Perubatan Tradisional India

Sejarah Perubatan


Terdapat dua jenis perubatan tradisional dari negeri India.

1- PERUBATAN AYURVEDA

Sejarah Ayurveda bertarikh kepada zaman vedic, lebih kurang 5000 tahun dahulu dari kaki bukit Himalayas. Dipercayai seorang alim bernama Srila Vyasadeva mencatat Vedas yang pertama kemudian dikenali sebagai Ayurveda. Ayur bermakna Hidup bahasa Sanskrit, Veda bermaksud Sain atau “Sain Hayat”. Mengikut legenda, si alim itu telah mengamanahkan tulisan Ayurveda itu kepada seorang anak muridnya dan diturunkan kepada anak muridnya dan seterusnya sehingga beratus tahun, dalam masa yang sama tulisan ini dihayati dan diamalkan tanpa merubah tulisan asal sehingga ia disalinkan dalam bahasa Sanskrit dan salin lagi untuk disimpan diperpustakaan dikuil kuil diseluruh daerah.

Ayurveda letaknya dibawa Atharvaveda, dan sain perubatan awal ini telah diamalkan bersama sama dengan acara keagamaan dizaman Vedic. Selain dari guru Vyasadeva ramai lagi alim yang telah menulis berkenaan ubatan dan pebedahan dalam Vedas.Ada juga para alim seperti Kasyapa, Charaka dan lain lain telah mencatat berbagai cara rawatan seperti pebedahan prosthetic penggantian anggota, pebedahan cosmetic, pebedahan otak termasuk pebedahan caesarean section (mengeluarkan bayi secara pebedahan). Bukti Archeological menunjukkan pebedahan ini berjaya diadakan 5000 tahun dahulu dan penerangan berkenaan pembentukan bayi dalam rahim ibu telah dicatat dalam buku charaka.

Dalam zaman Vedic, ayurveda telah dikumpulankan kepada 2 bahagian, Dhanwantari sekolah pebedahan dan Athreya sekolah kedoktoran (physicians). Terdapat 8 anak murid dari sekolah bahagian Dhanwantari dan 6 dari bahagian sekolah Athreya, mereka telah merantau keseluruh dunia meyebarkan ajaran dari sekolah mereka . Zaman ini dikenali sebagai zaman Samhita. Ujudlah 8 jurusan dalam Ayurvedic:

1) Rasayana - the science of geriatrics
2) salakyatantra - dealing Otorhino- laryngology termasuk ophthalmology
3) Bhutavidya - bacteriology dan psychiatry
4) Kayachikits - internal medicine
5) Kaumarabhritya – kajian pediatrics
6) Agadhantantra – untuk toxicology
7) Vajikarana – kajian aphrodisiacs
8) Salyatantra – bahagian surgery

Ilmu sain kunuh ini telah tersebar luas kenegara jiran seperti Sri Lanka, Tibet, Singapore , Malaysia dan lain lain. Ayurveda telah diamalkan secara system warisan di kenali sebagai system Parampara. Sistem ini mempunyai 3 matlamat:

1) Meyembuh demam
2) Menghalang dari penyakit
3) Memanjangkan jangka hayat

Secara Am nya, Ayurveda juga digelar sebagai “Ilmu Untuk Hidup”. Ia adalah Ilmu yang amat dituntut dengan mendalam mengetahui peraturan bila mana menggunakan sumber alam semulajadi dalam pemulihan keseimbangan kesihatan yang optima. Salah satu dari pendekatan adalah bijak menggunakan herbal dan ekstrak herbal dalam penjagaan kesihatan dan kecantikan.

Ayurveda mengenal punca ketidak rukunan kesihatan sebagai tidak keseimbangan dan kekurangan timbangan dalam system sehingga menggangu kesenambungan kesihatan dan kecantikan seseorang. Ketidak rukunan ini bermula dari 3 prinsip metabolisma atau Doshas - Vata dalam diri seseorang yang bersangkutan dengan semua pergerakan, Pitta dengan metabolism dan Kapha dengan stroktor. Ketiga tiga prinsip ini adalah asas kepada semua yang semulajadi.

