KOPI BAIK ATAU BURUK


LATARBELAKANG
Dua jenis biji kopi utama yang menguasai pengeluaran dunia – Biji Kopi Arabica dan biji kopi Robusta. Disebabkan kerana faktor alam dan persekitaran yang amat mempengaruhi rasa kopi, maka jenis kopi dan campuran biji kopi lebih dikenali berdasarkan pada lokasi geografi daripada jenis biji kopi itu sendiri. Biji kopi adalah biji benih kopi dari bahagian dalam buah berbentuk Cherry berwarna merah atau ungu. Walaupun ia adalah biji benih, ia dirujuk sebagai biji hanya kerana ia menyerupai bentuk kacang. Terdapat kira-kira 40 jenis spesis tumbuhan kopi, minuman darinya diperolehi terutamanya daripada tiga jenis tumbuhan:
a)      Kopi Arabica
b)      Kopi Robusta 
c)      kopi Kona (Liberica).
Pokok buah kopi, yang dipanggil sebagai kopi ceri atau kopi beri, kesemuanya menghasilkan dua biji, yang tumbuh bersebelahan dengan sisi rata menghadap satu sam lain. Walau bagaimanapun, terdapat setengan tanaman beri kopi (the coffee berry) hanya menjana satu biji tunggal sahaja, dan ini dipanggil peaberry. Biji kopi terdiri daripada endosperma yang mengandungi dari 0.8 hingga 2.5%, kafein, merupakan sebab utama tumbuhan ini ditanam.

SEJARAH KOPI
Kopi merujuk kepada biji (benih) yang dituai daripada tumbuhan genus Coffea dari keluarga Rubiaceae dan dijadikan minuman daripadanya. Bukti botani menunjukkan bahawa Coffea arabica, kopi pertama yang digunakan secara meluas sebagai minuman, berasal di atas penara tengah Ethiopia, beberapa ribu kaki di atas paras laut. Menurut lagenda kopi Kaldi, kopi pada pertama kalinya ditemui apabila seorang pengembala kambing di Habsyah, sedang berjemuran dibahwa matahari dalam keadaan lesu dan mengantuk, lalu dilhat kambing-kambingnya seperti menari-nari diatas kaki belakang mereka selepas memakan buah-buah beri merah. Lalu dia mencuba memakan beberapa biji beri tersebut dan dirasai mata mengantuknya hilang dan terbuka luas. Lalu dia mengambil buah-buah tersebut pulang kekampungnya, dan didapati penduduk di sana juga menyukainya, terutama para sami-sami, kerana ia membuat mereka terjaga sepanjang masa semasa melakukan penyembahan.
Pada mulanya, kopi dibancuh dari biji hijau tanpa panggang, yang diambil dari dalam buah beri merah untuk menghasilkan minuman seperti teh. Menjelang akhir abad ke-13, orang Arab memanggang biji kopi dan mengisarnya sebelum membuat minuman. Kopi dibancuh oleh kaum lelaki Arab untuk diberikan kepada kaum wanita mereka untuk diminum, meringankan ketidak selesaan sewaktu haid. Menjelang abad ke-15 dan 16, penanaman pokok kopi secara besar-besaran telah dilaksanakan di rantau Arab Yaman. Dari Yaman, penggunaan biji kopi tersebar ke seluruh Semenanjung Arab dan kemudian ke Turki. Kopi diminum kerana ciri-ciri perubatannya dan sebagai minuman adat resam. Selain dari aplikasi perubatan yang membosankan, orang Turki mendakwa kopi sebagai merangsang seksual (aphrodisiac).
Kapal-kapal dagang China belayar mencari herba-herba ubatan di pulau-pulau yang jauh, kemudian dibawa pulang ke negerinya untuk dimasukkan ke dalam senarai kandungan Materia Medica yang pesat meningkat. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat memperoleh kopi, yang  dikawal selia dengan ketat  oleh bangsa Arab. Pada abad ke-17 biji kopi telah berjaya diseludup keluar oleh jemaah haji India kenegeri mereka dan di tanam di sana.  Kopi yang digambarkan di dalam Materia Medica India 1908 (1): "Coffea arabica dan beberapa lagi spesies  tumbuhan ini  ditanam secara melempah ruah (luxuriantly cultivated) di Selatan India, Madras, Mysore, Coorg, Travancore, dan Cochin." Tindakan dan kegunaannya, yang dinyatakan dalam teks ini disenaraikan sebagai:
 Tindakan: perangsang Cerebro-tulang belakang (Cerebro-spinal), pernafasan, angin perut (gastric), dan buah pinggang (renal); anti-mengantuk (anti-soporific), diuretik cekap (efficient diuretic) dan anti-lithic; membantu penyerapan (assimilation) dan pencernaan, menggalak pergerakan usus (intestinal peristalsis), mengurangan sisa tisu (lessens tissue waste), dan mengurangkan perkumuhan urea. Ia mengurangkan jumlah darah yang beredar ke dalam otak dan membawa kepada tisu saraf di bawah tekanan. Ia menenangkan (allays) perasaan keletihan mental yang berpanjangan dan mengurangkan mengantuk untuk beberapa waktu. Ia meningkatkan tindak balas (reflex) dan aktiviti mental.
Kegunaan: Kopi adalah pelali (palliative) untuk penyakit asma (spasmodic asthma), batuk kokol (whooping cough), kecelaruan minda (delirium tremens), perasaan histeris (hysterical affections), dan debaran jantung; disyorkan keatas penyakit taun bayi (infant cholera); berjaya dalam mengawal cirit-birit kronik. Kopi dan kafein telah digunakan sebagai diuretik dalam pembengkakan sel (dropsy). Secawan kopi yang pekat dianggap perlindung terbaik daripada kesan malaria. Dalam keadaan mentah, biji beri kopi ditetapkan untuk sakit berdenyut-denyut (hemicrania) dan deman terputus-putus (intermittent fevers). Pengambil kopi dalam kuantiti yang sederhana bukan sahaja tidak merbahaya, bahkan, ia adalah lebih berfaedah.
Kini, kira-kira 80 peratus daripada kopi India ditanam di selatan Karnataka, dan sering dijual sebagai kopi Mysore, nama bekas daerah tersebut. Pedagang Belanda juga membawa kopi lebih jauh ke timur, ke Jawa dan Sumatera, yang menjadi sumber kopi yang terkenal. Asia Tenggara menuju menjadi sumber utama kopi dunia pada pertengahan abad ke-19 apabila penyakit tumbuhan-tumbuhan memusnahkan beribu-ribu tanaman, ini menyebabkan pemborong-pemborong mengalihkan perhatian dunia ke kopi Brazil dan kawasan-kawasan lain. Menjelang 1887, kopi telah tersebar sehingga ke Tonkin, kini dikenali sebagai Vietnam, dan dari sana ia menuju-tiba ke China, dibawa dan ditanam oleh mubaligh Perancis di Yunnan. Pada mulanya orang orang Cina tidak menunjuk minat keatas minuman yang digemari oleh orang Barat (kecuali di tempat-tempat yang di pengaruhi oleh orang-orang Barat seperti di bandar Shanghai), seratus tahun selepas pengenalan pertama kopi ke negeri China, China kini menjadi pengeluar dan pengeksport utama biji kopi (hijau, panggang, atau produk siap) dan kopi menjadi minuman utama di kesemua bandar-bandar utama di China. Kopi telah diperkenalkan ke Benua  Amerika  sekitar 1723.  Amerika Selatan kini bertanggungjawab menghasilkan kira-kira 45% daripada jumlah eksport kopi dunia.
Tarikh Penting
• penanaman Pertama di Eropah (juga penanaman pertama di luar Afrika timur / Saudi) - 1616
• penanaman Pertama di India (Malabar) - lewat 1600-an
• penanaman Pertama di Jawa - 1699
• penanaman Pertama di Caribbean (Cuba, Haiti, Jamaica,Santo Domingo, Puerto Rico) - 1715-1730
• penanaman Pertama di Amerika Selatan - 1730
• penanaman Pertama di Hindia Timur Belanda - 1720
• Biji kopi panggang pertama kali dijual di pasaran runcit (Pittsburgh) - 1865
• Teknik semburan - pengeringan Penting yang dibangunkan pada tahun 1950-an
Kopi Cina dan Analisa kopi menurut Perubatan Cina Tradisional
Selama bertahun-tahun, pengamal perubatan Cina Barat dan hampir kesemua penyokong penjagaan kesihatan semulajadi telah cuba untuk meyakinkan orang ramai bahawa mereka harus menghentikan tabiat meminum kopi, sebagai langkah terpenting ke arah menjadi lebih sihat. Kopi telah dipersalahkan sebagai penyumbang kepada ketoksikan badan dan "membakar" kelenjar adrenal, dan secara umumnya dipandang rendah sebagai salah satu komponen rantaian pasaran makanan yang tidak sihat. Ada juga beberapa pengemar kopi beranggapan kopi sebagai herba semulajadi yang mempunyai sejarah penggunaan sebagai ubatan; sebaliknya, tumpuan diberikan kepada laporan perubatan keatas kesan buruk kafein dan pada umum nya bahawa minuman yang boleh merangsang adalah tidak sihat. Ternyata, kebanyakan laporan kesan sampingan dari pengambilan kopi atau akibat pengambilan kafein adalah tidak benar, kerana metodologi kajian yang lemah, walaupun ia tidak bercanggah dengan kemampuan jelas kesan buruk dari paras tinggi komponen kafein atau lain-lain kopi. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, minum teh hijau, juga telah ditolak oleh beberapa pihak kerana kebimbangan mengenai kandungan kafein, tetapi telah terbukti adalah menjadi salah satu yang paling sihat untuk diamalkan. Aktiviti antioksida fenol teh hijau (catechin) telah menjadi tarikan tumpuan utama perhatian; kopi juga mengandungi fenol antioksida. Teh dan kopi adalah minuman tradisional dengan sejarah yang panjang yang dinikmati oleh berbillion-billion orang. Oleh itu, ia patut diperiksa semula.
Etymologi
Biji kopi (Bahasa Arab بن Bunn) adalah nama untuk biji tanaman kopi. Ia buah berlongkang (pit) yang terdapat didalam buah merah atau ungu yang sering dirujuk sebagai ceri (cherry). Biji kopi adalah biji-benih, ia disalah sebutkan sebagai kacang ('beans') kerana persamaannya dengan biji kacang sebenarnya (true beans) . Buahnya - kopi ceri (coffee cherries) atau kopi beri (coffee berries) - biasanya mengandungi dua butir seperti batu dengan sisi ratanya bercantuman. Hanya terdapat peratusan kecil daripada ceri kopi  mengandungi biji tunggal sahaja. Ini dipanggil peaberry. Seperti kacang Brazil (Brazil nuts) (biji) dan nasi putih, biji kopi kebanyakannya adalah daripada jenis endosperm.  Bagi setiap satu pokok kopi, terdapat lebih kurang 4000 biji yang dipetik dari 2000 ribu buahnya, yang mana biji ini boleh menghasilkan (2) dua paun (0.9072 kg) kopi panggang setiap tahun. Mengeluarkan biji kopi dari buahnya boleh dilakukan dengan dua cara;
a)      Proses basah
b)      Proses kering.
Untuk proses kering, buahnya di keringkan di bawah matahari, selepas itu kulit dan isinya dilucutkan dengan penggunaan mesin.
Bagi proses basah, ia dilakukan secara kaedah rendaman. Buah-buah kopi direndam sehingga isi dan kulitnya mudah tertanggal dari bijinya, ia terhasil sebagai kopi yang sudah dibasuh. Apabila biji kopi telah ditarik keluar dari buah-buahnya ia akan dihantar untuk pengeringan, selepas pengeringan ia akan disusun mengikut gred dan saiz. Selepas proses pengasingan, biji kopi dihantar untuk panggang (Roasters). Bagi biji kopi hijau, ia adalah penting bagi membolehkan ia tetap segar untuk tempoh masa yang panjang kerana kesegaran dalam kopi sentiasa ciri utama yang menjadi komoditi. Bagi seorang penggemar kopi tegar, mereka dengan mudah sahaja dapat membezakan pelbagai jenis biji kopi sebaik sahaja di letakkan ke lidah untuk dirasa. .

Kedua-dua jenis tanaman yang paling penting dari segi ekonomi ialah dari kopi Arabica dan Robusta; 75-80%  kopi yang dihasilkan di seluruh dunia adalah dari jenis Arabica dan 20% adalah dari Robusta. Biji arabica terdiri daripada kafein 0,8-1,4% dan benih Robusta terdiri daripada kafein 1,7-4%. Sebagai-mana minuman kopi merupakan salah satu daripada yang paling banyak penggunaannya di dunia, biji kopi juga adalah tanaman tunai (cash crop) utama, dan merupakan produk eksport yang paling penting, pengiraan melebihi 50% daripada pendapatan tukaran asing sesetengah negara membangun. Amerika Syarikat mengimport kopi melebihi daripada mana-mana negara lain. Pada tahun 2009, purata orang di Amerika Syarikat mengambil 4,09 kg (9 lbs) kopi.
Pengenalan Kopi dan Perbezaannya
Pokok Kopi ditanam melebihi 50 buah negara dan rantau berbeza di seluruh dunia. Jenis pokok kopi, lokasi khusus tumbuhan, tanah dan iklim adalah diantara beberapa faktor yang menyumbang kepada kualiti dan rasa kopi. Bukan semua biji benih  atau  biji kopi dari setiap tanaman menghasilkan sifat  (characteristics) yang sama.
Kaedah yang biasa digunakan untuk mengenal pasti biji kopi lazimnya bermula dengan negara asal. Diikuti dengan daerah atau kawasan, si penanam, kedudukan estet atau ladang di sekitar kawasan di situ. Sebagai contoh, mengambil kopi Yirgacheffe Ethiopia. Negara asal Ethiopia dan Yirgacheffe adalah sebuah bandar di rantau Sidamo, yang terletak di bahagian selatan pusat negara.
Berikut adalah beberapa jenis tanaman dan pengeluaran kopi yang mempunyai cita-rasa tersendiri daripada beberapa kawasan berbeza di seluruh dunia;
Sumatera Mandheling - sebahagian daripada kopi arabica yang terbaik lagi bermutu tinggi berasal dari Pulau Sumatera di Indonesia. Dinamakan sempena penduduk Mandailing dari utara Sumatera  bukan sebuah rantau sebenarnya di Sumatera, Mandheling ditanam berhampiran Padang, di kawasan Barat Negara Sumatera. Mandheling mempunyai rasa yang kaya, berbiji berat, keasidan yang malap, dan rasa yang kompleks dan unik.
Sumatera LINTONG – Tumbuh di rantau LINTONG, berhampiran Tasik Toba di rantau utara pusat Sumatera. Kebiasaannya bersaiz sederhana, rendah asid, manis dengan aroma yang kompleks dan bersahaja.
Java - salah satu kopi yang paling popular di Indonesia dari pulau Jawa Indonesia. Bijinya  bersih, tebal, mampat, mempunyai  ciri-ciri bersahaja yang kurang dibandingkan dari Sumatera dan Sulawesi. Ladang-ladang  tanaman terletak di kawasan timur pulau itu, di seluruh kawasan kompleks Ijen gunung berapi.  Ladang terbesar adalah Djampit dan Blawan, diikuti dengan Pancoer dan Kayumas. Kopi Jawa menyediakan rasa lembut kepada  kepahitan kopi Mocha Yaman yang mana bersama-sama mewujudkan rasa Mocha Java yang  sangat terkenal  dan tradisional campuran Mocha Java 
Yaman Mocha - Didagangkan melalui pelabuhan utama Yaman Mocha, kopi yang kompleks, perisa berprofil, bentuk biji dan aroma dipertingkatkan lagi dengan tahap warna di panggang yang gelap, rasa Liar, agak mengairah (gamey), ber ciri, seperti coklat pekat dengan digoreng  garing, dan berperisa wain dan buah-buahan, sungguh istimewa.  Yaman Mocha adalah biji kopi yang besar, dan merupakan satu komponen campuran yang tertua dan dicampur secara tradisional, Jawa Mocha (campuran Yaman Mocha dan Indonesia Jawa).
Harrar Ethiopia - Dari wilayah Harrar Ethiopia (kini disebut sebagai wilayah Oromia), kopi yang kompleks, ringan, berperisa pedas, berperisa buah-buahan yang kadang-kadang digambarkan menyerupai wain merah yang kering.
Yirgacheffe Ethiopia - Dari kawasan Yirgacheffe, sebuah bandar di Zon Gedeo Pertubuhan Bangsa-Bangsa Selatan Ethiopia. Berbiji Sederhana, kompleks dengan perisa bunga, berwarna coklat, rasa seperti kacang, harum dengan perisa sitrus. Salah satu daripada kopi terbaik yang sangat unik di kalangan kopi dunia.
Ethiopia Sidamo - Dari wilayah Sidamo, ditanam di tanah tinggi Ethiopia, dianggap sebagai tempat kelahiran kopi lebih seribu tahun yang lalu, kompleks dan manis, ada perisa rempah dan wain, berwarna coklat, beraroma bunga, cerah tetapi lembut.
Kenya - Kawasan tanaman kopi utama di Kenya terletak di bahagian penara tertinggi termasuk gunung Kenya, kawasan Aberdare, Kisii, Nyanza, Bungoma, Nakuru dan Kericho. Pokok kopi tumbuh pada ketinggian yang terlalu tinggi dan tanah berasid mewujudkan keadaan pertumbuhan yang sangat cemerlang. Kenya di nilai berdasarkan pada ukuran biji, dengan ukuran biji yang lebih besar dianggap sebagai petunjuk kualiti tinggi. Saiz ukuran Kenya AA adalah biji lebih kurang 1/4 inci diameter. Walaupun saiz biji menjadi salah satu faktor kualiti, ia tidak semestinya ukuran metrik yang boleh diterima pakai. tidak mustahil terjumpa biji kenyan AB (adalah biji yang lebih kecil sedikit) mengalahkan biji AA dalam cawan untuk perisa dan rasa. Kopi Kenya memperlihatkan kelebihan, rasa pekat, berbiji padat dan aroma yang sedap,berperisan sitrus, seperti lemon yang segar
Jamaica Mountain Blue - Dari wilayah Blue Mountain Jamaica. Disebabkan pengeluaran yang agak terhad, dengan Jepun memborong hampir  kesemua simpan pasarannya. Blue Mountain Jamaica telah memperolehi reputasi hari ini sebagai salah satu kopi paling premium dan mahal. Terkenal dengan rasa ringan, badan biji yang licin dan tiada rasa pahit. Blue Mountains Jamaica terletak di antara Kingston di sebelah selatan dan Pelabuhan Maria di sebelah utara. Pada ketinggian melebihi 7500 kaki, ia merupakan puncak tertinggi  di Caribbean.
Hawaiian Kona - sepanjang sisi barat pulau besar Hawaii, ladang kopi Kona, peladang dan pekilang kebanyakannya milik keluarga dan dikendalikan perniagaan  secara kecil-kecilan. Kopi Kona ringan, halus, dan bersih, dengan rasa selepas minum (aftertaste) yang sedap dan memuaskan . Biji kopi khas tradisional Kona hanya tumbuh  dikawasan ketinggian yang lebih tinggi. Kopi terkenal kepulauan ini berharga mahal.
Sabah Toraja - dari pulau Sulawesi di Indonesia (sebelum ini dikenali sebagai Sulawesi), Toraja adalah kawasan pergunungan yang terletak di wilayah selatan pulau. Sabah kopi yang lebih rendah, keasidan seimbang, biji yang agak kaya dengan berat timbang, dengan rasa yang kompleks dan berbau bersahaja.
Papua New Guinea - New Guinea terletak di utara Australia dan terbahagi kepada dua negara, Papua New Guinea di sebelah timur, dan wilayah Indonesia Irian Jay di sebelah barat. Penanaman kopi telah bermula di Papua New Guinea pada tahun 1937 menggunakan benih yang diimport dari kawasan Gunung terkenal Blue Jamaica. Kopi dari Papua New Guinea mempunyai persamaan yang ketara dengan Mountain Blue Jamaica. Tanah gunung berapi yang subuh  dan Iklim yang ditemui di sekitar kawasan tanah tinggi tengah Gunung  Hagen. Keadaan ini menghasilkan buah yang lembut dan lunak, biji kopi bertubuh penuh dengan keasidan yang sederhana dan menghasilkan kepuasan yang penuh  dengan aromatik yang menarik dan kompleks.  
Tanzania Peaberry - Dituai di sepanjang lereng Gunung Kilimanjaro di Tanzania, berhampiran sempadan Kenya, peaberry biji kopi yang lebih kecil mempunyai hanya satu biji didalamnya. Peaberry berbiji  tunggal terjadi  dalam kurang daripada 5% daripada tanaman, dan secara umumnya dianggap menghasilkan rasa yang lebih pekat. Kopi Tanzania Peaberry cerah dan kaya, berbiji bersaiz sederhana dengan keasidan teramat sedikit, dan ada memiliki rasa seperti wain.
Santos Brazil Bourbon – Menurut sejarah, tumbuhan kopi arabika ini telah dibawa ke pulau Bourbon (dikenali sebagai Pulau Reunion hari ini). Keturunan dari tumbuhan kopi ini ditanam di wilayah Selatan Brazil,  berhampiran pelabuhan Santos. Brazil Santos adalah kopi yang berbadan ringan, dengan keasidan rendah, aroma yang menyenangkan dan ringan, rasa yang halus. Tumbuh pada ketinggian dalam lingkungan Brazil dari 2000 hingga 4000 kaki. Dengan altitud yang lebih rendah ia menghasilkan kopi yang rendah keasidan, mempamerkan lembutan, ciri-ciri yang lebih halus dibandingkan dengan kopi yang lebih besar dan lebih cerah tumbuh pada ketinggian yang melebihi  5000 kaki seperti di Amerika Tengah.
Costa Rica Tarrazu - Ditanam di tanah tinggi gunung berapi lembah Costa Rica pusat. Tarrazu adalah salah satu daripada empat daerah tanaman kopi premium yang semakin meningkat sekitar ibu kota San Jose.   Biji kopi Costa Rican digredkan berdasarkan pada kekerasan, ia  ditentukan mengikut ketinggian ia ditanam. Kopi yang ditanam di atas 3900 kaki di gredkan sebagai  " Strictly Hard Beans " (SHB). Antara 3300 dan 3900 kaki adalah " Good hard Beans " (GHB) dan antara 1600 dan 3000 kaki " Medium Hard Beans " (MHB). Kopi ini seimbang, bersih, dengan rasa nyat keasidan berperisa sitrus atau berry, ada rasa coklat dan rempah pada kehujungannya.
Guatemala Huehuetenango - dari kawasan tanah tinggi di utara, kopi ini mempunyai perisa buah-buahan yang tersendiri tetapi ringan, wangian manis, badan ringan, rasa berpanjangan yang  menyenangkan, sangat bersih. Rasanya pecah,sebaliknya  serbuknya terlalu halus anda boleh dinikmati.
Colombia Excelso - kopi dari Colombia telah banyak dan berjaya dipasarkan di Amerika Syarikat, ini mewujudkan persepsi bahawa mana-mana kopi atau semua dari Colombia adalah kopi yang terbaik. Kopi Colombia yang baik adalah yang seimbang, dengan bentuk yang bagus dan keasidan. Pada asasnya, kopi Colombia lebih ringan, bersih tetapi tidak menawan. Kopi Colombia yang lebih generik diberi nilai sebagai Excelso dan supremo yang hanya merujuk kepada saiz biji kopi, yang tidak semestinya kaitan kopi yang lebih baik.  
Nicaragua - penanaman kopi telah diperkenalkan ke Nicaragua pada pertengahan tahun 1800-an. Pada satu masa, kopi Nicaragua adalah lebih terkenal dan dicari dibanding masa kini. Perdagangan kopi Nicaragua telah terjejas oleh taufan kemusnahan serta politik, perang saudara, dan gangguan berpanjang dalam tahun-tahun perang dingin apabila Amerika Syarikat dilarang mengimport kopi Nicaragua. Mujurlah, hari ini, Nicaragua muncul kembali kedalam pasaran kopi semula. Kopi Nicaragua diproses basah, dengan keasidan sederhana, ringan, bersaiz sederhana, berciri rasa vanila dan kacang.
Jenis Biji Kopi termasuk;
1)            Coffea arabica
2)            Coffea benghalensis
3)            Coffea canephora
4)            Coffea congensis
5)            Coffea excels 
6)            Coffea gallienii
7)            Coffea bonnieri
8)            Coffea mogeneti
9)            Coffea liberica
10)      Coffea stenophylla
Tiga Jenis Jenama Biji Kopi Terkenal
Kona

Diberbandingkan dengan Robusta dan Arabica dalam dunia komersial, Kona adalah lebih kecil tetapi sangat mahal. Jenis biji kopi ini biasanya tumbuh di negara Hawaii. Walaupun Kona tidak diminati oleh ramai orang awam dalam pasaran, ia masih mempunyai permintaan yang sangat tinggi kerana aroma kuatnya. Mempunyai aroma yang sangat kuat dan berkeinginan, Kona jarang dicampur dengan perasa minuman jenis lain.
Robusta
Robusta atau biji kopi jenis Canephora meliputi 40% pengeluaran kopi di seluruh dunia. Ia lebih mudah ditanam  dan membiak berbanding Arabica kerana ia mempunyai ketahanan yang sangat tinggi terhadap cuaca dan penyakit. Ia juga jauh lebih murah berbanding Arabica dan Kona. Robusta boleh dicampur dengan mana-mana kopi lain kerana perasanya yang kuat membuat ia amat sedap. Ia juga tidak berbeza dalam perisa berbanding Arabica. Asalnya, Robusta ditemui secara semula jadi di kawasan yang kini dikenali sebagai "Republik Demokratik Congo". Biji kopi robusta bergred lebih rendah dan diketahui secara umum kerana paras yang rendah mempunyai ciri-ciri masam-masam pahit (astringent) dan mengandungi jumlah kafein yang lebih tinggi.
Arabica



Tidak seperti Robusta, Biji kopi Arabica meliputi 60% daripada pengeluaran kopi dunia, mungkin disebabkan pokoknya yang menghasilkan buah dan berdahan banyak. Pokok kopi Arabica juga amat mudah terdedah kepada perosak, penyakit dan beku. Dengan sebab ini, biji kopi dari jenis Arabica sangat mahal. Biji kopi arabica yang boleh digunakan dengan sendiri atau ia boleh digunakan sebagai asas untuk campuran kopi Robusta. Walau bagaimanapun, Arabica mempunyai rasa yang sangat halus yang boleh digunakan sebagai tambahan pada perasa campuran kopi.
Biji kopi Arabica masih berbeza-beza mengikut kawasan di mana ia ditanam dan digunakan. Di Amerika Selatan dan Tengah, biji kopi Arabica mempunyai aroma dan badan yang sederhana, kebanyakannya digunakan semasa sarapan dicampurkan dengan kopi berperisa Amerika. Biji kopi arabica menghasilkan gred tertinggi dikenali sebagai kopi gourmet kerana ia mengandungi separuh daripada kafein robusta serta lebih harum dan perasa yang digemari ramai. Sebagai kopi pelbagai cita rasa dunia, biji kopi Arabica dapat memenuhi sebahagian daripada piawaian yang peruntukan oleh Persatuan Kopi Istimewa (Specialty Coffee  Association) Amerika Syarikat.
Dua jenis Jenama biji kopi yang Utama ialah:
a)      Coffea Arabica, (hanya disebut sebagai Arabica),
b)      Coffea Canephora biasa disebut sebagai Robusta.
Kedua-dua jenis biji kopi ini membentuk lebih 90% daripada biji kopi yang dijual di seluruh dunia.
Jenis –jenis Biji Kopi Panggang
• Panggang Amerika (biasa): biji dipanggang sederhana, menghasilkan didihan (brew) sederhana, rasanya tidak terlalu ringan atau terlalu pekat.
• panggang Perancis dan panggang gelap Perancis: biji nya dipanggang lama (heavily-roasted), warna coklat tua menghasilkan kopi yang pekat.
• panggang Itali: berkilat, hitam-coklat, berperisa kuat, digunakan untuk espresso.
• panggang Eropah: Biji nya dipanggang 2/3 berat dicampurkan  dengan 1/3 pertiga panggang biasa.  
• panggang Vienna: Di panggang 1/3 berat bijinya dicampur dengan 2/3 panggang biasa.
•Kopi Segera: Serbuknya dibuat panas-kering segar dahulu sebelum dibancuh.
• Kopi Bekuk-kering (Freeze-dried coffee): Kopi yang sudah dibancuh dibekukan dalam air-batu sebelum air nya ruap, harganya lebih mahal kopi Segera tetapi memiliki rasa yang lebih tinggi.
• Kopi tanpa kafein: kafein dikeluarkan daripada biji sebelum dipanggang melalui penggunaan pelarut kimia (akan hilang sama sekali apabila biji dipanggang) atau melalui proses air Swiss dimana biji itu diwap  kemudian lapisan-sarat luar kafein dibuang.
KOPI  DAN  KESIHATAN

Apakah kopi itu rasa nya sedap, dan member kecergasan di waktu pagi, tetapi apa yang akan ia lakukan untuk kesihatan anda?
Suatu badan kajian menunjukkan bahawa peminum kopi, berbanding dengan yang bukan peminum adalah:  
Ø  Kebarangkalian untuk menghidap diabetes jenis 2, penyakit Parkinson, dan gangguan minda (dementia).
Ø  Beberapa kes kanser tertentu, masalah degupan jantung dan strok
"Terdapat berita baik lebih banyak daripada berita buruk, dari segi kopi dan kesihatan," kata Frank Hu, MD, MPH, PhD, Profesor pemakanan dan epidemiologi di Sekolah Kesihatan Awam Harvard.  
Tetapi (anda tahu bahawa terdapat perkataan "tetapi," tidak begitu?) Kopi masih belum terbukti menghalang keadaan itu.!
Diabetes Taip 2 (Type 2 Diabetes)
Hu menunjuk data berkenaan kopi dan kencing manis jenis 2 "amat kukuh," berdasarkan lebih daripada 15 kajian yang telah diterbitkan.
"Hampir keseluruhan kajian menunjukkan manafaat kopi dalam pencegahan diabetes. Dan kini terdapat juga bukti bahawa kopi tanpa kafein mungkin mempunyai manafaat yang sama seperti kopi biasa," Hu mengisahkan;
Pada tahun 2005, sembilan kajian mengenai kopi dan diabetes jenis 2 diadakan keatas.seramai 193,000 orang, yang berkata mereka meminum lebih daripada enam atau tujuh cawan kopi setiap hari adalah 35% amat tipis untuk menghidapai penyakit diabetes jenis 2 berbanding mereka yang meminum kurang dari dua cawan setiap hari. Ada kebaikan kecil - 28% berisiko lebih rendah bagi orang yang minum 4-6 cawan sehari. Penemuan yang diadakan tanpa mengira jantina, berat badan, atau lokasi geografi (AS atau Eropah).
Baru-baru ini, penyelidik Australia mengulangkaji 18 kajian, hampir 458,000 orang. Mereka mendapati penurunan sebanyak 7% dalam kemungkinan menghidapi penyakit diabetes jenis 2 bagi setiap cawan tambahan kopi setiap hari. Terdapat pengurangan risiko yang serupa bagi peminum-peminum kopi tanpa Kafeina dan peminum teh. Namun para penyelidik memberi amaran bahawa data daripada beberapa kajian yang lebih kecil yang mereka kaji semula mungkin kurang dipercayai. Jadi ada kemungkinan bahawa mereka telah melebihi nilai kekuatan hubungan antara minum kopi berat dan kencing manis.
 Bagaimana kopi boleh menghindar kencing manis? 
"Hu. menunjukkan kepada antioksida - nutrien yang membantu mencegah kerosakan tisu disebabkan oleh molekul yang dikenali sebagai radikal bebas oksigen. "Kita tahu bahawa kopi mempunyai kapasiti antioksida yang sangat kuat," kata Hu.  Kopi juga mengandungi mineral seperti magnesium dan kromium (chromium), yang membantu badan menggunakan hormon insulin yang mengawal gula darah (glukosa). Dalam diabetes jenis 2, badan kehilangan keupayaannya untuk menggunakan insulin dan mengawal gula darah dengan berkesan. Ia kemungkinan bukan sebab kafein, walaupun, berdasarkan kajian kopi bebas Kafein.
Penggunaan Ubatan:
Ø  Diuretik atau menggalakkan pengaliran air kencing
Ø  Antipiretik atau membantu dalam mengurangkan demam
Ø  Merangsang aliran jus pencernaan
Ø  Migrain
Ø  Demam
Ø  Gout
Ø  Cirit-birit
Ø  Melegakan asma (spasmodic asthma), batuk kokol (whooping cough), sakit kepala dan hysteria
Ø  Mempunyai kesan anti-toksik terhadap candu, alkohol dan narkotik

Bagaimana Menggunakan
Ø  Meminum kopi ringan (mild coffee)  membantu tiga perkara pertama disebut di atas
Ø  Meninum air rendaman (infusion) biji mentah merawat migrain, demam dan gout.
Ø  Meminum air rendaman (infusion) biji masak dan biji panggang merawat cirit-birit.
Ø  Meminum kopi juga mengawal asma spasmodic asthma, batuk kokol, sakit kepala dan histeria.
Ø  Meminum kopi pekat mempunyai kesan anti-toksik keatas candu, alkohol dan narkotik.

KOPI DALAM PERUBATAN CINA: MINUMAN KESIHATAN
Kopi Rubiaceae, adalah sumber beberapa herba ubatan tradisional Cina, seperti mana termasuk buah gardenia (zhizi), oldenlandia (juga dipanggil hedyotis; baihuasheshecao), Morinda (bajitian), rubia (qiancaogen), dan uncaria (gouteng). Setiap ini telah dicirikan kedalam sistem Cina sebagai semulajadinya, rasa, dan tindakan terapeutik; kopi juga telah dianalisa sebagai herba dengan cara yang sama. Perlu di ingati bahawa, apabila digunakan sebagai produk kesihatan, herba diberi dalam julat dos tertentu untuk mendapat kesan yang dikehendaki. Herba dalam bentuk biji dan kacang biasanya diberi dalam sukatan 6-18 gram untuk sehari. Walaupun semua orang mempunyai cara persiapan kegemaran mereka, secawan kopi, lazimnya diperbuat daripada 6-9 gram kacang tanah. Jadi, 1-3 cawan kopi adalah dalam kiraan yang betul. Sebaliknya, orang Barat mengambil lebih (menggunakan Mug yang mengandungi 2 atau 3 cawan setiap satu), jadi kesan dalam kes-kes tersebut boleh merangkumi beberapa kesan buruk, dan tidak semestinya yang berfaedah yang biasanya dicadangkan dalam julat dos..
Dalam sistem perubatan diet -Cina, biji hijau kopi diklasifikasikan sebagai herba yang mengawal hati qi, yang merupakan laluan terapeutik untuk merangsang tenaga kuat (berpunca kimia kepada tindakan kafein keatas sistem saraf). Biji hijau adalah unsure warna kayu (yang berkaitan dengan hati); lebih penting dengan klasifikasi, bagaimanapun, adalah konsep bahawa; apabila qi hati dikekang, seluruh tenaga badan menjadi tertekan. Dengan kekuatan gegaran keatas qi hati terjadilah  semangat kecergasan mental dan fizikal yang dialami. Penggunaan awal biji kopi adalah untuk mengawal haid selaras dengan pendekatan perubatan Cina mengawal selia haid melalui gegaran keatas qi hati. Biji kopi hijau juga menyejukkan kekangan qi hati. Apabila biji dipanggang, ia mengekalkan sifat-sifat asas ubatannya, tetapi mengubah dari herba penyejuk herba pemanas.
10 Manafaat Kopi Keatas Kesihatan
1)      Diabetes Jenis II: ini tidak sepenuhnya disahkan lagi, tetapi beberapa kajian telah mencadangkan bahawa asid chlorgoenic yang ditemui dalam kopi membantu menghindari Diabetes Jenis II. Kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang minum kopi secara sederhana mempunyai peluang secara statistik kurang membangun Diabetes Jenis II.
2)      Kanser: Menurut Penerbitan Kesihatan Harvard dari Sekolah Perubatan Harvard, kajian menunjukkan bahawa mereka yang meminum kopi adalah 50 peratus kurang cenderung untuk menghidap kanser. Kanser khusus yang dikaji ialah payudara, dubur dan kanser kolon.  
3)      Penyakit Parkinson: Satu kajian yang dilakukan lebih 30 tahun menunjukkan bahawa mereka yang meminum kopi mempunyai peluang yang lebih rendah untuk dijangkiti Penyakit Parkinson. Namun, tidak diketahui 100% jika kopi sebenarnya membantu mencegah penyakit ini, atau jika faktor-faktor lain (seperti alam sekitar atau personaliti) adalah punca. Sentiasa rujuk kepada doktor jika anda rasa sedang menghidap penyakit Parkinson.  
4)      Antioksidan: kopi adalah sumber antioksida semula jadi. Antioksida membantu menjaga kebersihan darah, dengan itu mungkin membantu untuk mengelakkan tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.  
5)      Sirosis hati: Sirosis hati adalah penyakit biasa di kalangan peminum alkohol, walaupun orang lain boleh terkena. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang minum kopi secara tetap adalah 80 peratus kurang berisiko untuk menghidap sirosis hati.  
6)      Mengurangkan berat badan: Kopi meningkatkan metabolisme dan membantu membakar kalori. Gula dan krim yang ditambah didalam kopi yang boleh menyebabkan kegemukkan.
7)      Asma: Ubat asma mengandungi kafein yang tinggi. Kerana kafein membantu gejala-gejala asma. Jadi, apa yang lebih semulajadi daripada kopi untuk pengambilan kafein.  
8)      Diuretik semulajadi: Kopi bukan sahaja diuretik, tetapi ia juga secara semulajadi membersihkan usus. Bagaimanapun, ini tidak benar untuk semua orang; sesetengah orang menunjukkan tanda sakit perut selepas meminum kopi.  
9)      Batu karang hempedu: Kopi merendahkan tahap kolesterol dalam hempedu perut, seterusnya membantu menghalang ketumbuhan batu karang hempedu. Kajian menunjukkan ini yang terbaik kepada mereka yang meminum banyak kopi.
10)  Senaman: Kopi baik untuk bersenam. ia tidak membina otot, tetapi kafein didalam kopi memberikan badan tenaga tambahan yang boleh membenarkan berlari atau bersenam lebih lama,  

FITOKIMIA ASID CHLOROGENIC DAN BAHAN BERKAITAN
Asid chlorogenic dan tindak balas diantara asid dan alcohol (ester), asid caffeic (3,4-dihydroxycinnamic acid), adalah pemberian terkenal fenolik fitokimia dalam banyak makanan, termasuk kopi. Asid chlorogenic membuat kira-kira 7.5% daripada biji kopi; pengambilan harian oleh peminum kopi ialah kira-kira 0,5-1,0 gram. Hanya sebahagian sahaja dari Asid chlorogenic ini diserap dari usus (kira-kira satu pertiga dari jumlah itu), sementara asid caffeic mudah diserap (kira-kira 95%). Beberapa asid chlorogenic yang tidak diserap di metabolismakan ke dalam saluran usus melalui hidrolisis mudah untuk menghasilkan asid caffeic, yang kemudiannya diserap kembali. Dalam kajian haiwan makmal, ia menunjukkan bahawa komponen ini mempunyai tindak balas antidepressive dan anti-kerisauan (anti-anxiety). Asid chlorogenic dan asid caffeic merupakan komponen dari sayur-sayuran, buah-buahan, dan herba masakan yang biasa (contohnya, basil, thyme, oregano), dan dianggap sebagai, diantara sebatian yang mengurangkan risiko penyakit
NILAI DAN KOMPOSISI KOPI
Daun:
a)      Asid: allantoic-asid (Daun)
b)      Terpenes: cafestol (Benih), beta-karotena (Daun)
c)      caffeic-asid (daun dan biji benih),
d)     Mineral: Kalsium (Daun), besi, fosforus (phosphorus) (benih dan daun)
e)      Vitamins: niacin, Riboflavin, thiamine (daun dan biji benih)
f)       Serat pektin, selulosa dan hemiselulosa(daun, biji):
g)      Lemak (daun dan biji)
h)      Mineral: Kalsium (Daun), besi, fosforus (phosphorus) (benih dan daun)
i)        Vitamins: niacin, Riboflavin, thiamine (daun dan biji benih)
Biji:
a)      asid aspartik-, ​​asid capric-, asid sitrik-,​​-asid daturic, asid stearik-,​​-asid glutaminic,-asid isochlorogenic, asid linoleik-, ​​asid linolenik-,​​-asid Myritic, oleik , palmitik (biji,benih)
b)      caffeic-asid (daun dan biji benih),
c)      Asid amino: Methionine, asparagine (Benih)
d)     Alkaloid: kafein (Benih) theobromine (daun dan biji benih)
e)      Minyak meruap iaitu; caffeol, guaiacol, oktanol (Benih)
f)       Phytosterols: stigmaterol, beta-sisosterol, campesterol (Benih)
g)      Karbohidrat (daun dan biji benih) raffinose, rhamnose, sukrosa, stachyose (benih)
h)      Serat pektin, selulosa dan hemiselulosa(daun, biji):
i)        oksalik-asid (Buah),
j)        Lemak (daun dan biji)
k)      Tannins: (Benih)
l)        Mineral: Kalsium (Daun), besi, fosforus (phosphorus) (benih dan daun)
m)    Vitamins: niacin, Riboflavin, thiamine (daun dan biji benih) Kolin (Benih)
n)      Kolin (Benih)
Tumbuhan
a)      P-Coumaric-asid (tumbuhan)
b)      Air (tumbuhan)
KAFEIN (CAFFEINE)
Apakah kafein?
Kafein ialah sejenis alkaloid, sebatian yang mengandungi nitrogen. Ia berkait rapat dengan jenis alkaloid lain seperti theobromine atau mateine. Kebanyakannya dari alam sayuran di mana ia sering mempunyai fungsi pertahanan, contohnya; mereka menghalang tumbuhan diserang oleh haiwan.     
Kafein (dengan formula = C8H10N4O2) adalah sejenis alkaloid yang menumbuhkan tumbuhan tertentu untuk memastikan kelangsungan hidupnya kerana ia adalah racun perosak dan racun serangga mujarab yang menjauhkan (repels) atau membunuh serangan serangga.
Di manakah Kafein?
Terdapat lebih 50 tumbuhan yang mengandungi unsur ini. Diantara yang paling penting ialah: 
a)      Kopi (Coffea arabiga) yang mengandungi biji-bijinya
b)      Yoco atau huarmiyoco (Paullina yoco) berikut dalam kandungan. Kulit yoco mengandungi kafein pada kadar yang hampir sama tinggi seperti kopi, maka ia juga digunakan sebagai perangsang untuk menghilangkan rasa lapar dan letih. Penyedian adalah dibuat dengan mengikis kulit pokok yoco dan diperah keluar jusnya dengan air.
c)      Kola, Cola (Cola acuminata) ialah sebuah pokok Afrika. Kafein diekstrak daripada bijinya.Ia telah digunakan sama seperti ciri-ciri tumbuhan diatas, malah industri membuat minuman menggunakan pokok ini. Perkadaran adalah serupa dengan kopi atau yoco, walaupun kafein dari Kola dilepaskan dengan lebih perlahan, kerana itu ia mempunyai kesan yang lebih berpanjangan tetapi kurang berkesan.
d)     Huito atau Jagua (Genipa americana) adalah sebuah pokok Amerika yang mengandungi jumlah komponen ini yang sangat tinggi dalam bijinya. Walaupun pokok ini digunakan untuk buahnya, kafein tidak digunakan.
e)      Mate, Yerba mate atau Paraguay teh (paraguariensis Ilex) daun pokok renek ini kaya dengan kafein. Daun-daun ini di keringkan dan dipanggang seterusnya disajikan sebagai penyediaan yang dikenali sebagai "mate".
f)       Pokok koko /Cacao tree (Theobroma cacao) biji / benih pokok koko mengandungi kira-kira setengah kafein seperti tanaman sebelumnya. Coklat adalah makanan yang makan yang  memberi kepuasan dalam diri. Ini adalah kerana makanan ini mempunyai beberapa komponen dengan ciri-ciri khusus (euphoric) yang memberangsangkan, dikalangan semua ini phenylethylamine lah yang menonjol. Ia adalah sebatian yang sebenarnya dari keluarga amfetamin (amphetamines), Selain phenylethylamine, koko kaya dalam alkaloid seperti kafein dan theobromine
Kesan kafein pada tubuh manusia
Keutamaan Kafein hanya pada memberi kesan rangsangan dan kesan diuretik pada badan. Kafein diserap masuk ke dalam aliran darah, kemudian diangkut ke otak. Apabila berada dalam otak, kafein bertindak pada sistem saraf pusat menghasilkan beberapa tindak balas.

KAJIAN DAN PENYELIDIKAN KOPI KEATAS KESIHATAN
Bersama ini disertakan beberapa petikan ujikaji yang telah dilakukan pada tahun 2012 di http://www.coffeeandhealth.org/

1)         NJ Kang et al, fenolik fitokimia Kopi menindas metastasis kanser kolon dengan mensasarkan Mek dan TOPK, karsinogenesis, diterbitkan dalam talian di hadapan cetakan, Februari 2011
Kajian makmal

phosphate (PO43-)  ke Protin (phosphorylation) ERKs. Kopi atau asid caffeic yang menindas  mitogen-diaktifkan MEK1 (mitogen-activated MEK1) dengan kuat dan aktiviti TOPK dan mengikat secara langsung kepada MEK1 atau TOPK secara ATP - tanpa rintangn (ATP-noncompetitive). Kopi atau asid caffeic, tetapi bukan kafein, telah menghalang pemfosforilan ERKs, AP-1, dan NF-κB penambahan jumlah Gene (DNA) (transactivation), dan seterusnya menghalang TPA, EGF dan H-Ras-penyebab transformasi neoplastic JB6 P + sel-sel. Pengambilan kopi juga dikaitkan dengan pengecilan fosforilasi ERKs pada pesakit kanser kolon. Keputusan ini menunjukkan bahawa kopi dan sasaran asid caffeic MEK1 dan TOPK untuk menindas penyebaran kanser kolon dan transformasi sel neoplastic

Kajian epidemiologi menunjukkan bahawa pengambilan kopi mengurangkan risiko kanser, termasuk kanser kolon, tetapi mekanisme molekul dan sasaran mendasari kesan chemopreventive kopi dan bahan aktif  masih tidak diketahui. Berdasarkan pada saiz hidangan atau unit harian, kopi mengandungi jumlah fitokimia fenolik yang lebih besar daripada teh atau wain merah. Kopi atau asid chlorogenic yang menghalang CT-26 sel kanser usus yang menyebabkan tersebarnya kuman ke paru-paru dengan menyekat penambahan kempulan
2)         MK Townsend et al, 2012, pengambilan Kafein dan risiko ketidak-kawalan kencing (urinary incontinence) di kalangan wanita. Obstetrik & Gynnecology, Jilid 119 (5). 01 Mei 2012

OBJEKTIF: Untuk menganggarkan kaitan diantara pengambilan kafein jangka panjang dan risiko ketidak-kawalan kencing (UI) selama 2 tahun di kalangan wanita dengan UI sederhana.
KAEDAH: Menjalankan kajian perkumpulan sebaya (cohort) wanita seraman 21.564 orang jururawat UI sederhana mengikuti 'Kajian Kesihatan Jururawat” dan “Kajian Kesihatan Jururawat II. Susulan perkembangan UI  dikenal pasti dari soal selidik selama 2 tahun. Pengambilan kafein garis dasar (iaitu, pengambilan purata pada tahun sebelumnya) dan perubahan pengambilan kafein dalam tempoh 4 tahun sebelum garis dasar diukur dengan menggunakan soal selidik kekerapan makanan. Nisbah kemungkinan [Odds ratios] (ORS) perkembangan UI mengikut pengambilan kafein dikira bagi setiap kohort secara berasingan, kemudian kedua-dua kumpulan kohort digabungkan.  
KEPUTUSAN: Peratusan wanita dengan UI adalah sama merentasi golongan garis-dasar pengambilan kafein dan perubahan dalam pengambilan kafein sebelum garis-dasar. Sebagai contoh, peratusan 21% berbanding 22% dibandingkan 450 mg atau lebih kurang daripada 150 mg kafein sehari (disesuaikan ATAU 0,87, 95% keyakinan 0,70 -1,08). Membandingkan wanita dengan pengambilan meningkat kafein dengan pengambilan kafein stabil, peratusan dengan kemajuan 22% berbanding dengan 20% (ATAU 1.08, 95% selang keyakinan 0,95-1,22). Hasilnya adalah sama dalam analisis berasingan UI desakan dan tekanan.
KESIMPULAN: pengambilan kafein jangka panjang melebihi 1 tahun tiada risiko berkaitan UI selama lebih 2 tahun di kalangan wanita dengan UI sederhana, walaupun tidak dapat memeriksa kesan akut kafein. Menbetulkan pemahaman mengenai kesan kafein pada pundi kencing amat perlu agar lebih baik apabila menasihati wanita mengenai pengambilan kafein dengan UI. 
3)         Y Gutierrez-Grobe et al, 2012. Pengambilan kopi tinggi dikaitkan dengan  penyakit hati berlemak gred rendah bukan-Alkohol: Peranan rangkaian aktiviti antioksidal, Annals of Hepatology, Jilid 11 Ke- (3). 10 Apr 2012.
Latar belakang & matlamat. Beberapa fitokimia yang hadir dalam kopi mempunyai peranan antioksida yang berpotensi untuk melindungi tubuh manusia terhadap penyakit kardiovaskular, penyakit hati dan kerosakan (malignancies). Penyakit hati berlemak bukan alkohol adalah penyakit umum dengan pilihan terapeutik terhad. Kajian ini menyiasat kesan antioksida kopi dengan mengukur enzim antioksida dan penanda pengoksidaan lipid pada pesakit dengan penyakit hati berlemak bukan alkohol.
Bahan dan kaedah. Dengan melakukan satu kajian kes-kawalan di Hospital Universiti, Bandar Raya Mexico. Mengukur dan mengkaji tahap kekuatan badan dan anggota (Anthropometric), metabolisme, pemakanan dan biokimia pesakit-pesakit ditentukan dan dibandingkan. Kehadiran penyakit hati berlemak bukan alkohol telah kenal melalui ultrasonografi. Semua pesakit telah menyempurnakan soal selidik pemakanan untuk menentukan pengambilan kopi mereka. Enzim Katalase (Catalase), anion tidak sepadu O2- dimutase (superoxide) dan bahan-bahan reaktif asid tiobarbiturik diukur dalam semua pesakit.
Keputusan. 73 pesakit terkena  dan 57 tanpa penyakit hati berlemak tanpa-Alkohol . Pesakit yang mempunyai penyakit hati berlemak Non-Alkohol  dengan ketara mempunyai jisim indeks tubuh yang lebih tinggi , glukosa darah, model homeostasis rintangan penilaian-insulin dan nilai-nilai insulin dalam perbandingan pesakit tanpa penyakit hati berlemak Non-Alkohol. Dalam satu segi, terdapat perbezaan yang ketara dalam pengambilan kopi dalam kumpulan (p <0.05, untuk semua perbandingan). Terdapat perbezaan yang katara antara kumpulan dalam enzim katalase (0,39 ± 0,74 vs 0,28 ± 0,69 nM / min / mL), superoxide dismutase (5.4 ± 3,45 vs 4,7 ± 2.1 U / mL) atau bahan reaktif asid tiobarbiturik (4,05 ± 1,87 vs 3,94 ± 1.59IJM / ml).
Kesimpulan. Pengambilan kopi yang tinggi mempunyai kesan perlindungan terhadap penyakit Hati lemak tanpa-Alkohol . Walau bagaimanapun tidak terdapat perbezaan yang ketara  dalam pembolehubah antioksidan yang dianalisis.
4)         Mets MA et al, 2012, Kesan kopi di memacu prestasi semasa pemanduan lebuh raya simulasi berpanjangan. Psychopharmacology, diterbitkan dalam talian di hadapan cetakan. 09hb Feb 2012

RASIONAL: Kopi sering digunakan untuk mengatasi rasa mengantuk ketika memandu. Terdapat maklumat yang terhad mengenai kesan-kesan satu sukatan rendah kopi untuk seseorang memandu sepanjang lebuhraya tanpa tidur  
OBJEKTIF: Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji prestasi kesan satu cawan kopi (80 mg kafein) pada pemanduan di lebuh raya.
KAEDAH: Seorang sukarelawan sihat yang melucutkan masa tidurnya (n = 24) telah mengambil bahagian dalam double-blind, pemberian ubatan terkawal (placebo-controlled), kajian menjangkau (crossover study). Selepas 2 jam memandu dilebuh raya yang membosankan (of monotonous), pemandu diberi minuman berkafein atau kopi tanpa kafein pada waktu rehat selama 15 min sebelum pemanduan disambung semula untuk 2 jam berikut. Ukuran hasil pertama adalah sisihan piawai kedudukan sisi (standard deviation of lateral position (SDLP), mencerminkan kereta terhayun-hayan. Ukuran hasil ke dua adalah mengubah kelajuan (speed variability), mengantuk yang tidak terkawal (subjective sleepiness), dan prestasi pemanduan yang subjektif.
KEPUTUSAN: Keputusan menunjukkan bahawa kopi berkafein dengan ketara mengurangkan SDLP berbanding kopi tanpa kafein, kedua-duanya pada pertama (p = 0,024) dan pada jam kedua (p = 0,019) selepas rehat. Begitu juga, sisihan piawai kelajuan (p = 0,024; p = 0.001), usaha mental (p = 0.003; p = 0,023), dan mengantuk subjektif (p = 0.001, p = 0.002) telah dikurangkan dalam kedua-dua jam pertama dan kedua selepas mengambil kopi berkafein. Kualiti memandu subjektif nyata bertambah baik pada jam yang pertama selepas mengambil kopi berkafein (p ​​= 0.004).
KESIMPULAN: Penemuan ini menunjukkan kesan positif, dengan satu cawan kopi berkafein ke atas pemanduan mengantuk prestasi dan subjektif semasa pemanduan lebuh raya simulasi monoton.
5)         S K Bohn et al, 2012. Kesan teh dan kopi pada risiko penyakit kardiovaskular, Fungsi Makanan, diterbitkan dalam talian di hadapan cetakan. 03 Apr 2012
Teh dan kopi telah dikaitkan dengan risiko penyakit kardiovaskular (cardiovascular disease (CVD), kedua-dua dalam cirri positif dan negatif. Data epidemiologi menunjukkan bahawa teh hitam dan hijau boleh mengurangkan risiko kedua-dua penyakit jantung koronari dan strok antara 10 dan 20%. Data eksperimen dan percubaan klinikal secara amnya menunjukkan sama ada kesan yang neutral atau berfaedah kepada faktor-faktor risiko dan laluan yang dikaitkan dengan pembangunan CVD.  Kontroversi masih wujud mengenai kesan kopi, di mana terdapat kebimbangan mengenai hubungannya dengan kehadiran kolestrol pada jumlah yang luar biasa banyak dalam sel dan plasma darah (hypercholesterolaemia), tekanan darah tinggi (hypertension) dan kerosakan tissue jantung (myocardial infarction). Walau bagaimanapun, pengambilan kopi pada kadar sederhana untuk jangka masa panjang tidak dikaitkan dengan kesan yang merosakkan ke atas individu yang sihat dan mungkin juga melindungi risiko penyakit diabetes jenis 2. Kesan-kesan kemudaratan kopi boleh dikaitkan dengan kesan tekanan darah tinggi (acute pressor), kemungkinan besar kerana pengambilan kafein tinggi harian, dan minyak organic yang tidak larut (lipids) dari kopi rebus boleh menyumbang kepada kenaikan serum kolesterol. Baka berkembar (Genetic polymorphisms) dalam enzim yang terlibat dengan pengambilan, transfomasi berterusan (metabolism) dan perkumuhan (excretion) sebatian teh dan kopi juga dikaitkan dengan kesan pembezaan biologi. Mekanisma berpotensi fitokimia teh dan kopi boleh memberi kesan pada kardiovaskular perlindungan termasuk peraturan nada vaskular melalui kesan ke atas fungsi endothelium (endothelial function), memperbaiki metabolisma glukosa, meningkat ubah-arah pengangkutan kolesterol dan merencat pembentukan sel busa, merencat tekanan oksidatif, acuan ketahanan (immune-modulation) dan kesan pada fungsi platelet (lekatan dan pengaktifan, mengumpul dan pembekuan).
6)         A Floegel et al, 2012. Penggunaan kopi dan risiko penyakit kronik dalam Penyiasatan Bakal Kanser dan Pemakanan Eropah (EPIC)-Jerman kajian. American Journal of Clinical Nutrition, diterbitkan dalam talian di hadapan cetakan. Ke-20 Feb 2012
Latar belakang T2D: kajian awal mencadangkan bahawa pengambilan kopi dapat meningkatkan risiko penyakit kronik.
Objektif: Menyiasat kaitan diantara penggunaan kopi dan risiko penyakit kronik, termasuk diabetes jenis 2 (T2D), miokardial infarksi (myocardial infarction (MI), strok, dan kanser.
Reka bentuk: Kami menggunakan data dari 42,659 peserta Penyiasatan Bakal Kanser dan Pemakanan Eropah - kajian Jerman (EPIC). Penggunaan kopi telah disoal-selidik nilai kekerapan makanan tadbir-sendiri pada garis dasar, dan data ke atas berlakunya penyakit kronik disahkan perubatan yang dikumpul bersama peraturan susulan secara aktif dan pasif. HRs dan CIs 95% dikira dengan model multivariate Cox regression dan dibandingkan dengan analisis risiko bersaing.  
Results: Pada 8.9 y susulan, kami memerhatikan 1432 kes T2D, 394 dari MI, 310 strok, dan 1801 sebagai kanser layak berlaku. Berkafein (HR: 0,94; 95% CI: 0.84, 1,05) atau kopi tanpa kafein (HR: 1.05, 95% CI: 0.84, 1,31) pengambilan kopi (> 4 cawan / d berbanding dengan <1 cawan / d; 1 cawan ditakrifkan sebagai 150 mL) tidak dikaitkan dengan risiko penyakit kronik secara keseluruhan. Risiko rendah T2D telah dikaitkan dengan berkafein (HR: 0,77; 95% CI: 0.63,0.94; P-trend 0,009) dan tanpa kafein (HR: 0,70; 95% CI: 0.46, 1,06; P-trend: 0,043) penggunaan kopi (> 4 cawan / d berbanding dengan <1 cawan / d), tetapi penyakit jantung dan risiko kanser tidak. Analisis risiko bersaing menunjukkan tiada kaitan risiko perbezaan di antara penyakit individu. 
Kesimpulan: penemuan kami mencadangkan bahawa penggunaan kopi tidak meningkatkan risiko penyakit kronik, tetapi ia boleh dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada T2D.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS