BUAH BEDIL LALAT / DIOSPYROS ARGENTEA




Alam:               Tumbuhan
Divisi:              Magnoliophyta
Filum:              Tracheophyta
Kelas:               Magnoliopsida
Order:             Styracales
Famili:             Ebenaceae
Genus:             Diospyros
Spesies:          D. argentea
Binomial:         Diospyros argentea
 Pokok Bedil Lalat atau juga dikenali sebagai pokok Daun Petutut merupakan sejenis  tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia. Pokok ini juga dipercayai terdapat di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Diospyros argentea (J Bio Tech).
Pokok renek tegak, kebiasaan berdahan sebagai tulang belakang. Dinamakan pokok bedil lalat kerana  daunnya jika dibakar boleh menghalau kehadiran lalat. Anak pokok ini seakan-akan pokok durian.  Kulit batang berwarna hitam dan beraroma jika disiat. Sementara dahan muda berwarna hijau muda. ini boleh mencapai ketinggian hingga 10 meter. Pokok ini berdaun tunggal berbentuk memanjang (oblong) dan terbit di sekujur dahan dan ranting. Daunnya tebal, panjang serta berkilat. Urat-urat daun hampir tidak kelihatan, tetapi urat  sekundernya amat menonjol di bahagian belakang daun. Belakang daunnya berbulu kekuningan dan permukaannya seperti baldu. Daun bedil lalat ini jarang jatuh berselerak seperti kebanyakan daun dari pokok-pokok biasa. Daun  muda boleh dikunyah seperti sirih untuk mengubati sakit mulut. Rebusan kulit batang, akar dan daun dikatakan boleh melancarkan perjalanan darah dan membuang angin dalam badan.
Daunnya tumbuh bersilang jarang bertentangan. Bunganya jenis actinomorphic, kebiasaannya unisexual, dioecious (dioecious), atau poligami (polygamous) dan jarang sekali sebagai biseksual. Bunga jantannya selalu jenis cymes (Lebih-kurang berkelompok rata-atasan bunga di mana bunga pusat atau terminal berkembang awal), kekadang dalam kelompok atau bersendirian; ber-pistil asas atau tanpa pistil. Bunga betina sering bersendirian, sebagai sokongan, tidak sempurna atau tanpa stamens (organ bunga reproductive jantan).
KUMPULAN DARI GENUS DIOSPYROS; SPESIS SERUPA
ZipcodeZoo mempunyai 58 halaman spesis, subspesies, pelbagai jenis, bentuk, dan kultivar dalam genus ini:
D. angulata (Bois D') · D. australis (Black-Plum) · D. blancoi (Mabolo) · D. boutoniana (Bois D') · D. celebica (Indonesian Ebony) · D. chrysophyllos (Bois D') · D. crassiflora(Ebony) · D. decandra (Gold Apple) · D. digyna (Axle Grease Plant) · D. ebenum (Indian Ebony) · D. egrettarum (Bois D') · D. hemiteles (Bois D') · D. hillebrandii (Elama) · D. kaki(Japanese Persimmon) · D. kaki 'Hachiya' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Fuyu' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Ichikikei Jiro' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Jiro' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Kostata' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Maekawa Jiro' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Matsumoto Wase Fuyu' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Saijo' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Sheng' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Tamopan' (Japanese Persimmon) · D. kaki 'Tanenashi' (Japanese Persimmon) · D. leucomelas (Bois D') · D. lotus (Date Plum) · D. lycioides (Karroo Bluebush) · D. macassar (Macassar Ebony) · D. malabarica (Indian Persimmon) · D. marmorata (Andaman Marblewood) · D. melanida (Bois D') · D. mun (Ebony) · D. neraudii (Bois D') · D. nitida (Black Persimmon) · D. nodosa (Bois D') · D. oleifera (Oil Persimmon) · D. pterocalyx (Bois D') · D. revaughanii (Bois D') · D. revoluta (Black Apple) · D. rhombifolia (Diamond-Leaf Persimmon) · D. rumphii (Streaked Ebony) · D. sandwicensis (Lama) · D. sinensis(Chinese Persimmon) · D. sintenisii (Chinese Persimmon) · D. tessellaria (Black Ebony) · D. texana (Texas Persimmon) · D. tomentosa (Nepal Ebony) · D. vaccinioides (Small Persimmon) · D. virginiana (American Persimmon) · D. virginiana 'Campbell Nc10' (American Persimmon) · D. virginiana 'John Rick' (American Persimmon) · D. virginiana'Meader' (American Persimmon) · D. virginiana 'Peiper' (American Persimmon) · D. virginiana 'Prok' (American Persimmon) · D. virginiana 'Ruby' (American Persimmon) · D. virginiana 'Szukis' (American Persimmon) · D. virginiana 'Yates' (American Persimmon)
 PENGENALAN
Manusia dipengaruhi dalam pelbagai cara dari keunikan tumbuh-tumbuhan dan hasilnya. Tumbuhan dan bahagiannya banyak digunakan oleh kesemua cawangan perubatan seperti Allopathy, Homeopati, sistem Unani, Ayurveda, Rawatan Tradisi Cina dan sebagainya. Genus Diospyros L. (Ebenaceae), yang tersebar di merata kawasan tropika, dicirikan dari keupayaannya menghasilkan triterpenes dari siri lupine (Mariadel, 1995). Genus Diospyros terdiri daripada 240 spesies ca, yang mana 59 daripadanya teredarkan di India (Neeru Jain, 1994), Thailand, Jepun, Nigeria, Afrika Selatan dan Filipina.