Bagaimana Ayurveda berfungsi? Tieori Tridosha:

Secara umum , Ayurveda adalah berkenaan kehidupan (Orang, makanan, binatang, alam, cakrawala dan penyakit) bercantum dengan 3 unsur tenaga: Angin / Udara (dipanggil Vayu atau Vata), Api (dipanggil Pitta), dan Air (dipanggil Kapha). Bila unsur unsur ini seimbang, maka sihatlah tubuh badan. Penyakit di takrif sebagai ketidak seimbangan dari unsur unsur ini, ketidak rukunan yang berlebihan dalam tubuh adalah di sebabkan dari unsur unsur ini.

Orang dan Unsur: Pembentukkan seorang (dosha) dipenggaruhi olih satu atau lebih dari unsur unsur ini. Setiap unsur bersangkut paut dengan jenis anggota tertentu, pemakanan dan kesihatan. Pada semulajadinya, apa saja jenis pembentukkan seseorang itu, mereka mempunyai cirri cirri berlebihan, contohnya, seorang berunsur angin / udara (Vayu dosha) adalah jenis kurus kering. Tanda tanda psikal pada orang yang berlebihan angin adalah kebiasaannya berkulit kering, tulang yang mudah bunyi seperti patah, banyak angin dalam badan (kentut) dan mudah sembelit. Pada simtom mental bagi orang yang berlebihan angin termasuk mudah gementar, mudah risau, mudah rasa takut, anxiety dan nervousness.

Bagi seorang yang dipenggaruhi unsur angin (Vayu dosha) bila timbangannya seimbang, mereka ini amat kreatif, mudah mengadaptasi keadaan sekelilingnya, dan tidak pernah rasa risau akan keadaan kesihatan pisikalnya. Penggamal Ayurveda sedar bahawa ada jenis makanan yang menambah angin dan ada makanan yang mengurangkan angin. Secara umumnya berlebihan angin bolih dikurangi dengan memakan makanan dimasak atau makanan berkukus dan memakan pada setiap 3 atau 4 jam. Makanan seperti lobak merah, nasi dan kacang dal (mung bean) mengurangkan angin berlebihan. Broccoli, baked beans dan barley menambah angin (meyebabkan kentut).

Seorang yang berunsur Api (Pitta dosha) condong kepada berlebihan haba. Bila sihat mereka kuat, sesuai memjadi ketua yang bagus, mesra , bermatlamat dan arah tuju. Bila Pitta dosha menjadi tidak seimbang, secara mental mereka amat mudah berang dan marah, tidak bolih sabar, dan merimaskan. Secara pisikal mereka ini mudah dijangkiti penyakit berunsur kepanasan seperti gatal gatal, cirit berit, ulcer, acne, toksik darah, gangguan hati, ginjal, gall bladder,jantung dan spleen.

Bagi Mereka yang yang berunsur Air (Kapha doshas) mereka ini condong kepada berlebihan air. Bila sihat mereka kuat dan cergas, berotot, tenang dan setiakawan. Bila air berlebihan mereka menjadi lemah, letih, lesu, banyak sangap dan rakus.Secara pisikal mereka akan mudah mengalami naik berat badan, sendat perut,masalah jantung, masalah buah pinggang, paru paru berair dan sebagainya.

Apa Rawatan yang ditawarkan olih Ayurveda?

Menggunakan secara meyeluruh (holistic approach). Ayurveda menawarkan rawatan bagi setiap satu dari 5 deria kerana lain orang mempelajari lebih cepat dari orang lain melaui deria rasa yang berbeda. Rawatan termasuk

Rasa : Herba dan nutrisi.
Sentuhan : Urutan / Massage (abhyanga), yoga, senaman.
Hidu : Rawatan melalui wangian (Aromatherapy).
Penglihatan : Rawatan melalui warna (Color therapy).

Pendengaran : Rawatan melalui Musik, meditasi mantra, bebelan mandram (chanting). Rawatan rohani termasuk meditasi, hidup secara teratur, dan berkerja dalam perkerjaan yang digemari atau mendatangkan matlamat.

Ayurveda – kesihatan minda dan kesihatan tubuh badan

Orang awam biasanya terganggu dengan campuran ramuan pahit dan ramuan herbal yang dicadangkan olih Ayurveda bagi sesuatu penyakit. Di tambah pula jangka masa yang perlu diambil bagi peyediaan dan penggambilan herbal itu dan syarat syarat yang perlu diikuti secara meyeluruh, ini meyebabkan orang berpaling dari menggunakan rawatan Ayurveda. Apa yang orang ramai tidak ketahui adalah perubatan dan rawatan peyembuhan secara herba dan meyeluruh (holistic approach) Ayurveda, membantu mengatasi masalah dari akar umbi, tidak seperti rawatan Allopathy (rawatan hospital) yang hanya merawat pada keadaan kesakitan sesuatu penyakit. Ayurveda merawat seseorang secara keseluruhan dengan mencadang berbagai jenis ramuan agar membawa kembali keseimbangan dalam system tubuh badan tanpa membawa kesan sampingan.

