CENDAWAN SUSU HARIMAU


NAMA TEMPATAN:      Cendawan Susu Rimau
NAMA SAINTIFIK:   Lignosus rhinocerus
NAMA LAIN:  Cendawan susu harimau, kulat susu rimau.
LOKASI TERDAPAT:    Malaysia
FAMILI:   Polyporaceae

PENERANGAN
Lignosus rhinocerus (Cooke) Ryvarden juga dikenali sebagai "cendawan susu Rimau" dalam bahasa Melayu atau Tiger’s Milk mushroom dalam bahasa Inggeris. Ada juga mengenalinya dengan Cendawan Susu Harimau atau Kulat Susu Harimau merupakan cendawan herba yang boleh ditemui di perhutanan di beberapa tempat diMalaysia.  Menurut kepercayaan orang asal, cendawan ini dipercayai tumbuh dari titisan susu harimau yang tumpah ke bumi semasa ibu harimau sedang menyusukan anaknya.  Ubi nya (sclerotium) berwarna putih akan terbentuk dan tertanam di dalam tanah untuk suatu jangka masa yang agak lama. Ia boleh mengambil masa berbulan-bulan, bertahun-tahun atau berabad lamanya untuk tumbuh.  Apabila tiba masanya, ianya akan bercambah keluar dan membentuk payung cendawan yang berkembang mekar.  Kulat atau cendawan ini sukar didapati melainkan terdapat didalam hutan hutan tebal banjaran titiwangsa.
PENGENALAN



Rangkaian Pembentukan sistem saraf utama (central nervous system (CNS) memerlukan axonal aktif mampu panjang (active axonal elongation) dan penerokaan aktiviti semulajadi yang sistematik untuk perkembangan  Axons menuju kesasarannya yang betul. Sel-sel neuron mampu mengesan persekitaran dan dari cawangan sebagai tindak balas dari maklumat molekul dan dari persekitaran luar sel yang mengarahkan proses kematangan dan dorongan pentumbuhan semula neurite dalam keadaan patologi seperti trauma atau penyakit degeneratif. Pertumbuhan neurite dalam pembinaan neuron sebagai petunjuk kemampuan tumbuh-semula neuro (neuroregenerative).


 (A neurite refers to any projection from the cell body of a neuron. This projection can be either an axon or a dendrite. The term is frequently used when speaking of immature or developing neurons, especially of cells in culture, because it can be difficult to tell axons from dendrites before differentiation is complete).

Lanjutan dan pembentukan semula neurites memainkan peranan penting dalam pembinaan dan keutuhan neuron yang dikawal selia oleh neuroserpin. Sel-sel tikus makmal berpenyakit pheochromocytoma PC-12 telah digunakan secara meluas sebagai sistem model in vitro dalam penyiasatan pembezaan neuron. Faktor pertumbuhan epidermal (Epidermal growth factor (EGF) dan faktor pertumbuhan saraf  (nerve growth factor (NGF) kedua-duanya, mengaktifkan tambahan sel-sel terkawal isyarat kinase  (extra cellular signal-regulated kinase (ERK) dan p38 pengaktifan protein kinase mitogen  (mitogen-activated protein kinase (MAPK). Tetapi sel-sel PC-12 hanya bertindak balas terhadap neurotrophin NGF dan bertukar kepada neuron fenotip bersimpati (sympathetic neuron phenotype) dan melanjutkan proses seperti axon dipanggil neurites.
Ini berperanan sebagai model terbaik untuk mengkaji kesan molekul kedua-duanya sintetik dan semulajadi yang merangsang pertumbuhan neuritis hasil daripada pelbagai penyakit yang mengancam manusia seperti penyakit kekecutan saraf  yang boleh menjadi igauan bersama peningkatan umur. Penyakit saraf (Neuro-health) diramalkan sebagai satu tsunami kebimbangan yang bakal melanda manusia.  Tsunami tertua ini dianggar melanda 80 – 90 juta  orang yang berumur melebih 65 tahun pada tahun 2050. Kenapa peduli? Alzheimer dan penyakit neurogenerative tertinggi dalam senarai penyakit kronik orang berumur. Penyakit Alzheimer terutamanya adalah gangguan penuaan dari sebab kehilangan fungsi kewarasan  (cognitive function). Secara biologi penyakit ini memiliki ciri-ciri kematian neuron pada bahagian otak depan, hippocampus, dan korteks serebrum (cerebral cortex) berserta kehadiran pemendapan lendih (amiloid).
Kebanyakan ubat-ubatan di pasaran hanya melambatkan masa kemerosotan yang berlanjutan dan tidak memulihkan kerosakan yang telah dilakukan oleh fungsi kognitif. Carian kini adalah untuk molikul-molikul lebih kecil yang boleh menyeberangi saluran darah dalam otak dan mendorong penghasilan faktor pertumbuhan saraf (nerve growth factor (NGF), sejenis dari keluarga protein yang bertanggungjawab untuk penyelenggaraan, kelangsungan hidup, dan pertumbuhan semula neuron dewasa. Telah ditunjukkan bahawa tidak hadiran NGF menyebabkan gejala Alzheimer pada otak tikus dewasa.
Kita harus beralih ke alam semulajadi untuk mencegah atau mengurangkan keterukan penyakit berkaitan saraf seiring  peningkatan umur kita. Pencegahan pastinya lebih baik daripada mengubati. Banyak tumbuhan dan rempah ratus seperti kunyit dikatakan dapat membantu. Sebagai contoh, di India, dinyatakan bahawa penyakit Alzheimer di kalangan generasi tua tidaklah dalam jumlah yang membimbangkan. Pengambilan rempah-ratus termasuk kunyit dan lada adalah diantara penyumbang sebabnya dan pada masa kini, ia sedang giat dikaji. Pada waktu yang sama, cendawan ini  juga sedang dikaji siasat sebagai sumber stimulator NGF. Cendawan, kulat-makro yang mempunyai ciri-ciri sama ada untuk masakan atau ubat-ubatan, mempunyai tubuh berbuah (visible fruiting body); Organ yang khusus untuk menghasilkan spora (spores). Cendawan untuk masakan dikenali sebagai makanan menyelerakan dan terkenal berkhasiat di seluruh dunia. Dari segi sejarah, cendawan ubat-ubatan yang diguna pakai oleh suku-suku kaum yang berbeza yang terbaik  telah didokumenkan di dunia sebelah timur.
Di Malaysia, beberapa kulat-makro digunakan oleh orang Melayu, Cina, dan komuniti orang asal dalam rawatan pelbagai penyakit. Lignosus rhinocerus telah dikenal pasti sebagai salah satu cendawan yang paling mujarab untuk tujuan perubatan semenjak tahun 1700 oleh Tuan Haji Mat Yusop, seorang Melayu dari Pahang. Cendawan Susu Rimau (Lignosus rhinoceros) adalah unik "Harta Negara (National Treasure)" yang hanya boleh dijumpai di rantau kecil geografi merangkumi China Selatan, Thailand, Malaysia, Indonesia, Filipina, Papua New Guinea, New Zealand, dan Australia.
Ciri-ciri perubatan yang direkodkan oleh kajian etno-mycological masih belum disahkan secara saintifik. Lignosus rhinocerus mempunyai lebih daripada 15 kegunaan perubatan.  Ada beberapa kaum Asal berbeza yang menggunakannya sebagai antipruritic, antipiretik, tonik umum, kebuluran kerana lapar, kanser, keracunan makanan, bengkak payudara, demam, batuk, asma, penyembuhan luka, dan lain-lain. Walaupun cendawan ini telah direkodkan mempunyai beberapa ciri-ciri perubatan, penggunaan adalah terhad kerana ketiadaan cendawan. Kulat ubi bawah tanah atau sclerotium adalah bahagian yang mempunyai nilai perubatan dan ia hanya dapat diketahui apabila tunas badan berbuah  (fruiting body sprouts) tumbuh keluar dari tanah apabila tiba masanya. Kini, usaha untuk menanam cendawan ubat-ubatan ini telah berjaya dilakukan dan cendawan-cendawan ini boleh didapati untuk tujuan kajian saintifik. Tujuan kajian adalah untuk menilai kehadiran ejen aktif dalam ekstrak cecair (akueus) L. sclerotium rhinocerus yang dapat merangsang ketumbuhan neurite bungkul dalam PC-12 dan peningkatan bungkul neurite dengan gabungan NGF dan ekstrak akueus dalam sel PC-12. Kaedah kuantitatif morfologi dan pembentukan neurofilament telah digunakan untuk mengkaji kesan perbezaan pada aktiviti bungkul neurite dalam sel PC-12. Untuk pengetahuan, ini adalah laporan pertama permohonan sclerotium L. rhinocerus dalam aktiviti rangsangan neurite bungkul (neurite outgrowth stimulation activity).
KHASIAT:

BUKAN lagi satu rahsia, cendawan merupakan sebahagian daripada diet atau pemakanan yang bukan sahaja enak dan pelbagai, tetapi ia juga berkhasiat dan penting dalam kehidupan seharian.
Kesan legendanya sebagai penawar herba kini turut meraih perhatian saintis Barat untuk melakukan penyelidikan demi penyelidikan. Cendawan telah diamalkan di dalam perubatan herba tradisional di China dan Jepun sejak beribu tahun lampau. Cendawan telah digunakan oleh kebanyakan masyarakat di seluruh dunia kerana keenakan, mutu pemakanan yang tinggi, dan sifat-sifat farmakologi. Adalah menjadi pengetahuan umum bahawa ekstrak cendawan mengandungi pelbagai sebatian seperti;
a)   polisakarida
b)   protein
c)   serat
d)   Lectin dan
e)   polifenol
setiap darinya mempunyai kesan farmakologi tersendiri. Kebanyakan cendawan atau ekstraknya boleh digunakan sebagai agen rawatan (terapeutik), dan secara umumnya ia dikenali sebagai Cendawan ubatan. Lignosus rhinocerus, cendawan susu harimau, dari keluarga Polyporaceae adalah salah satu cendawan ubatan yang paling penting, digunakan oleh penduduk - penduduk negeri di Asia Tenggara dan selatan China.
Di Malaysia, cendawan ini dikenali orang tempatan sebagai "cendawan susu Rimau"- bermaksud "cendawan susu Harimau." Ia digunakan secara meluas oleh masyarakat pribumi di Semenanjung Malaysia untuk merawat pelbagai penyakit, termasuk kanser payudara, demam, batuk, asma, keracunan makanan, dan sebagai tonik umum. Cendawan ini sememangnya cendawan ubatan yang paling terkenal digunakan oleh penduduk pribumi Malaysia. Di China, Isi kepala Cendawan susu harimau ( L. rhinocerus sclerotium) adalah perubatan tradisional yang paling mahal yang digunakan oleh pakar perubatan tradisional Cina untuk merawat kanser hati, hepatitis kronik, dan ulser gastrik. Ubi sclerotium L. rhinocerus adalah sebahagian dari nilai perubatan.

Bagaimanapun, terdapat amat sedikit sekali kajian di atas aktiviti farmakologi cendawan mungkin disebabkan dari bekalan terhad. Terbukti Cendawan ini amat sukar untuk ditanam, sehinggalah baru-baru ini, kebiasaannya hanya digumpulkan dari hutan. Encik Tan dari Biotechnology Research Centre, MARDI, melaporkan penanaman cendawan berjaya dilakukan dalam agar-agar, pepejal, dan dalam sekumpulan telur-telur seperti telur ikan bersaiz sederhana dengan hasil yang baik, sekali gus menjadikannya mampu  untuk dihasilkan dalam jumlah yang besar untuk dijalankan siasatan dan kajian dan sebagai tujuan rawatan (terapeutik). C. K. M. Lai et al. dari CENAR and Department of Molecular Medicine, Faculty of Medicine, University of Malaya, adalah orang yang pertama menyiasat kesan antiproliferative sclerotia polisakarida cendawan. Cendawan yang mereka gunakan dalam siasatan dipanggil Polyporus rhinocerus Cooke (Aphyllophoromycetideae), kata lain untuk (sinonim) Lignosus rhinocerus.
Mereka mendapati bahawa ekstrak sclerotia secara air panas dengan ketara mengurangkan pertumbuhan garis-talian sel leukemic dan sarcoma S-180, tetapi yang menghairankan, tiada terdapat kesan pada garis-talian sel kanser payudara. Adalah difahamkan bahawa En. Lai et al. memperolehi sampel mereka dari sebuah institut mycological di China, dan, dalam laporan mereka, tidak menyebut tentang kaedah yang diguna pakai untuk mengesahkan identiti cendawan. Dalam Pemerhatian mereka menunjukkan bahawa pengenalan morfologi cendawan susu harimau boleh mengelirukan kerana terdapat beberapa spesies cendawan daripada keluarga yang sama, yang mempunyai dari segi morfologi yang serupa. Dalam kertas pembentangan, di laporkan dalam siasatan aktiviti antiproliferative L. rhinocerus yang di kultivar, dengan positif mengenal pasti penanda genetik, garisan-talian sel kanser pada payudara / dada dan paru-paru manusia dan tahap keracunan (cytotoxicity) pada garis-talian sel payudara dan paru-paru biasa.
KEGUNAAN:


Tiger Milk Mushroom Essense
Cendawan susu rimau mempunyai pelbagai khasiat yang menakjubkan.  Sejak sekian lamanya, ianya digunakan sebagai herba tradisional untuk mengubati pelbagai masalah berkait kesihatan. 
Ia di katakan mempunyai khasiat yang tinggi untuk merawat;
a)   Demam
b)   Selsema,
c)   Menghalang Penyakit Kanser,
d)   Aasma
e)   Batuk
f)    Memecah pembengkakan bernanah

Dalam pengubatan, kulat ini dijadikan selain untuk diminum, juga sebagai ubat sapu dimana kulat ini diasah dengan air pada tudung periuk tanah dan airnya itu dibuat sapu pada payudara. Pesakit akan merasai dingin dan mengurangi peradangan atau bengkak susu. Air asahan ini boleh diminum sehari 3 sudu besar bagi mengelakkan berlakunya peradangan
Pengamal perubatan traditional masyarakat Melayu menggunakannya untuk mengubati barah darah, barah rahim, penyakit ulser usus, penyakit buah pinggang, dan bengkak-bengkak mata dan di seluruh badan.  
Manakala pengamal perubatan traditional masyarakat Cina pula menggunakannya untuk mengubati derman, lelah, ashma, menigkatkan sistem immunologi dan menguatkan kesihatan badan.
Kaum pribumi, mempercayai Cendawan Susu Harimau (Lignosus rhinocerus) yang berasal dari keluarga kulat yang sama seperti  cendawan Ling Zhi atau Reishi yang terkenal. Sebatian aktif yang mempunyai ciri ubatan dalam cendawan adalah beta-glucan. Komuniti orang asal menggunakan Cendawan Susu Harimau untuk merawat batuk, asma, demam, gastrik, ketidak hadaman dan keracunan makanan. Cendawan Susu Harimau Ganoderma mempunyai penawar yang nyata dalam:

ASMA
• Mengurangkan penggunaan alat sedut dari dua kali sehari kepada sekali sehari.
• Kurang keletihan dan pernafasan lebih baik.
• Memendekkan tempoh masa pemulihan selepas serangan asma.
• Menurun kadar serangan berulang Asma.

BATUK KRONIK
• Menyembuh batuk kronik yang tidak dapat diselesaikan secara perubatan barat.

LAIN-LAIN KEPUTUSAN PENYEMBUHAN
• Melegakan sakit sendi
• Sokongan kesihatan pernafasan
• Sokongan sistem ketahanan badan (immune System)
• Meningkatkan tenaga dan stamina
• Sebagai minuman tonik kesihatan Am
Jadual 1.
Beberapa contoh kulat ubatan dari Malaysia yang digunakan dalam perubatan tradisional Cina       
                               


Cendawan Ubatan
Penggunaan
Cordiceps sinensis
Tonik, yang digunakan dalam ubatan herba, sup, dan esen ayam untuk meningkatkan sistem imun
Ganoderma lucidum
Digunakan dalam banyak ubatan herba, sup, dan teh untuk meningkatkan sistem imun
Marasmius androsaceus
Untuk merawat sakit saraf, sakit sendi dan migrain
Polyporus umbellatus
Untuk merawat kesukaran untuk membuang air kecil, radang buah pinggang, Pembengkakan urat, dahaga dan pembengkakan berair (edema)
Tremella fuciformis
Tonik merangsang sistem ketahanan tubuh (imun system)
Wolfiporia Cocos (Poria Cocos)
Bahan campuran utama dalam banyak herba penawar



Di Asia, cendawan biasa digunakan untuk melegakan kesakitan dan merawat penyakit-penyakit seperti artritis. Tidak hairanlah jika spesies kulat yang sering diklasifikasikan dalam kumpulan yang sama dengan buah-buahan dan sayur-sayuran ini bakal muncul ke kelas seterusnya yang tersendiri dalam perubatan alami.
Pengamal perubatan tradisi Cina, Martin Powell dalam kunjungannya ke Kuala Kumpur telah berkongsi maklumat bagaimana ‘sentuhan ajaib’ cendawan yang di dakwanya, boleh digunakan untuk meningkatkan keberkesanan rawatan kanser. Menurutnya, cendawan mempunyai manafaat unik bagi mereka yang menjalani rawatan konvensional kanser kerana selamat digunakan bersama-sama dengan perubatan moden.‘‘Terdapat banyak perubatan herba yang tidak diterima oleh doktor kerana berkemungkinan bertindak-balas dengan ubat, tetapi penggunaan cendawan ini dianggap selamat dan telah digunakan oleh doktor doktor sebagai rawatan tambahan di Barat.
Powell merupakan seorang ahli biokimia yang juga berkemahiran dalam perubatan tradisional Cina setelah melanjutkan pelajaran dalam bidang tersebut di Sekolah Akupuntur dan Perubatan Tradisional Cina London serta di Klinik Perubatan Tradisional Cina, Shanghai, China.
‘‘Kini, cendawan ini digunakan secara meluas untuk menyokong sistem imuniti badan dalam pengawalan kanser. Rawatan radioterapi dan kemoterapi akan melemahkan sistem imuniti badan dan pengambilan cendawan membantu keberkesanan rawatan, mengurangkan kesan sampingan serta menyokong sistem imun. Pengambilan berterusan selepas rawatan membantu mengelak kanser daripada berulang. Selain itu, ia turut digunakan dalam beberapa masalah jangkitan virus kronik,” katanya.
Dalam perubatan Barat, apabila mereka menilai sesuatu penyakit, mereka tidak melihat seseorang itu secara keseluruhan walaupun ia penting terutamanya bagi penyakit tahap akut. Powell tertarik dengan bagaimana masyarakat Cina membuat penilaian mengenai kesihatan dan penyakit. ‘‘Ia berkaitan dengan ‘yin dan yang’, dan tujuh emosi. Contohnya jantung adalah keceriaan, limpa adalah kerisauan, ginjal adalah ketakutan, hati adalah kemarahan dan paru-paru adalah kesedihan. Manakala konsep keharmonian dan keseimbangan juga dianggap sebagai sesuatu yang diperlukan dalam kehidupan. 
Pembezaan sel-sel yang paling sering dinilai oleh morfologi kaedah semiquantitative atau kuantitatif seperti penentuan saiz sel, bilangan sambungan lebih daripada bilangan sel-sel, dan tahap pertumbuhan neurite atau panjang neurite.Neurofilaments adalah filament menguasai perantaraan yang terdapat di dalam sel-sel neuron yang menyediakan sokongan khusus untuk mengembangkan neurite dan mengekalkan kemampuan neuron dengan membentuk jambatan filamen. Satu lagi kaedah untuk mengkaji perbezaan neuron adalah dengan mengkaji pembentukan neurofilaments, komponen utama struktur neuron. Penjanaan semula neurite peroneal boleh dinilaikan secara kualitatif (qualitatively) dengan mewarnai imunopendarfluor neurofilaments  (immunofluorescence staining of neurofilaments). Anti-neurofilament adalah penanda berguna immunocytochemical untuk Axons. Sel-sel neuron telah dirawat dengan ekstrak cecair pada 20 μg / mL (w / v) dan dieram (incubated) selama 48 jam. Angka 1(a) -1(c) menunjukkan pencemaran immunofluorescene di sel PC-12. Selepas pengeraman dengan ekstrak L. rhinoceros, jelas peningkatan bungkul neurite dengan sambungan dua kali ganda panjang diameter sel badan boleh diperhatikan





Rajah 1: Neurofilament diwarnai pada sel P-12 menunjukkan (a) perwarnaan DAPI untuk nukleus; biru, (b) anti-neurofilament 200 kD yang dilabel dengan perwarnaan FITC untuk neuronalcells; hijau, dan (c) imej gabungan; nukleus dalam warna biru dan sel-sel neuron dalam warna hijau. Penunjuk Panah menandakan bungkul neurite.


Jadual 2.
 
Penggunaan kulat liar oleh Kaum Temuan Di Semenanjung Malaysia.

Kulat (Fungi)
Penggunaan
Peyediaan
Amauroderma sp. (cendawan
budak sawan)
Pencegahan sawan
Tangkai cendawan dipakai di sekeliling leher untuk mengelak sawan
Auricularia spp. (cendawan
memeh, cendawan telinga kera)
yang dianggap baik untuk
makan
Dimasak dengan bahan-bahan lain
Cookeina spp.
Makanan, makan sekali-sekala,
Sebagai umpan untuk memancing
Dimasak bersama bahan lain,
 disapukan keatas mata kail pancing

Lentinus spp.
Makanan
Lignosus spp. (cendawan susu
harimau)
Perubatan, untuk merawat batuk, asma dan untuk mengukuhkan tubuh yang lemah
sclerotium dihiris dan direbus bersama  herba lain seperti akar "Tongkat ali" (Eurycoma longifolia), dan air
rebusan diminum
Microporus xanthopus
(cendawan pengering)

Untuk menghentikan anak dari meyusu badan
Pycnoporus sanguineus
(cendawan bering)
Ubat merawat luka
Cendawan tanpa akar dibakar, abu, dicampur dengan minyak kelapa dan digunakan pada bahagian yang terjejas
Termitomyces spp.
(cendawan busut, cendawan
melukut, cendawan susu
pelanduk)
Makanan, yang mendapat permintaan tinggi
Dalam sup
Xylaria Polymorphia
Untuk membantu kanak kanak kencing malam
-


(Sumber: Chang dan Lee, 2001)

 




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

46 comments:

Lignosus said...

Good artikel. To know more about "cendawan susu rimau", please visit : http//www.ligno.com.my

Anonymous said...

Saya merupakan pengedar produk cendawan susu harimau dari ligno biotech sdn. bhd.

Sila hubungi saya jika ingin tahu lebih lanjut mengenai produk ini.
Azwan - 012-2776184

Anonymous said...

saya ada stok bekalan cendawan susu rimau yang original dari hutan.hubungi saya 0175984085 / 0175984058.tq

Unknown said...

Menjual jamur susu(cendawan susu) yang dipercaya ampuh mengobati penyakit kanker,tumor,jantung,asma,jerawat batu dan penyakit kronis lainnya.Jamur kami berasal dari hutan rimba sumatera
Harga = 500 ribu/kg kering
Hub 081375451754 (Hadi)
Harga bisa nego jika pembelian dalam jumlah banyak.

Azwan said...

Saya merupakan pengedar cendawan susu harimau dalam bentuk serbuk (powder) yang telah diproses..Produk ini adalah hasil kajian dari penyelidik mardi...
ia sesuai digunakan oleh pengilang2/pengeluar2 makanan kesihatan...
pihak kami juga menyediakan khidmat nasihat serta kepakaran dalam menghasil produk baru berasaskan cendawan susu harimau kepada pihak pembeli..sebarang pertanyaan sila hubungi azwan 012-2776184

Anonymous said...

Salam.... Saya ada stock cendawan susu harimau 100% asli dari hutan Perak. Jika berminat call 019 508 7626. Harga boleh nego COD
~ Sham

obakh said...

Saya minat ternak cendawan busut. siapa nak edar

Anonymous said...

salam sejahtera..saya ada membekalkan herba cendawan susu rimau fresh dan original dari hutan.hubungi 017 5984085 / 0175984058..boleh berurusan di seluruh malysia.terima kasih

Anonymous said...

call saya 0172247939
untuk dapatkan cendawan susu harimau Yang fresh dan terbaik

Anonymous said...

halo ini 0172247939 nama nya sapa y? apakah masih aktif dalam bidang cendawan susu rimau?

Unknown said...

yg berminat cendawan susu harimau...sya dri kampung pdalaman sumatra punya cukup banyak bahan nya..hubungi saya di 082367561212.jml

Unknown said...

Tunang saye mengidap penyakit kanser hati. . tahap 1 nak masok tahap 2. . cendawan ni sesuai atau tidak kalau saye berikan kepada dia utk dijadikan ubat. Minta kerja sama dari anda semua. .

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Membekal cendawan susu harimau ori dari org asli Pahang
0149464480(pakteh)

Unknown said...

Tak salah kalau mencuba.....kite usaha setakat yg mampu....sebab ade pengalaman mertua sepupu sembuh dari barah rahim tanpa pergi ke hospital utk berubat......kalau nak bekalan,saya ada sediakan

Unknown said...

ditempat saya di kalimantan sangat banyak cendawan susu harimau. jika anda berminat ingin membeli silakan hubungi saya. hp. 081257107967/ email. andisebvyrus08@gmail.com

Anonymous said...

Kalau tak pergi hospital , siapa yang diagnos barah rahim?

Anonymous said...

Kalau tak pernah ke hospital siapa pula yg diagnos penyakit tu barah?

Unknown said...

saya bayak stoknya yang kering. asli hutan kalimantan darat. call me081522690573

Unknown said...

Boleh hubungi sy untuk dapatkan cendawan susu rimau asli 100 %. 0179994848

Unknown said...

Boleh hubungi sy untuk dapatkan cendawan susu rimau asli 100 %. 0179994848

Unknown said...

Boleh hubungi sy untuk dapatkan cendawan susu rimau asli 100 %. 0179994848

Unknown said...

Saya memilki stock cendawan susu harimau. Jika anda berminat silakan hub saya: watsaap: 08115670489

Unknown said...

Saya memilki stock cendawan susu harumau. Asli dari hutan. Bagi yang berminat silakan hubungi saya: sms/ wathsaap: 08115670489

Unknown said...

Saya memilki stock cendawan susu harumau. Asli dari hutan. Bagi yang berminat silakan hubungi saya: sms/ wathsaap: 08115670489

Unknown said...

Saya memilki stock cendawan susu harimau. Jika anda berminat silakan hub saya: watsaap: 08115670489

Unknown said...

Saya mempunyai stok cendawan susu rimau yg original dan belom proses..hubungi 0175984085/0175984058..100% original n fresh

Unknown said...

Saya mempunyai stok cendawan susu rimau yg original dan belom proses..hubungi 0175984085/0175984058..100% original n fresh

sarangwaletmedanindonesia said...

I am from Medan Indonesia want to sell this Cendawan susu Rimau , please let me know the address of buyer Email & telp number .
Thanks,My name Surya,Mbl:+6287869083798
& +62 82368675420 & + 62 61 4157984 ( home )

Unknown said...

Hi all.
I'm form Batam -Indonesian.

We have a lot tiger milk mushroom.
The size is big n weight.
1pcs can have 100Gr.
Can see in facebook lignosus rhinocerus.

Or can call me
+62819876549

Unknown said...

sy pun ada kulat susu rimau ni.beli dgn org asli hulu perak.sapa nk call.0134896108.amin paksoh

Unknown said...

sy pun ada kulat susu rimau ni.beli dgn org asli hulu perak.sapa nk call.0134896108.amin paksoh

Jackkroll said...

harga berapa 100gram...

Jackkroll said...

harga berapa 100gram...

Anonymous said...

I am from Medan Indonesia want to sell this Cendawan susu Harimau (Tiger Milk Mushroom), please let me know the address of buyer Email & telp number .
Thanks,
Andi
Phone : +6285203834001 (whatsapp)

Alam Tujuh Lapis said...

tetiba byk plak stok
sedangkan ia amat sukar d temui

Unknown said...

salam adakah cendawan ni boleh merawat kanser paru-paru atau barah payudara?

Unknown said...

i have tiger milk mushrooms to sell...
+6281217881788 andi

kirani forensik said...

Salam..sy peniaga kecil kecilan cendawan susu harimau dari Kelantan..sape berminat leh whatsapp sy 01133539378..

Unknown said...

Saya mahu beli benih cendawan susu harimau..sebab saya ada sakit jgkitan paru2 mohon tolong sgt ye..takut kena kimo..mohon sgt dibantu..

Unknown said...

saya ada sedikit stok cendawan susu harimau. berminat boleh call 0165311234. original belom proses terus dari hutan tebal malaysia

Unknown said...

boleh call 0165311234

jim said...

area mana yaa

jim said...

area mana yaa

jim said...

area mana yaa

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Post a Comment