Tumbuhan adalah sumber semulajadi menghasilkan beberapa jenis phytoconstituents dalam cara yang paling berkesan dan dengan pemilihan yang tepat. Sejak pertengahan abad ke-19, berbeza phytoconsitutants bioaktif telah diasingkan dan dicirikan. Kebanyakan digunakan sebagai bahan aktif ubat moden, atau sebagai sebatian peneraju bagi penemuan dadah-dadah baru.

Beberapa tumbuhan berasal ubat-ubatan, kaya dengan sebatian fenolik, seperti yang digunakan dalam perlindungan keatas penyakit jantung koronari dan karsinogenesis. Diospyros teratai dari keluarga Ebenaceae terdiri daripada kira-kira 500 spesies tersebar ke kawasan tropika dan subtropika di seluruh dunia. Kepentingan Genus Diospyros mengandungi lebih daripada 350 spesies. Ciri-ciri kelebihan pada spesis Diospyros adalah pokoknya, ia tumbuh dengan baik pada tanah yang mengandungi komponen berasid, neutral dan beralkali. Ia juga boleh tumbuh dalam kawasan separuh teduh atau terbuka. Ia memerlukan tanah lembap. Diospyros berbeza spesies dikenali kerana kegunaan dalam sistem tradisional perubatan dunia, beberapa tumbuhan Diospyros digunakan sebagai agen perubatan terhadap pelbagai penyakit.  

Kesemua bahagian tumbuhan ini telah digunakan bagi tujuan perubatan seperti daunnya digunakan untuk sakit pinggang (lumbago) , buahnya jenis  carminative, astringent dan mampu menyembuh gangguan gastric disebabkan hati atau  gall bladder (biliousness), bijinya melalikan (sedative) dan kulitnya pahit, astringen dan menurunkan panas badan (febrifuge). Ekstrak dari daun Japanese persimmon dan Diospyros khaki di gabungkan dengan melati di gunakan (di Jepun) untuk dibuat sebagai gula-gula anti-merokok, sementara daun dari spesis Diospyros D. melanoxylon dan D. tomentosa digunakan sebagai pembalut bidis.

Triterpenoids berasal dari siri lupane, oleanane dan ursane memiliki ciri aktiviti anti-radang. Spesies Diospyros dalam sistem perubatan tradisional digunakan sebagai

a)      Anti-kulat, pendarahan dalaman dan kencing malam di kalangan kanak-kanak

b)      Ubatan kaum wanita, insomnia dan tersedak (hiccough)

c)      Anti hypertensive

d)       Dysponea

e)      vermicide dan vermifuge

f)       Sedatif

g)      Agen penurun demam (Antifebrile)

h)      Menggalakkan rembesan

i)        Astringen, dan bacteria

Triterpenoids yang telah diasingkan daripada teratai Diospyros, menunjukkan aktiviti anti-radang [4, 8]. Kajian Fitokimia pernah dijalankan keatas pelbagai spesis dari Diospyros dan ia menunjukkan kehadiran secara meluas naphthoquinones dan triterpenes naftalena.

FITOKIMIA DARI GENUS DIOSPYROS (L.) DAN AKTIVITI BIOLOGINYA

Abstrak:

Saringan Fitokimia adalah salah satu daripada langkah-langkah yang perlu untuk mengetahui juzuk kimia yang menunjuk kepada pengasingan sebatian. Ekstrak Diospyros teratai (daun, kulit kayu, kayu keras dan akar) telah dilakukan untuk metabolit aktif secara biologi menengah: alkaloid, flavonoid, steroid, terpenoid, saponin, anthraquinones, tanin, phlobatanins, glikosid, mengurangkan gula. Saringan Fitokimia mendedahkan kehadiran anthraquinones, terpenoid, steroid dan tanin didalam ekstrak. Ekstrak akar yang biasanya digunakan sebagai ubatan tradisional adalah disebabkan kerana kehadiran anthraquinones, terpenoid dan steroid. Ekstrak daun mengandungi steroid, terpenoids dan tanin manakala ekstrak dari kulit menunjukkan kehadiran anthraquinones, terpenoid dan steroid. Ekstrak kayu keras menunjukkan kehadiran anthraquinones dan terpenoid.   

Pelbagai juzuk yang diasingkan dan dicirikan dari spesis Diospyros diterangkan. Ini termasuk naphthaquinones, triterpenoids dan steroid. Beberapa aktiviti ketara yang dilaporkan dari beberapa bahagian tumbuhan dan dari juzuk ekstrak dan constituents terpencil antibakteria, antikulat, antiprotozoal, antimolluscocidal, anti-radang dan aktiviti cytotoxicity

Saringan Fitokimia dari pelbagai ekstrak teratai Diospyros (akar, daun, kulit kayu dan kayu keras) pecahan menunjukkan kehadiran metabolit menengah, anthraquinones, terpenoid, steroid dan tannin. Nilai perubatan bagi tumbuhan ini  boleh dikaitkan dengan sebabkan kehadiran pelbagai juzuk kimia bioaktif.

Ekstrak metanol mentah tumbuhan menunjukkan kehadiran phyto-constituents kutub dan bukan kutub, maka tumbuhan ini telah digunakan dalam perubatan disebabkan kerana kehadiran phyto-constituents bio-aktif yang memerlukan kajian lanjut. Dari kajian ekstrak metanol mentah teratai Diospyros mengandungi kehadiran komponen kutub dan bukan kutub didalam akar nya, kehadiran anthraquinones, terpenoid dan steroid juga tidak pernah dilaporkan sebelum ini. Kajian turut mendedahkan bahawa genus Diospyros mempunyai racun perosak dan aktiviti biologi [4-8, 13]. Ciri khas dari aktiviti Diospyros mungkin disebabkan dari kehadiran anthraquinones, terpenoid dan steroid (perlu kajian lanjut).

Sejumlah kecil ekstrak telah diperolehi daripada daun berbanding dengan akar. Ekstrak metanol mentah, etil asetat dan klorofom yang diperolehi dari daun menunjukkan kehadiran terpenoid dan tanin, manakala ekstrak dari kulitnya menunjukkan kehadiran terpenoid, steroid dan anthraquinones. Kehadiran unsur-unsur ini di dalam kulit menunjukkan kemampuan aktivitinya baik sebagai anti keradangan, tapi tiada penggunaan dilaporkan sehingga kini. Begitu juga dengan ekstrak dari kayu kerasnya menunjukkan kehadiran anthraquinones, terpenoid dan steroid.

KEPUTUSAN

Jumlah peratusan berat hasil ekstrak mentah metanol, heksana, kloroform dan etil asetat dari teratai Diospyros terdapat dalam Jadual 1 manakala saringan awal keputusan fitokimia tumbuhan keseluruhan ditunjukkan dalam Jadual 2 hingga Jadual 5.

Jadual 1: peratus hasil akar, daun, kayu keras dan kulit teratai Diospyros

Bahagian Methanol n-Hexane Chloroform Ethyl acetate

Akar                 4.285%            7.6%                10.67%            26.66%

Daun                1.7%                6.33%              8.11.6%           20.22%

Kulit                 1.99%              6.80%              9.83%              21.16

Akar                 5.53%              8.32%              12.13% 28.37%

 


Jadual 2: Saringan Fitokimia ekstrak mentah kayu keras teratai Diospyros.
Kandungan Kimia   n-Hexane        Chloroform      Ethyl acetate     Methanol
                                         ext.                        ext.                     ext.                          ext.
Alkaloids                                -                              -                        -                       -
Steroids                                  -                              -                         -                       -
Terpenoids                             -                              +                        +                       +
Flavonides                              -                              -                         -                        -
Anthraquinones                  -                              +                       +                         +
Tannins                                   -                              -                          -                        -
Phlobatanins                          -                              -                          -                         -
Saponins                               -                              -                        -                          -
Glycoside                                -                              -                           -                         -
Reducing sugars                     -                              -                           -                         -
 
Jadual 3: saringan Fitokimia ekstrak mentah daun teratai Diospyros.
 