Ini membawa kepada pengajian pilosopi Ayurveda. Ayurveda bukan hanya satu system rawatan secara semulajadi tapi adalah satu kehidupan. Ia percaya kepada pilosopi keseluruhan (holistic philosophy) yang hidup ini adalah kesatuan tubuh badan / union of the body (sharir), organ deria / senser organs (indiriya) , minda / psyche(mana) dan jiwa / soul (atma) yang membawa kepada keseimbangan diantara minda,tubuh dan jiwa. Ayurveda berdasar kepada tiori tridosha atau 3 kuasa unsur keujudan (biological forces)- vata (angin /air) pitta (api / fire) dan kapha (air / water).

Dalam Ayurveda dua orang yang mengalami penyakit yang sama diberi ubat yang berbeza begitu juga dengan dietnya. Ini adalah kerana ayurveda percaya bahawa dua individu tidak mempunyai kesamaan dari pembentukkan dan ciptaan. Maka bahagian yang penting dalam rawatan Ayurveda adalah memastikan setiap individu “Prakruti" atau unsur binaannya didasarkan kepada ciptaan unsurnya.

Asas kepada semua fahaman dalam Ayurveda, adalah “sankhya” (kajian kebenaran keujudan unsur dalam ciptaan cakarwala). Mengikut sankhya, terdapat 24 unsur / elements yang mana 5 adalah asas ciptaan:

1) Tanah / earth.
2) Air / water.
3) api / fire.
4) Angin / air.
5) Yang diantaranya.

Bila kelima lima unsur ini bercantum dalam cantuman berbeza, ia mengujudkan tridoshas yang menggandungi prakruti atau individu semulajadi (nature of an individual).

2- PERUBATAN SIDDHA

Sejenis perubatan tradisional India Selatan. Perubatan Siddha adalah sebahagian dari sistem perubatan sain India termasuk Ayurveda dan Unani.

Perubatan Siddha adalah salah satu perubatan yang hampir tidak dikenali tapi adalah satu rawatan alternative. Ia diamalkan olih puak yang dikenali sebagai Siddhars. Yang cantik berkenaan rawatan ini adalah sistem rawatan lelaki dan wanitanya berbeza.

PENGENALAN

Sejarah perubatan Siddha ini bolih dikesan semenjak zaman India Kunoh lagi, kaum Siddhars ini lah yang bertanggung jawab keatas penyebaran rawatan ini. Terdapat 18 kempulan utama Siddha yang meyumbangkan kepada pertumbuhan perubatan ini yang di asaskan olih Guru Agasthiyar.

Siddhars mengajar bahawa untuk mencapai ketumbuhan rohani yang sihat, ia memerlukan badan yang sihat, maka mereka mencipta miditasi dan cara cara yang bolih mengguatkan tubuh badan disamping mengguatkan rohani. Puak Siddhars melakukan Yoga termasuk meditasi secara mendalam dan berpuasa bertahun tahun sehingga mereka mencapai ketahap perkasa dan mempunyai kuasa luar biasa.

Cebisan cebisan manuskrip ini telah dijumpa dibeberapa daerah di India Selatan dan dari manuskrip inilah sistem Siddha dibentuk dan menjadi sebahagian dari perubatan tradisional India dan diterima pakai di kolej kolej perubatan yang dibiayai olih kerajaan.

Perubatan Siddha bermaksud “Perubatan yang amat sempurna”. Ia meremajakan dan meyegarkan organ organ tubuh badan, ketidak fungsiannya akan meyebabkan penyakit.
Perubatan Siddha Vaidya mendefinasikan kesihatan sebagai kehadhiran meyeluruh pisikal. Mental, emosi, kerohanian dan keseimbangan masyarakat. Siddha Vaidya bermakna “kesempurnaan kesihatan”, dan datangnya dari sebelah selatan india dari Shiva, dikenali sebagai Saivism. Ini adalah system saintifik yang tertua bagi membersih kotoran dan membekal makanan (detoxifying and re-nutrifying) tubuh badan. Ilmu ini secara tradisi telah diturunkan secara lisan olih guru kepada murid bergenarasi tanpa cacatan.

