Lidah Buaya; Diantara Sains dan Kegunaan!

 
PENGELASAN SAINTIFIKKingdom: Plantae
Klad: angiosperma
Klad: monokot
Order: Asparagales
Keluarga: Xanthorrhoeaceae
Subfamili: Asphodeloideae
Genus: Aloe
Spesies: A. Buaya (
A. vera)
NAMA BINOMIAL
lidah buaya
(Aloe vera)
(L.) Burm.f.
Nama-Nama Lain
Aloe, aloe Vulgaris, aloe vera, alwat, Barbados aloe, curaoa aloe, Hsiang tan, aloe perubatan , tumbuhan ajaib, Ghrit Kumari dalam bahasa Sanskrit.  
PENGENALAN
Produk semulajadi diketahui memainkan peranan penting dalam biologi Farmaseutikal (Pharmaceutical biology). Tumbuh-tumbuhan telah menjadi sumber penting perubatan untuk beribu-ribu tahun. Bahkan hari ini, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa sehingga 80 peratus penduduk dunia masih bergantung terutamanya pada ubat tradisional. Sebenarnya, kebanyakan ubatan semasa, sama ada ia meniru molikul seperti semulajadi atau mempunyai struktur yang sepenuhnya atau sebahagiannya berasal dari sumber semulajadi. Antimikrobial semulajadi boleh diperolehi daripada kulit kayu, batang, daun, bunga dan buah-buahan, pelbagai tisu haiwan atau dari mikro organisma.
APAKAH  LIDAH BUAYA (ALOE VERA)?
Lidah Buaya (Aloe Vera), juga dikenali sebagai Cape Aloe,dari keluarga lily dan berair, dengan daun yang tebal yang kelihatan seperti pokok Kaktus. Rahsia keajaibannya terletak pada kepekatan tinggi nutrien dan bahan-bahan penting  termasuk air, vitamin (A, B, C, dan E), lebih daripada 20 mineral, asid lemak, asid Salicylic (Bahan berhablur putih dengan selepas rasanya pahit; digunakan sebagai racun kulat atau dalam membuat aspirin atau pewarna atau minyak wangi), Lignin (Satu polimer yang kompleks; pembentukan utam kayu selain karbohidrat; mengikat gentian selulosa untuk mengeras dan menguatkan dinding sel tumbuhan), Saponin dan Asid Amino.
Lidah buaya adalah spesis tumbuhan berair  (succulent plant)  berkemungkinan berasal dari Afrika utara. Spesies yang tidak mempunyai sebarang populasi ini berlaku secara semulajadi, walaupun kelembak berkait rapat aloes berlaku di Afrika utara.  Spesies ini sering dikait sebagai  penggunaan dalam ubatan herba semenjak awalan abad pertama Masihi.
Pokok Lidah buaya (aloe vera) telah dijadikan Allah s.w.t. untuk memerangkap air dan menyimpannya di dalam "tangki" yang besar yang terdapat pada daunnya yang keras dengan kulit yang tebal. Air yang terkumpul diubah kepada bentuk jeli. Jeli inilah yang memberi khasiat pengubatan untuk kegunaan manusia. Apabila daunnya dikerat, dalam masa beberapa jam, jeli ini akan bertindak membaluti bahagian yang dikerat dengan sendirinya. Maka bahagian jeli yang terdedah tadi akan terlindung dari serangan bakteria. Begitulah ia bertindak untuk memelihara kulit manusia apabila terluka. Ramai orang masih beranggapan lidah buaya hanya sekadar untuk memelihara kulit dari kesan pembakaran matahari, ada juga beranggapan ia hanya pokok hiasan di halaman rumah atau taman. Pada hal, aloe vera sangat berfaedah untuk kegunaan luaran mahupun dalaman. 
Apakah Manafaat  Lidah Buaya (Aloe Vera)?
Kajian menunjukkan bahawa Lidah buaya berkesan merawat pelbagai penyakit. Apabila digunakan secara  luaran, ia amat berkesan untuk merawat gigitan serangga, jerawat, selaran matahari, ruam, parut, cela dan kecacatan (blemishes) , kudis, eczema, penyakit kulit psoriasis dan jangkitan kulit lain. Ia juga boleh diambil secara dalaman untuk merawat tekanan darah, kerosakan tisu dalaman, paras gula dalam darah tinggi, artritis, ulser, sembelit, kurang selera makan, gangguan pencernaan, sindrom usus, cirit-birit, hemmorhoids, dan gangguan usus. Lidah buaya juga dikenali untuk membantu kehilangan berat badan dan meningkatkan sistem imun. Ramai orang mendapati bahawa mengambil jus Lidah buaya setiap hari dapat membantu mengekalkan kesihatan yang baik secara menyeluruh dan memberi rasa sihat  dan bertenaga.
Taksonomi dan etimologi (Taxonomy and etymology)
Pokok Lidah Buaya bertompok kadang-kadang dikenali sebagai lidah buaya var. chinensis.
Spesies Lidah buaya ini mempunyai beberapa sinonim: A. barbadensis Mill,  Aloe indica Royle,  Aloe perfoliata L. var. vera dan A. vulgaris Lam. Nama-nama umum termasuk Aloe Cina, Aloe India, Aloe Sebenar (True Aloe), Aloe Barbados Aloe, Burn Aloe, Tumbuhan Bantuan Pertama. Spesies yang disalah ertikan (epithet) vera gelaran buaya bermaksud "benar" atau "tulen".  Beberapa karangan mengenal pasti bentuk putih yang dilihat pada lidah buaya (Aloe vera)sebagai lidah buaya var. chinensis;  Walau bagaimanapun, spesies ini amat berbeza dengan mengambil kira bintik daun dan ia telah dicadangkan bahawa bintik-bintik dari lidah buaya mungkin kepunyaan dari spiesis yang sama (conspecific) dengan A. Massawana. Spesies ini pada mulanya diterangkan oleh Carl Linnaeus pada tahun 1753 sebagai Aloe perfoliata var. vera, dan digambarkan sekali lagi pada 6 April 1768 oleh Nicolaas Laurens Burman sebagai lidah buaya (Aloe Vera) dalam Flora Indica dan oleh Philip Miller sebagai Aloe barbadensis  kira-kira sepuluh hari selepas Burman menyiarkan nama tumbuhan ini dalam Kamus Tukang Kebun (Gardener's Dictionary).
Berdasarkan teknik perbandingan DNA, mencadangkan bahawa lidah buaya (Aloe Vera) berkait rapat dengan Aloe perryi, spesis Yaman.Teknik yang sama menggunakan jujukan  DNA kloroplas (chloroplast) perbandingan dan pemprofilan ISSR telah menyarankan bahawa lidah buaya adalah berkait rapat dengan Aloe forbesii, Aloe inermis, Aloe scobinifolia, Aloe sinkatana, dan Aloe striata. Dengan pengecualian spesies Afrika Selatan Aloe striata, spesis Aloe berasal dari Socotra (Yaman), Somalia dan Sudan.  Kekurangan jelas populasi semulajadi spesies ini telah membawa beberapa penulis mencadangkan bahawa lidah buaya mungkin berasal dari kacukan hybrid.

