KHASIAT JINTAN

Jenis-jenis Jintan
                 
  Jintan merupakan rempah yang digunakan dalam masakan dan ubatan. Terdapat empat jenis jintan di kalangan orang Malaysia, iaitu:-
1)      Jintan putih - Cumin seeds
2)      Jintan manis - Fennel
3)      Jintan hitam – Anise
4)      jintan hitam (habbatus sauda)

JINTAN MANIS / ADAS (FENNEL)
Kelasifikasi Saintifik
Kingdom:         Plantae
(unranked):      Angiosperms
(unranked):      Eudicots
(unranked):      Asterids
Order:              Apiales
Family:                        Apiaceae (Umbelliferae)
Genus:             Foeniculum
Species:           F. vulgare
Foeniculum vulgare
Nama-nama Lain:
Bengali :          মৌরি   Mouri, Mauri
Chinese:           茴香 [huí xiāng], 甜茴香 [tián huí xiāng], 小茴香 [xiǎo huí xiāng] Hui xiang,
Tian hui xiang, Xiao hui xiang (Mandarin)
English:            Sweet cumin , caraway
French:            Fenouil, Aneth doux
German:           Fenchel , kummel,
Greek:  Φινόκιο (Finokio), Μάραθο (Maratho)
Gujarati:           વરિયાળી   Variyali
Hindi:              Badi saunf, Bari saunf, Moti saunf, Saunf, Saumph
Italian: Finocchio
Kashmiri:         بادین    Badian
Urdu:   سونف, سوںف    Sonf
Jepun:  Hime Uikyou
Thailand:         Thiam Thakap

PENGENALAN
Jintan Manis atau Carum Carvi ada sejenis tumbuhan dari keluarga Apiaceae. Tumbuhan ini dipercayai berasal dari Asia barat, Eropah dan kawasan Afrika Utara.  Jintan Manis (Carum Carvi) berbeza dengan Jintan  Putih (Cuminum Cymimum) dari spesis dan buahnya, walaupun dari keluarga yang sama. Jintan Putih berwarna cerah dan agak halus, sementara Jintan Manis berwarna gelap dan lebih besar.
Dahan pokok jintan manis jenis lembut dan bercabang, dimana hujung dahan akan berpecah untuk menghasilkan daun dan bunga.
Daun sepanjang 5-10 cm berbentuk pinnate atau bipinnate dan halus seperti benang yang terkeluar dari tangkai berwarna hijau.
Bunga berbentuk kudup (umbel) seakan bulu berwarna putih didalamnya sehingga ianya terbuka. Apabila kudup pecah akan keluar bunga putih (kekadang berwarna pink bagi Jintan Putih)
Buah Jintan jenis bujur menirus (Lateral fusiform) atau jenis bujur (Ovoid acne)berukuran 4-5mm panjang (halus). Satu buah mengandungi sebiji jintan. Biji jintan manis dan jintan putih berbentuk bujur tajam dikedua-dua hujung berwarna coklat kehitaman apabila kering.
Jintan juga diproses untuk mendapat minyak jintan yang dipanggil Carvone dan Limonene yang digunakan dalam rawatan arom terapi dan pelbagai fungsi perubatan  serta untuk minyak wangi. Jintan juga digunakan sebagai rempah dalam pembuatan roti, bertujuan melambatkan pertumbuhan yis . Dahan jintan diproses untuk ramuan sabun mandi, minyak wangi dan losyen badan. Daun kering juga ada yang dijadikan sebagai teh minuman sementara akar pokok jintan dimakan sebagai sayuran akar.
Etimologi dan Sejarah
Hippocrates menyebutnya sebagai diuretik dan  ejen yang menggalakkan pelepasan haid (emmenagogue), dan jusnya baik untuk menajamkan penglihatan. Kaum pribumi India menggunakannya sebagai perasa dan sebagai tambahan aromatik kepada ubat-ubatan. Ia kerap didapati dalam karya-karya Arab dan Parsi dalam Materia Medica. Akarnya juga sebagai ubat penting.
Adas (Foeniculum vulgare) merupakan  spesis tumbuhan dari genus Foeniculum (dianggap sebagai spesies tunggal oleh kebanyakan ahli botani). Ia adalah ahli keluarga  Apiaceae (sebelumnya dikatakan dari  Umbelliferae). Ia tahan lasak, tumbuh sepanjang musim (perennial), Tumbuhan herba mempunyai bunga dalam umbels (umbelliferous), berbunga kuning dan daun amat ringan. Ia adalah tumbuhan asli kepada pantai Mediterranean, telah tersebar luas keseluruh pelusuk dunia, terutama ke tanah kering berhampiran pantai laut dan di tebing-tebing sungai. Ia adalah herba aromatic dan berperisa untuk masakan dan perubatan, dan, jintan yang memiliki perisa hampir sama dengan jintan putih (anise), merupakan salah satu daripada bahan utama absinthe.  Adas (Florence fennel atau finocchio) memiliki batang yang membengkak di bahagian hujung yang di makan sebagai sayur. Adas dijadikan sebagai tumbuhan pemakanan oleh jentik-jentik atau lava (larvae) beberapa spesies serangga  Lepidoptera, termasuk rama-rama tetikus (mouse moth) dan swallowtail anise (anise swallowtail).
Perkataan Fennel atau fenyl (Adas) yang digunapakai di zaman Inggeris pertengahan datang dari bahasa Inggeris Lama fenol atau finol, yang diambil dari bahasa Latin feniculum atau foeniculum, bermaksud "jerami (hay)". Perkataan Latin untuk tumbuhan Adas adalah ferula, yang kini digunakan sebagai nama genus tumbuhan berkaitan. Finule dalam bahasa Inggeris Lama, adalah nama salah satu daripada sembilan tumbuh-tumbuhan yang disebut-sebut dalam mentera Herba dari pagan Anglo-Saxon Sembilan (pagan Anglo-Saxon Nine Herbs Charm), yang dicatatkan pada abad ke-10.
Dalam mitologi Yunani (Greek mythology), dikatakan Prometheus telah menggunakan batang tangkai dari tumbuhan pokok Adas untuk mencuri api dari tuhan-tuhan dan dari gergasi fennel, dan dikatakan juga bahawa  Ferula communis, ia lah tongkat sakti (Bacchanalian wands) untuk tuhan Dionysus dan pengikut-pengikutnya.
Nama Adas dalam bahasa Yunani adalah marathos (μάραθος), sempena nama medan pertempuran terkenal Marathon (battle of Marathon) dan acara sukan yang berikutnya Marathon (Μαραθών), bermaksud dataran Adas (fennels).
Jumlah Nutrisi

Jintan Manis /Adas, ubi, Adas mentah
Nilai pemakanan setiap 100 g (3.5 oz)
Tenaga                                     130 kJ (31 kcal)

karbohidrat                              7,29 g

- Serat                                      3.1 g

lemak                                       0,20 g

protein                                     1,24 g

Thiamine (vit. B1)                   0.01 mg (1%)

Riboflavin (vit. B2)                 0,032 mg (3%)

Niacin (vit. B3)                       0.64 mg (4%)

Pantothenic acid (B5)             0,232 mg (5%)

Vitamin B6                             0,047 mg (4%)

Folat (vit. B9)                         27 μg (7%)

Vitamin C                               12 mg (14%)

kalsium                                    49 mg (5%)

Besi                                         0,73 mg (6%)

magnesium                              17 mg (5%)

mangan                                    0,191 mg (9%)

fosforus                                   50 mg (7%)

kalium                                     414 mg (9%)

zink                                         0,20 mg (2%)
Peratusan adalah relatif kepada Cadangan AS untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Pangkalan Data Nutrien
Jintan Putih -Cumin