PRINSIP PERUBATAN SIDDHA

Unsur Physiological dan Psychological

Prinsip asas perubatan Siddha hampir sama dengan perubatan Ayurveda. Yang membezakan perubatan Siddha dengan perubatan Ayurveda adalah perubatan Siddha memperakui kekuasaan Pitham, Vatham, Kapam dalam ketumbuh besaran, kedewasaan, keremajaan dan ketuaan sementara Ayurveda berlawanan prinsipnya.

Peubatan Siddha meyumbang kepada pelbagai fungsi psikalogi dan saikologi tubuh badan yang tertakluk kepada 7 unsur ia itu: Saram, Cheneer, Ooun, Kollzuppu, Enbu, Moolai dan Sukila. Terdapat banyak prisip yang mewakili displin perubatan tradisional ini, diantaranya adalah;

Pathya dan Apathya

Apabila 3 unsur keseimbangan diganggu, maka penyakit akan timbul, Alamsekitar, diet pemakanan, Cuaca, tekanan dan pergerakan pisikal adalah punca punca yang menggangu gugat keseimbangan ini. Di dalam perubatan sistem Siddha cara hidup dan diet pemakanan memainkan peranan dalam kesembuhan penyakit dan kesihatan. Konsep ini digelar Apathya dan Pathya ia adalah asas prinsip perubatan yang mengariskan buat dan jangan buat untuk hidup sihat.

Asas Boothas

Unsur unsur yang ujud didunia ini terbentuk diatas 5 unsur asas ia itu, Api, Air, Tanah, Ruang dan Angin. Kelima-lima (5) unsure asas ini digelar Asas Boothas dan ujud keharmonian dalam unsur unsur ini akan menjamin hidup sihat.

Asas Boothas yang terkandung dalam tubuh manusia digelar Pancheekarana. Mana mana diantaranya tidak bolih bertindak bersendirian, ia hanya mampu bertindak bersama dengan empat unsur yang lain. Kebiasaannya ia ujud dalam keharmonian bersama dalam tubuh manusia bila terjadinya gangguan pada mana mana unsur maka berlakulah ketidak seimbangan.

Pembentukan Manusia

Siddhars telah menerangkan terdapat Sembilan puluh enam (96) aspek yang membentuk manusia sempurna, prinsip ini termasuk Interlaktual, mental, saikologi dan psikal diantaranya. Bagi perubatan Siddha, semua prinsip itu tidak penting kerana yang penting adalah timbulnya 5 unsur asas.

Rawatan Siddha menekan kan 8 cara perawatan bagi mengenal pasti ketidak harmonian dalam badan, kebiasaan nya dikenal sebagai Astasthana-Pariksa. Kelapan lapan (8) benda yang biasa diperiksa adalah Na=lidah, Verana=warna, Scara=suara, Kan=telinga, Sparisam=sentuhan, Mala=najis (taik), Neer=air kencing dan Nadi=nadi.

Faedah Rawatan Siddha

1. Dalam sistem Siddha, kegunaan bahan mineral dan metal (bahan galian) adalah paling utama dibandingkan dengan sistem perubatan tradisional yang lain. Memang benar Ayurveda juga menggunakan mineral, metal dan kimia dalam sistem perubatannya, tapi sistem perubatan Siddha lebih maju dalam perbandingan kepada sistem perubatan Ayurveda dalam segi kegunaan bahan metal, mineral dan bahan kimia yang lain.

2. Siddhars juga menggunakan herba untuk dijadikan ubatan. Herba- herba ini tumbuh dikawasan sekitar dan dalam ketinggian gunung Himalaya. Cannabis (ganja) mula diperkenalkan olih Siddhar Korakkaar sebagai ubatan dalam rawatan penyakit mental.

3. Rawatan dalam sistem perubatan ini bertujuan utama untuk memastikan ketiga-tiga (3) asas unsur (humors) dalam timbangan dan memastikan kesemua 7 unsur (element) yang dipercayai amat penting kepada tubuh badan manusia. Maka apa yang ditekankan dalam rawatan Siddha adalah makanan seimbang, menurut jadual dan menggambil ubatan untuk hidup sihat.