Kajian Penggunaan
Lidah buaya mungkin berkesan dalam rawatan luka, walaupun bukti mengenai kesan-kesan sap ke atas penyembuhan luka, terhad dan bercanggah. Sesetengah kajian, misalnya, menunjukkan bahawa lidah buaya menggalakkan kadar penyembuhan, sementara ada pula sebaliknya. Ada juga kajian lain mengatakan, jika jeli Lidah buaya digunakan pada luka dengan ketara melambatkan penyembuhan dibandingkan dengan rawatan persediaan secara konvensional. Dalam satu ulang kajian pada tahun 2007, menyimpulkan bahawa bukti terkumpul menyokong penggunaan lidah buaya untuk penyembuhan luka kebakaran tahab pertama ke tahap kedua. Penggunaan lidah buaya sebagai ubat sapu juga berkesan untuk herpes kemaluan (genital herpes) dan penyakit kulit psoriasis (psoriasis).  Walau bagaimanapun, ia tidak berkesan untuk mencegah kecederaan yang didorongkan oleh radiasi atau daripada selaran matahari atau berjemur, walaupun pada hakikatnya (anecdotally) ia amat berguna.    

Dalam percubaan klinikal 'double-blind, kedua-dua kumpulan yang menggunakan lidah buaya mengandungi ubat gigi (dentifrice) dan satu lagi kumpulan yang menggunakan ubat gigi berfluorida (fluoridated dentifrice) mempunyai pengurangan gangguan gingivitis dan plak, tetapi tiada perbezaan statistik yang ketara di antara kedua-duanya.  
Terdapat bukti awalan bahawa ekstrak lidah buaya berguna dalam rawatan diabetes dan lipid darah tinggi pada manusia. kesan positif ini disebabkan oleh kehadiran sebatian seperti mannans, anthraquinones dan Lectin. Pengambilan lidah buaya secara dalaman telah dikaitkan dengan penyelidikan awalan peningkatan paras glukosa darah pada pesakit kencing manis, walaupun ia telah dicadangkan oleh NTP bahawa lidah buaya boleh menurunkan paras glukosa dalam darah. Ia juga dikaitkan dengan lipid darah yang lebih rendah di kalangan pesakit hyperlipidaemic, juga dengan hepatitis akut (penyakit hati). Dalam penyakit lain, kajian awal telah mencadangkan secara lisan gel lidah buaya boleh mengurangkan gejala dan keradangan pada pesakit ulser colitis (ulcerative colitis). Kekejangan perut dan cirit-birit telah dilaporkan dengan penggunaan lidah buaya  secara lisan (oral), disebabkan oleh kesan julap, ia juga boleh mengurangkan kesan penyerapan ubat lain. Ekstrak sebatian daripada lidah buaya digunakan sebagai perangsang ketahanan (immunostimulant) yang membantu dalam memerangi kanser dalam kucing dan anjing. Walau bagaimanapun, rawatan ini masih belum dilakukan keatas manusia.    
Perubatan Tradisional
salinan muka depan dari De Materia Medica
Lidah buaya mempunyai kaitan dengan ubat-ubatan herba, walaupun, tidak diketahui bilakah aplikasinya mula digunakan dalam perubatan. Rekod awal penggunaan lidah buaya muncul di Ebers Papyrus dari 16 abad SM, dalam kedua-dua buku Pedanius Dioscorides (seoran physician, pharmacologist dan botanist), De Materia Medica dan Pliny the Elder's Natural History, ditulis pada pertengahan abad pertama CE bersama-sama dengan Juliana Anicia Codex (puteri Raja Roman) dihasilkan pada 512 Masihi. Lidah buaya terkenal bukan sahaja kepada orang-orang Mesir, tetapi juga pada budaya Rom, Yunani, Arab dan India. Malah, ramai pakar perubatan terkenal waktu itu, termasuk Dioscorides, Pliny EIder dan Galen dianggap sebagai bapa perubatan moden, termasuk lidah buaya dalam armories terapeutik mereka.
Mitos dan legenda sekitar penggunaan lidah buaya pada zaman purba menunjukkan bahawa ia adalah satu bahagian penting dalam kecantikan permaisuri Mesir, Nefertiti dan Cleopatra. Legenda mengatakan bahawa, dalam 333 SM, Alexander the Great telah dipujuk oleh Aristotle mentornya untuk menawan Pulau Socotra di Lautan Hindi, terkenal kerana bekalan lidah buaya yang beliau perlukan untuk menyembuh askar-askar yang tercedera.  Lidah buaya telah menjadi salah satu tumbuhan yang paling penting yang digunakan dalam perubatan tradisional Mesir yang disebut “vera” tumbuhan keabadian dan termasuk di kalangan hadiah pengebumian yang dikebumikan bersama firaun. Manafaat penyembuhan lidah buaya telah diiktiraf dalam India kuno, tamadun Cina, Greek, dan Rom. Ia digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan luka, melegakan gatal-gatal dan bengkak, dan terkenal dengan sifat anti-radang dan anti-bakteria.
Anthelmintic effect of papain on Heligmosomoides bakeri.
Lidah buaya, atau Ghrit Kumari dalam bahasa Sanskrit, digambarkan sebagai herba pelbagai fungsi. Dalam Ayurveda ia sebagai penulen darah, anti radangan, diuretik, tonik rahim, spermatogenic, julap dan melegakan demam. Ia digunakan di dalam formulasi ayurveda untuk merangsang selera makan, pencahar (purgative), kitaran haid (emmenogogue), dan membunuh cacing (antheimintic), batuk, selsema, buasir, melegakan kelesuan (debility), kesusahan bernafas (dyspnoea), asma dan penyakit kuning. Ia juga digunakan secara meluas dalam rumusan ayurveda untuk melindungi hati dan melegakan kelesuan am. Minyak rambut yang diperbuat dari Ghrit Kumari (lidah buaya) membantu menghalang uban rambut pramasa dan menjadikan nya kuat dan bebas dari kelemumur. Ramuan ayurveda yang diperbuat dari jus dari lidah buaya membantu meningkatkan daya ketahanan dan melindungi jantung, otak dan lain-lain organ penting badan. Kesan penyembuhan lidah buaya adalah daripada keupayaannya untuk mengelakkan kecederaan kepada tisu epitelium, dan menggalakkan penyembuhan tisu yang cedera. Lidah buaya digunakan dalam pelbagai penyakit kulit seperti luka ringan, sengatan serangga, lebam, racun pokok ivy dan ekzema. Ia juga mempunyai kualiti antibakteria dan antikulat, dan meningkatkan aliran darah ke kawasan yang cedera. Ia merangsang fibroblas, sel-sel kulit yang bertanggungjawab untuk penyembuhan luka dan pembuatan kolagen, protein yang mengawal proses penuaan kulit dan kedutan. Kulit menyerap cecair lidah buaya empat kali lebih cepat daripada air; ternyata ia membantu liang – liang kulit membuka dan menerima kelembapan dan nutrisi tumbuhan. Disebabkan kualiti menenangkan dan menyejukan, Guru-guru (Maharishi) ayurveda mengesyorkan lidah buaya untuk beberapa keadaan kulit. Jeli daun digunakan beberapa kali dalam sehari untuk luka bakar dan luka-luka ringan, untuk kebakaran ringan matahari hanya perlu menampal pada kawasan yang terjejas dan cuci selepas 15 minit. Selain dari kulit, membrane-membran (epitheliums) lain dalam badan termasuk lapisan usus, tiub bronkial (bronchial tubes) dan saluran kemaluan, juga mendapat manafaat daripada kesan penyembuhan lidah buaya.
