohnya  gynocardin) maltol, phytosterols (contohnya lutenin) dan glikosida cyanogenic (contohnya gynocardin) yang menyumbang  kepada beberapa spesies, seperti  P. adenopoda, agak beracun. Banyak flavonoids  dan glycosides  telah ditemui ddalam  Passiflora, termasuk apigenin, benzoflavone,  homoorientin, 7-isoorientin,  isoshaftoside, isovitexin (atau  saponaretin), kaempferol, lucenin, luteolin, n-orientin, passiflorine (dinamakan sepena genus), quercetin, rutin, saponarin, shaftoside, vicenin dan vitexin. Maypop, Blue Passion Flower (P. caerulea), dan mungkin yang lain mengandungi chrysin, sejenis flavone  yang  disahkan dengan  anxiolytic dan anti-inflammatory (anti-radang), yang  sepatutnya berciri perencat aromatase. Turut didokumen terdapat sekurang-kurangnya beberapa Passiflora pada kuantiti adalah hydrocarbonnonacosane dan anthocyanidinpelargonidin-3-diglycoside.
Berkenaan asid organic, genus ini kaya dengan  formic, butyric, linoleic, linolenic, malic, myristic, oleic dan palmitic acids  begitu juga  sebatian phenolic, dan amino acid α-alanine. Esters like ethyl butyrate, ethyl caproate, n-hexyl butyrate dan n-hexyl caproate  yang memberikan  buah itu rasa dan bau menyelerakan. Gula, yang ketara terkandung dalam buah ini terutamanya, d-fructose,  d-glucose dan raffinose.  Diantara enzim, Passiflora didapati kaya dalam catalase, pectin methylesterase dan phenolase.
Beberapa utiliti perubatan dari  spesies Passiflora telah dikaji  secara saintifik.  Dalam ujian awal rawatan gangguan keresahan umum (generalized anxiety disorder) menggunakan  ekstrak maypop serta oxazepam, dengan kesan sampingan jangka pendek.  Ia telah dicadangkan  untuk melakukan kajian susulan  jangka panjang.  Dalam satu lagi kajian yang telah dilakukan ke atas tikus, di dapati  bahawa Passiflora alata mempunyai kesan genotoxic  ke atas sel-sel. Satu penyelidikan selanjutan  disyorkan  sebelum  spesis ini dianggap selamat untuk kegunaan  manusia.
Bunga herba Passiflora foetida  dari  P.incarnata dengan  rasmi terdapat dalam farmakope Eropah European Pharmacopoeia. Ubat  herba ini mengandungi  tidak kurang  daripada 1.5%  jumlah flavonoid yang  dinyatakan sebagai vitexin. Ia digunakan dalam campuran teh sebagai herba penenang.
KETOKSIKAN KRONIK EKSTRAK PASSIFLORA FOETIDA L.
Ekstrak daun Passiflora foetida telah dilaporkan mempunyai pelbagai manfaat biologi menarik. Objektif kajian ini adalah untuk menyiasat keselamatan ekstrak ethanolic, mengandungi vitexin 0.84%
​​pada tikus Wistar. Haiwan ini  secara rawak dibahagikan kepada lima kumpulan, setiap satu daripada 24 tikus (12 jantan dan 12 betina). Empat kumpulan eksperimen secara lisan diberi  ekstrak P. Foetida pada dos 16, 160, 800 dan 1600 mg / kg / hari selama enam bulan, masing-masing, manakala kumpulan kawalan diberi air suling. Ekstrak tidak menjejaskan berat badan, pengambilan makanan dan berat organ haiwan, dan tidak pula menyebabkan perubahan tidak normal pada nilai hematologi dan biokimia. Perubahan Histopathological (kajian bawa microscope) keatas organ kesemua kumpulan yang di rawat dengan ekstrak tidak menunjukkan apa-apa dengan ketara, kecuali pada kelenjar adrenal dari dos tertinggi kumpulan jantan menunjukkan penampilan penyusupan lemak dalam korteks; namun fenomena ini hanya secara fisiologi dan bukan perubahan patologi. Keputusan mencadangkan bahawa ekstrak ethanolic ekstrak P. foetida pada dos yang diberikan tidak menyebabkan sebarang kesan berbahaya keatas  tikus.
Kaitan Perindustrian: Dalam kajian ini, 40%  dari ekstrak ethanolic dari daun Passiflora foetida mengandungi  0.84% ​​ vitexin yang dilaporkan mempunyai kesan anti-radang yang kuat. Di samping itu, sebatian lain iaitu kaempferol, apigenin dan luteolin dalam tumbuhan ini telah didapati menghasilkan pembebasan anti-histamin. Kajian ketoksikan terkini  mendedahkan tiada kesan merbahaya pada haiwan uji-kaji. Oleh itu, kawalan kualiti pada sebatian ekstrak yang disebut di atas boleh membawa kepada pembangunan ubat-ubatan anti-radang dan anti-alergi untuk mengganti penggunaan ubat steroid yang berlebihan.
AKTIVITI ANTIULCER DAN ANTIOKSIDA EKSTRAK ETHANOLIC PASSIFLORA FOETIDA L.
Penyaringan fitokimia daripada EEPF menunjukkan kehadiran alkaloid, fenol, karbohidrat, protein, phytosterols, sebatian fenolik, tanin, dan flavonoid. Dalam penggunaan etanol dalam menyebabkan model ulser, EEPF dengan ketara (P <0.01) mengurangkan indeks ulser pada dos 100 dan 200 mg / kg kepada 64.30 dan 71.66%, masing-masing. Dalam penggunaan model aspirin sebagai penyebab  ulser, rawatan EEPF pada 100 dan 200 mg / kg dengan ketara (P <0.01) menghalang indeks ulser 67.83 dan 79.45%, masing-masing, apabila dibandingkan dengan tikus kawalan keracunan. EEPF juga dengan ketara (P <0.01) meningkat pH gastrik tikus ulser
[Jadual 1]. Dalam kedua-dua model ulser, EEPF (100 dan 200 mg / kg) dengan ketara (P <0.01) mengurangkan tahap peroksidaan lipid dan alkali phosphatase apabila dibandingkan dengan kumpulan keracunan. Keputusan turut menunjukkan bahawa EEPF dengan ketara (P <0.01) meningkatkan tahap pengurangan glutation [Jadual 2]. Penilaian histopathological keatas model alkohol dan aspirin  penyebab penggalakan ulser menunjukkan ulser berlubang, ulser epitelium berbiji dan kehilangan struktur histologi, hampir mengurangkan submucosa. EEPF pada 100 mg / kg menunjukkan sebahagian penyembuhan keatas  ulser dengan beberapa sel radang dan pada 200 mg / kg menunjukkan penyembuhan ulser, mukosa normal, dan tiada sel-sel radang [Rajah [Raja 11 dan 22].].
Jadual 1
Kesan Passiflora foetida L. Keatas pH dan indeks ulser dari etanol mutlak dan model ulser disebabkan oleh aspirin

Jadual 2 Kesan Antioksidan dari Passiflora foetida L. Keatas etanol mutlak dan model ulser disebabkan oleh aspirin
Rajah 1 Histopatologi perut dari model ulser disebabkan etanol mutlak


  Rajah 2 Histopatologi perut dari model ulser disebabkan oleh aspirin
Asal-usul luka-luka yang disebabkan oleh etanol gastrik adalah pelbagai punca (multifactorial) dengan kekurangan kandungan dinding mukus gastrik sebagai salah satu faktor yang terlibat. Ia juga dikaitkan dengan pengeluaran radikal bebas yang ketara, yang membawa kepada peningkatan tekanan oksidatif dan kerosakan kepada sel dan membran sel.  Aspirin menyebab bergantung pada dos mukosa prostaglandin E2 dan prostaglandin I2 biosintesis yang diiringi dengan peningkatan pada ulser gastrik. Oleh itu, adalah munasabah untuk menganggap bahawa luka cerapan gastrik mukosa disebabkan oleh aspirin adalah disebabkan oleh kekurangan prostaglandin mukosa. Kajian ini mendedahkan bahawa kedua-dua dos EEPF dengan ketara (P <0.01) mengurangkan indeks ulser dan meningkat gastrik pH etanol dan model ulser disebabkan oleh aspirin. Peroksidaan lipid adalah satu proses pengantara radikal bebas, yang telah dikaitkan dengan pelbagai keadaan penyakit. Ia melibatkan pembentukan dan penyebaran radikal bebas, pengambilan oksigen dan penyusunan semula ikatan kembar dalam lipid tak tepu, yang akhirnya menyebabkan kemusnahan lipid membran. Pembebasan enzim alkali phosphatase di katakan  memainkan peranan dalam nekrosis tisu yang dikaitkan dengan pelbagai model ulser gastrousus seperti alkohol mutlak dan aspirin yang disebabkan oleh ulser. Peningkatan aktiviti enzim ini boleh didapati dalam tisu-tisu yang rosak.  EEPF di kedua-dua tahap dos bererti (P ​​<0.01) mengurangkan LPOs dan tahap alkali phosphatase  pada ulser haiwan. Enzim antioksida seperti glutation hadir dalam sel pengendalian oksigen, yang merupakan baris pertama pertahanan selular terhadap kecederaan oksidatif.  Ia mengurangkan kesan kerosakan gastrik mukosa dari alkohol dan aspirin mutlak. Terdapat perbezaan ketara  (P ​​<0.01) peningkatan aktiviti glutation pada EEPF tikus pra-rawat. Oleh itu, aktiviti antioksida dari EEPF boleh menjadi salah satu faktor terpenting pertahanan melibatkan  kesan antiulcer. Kajian kini mendedahkan bahawa P. foetida mempamerkan kedua-dua antiulcer dan antioksida.
SENARAI SPESIES PASSIFLORA
Ini adalah senarai spesies botani genus Passiflora. Terdapat melebihi 500 spesis kebanyakannya berada dalam Neotropics,  sedikit dalam spesis dalam Nearctic dan yang lain dari  Asia dan Australasia (Australia, New Zealand, dan jiran kepulauan di Pacific Selatan). Senarai ini kurang lengkap.
Species






GALERI



Winged-stem passion flower (Passiflora alata) Passiflora aurantia Two flowered passion flower (Passiflora biflora)

 Passiflora jorullensis    Passiflora incarnata

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

sofina-web.blogspot.com said...

Nice Post.
I want to share this on facebook but I can't.

Post a Comment