Dalam sistem perubatan Siddha, Perbedahan juga digunakan selain dari ubatan biasa, Cabang sistem perubatan in turut menggunakan rawatan secara Emetic, rawatan secara Purgative, rawatan secara puasa, rawatan secara Oleation, rawatan secara suria , rawatan secara mandian wap, rawatan mengalir buang darah (Blood letting therapy), rawatan secara Yoga dan banyak lagi jenis rawatan dalam merawat berbagai jenis penyakit.

Mengikut sistem perubatan Siddha nadi diperiksa dengan tangan kiri untuk wanita dan tangan kanan bagi lelaki. Ini adalah kerana tradisi orang India Selatan percaya orang lelaki dan wanita mempunyai Asas unur (humors) yang berbeza dan perlu memeriksa dengan cara berbeza.

 Siddhars adalah penYEBAR sistem perubatan Siddha, Mereka dari pengganut kempulan Siva (tuhan Siva), mereka bukan saja mahir dalam bidang perubatan, bahkan mereka juga pakar Yoga, Alchemy (menukarkan logam kepada emas) dan pakar sain Elixir (membentukkan ubatan dalam bentuk gegula dengan alcohol). Mereka juga mempunyai Ilmu pengetahuan dalam philosopi, sastra, astrologi dan banyak lagi bidang.

 Konsep Kundalini pertama kalinya diajukan olih Siddhars. Menurut beliau, tubuh badan adalah hanya yang satu satunya anggota yang bolih membawa kepada kejayaan rohani dan yang membawa kepada peyinkiran penyakit, kematian dan reput.

 Sidahars menekankan kepentingan berdiet bagi mengawet tubuh badan manusia. Mereka juga mempercayai bahawa tiada ubatan yang diperlukan jika jadual berdiet diikuti denganbetul dan tegas. Ia mengajar menggambil makanan 2 kali sehari, ia juga mencadangkan agar tidak memakan root tuber melainkan ubi keladi atau sayuran yang terlebih masak (tua). Tidak dibenarkan memakan benda manisan yang dibekukan dan makanan yang dijual ditepi tepi jalan.

 Bukan saja penekanan diberikan kepada pemakanan, siddhar juga memberi penekanan kepada mandian air suam berminyak setiap hari ke-empat.

Hanya setelah 5000 tahun Ayurveda mulai mencatit catatan, itupun tidak kesemua ajarannya melainkan kepada apa yang terdapat dalam manuscript daun ("palm leaf manuscripts"). Berdasarkan kepada prinsip yang sama tua dengan kehidupan itu sendiri dan terikat rapat dengan fungsi semulajadi dalam apa sahaja ciptaan, Ia mengenal keakraban hubungan diantara permulaan proses keujudan dalam alam semula jadi dan yang sedang berlaku dalam dalaman diri seseorang. Ia juga mengajar bagaimana hidup seharian secara harmoni bersama dengan kehidupan cakarwala, mengiktiraf asal usul dalam alam rohani yang terdapat dalam diri manusia. Keseluruhan diri perseorangan diambil kira dan rawatan disyurkan untuk membawa keseimbangan kepada semua segi kehidupan seseorang: pisikalnya, mentalnya, emosinya dan rohaninya.

Dalam siddha terdapat empat (4) jenis tahap ubatan dan disediakan untuk pesakit; keempat empatnya adalah sumber mineral, sumber metallic, sumber sayur-sayuran dan sumber binatang. Sistem siddha amat kait rapat dengan diet kita, ubat yang disyurkan semestinya diambila kira akan unsur unsur bahan mentah dan keadaan pesakit. Contoh dalam demam Kashayan atau sumber unsur sayuran diberi selama 3 hari dan diperhatikan sama ada demamnya surut atau tidak. Pengawasan harian dan kawalan diet pemakanan adalah permulaan kepada kesihatan.

Mengikut system Ayu/Siddha, penghadaman dan peyerapan makanan yang sempurna dengan pembuangan najis yang teratur mendatangkan kebaikan kepada kesihatan dan kecantikan. Pemakanan yang tidak kira berapa sempurna sekalipun, tapi mempunyai penghadhaman yang bermasalah akan menghasilkan pembuangan toksik dipanggil sebagai “ama". Ama, gas melambatkan dan menjadi halangan kepada sistem pecernaan makanan, mudah tersumbat dalam saluran utama dan mengaburkan fikiran. Penghadaman dan pecernaan yang bagus bolih ditingkatkan melalui pemilihan pemakanan berdasarkan kepada keperluan seseorang dan bentuk tubuh badan.