Apabila diambil secara dalaman, jus lidah buaya membantu penghadaman dan penyerapan nutrien, membantu mengawal gula darah, meningkatkan pengeluaran tenaga, menggalakkan kesihatan kardiovaskular, memperbaiki fungsi hati, dan merangsang sistem imun. Pulpa nya digunakan secara meluas dalam ubat-ubatan Siddha untuk merawat sembelit, pembesaran limpa, penyakit menular dan chengamaari (sejenis penyakit jangkitan kelamin). Lidah buaya juga digunakan secara meluas dalam perubatan herba tradisional China, Jepun, Rusia, Afrika Selatan, Amerika Syarikat, Jamaica dan Amerika Latin.
Penambahan Diet
Aloin, sebatian yang dijumpai dalam cairan lubang peluh (exudates) sesetengah spesies Aloe, adalah produk julap, ramuan biasa boleh di dapati dari over-the-counter (OTC) di Amerika Syarikat sebelum tahun 2003, apabila Pentadbiran Makanan dan Ubat memutuskan bahawa aloin merupakan ramuan kelas III, seterusnya di larang penggunaannya. Aloe vera mempunyai ketoksikan dengan kesan sampingan yang berlaku pada beberapa peringkat dos, sama ada di ambil secara menelan atau disapu. Walaupun ketoksikan mungkin berkurangan apabila aloin dikeluarkan semasa pemprosesan, aloe vera yang mengandungi aloin dalam jumlah yang berlebihan boleh mendatangkan kesan sampingan. Kajian yang dijalankan selama 2-tahun oleh Program Toksikologi Kebangsaan (National Toxicology Program (NTP) mengenai penggunaan secara lisan ekstrak daun seluruh bukan-decolorized aloe vera menemui bukti aktiviti karsinogen pada tikus jantan dan betina. NTP berkata maklumat lanjut diperlukan untuk menentukan potensi risiko kepada manusia.     
Jus lidah buaya dipasarkan untuk menyokong kesihatan sistem pencernaan, walaupun tiada bukti saintifik mahupun kelulusan kawal-selia untuk menyokong tuntutan ini. Ekstrak dan kuantiti yang biasanya digunakan bagi tujuan tersebut bergantung kepada kesan sukatan toksik
KOMPOSISI KIMIA PHYTO:
ABSTRAK
Lidah buaya adalah sejenis tumbuhan abadian (perennial), mampu bertahan kemarau, tumbuhan berair dari keluarga Asphodelaceae. Menurut sejarahnya, ia telah digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan. Ia mempunyai peranan yang besar dalam sistem keujudan perubatan tradisional seperti ayurveda, Siddha, Unani dan homeopati.
Tumbuhan ini mengandungi flavonoid, terpenoid, lectins, fattyacids, kolesterol, anthraquinones, Chromones (8-C-glucosyl-7 O-methylaloediol, 8-C-glucosyl-noreugenin, Isoaloeresin D, iso rabaichromone, neoaloesin A) mono dan polisakarida (pektin, hemicelluloses, glucomannan, acemannan, dan mannose derivatif ) tannin, sterol (lupeol, campesterol, dan βsitosterol), asid salisilik, asid organik, enzim, saponin, vitamin, minerals, aloin, anthrone, aloe emodin (3 hydroxylmethyl-chrysazin), asid aloetinic, Kolin (choline ) dan Kolin salisilat, mukopolisakarida kompleks yang serupa dengan asid hyaluronik, sapogenins dan enzim seperti katalase, amilase, sellulase dan alliinase. Mineral seperti kalsium, magnesium, kalium, natrium, aluminium, besi, dan zink. Aminoacids seperti arginina, asparagine, asid glutamik, asid aspartik dan serine. Vitamin seperti B1, B2, B6, C, β-karotena, choline, asid folik, α-tokoferol juga hadir. Monosaccharides bebas terdiri daripada Dmannose dan D-glukosa dalam nisbah molar 5:4 dan kesan xylose, rhamnose, galaktosa, dan sama ada arabinose atau fucose telah ditemui. Mannose 6phosphate adalah komponen gula utama dalam Pokok Lidah Buaya
NILAI  PHYTOPHARMACOLOGICAL:
Aktivity Antitumor dan Antioksida:
Prinsip-prinsip aktif lidah buaya melihatkan perencatan ketara ke atas bilangan sel Ehrlich ascite karsinoma (EACC), apa bila dibandingkan dengan kumpulan terkawal, menurut turutan barbaloin> aloe-emodin> octapeptide> aloesin. Dalam trypan biru daya maju cerakin sel sitotoksiti (trypan blue cell viability assay) yang bergantung kepada kepekatan yang signifikan terhadap leukemia mieloid akut (AML) dan leukemia limfosit akut (ALL) sel-sel kanser. Dalam MTT ujian daya maju sel, aloe-emodin didapati aktif terhadap dua garisan kolon manusia sel kanser (cth; DLD-1 dan HT2), dengan IC (50) nilai 8,94 dan 10,78 microM,. Rawatan sel-sel manusia leukemic AML dengan prinsip aktif (100 microg ml (-1)) menyebabkan pelbagai keamatan pemecahan DNA internucleosomal, ciri sel yang mengalami apoptosis. Rawatan daripada tumor EACC dengan prinsip aktif menyebabkan aktiviti ketinggian ketara enzim antioksidan utama (SOD, GST, tGPx, dan LDH). Keputusan ini membuktikan sifat antitumor dan antioksidan lidah buaya.
PHARMACOGNOSTIC DAN NILAI FITOKIMIA POKOK LIDAH BUAYA LINN - SATU GAMBARAN
Penilaian klinikal, telah menunjukkan bahawa bahan aktif farmakologi tertumpu pada kedua-dua jeli dan kulit daun lidah buaya (gel and rind). Sebatian bioaktif daripada lidah buaya adalah sangat berkesan dalam rawatan pelbagai, seperti:
a)      Terbakar,
b)      Reaksi alahan,
c)      Artritis reumatoid,
d)     Demam reumatik,
e)      Ketidakhadaman asid,
f)       Ulser,
g)      Kencing manis,
h)      Penyakit kulit,
i)        Dysentry,
j)        Diarrohoea,
k)      Buasir  
l)        Radang sistem penghadaman
m)    Organ dalaman yang lain, termasuk perut, usus kecil, hati, buah pinggang dan pankreas.
Bahan-bahan aktif ini mempunyai analgesik, anti-radang, antioksida dan agen antikanser. Kajian yang ada sekarang ini adalah, satu usaha untuk memberikan satu kajian terperinci pada kesusasteraan tradisionalnya, nilai fitokimianya dan nilai farmakologinya. 
Daun lidah buaya mengandungi fitokimia di bawah kajian memungkin bioaktiviti, seperti cecairan gula (acetylated mannas), polymannans, anthraquinone C-glikosida, anthrones dan anthraquinones, dan pelbagai lectins.  
Lidah buaya kaya dengan fitokimia, yang berlaku secara semula jadi didalam tumbuhan dan mempunyai kesan baik terhadap kesihatan. Jeli di dalam daun lidah buaya digunakan sebagai sapuan (topically) membantu menyembuhkan luka dan kerengsaan kecil kulit seperti kerosakan tisu (frostbites), terbakar dan selaran matahari, serta keadaan kulit seperti psoriasis dan kudis buta. Ekstrak jus lidah buaya juga diambil secara lisan untuk rawatan pelbagai keadaan, termasuk kencing manis, ulser gastroduodenal, radang usus (colitis), radang sendi (arthritis) dan kekurangan ketahanan diri (immune-system deficiencies).  
ANTHRAQUINONES:
Kelembak pahit aloe terdiri daripada anthraquinones percuma dan sebatian yang terdapat darinya, Barbaloin, aloe-emodin-9-anthrone, lsobarbaloin, Anthrone-C-glikosida dan chromones. Dalam jumlah yang besar sebatian ini memberi kesan pencahar (purgative) berkuasa, tetapi apabila lebih kecil ia kelihatan membantu penyerapan dari usus, ia adalah ajen antimikrobial yang mujarab dan mempunyai kesan analgesik yang kuat. Ia juga mengurangkan pembentukan melanin dan kecenderungan mana-mana hyper-pigmentation, dengan keupayaan penembusan berturut-turut (Lignin) untuk membawa bahan aktif lain jauh ke dalam kulit untuk menyuburkan saluran dalaman lapisan kulit (dermis).
ASID SALISILIK  (Salicylic Acid)
Asid salisilik merupakan kimia seperti aspirin dengan sifat-sifat anti-radang, analgesik dan antibakteria. Kesan khasiatnya yang baik keatas kulit menyumbang kepada terkenalnya lidah buaya dalam industri kosmetik sebagai bahan utama dalam produk penjagaan kulit bertujuan merawat kutil, kalus, ketuat, jerawat dan lain-lain keadaan.
LUPEOL DAN PHENOL
Fitokimia lupeol dan fenol dianggap ubat penahan sakit berkesan kerana ciri-ciri analgesiknya. Ia juga dikenali kerana sifat-sifat anti-radang, antiseptik dan anti-artritis
MANNOSE
Mannose adalah gula semulajadi dianggap sebagai rawatan alternatif yang selamat untuk pundi kencing dan jangkitan saluran kencing. Mannose diserap lebih perlahan ke dalam tubuh berbanding mana-mana gula lain. Ia bergerak sehingga ke buah pinggang, di mana ia ditapis dan dihantar ke pundi kencing. Disana ia menarik bakteria kalau tidak bakteria akan membaluti lapisan saluran pundi kencing.
ALOIN
Aloin, juga dikenali sebagai barbaloin, ia adalah pahit, sap warna kuning dari tumbuhan aloe mempunyai sifat-sifat pencahar (purgative) yang kuat. Oleh kerana ini, semua produk proses lidah buaya yang terdapat di pasaran yang mengandungi aloin di tentukan sebagai julap. Aloin dikeluarkan daripada produk-produk lain lidah buaya
ACEMANNAN DAN ASID CINNAMIC
Acemannan dan asid cinnamic, hadir dalam jus aloe, memiliki sifat antivirus, antiparasit dan antikulat. Cemannan, satu polisakarida (polysaccharide), juga mampu meningkatkan metabolisma sel-sel dengan mengawal selia fungsi dan nutrisi, memulihkan dan meningkatkan sistem imun.
Flavonoids terdapat dalam tumbuhan Lidah Buaya
Lidah Buaya adalah tumbuhan yang sering digunakan untuk tujuan perubatan. Terbakar kecil, luka kecil dan kerengsaan kulit boleh ditenangkan dengan daun lidah buaya atau produk lidah buaya. Apabila dimakan, lidah buaya boleh membantu masalah kesihatan yang memberi kesan kepada sistem imun. Lidah buaya penuh dengan antioksid dan flavonoid, yang memberi manafaat untuk sistem badan, kulit dan ketahanan.
RUTIN
Lidah buaya mengandungi rutin flavonoid, yang bekerja terhadap keradangan dan virus. Apabila digunakan secara dalaman, ia boleh membantu mengeluarkan penyakit dan keradangan dalaman. Apabila digunakan pada luka, kesan terbakar atau masalah kulit, ia boleh mencegah jangkitan yang disebabkan oleh virus atau bakteria.  
QUERCETIN
Quercetin adalah satu lagi flavonoid yang ditemui dalam lidah buaya. Quercetin boleh berguna untuk masalah pernafasan seperti batuk dan asma. Ia juga boleh membantu dalam aliran darah untuk menurunkan kolesterol, meningkatkan daya tahan kapilari dan mengembangkan aliran darah koronari.  
RESVERATROL
Resveratrol adalah flavnoid yang mempunyai banyak manafaat kesihatan yang berpotensi. Ini boleh membantu memerangi dan mencegah kanser, dan mungkin membantu pengguna mencapai matlamat kehilangan berat badan. Lidah buaya mengandungi beberapa resveratrol, yang apabila digabungkan dengan rutin dan quercetin, boleh meningkatkan kesihatan jantung, pencegahan kanser dan penawar bagi pelbagai kecederaan dan masalah dalaman.
VITAMIN:
Tumbuhan lidah buaya mengandungi banyak vitamin, termasuk vitamin antioksida terpenting A, C dan F. Vitamin B (thiamin), niasin, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B12, choline dan folik acid.
ENZIM:
Pemangkin biokimia (Biochemical catalysts), seperti amilase dan lipase, boleh membantu penghadaman dengan memecahkan lemak dan gula. Ketidak aktifan  Carboxypeptidase (Karboksipeptidasa (No. EC  3.4.16 - 3.4.18) adalah enzim protease hydrolyzes (terbelah) yang  melekat pada peptida sisa asid amino pada akhir carboxy-terminal (C-terminal),  menyebab hormon peptida mengembangkan saluran darah periferal dan meningkatkan ketelapan kapilari (bradykinins) dan menghasilkan kesan anti-radang. Semasa proses radang, bradykinin menghasilkan kesakitan yang dikaitkan dengan pengembangan salur darah (vasodilation) dan, oleh yang demikian, hidrolisis nya mengurangkan kedua-dua komponen ini dan menghasilkan kesan melegakan sakit (analgesic).
GALIAN:
Natrium (Sodium), kalium (potassium), kalsium, magnesium, mangan, tembaga, zink, kromium dan besi semuanya ditemui di dalam tumbuhan lidah buaya. Laktat magnesium (Magnesium lactate) menghadkan keperluan asid amino yang terdapat pada protin bertindak balas dengan kumpulan karboxil (histidine decarboxylase) lalu menghalang pembentukan histamine daripada histadine asid amino. Histamin dibebaskan dalam pelbagai bentuk tindak balas alahan dan menyebabkan gatal-gatal dan sakit sengit. Pencegahan pembentukan ini dapat menerangkan kesan antipuritic lidah buaya.
GULA:
Gula diperolehi daripada lapisan pelekat cair (mucilage layer) tumbuhan dari bawah kulit, sekitar parenkima dalaman (inner parenchyma) atau jeli. Ia membentuk 25 peratus daripada pecahan pepejal dan terdiri daripada kedua-dua mono-dan polisakarida (mono-and polysaccharides). Yang paling penting ialah rantai panjang polisakarid, yang terdiri daripada glukosa dan mannose, dikenali sebagai gluco-mannans. Polisakarida diserap sepenuhnya dan muncul dalam aliran darah tanpa berubah dengan itu ia bertindak sebagai immunomodulators.
JADI BAGAIMANA LIDAH BUAYA BERTINDAK?


