Lalang - Penawar Asma & Sengal-Sengal Sendi,Tulang & Otot


Nama saintifiknya : Imperata Cylindrica
Kumpulan : Liliopsida
Spesis : Cylindrica
Nama Dalam Bahasa Lain:

·            Australia: blady grass
·            Banjarese: halalang
·            Bengali : kush
·            Catalan: xisca
·            Chinese: 白茅 Bai Mao
·            French: paillote, impérata cylindrique, paille de dys
·            German: Blutgras
·            Indonesian: alang-alang
·            Japanese: チガヤ chigaya
·            Khmer: ស្បូវ [sbəv]
·            Korean: ddi
·            Malay: lalang


Lalang (Imperata cylindrica L) merupakan herba menahun, tumbuh menegak, berbatang semu, berpelepah, tegak, tinggi mencapai 2 m. Berimpang, beruas-ruas, bermata tunas pada setiap bukunya. Daun berbentuk pita, permukaannya berbulu halus tapi kasar, tepi daunnya bergerigi tajam. Pelepah daun merapat satu sama lain seolah membentuk sebatang. Pembungaan berbentuk malai, berwarna putih. Biji kecil, tersusun dalam malai. Tumbuhan ini berkembang biak
Lalang pada umumnya dianggap sebagai tumbuhan pengganggu, Kewujudannya selama ini mungkin tidak memberi sebarang makna. Ia hanya sejenis rumput liar yang tumbuh merata-rata dimana-mana sahaja. Kewujudannya selalu kurang disenangi kerana ia menjejaskan keindahan persekitaran. Ia dikenali sebagai jenis rumput yang paling degil kerana sukar dimusnahkan. Pertumbuhannya diladang-ladang dan taman tanaman sering menyebabkan gangguan kepada tanaman lain. Biasanya lalang akan menakluk pertumbuhan rumput-rumput dan tumbuhan lain dan ia membiak dengan cepat dan pantas tanpa disedari, kerana pembiakannya melalui akarnya yang melebar didalam tanah. Lantas, selalunya lalang selain daripada ditebas ia akan diracun atau dibakar.
Bagaimanapun, tidak ramai yang menyedari bahawa lalang boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Kehebatannya sebagai penawar pelbagai penyakit, sesuai dengan kekuatan pada semua bahagian medianya daripada daun hingga kepada akar. Ada baiknya sambil melakukan pembasmiannya, akar-akar tinggalnya dikumpulkan sebagai persediaan ubatan. 

Pembahagian Tumbuhan (Taxonomy)

Lalang (Imperata cylindrical) mula diterangkan oleh Linnaeus dalam tahun 1759 di bawah nama basionym Lagurus cylindricus. Nama ini kemudian telah dinamakan semula oleh ahli entomologi dan ahli botani Perancis  (Palisot de Beauvois) kepada Imperata cylindrica.

Akar Imperata cylindrica var. major (Nees) C.E. Hubb, herba dari saka, keluarga Gramineae. Akar bahagian putih tumbuhan ini kaya dengan air dan jus manisan.

Penanaman dan kegunaan
Lalang pernah digunakan sebagai penutup atap rumah (thatching the roofs) tradisional di kampung dan desa pada suatu masa dahulu dan di Negara Ke-tiga seperti  Papua New Guinea dan Afrika.
Ia ditanam secara meluas untuk penutup bumi dan penstabilan tanah berhampiran kawasan pantai dan kawasan-kawasan lain yang tertakluk kepada hakisan. Kegunaan lain termasuk membuat kertas, atap dan tenunan ke dalam tikar dan bakul. Walau bagaimanapun, kegunaan yang paling istimewa darinya ia perubatan, ini boleh dilihat pada ciri-ciri perubatannya, termasuk sebatian astringen (astringent), penurun suhu badan (febrifuge), diuretic, tonik, dan tindakan tasak (styptic). Ia digunakan dalam perubatan tradisional Cina.
Beberapa pembenihan sebagai tanaman hiasan (cultivars)  telah dipilih untuk kegunaan perhiasan taman (ornamental plants), termasuk yang berdaun merah 'Red Baron' (juga dikenali sebagai rumput darah Jepun). Mayang dan pucuk mudanya boleh dijadikan sajian dan hidangan dalam makanan masakan, dan akarnya  mengandungi kanji dan gula dengan itu memudahkan untuk dikunyah.

FITOKIMIA RIMPANG LALANG (IMPERATA CYLINDRICA (L.))
 
Imperata cylindrica Beauv. tersebar secara meluas di kawasan tropika. Perubatan tradisional Korea telah mengguna akar lalang sebagai ubat diuretik, anti-radang, dan antipiretik. Pada kajian fitokimia rizom yang lepas, I. cylindrica telah mengakibatkan pengasingan perlindungan chromones neuro  (neuro-protective chromones), sebatian arborane dan beberapa lagi sebatian seperti  arundoin, cylindrin dan fernenol, di samping  cylindol, cylindrene, graminones dan imperarene.

Kajian ini adalah penilaian fitokimia dan biologi I. cylindrica Beauv. Yang tumbuh di Mesir, penerangan yang menjelaskan beberapa  pengasingan dan struktur sebatian: empat methoxylated flavonoid 1-4, ester tetradecanoyl glucoside Sitosterol 5, dan aldehid 6. Sebatian-sebatian ini buat pertama kalinya dilaporkan dari genus Imperata. Tambahan kepada daucosterol, B-sitostrol dan a-amyrin. Tambahan pula, Ekstrak metanol
(methanolic extract) menunjukkan kemujaraban  hepato ¬ aktiviti perlindungan (hepato­protective activity) dan sebatian-sebatian 1-5 menunjukkan aktiviti mendatangkan ketoksikan (cytotoxic) yang ditunjukkan dalam keracunan oleh udang laut.
FITOKIMIA DAN JUZUK RIZOM RUMPUN LALANG:
Juzuk utama: cylindrene, C15H20O2; imperanene, C19H22O5.
 Kandungan lain: 21% kanji; arundoin; cylindrin; fernenol; simiarenol; coixol; anemonin; asid palmitik; Beta-Sitosterol; daucosterol, asid p-coumaric, asid limonal,; glukosa; gula; fruktosa; xylose; amylum; asid epal (malic asid); asid oksalik, dll.
SARINGAN phytokimia TIGA TUMBUHAN UBATAN

a) Daun Neem (Azadirachta indica),
b) Daun Bunga Raya (Hibiscus rosasinensis) DAN
c) Daun Lalang / Daun Rumput  Lembing (Imperata silinder)

Tujuan penyelidikan ini  adalah bagi menentu kandungan juzuk bioaktif perubatan dalam tumbuhan  dan keberkesanannya dalam bidang farmakologi atau farmaseutikal. Pemeriksaan fitokimia yang dijalankan keatas ekstrak daun A. indica, rosasinensis H. dan I. silinder mendedahkan kehadiran beberapa bahan aktif sebatian seperti alkaloid, Tannins, Saponins, fenol, glikosida, steroid, terpenoid, flavonoid dan phlobatanins hadir dalam ekstrak ini. Keputusannya menunjukkan kehadiran komponen fitokimia dalam daun di ekstrak. Ternyata  Alkanoids mempunyai nilai berikut, 0.52g dalam A. Indica, 0.51g H. dalam Rosasinensis dan 0.42g dalam I. silinder, begitu juga dengan Tannins yang memiliki nilai berikut 9.00g dalam  A. indica, 8.40g dalam Rosasinensis H. dan 9.20g dalam I. silinder. Saponin mempunyai nilai 1.99 dalam  A. indica, 1,80 dalam rosasinensis H. dan 1,30 dalam I. cylindrica. Flavonoid mempunyai nilai 0,62 dalam A. indica, 0,38 H. dalam osasinensis dan  0,32 dalam I cylindrica. Fenol mempunyai nilai 0,024 dalam A.Indica, 0,600 dalam rosasinensis H. dan 0,050 dalam I. silinder
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN

JADUAL 1 ADALAH KEPUTUSAN ANALISA KUANTITATIF UNSUR FITOKIMIA TIGA TUMBUHAN PERUBATAN.



Tumbuhan        Tannins   Phlobatannins   Saponins   Flavonoids   Terpenoids 
A. indica                +         -          +             +       +
H.rosasinensis                         +             +       +
I. cylindrical           +         -          +            +        +

Tumbuhan          Cardiac glycosides      Alkaloids          Phenol             Steroid  
A. indica                    +               +               +                -
H.rosasinensis              -              +               +                -
I. cylindrical               +              +               +               -
+ = Kehadiran juzuk fitokimia, - = Ketiadaan juzuk fitokimia: -

JADUAL 2: ANALISIS KUANTITATIF KONSTITUEN FITOKIMIA (%)

Tumbuhan           Alkaloids     Tannins         Saponins         Flavonoids      Phenols 
A. indica               0.52              9.00             1.99                0.62                 0.04
H.rosasinensis    0.51              8.40             1.80                 0.38                0.600
I. cylindrical         0.42              9.20              1.30                0.32                 0.050

 
1) Keputusan di atas menunjukkan jadual lima (5) kumpulan fitokimia utama juzuk tumbuhan perubatan  dalam Jadual 2. A. indica dan H. rosasinensis mempunyai hasil tertinggi alkaloid ia itu 0.5g. Sebaliknya I. cylindrica mempunyai hasil rendah alkaloid ia itu 0.4g.
 2)  A. Indica dan I. silinder menunjukkan  keputusan hasil tertinggi  Tannins ia itu 9.00g. Sementara A. indica, H. rosasinensis, dan silinder T. Menghasilkan saponin yang hampir seimbang ia itu: 1,99, 1,80 dan 1.30 peratus masing-masing.

 3)  A. indica mempunyai hasil keputusan tertinggi flavonoid ia itu 0,62% diikuti dengan rosasinensis H. iaitu 0.38% dan I.cylindrica didapati mempunyai jumlah flavonoid 0.32%. Akhirnya sekali H. rosasnensis didapati mempunyai hasil tertinggi kandungan fenol dan diikuti dengan A. indica dan I. silinder samaada serupa atau dalam julat yang sama.


Gambaraja 1: Strutor Terpencil Sebatian 1-9

Gambaraja 2: Pentingnya HMBC Berhubungkait Sebatian 1-4.
KHASIAT KEHEBATAN LALANG
Akar lalang mengandung terpenoid iso-arborinol, asam kersik, damar, dan senyawa kalium. Efek lalang menurunkan panas (antipiretik), peluruh kemih (diuretik), menghentikan perdarahan (hemostatik), menghilangkan dahaga. (Pustaka : Gulma Berkhasiat Obat.  Djauhariya, E. dan Hernani.  Penebar Swadaya. Jakarta. 2004). Menurut kajian:
Akar Lalang Digunakan Untuk :  
  • Mengubati bengkak pada bahagian bawah usus yang menyebabkan pendarahan dan kesakitan semasa membuang air besar.
  • Meredakan rasa tidak selera perut aibat terlalu penuh atau angin tidak keluar
  • Meredakan batuk dengan dicampurkan bahan-bahan lain seperti madu dan daun pudina.
  • Diguna untuk mengurangkan kepanasan badan dan mengeluarkan benih cacar.

Caranya

Diambil 5-6 batang akar lalang segar berukuran 4 inci, cuci bersih dan masukkan 250ml air. Jerang dengan api perlahan sehingga jumlah air terbaki 1 gelas. Biarkan sehingga  suam dan minum 3x sehari sehingga panas badan berkurangan.
Bagi mereka yang belum pernah menghidap cacar, anda akan dapati bintik2 kecil atau cacar anda akan keluar. Dapatkan khidmat doktor untuk rawatan selanjutnya.
– Batang (Rhizome) Lalang Digunakan Untuk :  
1.     Untuk merawat sindrom pendarahan disebabkan oleh pencerobohan haba patogenik ke dalam darah:

 Herba-pemakanan ini mampu menyingkirkan haba dalam saluran paru-paru, perut dan saluran pundi –kencing dan mengeluarkan haba dari darah bagi menghentikan pendarahan, maka  ia digunakan bagi sindrom pendarahan disebabkan dari pencerobohan haba patogenik ke dalam darah, seperti batuk berdarah (hemoptysis), muntah darah (hematemesis), hidung berdarah (epistaxis), kencing berdarah (hematuria), dan lain lain lagi.  Ia boleh digunakan secara bersendirian atau dalam kombinasi  herba penyejuk darah yang lain.
2.     Untuk merawat penyakit kencig  tersekat sekat yang menyakitkan (strangury) yang disebabkan oleh haba patogenik, edema, dan sebagainya:
a)         Strangury disebabkan oleh haba patogenik:
 Ia digunakan dalam gabungan bersama batang akebia lima daun ( fiveleaf akebia - Caulis Akebiae), talkum, dan sebagainya, contohnya, Maogen Yin dalam bukui "Pengumpulan AM Untuk Kelegaan Suci” (
"General Collection for Holy Relief").
b)         Pembengkakan disebabkan berlebihan cecair dalam sel (Edema) dan kepayahan dan kesakitan semasa membuang air kecil (dysuria):
 Ia digunakan bersama-sama dengan benih pisang Asiatic  (
Asiatic plantain seed) (Semen Plantaginis), dan lain lain lagi.
3.       Pelbagai:
Herba-Pemakanan ini juga boleh digunakan untuk rawatan dahaga terlampau yang disebabkan dari kehangatan patogenik atau haba, muntah disebabkan kerana haba dalam perut, batuk yang disebabkan dari haba dalam paru-paru, jaundis disebabkan dari panas-lembap, dan sebagainya.
Abu lalang juga digunakan dalam merawat sakit lenguh dan sengal sendi.
ANTARA KEHEBATAN LALANG SEBAGAI PENAWAR /UBATAN


SIFAT DAN FUNGSI RIZOM RUMPUT LALANG:
Sifat:  Rasanya kemanisan, sejuk semulajadi, ia berkait dengan saluran paru-paru, perut dan pundi kencing.
Fungsi: Menyingkirkan haba dalam darah untuk menghentikan pendarahan dan membuang haba bagi mendorong pembuangan air (diuresis)
Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), En. Tajuddin Abdul Manap menyatakan bahawa lalang boleh merawat pelbagai jenis penyakit. Kata beliau, diantaranya ialah sakit perut, lelah, demam, batu karang, kencing manis dan mengubati sakit akibat terkena gigitan binatang berbisa.

1. Bagi wanita lepas bersalin yang ingin mengecutkan peranakan. Ambilkan akar lalang campurkan dengan kemenyan dan dibakar, tetapi jangan sampai rentung. Kemudian bancuhkan dengan sedikit air dan tempelkan pada peranakan. Lakukan berulang-ulang kali. (Bagaimanapun, tegas tegas En.Tajuddin, wanita mengandung ditegah mengikut amalan ini).
2. Untuk kegunaan meningkatkan Tenaga Batin . Akar lalang dicampurkan dengan beluru dan rebung buluh gading, direbus dan diminum airnya . Tenaga Batin akan lebih kuat, ampuh dan mampu bertahan lama.
3. Jika ada yang mengidap Lelah ( Asma ) . Rebuskan akar lalang, airnya campurkan dengan madu lebah dan diminum .
4. Untuk melawaskan kencing - Akarnya dikeringkan dan direbus kemudian diminum. Sebaik-baiknya jika ada daun dukung anak boleh dicampurkan sekali lebih mujarab.
5. Mengubati Demam - Akar lalang dikeringkan, direbus dan diminum hangat 1 sudu pada sekali minum atau secekak akar lalang direbus pada anggaran 4 gelas air dan direbus sehingga menjadi anggaran 2 gelas airnya, campurkan dengan gula batu atau madu dan diminum 3 kali sehari
6. Sengal-Sengal Tulang, Urat dan Otot - Daun lalang dibakar sehingga menjadi abu dan kemudian tempelkan pada bahagian yang sengal
7. Menawar Darah Tinggi - Minum air rebusan akar lalang 3 kali sehari . pagi, tengahari dan malam
8. Akar lalang sebenarnya mengandungi sumber gula yang mampu menjadi penawar kepada kencing bernanah, Siplis dan buah pinggang dengan meminum air rebusan lalang berterusan mengikut peraturan yang tertib 2 kali sehari pagi dan malam.
9. Menyembuhkan luka - Tumbuk akar lalang hingga lumat dan tempelkan pada luka
10. Air mandian akar lalang . Jika anda inginkan kesegaran rebus akar lalang dan campurkan dengan sebaldi air digunakan untuk bilasan mandi. Anda akan merasakan kesegarannya

"Untuk penyakit sakit perut, lelah, demam, batu karang dan kencing manis, akar lalang digunakan dalam perubatan ini.
"Caranya ialah dengan merebus segenggam akar lalang yang telah dibersihkan dan diminum air rebusan berkenaan. "Pastikan air rebusan berkurangan kepada satu pertiga daripada paras air yang dijerang," jelas Tajuddin.

Menurut beliau, bagi sakit demam, selain meminum air rebusan itu, pesakit juga boleh menggunakan air rendaman akar lalang. "Selepas dibersihkan, akar lalang itu direndam dengan air sejuk semalaman sebelum disapukan di kepala dan dahi pada keesokannya. "Kesejukan air rendaman akar lalang dipercayai dapat membantu mengurangkan suhu badan," tambahnya.
Manakala bagi sakit terkena gigitan binatang berbisa, Tajuddin berkata, bunga lalang digunakan untuk mengubatinya.Jelas beliau, kaedahnya ialah dengan meramas-ramas bunga lalang tersebut sehingga lumat dan menampalkannya pada tempat terkena gigitan."Bagaimanapun, sebelum ditampalkan, bisa binatang tersebut perlu dikeluarkan terlebih dahulu. "Kemudian biarkan bunga yang dilumatkan itu melekat seharian sebelum menanggalkannya dan ditukar dengan tampalan lain," ujarnya.

SUKATAN (DOS) DAN PENTADBIRAN.:
Dos:
a)    9 ~ 30 grams untuk jenis gred;
b)   30 ~ 60 gram untuk jenis segar.
c)   15 ~30 gram ekstrak melalui didihan  (Decoct) bagi pengambilan secara lisan (oral). 
 Dos bagi herba-pemakanan segar harus dua kali ganda, ia adalah lebih baik untuk digunakan dan boleh diblend menjadi  jus untuk minum. Makanan-herba,  kebanyakannya digunakan dalam keadaan mentah tetapi juga boleh digunakan setelah dikeringkan  untuk kegunaan  menangkap pendarahan.
Begitulah diantara khasiat kehebatan lalang yang sering di pandang remeh, sedangkan ia mampu menyumbang kepada kesihatan tubuh badan, jika di amalkan dengan penuh keyakinan sambil bertawakal kepada Allah S.W.T. disamping berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w sebelum memulakan rutin penggunaan harta alam semulajadi ini bagi tujuan perubatan dan kesihatan, InshaAllah ada penawarnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

armouris said...

terjumpa info ni, juga tentang asma… sharing is caring… :) - Asma Penyakit Alahan

Cendawan Susu Harimau said...

utk penyakit asma

http://cendawansusuharimauligno.blogspot.com/2012/05/cendawan-susu-harimau-ligno.html

Anonymous said...

Assalamualaikum..Terpesona dengan maklumat ini..rasa teruja jadinya..boleh trylah..apa lagi..alhamdulillah..Terima kasih kepada tuan pengarang..Jazakallah...

Moliena2677 said...

di mana boleh sy dapatkan rumput lalang ni yer?

herba & tumbuhan said...

Moliena 2677 .... Lalang adalah tumbuhan liar, terdapat dimana2 sahaja tanah terbiar, kaki2 bukit, tanah sawa dan hatta di belakang bangunan atau rumah.
Untuk memudahkan Moliena faham ... daun lalang adalah daun yang panjang2 berwarna hijau dan bila di pegang tepian daun terasa tajam dan meruncing

Lukas Davila said...

This is a great post thanks

Post a Comment