Para pengamal Perubatan Siddha sedar dan percaya akan kemampuan badan merubat dan memulih dirinya sendiri. Berpegang kepada pengetahuan ini, mereka berusaha mengharmonikan unsur doshas. Unsur ini akan membiarkan badan memulih secara semulajadi.

Dengan membalikkan process Pemecahan katabolisma - pemecahan tisu anabolisma (pemecahan tissue tunggal kepada tissue berkelompok). Contoh, dipercayai bahawa kita adalah dalam tahap anabolic sehingga kita sampai ketahap umur 20’an atau 30’an. Maka barulah peringkat catabolisma bermula – peringkat proses ketuaan.

Dengan membalikkan prosess ini badan akan bertahan muda dan keremajaan.
Terdapat 3 doshas utama ia dipanggil sebagai Vata, Pitta dan Kapha, atau juga disebut sebagai angin, bile and phlegm. Vata bersangkutan samaada dengan udara, ruang atau unsur angin; Pitta bersangkutan dengan unsur api dan Kappa bersangkutan dengan unsur air dan unsur tanah.

Vata – menggawal pegerakan dalaman badan dan bertanggungjawab kepada semua gerakan sukarela maupun tanpa sukarela (voluntary and involuntary impulses). Ia bagaikan penggarah penggangkutan, meyebabkan setiap ciptaan bergerak kesuatu tempat yang telah ditetapkan. Disebabkan ia mengawal setiap pergerakan semulajadi maka Ia juga menggawal kedua lagi doshas.

Pengaliran (Cellular level): menggawal pergerakan masuk dan keluar permakanan ke sel sel dan membawa keluar pembuangan.
Kualiti (Qualities): kering, ringan,pantas,sejuk, masa, kasar, bergerak.
Perasaan (Emotional): takut,dan cemas.
Petanda (Symptom): sakit, pengecutan (spasm).
Unsur (Element): angin
Tempat dalam badan (Body Zone) : usus besar, tulang, kulit, otak PITTA menzahirkan tanda tandanya seperti panas dan cahaya dan membantu perubahan dalam badan dan minda seperti penghadaman dan peyerapan

Pitta - menggawal suhu dan ia bersangkutan dengan matahari.

Pengaliran (Cellular level): bertindak-balas di dalam sel sel
Kualiti (Qualities): panas, tajam, menembusi, ringan, kemasaman (asidik), sedikit berminyak
Perasaan (Emotional): marah, merimaskan, parah
Petanda (Symptom): inflimasi, demam, merimaskan
Unsur (Element): api
Tempat dalam badan (Body Zone): Usus kecil, limpa, darah, kulit

Kapha – menggawal bentuk dan benda (form and substance) dan bertanggungjawab untuk timbangan, kestabilan, dan pelincir. Ia mempengaruhi pasang surut laut dan arus dan penggaliran cecair dalam tubuh badan. Ia bersangkutan dengan bulan.

Pengaliran (Cellular level): melekat dan memegang
Kualiti (Qualities): berat, perlahan,sejuk, seimbang, padat, berminyak
Perasaan (Emotional): keinginan, lampiran
Petanda (Symptom): membengkak, membocur, berlendir
Unsur (Element): air, tanah
Tempat dalam badan (Body Zone): perut, kepala, dada, paru-paru.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum slm sejahtera warga groupπŸ“’
πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.πŸ‘‰πŸΌ En Mohd Zuhairi- 0174687570

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr kanser.
Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪️Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 sahaja .
/
~~~~~~~~
▪️Puan Aspalilah binti Abdullah.
Pengidap kencing manis bacaan 20 ke atas, kaki luka bahagian betis dan berlubang. Luka sudah berbulan bulan tetapi dengan minum Jus Alam Jutawan herbs, serta 10 paket herba luka kering dalam 10 hari sahaja. Sebelum ni dah berhabis beribu ringgit beli pelbagai jenis produk kencing manis, akhirnya sekarang hanya amalkan Jus Jutawan Herbs, sekejap je dah luka kering. Harga pun mampu beli.

~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

πŸ‘πŸ»In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼

NOTE :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Ranyrxny said...

KISAH CERITA SUKSES AYAH SAYA SEMBUH DARI PENYAKIT YANG DI DERITANYA

Assalamualaikum saya atas nama Rany saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

Post a Comment