Produk lidah buaya kebanyakannya diambil dalam bentuk serbuk, juga digunakan pada kulit. Apabila diambil secara mulut, dalam persekitaran bendalir perut, kapsul lidah buaya boleh larut dalam masa 1 atau 2 minit, ia memberi masa mencukupi untuk serbuk bercampur dengan air (gelombang pencampuran dalam perut berlaku setiap 15-25 saat). Apabila terdapat enzim yang kurang dalam badan bagi membantu penghadaman dan memecahkan makanan kepada gula ringkas supaya badan boleh menyerap, darah gula itu menjadi terlalu tinggi dalam aliran darah, gula itu bertindak melekat-lekat pada sel dan struktur-struktur lain dalam badan dan ia menyebabkan kerosakkan saraf serat dalam badan.
Dengan semua 300 jenis molikul, lidah buaya memulakan kerjanya. Secara umumnya tindakan itu adalah tiga kali ganda dan saling berkait: anti-radang, immune-modulatory dan penyembuhan tisu dengan sasarannya kepada tisu Membranous (tisu yang memisahkan sel-sel tisu dari udara) meliputi organ dalaman dan permukaan dalaman badan (epithelium). Sudah tentu tempat pertama molekul-molekul ini bertindak adalah pada salur percernaan, maka tidak hairanlah molekul lidah buaya menunjukkan kesan di sana terlebih dahulu. Kerana molekul lidah buaya diserap ke dalam aliran darah, dan mencari jalan ke tisu luaran (peripheral tissue). Oleh itu, lidah buaya berkesan melepasi salur pencernaan dan menyebabkan penyembuhan dari dalam-luar yang berkuasa, dan hanya satu  laluan penyembuhan luka yang selamat dan penjagaan kulit 24/7. Betapa luasnya spektrum kerja lidah buaya ini disokong dengan penyelidikan yang baik: pertumbuhan sel, kesan anti-radang, kesan anti-mikrob, kesan ke atas luka terbakar, kesan anti-diabetes, kesan kardiovaskular dan lipid, kesan anti-penuaan dan tindak balas cahaya UV, penyembuhan luka, kesan gastro-usus dan modulasi imun. Keputusan luas dari spektrum ini dan kesan domino adalah diantara beberapa sebab mengapa lidah buaya telah menerima penghargaan yang lebih berhak.
Jeli lidah buaya digunakan sebagai ramuan dalam losyen, yogurt, minuman, dan beberapa pencuci mulut, walaupun pada dos tertentu, ia mempunyai sifat toksik apabila digunakan sama ada untuk aplikasi makanan atau sapuan.
AKTIVITI ANTI-RADANG:
Jeli lidah buaya mempunyai kesan yang bergantung kepada dos-perencatan pada pengeluaran metabolit oksigen reaktif; perencatan 50% berlaku pada 1 dalam 1000 pencairan dalam cerakin phycoerythrin dan pada 1 dalam 10-50 pencairan dengan biopsi. Lidah buaya menghalang pengeluaran prostaglandin E2 sebanyak 30% pada 1in 50 pencairan (P = 0.03), tetapi tidak mempunyai kesan ke atas pengeluaran B2 thromboxane. Pengeluaran interleukin-8 oleh CaCo2 sel jatuh sebanyak 20% (P <0.05) dengan lidah buaya dicairkan pada 1 dalam 100. Tindakan anti-radang jeli lidah buaya in-vitro memberikan sokongan untuk kesan penyakit radang usus.
AKTIVITI HIPOGLISEMIK DAN HYPOLIPIDEMIC:
Jeli proses lidah buaya (PAG), apabila ditadbir secara lisan selama 8 minggu mengurangkan peredaran kepekatan glukosa darah ke tahap normal dalam tikus obesiti akibat diet. Kesan antidiabetik PAg telah disahkan oleh pengujian toleransi glukosa intraperitoneum. PAG menurunkan paras glukosa darah dengan mengurangkan rintangan insulin. Pentadbiran daripada PAG juga menurunkan tahap triacylglyceride di dalam hati dan plasma. Pemeriksaan histologi daripada pad lemak periepididymal menunjukkan bahawa PAG mengurangkan saiz purata daripada adipocytes. Ini menunjukkan kesan hipoglisemik dan hypolipidemic jeli lidah buaya yang diproses.
AKTIVITI PENYEMBUHAN LUKA:
Seekor tikus ICR telah sengaja di lukakan ke atas kedua-dua belah ruang vertebra menggunakan penebuk biopsi. Pengurangan sebanyak 62.5% pada ukuran diameter luka telah diperhatikan pada tikus yang menerima 100 mg / kg / hari lidah buaya secara lisan dan pengurangan sebanyak 50.80% dicatatkan pada haiwan yang menerima secara sapuan 25% lidah buaya. Data ini mencadangkan bahawa lidah buaya berkesan dalam meyembuh luka.
AKTIVITI ANTI-MUTAGENIC:
Kesan antimutagenic jeli lidah buaya yang telah dikaji dengan menggunakan ujian berkaitan seks (sex-linked recessive lethal test (SLRL). Keatas lalat buah (Drosophila) yang berusia 3-hari. Satu kumpulan drosophila yang di mutasi dengan etil methanesulfonate (ethyl methanesulfonate (EMS). Satu kumpulan lagi pada mulanya dirawat dengan EMS, kemudian dengan gelR lidah buaya (cotreatment). Ko-rawatan dengan lidah buaya berkesan dalam mengurangkan genotoxicity tindakan langsung mutagen.
AKTIVITI  IMMU-NOMODULATORY:
Tikus, apabila di tadbirkan dengan ekstrak lidah buaya (150 mg / kg dan 300 mg / kg) masing-masing selama 5 hari, terdapat peningkatan ketara dalam bilangan jumlah sel darah putih dan makrofaj (macrophages) diselubungi SRBC dengan peningkatan dalam kepekatan. Ini menunjukkan nilai immunomodulateri daripada extract.
AKTIVITI GASTRO-PROTECTIVE:
Ekstrak etanol melalui suntikan intraperitoneum pada lesi mukosa gastrik akut (acute gastric mucosal lesions) menyebabkan peningkatan sebanyak 0.6 M HCl dalam tikus, pergantungan dos menghalang rembesan asid gastrik. Tumbuhan ini lebih aktif sebagai ejen gastroprotective pada kepekatan yang lebih rendah berbanding kecederaan mukosa.
AKTIVITI ANTI KULAT:
Aktiviti antikulat pulpa daun dan pecahan cecair lidah buaya telah dinilai keatas perkembangan mycellium pada Rhizoctonia solani, Fusarium oxysporum, dan coccodes Colletotrichum, yang menunjukkan kesan perencatan pulpa lidah buaya keatas F. oxysporum pada  104 μl l-1 dan pecahan cecair mengurangkan kadar pertumbuhan koloni pada kepekatan sebanyak 105 μl 1-1 dalam R. solani, F. oxysporum, dan C. coccodes. Dari ini adalah jelas bahawa pulpa daun dan pecahan cecair perbuatan lidah buaya terhadap kulat patogen tumbuhan.
Jerawat

Komponen indah lidah buaya mempunyai sifat membersih dan anti-septik yang bertindak dengan kuat terhadap bakteria, virus, kulat dan yis. Hasilnya, lidah buaya dianggap hebat untuk mengubati jerawat dan mengekalkan kulit berseri dan segar. Untuk dijadikan lidah buaya sebagai topeng (mask) muka lakukan seperti berikut:
• Tambah 1/2 sudu besar jeli lidah buaya ke dalam bekas kecil
• Tambah 1 sudu besar rumpai laut (serbuk kelp) ke dalam bekas.
• Tambah 1/2 sudu besar madu (madu mentah berkesan) ke dalam bekas.
• Campur semua bahan bersama-sama, dan biarkan campuran selama 10 minit.
• Basuh muka dengan sabun dan air, dan keringkan dengan tuala.
• Sekarang gunakan campuran (topeng) lidah buaya ke muka (elakkan mata).
• Tinggalkan topeng selama 15 minit, dan kemudian bilas dengan air suam sahaja (tanpa sabun).  
Gunakan topeng ini untuk 2 hingga 3 kali seminggu sebagai sebahagian daripada rancangan penjagaan kulit. Nikmatilah kecerahan kulit, dan kulit bebas jerawat.  
Sembelit
Lidah buaya dikenali untuk bertindak sebagai pelawas berkesan apabila diambil dalaman, menyebabkan pergerakan usus, membantu memulihkan keseimbangan sihat bakteria baik di dalam kolon.
  • Ambil satu batang lidah buaya, di buang kulit.
  •  Di ambil 2 sudu makan jeli lidah buaya dan masukkan ke dalam segelas jus eipal atau jus kranberi.
  • Di minum sekali sehari selama 5 hari, sama ada pada waktu pagi atau sebelum tidur.
Masalah kulit
Lidah Buaya adalah sangat baik untuk menyembuh jangkitan kulit, luka lama (cold sores), gigitan serangga, ruam, ekzema, luka, melecur, dan parut. Ambil lidah buaya potong buang kulit daunnya dan gosokkan gel pelembab terus ke atas bahagian kulit terjejas. Ia akan bertindak sebagai salap pembalut anti-septik, anti-bakteria, anti kulat, dan anti-radang. Lidah buaya mempunyai sensasi lembut apabila digunakan ke pada kulit
Mengurang Berat Badan
Lidah buaya didapati mengurangkan dan menstabilkan indeks jisim tubuh dengan merangsang kadar metabolisma ke atas sel-sel hati supaya ia membakar lebih banyak tenaga. Dengan itu, remedi untuk mendapat berat badan yang di inginkan secara semulajadi adalah dengan meminum 4 auns jus lidah buaya setiap hari dan menggabungkan nya dengan senaman selama 20 minit 3 hingga 5 kali seminggu.
Kelebihan Lidah Buaya:
Ø  Apabila nanah mula membentuk pada mana-mana bahagian tercedera, pertumbuhan bakteria salmonella akan bermula. Dalam keadaan ini, anti-biotik lidah buaya sangat membantu. Sapukan gel lidah buaya sebagai penghalang bakteria pada luka tersebut.
Ø  Jeli Lidah buaya mempunyai sifat tahan sakit (pain killer). Mereka yang bermasalah di sendi boleh menggunakan gel lidah buaya sebagai bahan urut. Ia juga membantu menghilangkan keradangan.
Ø  Penggunaan harian lidah buaya meningkatkan aktiviti metabolik badan. Juga, sumber vitamin C yang baik yang melindungi daripada pelbagai penyakit. Ia meningkatkan peredaran darah dengan memberi gegaran halus kepada salur darah (toning the vessels) dan membantu mengelakkan banyak masalah berkaitan jantung.
Ø  Dengan pencemaran air, pencemaran udara, asap rokok, dan penggunaan sayur-sayuran hijau yang mengandungi  dadah dan bahan kimia, pelbagai jenis bahan berbahaya terkumpul di dalam badan. Lidah buaya membantu mengeluarkan semua bahan-bahan beracun daripada badan.
Ø  Bahagian lembut (Pulp) lidah buaya berguna untuk merawat ulser peptik. Ia adalah sahabat baik kepada kaum wanita tetapi wanita hamil harus mengelak dari menggunakannya.
Ø  Ia mengurangkan pengeluaran insulin dalam pankreas. Ia tidak mempunyai kesan merbahaya ke atas buah pinggang dan hati. Ia membantu merawat jangkitan hati dan memperbaiki fungsi buah pinggang. Serta, membantu pada masalah air kencing, batu buah pinggang dan penyakit kuning.
Ø  Dengan mengurut-urutkan gel lidah buaya ke kepala dan rambut, ia dapat mengatasi masalah seperti keguguran rambut, kelumumur dan rambut putih. Selain itu, ia membantu untuk membuat rambut yang panjang dan berkilat.
KESIMPULAN