Kandungan Kimia   n-Hexane        Chloroform      Ethyl acetate     Methanol
                                         ext.                         ext.                     ext.                          ext.
 
Alkaloids                                 -                              -                        -                          -Steroids                                  +                              +                      -                         +
Terpenoids                             -                              -                      +                          +
Flavonides                               -                              -                          -                          -
Anthraquinones                   -                              -                         -                           -
Tannins                                   -                              -                        +                          +
Phlobatanins                         -                              -                      -                            -
Saponins                                -                              -                      -                            -
Glycoside                                  -                              -                         -                           -
Reducing sugars                      -                              -                        -                           -
 
Jadual 4: Saringan Fitokimia ekstrak mentah daripada kulit teratai Diospyros.
 
Kandungan Kimia   n-Hexane       Chloroform      Ethyl acetate     Methanol
                                         ext.                      ext.                     ext.                          ext.
Alkaloids                                -                              -                         -                     -Steroids                                 +                              +                       -                      +
Terpenoids                            -                              +                          +                     +
Flavonides                             -                              -                            -                     -
Anthraquinones                  -                              +                          +                    +
Tannins                                  -                              -                           -                       -
Phlobatanins                         -                              -                           -                        -
Saponins                               -                              -                          -                       -
Glycoside                                 -                              -                             -                    -
Reducing sugars                     -                              +                           -                       -
 
Jadual 5: Satingan Fitokimia ekstrak mentah dari Akar teratai Diospyros.
 
Kandungan Kimia   n-Hexane      Chloroform      Ethyl acetate     Methanol
                                         ext.                    ext.                     ext.                          ext.
Alkaloids                           -                              -                         -                         -Steroids                            +                              +                        -                        +
Terpenoids                        -                              +                       +                         +
Flavonides                         -                              -                        -                         -
Anthraquinones              -                              +                       +                          +
Tannins                              -                              -                        -                          -
Phlobatanins                     -                              -                         -                           -
Saponins                          -                              -                          -                           -
Glycoside                           -                              -                         -                            -
Reducing sugars               -                              -                         -                          -
Kata Kunci: ext.: ekstrak
 
Di Filipina pokok Diospyros blancoi biasanya ditemui di dalam hutan pada altitud rendah dan ditanam di sepanjang bahu jalan untuk berteduh, ia dipanggil Mabolo kesemak atau Velvet epal. Status taksonomi tumbuhan ini adalah mengelirukan dan secara umumnya telah dipanggil D. discolor Willd. Pokok ini juga digunakan untuk kayunya, dan  menurut Burkill 1966, sikat rambut yang paling baik nilainya  diperbuat daripada kayu Diospyros. Diospyros peregrine Gurka (Syn. D. embrypteris Pers; D. malabarica Desr.)  dilaporkan mempunyai banyak khasiat perubatan. Tumbuhan ini mempunyai tindakan astringen dan digunakan terutamanya untuk rawatan cirit-birit dan disenteri. Ekstrak ether dari buahnya  mempunyai ciri-ciri antibakteria, dan juga telah digunakan dalam membuat pewarna dan penyama pukat (tanning fishing nets) (Anon, 1952; Walt, 1980).

Diospyros leucomelas tumbuhan ubatan di Afrika, telah diuji dan didapati mengandungi komponen triterpin betulin, asid betulinic dan asid ursolic. Ia menunjuk aktiviti anti-radang pada karagenan (carrageenan) dan serotonin, ujian penggalak pembengkakan tapak (induced paw edema tests) dan ujian TPA dan EPP pembengkakan telinga pada tikus (Mariadel et al., 1995).

Satu lagi spesies, Diospyros morrisian, dikenali sebagai Shan Hung Shig dalam perubatan herba Taiwan telah dituntut  memiliki aktiviti antibiotik (Wu et al., 1972). Ekstrak heksana dari bahagian batang tumbuhan ini menunjukkan cytotoxicity yang ketara terhadap  sel kultur tisu in-vitro (Xiu-Zhen Yan et al., 1989). Beberapa spesies Diospyros seperti D. ismailli Ng, D. Siamang Bakh., D. wallichii Williams, D. Toposoides dan D. rufa K & G dilaporkan sebagai berkesan bagi mengubati penyakit kulit (Burkill, 1966). Ekstrak buah segar dari D. Mollis Griff. digunakan secara meluas di Thailand sebagai ubat penyingkir parasit cacing (anthelmintic) dan sebagai komponen fenolik mudah teroksid (Loder et al., 1957). Komponen-komponen yang dikenal pasti dari kulit akar D. Usambarensis adalah seperti berikut: 7-methljuglone, mamegakinone dan isodiospyrin, yang  mempamerkan cirri-ciri mulluscicidal dan antikulat (Marston et al, 1984.). D. tricolor Hiern digunakan di Nigeria sebagai kayu kunyah (chewing stick) dan sebagai formula rumusan asli pelbagai untuk penyakit kusta dan disenteri (Heyhauer, 1966; Loder et al, 1957).

Sebatian bioaktif dan ekstrak biologi aktif dari spesis Diospyros yang berbeza telah diringkaskan dalam Jadual I dan Jadual II. Juzuk kimia yang diasingkan daripada beberapa bahagian tumbuhan yang berbeza dari spesis Diospyros telah diberikan dalam Jadual III.

JADUAL I. AKTIVITI BIOLOGI EKSTRAK BERBEZA DARI SPESIS DIOSPYROS.

No
Spesis Tumbuhan
Extract Berlainan
Aktivity Biological
Ruj.
1
D. tricolor
Petroleum ether
Antimicrobial
Abike et al., 1994
2
D. Montana
Ethanol
-
Xiu-Zhen Yen et al. 1989
3
D. marrisiana
Hexane
Cytotoxicity Aktivity Antibiotic
Wu et al., 1989
4
D. peregrina
Ethanol
Antiprotozoal
Antiviral
Hypoglycemic
Antibacterial
Kirtikar et al., 1935

 

Table II. Biological activity of different compounds from Diospyros species.

S. No
Spesis Tumbuhan
Sebatian Berlainan
Aktivity Biological
Ruj.
1
D. leucomelas
Betulinic acid Betuline Ursolic acid
Anti-inflammatory Anti-inflammatory Anti-inflammator
Recio et al. 1995
2
D. morrisiana
Isodiospyrin
b-amyrin
Olean-12-en-3-one
Bi-Naphthoquinone
Cytotoxicity
Cytotoxicity
Cytotoxicity
Cytotoxicity
Xiu-Zhen Yan et al., 1989.
3
D. tricolor
Diosquinone
Antibacterial
Alake et al., 1994.
4
D. mollis
Phenolic compound
Anthelmintic
Loder et al., 1957
5
D. usambarensis
7-methyljuglone
 
Mamegakinone
 
Isodiospyrin
Molluscocidal dan antifungal
Molluscocidal dan antifungal
Molluscocidal dan antifungal
Marston et al., 1984

 

Table III. Chemical compounds of Diospyros species

S.No.
Spesis Tumbuhan / Bahagian Tumbuhan
Sebatian
Ruj.
1
D. peregrine roots
 
Daun
Buah
 
 
 
 
 
Pulpa Buah
Dihydroflavonol glycoside 5, 7, 3, 5 – Tetra hydroxyl –3methoxy flavone 4’–O-a-L–Rharmnopyranoside.
Triterpenes, anthrocyanin,
Lup-20 (29)-3n-3a, 27-diol-29
Lup-20 (29)-3n-3b-diol-29
Taraxerone, Sitosterol, Gallic acid, Peregrinol, Hexacosane, Hexacosanol, b-sitosterol, Monohydroxy triterpene, ketone, Betulin
b-D-Glycoside of b–sitosterol, Gallic acid, Betulinic acid, Methyl ester acetate, Methylester, B-D-Glycoside of b-sitosterol
Chauhan et al., 1979.
 
Neeru Jain et al., 1994
Mishra et al., 1971
2
D. mollis Griff Buah
 
Lupeol, a-amyrine, b-sitosterol,
Diospyrol.
1, 8 dihydroxynapthalene, 8-dihydroxy-2-acetyl-3-methyl, naphthalene
 
Sturm et al., 1971
 
Yoshihira et al., 1967
3
D. Montana Daun
 
Lupeul, Sitosterol, Stigmasterol, Epi-uvaol, Betulin, Urs-12-en-3b-28-diol, Oleanolic acid
 
Dutta et al., 1972
4
D. melanoxlon Roxb (Heart wood)
 
 
 
 
Daun
 
 
 
 
 
b-sitosterol terpenoid, Lupeol, Betulin, Betulinic acid, 2-methyl-5-methoxy-1, 4-naphthaquinone, 3-methyl-8-methoxy-1, 9,  naphthaquinone, 2-methl-3-hydroxy-5-methoxy, and 2-methyl 5, 6, Di methoxy-1, 4-napthaquinone,
b-sitosterol, Monohydroxy monocarboxylic acid, Monohydroxy triterpene, Bauererys acetate, Ursolic, Betulinic acid, Baurenol, ursolic, Diospyric acid, Isobanerenol, Methyl betulinate.
 
Sidhu et al., 1968
 
 
 
 
Sidhu et al., 1968
5
D. morrisiana Root
Batang (Stem)
 
Isodiospyrin
Betulinic acid
 
 
 
Isodiospyrin, b-amyrine, Olean-12-en-3-one, b-amrine acetate
Xiu-Zhen Yan et al., 1989
Yoshihira et al., 1970.
Kuroyanagi et al., 1971
Lee et al., 1984
Xiu-Zhen Yan et al., 1989.
6
D. ismailli Ng
Kayu segar (Fresh wood)
Novel napthoquinone, Coumarin, Ismallin,
4-hydroxy-5-methyl coumarins, 4-hdroxy-5-methy
Jeffreys et al., 1985
 
Zakaria et al., 1989
7
D. lotus (L.)
Taraxerol, Isodiospyrin, 7-methyl-jugulone, Betulinic acid, Xallobetulin, 8, 8’-dihydroxy-6, 61-dimethl binaphtho quinonyl-2,2’
Zakaria et al., 1989
8
D. tricolor
Isodiospyrin, Diosquinone
 
9
D. canaculata De Wild
Napththoquinone, Coumarin, Ismailin, Canaculation
Jeffreys et al., 1985
10
D. mollis
Tetra hydroxy dimethyl-2, 2’, Binaphthyl
Loder et al., 1957
11
D. usambarensis
kulit akar (Root bark)
 
Kulit Batang (Stem bark)
 
7-methyljuglone, Mamagakinone, Isodiospyrin, Diosindigo A, 7-methyluglone, Diosindigo B
Diosindigo A, 7-methyljuglone
 
Marston et al., 1984
12
D. leucomelas
Daun
 
Betulin, Betulinic acid, Ursolic acid
 
Mohammad Rafiulla Khar et al., 1989.
13
D. chloroxlon
Kayu
 
7-methyljuglone, Diospyrin, Isodiospyrin, Xylospyrin, 2-methyl-3, 6-dihdroxy-4, 5, Dimethoxy haphthalenes, 2-methyl-3, 4, 5, 6-tetra methoxy- napthalene
 

 

Batang (Steam)- juzuk tidak menentu dari D. blancoi A.DC telah dikaji dan 24 komponen minyak telah dikenal pasti melalui spektrum RI, IR dan MS. Komponen utama dari a-farnesene (Collins et al, 1976).

JUZUK KIMIA SPESIS DIOSPYROS

Pelbagai peringkat sebatian berbeza telah diasingkan daripada berbagai spesies yang berbeza. Mereka adalah seperti berikut.

Komponen utama yang diasingkan daripada spesis Diospyros adalah triterpenes dan sebatian steroid nya.

Pengasingan  3 triterpenes betulin, asid betulinic dan asid ursolic, melalui ekstrak diklorometana (Dichloromethane extract) dari daun D. leucomelos telah dikenal pasti melalui kajian spektra 1H dan 13C-NMR (Chopra et al, 1956.).

Komposisi kimia dari akar D. lotus (L.) telah dikaji oleh Yoshihira et al., 1970, ekstrak kloroform dipisahkan dalam empat napthoquinones, 7-methyljugulone, 150 diospyrin, dan quinines selain dari THR.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Unknown said...

Dimana boleh saya mendapat benih pokook bedai lalat ini? sila sms 0194663377

Unknown said...

mencari gambar dan kegunaan pokok mata duri..dok google x jumpa2. minta bantuan

Post a Comment