MANAFAAT DAN KHASIAT BAWANG PUTIH PADA KESIHATAN


Kelasifikasi Saintifik
Kingdom:
clade:
clade:
Order:
Family:
Subfamily:
Genus:
Species:
A. sativum

Allium sativum
Allium sativum atau bawang putih adalah sejenis herba yang kelihatan seperti mentol apabila matang, apabila Uras-mentol itu dipecahkan, ia menjadi ulas individu, dikupas dan digunakan dalam bermacam-macam masakan. Ia adalah sesuatu yang agak sukar untuk ditelan begitu sahaja secara mentah. Walau bagaimanapun, ia sebagai pelengkap bagi kebanyakan masakan, tumbuhan ini adalah ruji. Daripada sup, roti, makanan digoreng, dipanggang dan lain-lain, bawang putih penambah aroma dan perisa tambahan kepada makanan. Teman terbaiknya bawang merah, sering digunakan sebagai aroma untuk minyak dan perisa, bila di tumis atau digoreng. Bawang putih yang dipanggang atau digoreng boleh ditabur dalam masakan tertentu.
Alam semulajadi telah mengurniakan banyak faedah kepada bawang putih, apotek (Apothecaries) dan doktor zaman dahulu telah mengenal faedah-faedah ini. Untuk permulaan, mereka telah menggunakan bawang putih sebagai agen antiseptik, dan ekstraknya telah dimasukkan ke dalam losyen dan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat luka kecederaan. Selain daripada itu, bawang putih telah digunakan dalam rawatan penyakit berkaitan jantung dan darah. Ekstrak bawang putih dicampur dalam antimoni dan mentega dan digunakan keatas kulit kepala untuk menggalak pertumbuhan rambut baru dan mengukuhkan yang sedia ada. Minyak bawang putih telah digunakan dalam rawatan penyakit-penyakit berjangkit.
ASAL USUL DAN JENIS UTAMA
 
Bulbils
Keturunan bawang putih yang ditanam secara muktamadnya tidak dapat ditentukan. Menurut Zohary dan Hopf "kesukaran dalam pengenalan leluhur liar membantut kesinambungan penanaman", walaupun ia dianggap sebagai keturunan dari spesis Allium longicuspis, yang tumbuh liar di Asia tengah dan Asia barat daya. Allium sativum tumbuh secara liar di kawasan di mana ia ditanam. "Bawang putih liar", "bawang putih gagak", dan "bawang putih medan ("wild garlic", "crow garlic", and "field garlic")" dari Britain adalah masing-masing dari kempulan spesies Allium ursinum, Allium vineale, dan Allium oleraceum. Di Amerika Utara, Allium vineale (dikenali sebagai " bawang putih liar" atau "bawang putih gagak") dan Allium canadense, yang dikenali sebagai " bawang putih padang rumput "(“meadow garlic”) atau "bawang putih liar" dan "bawang liar", adalah rumpai biasa dalam bendang. Salah satu yang paling terkenal kononnya ialah "bawang putih gajah", sebenarnya bawang perai liar (wild leek) (Allium ampeloprasum), bukanlah bawang putih sebenarnya. Ulas tunggal bawang putih (juga dipanggil mutiara atau bawang putih solo) berasal dari wilayah Yunnan China.
KEPELBAGAIAN / VARIETI
Ahli botani memasukkan bawang putih di bawah payung spesies Allium sativum, terdapat juga dua sub-spesies utama ia itu:
Ophioscorodon, atau bawang putih berleher keras, termasuk bawang putih porselin, bawang putih rocambole, dan bawang putih berjalur ungu.
• Sativum atau bawang putih berleher lembut, termasuk bawang putih articok, bawang putih silverskin, dan bawang putih creole.
KEGUNAAN
Kegunaan Dalam Masakan
         
Ikatan Bawang Putih                                                         Bawang Putih dilenyek mengguna garlic press
Bawang putih digunakan secara meluas di seluruh dunia kerana rasa pe-pedas sebagai perinjis makanan atau dalam sambal (seasoning atau condiment).
Sebiji bawang putih biasanya terbahagi kepada beberapa bahagian berisi dipanggil ulas. Ulas bawang putih banyak digunakan secara mentah atau dimasak atau untuk tujuan perubatan. Ia memiliki ciri-ciri pedas ber-miyang, lembut-kental dan manis-manisan bila dimasak.
Bahagian lain dalam tumbuhan bawang putih juga boleh dimakan. Daun dan bunga (bulbils) di kepala (spathe) kekadang diguna dalam masakkan makanan. Rasanya yang sederhana (milder) berbanding seruas bawang putih, ia paling sering dimakan semasa ia maseh lembut dan belum sepenuh matang. Bawang putih kurang matang kerap dituai, dan dijual sebagai "bawang putih hijau" tidak seperti daun bawang
Bawang putih juga digunakan bersama roti dalam mewujudkan kepelbagaian hidangan klasik, seperti roti bawang putih, roti bakar bawang putih, bruschetta, crostini dan canapé. Bawang putih juga digunakan dalam minyak dan membuat minyak berperisakan dengan perisa bawang putih. Minyak rendaman bawang putih ini dijadikan sebagai sajian dalam sayur-sayuran, daging, roti dan pasta.
Dalam sesetengah masakan, ruas muda dijerukan selama tiga hingga enam minggu dalam campuran gula, garam, dan rempah. Di Eropah Timur, pucuk dijeruk dan dimakan sebagai pembuka selera.
Batang belum matang lembut dan boleh dimakan (Scapes), juga dikenali sebagai "lembing bawang putih", "batang", atau "puncak". Scapes umumnya mempunyai rasa lebih ringan daripada ulas bawang putih. Ia sering digunakan dalam bahan gorengan atau ditumis seperti asparagus. Daun bawang putih adalah sayur-sayuran yang banyak digemari dibahagian Asia. Daun dihiris / potong, dibersihkan, dan kemudian di goreng dengan telur, daging, atau sayur-sayuran.
Mencampur bawang putih dengan kuning telur dan minyak zaitun menghasilkan aioli  (mayonnaise bawang putih). Bawang putih, minyak, dan bahan asas dari ketulan ketulan kecil (chunky)menghasilkan skordalia. Bawang putih kisar, badam, minyak, dan roti direndam menghasilkan ajoblanco.
Serbuk bawang putih mempunyai rasa yang berbeza daripada bawang putih segar. Jika digunakan sebagai pengganti untuk bawang putih segar, 1/8 sudu teh serbuk bawang putih adalah bersamaan dengan satu ulas bawang putih.
SEJARAH  PENGGUNAAN
Bawang putih telah digunakan sebagai makanan dan ubatan dalam banyak kebudayaan sejak beribu-ribu tahun, sekurang-kurangnya semenjak piramid Giza telah dibina. Bawang putih masih dicucuk tanam di Mesir, tetapi jenis Syria lah yang paling digemari (lihat Rawlinson, Herodotus, 2,125).
Bawang putih ada disebut didalam Alkitab dan Talmud. Hippocrates, Galen, Penatua Pliny, dan Dioscorides menyebut penggunaan bawang putih untuk pelbagai keadaan, termasuk parasit, masalah pernafasan, pencernaan dan tenaga rendah. Penggunaan di China mula-mula disebut pada AD 510 sebagai penahan sakit (palliative) dari haba matahari untuk pekerja ladang.
Dalam penubuhan Korea sebagai sebuah negara, dikatakan tuhan-tuhan telah memberi keabadian kepada kaum wanita dengan  semangat beruang dan harimau sebagaimana sifat keabadian bawang putih hitam, sebelum mereka mengawan. Ini memangnya satu yang luarbiasa dari segi nasab (genetik), dengan bawang putih-hitam 6 ulas mampu memberi wanita kuasa luar biasa dan keabadian. Bawang putih ini masih ditanam di beberapa kawasan pegunungan sehingga hari ini.
Dalam Natural History, Pliny memberikan senarai yang sangat panjang senario di mana ia dianggap bermanfaat (NH xx 23). Dr. T. Sydenham menilainya sebagai suatu permohonan secara bersama penyakit cacar, dan, kata Cullen (Mat Med. Ii. P. 174, Ia telah digunakan oleh askar Yunani dan Rom purba, kelasi, dan pembesar atasan (Virgil, Ecologues ii. 11), dan, menurut Pliny the Elder (Sejarah Semulajasdi xix Asli 32), oleh golongan petani Afrika. Galen memuliakan (eulogizes) sebagai "sifat tawaduk” (“rustic theriac") (peyembuh pelbagai penyakit) (lihat Aegineta F. Adams 'Paulus, p. 99) , dan Alexander Neckam, seorang penulis abad ke-12 (lihat edisi Wright terhadap karya-karya beliau, ms 473, 1863), mencadangkan 1789), mendapati beberapa pembengkakan berair (dropsies) telah disembuh dengan begitu sahaja. Pada awal abad ke-20, ia kadang-kadang digunakan dalam rawatan TB paru-paru atau penyakit paru-paru pulmonary tuberculosis or phthisis..

Penuaian Bawang Putih , Dari Tacuinum sanitatis, 15th century (Bibliothèque nationale)

Bawang putih adalah amat jarang dalam masakan tradisional Inggeris (walaupun ia dikatakan telah berkembang di England sebelum 1548) dan telah menjadi satu ramuan kebiasaan di Mediterranean Timur Eropah. Orang Yunani kuno meletakkan bawang putih pada timbunan batu-batu di persimpangan, sebagai jamuan untuk Hecate (Theophrastus, Characters, The Superstitious Man).  Amalan yang serupa menggantung bawang putih, limau dan cili merah di pintu rumah atau di kedai untuk menangkis kejahatan, masih kuat diamalkan di India dan beberapa tempat. Menurut Pliny, orang Mesir menggunakan bawang putih dan bawang dalam acara mengambil sumpah dengan meyeru kepada dewa. (Pliny juga menyatakan bawang putih mampu memadam kuasa besi berani (demagnetizesn lodestones,), tidak berdasarkan fakta.) Penduduk Pelusium di tanah rendah Mesir (yang menyembah bawang), dikatakan amat membenci kedua-dua bawang dan bawang putih sebagai makanan.
Untuk mengelakkan tumbuhan daripada menjadi daun, Pliny (NH xix 34.) menasihatkan agar tangkai pokok itu di bengkokkan hingga ke tanah  dan ditutupi dengan tanah;  pemandangan tentang pembenihan, dia berpendapat ia boleh dicegah dengan memulas tangkainya
PERSEPSI KEROHANIAN DAN KEAGAMAAN
Bawang putih telah dianggap sebagai satu kuasa kepada kedua-dua kuasa baik dan jahat. Menurut Kamus Cassell mengenai kepercayaan karut (Superstitions), terdapat mitos yang menganggap bahawa selepas Syaitan meninggalkan Taman Syurga (Garden of Eden), bawang putih tumbuh dari bekas tapak kaki kiri dan bawang merah di sebelah kanan. Di Eropah, banyak budaya telah menggunakan bawang putih sebagai  perlindungan atau sihir putih, mungkin disebabkan dari reputasinya sebagai ubat pencegahan yang mujarab. Kepercayaan orang-orang Eropah Tengah bahawa bawang putih adalah sakti yang kuat terhadap kejahatan hantu-syaitan, serigala jadian, dan Vampire. Untuk menghindari Vampire, bawang putih dipakai sebagai kalung, digantung di tingkap, atau disapukan ke cerobong asap dan lubang-lubang kunci.
Dalam kedua-dua agama Hindu dan Jainism, bawang putih dianggap dapat merangsang dan memanaskan badan dan untuk meningkatkan keinginan seseorang. Beberapa penganut taat Hindu amnya mengelak daripada menggunakan bawang putih dan bawang besar dalam penyediaan makanan untuk perayaan dan acara-acara agama. Pengikut agama Jain mengelakkan makan bawang putih dan bawang setiap hari.
Kepercayaan di kalangan sesetengah orang-orang Hindu adalah bahawa apabila Dewa dan Asuras berjuang untuk manisan (nektar) semasa melahirkan pulauan lautan susu (Samudramathan) di dunia lain, dua Asuras telah mendapat laluan kepada manisan dan mengambil sejumlah di dalam mulut mereka dengan cara diam-diam. Mengetahui perbuatan khianat Asuras ini,  'Tuhan telah mencekik leher mereka sebelum kedua Asuras ini sempat menelan dan akibatnya nektar ini jatuh ke bumi dari mulut mereka dalam titisan kemudiannya berkembang sebagai bawang putih; sebab itulah sayuran ini mempunyai ciri-ciri perubatan yang menajubkan.
Di dalam beberapa tradisi agama Buddha, bawang putih bersama-sama dengan lima "rempah pedas" yang lain difahamkan dapat merangsang keinginan seksual dan secara agresif menjejaskan amalan meditasi.
PENGGUNAAN UBAT DAN FAEDAH KESIHATAN
Bawang putih mentah,
Nilai pemakanan bagi setiap 100 g (3.5 oz)
Tenaga:                                                623 kJ (149 kcal)
karbohidrat:                                         33,06 g
- Gula:                                                 1.00g
- Serat pemakanan:                              2,1 g
lemak:                                                  0.5 g
protein:                                                6,39 g
- Beta-karotena:                                  5 μg (0%)
Thiamin (vit. B1):                                0.2 mg (17%)
Riboflavin (vit. B2):                            0,11 mg (9%)
Niasin (vit. B3):                                  0.7 mg (5%)
Asid Pantothenic (B5):                       0,596 mg (12%)
vitamin B6:                                         1,235 mg (95%)
Folat (vit. B9):                                                3 μg (1%)
vitamin C:                                           31,2 mg (38%)
kalsium:                                               181 mg (18%)
besi:                                                     1.7 mg (13%)
magnesium:                                         25 mg (7%)
fosforus:                                              153 mg (22%)
kalium:                                                401 mg (9%)
natrium:                                               17 mg (1%)
zink:                                                    1,16 mg (12%)
Mangan:                                              1,672 mg                                
Selenium:                                            14,2 μg
Peratusan adalah relatif kepada AS cadangan untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database
Di dalam kajian in vitro, bawang putih didapati mempunyai aktiviti anti-bakteria, anti-virus, dan antikulat. Walau bagaimanapun, tindakan ini adalah kurang jelas dalam in vivo. Bawang putih juga dikatakan dapat membantu mencegah penyakit jantung (termasuk atherosclerosis, kolesterol tinggi, dan tekanan darah tinggi) dan kanser. Bawang putih digunakan untuk mencegah beberapa jenis kanser, termasuk kanser perut dan kolon. Malah, negara-negara dimana bawang putih dimakan dalam jumlah yang lebih tinggi, kerana masakan tradisional, telah didapati mempunyai penyebaran kanser yang lebih rendah. Kajian keatas haiwan, dan beberapa kajian penyelidikan awal pada manusia, telah mencadangkan kemanafaatan kardiovaskular mungkin disebabkan dari bawang putih. Satu kajian Czech mendapati suplemen bawang putih mengurangkan pengumpulan kolesterol pada dinding pembuluh darah haiwan. Satu lagi kajian menunjukkan keputusan yang sama, pengambilan tambahan (supplemen) bawang putih dengan ketara mengurangkan deposit plak aorta (jantung) arnab yang diberi pemakanan ber kolesterol. Satu lagi kajian menunjukkan suplemen dengan ekstrak bawang putih menghalang pengerasan vaskular (vascular calcification) pada pesakit manusia dengan kolesterol tinggi dalam darah. Kesan vasodilative bawang putih seperti yang telah diketahui mungkin disebabkan oleh catabolism (penghuraian organisma hidup dari yang komplek kepada yang mudah sambil pelepasan tenaga) bawang putih-terbitan polysulfides (garlic-derived polysulfides) kepada hidrogen sulfida (hydrogen sulfide) didalam sel darah merah (RBCs), satu tindak balas yang bergantung kepada thiols berkurangan di dalam atau di atas membran RBC. Hidrogen sulfida adalah penyerupaan cardioprotective vaskular sel-molekul isyarat (endogenous cardioprotective vascular cell-signaling molecule).
Satu percubaan rawak klinikal yang dibiayai oleh National Institutes of Health (NIH) di Amerika Syarikat dan disiarkan dalam Arkib Perubatan Dalaman (Archives of Internal Medicine) pada tahun 2007 mendapati pengambilan bawang putih dalam apa jua bentuk tidak mengurangkan tahap kolesterol darah pada pesakit dengan paras kolesterol garis dasar yang sederhana tinggi. Menurut Heart.org, "walaupun penyelidikan berdekad  mencadangkan bahawa bawang putih boleh memperbaiki profil kolesterol, percubaan baru NIH yang dibiayai mendapati tiada langsung kesan bawang putih mentah atau makanan tambahan bawang putih pada LDL, HDL, atau trigliserida ... penemuan itu menekankan bahayanya meta-analisis yang terbentuk dari kajian yang kecil dan cacat dan nilai ketat pengkajian ubatan herba ". Dalam sebuah editorial mengenai penemuan laporan awal, dua pakar perubatan dari Weill Cornell Medical College Universiti Cornell, menunjukkan bahawa memang terdapat "kesan bawang putih ke atas aterosklerosis (atherosclerosis) khusus pada yang tidak dipilih dalam kajian".
Allium sativum didapati mengurangkan pengempulan (aggregation) platelet  dan hyperlipidemia.
Pada tahun 2007, BBC melaporkan Allium sativum mungkin mempunyai sifat-sifat lain yang berfaedah, seperti mencegah dan memerangi selesema biasa. Dakwaan ini mempunyai sokongan tradisi panjang dalam ubatan herba, yang telah menggunakan bawang putih untuk serak dan batuk. Kaum Cherokee juga mengunakannya sebagai melegakan dada dan paru-paru (expectorant ) untuk batuk dan tekak (croup).
Bawang putih juga dikatakan membantu mengawal tahap gula dalam darah. Penggunaan terapeutik ekstrak bawang putih tua secara teratur dan berpanjangan menurunkan paras homocysteine darah dan menunjukkan pencegahan sesetengah komplikasi diabetes mellitus. Mereka yang mengambil insulin tidak harus mengambil ubatan bawang putih tanpa berunding dengan doktor terlebih dahulu.
Bawang putih telah digunakan sebagai antiseptik untuk mencegah gangren semasa Perang Dunia I dan Perang Dunia II. Terkini, ia didapati dari percubaan klinikal dengan penggunaan 2.5 % mengandungi bawang putih sebagai ubat kumur-kumur menunjukkan aktiviti antimikrob yang baik, walaupun hampir keseluruhan peserta melaporkan rasa tidak menyenangkan dan mulut berbau.
Bawang putih digunakan sebagai ubat jangkitan (terutamanya masalah dada), gangguan pencernaan, dan jangkitan kulat seperti seriawan (thrush). Bawang putih boleh digunakan sebagai penyah-jangkitan kerana sifat bakteriostatik dan bacteriocidal.
Bawang putih didapati meningkat penyerapan thiamin, dan dengan itu ia mengurangkan kemungkinan untuk terjadi penyakit kekurangan thiamin beriberi.
Pada tahun 1924, ia telah didapati sebagai cara yang berkesan untuk mencegah skurvi (scurvy), kerana kandungan vitamin C yang tinggi.
Bawang putih juga telah digunakan agak berjaya keatas pesakit AIDS dalam merawat Cryptosporidium dalam satu kajian tidak terkawal di China. Ia juga telah digunakan oleh sekurang-kurangnya satu pesakit AIDS untuk merawat toxoplasmosis, dan penyakit protozoal.
Pengambilan Suplemen bawang putih menunjukkan  peningkatkan tahap testosterone dalam tikus yang diberi makan diet protein yang tinggi.
Pada perjumpaan  dua selari, rawak, 2010, percubaan plasebo terkawal (placebo-controlled trial), yang melibatkan 50 pesakit yang dirawat hipertensi tidak terkawal (uncontrolled hypertension), membuat kesimpulan, "percubaan kami mencadangkan bahawa ekstrak bawang putih tua amat baik untuk plasebo dalam menurunkan tekanan darah sistolik ia sebari dengan ubat-ubatan berjenama bagi pesakit hipertensi tidak terkawal. "
Manafaat perubatan Bawang Putih
Terdapat pelbagai manfaat kesihatan daripada bawang putih. Penyelidikan sains moden keatas bawang putih telah membentuk kenyataan bahawa ia memiliki manafaat besar dari segi mengubati penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung. Sebagai contoh, satu kajian mendapati bahawa terdapat bahan kimia utama tertentu yang ditemui dalam bawang putih bagi menurunkan tekanan darah dan seterusnya menyediakan jantung, arteri dan vena ruang keselesaan.
Flavonoid tertentu yang ditemui dalam bawang putih dapat membantu menguatkan dinding dan injap jantung dan seterusnya melindungi jantung daripada penyakit-penyakit dan membantunya melawan penyakit yang sedia ada. Bawang putih juga telah diketahui menghasilkan bahan kimia tertentu yang membantu menurunkan tahap kolesterol LDL dan membantu mencapai tahap kolesterol HDL yang tinggi, seterusnya membantu seseorang untuk mengurangkan kandungan kolesterol darah di dalam badan.

Bawang putih mampu menghambat proses penuaan tetapi bukan berarti ia sama sekali menghentikan proses penuaan atau memulihkan masa muda menurut Dr Yong xiang Zhang dari Universiti Tokyo, jepun.

Bawang putih juga mampu menghambat pertumbuhan sel kanser sehingga risiko terkena kanser dapat dikurangi. Bawang putih juga mampu menurunkan kadar kolesterol bila diambil secara rutin menurut sukatan tertentu.

Zat anti-kolesterol dalam bawang putih yang bernama ajoene menolong mencegah penggumpalan darah,
menghalang pertumbuhan bakteria dan digunakan sebagai antibiotik semulajadi

Dr. Gilles Fillion dari Institute Pasteur di Perancis berpendapat, bawang putih dapat membantu meredakan kegelisahan, rasa kecemasan, dan tekanan perasaan secara kesan sampingan. Beliau menemui bahawa bawang putih membantu melepaskan serotonin, sejenis bahan kimia yang terlibat dalam pengaturan serangkaian luas keadaan hati (perasaan) dan tingkah laku termasuk rasa kecemasan, murung, rasa sakit, agresif, stress, kurang tidur dan ingatan. Kadar serotonin yang tinggi dalam otak cenderung berfungsi sebagai ubat penenang yang menentramkan, memudahkan tidur, dan meringankan kemurungan. Bawang putih menolong menormalkan sistem serotonin tersebut.
Pengambilan Bawang Putih Dan Komponan Bioaktifnya
Faedah Kesihatan dari bawang putih tidak hanya berakhir di meja dapur, bahkan terdapat lebih banyak. Satu kajian yang dijalankan ke atas faedah bawang putih kepada kesihatan mendedahkan bahawa ia memiliki beberapa bahan kimia yang bermanafaat dalam merawat sel-sel kanser. Ini bermakna bawang putih boleh digunakan untuk tujuan kesihatan jika penyelidikan yang sewajarnya dijalankan ke atas herba ini. Selain itu, bawang putih mempunyai kecenderungan untuk mengawal selia tahap insulin dalam tubuh badan, dengan itu ia dapat mengurangkan tahap gula dalam darah dan boleh digunakan sebagai langkah berjaga-jaga untuk melindungi diri terhadap ancaman diabetes mellitus.

 
Bawang putih telah dikaji secara meluas untuk manafaat kesihatan. Semenjak zaman dahulu lagi  bawang putih dimakan untuk mengawal gangguan usus, cacing, kembung perut, luka dan penuaan. Manafaat bawang putih untuk kesihatan disebabkan dari fitokimia yang bertindak secara sinergi. Penyediaan secara perindustrian mungkin mengandungi kadar fitokimia yang berbeza. Fitokimia bawang putih yang paling dikenali ialah thiosulfinate allicin. Walau bagaimanapun, allicin adalah sangat tidak stabil dan tidak hadir dalam kebanyakan persediaan.
Terdapat empat jenis penyediaan bawang putih dalam pasaran: serbuk kering bawang putih, ekstrak bawang putih tua, minyak bawang putih dan minyak hasil rendaman bawang putih (garlic oil macerate). Ekstrak dari bawang putih tua diperolehi dengan merendam (macerating) bawang putih yang dihiris kedalam air atau alkohol yang dicairkan dan proses ketuaan ini disimpan selama 20 bulan. Dalam tempoh proses ketuaan komponan komponan sulfur bertukar menjadi sebatian stabil. Hanya fitokimia larut air ujud dalam ekstrak bawang putih tua terutamanya seperti S-allylcysteine​​. Bawang putih dan Penyediaan dari bawang putih dikatakan mempunyai banyak keberkesanan perubatan:
a)      pengurangan risiko kanser dan penyakit jantung,
b)      merangsang sistem imun,
c)       detoksifikasi dan
d)      tonik umum.
Satu kajian oleh TH Abdullah dan rakan-rakan beliau yang bertajuk "Peningkatan aktiviti sel pembunuh semulajadi dalam AIDS dengan bawang putih" (J. Oncol. 1989, 21:52-53) menunjukkan bahawa 1.8 g dari ekstrak bawang putih tua dapat meningkatkan sistem ketahanan (imun) tubuh.
Kemanafaatan ekstrak bawang putih keatas kesihatan boleh dikaitkan dengan fitokimia, yang dihasilkan semasa proses pengekstrakan, seperti
a)      S-allylcysteine​​,
b)      S-allylmercaptocysteine​​,
c)      Arginin N-alfa-fructosyl.
Ekstrak bawang putih tua mempunyai ciri-ciri antioksida manakala bawang putih mentah bertindak sebagai oksida. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa bawang putih mempunyai ciri-ciri penurunan kolesterol, manakala dalam kajian-kajian lain tidak menunjukkan kesan itu. Percanggahan ini boleh dijelaskan sebagai sebahagian perbezaan dalam komposisi penyedian dan persiapan bawang putih.
Fitokimia utama dalam bawang putih ialah
a)      Alliin,
b)      Methiin dan
c)      S-allylcysteine​​.
Apabila bawang putih dilumatkan atau dipotong, komponen sulfur didalamnya berubah kedalam beberapa sebatian organosulfur yang berbeza. Enzim didalam bawang putih akan menukar alliin ke allicin, yang mempunyai tindak-balas antimikrobial. Allicin adalah sangat tidak stabil, maka ia tidak akan mempunyai kesan biologi apabila dimakan. Sekalipun dimakan dalam jumlah yang besar allicin tidak dapat dikesan sama ada di dalam serum atau air kencing.
S-allylcysteine ​​Sebaliknya ialah kehadiran –bio (bioavailable) dan mempunyai keupayaan untuk mengurangkan kolesterol, bertindak sebagai antioksidan, menyekat proses kanser dan melindungi hati dari toksin. S-allylcysteine ​​hadir dalam ekstrak bawang putih tua dan telah dikaji. Keselamatan ekstrak bawang putih tua telah disahkan oleh banyak kajian
 1. Merendahkan Tahap Kolesterol
Paras kolesterol yang tinggi adalah salah satu faktor yang menyebabkan penyakit jantung, maka adalah lebih baik untuk mengelakkannya. Dengan memasukkan seulas bawang putih dalam makanan harian, dapat  menurunkan paras kolesterol. Ini disebabkan,manafaat bawang putih keatas badan melalui antioksida menghalang lipoprotein ketumpatan rendah (lemak jahat) daripada di oksidakan. Dengan ini, ia mengurangkan paras kolesterol, kerana kolesterol seperti yang diketahui umum mudah tersumbat didalam arteri dan akhirnya membawa kepada serangan jantung dan lumpuh (strok).
2. Nilai Antibakteria
Manafaat bawang putih keatas badan melalui nilai antibakteria begitu juga dengan antikulat dan antivirus membolehkan mereka menghentikan bakteria, kulat, dan virus itu pada peringkat awal lagi. Kajian menunjukkan bahawa ia menyerupai satu peratus dari keberkesanan penisilin antibakterianya. Penyakitt yang dicetuskan oleh kulat, bakteria, atau virus dengan mudah dapat tewaskan dengan manfaat bawang putih ini.
 3. Hipertensi kaunter (Counters Hypertension )
Tidak diragui bahawa bawang putih mempunyai sebatian yang bertindak sebagai pencair darah. Ejen ini boleh digunakan untuk membantu mengurangkan risiko penyakit jantung serta strok. Walau bagaimanapun, ia nya hanya berguna kepada pesakit atau individu yang mempunyai kecenderungan terjadinya darah pekat atau beku di sepanjang lapisan arteri yang boleh menyebabkan tersumbat dan kemungkinan tersumbat. Jika anda mengalami tekanan darah tinggi, faedah bawang putih dapat membantu menurunkan paras tekanan darah anda. Jika tekanan darah anda normal faedah bawang putih masih boleh menurunkan tekanan darah. Bawang putih mendatangkan faedah kepada arteri dengan menjadikan ia tenang dan berehat, dengan itu ia mencegah kekejangan dan pengerasan yang merupakan salah satu faktor hipertensi. Mereka yang mengambil pemakanan tambahan bawang putih atau mengambil sukatan tinggi hasil bawang putih untuk faedah perubatan, adalah elok untuk mendapatkan nasihat daripada pakar perubatan.
4. Pejuang kanser
Bawang putih juga menyumbang kemanafaatan kepada tubuh badan melalui ciri-ciri kuasa mencegah kanser. Kebanyakan orang hanya risau tentang bagaimana untuk mencegah penyakit kanser maut, sedangkan kemanafaatan bawang putih mampu melindungi tubuh dengan melawan beberapa jenis kanser tertentu seperti kanser perut, kanser kolon, kanser tekak dan kanser prostat. Walaupun tidak terdapat lagi sebarang kepastian tahap berapa banyak risiko yang mampu dikurangi, kajian-kajian mengenai manafaat bawang putih masih cerah. Contohnya: semasa memasak daging, menambah seulas bawang putih dapat mengurangkan karsinogen yang dijumpai di dalamnya.
5. Selsema (Colds and Flu)
Kemanafaatan bawang putih didapati ada bersangkutpaut dengan memerangi dan mencegah selesema biasa.  Ciri ciri antivirus dan antibakteria memungkinkan ia menjadi sebab mengapa bawang putih bermanafaat untuk selsema. Mengambil bawang putih mentah bila selsema, dapat mengurangkan jangkitan dan membantu melawan selsema.
6. Sistem Penggalak Ketahanan (Immune System Boost )  
Satu lagi faedah bawang putih untuk diambil kira kesan kepada sistem ketahanan. Menurut kajian, bawang putih dapat meningkatkan fungsi imun dengan merangsang sel-sel darah putih. Ini kemudian meningkatkan fungsi antibodi. Sekali lagi, Allicin merupakan komponen penting kepada ciri ini. Sebagai antioksida, bawang putih telah dikatakan dapat mengurangkan radikal bebas dalam darah.  Adalah amat baik untuk meningkatkan sistem ketahanan bagi membantu mengawal badan untuk melawan penyakit. Dalam usaha menjadikan ia lebih berkesan, adalah disyorkan pengambilan bawang putih mentah dalam diet.
7. Menggalakkan Kulit Sihat (Aesthetic)
Bila bersangkutan dengan kulit, faedah bawang putih berkesan dalam bentuk sapuan dan bukan dalam pemakanan. Memandangkan bawang putih mempunyai ciri-ciri antioksida, ia membantu membersihkan kulit dan menjadikan kulit berwajah cerah (bercahaya). Kulit mampu mendapat manfaat dari antioksida. Bagi mereka yang mempunyai jerawat, krim sapuan semulajadi menggunakan bawang putih dapat membantu dengan baik bagi orang peseorangan dalam meminimumkan risiko jerawat atau menghapuskan yang sedia ada.
Kedua-duanya secara semulajadi, konvensional atau tradisi lain, seperti dalam perubatan Tradisi Cina dan Ayurveda, bawang putih digunakan dalam bentuk sapuan, sebagai krim untuk menghilangkan jerawat, dan sebagai produk anti-penuaan. Sekali lagi, seseorang itu harus melihat komponen bawang putih dan bagaimana ia berfungsi. Ia boleh melawan radikal bebas dengan bantuan allicin berasaskan sulfur. Komponen yang sama ini, apabila digunakan dalam jerawat, ia boleh bertindak sebagai antibiotik sapuan kulit untuk menghapuskan ketumbuhan bakteria dan mengurangkan keradangan, mempercepatkan proses penyembuhan jerawat.
Berdasarkan tradisi rawatan dalam Ayurveda bawang putih disapu pada kulit dengan air suam setiap pagi, ini akan berfungsi sebagai pertahanan semulajadi kulit dan ia juga membantu dalam meningkatkan sinaran kulit secara semulajadi. Semasa menjalani rawatan ini, si pengamal tidak boleh memakan sebarang makanan yang pedas dan masa sepanjang harinya adalah amat penting digunakan untuk membersihkan muka dengan air sejuk sebanyak 5 kali.  Dalam perubatan Cina, bawang putih dianggap sebagai makanan pemanas kerana ia menghasilkan haba dalam badan. Maka mana-mana makanan yang memanaskan badan sehingga boleh menyebabkan penghasilan haba ia dikira memiliki sifat pemanas dan tujuannya adalah untuk mengawal tahap suhu dalaman. Pujian kepada prinsip Ayurveda, proses yang dikatakan ini membantu dalam menangani kesan-kesan sampingan negatif makanan panas keatas kulit. Untuk mendapat  kulit yang sihat, bawang putih mampu memberi kelebihan besar kepada sistem kulit (integumentary system). 
Ini hanya segelintir manafaat yang diketahui dari bawang putih. Siapa tahu diluar sana terdapat banyak lagi keistimewaan bawang putih yang belum terbukti lagi tetapi berguna untuk tubuh manusia.


Allicin ialah fitokimia yang dijumpai didalam bawang putih. Apabila bawang putih dihancurkan atau dicincang, asas kompaun alliin sulfur bercampur dengan enzim membentuk allicin. Allicin berwarna kekuningan dan berminyak, dan ia menyebabkan bawang putih memiliki sifat bauan yang kuat dan pedas. Sifat Allicin yang berbeza menawarkan banyak faedah kepada kesihatan, ini termasuk: antikulat, antimikrob, antioksidan dan fungsi anti-radang.
Nilai Antikulat
Allicin menghalang kedua-duanya proses percambahan spora kulat (
germination of fungus spores) dan ketumbuhan hifa (hyphae), menurut hasil kajian dari Universiti Fujita-Gakuen Sekolah Teknologi Perubatan yang disiarkan dalam artikal "Penilaian Dalam aktiviti In-Vitro antikulat bagi Allicin"  Hifa adalah sebahagian daripada kulat yang akhirnya menghasilkan struktur pembiakan.
Nilai Antimikrobial
Menurut "sifat antimikrob allicin bawang putih", dari Jabatan Kimia Biologi di Institut Weizmann Sains di Israel, sifat antimikrobial allicin terhasil daripada tindak balas kimia dengan kumpulan thiol dari pelbagai enzim. Tindak balas kimia allicin mengganggu proses metabolisma penting dalam beberapa bakteria berbeza.
Sifat Antioksidan
Dilaporkan, "sifat antioksidan dari sebatian bawang putih: allyl cysteine, alliin, allicin, dan allyl disulfide", oleh  Jabatan Farmasi, Fakulti Perubatan, Universiti  Malaya Kuala Lumpur, menyatakan bahawa allicin menyekat pembentukan superoksida (SOD), radikal bebas.
"Antioksidan, anti-radang, dan bahan antimikrob adalah sifat bawang putih dan bawang", satu artikel  dalam Pemakanan dan Sains pemakanan, melaporkan bahawa allicin menyerang agen pengoksidaan yang lain, sekali gus mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh oksida.
Sifat Anti-Radang
Menurut artikel Sains Makanan dan Pemakanan melaporkan bahawa allicin menghalang penghasilan utusan cytokine pro-radang bersangkutan dengan penyakit radang usus. Sifat anti-radang allicin terikat kepada sifat antioksidan, sebagai radikal bebas  penyebab keradangan. Dengan mengurangkan kerosakan oksida yang disebabkan kerana  fungsi antioksidan, allicin mengurangkan jumlah keradangan di dalam badan di samping menindas utusan cytokine.
Khasiat Bawang Putih
Memakan bawang putih mentah mungkin bukanlah perkara yang paling sedap yang pernah dirasai, tetapi ia membawa begitu banyak kelebihan kesihatan. Bawang  putih dikenali di seluruh dunia kerana bau pedas dan peranan penting dalam banyak hidangan. Walau bagaimanapun, ia bukan sahaja tambahan utama  untuk hidangan kegemaran, ia juga didapati mempunyai khasiat kesihatan yang terbaik yang diketahui oleh manusia. Terokailah beberapa khasiat bawang putih yang paling penting sesiapa sahaja boleh mendapatkan.

Ø  Bagi mereka tanpa penyakit, sukatan maksimum 2-4 ulas bawang putih sehari. Ini boleh diambil sebelum waktu tidur dan boleh diambil bersama susu atau air selepas itu.
Ø  Seperti dikatakan sebelum ini, bawang putih adalah agen penipisan dan terlalu banyak boleh membawa kepada risiko kesihatan yang serius. Tambahan sukatan (dos) bawang putih perlu diambil di bawah pengawasan pegawai perubatan. Hal ini khas kepada pesakit  yang mempunyai masalah jantung.
Ø  Disebabkan nilai anti-kepekatan (antikoagulan) Allicin, bawang  putih tidak harus diambil sebelum sebarang prosedur pembedahan kecil atau besar dilakukan.
Ø  Adalah tidak digalakkan bagi mereka yang ingin mengambil pemakanan tambahan bawang putih bersama ubatan lain.
Ø  Pesakit Asma tidak digalakkan mengambil bawang putih kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan.
Ø  Mereka yang mempunyai kulit sensitif  tidak boleh mengguna pakai bawang putih secara terus ke permukaan kulit, kerana bawang putih mempunyai sebatian sulfur
Ø  Adalah dinasihatkan kepada mana-mana orang yang ingin memakan atau mengambil bawang putih untuk makan, dinasihatkan mengambil dalam jumlah yang kecil terlebih dahulu, sekalipun ia amat jarang mengalami hipersensitif  terhadap tumbuhan ini. Adalah lebih baik berjaga jaga kerana sesal kemudian tiada gunanya.
Ø  Pengambilan bawang putih mentah adalah lebih baik daripada yang telah dimasak jika seseorang itu ingin mengambil kesempatan sepenuh daripada potensi ubat allicin. Sebabnya ialah molekul allicin amat tidak stabil dan mudah musnah pada peningkatan suhu.
Ø  Bila memasak bawang putih, anda hanya mendapat manfaat bawang putih sahaja, bukan nilai aspek perubatan.
Di Antara khasiat dan manafaat bawang putih ialah:
  1. Menghalang kemerosotan otak dan meningkatkan sistem kekebalan 
  2. Membantu melambatkan proses penuaan.
  3. Menghalang pertumbuhan sel kanser dan mengurangi risiko terkena kanser.
  4. Membantu menurunkan Kadar kolesterol sekiranya diambil secara rutin dalam jangka waktu tertentu.
  5. Menolong mencegah penggumpalan darah melalui zat anti-kolesterol iaitu ajoene.
  6. Membantu meredakan tekanan, rasa cemas dan kemurungan.
  7. Mengandungi vitamin A, vitamin B, vitamin C, kalsium dan juga potasium.
  8. Mengandungi antioksidan, karotena dan selenium.
  9. Mengambil 2-3 ulas bawang putih sehari dapat menghindar dari penyakit jantung.
  10. Menyembuhkan tekanan darah tinggi.
  11. Meringankan tukak lambung.
  12. Menurunkan kadar kolesterol dalam darah
  13. Meningkatkan insulin darah bagi penderita diabetes.
  14. Melumpuhkan radikal bebas yang mengganggu sistem kekebalan tubuh.
  15. Sebagai penawar racun (detoxifier) yang melindungi tubuh dari pelbagai penyakit.
  16. Membantu menambah nafsu makan.
  17. Menjaga stamina tubuh badan.
  18. Mengandungi khasiat antimikrob, antitrombotik, hipolipidemik, antiarthritis, hipoglikemik, dan juga mempunyai antivitas sebagai antitumor.
KESAN SAMPINGAN PENGAMBILAN BAWANG PUTIH;
1)      Akibat pengambilan bawang putih terlalu banyak membuat nafas kita berbau,
2)      Dalam pengambilan bawang putih sebaiknya tidak dimakan mentah, kera0na dapat mengganggu lambung.
3)      Tetapi bawang putih tidak boleh digunakan dalam bentuk apapun sewaktu terdapat serangan penyakit di bagian perut dan usus besar:
a)      Disarankan agar bawang putih terlebih dahulu direbus, digoreng, atau dipanggang  sebelum dimakan.
b)      Untuk menghilangkan bau mulut dari memakan bawang putih terlalu banyak, di cadangkan melakukan Cara –Cara berikut ini:
1. Meminum air teh pekat atau kopi setelah memakan bawang putih
2. Mengunyah kulit limau
3. Mengimbangi dengan makanan dari protein, hati, dan telor
4. Menggunakan bawang putih dengan cara direbus terlebih dahulu atau dijadikan acar
Farmakologi:

JUZUK: Analisis kimia dalam tahun 1800-an menyandarkan aktiviti bawang putih bernisbahkan kepada kandungan Sulfur yang terdapat dalam minyak bawang putih. Pada pertengahan tahun 1900 seorang ahli kimia Amerika menamakan cecair yang kuat berbau kuat dari bawang putih sebagai "allicin". Sebatian sulfur alliin (S-allyl-l-sisteina sulfoxide) menghasilkan allicin (diallyl thiosulfinate) melalui enzim allinase apabila ketulan ulas dihancurkan. Sebatian sulfur yang lain, peptida, steroid, terpenoid, flavonoid, dan fenol semakin dikenal pasti sebagai bahan aktif  allicin apabila berlaku proses metabolisma. Mekanisme yang tepat dari kesan tindak balas bawang putih masih tidak diketahui dan mungkin berbeza-beza mengikut cara penyediaan dan kesan terapeutik.
• Bawang putih mendatangkan pelbagai kesan pada sistem kardiovaskular, dan Aterosklerosis khususnya, melebihi dari pengurangkan serum lipid. Terdapat pelbagai kesan perlindungan dari bawang putih, termasuk perencatan pengumpulan platelet dan peningkatan fibrinolysis. Bawang putih liar (Allium ursinum) dilaporkan mengandungi sejumlah sebatian sulfur (thiosulfinates dan ajoenes) dan sebagai bawang putih (Allium sativum), ia memiliki kesan yang sama keatas cyclooxygenase, 5-lipoxygenase, angiotensin pengubah enzim, dan pengumpulan platelet.
LIPID-MENURUNKAN KESAN: kesan merendahkan lipid Bawang putih mungkin berlaku melalui perencatan enzim hati yang bertanggungjawab menghasilkan kolestrol (HMG-CoA reductase) atau enzim lain, mungkin oleh diallyl di-dan trisulphide sebatian bawang putih. Ada mencadangkan mekanisma termasuk penurunan berterusan garam hempedu dalam najis dan mobilisasi lipid tisu ke dalam edaran, sebagaimana bawang putih mempunyai kesan mendalam terhadap pos-prandial hiperlipidemia. Bawang putih liar (Allium ursinum) menunjukkan keberkesanan yang serupa dengan bawang putih (Allium sativum) dalam mengurangkan sintesis hepatocyte kolesterol In-vitro. Ekstrak bawang putih tua dan juzuknya telah menunjuk kemampuan menghalang punca  Cu2+- pengubahsuaian oksidatif lipoprotein berkepadatan rendah. Ekstrak bawang putih tua dan juzuk-juzuk S-allylcysteine ​​didapati melindungi sel endotelium vaskular daripada kecederaan disebabkan oleh LDL teroksida.
• Barisan sel Haiwan dan Manusia menunjukkan penurunan lipid tisu vaskular, deretan pembentukan lemak dan saiz plak ateroskerosis. Mekanisma tindakan termasuk pengurangan pengoksidaan lipoprotein, seperti yang ditunjukkan dalam In-vitro dan In-vivo, kemungkinan disebabkan dari sebatian organosulfur di dalam bawang putih. Walau bagaimanapun, hipotesis ini telah dipertikaikan, berdasar percubaan selama enam bulan keatas sukarelawan yang megalami hypercholesterolemic sederhana yang gagal  menunjukkan sebarang  kesan daripada suplemen bawang putih ke atas pengoksidaan lipoprotein.
KESAN PLATELET: Bawang putih dan terbitan sebatian ajoene nya telah menunjuk perencatan pengempulan platelet In-vitro dan pada haiwan, dan pengurangan pengantungan-platelet pembentukan pembekuan darah (thrombus). Kajian telah menunjukkan perencatan pengumpulan platelet dalam lelaki hypercholesterolemic, kepada mereka yang sihat, pesakit yang mempunyai penyakit arteri koronari, dan pada gulungan yang mempunyai faktor risiko otak dan pembuluh darahnya (cerebrovascular risk factors). Bagaimanapun, satu kajian yang menggunakan sukatan (dos) pemakanan yang rendah mendapati tiada apa-apa kesan. Bawang putih mentah telah menunjuk kemampuan menyekat cyclooxygenase In-vitro pergantungan-dos perencatan cyclooxygenase pada plasenta manusia villi telah diberi perhatian bersama bawang putih dan dengan allicin-negatif bawang putih (asid yang sudah dibasuh). Aktiviti anti-platelet boleh dikaitkan kepada juzuk bawang putih (garlic constituents) termasuk trifosfat (adenosine), allicin dan parafmik polysulfides (paraffinic polysulfides) . Berbanding dengan bawang putih mentah, ekstrak cecair bawang putih rebus menunjukkan penurunan kira-kira 50%  dalam pengumpulan platelet pada kepekatan sama, ini menunjukkan bahawa bawang putih masak boleh mengurangkan kesan anti-platelet. Bawang putih mentah terbukti dapat mengurangkan serum thromboxane B2 dalam penyelidikan keatas haiwan dan manusia, pada sukatan (dos) seruas bawang sehari. Walau bagaimanapun, bawang putih yang di masak/didih mengurangkan atau menghapuskan kesan ini, sekali lagi ini mencadangkan kesan negatif dari memasak bawang putih keatas aktiviti anti-platelet.
Kesan Fibrinolytic: Peningkatan aktiviti berterusan penyinkiran fibrin dan hasil pembuangan darah beku (fibrinolytic) boleh disabitkan dengan peranan kesan bawang putih sebagai anti-pembekuan, melibatkan fibrinogen dan plasminogen. Kedua-dua bawang putih mentah dan bawang putih goreng menunjukkan peningkatan ketara aktiviti fibrinolytic keatas manusia, begitu juga dengan minyak pati bawang putih mentah. Peningkatan aktiviti fibrinolytic pada pesakit penyakit jantung iskemik (ischemic heart disease) didapati berkekalan selepas 7-8 minggu terapi berterusan. Walau bagaimanapun, dalam satu kajian melaporkan bahawa aktiviti fibrinolytic kembali ke peringkat pra-rawatan selepas 12 minggu terapi bawang putih berterusan.
Kesan Vaskular: sifat Vasorelaxant bawang putih telah dicatatkan dalam pelbagai kajian pra-klinikal. Microperfusion kulit  (Cutaneous microperfusion) meningkat dalam manusia berikutan pengambilan 600mg bawang putih, dan vasodilatasi konjunktiva arteriol dan vénules berlaku pada 900mg. Bawang putih boleh bertindak ke atas sistem oksida nitrik dan memberi kesan ke atas sifat kenyal vasculature, menghasilkan perubahan pada sistemik.tekanan darah. Dikatakan bahawa allicin adalah komponen bawang putih yang bertanggungjawab pada kesan-pengantara oksida nitrik. Prostaglandin telah dikenal pasti dalam ekstrak bawang putih yang boleh memberi kesan pharmakologik, walaupun ini tidak ditunjukkan dalam In-vivo.
Kesan Chemoprotective / Anti-tumor: kajian keatas Haiwan, melaporkan terdapat kesan perlindungan bawang putih terhadap hepatotoxins, cyclophosphamide, adriamycin methylcholanthrene, gentamicin, 4-nitroquinoline 1-oksida, dan bromobenzene. Bawang putih telah menunjukkan perencatan pembentukkan kanser yang kuat di hadapan pengalak tumor termasuk 12-O-tetradecanoylpharbol-13 asetat-dan 7,12-dimethylbenzanthracene, dan  phorbol -myristate –acetate, serta suatu agen yang mampu menghadkan pegerakan gene yang khusus. Begitu juga sebagai agen pengaktifan tumor seperti 7,12 - dimethylbenzanthracene dan 1,2-dimethylhydrazine. Terdapat beberapa bukti bahawa bahan kimia yang mengandungi kumpulan allyl bertanggungjawab kepada nilai chemoprotective. Penyelidikan telah menyediakan bukti kesan anti proliferatif bawang putih pada garisan kanser sel manusia, termasuk induksi apoptosis, peraturan perkembangan kitaran sel, dan isyarat transduksi pengubahsuaian. Kedua-dua proliferasi sel dan fungsi imun jelas terjejas.
Kesan Immunologic: Aktiviti immunologic bawang putih mungkin termasuk meningkatkan phagocytosis, proliferasi limfosit, meningkatkan aktiviti sel pembunuh dan pengeluaran cytokine, dan pencegahan penindasan imun. Terdapat pendapat bahawa pemanasan boleh menjejaskan manfaat ini, berkaitan dengan kehilangan aktiviti alliinase, dan persediaan yang berbeza menghasilkan berlainan aktiviti pharmakologik.
Kesan antimikrob (Bakteria, Kulat, Ragi): Bawang Putih dalam In-vitro menunjukkan ia telah digunakan dalam aktiviti terhadap patogen berganda, termasuk bakteria dan ketahanan tekanan nya, mycobacteria, Helicobacter pylori, dan kulat. Ekstrak bawang putih didapati sebagai penghalang jangkitan dan ketumbuhan bakteria Histoplasma capsulatum. Ajoene sahaja memiliki aktiviti antibakteria terhadap kedua-dua spesies bakteria gram positif dan negatif dan menghalang pertumbuhan yis dalam In-vitro, dan pecantuman disulfida dalam ajoene boleh dikaitkan keatas kesan ini. Bahan (substrat) Alliin dan enzim nya ditemui pada petak berasingan tetapi bersebelahan dalam seruas bawang putih, dan akan menguna-pakai aktiviti antimikrobial apabila mereka bersama. Allicin boleh bertindak melalui perencatan sistem enzim thiol- mengandungi dan sistem enzim lain, DNA, RNA dan protein sintesis. Telah disarankan bahawa aktiviti antimikrobial minyak bawang putih lebih kuat daripada serbuk bawang putih  atas dasar  berat unit.
• Dalam satu kajian didapati nilai kepekatan perencatan minimum (minimum inhibitory concentration (MIC)) dari ekstrak cecair bawang putih (aqueous garlic extract (AGE)) terhadap enam yis asingan klinikal ialah diantara 0.8-1.6mg/mL. Bawang putih muncul sebagai  pengubah struktur dan integriti permukaan luar sel yis serta mengurangkan jumlah kandungan lipid. Bawang putih juga meningkat phosphatidylserines sambil mengurangkan phosphatidylcholines. Bawang putih juga menurunkan penggunaan oksigen pada sel-sel yis. Aktiviti anti-candidal AGE telah bertindak oleh thiols termasuk L-sisteina(L-cysteine), glutathione dan 2-mercaptoethanol. Kesan AGE pada sintesis macromolecular dari Candida albicans mendedahkan protein dan sintesis asid nukleik untuk dihalang, dan sintesis lipid untuk ditangkap. Percanggahan sintesis lipid boleh menjadi satu komponen dari aktiviti bawang putih dalam anti-candidal.
Kesan Anti-virus: Kajian In-vitro menunjukkan kesan terhadap beberapa virus termasuk virus B influenza, virus herpes simplex jenis 1, virus herpes simplex jenis 2, virus parainfluenza jenis 3, virus vaccinia, virus Vesicular Stomatitis, jenis rhinovirus manusia 2, dan cytomegalovirus. Weber melaporkan bahawa sebatian ajoene, yang ditemui dalam minyak-macerates bawang putih, memiliki tahap aktiviti antivirus yang tinggi yang diikuti oleh allicin, allyl methyl thiosulfinate dan metil allyl thiosulfinate.
Kesan Glycemic: SACS (S-allyl sisteina sulfoxide), sejenis antioksida yang diasingkan daripada bawang putih, telah didapati dengan ketaranya merangsang pengeluaran insulin dari sel-sel beta asingkan daripada tikus biasa. Walau bagaimanapun, beberapa kajian keatas manusia gagal menunjukkan kesan glisemik bawang putih.
Kesan Genitourinary: pengambilan bawang putih kronik selama 70 hari dikaitkan dengan penindasan keatas spermatogenesis pada tikus.
Farmakodinamik / Kinetik (Pharmacodynamics/Kinetics):
sebatian Bawang putih cepat meyerap melalui selaput lendir dan kulit. Mengeluarkannya adalah terutamanya melalui hati, buah pinggang dan usus.
Nagae menyifatkan farmakokinetik (
pharmacokinetics) dari S Allylcysteine ​​(SAC) dalam model haiwan. Pengarang menunjukkan kesan laluan pertama diikuti dengan penyerapan gastrousus (gastrointestinal absorption) yang pesat; dengan metabolisma hati dan buah pinggang.
The farmakokinetik daripada vinyldithiins, produk transformasi allicin, telah diterangkan, kepekatan maksimal 15-30 minit selepas penyerapan lisan (
oral absorption).



NOTA KAKI:
Adalah penting untuk menekankan bahawa terlalu banyak perkara yang baik boleh membawa kepada perkara-perkara yang kurang baik. Sama juga dengan bawang putih sebanyak mana faedah Bawang putih kepada orang ramai, seperti herba herba lain, ia boleh memudaratkan, terutama kepada mereka yang tiada berpengetahuan tentang risiko dan kebaikan sesuatu herba.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 comments:

Fachri said...

wihh trnyata bnyk banget ya manfaat bawang putih

Unknown said...

muka saya teruk melepuh selepas sapu bawang putih pada jerawat saya

el said...

Alhamdulillah.perincian yang begitu teliti sekali.semoga Allah memberi manfaat atas perkongsian saudara

Anonymous said...

infomasi bagus tp tulisan kecik sangat...

Jejaka Penyu said...

bawang putih memang bagus..tapi klu nak amalkan makan mentah2 atau bykkn dlm masakkan mmg x lah..pada yg nak khasiat bawang putih tp xleh telan mentah2..boleh try supplement Garlic Complex. Ayah sy mkn hampir sebulan..tekanan drah tinggi turun 125 drpd 170. Sebelum ni hari2 telan ubat hospital. Skrg selang 2 hari bru amik. Semoga dpt mmbantu :)

Mari la singgah di blog saya dan baca pos khasiat dan manfaat bawang putih hasil dari tulisan saya ini.

Semoga ianya bermanfaat juga kepada pembaca herba dan tumbuhan :-D

RahmanFxtrendline said...

Baik dan begitu terperinc...semoga apa yg anda samapaikan adalah sedekah kepada yg amat mengahrapkan bg menyembuhkan penyakit.

TQVM

Rahman Zarim said...

Barang siapa yg menyampaikan satu kebaikan dia telah mendapat 10 ganjaran dari apa yg dia berikan...Amin

jusinfiniti said...

Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Post a Comment