Kajian kini menunjukkan ciri-ciri tradisional, farmakologi dan fitokimia pelbagai sebatian bioaktif yang hadir dalam lidah buaya. Tumbuhan yang mengandungi banyak vitamin, termasuk vitamin antioksida penting A, C dan F. Vitamin B (thiamin), niasin, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B12, Kolin dan asid folik. Pulpa daun dan pecahan cecair perbuatan lidah buaya terhadap mikroorganisma pelbagai. Ekstrak etanol juga menunjukkan peningkatan dalam jumlah bilangan sel darah putih dan makrofaj yang bergantung kepada dos-penting. Dalam lesi mukosa gastrik yang akut, dos ekstrak bergantungan menghalang rembesan asid gastrik dan menyediakan aktiviti gastroprotective. Jeli lidah buaya yang diproses menurunkan paras glukosa darah dengan mengurangkan rintangan insulin dan juga menurunkan tahap triacylglyceride di dalam hati dan plasma tikus. Siasatan lanjut perlu dijalankan untuk mengasingkan dan mencirikan komponen yang aktif tumbuhan ini. Apa Yang Terkandung Di Dalam Lidah Buaya:
1. Air
2. 20 mineral
3. 12 vitamin
4. 18 asid amino
5. 200 phytonutrien
6. enzim
7. triterpen (phytonutrien yang mengurangkan gula dalam darah)
8. glyconutrien & glycoprotein
9. polisakaraid
10. acemann, mannose-6-fosfat polimannan
11. fenolik glikosid
12. dihidrokomarin
Resepi:
1. sekeping jeli segar lidah buaya
2. 1 sudu teh gula tebu organik atau madu lebah
3. 1 mug air bertapis
~ Masukkan jeli, gula organik atau madu lebah dan sedikit air bertapis ke dalam mesin pengisar.
~ Kisarkan sehingga menjadi halus. Kemudian tuangkan ke dalam mug berisi air minuman bertapis.
Minum airnya. Lakukan 2-3 kali seminggu. Anda akan mendapat sistem pertahanan tubuh yang kuat.
*Airnya juga boleh disapukan pada muka sebelum tidur untuk mendapat kulit yang licin, halus dan berseri.
KESAN SAMPINGAN
Lidah buaya mempunyai kesan sampingan yang sedikit atau tiada dalam kebanyakan pengguna. Kesan sampingan yang mungkin termasuk kehilangan elektrolit, melambatkan proses pemulihan, perubahan warna air kencing kepada warna merah jambu, ketidakseimbangan bendalir dan kekejangan usus. Ia tidak mendatangkan kesan sampingan apa bila ia diambil dalam jumlah yang sederhana. Dos maksimum harian yang disyorkan untuk lidah buaya adalah seperti berrikut:
ü   Jus Lidah buaya: 1-4 auns
ü  Jeli Lidah buaya: 1-2 sudu besar
ü  Pekat / pati Lidah buaya: tidak lebih daripada 15 gram
Amaran:
Ada sesetengah orang alah kepada lidah buaya. Dengan itu, jika terdapat ruam atau mengalami sebarang gejala yang tidak diingini apabila mengambil atau mengguna Lidah buaya, berhenti menggunanya dan rujuklah pada doktor. Jumpa pakar kesihatan sebelum mengambil Lidah buaya jika mempunyai penyakit jantung atau buah pinggang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

11 comments:

Anonymous said...

Terima kasih atas infor tersebut. Mungkin boleh di tambah bahan-bahan rujukan untuk pengguna.

mahadi52

ridhwan said...

Assalamualaikum memang diakui kelebihan lidah buaya tersebut..saya sendiri menggunakan lidah buaya pada pesakit saya..pada sesiapa yang berminat menggunakan products aloe vera 100% originally iaitu jenis aloe vera barbadensis yang terbaik di dunia boleh pm saya pppridhwan89@gmail.com or sms/cal saya 0196542206

ab photography said...

Alhamdulillah saya sendiri sudah menggunakan daun lidah buaya terbaik di dunia sememangnya sangat bermanfaat. Nak sy kongsikan boleh whatsapp sy 014 307 9033

Anonymous said...

Assalamualaikum,saya tertarik dengan lidah buaya ini, dan ianya dikatakan boleh dimakan, boleh admin bagitahu sya statement dan kajian siapa yang admin ambik yang mengatakan aloe vera ini boleh dimakan?

Unknown said...

admin sy nk bertanye, sekirya gel aloe vera bole digunakan dlm rawatan memulihkan zakar?? rahmat9643@gmail.com

Az said...

Ws sy utk dptkn benih pokok lidah buaya atau aloe vera 0107079200 (azrin) tq

Nujum Kosmopolitan said...

Saya telah beberapa tahun menanam pokok lidah buaya tetapi hanyalah sebagai pokok hiasan, walaupun saya pernah terbaca tentang kegunaannya untuk kecantikan dan kesihatan.

Namun beberapa hari lepas,majikan saya meminta daun pokok ini daripada saya untuk dibuat jus dengan campuran beberapa jenis buah2an. Ianya untuk diberi minum kepada bapanya yang menghidap kanser.

Dengan ikhlas, saya berikan beberapa pelepah untuk kegunaannya. Semoga ianya bermanafaat kepada sipesakit tersebut.

mR_MorQ said...

I regrow this aloe verra almost 1 year. this evening, I have almost 100 port 😅. I like cut & put at another pasu 😁. Today.. I was injurd. burn right hand. Hope tomorriw I will try to used it 😇. Tomorriw I was bz but I must try it.. Hope will be success goid.

Shaan said...

Alopecia areata patients boleh gunakan ke, boleh tolong bagi tahu

Unknown said...

Mungkin ia boleh di guna kan untuk merawat virus corona..
jika ada pakar yang boleh mengujinya kepada pesakit virus corona...

Unknown said...

Mungkin ia boleh di guna kan untuk merawat virus corona..
jika ada pakar yang boleh mengujinya kepada pesakit virus corona...

Post a Comment