 

Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
C. cyminum
Cuminum cyminum
L


Pengenalan
Jintan Putih / Cumin (/ kju ː mɨn / atau UK / kʌmɨn /, US / ku ː mɨn /, kadang-kadang dieja Jintan/ cummin; Cuminum cyminum) ialah tumbuhan berbunga di dalam keluarga Apiaceae, yang berasal dari Mediterranean timur ke India. Benihnya (setiap sebutir terkandung dalam buah yang dikeringkan) digunakan dalam masakan pelbagai budaya yang berbeza.
Huraian

Biji Jintan putih adalah benih yang telah dikeringkan dari herba Cuminum cyminum, ahli keluarga Herba tahunan atau perennial dengan daun beraromatik (parsley). Pokok jintan putih tumbuh 30-50 cm (,98-1,6 kaki) tinggi dan dituai dengan tangan. Ia merupakan tumbuhan tahunan herba, dengan batang langsing bercabang 20-30 cm tinggi. Daun nya 5-10 cm panjang, ringan seperti bulu burung; mempunyai daun pada setiap sisi paksi biasa, seperti benang. Bunga nya kecil, putih atau merah jambu, terlekat pada umbels. Buahnya terletak sisi condong bercantuman (lateral fusiform) atau bujur memisah dari buah (ovoid achene) 4-5 mm panjang, mengandungi biji-biji tunggal. Jintan putih menyerupai biji jinten (caraway seeds), berbentuk bujur memanjang dan berwarna kuning-coklat, seperti ahli keluarga lain dalam Umbelliferae sebagaimana jinten (caraway), pasli (parsley) dan Dill.
Kegunaan
Biji Jintan putih digunakan sebagai rempah kerana rasa dan aroma tersendiri. Ia terkenal di peringkat global dan sebagai bahan perisa terpenting dalam kebanyakan masakan, terutamanya dalam masakan di Asia Selatan, Afrika Utara dan Amerika Latin. Jintan putih juga terdapat dalam keju Belanda, seperti keju Leyden (Leyden cheese), dan dalam beberapa roti tradisional dari Perancis dan dalam masakan tradisional Brazil. Jintan putih juga sebagai bahan ramuan dalam serbuk cili (kebiasaan cara orang Texas atau Mexico), dan didapati dalam campuran achiote, adobos, sofrito, garam masala, curry powder, dan bahaarat.
Jintan putih boleh digunakan secara kisar atau sebagai keseluruhan tanpa kisar. Ia membantu menambah perisa dan kelazatan dalam masakan, serta keenakan dalam penyediaan sup juga dalam kari dan rempah berlada.
Jumlah Nutrisi
Biji Jintan Putih /Cumin seeds
Nilai Nutrisi per 100 g (3.5 oz)
Tenaga                         1.567 kJ (375 kcal)

karbohidrat                  44,24 g

- Gula                          2,25 g

- Serat                          10,5 g

lemak                           22,27 g

- tepu                           1,535 g

protein                         17,81 g

air                                8,06 g

Vitamin A equiv.        64 μg (8%)

Riboflavin (vit. B2)     0,327 mg (27%)

Niacin (vit. B3)           4,579 mg (31%)

Vitamin B6                 0,435 mg (33%)

Folat (vit. B9)                         10 μg (3%)

Vitamin B12               0 μg (0%)

Vitamin C                   7.7 mg (9%)

Vitamin E                    3,33 mg (22%)

Vitamin K                   5.4 μg (5%)

kalsium                        931 mg (93%)

Besi                             66,36 mg (510%)

magnesium                  366 mg (103%)

fosforus                       499 mg (71%)

kalium                         1788 mg (38%)

natrium                        168 mg (11%)

zink                             4.8 mg (51%)
Peratusan adalah relatif kepada Cadangan AS untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Pangkalan Data Nutrien

Walaupun jintan putih mengandungi peratusan besi yang agak tinggi, penggunaan kuantiti yang banyak perlu digunakan mengikut sumber penting pemakanan;
1 sudu besar rempah jintan putih mengandungi maklumat berikut pemakanan menurut USDA:
• Kalori: 22
• Lemak (g): 1,34
• Karbohidrat (g): 2,63
• Serat (g): 0.6
• Protein: 0.25
Profil Aroma
Rasa tersendiri jintan putih dan kuat, beraroma hangat adalah disebabkan dari kandungan minyak pati. Juzuk utamanya dan sebatian aroma penting ia lah cuminaldehyde. Sebatian aroma terpenting lain jintan putih panggang  adalah gantian pyrazines, 2-ethoxy-3-isopropylpyrazine, 2-methoxy-3-sec-butylpyrazine, dan 2-methoxy-3-methylpyrazine. Sebatian Komponen lain termasuk β-pinene dan γ-terpinene
Jintan Hitam /Anise
 
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
P. anisum
Pimpinella anisum
L.

Pengenalan
jintan hitam, Anise /ænɪs /, anisum Pimpinella, juga dipanggil aniseed, adalah tumbuhan berbunga dalam keluarga Apiaceae berasal dari wilayah timur Mediterranean dan Asia Barat Daya. Rasa nya mempunyai beberapa persamaan dengan pokok (liquorice), Adas (fennel), dan tarragon.
Biologi
Anise adalah tumbuhan herba tahunan tumbuh sehingga ke 3 kaki (0.91 m) tinggi. Daun-daun nya di pangkal pokok jenis biasa, panjang 0,5-2 (1,3-5,1 cm) dan mempunyai jalur tengah (median) melekuk, manakala daun yang lebih tinggi dibatang lebih ringan seperti bulu burung; mempunyai daun pada setiap sisi paksi biasa (feathery pinnate), dibahagikan kepada daun banyak. Bunganya berwarna putih, kira-kira bergaris-pusat 3 mm, yang dihasilkan dalam ketebal umbels. Buahnya  bujur kering merkah (dehiscent) bila matang berpecah kepada dua atau lebih bahagian masing-masing dengan benih tunggal (schizocarp). panjang 3 - 5 mm, kebiasaannya dipanggil "jintan manis"

Anise adalah sejenis tumbuhan makanan untuk larva (larvae) bagi beberapa spesies Lepidoptera (rama-rama dan seranga), termasuk kupu-kupu kapur-titik (lime-speck pug) dan kupu-kupu wormwood pug.
komposisi
Seperti rempah-rempah lain, komposisi anise jauh berbeza dengan asal-usul dan kaedah penanaman. Ini adalah nilai-nilai tipikal untuk juzuk utama.
Lembapan: 9-13%
Protein: 18%
Minyak lemak: 8-23%
Minyak pati: 2-7%
Kanji: 5%
N-bebas ekstrak: 22-28%
Serat mentah: 12-25%
Minyak pati yang diperolehi dari penyulingan umumnya sekitar 2-3% dan anethole membentuk 80-90% daripada nya.
Masakan / Kuliner
Anise, manis dan sangat beraromatik, terkenal dengan sifat dan rasanya. Biji nya sama ada keseluruhan atau dikisar, digunakan dalam pelbagai pembuatan kuih sacara serantau dan etnik, termasuk jeli kacang hitam , Bebola jintan British (aniseed balls), humbugs Australia, roda jintan New Zealand (New Zealand aniseed wheels), pizzelle Itali, Pfeffernüsse dan Springerle Jerman, Anisbögen Austria, muisjes  Belanda, Knotts Norway, Bizcochitos New Mexico, dan picarones Peru. Ia adalah bahan utama dalam atole de Anis Mexico atau champurrado, yang serupa dengan coklat panas, dan diambil sebagai pencernaan selepas makan di India.
Arak
Jintan /Anise digunakan untuk memberi perisa dalam minuman arak seperti di Timur Tengah “
arak, Colombia “aguardiente”, Perancis “absinthe, anisette dan pastis”, Yunani “ouzo”, Bulgaria “mastika”, Jerman “Jägermeister”, Itali “sambuca”, Belanda Brokmöpke, Mexico “Xtabentún”,  Turki “rakı” dan Portugis, Peru dan Sepanyol aníette. Arak ini jernih, tetapi di sebabkan bercampur dengan air ia menjadi keruh, satu fenomena yang dikenali sebagai kesan ouzo (ouzo effect). Adalah dipercayai ia menjadi salah satu daripada bahan-bahan rahsia dalam Chartreuse, minuman keras dari Perancis. Ia juga digunakan dalam pembuatan root beers, seperti Virgil's dari Amerika Syarikat.
Perubatan
Dalam majalah; The Herball, 1597, ms. 880, bhg 903 oleh  John Gerard. Beliau menulis "Biji Anise mengeluar dan membuang angin, baik untuk membasuh dalaman (belchings)perut  dan memudahkan untuk kencing, membanyakkan susu ibu, menguatkan badan yang lemah, merawat cirit-birit dan keputihan di kalangan wanita.":
Anise, seperti Adas, mengandungi anethole, fitoestrogen.
Anise telah digunakan untuk merawat senggugut.
Penggunaan utama anise dalam perubatan herba Eropah adalah untuk kesan karminatif, seperti yang dinyatakan oleh John Gerard pada "Herball Besar," ensiklopedia awal perubatan herba.
Minyak pati dari rempah Anise dilaporkan telah digunakan sebagai racun serangga untuk kutu di kepala dan hama.
Kepelbagaian
Dalam Perang Saudara Amerika pada tahun 1860, jururawat Maureen Hellstrom menggunakan biji anise sebagai bentuk awalan antiseptik. Kaedah ini kemudiannya didapati menyebabkan tahap ketoksikan tinggi dalam darah dan telah dihentikan sejurus selepas itu.
Menurut Pliny the Elder, anise telah digunakan sebagai ubat untuk tidur, dikunyah bersama dengan alexanders  (Smyrnium olusatrum) dan sedikit madu pada waktu pagi untuk menyegarkan nafas, dan apabila dicampur dengan wain, ia sebagai ubat untuk gigitan ASP (asp bites) (N.H. 20.72).
Dalam masakan di Pakistan dan India, tiada pembezaan diantara anise dan Adas. Oleh itu, nama (saunf) diguna pakai kepada kedua-dua rempah.Ada yang menggunakan perkataan Patli (nipis) saunf atau Velayati (asing) saunf untuk membezakan anise dari Adas
Di Timur Tengah, air direbus dengan kira-kira satu sudu jintan hitam / aniseed setiap cawan untuk dibuat teh panas khas dipanggil yansoon. Teh ini diberikan kepada ibu-ibu di Mesir apabila mereka menyusu anak.
Pembina lokomotif stim (steam locomotives) di Britain menyamai  kapsul minyak jintan hitam (aniseed oil) ke dalam bebola bearing logam putih (white metal plain bearings), maka bau nya  tersendiri akan memberi amaran dalam kes terlalu panas.
Anise boleh dijadikan dalam bentuk cecair wangian, dan digunakan bagi kedua-dua memburu seret (drag hunting) dan memancing. Ia diletakkan pada gewang pancing untuk menarik ikan.
Nigellasativa /Jintan hitam
Jintan hitam disebut dalam bahasa Arab; habbatasaudah. Jintan ada beberapa jenis, diantaranya adalah jintan hitam (habbatussauda). Nama latin habbtussauda ia lah Nigella Sativa, berasal dari kelas Magnoliopsida, ordo Ranunculales, family Ranunculaceae, Genus Nigella. Sedangkan jintan lain seperti Jintan putih atau dalam bahasa latinnya Cuminum Cyminum berasal dari kelas Magnoliopsida, Ordo Apiales, Famili Apiaceae, Genus Cuminum dan Jintan Manis atau Carum Carvi juga adalah dari jenis tumbuhan dari keluarga Apiaceae.
Keempat-empat jenis jintan ini mempunyai kandungan yang berbeza, sehingga khasiatnya juga berbeza. Habbatussauda dikenal dengan berbagai nama, antaranya black seed, black caraway, natura seed, jintan hitam, black cumin, nigella sativa, kaluduru, dll. Digunakan sebagai herba pengubatan sejak 2000-3000 tahun sebelum Masehi dan tercatat dalam banyak karangan kuno mengenai ahli pengubatan terdahulu seperti Ibnu Sina (980 - 1037 M), dan Al-Biruni (973-1048 M), Al-Antiki, Ibnu Qayyim dan Al-Baghdadi. Ibnu Sina adalah peneliti genius dari Timur Tengah di bidang pengubatan yang namanya tercatat di semua buku sejarah pengubatan timur maupun barat, hidup antara 980 - 1037 M, telah meneliti berbagai manfaat Habbatussauda untuk kesihatan dan pengubatan. Ahli pengubatan Yunani kuno, Dioscoredes, pada abad pertama Masehi juga telah mencatat manafaat habbatussauda untuk mengubati sakit kepala dan saluran pernafasan. Habbatussauda dalam pengubatan digunakan dalam bentuk minyak, ekstrak dan serbuk. Rasulullah s.a.w mengambil habbatussauda, secara dicampur dalam makanan dan dalam bentuk minyak.

Kedua-dua jintan ini pada sekali imbas kelihatan sama sahaje? Sedangkan terdapat banyak perbezaan diantara 2 rempah ini:
Jintan putih lebih panjang dengan hujungnya tajam manakala jintan manis /Adas sedikit bulat dan mempunyai bayangan gelap.
Jintan putih sedikit lebih panas daripada Adas.
Jintan putih digunakan untuk aroma, manakala Adas digunakan untuk rasa.
Terlalu banyak jintan putih dalam masakkan menyebabkan makanan menjadi pahit.
Cara terbaik untuk melepaskan aroma jintan putih adalah dengan memanagang ia secara ringan dan dihancurkan sebelum menggunakannya sebagai bahan untuk memasak.
Spesis Serupa
 
Kebanyakan dari spesies dalam keluarga Apiaceae  (dahulu Umbelliferae) amat meyerupai Fennel  (Adas), dan sesetengah darinya seperti pokok racun Hemlock (poison hemlock), adalah toksik. Oleh itu, adalah tidak bijak, dan amat merbahaya, untuk menggunakan mana-mana dari bahagian tumbuhan ini sebagai herba atau sayur melainkan ia boleh dikenalpasti secara positif sebagai boleh dimakan.
Dill, ketumbar (coriander) dan jemuju (caraway),adalah herba yang kelihatan sama seperti jintan, hanya ia tumbuhan lebih rendah dibanding jintan / Adas, mencapai hanya 40-60 cm; Dill mempunyai daun seperti benang ringan dan berbunga kuning; sementara ketumbar dan jemuju mempunyai bunga putih dan berdaun halus (walaupun tidak sehalus daun dill atau Adas) dan berjangka hayat pendek (tumbuhan tahunan atau dwitahunan). Persamaan dalam penampilan diantara tumbuhan ini telah membawa kepada perkongsian nama dan etimologi, sebagai mana dalam kes meridian Adas (meridian fennel), istilah untuk jemuju (caraway).
Cicely atau Sweet Cicely (Myrrhis odorata) merupakan tumbuhan dari keluarga Apiaceae, berasal dari Eropah Tengah, ia adalah spesies tunggal dalam genus Myrrhis. Ia merupakan tumbuhan herba tahunan yang tinggi. Daunnya halus, ringan, sehingga 50 cm panjang. Bunganya berwarna putih, kira-kira 2-4 mm seluruh, yang dihasilkan dalam umbels besar. Biji nya langsing, 15-25 mm panjang dan 3-4 mm lebar. Cicely, atau Cicely manis, kadang-kadang ditanam sebagai herba seperti Adas, ia mengandungi anethole dan oleh itu mempunyai aroma yang serupa
Ferula (dari Bahasa Latin ferula, "batang") merupakan genus dari kalangan kira-kira 170 spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga Apiaceae, Adas Giant (Giant fennel (Ferula communis) tumbuhannya besar, kasar, beraroma pedas, tumbuh liar di kawasan Mediterranean dan kadang-kadang  sahaja terdapat ditanam di taman-taman. Spesies lain daripada genus Ferula juga dipanggil Adas gergasi, tetapi bukan herba dalam masakan.
Tumbuhan yang paling merbahaya yang mungkin terkeliru dengan Adas adalah hemlock (poison hemlock). Hemlock cenderung tumbuh-biak berhampiran air atau di tanah lembap, mempunyai tumpukan (blotches) berwarna ungu pada batang utama, dan bercabang-cabang, dengan umbels kecil yang berbunga putih. Ujian berguna untuk membezakan diantara hemlock dan Adas ia lah dengan memetik dan menghancurkan beberapa helai daun dan di bau. Adas berbau seperti tumbuhan anise atau liquorice, sedangkan bau Hemlock-racun seperti  bau tikus atau hapak. Berwaspada: coniine, sejenis toksin yang terkandung didalam tumbuhan Hemlock-racun, mudah meresap kedalam kulit, maka, pastikan jangan lakukan "ujian bau" menggunakan tangan kosong (dan elakkan daripada menyentuh ke mata atau mulut) melainkan anda dapat membasuh anggota tersentuh dengan serta-merta.
Kekeliruan dengan rempah lain
Jintan putih kadang-kadang dikelirukan dengan jemuju caraway (Carum carvi), satu lagi rempah umbelliferous. Jintan putih bagaimanapun panas rasa, lebih ringan dalam warna, dan lebih besar. Banyak bahasa-bahasa Eropah tidak membezakan dengan jelas antara kedua-dua walaupun. Banyak bahasa Slavic dan Uralic merujuk kepada cumin sebagai "Roman jinten". Contohnya termasuk Czech: kmín - jinten, římský kmín-jintan putih; Poland: kminek - jinten, kmin rzymski - jintan putih; Hungary: kömény - jemuju, római kömény - jintan putih. Finland: kumina - jemuju, roomankumina - jintan putih, walaupun kadang-kadang juga dipanggil juustokumina, keju jemuju. Di Norway, jinten dipanggil kedua-dua Karve dan kummin / kømming manakala jintan putih spisskummen, dari Spise perkataan, untuk makan. Begitu juga di Sweden dan Denmark, jinten adalah kummin / kommen, manakala jintan putih spiskummin. Di Jerman, Kümmel bermaksud jemuju dan Kreuzkümmel menandakan jintan putih. Di Iceland, jinten adalah kúmen, manakala jintan putih kúmín. Di Romania, chimen adalah jemuju (caraway), manakala chimion adalah jintan putih (cumin).
Saudara jauh Bunium persicum dan saudara tidak berkaitan Nigella sativa, kedua-dua kerap dipanggil sebagai jintan hitam (black cumin) (qv).
Khasiat Jintan Manis dan Jintan Putih
1)      Jintan dikatakan bagus untuk masalah berkaitan pencernaan. kalau dari segi saintifiknya, ada sebatian organik, cuminaldehyde yang merangsang kelenjar lidah dalam mulut, memudahkan pencernaan makanan. Selain itu terdapat sebatian lain thymol merangsang enzim untuk membantu pencernaan dalm perut dan usus.
2)      Pencernaan makanan
3)      Masalah angin (sekali gus membaik ipencernaan dan selera)
4)      Menlegakan sakit perut. (Jintan direndam dalam air panas, kemudian bila suam diminum).
5)      Julap semulajadi.
6)      Sakit buasir
7)      Masalah insomnia.
8)      Ibu yang menyusukan (Jintan membantu untuk merembeskan susu dengan banyak).
9)      Masalah pernafasan
10)  Sakit tekak.
11)  Bisul. (Jintan ditumbuk kemudian disapukan pada bisul).
12)  Membuang lemak pada pangkal peha. (Caranya, air rebusan jintan diminum pada pagi and petang selama sebulan).
13)  Adas ditanam secara meluas, untuk perisanya yang kuat dari daun dan biji. Perisa dan aroma dari jintan manis datangnya dari anethole, sebatian aromatik yang juga ditemui dalam anise dan bunga lawang (star anise),

Florence Fennel (Foeniculum vulgare Azoricum Kumpulan; syn.  F. vulgare var. azoricum) adalah kumpulan kultivar dari pangkalan daun gelembung yang membentuk struktur seperti mentol.  Tumbuhan ini asalnya ditanam dan mempunyai  sedikit rasa seperti anise, tetapi ia lebih beraromatik dan manis. Tumbuhan Florence Fennel /Adas Florencelebih kecil daripada jenis liar. Daun pangkal menggelembung ini dimakan sebagai sayuran, secara ulaman atau dimasak.
Adas Florence (Florence fennel )merupakan salah satu daripada tiga herba utama yang digunakan dalam penyediaan absinthe, sejenis campuran yang di campurkan kedalam alkohol sebagai penawar perubatan berasal dari Switzerland dalam lewat abad ke-19, minuman beralkohol amat terkenal di Perancis dan negara-negara lain.

Biji Jintan manis kerap dikeliru dengan biji jintan hitam (anise), yang hampir serupa pada rasa dan bentuk kecilnya. Adas juga banyak digunakan sebagai perisa dalam sesetengah ubat gigi semulajadi.
 Kebanyakan budaya di India, Pakistan, Afghanistan, Iran dan Timur Tengah menggunakan biji Adas dalam masakan. Adas merupakan salah satu rempah yang paling penting dalam masakan Kashmiri Pandit dan memasak Gujarat (Gujarati cooking). Ia merupakan bahan ramuan terpenting rempah campuran Panch phoron untuk Assamese/Bengali/ Oriya dan serbuk lima rempah Cina (Chinese five-spice powders) . Di kebanyakan bahagian di India dan Pakistan, jintan manis dipanggang, dimakan sebagai mukhwas, makanan pencuci mulut untuk membantu pencernaan makanan dan sebagai penyegar penafasan. Daun Adas banyak digunakan sebagai sayuran berdaun hijau sama ada dengan sendirinya atau dicampur dengan sayur-sayuran lain, ia dimasak untuk dihidangkan dan dimakan sebagai sebahagian daripada makan, dalam beberapa bahagian di India. Di Lubanon, ia digunakan untuk membuat sejenis telur omelet khas (bersama-sama dengan bawang, dan tepung) dipanggil ijjeh.

Penggunaan Perubatan
Jintan Manis/Adas mengandungi anethole, ini dapat menjelaskan beberapa kesan perubatan atau polymers nya, bertindak sebagai phytoestrogens.
Saluran Usus (Intestinal Tract)
Puan Eencher Herba menyatakan: “ Melihat kepada sifat carminative nya, Jintan manis/ Adas digunakan secara perubatan dengan ubat julab (purgatives) terutama untuk meredakan kesan sampingan dari ubat julap, dan untuk tujuan ini, ia merupakan salah satu daripada bahan serbuk terkenal sebatian liquorice. Air dari jintan manis/Adas mempunyai ciri-ciri serupa dengan jintan hitam (anise) dan Dill: dicampur dengan natrium bikarbonat (sodium bicarbonate) dan sirap, cecair ini merupakan 'air aduan('gripe water' ) tempatan, biasa nya digunakan untuk merawat kekembungan perut bayi. Minyak Volatile  jintan manis/ Adas mempunyai sifat ini dalam kepekatan. Teh Jintan Manis/Adas, digunakan sebagai pembuang angin (carminative), yang disediakan dengan menuang air panas keatas se-sudu teh jintan manis kembang.
Sifat karminatif Adas telah dikenali semenjak dari zaman purba lagi, seperti yang tercatat dalam frasa Latin ""semen foeniculi pellit spiracula culi ", yang bermaksud "benih Adas menganginkan dubur" ("the fennel seeds make blow the arsehole").
Jintan manis /Adas boleh dijadikan sirap untuk merawat bayi yang mengalami colic (sebelum ini dianggap sebagai gangguan pencernaan), tetapi pengambilan jangka panjang persediaan sirap jintan manis/Adas kepada bayi boleh menyebabkan thelarche.
Bagi orang dewasa, biji jintan manis/ Adas atau teh dari jintan manis dapat melegakan usus dan mengurangkan ke kembungan yang disebabkan oleh gangguan pencernaan
Mata
Di benua kecil India, biji jintan manis/Adas dimakan mentah, kadang-kadang  bersama pemanis, kerana ia dianggap dapat memperbaiki penglihatan.Rom Purba menganggap jintan manis sebagai herba rawatan penglihatan. Ekstrak akar sering digunakan sebagai tonik untuk membersihkan rabun mata. Ekstrak biji jintan manis/Adas telah ditunjukkan dalam kajian terhadap haiwan mempunyai potensi penggunaannya dalam rawatan glaucoma.
Darah dan air kencing
Jintan manis/Adas mungkin merupakan ubat diuretik yang berkesan untuk merawat penyakit hipertensi (hypertension).
Susu Ibu (Breastmilk)
Terdapat anekdot sejarah yang jintan manis/Adas adalah agen yang mendorong rembesan susu galactagogue, meningkat bekalan susu bagi ibu menyusu. Penggunaan ini, walaupun tidak disokong dengan bukti langsung,  kadang-kadang di andaikan pada kenyataan bahawa jintan manis/Adas merupakan sumber phytoestrogens , yang menggalakkan pertumbuhan tisu payudara. Walau bagaimanapun, lactation pada kebiasaan nya tidak melibatkan pertumbuhan pada tisu payudara. Terdapat satu laporan, kes tunggal bahawa teh dari jintan manis/Adas yang diambil oleh seorang ibu menyusu telah menyebabkan neurotoxicity kepada seorang bayi yang baru lahir.
kegunaan lain
Sirap yang disediakan dari jus jintan manis/Adas dahulunya diberikan untuk batuk kronik. Ia adalah salah satu daripada tumbuh-tumbuhan yang dikatakan dibenci oleh kutu dan agas (fleas),  serbuk jintan/Adas memberi kesan menghalau kutu dari kandang anjing dan kuda.
Komposisi kimia, potensi terapeutik dan perspektif dari Foeniculum vulgare
1 Faculty of Pharmacy, Jamia Hamdard, New Delhi-110062, India
2 Department of Pharmaceutical Sciences, Maharshi Dayanand University, Rohtak-124001, Haryana, India
Jintan Manis atau Foeniculum vulgare adalah tumbuhan yang diedarkan secara meluas di kebanyakan negara-negara tropika dan subtropika dan telah lama digunakan dalam ubat-ubatan masyarakat untuk merawat gangguan hati, limpa dan pundi hempedu dan untuk aduan pencernaan seperti colic, senak, loya, dan kembung perut. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini minat keatas tumbuhan ini telah meningkat dengan ketara kerana kandungan kimia dan sifat farmakologi nya. Ulasan ini membincangkan berkenaan sebatian kimia, sebatian terpencil pelbagai  dan kajian keatas pharamcological nya.
Kajian ini dijalankan keatas ekstrak dan sokongan minyak meruap (volatile oil)  yang digunakan dari tumbuhan ini oleh perubatan tradisional. Beberapa sebatian termasuk trans-anethole, estragole, fenchone dan polyphenolics telah diasingkan daripada tumbuhan ini dan ada beberapa diantaranya di-interaksi  dengan mekanisme potensi badan. Data ini menyokong pandangan bahawa tumbuhan ini mempunyai potensi tindak-balas terapeutik bermanfaat dalam pengurusan jangkitan bakteria dan kulat, sakit kolik dan peroksidaan lipid.
Produk semula jadi, terutamanya juzuk yang diperolehi dari tumbuhan, telah lama menjadi sumber ubat-ubatan, dan sebahagian besar (30-40%) daripada ke-tersediaan farmaseutikal dalam bidang perubatan moden secara langsung atau tidak, berasal daripada sumber semula jadi. Produk semulajadi juga memainkan peranan penting dalam proses penemuan dadah, kerana kepelbagaian nya yang besar dalam alam semula jadi, memudahkan pengenalan molekul sehingga membawa kepada kepentingan yang lebih besar untuk pembangunan agen terapeutik baru, begitu juga dengan biokimia dan keperluan peralatan molekul  untuk menjelaskan kerumitan tindakan yang terlibat dalam proses fisiologi dan patologi selular dan mekanisma molekul. Tambahan lagi, minat di seluruh dunia yang semakin meningkat dalam penggunaan fitofarmaseutikal sebagai ubat pelengkap atau alternatif, sama ada untuk mencegah atau menyembuhkan pelbagai  penyakit, telah diperakui oleh dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Adalah dipercayai bahawa kira-kira 80% daripada penduduk dunia menggunakan tumbuhan sebagai sumber utama ejen perubatan.
Jintan Manis (Foeniculum vulgare) adalah tumbuhan aromatik dari kawasan Mediterranean,  telah lama digunakan sebagai perubatan dan rempah herba. Terkenal kerana minyak pati, jintan manis  telah dikaji secara meluas selama bertahun-tahun kerana kepentingan komersial.
Juzuk kimia diasingkan daripada Foeniculum vulgare- komponen meruap

Beberapa teknik pengekstrakan inovatif dan terbaik telah digunakan dalam mengasingkan komponen minyak meruap (volatile) dari jintan manis dalam keadaan yang berbeza yang telah menyebabkan perubahan kualitatif dan kuantitatif. Sebagai contoh, perbandingan komposisi  minyak meruap jintan manis telah dijalankan menggunakan haba desorption langsung (Direct thermal desorption DTD) bersama dengan kromatografi gas ¬ spektrometri jisim (gas chromatography­mass spectrometry). DTD membenarkan pemulihan tertinggi  keatas meruap (volatiles) daripada saiz sampel kecil tanpa penguraian haba. Walaupun kemampuan mengubah telah ditemui dalam kebanyakan sampel, ia jelas ada perbezaan fitokimia.
Pengaruh keadaan hydrodistillation yang berbeza telah dinilai dari sudut jumlah hasil minyak pati dan komposisi kimia dari biji jintan manis. Tiga keadaan hydrodistillation diambil kira. Juzuk utama minyak adalah: anethole (72,27% -74,18%), fenchone (11.32% -16,35%) dan methyl chavicol (0,78% ¬ 5.29%). Kaedah penyulingan dengan ketara menjejas hasil jumlah minyak pati dan Komposisi kuantitatif. Satu perbandingan ekstrak minyak pati melalui  super critical carbondioxide (SCCO2) dan penyulingan wap menunjukkan komposisi yang berbeza dalam spesies yang berbeza dan mendapati bahawa pengekstrakan SCCO2 menghasilkan pengeluaran yang lebih tinggi daripada penyulingan wap .
Satu lagi kajian yang dijalankan keatas minyak bunga, buah muda dan buah masak mendedahkan bahawa komponen utama estragole (53,08%, 56,11%, dan 61,08%), fenchone (13,53%, 19,18%, dan 23,46%), dan alfa-phellandrene (5.77%,3.30%, dan 0.72%), masing-masing. Kepelbagaian Kualitatif kecil (Minor qualitative) dan kuantitatif utama (major quantitative) dari beberapa sebatian minyak pati telah diperhatikan dengan merujuk kepada bahagian-bahagian berbeza jintan manis.
Pelarut ekstak-mikro (solvent microextraction) di ikuti dengan kromatografi gas-spektrometri jisim (HSME-GC-MS) pada Isipadu yang ditinggalkan di atas bekas yang dipenuhi  sebelum pengedap terhasil dengan baik dan pesat bagi analisis sebatian meruap jintan manis dapat digambarkan.  Satu perbandingan, HSME-GC-MS, mikro-ekstrak  fasa pepejal (SPME)-GC-MS (solid phase microextraction (SPME)-GC-MS) dan penyulingan wap (SD) ¬ kaedah GC-MS menunjukkan bahawa kaedah HSME-GC-MS adalah mudah, murah dan berkesan dan boleh digunakan untuk analisis sebatian meruap.
 Di samping itu, pemerah subgenting (subcritical extractor) dilengkapi dengan injap tiga cara masuk dan injap on / off outlet telah digunakan untuk melaksanakan ekstrak air subgenting (subcritical water extractions (Swe) secara berterusan bagi pengasingan minyak penting jintan manis. Sasaran sebatian telah dikeluarkan dari ekstrak akueus melalui pengekstrakan tunggal dengan heksana 5 ml, ditentukan oleh gas ¬ kromatografi-pemanasan pengionan (gas­chromatography-flame ionization (GC-FID) dan dikenal pasti dengan spektrometri jisim (MS). Kaedah pengekstrakan yang dicadang, telah membandingkan dengan kedua-dua hydrodistillation dan pengekstrakan diklorometana secara manual (dichloromethane manual extraction). Keputusan terbaik telah diperolehi melalui kaedah yang dicadangkan dari segi kepantasan, kecekapan, kebersihan, dan kemungkinan untuk memanipulasi komposisi ekstrak. Kajian Mikroskopik Raman telah membolehkan analisis langsung komposisi kimia dalam tumbuhan dan menunjukkan bahawa anethole, yang merupakan komponen utama minyak pati, hadir dalam keseluruhan mericarp (carpel berbiji satu; sepasang darinya akan pecah bila tempoh matang) dengan kepekatan tertinggi di bahagian atas buah. Perlu diperhatikan bahawa trans-anethole, estragole, fenchone, alfa phellandrene, methyl chavicol, p-allyl anisole adalah sebatian yang paling banyak terdapat dalam tumbuhan ini. Walaupun kebanyakan sebatian ini dikenali, sifat lengkap farmakologi nya secara umum, kekal tiada kepastian.
Komponen Tidak Mudah Meruap (Non-Volatile Components)
Baru-baru ini, beberapa penyelidik telah bertekad untuk menyediakan pelbagai ekstrak dari Jintan Manis atau sisa jintan (hanpas (marc) kekal selepas pemisahan minyak meruap) untuk mengasingkan komponen yang tidak meruap (non volatile components) daripada ubatan (drug). Kajian yang dijalankan ke atas pelbagai jenis jintan pada keadaan yang berbeza menunjukkan kehadiran pengaruh kuat dari sebatian fenolik dan flavonoidal.
Kandungan Jumlah fenolik dikira sebagai setara asid Gallic dalam jintan manis liar didapati lebih tinggi daripada kedua-dua jintan perubatan dan jintan boleh dimakan. Satu pengasingan sisa ekstrak akueus jintan pelaras-bio (bioguided) membawa kepada pengasingan 12 sebatian fenolik utama. Lapan sebatian baru telah diasingkan dan dikenal pasti. 3-caffeoylquinic asid, 4-caffeoylquinic asid, 1,5 -O-dicaffeoylquinic asid, asid rosmarinic, eriodictyol-7-O ¬-rutinoside, quercetin-3-O-galactoside, kaempferol-3-O-¬ rutinoside, dan kaempferol-3-O-glukosida.
Perbezaan juzuk diantara Kualitatif dan kuantitatif penyediaan kepelbagaian teh jintan manis secara rendaman klasik (classical infusion), rebusan melalui microwave (decoction), dan pelarutan (dissolution)telah dilaporkan. Asid Chlorogenic, quercetin-3-O-beta-D-glucuronide telah dikenal pasti melalui HPLC ¬-DAD dan HPLC-MS sebagai juzuk teh JINTAN MANIS. Di samping itu, juzuk kecil flavonol yang tidak dikenali telah ditemui di dua teh. Dua diglucoside stilbene trimers dan satu benzoisofuranone derivatif telah diasingkan dari buah jintan manis. Tujuh asid fenolik;. Iaitu, Tannic, Gallic, Caffeic, Cinnamic, chlorogenic, ferulik dan asid vanillic telah dikenal pasti berdasarkan masa pengasingan dengan sebatian standard dan bersama ¬ kromatografi.
Pengenalpastian sebatian fenolik larut air keatas sisa jintan manis melaporkan terdapat 42 bahan fenolik , 27 darinya tidak pernah dilaporkan sebelum ini dalam jintan manis, termasuk penghasilan asid hydroxycinnamic , flavonoid glikosida dan flavonoid aglycons. Satu kaedah fasa HPLC terbalik untuk menganalisa sebatian fenolik dalam jintan manis juga telah dibangunkan. Kaedah ini telah mengesahkan kehadiran sebatian fenolik utama dalam bahan tumbuhan jintan manis: 3-O-caffeoylquinic asid β-CQA), asid chlorogenic, 4-O ¬-caffeoylquinic asid (4-CQA), eriocitrin, rutin, miquelianin, 1 , 3-O-dicaffeoylquinic asid (1,3-diCQA), 1, 5-O-dicaffeoylquinic asid (1,5-diCQA), 1,4-O-dicaffeoylquinic asid (1,4-diCQA) dan asid rosmarinic.
Potensi Terapeutik Foeniculum Vulgare - Aktiviti Antibakteria Dan Antikulat
Beberapa kajian imbasan telah dijalankan untuk mendedahkan ciri-ciri antibakteria dan antikulat pada minyak meruap (volatile Oil) ianya diasingkan dari buah jintan manis dan dapat digunakan sebagai bahan tambahan semulajadi. Baik untuk mempromosikan keselamatan dan kualiti. Sedia untuk dimakan sayur-sayuran kerana sifat penghalang keatas beberapa jenis kuman (food borne pathogen) bawaan makanan.
 Asai kualitatif dan kuantitatif telah dijalankan dengan mengguna kaedah piring dan cawan, kaedah microdilution, assay sentuhan wap (vapour contact assay) dan kaedah penyerapan cakera kertas (paper disc diffusion method). Sambil memerhati aktiviti terapeutik terhadap kebanyakan bakteria pathogenic, bakteria gram-positif lebih sensitif kepada minyak pati dibandingkan dengan bakteria gram-negatif dan Listeria monocytogenes strain adalah diantara yang paling sensitif manakala Pseudomonas spp. paling bertahan. Penggunaan minyak keatas pelbagai tahap kesan antikulat dalam uji-kaji pertumbuhan kulat mycelial yang bergantung kepada penggunaan dos dan assays eksperimental. Kesan halangan minyak pati dalam fasa wap secara amnya lebih tinggi dibandingkan daripada keadaan dalam cecair. Kesan aktiviti antikulat telah diperhatikan terhadap Sclerotinia sclerotiorum, Alternaria alternata, Fusarium oxysporum, Rhizoctonia solani dan Phytophthora infestans.
 Aktiviti antibakteria tumbuhan jintan manis selain daripada penggunaan minyak pati juga telah dkaji. A phenyl propanoid derivative, dillapional telah didapati menjadi prinsip antimikrob dari batang pokok jintan manis (Foeniculum vulgare) terhadap Bacillus subtilis, Aspergillus niger dan cladosporioides Cladosporium. A Coumarin derivatif, scopoletin juga telah diasingkan sebagai mempunyai agen antimikrob yang sedikit bersama-sama dengan sebatian yang kurang aktif, dillapiol, bergapten, imperatorin dan psolaren dari tumbuhan ini
Aktiviti Antioksida
Ekstrak akueus daripada jintan manis telah disiasat perbandingan nya dengan antioksida yang dikenali asid askorbik dalam kajian In-vitro. Jumlah ekstrak akueus dari buah umbelliferous ini dan keperluan asid askorbik untuk 50% memerangkap radikal superoksida telah didapati menjadi 205 μg dan 260 μg, jumlah 50% yang diperlukan untuk perencatan lipid peroksida adalah 4600 μg dan 5000 μg dan kuantiti yang diperlukan bagi perencatan 50% daripada radikal hidroksil 700 μg dan 4500 μg masing-masing. Ekstrak metanolic telah meningkat plasma superoxide dismutase (SOD) dan aktiviti katalase dan berkepadatan tertinggi lipoprotein-tahap kolesterol dengan ketara. Sebaliknya, tahap malondialdehyde (MDA) (sebagai langkah peroksidaan lipid) telah menurun dengan ketara. Pengasingan bioguided dari ekstrak akueus sisa jintan manis membawa kepada pengasingan lapan sebatian antioksida yang memperlihatkan aktiviti kuat memerangkap antiradical . Ekstrak akueus dari jintan manis (Foeniculum vulgare) menunjukkan kesan memerangkap nitrik oksida tertinggi dari 79,75% pada 62.5 μg / mL berbanding kawalan positif. Jintan manis telah dinilai untuk aktiviti pemerangkap radikal dengan cara DPPH, NBT / hypoxanthine superoxide, dan OH /  luminol chemiluminescence, dan aktiviti antioksidanya melalui ujian beta karotena penceluran (beta-carotene blenching test). Hasilnya, bahan sulingan dari tumbuhan telah didapati mempamerkan aktiviti antioksida  dan aktiviti memerangkap radikal bebas yang lebih baik dibandingkan dengan bahan yang tidak disuling. Ekstrak Ethanolic dari jintan manis telah melihatkan aktiviti memerangkap radikal yang lebih baik. Satu peningkatan yang ketara dalam aktiviti-aktiviti enzim antioksida telah dilihatkan terutamanya dalam ujian diet pada 4% dan 6% dari jintan manis. Aktiviti Glyoxalase I dan kandungan kurang glutathione dengan ketara dielakkan. Minyak pati jintan manis juga telah diperhatikan,  mempunyai pemerangkap radikal yang tinggi dan mempunyai kesan perlindungan terhadap peroksidaan lipid yang kuat apabila dibandingkan dengan sebatian standard seperti trolox, vitamin E dan tert-butylhydroxyl anisole (BHA).
 Aktiviti Menghalau Serangga / Nyamuk
Dua spesies nyamuk ternak makmal, Anopheles dirus, agen utama pembawa (vektor) malaria di Thailand, dan Aedes aegypti iaitu agen utama pembawa (vector) demam denggi dan demam denggi berdarah di kawasan bandar, telah digunakan dalam penyiasatan pembuatan ubat pembunuh jentik-jentik (larvicide) terhadap agen pembawa penyakit (vector) nyamuk. Minyak meruap (volatile oil) dari jintan manis digunakan untuk  aktiviti larvicidal terhadap dua spesies nyamuk memperlihatkan dengan ketara selepas pendedahan 24 jam. Aktiviti membasmi serangga melalui ekstrak minyak pati dari daun, bunga dan akar jintan manis  keatas terhadap keempat  serangga (instar larvae) nyamuk Culex, pipiens, molestus dan forskal, telah ditentukan. Ekstrak dari jintan manis (Foeniculum vulgare Mill) mendapati toksik dengan LC50 nilai sebanyak 24.5 mg / liter. Dalam ujian sawah padi bersama lima sukarelawan manusia, 5% dan 8%  minyak jintan mengandungi  aerosol dan krim menghasilkan 84% dan 70% ubat penghalau, masing-masing, pada 90 minit selepas pendedahan terhadap nyamuk betina Aedes aegypti. Dalam ujian kulit dengan nyamuk betina, pada dos sebanyak 0.4 mg /cm, juzuk aktif biologi terpencil dari jintan manis, (+)-fenchone dan (Z)-9 asidoctadecenoic  mempamirkan aktiviti menghalau sederhana selepas 30 minit rawatan.
Kajian diatas memperhatikan tindak-balas bercampur aduk tentang spesies serangga, sebatian, dos, dan masa pendedahan yang menunjukkan aktivi ujian pembasmian bergantung kepada aktiviti semburan kimia serangga dan kajian merit lanjut sebagai agen penghalau nyamuk yang berpotensi atau sebagai sebatian plumbum
Aktiviti Meredah Kesakitan (Analgesic) dan Melega Kekejangan (antispasmodic)
Pentadbiran lisan (200 mg/kg) ekstrak metanol biji jintan manis (Foeniculum vulgare) melihatkankesan  mengelak terhadap penyakit akut dan sub-akut radang dan jenis IV reaksi alahan dan menunjukkan kesan melega kesakitan (analgesik)pusat. Ekstrak minyak emulsi biji jintan putih dan jintan manis dapat menurunkan senak (intensity) kesakitan perut (infantile colic) dan didapati menjadi lebih baik sebagai plasebo. Berbanding dengan asid mefenemic, intipati jintan manis boleh digunakan sebagai ubat yang selamat dan herba berkesan terutamanya untuk ubat sengugut (dysmenorrhea), walau bagaimanapun, ia mempunyai potensi yang lebih rendah dibandingkan dengan asid mefenamic pada sukatan yang digunakan untuk kajian ini.
Aktiviti Antikanser
TNF-pengantara isyarat, yang dikaitkan dengan keradangan dan karsinogenesis telah disaring dan diperhatikan, bahawa anethole adalah perencat kuat TNF-disebabkan NF-kappa B pengaktifan (tindak balas awal) seperti yang dipantau oleh cerakin peralihan mobiliti Electrophoretic (electrophoretic mobility shift assay), IkappaBalpha pemfosforilan  (phosphorylation) dan kemerosotan (degradation), dan NF-kappaB laporan gen ungkapan (NF-kappaB reporter gene expression). Keputusan menunjukkan bahawa, anethole menghalang TNF- menghalang tindak-balas selular, yang mana dapat menjelaskan peranannya dalam memberi tekanan terhadap keradangan dan karsinogenesis. Jintan manis menghalang pertumbuhan tumor prostat xenografts, mungkin pada bahagian mekanisma antiangiogenik. Beberapa kajian lain juga telah mengemukakan ciri antikanser dalam jintan manis dan mencadangkan siasatan.
Laporan Lain keatas tindakan farmakologi
Di samping itu, minyak pati jintan manis dan ekstrak jintan manis juga telah disaring untuk mencari potensi terapeutik terhadap beberapa masalah kesihatan lain dan telah dilaporkan kegunaannya mendatang kesan bermanfaat pada gangguan gastrik, gangguan pernafasan, glaukoma, hipertensi, kencing manis, gangguan Saraf system pusat (CNS), obesiti, jangkitan kulit , tuberculosis dan juga boleh digunakan untuk pembekuan darah (anticoagulant), hepatoprotective dan diuretik.
Khasiat Jintan Manis (Foeniculum vulgare)

Biji  Jintan manis digunakan secara meluas dalam rawatan kekurangan darah merah (anemia), haid lanjutan (menorrhagia), sengugut (dysmenorrhea), pembengkakan (fibroid), sakit perut, sakit tekak, batuk, nafas berbau, penyakit kulit, jangkitan mata, cacing usus, kembung perut, jangkitan gusi, berat badan berlebihan dan rembesan susu Ibu. anti-radang, antispasmodic, Sifat antimikrob dan tindakan galakkan estrogen.
Ciri-ciri jintan manis termasuk melepaskan angin dalam usus(carminative),melegakan kesakitan (analgesic), membasuh usus (purgatives), membanyakkan air kencing (diuretic), agen melancarkan haid (emmenagogue), agen mengalak rembesan susu ibu (galactogogue), pembersih kahak (expectorant), mendatangkan khayalan (hallucinogenic), perangsang (stimulant), anti radangan (anti-inflammatory), penghadam (digestive) dan permasalahan perut (stomachic).
Daun dan akar Jintan manis digunakan dalam perubatan, tetapi buahnya adalah bahagian yang paling penting dalam menghasilkan minyak pati jintan manis yang digunakan dalam merawat penyakit kulit, dan sebagai agen antibakteria, manakala serbuknya digunakan dalam penyediaan ubatan kegunaan dalaman.
Jintan manis (Foeniculum vulgare) adalah ubatan berkesan untuk pelbagai penyakit, dan pendekatan holistik semulajadi untuk kesihatan ini menjadi semakin popular, TIDAK perlu menggantikan perubatan konvensional atau ubat-ubatan preskripsi.
Rendaman Jintan manis digunakan untuk merawat masalah tidak hadam, senak perut, ketidak selesaan perut, masalah perut dan sebagai sokongan kesihatan paru-paru. Mengambil jintan manis kering segera selepas makan makanan sangat bermanfaat untuk sistem penghadaman.
Gabungan diantara jintan manis dan Arctostaphylos, dikatakan untuk mengubati batu karang dan bila dicampurkan dengan Dandelion, Fever Few dan St John Wort dapat merawat anemia.
Rebusan daun jintan manis dalam air barli dan diminum dapat meningkat aliran susu bagi ibu yang menyusu dan untuk merawat sedu dan loya.
Biji dan akar jintan manis baik untuk gangguan hati, limpa dan pundi hempedu, limpa bengkak berangin, penyakit jaundis, gout dan kekejangan.
Jintan manis juga dipercayai melegakan gastritis, keasidan, gout, kekejangan, sakit perut dan kekejangan, dan sebagai agen diuretik, ia meningkatkan aliran air kencing.
Jintan manis dikenali untuk mengimbangi estrogen, dengan itu, membantu dalam menggalakkan kesihatan sistem pembiakan wanita.
Rebusan daun dan akar jintan manis digunakan untuk gigitan serangga, dan untuk meneutralkan sayur-sayuran, dan cendawan racun.
Teh jintan manis dibuat dalam bentuk losyen chollyrium dan digunakan untuk merawat jangkitan mata.
pelangsingan dan penurunan berat badan
Penyahtoksik
Meningkatkan metabolisme
Kekejangan perut
Pedih ulu hati
Membantu dengan demam pagi
Kembung
Pembersihan buah pinggang
Membantu selepas kemoterapi dan radiasi
Biji digunakan dalam penyediaan bru (brew), terutama akarnya amat berfaedah dalam merawat jangkitan saluran kencing.
Cara biasa penyediaan infusi adalah dengan mencurahkan secawan air panas mendidih ke atas bahan yang hendak direndamkan, biarkan ia selama 5 minit kemudian ditapis dan minum.
Rendaman merujuk kepada bahan tumbuhan segar untuk digunakan, bahan segar 1/4 cawan digunakan, mengikut kaedah di atas.
Untuk menggunakan bahan kering, gunakan 2 sudu teh bahan untuk penyediaan.
Untuk menggunakan kulit atau biji gunakan 2 sudu makan untuk biji atau 1 sudu makan untuk kulit.
Herba Teh jintan manis boleh dimaniskan dengan madu atau dicampur dengan jus lemon segar.

NOTA:
Kuantiti (Terapeutik) tidak perlu digunakan semasa mengandung.

Jadual 1. Komposisi minyak pati Jintan manis
Seed oil
Leaf oil
Compounds
Percent
Compounds
Percent
γ-terpinene
1.10
γ-terpinene
0.06
3-methoxycinamaldehyde
0.27
2-methoxybenzeneethanol
0.10
4-terpinolene
0.28
3-methoxycinamaldehyde
0.14
Anethole
58.54
4-hexen-1-ol,acetate
0.22
Anisaldehyde
0.72
Allyl-3-methoxybenzoate
0.06
Apiol
0.27
Anethole
51.08
Camphene
0.08
Anisaldehyde
7.55
Camphor
0.63
Apiol
0.63
Caryophyllene
0.10
Camphene
0.07
cis-sabinenehydrate
0.09
Camphor
0.04
Ethenyl)-2-cyclohexeneone
1.19
cis-verbenol
0.18
Eugenol
0.08
Fenchone
1.65
Fenchyl acetate
1.20
Fenchyl Acetate
5.34
Germacrene
0.47
Limonene
22.90
Isopinocampheol
0.11
Limonene-1,2-epoxide
0.11
l-fenchone
7.72
Methyleugenol
0.07
Limonene
19.63
Methylisoeugenol
0.12
Ocimene
0.09
Myristicin
0.08
Sabinene
0.69
n-amyl isovalerate
0.01
Terpinolene
0.12
Octahydro-1-benzothipene
0.07
trans-limonene oxide
0.83
p-anisic anhydride
0.20
Trans-p-mentha-2,8-dienol (S)-2-methyl-5-(1-methyl
0.29
Plinol D
trans-carvyl acetate
0.11
0.25
trans-verbenol
0.15
trans-carvyl propionate
0.41
α-phallandrene
0.30
trans-p-2,8-menthadien-1-ol
0.15
α-pinene oxide
0.18
α-curcumene
0.05
β-bisabolene
0.08
β-bisabolene
0.03
β-camphor
0.16
β-myrcene
0.63
β-pinene
1.80
β-ocemene
0.27
β-pinene
0.22
β-phallandrene
0.04
β-thujaplicine
0.04
β-pinene
0.14
β-thuzaplicin
4.82

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS