MANJAKANI INDAH KHABAR DARI RUPA


Nama Tempatan : Pokok Manjakani (mempening)
Nama Saintifik  : Quercus infectoria Oliv
Famili              : Fagaceae/cupuliferae

Nama Lain        : 


Nama Arab: ‘Afas, Qashaf, Bahash

Nama Bengal: Majoophal, Majuphal

Nama Cina: Mo shih tzu

Nama Inglish: Oak Galls, Dyer’s Oak

Nama French: le chêne éorche

Nama German: Gallapfeleiche, Galleiche

Nama Gujarati: Muajoophal, Mayaphal 

Nama Hindi: Majuphal, Muphal 

Nama Kannada: Machikaai, Mapalakam 

Nama Latin: Quercus infectoria Oliv. 

Nama Marathi: Maayaphal 

Nama Parsi: Mazu 

Nama Punjabi: Maju 

Nama Sanskrit: Majuphal, Mayaphal 

Nama Urdu: Mazu, Mazuphal



PENGENALAN

Manjakani ialah sejenis puru atau benjolan yang terhasil pada kulit sesetengah pokok seperti pokok mempening hasil dari tindakbalas pokok terhadap serangan sejenis tebuan (cynipsh gallae tinctoria). Serangan ini akan menyebabkan kulit pokok bertunas, apabila tebuan mengeluarkan larva dan larva ini menetas sejenis bahan kimia yang merangsang pertumbuhan puru akan terhasil. Buah manjakani yang berkualiti baik selalunya ialah buah yang dipetik ketika anak tebuan mula membesar kerana ketika ini peratus tanin yang tinggi akan dimakan oleh anak-anak tebuan tersebut. Tanin yang tinggi akan meningkatkan lagi khasiat manjakani. Biji manjakani berbentuk bulat berkerutu sebesar biji guli. Warna hijau kebiruannya akan berubah menjadi kelabu atau putih apabila ia kering,dalamnya berwarna putih kekuningan.
Di Malaysia ia biasa dihasilkan oleh pokok mempening. Mempening ialah sejenis tumbuhan renek dan selalunya mempunyai ketinggian sekitar 1.8 meter. Daun mempening menyerupai daun ubi kayu manakala batangnya tumbuh bersilang licin, berbentuk bulat dan berwarna hijau muda. Manjakani telah digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional masyarakat Arab, India, China dan Melayu. Manjakani kaya dengan tannin mengandungi 50-70 % tanin dan 3 %  asid gallic dan dikenali kerana kemampuannya untuk memerangi virus pelbagai, dan pada masa yang sama mengukuhkan tisu. Menurut  kajian, manjakani yang terbaik dikenali sebagai “Mecca Manjakani” atau “Allepo Manjakani”.  Biji manjakani yang terbaik dikatakan berasal dari daerah Aleppo Syria.
Quercus infectoria, Olivier.—The Gall, or Dyer's Oak.
Sex. Syst. Monoecia, Polyandria. (Galla; Tumor ramuli a Cynipe; Gallae tinctoriae excitatus, L.—Gallae: Excrescences, E.—Galls, the excrescences formed by Diplolepis Gallas tinctorium, D.)

MORFOLOGI




Sejarah:-
Hippocrates menggunakan nutgall (χηχις) sebagai astringen, kedua-duanya sekali dalaman dan luaran. [Ed. Faes. ms 609, 267, & c.] Dioscorides [Lib. i. topi. 146] menerangkan sebagai buah oak dan kesilapan yang sama didapati dalam karya-karya penulis perbandingan terkini, contoh pada Pomet. [Hist. Dadah, Engl. terjemahan, 1712.].
Botani. Gen. Char.—Vide Quercus pedunculata.
Sp. Char.- Pokok renek, 4-6 kaki tinggi. Berbatang bengkok. Daun-bujur melunjung, melengkung-lengkung bergigi (sinuate-dentate), sangat licin, rendang berpayung,  Buah jenis melekat pada tangkai (Fruit sessile) panjang.[Olivier, Voy. dans l'Empire Ottom. t. ii. p. 64.]


Pembentukan Gall:.- maksud Gall (galla) diguna pakai kepada  benda yang timbul menggerutu atau benjolaan (excrescence) atau ketumbuhan bonggol terbentuk di atas mana-mana bahagian sayur-sayuran dan buah-buahan, akibat tusukan serangga

Secara umum, serangga yang menyebabkan galls adalah lalat gall, dari serangga genus Cynips, dan membentuk suku Gallicolae (Diphlolepariae, Lat) dari jalur lebah, wasps, semut, lalat buah (Hymenoptera). Kutu tumbuhan, atau Aphidii daripada jalur Hemiptera juga boleh menyebabkan terjadinya benjolan pada buah-buahan. Sebagaimana buah masam  (astringen) galls Cina yang dipanggil Woo pei-Tze [Farmaseutikal Jurnal, vol. iio. p. 384, 1844.] Diberi penerangan, dari hasil lewat En. Double-day [Ibid. vol. Vil. p. 310, tahun 1848.] menunjukkan tumbuhan yang dihisap oleh seranga (Aphidian)

Lalat gall (Cynips) adalah seranga dari tusukan nya terhasil ubat galls. Lalat betina dari serangga ini dibekalkan dengan saluran mengeluarkan telur (ovipositor), dipanggil sebagai penebuk Latreille (Latreille the borer (terebra), bersalurkan dengan gigi pada sisinya. Dengan peralatan ini serangga serangga ini dapat menebuk lubang ke bahagian permukaan kulit (foliaceous atau cortical) tumbuhan bagi tujuan menyimpan telur nya, bersama-sama dengan sejenis cecair berasid, kedalam tusukkan yang dibuat. Kerengsaan yang dihasilkan oleh cecair itu menyebabkan timbulnya bentuk benjolan pada bahagia tusukan pada tumbuhan, dan bentuk benjolan ini dipanggil gall (galla). Di sini serangga itu mengalami transformasi: telur menghasilkan larva (ulat), yang memakan jus dari buah dan tumbuhan, kemudian bertukar ke pupa dan akhir kebentuk seekor serangga yang sempurna (imago), dan, melubangi benjolan dengan lubang yang kecil, bulat, untuk melepaskan diri.
Oak Galls.-Kebanyakan, jika tidak semua tumbuhan, terutamanya oaks, terbiasa kepada penghasilan galls. Oak Galls berbeza dari segi saiz, bentuk, tekstur, dan ciri, mengikut jenis spesies dan bahagian oak di mana ia membesar, dan tusukan yang dihasilkan dari serangga. Dari persamaan yang paling digemari seperti kacang, epal, berri (currants), dan cherri. Ia dipanggil sebagai  galls-kacang, galls-epal, galls-anggur, galls-berri, galls-ceri, galls-articok. [Untuk maklumat lanjut bekenaan galls, sila rujuk kepada artikel Reaumur mengenai perkara ini, dalam Mémoires pour servir à l'Histoire des Insectes, 4th. vol. iii. 1737. Juga dalam Westwood's Introduction to the Modern Classification of Insects, 2 vols. 8vo. 1838-40.]
Galls dari spesis pelbagai dihasilkan pada daun oak. Salah satu daripada bahagian terbesar adalah merah dan berair, dan dipanggil sebagai cherry gall . Yang terkecil dipanggil oleh Reaumur (ahli Fizik Perancis yang mencipta termometer alkohol (1683-1757))  currant-gall




Mekah besar atau galls Bussorah, [oleh penulis, dalam Jurnal Farmaseutikal, vol. viii. p. 422.] Kadang-kadang dipanggil Epal Laut Mati, Epal-gila (mala İnsana), atau epal dari Sodom (Poma sodomitica) yang dihasilkan pada infectoria Quercus oleh spesis Cynips yang Encik En.Westwood gelarkan C. İnsana. 

KANDUNGAN: -Nutgalls dianalisis oleh Sir H. Davy, [Phil. Trans. pada 1830] yang mendapat keputusan berikut: -

Bahan larut air = 37; viz.
Tannin
26.0
Asid Gallic, dengan sedikit pengekstraktif
6.2
Lendir dan perkara-perkara yang diberikan tidak larut oleh penyejatan
2.4
Bahan Karbonat dari kapur dan saline
2.4
Bahan tidak larut air (lignin)
63.0
-----
Good Aleppo nutgalls
100.0

Pelouze [Ann. de Chimie et de Physique, t. liv. p. 337] kandungan ditemui dalam 100 bahagian nutgalls berikut: asid tannic 40.0, asid Gallic 3.5, asid elagik dan tidak larut perkara 50, perkara pewarna ekstraktif 6.5 = 100,0.
  1. Asid tannic (lihat ms 325).
  2. Asid Gaul (lihat p. 326).
  3. Asid Ellagic atau Bezoardic (Acidum Ellagicum Vel Bezoardicum), C14H2O7,3HO.-ditemui oleh Braconnot, yang menggelarnya asid ellagic, dari perkataan Perancis galle dieja terbalik. Ia mungkin dihasilkan melalui penguraian (decomposition) perlahan tanin yang terkandung dalam nutgall. Ia adalah serbuk kelabu kekuningan hambar, hampir-hampir tidak larut dalam air sejuk, lebih sedikit dalam alkohol, tetapi tidak larut dalam eter. Seperti asid tannic dan gallic ia membentuk mendakan hitam kebiruan garam peracid (persalts) dari besi. Asid nitrik panas, mengikut Braconnot, memberikan warna merah darah. Asid ini telah menarik minat tambahan akibat daripada penemuan oleh Mr Thomas Taylor [Lond. dan Edinb. Falsafah. Majalah untuk bulan Mei 1844, dan juga bagi Januari 1846; dan Katalog Muzium Royal College of Surgeons, yang disiarkan dalam Julai 1845] (kemudiannya disahkan oleh Merklein dan Wöhler [Ann der Chem u Pharm Bd lv.. S. 129, 1845.]) bahawa Bezaar Oriental kalkulus asid ellagic  yang terbentuk di dalam usus haiwan (biasanya spesis kambing liar, dikenal sebagai Pasen Parsi), yang memakan bahan sayur-sayuran yang mengandungi tanin, dari mana asid elagik dihasilkan. Asid elagik, oleh itu, boleh dianggap sebagai sama dengan bezoarine (Bezoarstoff John).
SIFAT KIMIA:- Kertas penyerapan (Infusion) (kertas yang dirawat dengan litmus untuk digunakan sebagai penunjuk dasar asid (acid-base indicator )) litmus merah dari nutgalls, membentuk sebatian dakwat (tannogallate dari besi) pada penambahan garam-sesqui (sesquisalt) besi, dan mendakan putih kekuningan (tannate gelatin) bersama cecair gelatin. Jika sekeping kulit, dibuang bulunya dengan kapur, direndam dalam rendaman, dan digodak dari masa ke semasa, semua asid tannic akan diserap, cecair yang ditapis akan menunjukkan warna biru (gallate dari besi) bersama garam sesqui (sesquisalts) besi, tanpa mendakan  cecair gelatin. Rendaman (Infusion)  membentuk mendakan dari galls (metalik tannates atau tanno-gallates) dalam banyak cecair logam; ia juga menghasilkan mendakan (a tannate) dalam larutan cecair alkaloid sayur.  
Jadual Logam mendakan melalui infusi Galls kukuh. [Brande, Manual Kimia. 1818.]

Logam.
Penggunaan Pelarut.
Mendakan menurut [*]
Brande.
Dumas.
Mangan
Protochloride Semulajadi
Kuning keladak
0
Besi
Protosulphate Semulajadi
Ungu
0
Besi
Persulphate
Hitam
Biru-Hitam
Zink
Chloride
Kuning Keladak
0
Timah
Asid protochloride
Straw-yellow
kekuningan.
Timah
Asid perchloride
Fawn-yellow
kekuningan.
Klorida
Chloride
(?)
0
Copper
Protochloride
Kuning cokelat
?
Copper
Nitrate
Hijau
Kelabu.
Lead
Nitrate
Kuning pudar
Putih.
Antimony
Emetic tartar
Straw-yellow
Putih.
Bismuth
Tartrate of bismuth and potassa
Yellow and copious
Oren.
Cobalt
Chloride
0
Kuning putih.

* Perbezaan timbul daripada kekuatan cecair serta dari asid atau ukuran (diameter) asas masing-masing, supaya cecair semulajadi setakat mana yang boleh digunakan.]
KESAN FISIOLOGI :- Sebagaimana nutgalls mengandungi bahagian terbesar asid tannic berbanding mana-mana hasil sayur-sayuran lain yang dikenali, ia memiliki tahap tertinggi sifat astringen (lihat vol i. Ms 200 dan 243).
KEGUNAAN:-Berikut adalah kegunaan utama nutgalls: -
  1. Sebagai tonik jangka penggerak  (intermittent).- seperti mana terdapat dalam arsenic, kulit pokok cinchona  sumber quinine and quinidine dan sulfate dari quinia, jauh lebih berkesan dan penurun panas badan dan mengelak demam (febrifuges).
  2. Sebagai pembeku pendarahan (astringen in hemorrhages), terutama pendarahan usus lemah (passive alvine hemorrhages)
  3. Dalam pembuangan lendir kronik  (chronic mucous discharges), sebagai cirit birit lama.
  4. Sebagai penawar  kimia (lihat vol i, ms 198..) -Nutgalls boleh diberikan untuk keracunan dalam Akar herba rubiaceous Brazil (Cephaelis Ipecacuanha), kebiasaannya diguna sebagai penyebab muntah;  tumbuhan ini juga, dengan sendiri adalah ubat ekstrak akar (ipecacuanha, emetina), alkalies organik secara amnya, dan kebergantungan pengeluaran sayur-sayuran yang mana aktivitinya bergantung kepada alkali organik; seperti candu, tumbuhan Amerika white hellebore, Colchicum, Nux Vomica & c. Keberkesanan herba ini datang dari asid tannic, yang bergabung dengan alkali sayur untuk membentuk tannate yang mempunyai aktiviti yang kurang daripada garam lain-asas, mungkin kerana kemampuan sedikit terlarutnya. Nutgalls disyorkan sebagai penawar dalam kes keracunan dari tartar emetic  (lihat vol. Ip 670).
  5. Sebagai ubat penggunaan pembekuan (topical astringent):- Nutgalls boleh digunakan dalam mana-mana keadaan yang memerlukan penggunaan jenis ubat topikal astringen sayuran yang kuat. samada, dalam bentuk berkumur, untuk melegakan anak tekak, sebagai suntikan, dalam   cacair dari luka dan  nanah (gleet dan leucorrhosa), sebagai basuhan untuk kudis  ulser yang lendihnya melempar keluar; prolapsus ani seu vaginae; dalam bentuk salap, untuk buasir.
PENTADBIRAN:




Sukatan (Dos) dari serbuk 10-20 biji. Nutgalls juga digunakan dalam bentuk infusi dan tincture. 
Nutgalls panggang (gallae torrefactae) digunakan dalam pembuatan dakwat (lihat p. 329). Selain formula yang di nyatakan berkenaan penggunaan galls, seperti yang telah diterbitkan oleh Mouchon. [Gaz. des Hop. CIV. et Milit. 13 Avril, 1837.]
1.INFUSUM GALLAE; penyerapan Galls (Infusion of Gall)s.-Disediakan dengan mengisar biji nutgalls dalam bentuk  serbuk kasar dan di masukkan kedalam air yang mendidih.-Digunakan sebagai penawar bahan kimia dan sebagai pembasuh (reagent) atau ujian (lihat ante, ms 324.).
2. TINCTURA GALLAE, L.D. [U. S.]; Tinctura Gallarum, E.; tincture bagi Galls - (Galls untuk lebam-lebam dibuat secara  rendaman  bercampuran alkohol (Proof Spirit Oij) selama tujuh hari, kemudian di tapis atau dengan cair alkohol Oij selama empat belas hari, dan ditapis] "tincture ini boleh disediakan sama ada melalui rendaman atau secara penyerapan, seperti yang diarahkan untuk tincture daripada capsicum," E.)-astringen kuat. Dicairkan dengan air, ia digunakan untuk berkumur dan basuhan. Kegunaan utamanya adalah sebagai uji kaji kimia, terutamanya bagi persalts besi, gelatin, dan alkaloid sayur-sayuran. Selepas ia telah disimpan untuk beberapa waktu untuk ditukarkan kepada asid tannic ke asid Gallic, kemudiannya akan berhenti untuk beberapa ketika penguraiannya dalam cecair gelatin dan alkaloid sayur.  (it then ceases to occasion precipitates in solutions of gelatin and of the vegetable alkaloids).
3.UNGUENTUM GALLAE, D. [U. S.]; salap dari Galls (Ointment of Galls) - (Galls, dalam serbuk yang sangat halus dicampurkan dengan  Lilin Putih atau dengan lemak khinzir]-Astringen. Dicampur dengan salap zink digunakan untuk buasir selepas peringkat keradangan berlalu. Ini adalah formula Dr Cullen; tetapi Encik B. Bell [Syst. Pembedahan.] mencadangkan salap yang terdiri daripada bahagian yang sama serbuk galls dan lemak khinzir atau mentega, pada bengkak pendarahan (hemorrhoidal) luaran. [satu ubat sapu yang lembut dan licin, dan yang tidak meninggalkan hampas (gritty), deposit kasar pada permukaan yang disapu, disediakan dengan menambah ekstrak cecair Galls kedalam salap.-Ed.] \
4. UNGUENTUM GALLAE COMPOSITUM, L; Unguentum Gallae et Opii, E.; Kompaun salap Galls - (Galls, dalam serbuk halus, dicampur dengan serbuk Candu, dan lemak khinzir atau metega-Menurut Edinburgh College, serbuk Galls,dicampur serbuk halus Candu, dan serbuk Axunge) Suatu penggunaan terbaik astringen untuk buasir buta (buasir tanpa pendarahan) dan terkeluar dari tempatnya (prolapsus ani). Candu mengurangkan kesakitan yang disebabkan dari kesan galls, keatas tumor hemoroid.  Ada juga mencampur kapur barus pada salap ini.
5. ACIDUM TANNICUM, L.D. [U. S.]; Acidum Quercitannicum; Asid Tannic: pada peringkat mentahnya dipanggil Samakkan (Tannin), Prinsip penyamakan (Tanning) atau Materia Scytodephica (σκυτοδεφικος, kepunyaan seorang curriers [Seorang tukang penyamak kulit untuk digunakan])-Ekstrak nutgalls dengan ether secara serapan atau radas anjakan. [Pelouze, Ann. de Ckim. et de Physique, t. liv.] ether yang digunakan adalah dari jenis yang di perdagangkan (yang mengandungi kira-kira 10 peratus air). Asid tannic pada mulanya dilarut dalam ether, selepas itu dijadikan, ke dalam bentuk sirap yang tebal, oleh air yang terkandung dalam ether. Lapisan bersirap akan berulang kali dicuci dengan ether tulen, kemudian di sejat in-vacuo, atau pada suhu tidak melebihi 212 ° F. Sisanya hampir kepada asid tannic tulen. 
Galls, dalam bentuk serbuk halus, (sulfurik Eter Oiij  dan Air suling). Menggabungkan air dan ether dengan pergolakan (agitation), dan curahan (pour ) hasil campuran, menurut sukatan ditentu untuk galls, yang terdapat didalam balang kaca atau rapang penapis kopi porselin. Cecair yang terkumpul di dalam bahagian bawah botol terdiri daripada dua lapisan yang berbeza, yang lebih berat akan berpisah dan sejat, akhirnya digunakan haba ketuhar untuk pengeringan, yang mana tidak boleh melebihi 212 °. Dari cecair ringan ether boleh diasingkan dengan cara penyulingan dengan bantuan Liebig condenser.-D.
Asid tannic seperti span, berkilau, ringan, berwarna putih tidak berbau, atau biasa berwarna kekuningan, pepejal. Ia larut dalam air, alkohol, ether (tetapi kurang dalam eter berbanding alkohol). Dalam keadaan pepejal, ia tidak boleh berubah di udara, tetapi, larut di dalam air, ia menyerap oksigen, dan bertukar menjadi asid karbonik melepaskan diri, meninggalkan asid Gallic dalam larutan: oleh itu ia boleh dibubar pada masa kita menggunakannya.
Berikut adalah ciri-ciri bahan ini: Ia mempunyai rasa yang teramat masam (intensely astringent), dan mengeluarkan cecair gelatin, mendakan putih (tannate gelatin) bersama cecair sesquisalt besi, kompaun biru pekat (tannate daripada besi: lihat vol i.p. 711); dan cecair alkalies sayuran, mendakan putih (tannates) sedikit larut didalam air, tetapi mudah larut dalam asid asetik. Asid Mineral juga menyebabkan mendakan dengan cecair pekat asid tannic, seperti mana alkalies dan karbonat. Alumina gelatin (Gelatinous alumina) berterusan menyerap asid tannic dari cecair, dan membentuk sebatian tidak larut dengannya.
Hampir tidak berwarna; cecair ini amat masam astringen, dengan isinglass ia membentuk mendakan putih. Dalam aspek lain ia bersesuaian dengan ciri-ciri yang diberikan kepada asid Gallic. Ph Lond.
Asid tannic terdiri daripada:
C18H8O12=C18H5O9,3HO; hampir dengan berat atau setara berat atom adalah 212. Lambangnya adalah Tan,3HO; or Qt,3HO.
Asid tannic diguna-pakai dalam bidang perubatan, kimia, dan uji kaji keatas tikus. Dianggap sebagai ubat, asid tannic adalah ejen terkuat kelas astringen. Sebagai ubat sapuan (topical) ia mungkin adalah yang paling berkuasa diantar semua sejnis astringen sayuran atau styptics. Tindak balas kimianya ke atas fibrine, albumen, dan gelatin menerangkan ini. Ia adalah prinsip aktif bahagian terbesar astringen sayuran (lihat vol. I., Ms 200 dan 243). Diberikan kepada anjing dalam dos dari 7 1/2 bijirin kepada kira-kira 93 bijirin, ia tidak menjejaskan kesihatan haiwan ini: ia menyebabkan sembelit, tetapi selera kekal sama. Air kencing secara beransur-ansur berwarna gelap dan keladak (opake), dan didapati mengandungi kedua-dua asid Gallic dan pyrogallic dan seperti bahan-bahan  tidak larut (humus). Asid tannic telah bertukar menjadi benda benda ini semasa melalui sistem haiwan. [Wöhler dan Frerichs, Kimia Warta, vol. vi. p. 231, tahun 1848.] Asid Gallic telah dikesan melalui hasil mendakan kehitaman biru dari persalts besi, dan bukan mendakan yang dikeluarkan oleh gelatin. Asid pyrogallic dikesan melalui mendakan kebiruan hitam yang dihasilkan oleh protosalts besi. Keatas Manusia, asid tannic bekerja sebagai ejen sembelit apabila diberikan dalam dos yang mencukupi dan berulang. Cavarra [Cavarra, Lond. Med. Gaz. vol. xx. p. 171, 1837.] Menyatakan bahawa 2 1/2 biji diambil tiga hari berturut-turut menghasilkan kesan ini ke atas dirinya. Kesan mendalam asid tannic tidak begitu jelas, tetapi muncul sebagai astringen, walaupun dalam tahap yang lebih lemah (feebler). Semasa asid tannic berubah menjadi asid Gallic melalui sistem, ia sebagai ejen yang kemudiannya beroperasi di bahagian terpencil sebagai astringen apabila asid tannic ditadbir. Jika pendapat ini adalah betul, asid tannic akan bertindak sebagai mana  Dr. Garrod [Lancet, 30 Disember, 1848.] mencadangkan, ia kurang hebat sebagai astringen terpencil seperti mana asid Gallic. Tetapi, sebagai astringen sapuan (topical), tannic jauh lebih berkuasa daripada asid Gallic, kerana tindak balas kimianya pada albumen, gelatin, dan fibrine  adalah lebih bertenaga.
Asid tannic digunakan sebagai astringen terutamanya dalam pendarahan (hemorrhages) dan penghasilan berlebihan rembesan; dan juga ketegangan gentian santai. Dalam pendarahan (hemorrhages), ia telah digunakan kedua-dua sapuan (topically), sebagai tasak (dalam gusi berdarah, buasir dan pendarahan rahim), dan secara rawatan terkemudian, sebagai astringen (pendarahan paru-paru, perut, usus, buah pinggang, dan uterus). Dalam kes cecair berlebihan (chronic fluxes)  ia digunakan sebagai sapuan dan rawatan terkemudian (remote remedy):
Sapuan (topically) dalam  kes penyakit kelamin (gonorrhea), cecair dari luka (gleet), lendih putih (leucorrhoea), and radang konjunktivitis (ophthalmia);
Rawatan terkemudian(remote remedy) dalam penyakit paru-paru dan hidung (pulmonary catarrh) seperti penyakit selesema, cirit-birit, disentri, keputihan, penyakit kelamin, dan lendir dari pundi kencing (cystirrhoea).
Untuk menahan peluh batuk kering (phthisical sweating) ia telah disyorkan oleh Charvet, Giadorow [Annali universali. di Medicina, yang disebut oleh Dr. Dunglison, dalam Pemulihan Baru, sunting 5. 1846.] dan lain-lain, mengatakan,  diberi secara campuran dengan candu, dia telah sembuh (?) pada dua kes diabetes olehnya.
Untuk takanan gentian (constringe fibres), ia disapukan pada gusi dan dubur usus(prolapsed bowel).
Untuk kegunaan luka, ia telah diguna pakai oleh Ricord dalam benjolan kecil keras yang tidak menyakitkan di tapak kemasukan patogen (seperti sifilis) (chancres), dan oleh En. Druitt [Provincial Med. Jurnal, Okt 9, 1844. Pada sakit puting.
Dr Scott Alison [London Journal of Medicine, 1850.] mencadangkan penggunaan dalam pelbagai kes-kes lain: sebagai tonik atau pengalak penghadaman (peptic) dalam gangguan pecernaan (dyspepsia); sebagai “pembentukan dan perubahan pada tisu” ("histogenesis") untuk menggalakkan keterunan (genesis) dan memperbaiki kualiti darah, dalam penyakit kanak kanak (rickets) , &c; sebagai sejenis ubat penenang saraf dalam melegakan kelesuan saraf dan ketenangan; dan untuk menangkap atau merencat pertumbuhan daripada pembentukan heterologous (bonggol kecil, penyakit malignan, & c). Ia juga telah diberikan sebagai penawar muntah berlebihan dari akar pokok herba rubiaceous Brazil (ipecacuanha) atau Kristal Alkaloid perasa pahit, C29H40N2O4, berasal dari akar Ipecac dan digunakan dalam rawatan amebiasis dan sebagai yg menyebabkan muntah (emetina).-Asid Tannic boleh ditadbir dengan dos dari 3 hingga 10 atau lebih biji, serbuk, pil, atau cecair. Apabila digunakan sebagai ejen terkemudian, bentuk pil menjadi cara yang paling sesuai untuk penonjolan. Sebagai losyen atau suntikan, ia boleh digunakan dalam bentuk larutan akueus yang mengandungi dari 4 hingga 6 atau lebih bijian dalam fluidounce (Kapasiti atau isipadu unit imperialis British (cecair atau kering) bersamaan dengan 8 drams cecair atau 28,416 sentimeter padu (1,734 inci padu) / Satu unit kapasiti atau isipadu Amerika Syarikat yang sama dengan 1,804 inci padu)
Dalam bidang kimia, asid tannic bekerja sebagai reagen atau ujian. Cecairnya (solution) disediakan dalam keadaan segar apabila menggunakannya.
Dalam seni menghidangkan kepelbagaian tujuan, adalah prinsip aktif  bahan-bahan tanning. Dalam pembuatan wain putih ia digunakan untuk membeku bahan dipanggil glaïadine, yang adalah amat sesuai untuk membangkitkan penapaian likat dalam wain.
6. ACIDUM GALLICUM, L. D. [U.S.]; 



Asid Gallic - Juga dikenali sebagai: asid 3,4,5-Trihydroxybenzoic, gallate, 149-91-7, asid benzoik, 3,4,5-trihydroxy, asid Gallic, tek, Pyrogallol-5-karboksilik asid. Formula Molekul: C7H6O5.  Berat Molekul: 170,11954.  Satu sebatian hablur tidak berwarna atau sedikit kuning yang diperolehi daripada nutgalls. Ia digunakan dalam fotografi, farmaseutikal, dan sebagai reagen analisis



Acid Gallic. Disediakan dengan cara mendedahkannya untuk masa yang lama bagi  penyerapan udara ke nutgalls; sambil membersihkan dari masa ke semasa kulat yang membentuk pada permukaan kulit yang mencair. Mendapan mentah asid Gallic diperolehi, yang memerlukan process penyucian dengan cairan dalam air mendidih, membuang warna dengan arang haiwan, dan mengkristalkan (crystallized).

Dalam proses ini asid tannic daripada nutgalls menyerap oksigen di atmosfera, dan menukarkannya kepada asid Gallic, asid karbonik, dan air.
C18H8O12
+ O4
= 2(C7H3O5)
+ 4CO2
+ 2HO
/ \
/ \
/ \
/ \
Asid tannic terhidrat.
Asid Gallic.
Asid karbonik.
Air.
Kehadiran jerisim nitrogenized dalam process ini bertindak sebagai pergolakan (ferment); dan penguraian (decomposition)  digelar penapaian Gallic (gallic fermentation). Kulit berkulat yang terbentuk di permukaan dipanggil mycoderma, dan menyerupai ibu cuka (lihat ante, ms 85 [Tidak menyebut ibu cuka pada muka surat 85, tetapi ada menyebut mycoderma-Henriette]).
Galls, dalam serbuk kasar, Ib.j; Air suling, seberapa banyak yang mungkin perlu. Setelah memasukkan galls dalam mangkok tembikar, isikan air sehingga ia menjadi pes tebal, dan pastikan ia dalam keadaan lembab selama enam minggu, pada suhu antara 60 ° dan 70 °, menambah air dari masa ke semasa, bagi membekal kehilang disebabkan dari penyejatan. Rebus mendakan nya selama 20 minit, dengan 45 auns air, kemudian dicurahkan ke atas penapis belacu (calico filter). Cecair tapisan, apabila telah sejuk, akan menampakkan mendakan yang banyak. Biarkan ia di salurkan ke  penapis belacu, kemudian sekali lagi dilarutkan kedalam 10 auns air mendidih. Apabila telah sejuk sehingga 80°, curahkan ia dalam bentuk kristal yang telah terbentuk dan basuh nya dengan tiga auns air sejuk ais, dan keringkannya - pertama kali dalam kertas penyedut, dan akhirnya dengan oleh haba stim atau air panas.   
Rebus bahagian tidak larut galls kedalam 45 auns air tambahan, tapiskan ke dalam kapsul yang mengandungi cecair yang terhasil dari kristal yang terbentuk dari proses sebelumnya, wap kan sebahagian besar sehingg 10 auns, dan sejukan sehingga 80°, kuantiti tambahan asidi kristal akan berjaya diperolehi.
Asid Gallic yang diperolehi daripada salah satu proses terdahulu boleh dijadikan hampir putih dengan melarutkan nya kedalam dua puluh kali ganda berat air suling mendidih, dan menyebabkan larutan itu merentasi lapisan arang dari haiwan  menyerap kedalam penapis belacu. Apabila cecair melepasi tanpa berwarna, ia akan sejat kepada satu per enam daripada jumlahnya, dan kemudian menyejuk, untuk ia berjaya berpisah membentuk asid pembekuaan (crystallized acid).-D.
Asid tulen Gallic tidak berwarna, asid mudah beku (crystallizable), dengan rasa tambahan asam (acidulous) dan tasak (styptic). Ia mudah larut dalam air, alkohol, dan sedikit dalam ether. Ia menghasilkan warna biru pekat bersama garam seskuioksida dari besi, dalam keadaan dimana, ia bersetuju dengan asid tannic, tetapi berbeza daripada asid tannic tanpa mendakan gelatin garam alkaloid. Untuk mengesan asid Gallic campur dengan asid tannic, asid tannic hendaklah dikeluarkan terlebih dahulu dari larutan itu dengan merendam di dalamnya sekeping kulit dilemur dengan kapur. Apa bila Asid tannic diserap, asid Gallic boleh dikesan melalui garam seskuioksida dari besi.
Tanpa Warna; dimusnahkan oleh kebakaran. Larutkan kedua-duanya di dalam air dan ke dalam rectified spirit. Ia menghasilkan warna biru kehitaman dengan larutan seskuioksida dari besi, tetapi tidak menghasilkan mendakan dengan larutan dari  isinglass (Mana-mana  dari mineral pelbagai terdiri daripada silikat hidros dari aluminium atau potassium atau sebagainya yang mampu menghablur dalam bentuk yang membolehkan belahan yang sempurna pada daun yang sangat nipis; digunakan sebagai rintang arus kerana rintangan elektriknya) . Ph Lond.
Asid Gallic terdiri daripada C7H3O5; maka beratnya bersamaan berat atom ialah 85. Apabila dipanaskan kepada 410 ° atau 420 ° F., ia menghasilkan asid karbonik, dan meyerap ke dalam asid pyroyallic (C6H3O3). Jika asid ini dipanaskan kepada 480 °. F., ia mengeluarkan air dan menjadi asid metagallic (C12H3O3).
7.ASID GALLIC ACIDUM PYROGALLICUM; Pyrogallic Acid.-Pada suhu dari 410° ke 420° F, asid gallic bertukar kepada asid pyrogallic dan asid karbonik.
C7H2O5
= C6H2O3
+ CO2
/ \
/ \
/ \
Hidros asid Gallic.
Asid pyrogallic.
Asid karbonik.
Asid pyrogallic adalah asid meruap mampu beku (crystallizable). Ia lebih mudah  larut di dalam air daripada asid Gallic. Ia menghasilkan warna biru yang amat cerah berserta garam protoxide dari besi, dan dengan mendedahkan nya  kepada udara ia menyerap oksigen, dan bertukar menjadi bahan berwarna perang gelap, yang tidak larut dalam air dan alkohol.
Asid pyrogallic, dalam bentuk mentahnya, digunakan dalam penyediaan pewarna rambut dan dakwat. Melalui penyulingan kering galls, ia boleh diperolehi sebahagiannya dalam bentuk sempurna (sublimate), sebahagian lagi nya dalam bentuk cecair. Kedua-dua ini akan dilarutkan kedalam air suling, bauan dari larutan ini dihilangkan dengan arang haiwan, bertumpukan melalui penyejatan, dan kemudian dicampurkan dengan arak (spirit of wine) dan minyak meruap yang bersesuaian. Sebatian yang dihasilkan adalah pewarna rambut, yang mewarnakan rambut coklat gelap dan warna ini tidak dapat dibasuhkan oleh peluh atau kelembapan. Ia mesti digunakan dengan berhati-hati, kerana ia mengotorkan tangan. [Farmaseutikal Jurnal, vol. iii. p. 585, 1844]. Nutgalls Panggang digunakan dalam pembuatan dakwat berwarna gelap yang dihasilkan dari asid pyrogallic bersama sulfat dari  protoxide besi.  
KANDUNGAN KIMIA
Manjakani kaya dengan Tannin, Vitamin A & C, Kalsium & Gallic Asid, Fiber, Protein & Karbohidrat. Selain itu, manjakani juga mengandungi unsur yang berkaitan dengan ubat penggerut kulit, anti-kuman & anti radang.
KEGUNAAN @ KHASIAT





Manjakani atau Quercus Infectoria Oliv

1)   Awet Muda – Anti oksidan dalam manjakani dapat mengurangkan proses penuaan.
2)   Pencegahan Diabetis - Gallic Acid dapat membantu mencegah diabetis &  asma.
3)   Pencegahan dari kanser serviks dan payu dara
4)   Pencegahan dari bau yang kurang menyenangkan / keputihan (kandungan  estrigent dalam manjakani membantu menyingkirkan jangkitan bakteria, ragi dan fungus yang mendatangkan bau kurang menyenangkan di kawasan intim).
5)   Menyembuhkan tisu vagina (tannins dalam manjakani dapat menegangkan otot faraj dan melawan kehilangan keanjalan kulit selepas kelahiran bayi, proses penuaan dan pertukaran hormone).
6)   Mengurangkan lebihan mukus, membantu menstabilkan hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga.
7)   Kecantikan kulit & mencegah jerawat
8)   Kesihatan mata-memperbaiki tahap penglihatan
9)   Rawatan Payudara -tabiat meminum manjakani dapat mengembalikan keanjalan payu dara.
10)               Rawatan tulang & gigi -kalsium dalam manjakani dapat menguatkan gigi dan tulang
11)               Memelihara kebersihan mulut
12)               Mencegah dari kulit kering dan berminyak
13)               Merawat barah kronik
14)               Kaya dengan vitamin
15)               Mujarab untuk merawat luka dalaman (selepas bersalin) dan juga untuk luka luaran
Untuk kegunaan luaran buah manjakani boleh diasah pada belakang pasu dan habuk yang terhasil ditampal pada luka. Asid galik yang terdapat didalamnya juga boleh digunakan untuk merawat kencing manis dan asma, membantu melawaskan pembuangan air besar kerana mengandungi kandungan serat yang tinggi.
Buah manjakani ini banyak khasiatnya. Ia amat popular dikalangan wanita yang mengalami masalah penyakit keputihan. Caranya ialah dengan merebus enam biji buah manjakani bersama tiga helai daun beluntas dan sehelai daun tapak sulaiman. Rebus semua bahan ini sehingga airnya berubah menjadi warna keperang-perangan. Kemudian tapis dan minum sekali sehari. Walaupun begitu anda dinasihatkan supaya tidak menggunakan semula bahan rebusan yang disimpan dalam tempoh masa yang lama.
Selain merawat masalah keputihan, manjakani juga boleh bertindak bagi mengeratkan hubungan kelamin antara suami isteri. Ini kerana manjakani bertindak sebagai astrigen iaitu memperbaiki tisu-tisu yang rosak atau kembang dengan cara mengurangkan lelehan mukus. Ia juga mampu memulihkan pengeluaran hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga. Caranya ialah dengan merendam manjakani dengan air suam lalu minum sehari sekali sebelum makan bersama sedikit madu. Manjakani bukan sahaja menjadi perhatian dalam rawatan dalaman tetapi ia juga mampu merawat masalh luaran seperti luka, bisul atau kulit yang melecur. Caranya mudah iaitu dengan mengasahkan manjakani pada bahagian bawah pasu, kemudian campurkan sedikit air dan tampalkan pada bahagian yang sakit.
Di setengah tempat, bijinya yang telah direbus dan dikeringkan dan dikisar hingga menjadi tepung dan dijadikan bahan untuk memekatkan rebusan dan sup dan juga di campur bersama tepung gandum dan dijadikan roti. Bijinya yang telah dipanggang dan dikisar boleh dijadikan minuman untuk menggantikan kopi.

NOTA:
Di ambil secara ubat sokongan, tidak diambil bersendirian. Maknanyanya Manjakani diambil bersama sama dengan campuran ubat herba lain untuk mendapat kesan maksim daripaada herba nya.







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

Unknown said...

salam tuan/puan,
saya mohon untuk copy dan cetak artikel ini utk kegunaan sendiri, boleh?

zie said...

wah, lengkap penerangan pasal manjakani.tq sharing

Supplier Herba Kampung di Malaysia said...

Assalamualaikum wbt,

Kami di Secret Barn ada membekalkan serbuk, herba kering, daun kering dan ekstrak.Lokasi kami di Sg Petani,Kedah.

Jika berminat boleh direct contact Aimie 0125375003

Berikut List Serbuk Yang Kami Bekalkan :-

1. KUNYIT POWDER
2. BELALAI GAJAH POWDER
3. DAUN BETIK POWDER
4. DAUN LIMAU PURUT POWDER
5. DAUN PANDAN POWDER
6. DURIAN BELANDA ( LEAF ) POWDER
7. HABBATUSSAUDA POWDER
8. HALIA POWDER
9. HEMPEDU BUMI POWDER
10. KACIP FATIMAH POWDER
11. KULIT MANGGIS POWDER
12. DUKUNG ANAK POWDER
13. MANJAKANI POWDER
14. MENGKUDU POWDER
15. MISAI KUCING POWDER
16. MORINGGA POWDER
17. PATAWALI POWDER
18. PEGAGA POWDER
19. PERIA KATAK POWDER
20. RUMPAI LAUT POWDER
21.BROKOLI POWDER
22.CARROT POWDER
23.GARLIC POWDER
24.HALIA POWDER
25.MUSHROOM POWDER
26.PUMPKIN POWDER
27.RADISH POWDER
28.SWEET POTATO POWDER
29.TOMATO POWDER
30.PINEAPPLE POWDER
31.ROSELLE POWDER
32.BANANA POWDER
====================================================
Berikut adalah Senarai Bahan Yang Sudah Siap Dikeringkan:

1. BELALAI GAJAH LEAF + STAMP
2. BELALAI GAJAH LEAF
3. DAUN BETIK
4. DAUN LIMAU PURUT
5. DAUN PANDAN
6. DUKUNG ANAK
7. DURIAN BELANDA (LEAF )
8. GAHARU (LEAF + STAMP)
9. GREEN TEA
10. HABBATUSSAUDA
11. HALIA
12. HEMPEDU BUMI
13.KACIP FATIMAH
14. KADUK (LEAF)
15. KAYU MANIS
16. KESUM
17. KULIT MANGGIS
18. MAHKOTA DEWA
19. MENGKUDU
20. MISAI KUCING ( LEAF + STAMP )
21. MISAI KUCING (LEAF )
22. MURUNGAI
23. NENAS BATU
24. PATAWALI
25. PECAH BELING
26. PEGAGA
27. PERIA KATAK POWDER
28. KAYU SARSI
29. DAUN RERAMA
30. SENDUDUK
31. SERAI
32. SERAPAT
33. SIRIH
34. STEVIA
==============================================
Berikut Adalah List Ektrak Yang Kami Bekalkan:
1. AKAR SERAPAT
2. APRIKOT
3. BADAM
4. BARLI
5. BAWANG PUTIH
6. BELALAI GAJAH
7. BUAH ACAI BERRY
8. BUAH ANGGUR
9. BUAH ANGGUR HITAM
10.BUAH ASAM JAWA
11. BUAH ASAM KEPING
12. BUAH BETIK
13. BUAH DELIMA
14. BUAH DURIAN BELANDA
15. BUAH EPAL HIJAU
16. BUAH EPAL MERAH
17. BUAH MAHAGANI/SKYFRUIT
18. BUAH MULBERRY
19. BUAH NAGA
20. BUAH PERIA KATAK
21. BUAH PRUNE
22. BUAH ROSELLE
23. BUAH STRAWBERRY
24. BUAH TEMBIKAI
25. BUAH TIN
26. BUAH TOMATO
27. BUAH ZAITUN
28. BUNGA AROMATHERAPY
29. BUNGA SAFRON
30. BUNGA TELANG
31. CARROT
32. CEKUR
33. CENGKIH
34. DAUN ASAM KEPING
35. DAUN BETIK
36. DAUN BIDARA
37. DAUN DURIAN BELANDA
38. DAUN GELENGGANG
39. DAUN KARI
40. DAUN MAMBU
41. DAUN MULBERRY
42. DAUN Moringga
43. DAUN RERAMA HIJAU
44. DAUN RERAMA MERAH
45. DAUN TIN
46. GAJAH BERANAK
47. GALAK TUA
48. GINGKO BILOBA
49. GINGSENG
50. GOJI
51. HABBATUS SAUDA
52. HALBA
53. HALBAN
54. HALIA BARA
55. HALIA BENTONG
56. HALIA BIASA
57. HEMPEDU BUMI
58. KACANG GAJUS
59. KACIP FATIMAH
60. KETUMBAR
61. KETUMPANG AIR
62. KISMIS
63. KUCING GALAK
64 .KULIT KAYU MANIS
65. KULIT MANGGIS
66. TEMU KUNYIT
67. KURMA
68. LEMON GRASS
69. LOBATA (PRUERARIA MIRIFICA)
70. MACA
71. MADU
72. MAHKOTA DEWA
73. MANJAKANI
74. MARINE COLLAGEN
75. MAS COTEK
76. MEDANG KEMANGI
77. MENGKUDU
78. MISAI KUCING
79. MIX DIABETES +GOUT
80. MIX MAN HERBS
81. MIX SLIMMING HERBS
82. MIX WOMAN HERBS
83. PECAH BELING
84. PEGAGA
85. RAMUAN GOUT
86. RANCANG BESI
87. RESDUNG
88. RUMPAI LAUT
89. SAMBUNG NYAWA
90. SENNA MAKI
91. SIREH
92. STEVIA
93. SUPER BUTEA
94. TEBU GAJAH
95. TEMU LAWAK
96. TEMU MANGGA
97. TERATAI
98. TONGKAT ALI HITAM
99. TONGKAT ALI KUNING
100. TONGKAT ALI MERAH
101. UBI JAGA
102. BUAH PISANG
103. SEKECUT
104. GARCINIA CAMBOGIA
105. GREEN TEA
106. MANJAKANI
107. MULBERRY DAUN
108. SERAPAT
109. STEVIA GRED
110. TONGKAT ALI KUNING
111. ALOE VERA EXTRACT
112. EPIMEDIUM EXTRACT
113.GUARAN EXTRACT
115 MAQUI BERRY EXTRACT
116 RASPBERRY EXTRACT
117 TRIBULUS EXTRACT
118 TUNJUK LANGIT EXTRACT
119 LEMON JUICE EXTRACT

Elly said...

Saya sangat berminat dan teruja.

Nur haura afeeya said...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment