KACIP FATIMAH DAN WANITA




Labisa Pumila

Nama Tempatan           : Kacip Fatimah
Nama Saintifik              : Labisia Pumila
Famili                            : Myrsinaceae
Spesis                           : L. pumila
Sinonim                         : Ardisia pumila Blume, Labisia pothaian Lindley
Lokasi dijumpai            : Malaysia, Thailand, Indochina
Nama Lain           :  Mata pelandok rimba, bunga belangkas hutan (Malaysia)
                              :  Kelimparan tuli (Belitung), udu mudung bio’ (Indonesia)

PENGENALAN
Kacip fatimah (Labisa pumila) adalah versi perempuan kepada Tongkat Ali.  Kacip Fatimah kebiasaannya  digunakan secara ubat-ubatan tradisional bagi memudahkan dan mendorong untuk bersalin serta selepas bersalin di kalangan wanita Malaysia.
Kacip fatimah adalah sejenis tumbuhan herba yang mempunyai batang berkayu kecil dan tumbuh liar di hutan hujan tropika pada ketinggian 150 kaki dari paras laut. Tumbuhan ini membiak dengan 2 cara: melalui biji benih dan keratan akar. Tumbuhan ini dapat tumbuh dengan sempurna dikawasan yang redup dengan tanah yang mempunyai kandungan humus yang tinggi dan tidak menakung air.  Daun kira-kira 20 sentimeter panjang berwarna hijau dan mempunyai buah bertangkai warna merah di bahagian pangkal batangnya, dan biasanya digunakan sebagai sejenis minuman teh oleh kaum wanita yang mengalami kehilangan libido. Terdapat 3 jenis variasi yang boleh dijumpai di Malaysia ialah:
a)   Labisia pumila var. Alata,
b)   L. Pumila var. Pumila
c)   L. Pumila var. Lanceolata.

Kesan ekstrak tumbuhan Kacip fatimah (Labisia pumila) pada kadar pertumbuhan Sel-sel fibroblas Kulit Manusia (HSF 1184)


Ekstrak tumbuhan telah digunakan sejak zaman purba bagi aplikasi kosmetik dan farmaseutikal. Bahagian yang berlainan tumbuhan termasuk daun, bunga buah-buahan, batang, kulit kayu, tunas dan akar digunakan untuk aplikasi ini. Dalam kosmetik, ekstrak tumbuhan dan tumbuhan digunakan kerana terbukti potensinya  dalam menyediakan pelembap, pemutih, penyamakan, kosmetik mewarna, pelindung matahari, pembersih-radika, anti-oksida, perangsang imun, pembasuh, pengawet dan kesan pemekat. Setiap tahun, penyelidikan baru dijalankan ke atas ekstrak tumbuhan yang berbeza-beza untuk mendapatkan seberapa banyak pemahaman yang boleh didapati dari profil kimia dan bio-activitinya. Penyelidikan asas ini adalah sangat penting kepada masyarakat saintifik untuk mereka meneroka dan menentukan potensi dan manafaat ekstrak tumbuhan untuk penggunaan  kosmetik atau farmaseutikal. Dalam kajian ini, fibroblas kulit manusia digunakan sebagai bahan analisa kerana ia merupakan setu sistem  mantap untuk  menganalisa in-vitro pertumbuhan sel, pemindahan, dan metabolisma kolagen.


Kajian terkini telah menunjukkan bahawa ekstrak tumbuhan mempunyai potensi yang besar dalam memberi tindakan photoprotective kepada kulit manusia. Kulit adalah organ terbesar badan, berat kira-kira empat kilo-gram dan meliputi kira-kira dua meter persegi. Kulit terdiri daripada beberapa lapisan iaitu:
 Stratum corneum
 Epidermis
 Dermis
 Hypodermis

Setiap lapisan kulit manusia memainkan peranan yang amat penting dalam melindungi badan manusia daripada agen persekitaran yang berbahaya, terutamanya organisma berjangkit (bakteria atau virus - 'kuman'), kotoran, habuk dan cahaya matahari
Mengapa Perlu Ekstrak Tumbuhan


  • Ia telah digunakan semenjak zaman purba lagi bagi aplikasi kosmetik dan farmaseutikal
  • Bahagian b erbeza dari tumbuhan termasuk daun, bunga buah-buahan, batang, kulit kayu, tunas dan akar boleh digunakan
  • Secara kosmetik, tumbuhan dan ekstrak dari tumbuhan telah digunakan kerana kemampuan nya terbukti dapat memberi kesan pelembap, pemutih, krim pelindung matahari, antioksida dan sebagainya.
Labisia pumila mempunyai kesan yang sangat ketara ke atas pertumbuhan garis sel HSF 1184 . Ini adalah benar dalam kedua-dua keadaan, dalam media pembentukan Serum Bovine Janin (Fetal Bovine Serum (FBS) dan dalam media tanpa Serum Bovine Janin. Pengantaran  sahaja (medium alone) tanpa FBS tidak akan menyediakan persekitaran yang lengkap bagi sel untuk terus hidup. Biasanya jika garis sel dikulturkan dalam medium tanpa kewujudan FBS, ia hanya akan mengambil masa beberapa hari sahaja sebelum sel-sel sepenuhnya mati. Ini mencadangkan bahawa Labisia pumila mungkin menjadi pengganti  serum pertumbuhan. pertumbuhan harian sel-sel dipantau dan bilangan sel-sel dikira menggunakan haemocytometer dari hari 0 sehingga hari  ke-14.  kepekatan ekstrak tumbuhan berkesan telah ditentukan dan kepekatan yang dipilih adalah 1 x 10-4 ug/ml.  Pada kepekatan ini, rangsangan pertumbuhan sel hampir dua kali ganda dan ia tidak menunjuk sebarang sel-sel.  Penambahan ekstrak Labisia pumila telah menyebabkan peningkatan yang ketara dalam pertumbuhan sel-sel. Kebiasaan nya, sel-sel mengambil kira-kira 14 hari untuk mati sepenuhnya, bagaimanapun selepas penambahan ekstrak tumbuhan, sel-sel masih hidup pada hari ke-14.  Walaupun bilangan sel menurun pada hari yang sama (hari ke- 7) pada kedua-dua keadaan,  ini mungkin berlaku disebabkan oleh pengumpulan bahan buangan dalam medium kultur sel. Bilangan sel bertambah hampir dua kali ganda dari hari pertama sehingga hari ke-6 untuk sel-sel yang dirawat dengan ekstrak tumbuhan. ini jelas menunjukkan bahawa Labisia pumila mempunyai kesan langsung ke atas jumlah masa bilangan dua kali ganda (PDT) sel-sel.
Kesan Dari Ekstrak Kacip fatimah (Labisia pumila) keatas Buah Pinggang, Hati, dan uterus Tikus Putih(Rattus norvegicus)


akar kacip Fatimah yang belum direndam-kecut
Abstrak
Herba Kacip fatimah (Labisia pumila) terkenal untuk memulihkan kesihatan wanita di kalangan pengamal tradisional. Rebusan dari didihan Kacip fatimah dipercayai dapat mempercepatkan kelahiran bayi ketika bersalin dan memberi tenaga tambahan kepada ibu selepas bersalin.
 Kajian ini dijalankan untuk menentukan kesan daripada ekstrak rebusan Labisia pumila keatas rahim (uterus) tikus putih betina (Rattus norvegicus) yang tidak bunting. Lapan belas tikus klinikal yang sihat telah dibahagikan sama rata kepada dua kumpulan; Gp 1 sebagai kawalan yang tidak dirawat, manakala Gp 2 tertakluk kepada suntikan ekstrak 0,028 mg / kg  dibahagian bawah kulit (subkutaneus). Tiga haiwan dari setiap kumpulan dimatikan (euthanized) pada harike- 1, 3 dan 7 selepas rawatan. Serum dikumpulkan untuk menentukan tahap estrogen dan progesteron menggunakan ELISA Estrogen dan Progesteron Kit (Neogen Co). Rahim (Uterus ) tikus dikumpulkan dan rendamkan dengan 10% buffered formalin semalaman sebelum dibahagikan kepada 5 tempat berbeza dari kedu (Image Analyzer software). Terdapat perbezaan yang amat ketara (p <0.05) dalam ketebalan dinding endometrium, nombor dan perimeter kelenjar endometrium dalam kumpulan dirawat berbanding dengan yang lain. Tiada persamaan (p> 0.05) dicatit pada tahap serum estrogen dan progesteron diantara semua golongan.
Kesan Kacip Fatimah (Labisia pumila var. alata) Pada wanita putus Haid (Postmenopausal):


air rendaman Akar Kacip

Bilangan wanita yang memasuki menopaus telah meningkat diseluruh dunia berikutan peningkatan jangka hayat. Salah satu daripada isu  terpenting yang mendatangkan kesan kepada kaum wanita menopaus adalah risiko dan faedah terapi penggantian estrogen. Ramai diantara wanita yang ditetapkan untuk  terapi penggantian hormon berhenti mengambilnya atau tidak pernah mengambilnya disebabkan perasaan takut kesan buruk, seperti boleh membawa kematian (malignancy), pendarahan tanpa diduga, atau kesan-kesan sampingan. Sebaliknya, mereka mencari jalan alternatif untuk  menguruskan dengan sendiri gejala menopaus atau akibat jangka panjang, seperti peningkatan risiko penyakit arteri koronari (CAD) dan osteoporosis.  
Kacip Fatimah atau Labisia pumila (LP) l telah digunakan secara meluas dalam masyarakat Asia Tenggara untuk pelbagai penyakit dan makanan tambahan. Tumbuhan ini telah digunakan secara meluas oleh kaum wanita di Malaysia selama berabad-abad untuk memudahkan bersalin dan juga untuk rawatan selepas bersalin. Secara tradisi, ekstrak kacip fatimah disediakan dengan merebus akar, daun, atau keseluruhan tumbuhan di dalam air, dan diminum. Penggunaan secara eksklusif oleh kaum wanita telah membawa kepada kepercayaan bahawa ia adalah phytoestrogen,  satu sebatian yang mempunyai struktur kimia yang sama dengan estrogen, oleh itu ia dapat melegakan gejala-gejala menopaus.
Kacip Fatimah atau L. pumila adalah dari genus Myrsinaceae. Terdapat Tiga jenis dari L. pumila yang berbeza telah dikenal pasti di Malaysia:
a)   var. alata,
b)   var. pumila
c)   var. lanceolata.
 Istilah Kacip Fatimah, digunakan untuk menggambarkan tumbuhan secara umum. Kajian awal menunjukkan bahawa;
a)   var. alata dan
b)   var. pumila
lebih kerap digunakan sebagai tumbuhan perubatan di bandingkan dengan  var. lanceolata. Kajian fitokimia akar dan daun L. pumila var. alata menunjukkan kehadiran tiga C15 monoene resorcinols ia itu;
  1. (Z) -5 - (pentadec-4-enyl) benzena-1-3,3-diol,
  2. (Z) -5-5 - (pentadec-8-enyl) benzena-1-3,3-diol, dan
  3. (Z) -5-5 - (pentadec-10-enyl) benzena-1-3 ,3-diol.
Di samping itu, ia juga mengandungi dua sebatian novel benzoquinoid 1,2 sebagai komponen utama.
Penyelidikan telah memperlihatkan aktiviti estrogen dari  L. pumila. Adalah kemungkinan bahawa ia bertindak sebagai modular reseptor estrogen (SERMs) terpilih  yang mana ia aktif dalam tisu tertentu,. Satu kajian menunjukkan bahawa ekstrak air dari L. pumila mampu menggantikan pengikat estradiol ke antibodi yang bangkit terhadap estradiol, menjadikannya serupa dengan estrogen lain seperti estron dan estradiol. Ekstrak juga telah didapati menghasilkan kesan tindak-balas dos keatas hormon pembiakan tikus betina, terutamanya pada estradiol dan paras testosteron bebas.
Dalam kajian terbaru menunjukkan Labisia pumila (LP) adalah ejen alternatif yang berpotensi untuk terapi gantian hormon kepada wanita menopaus. Dalam kajian itu, sekumpulan penyelidik telah menjalankan satu kajian yang membandingkan kesan ekstrak akueus LP dari estrogen ke atas hormon pembiakan menggunakan ovariectomised model tikus. Penambahan (Suplemen )Labisia pumila menunjukkan kesan penyerupaan dari terapi penggantian estrogen ke atas hormon-hormon pembiakan. Dalam kajian itu, ia menunjukkan bahawa rawatan 60 hari dengan LP  mengurangkan dengan ketara hormon luteinizing (LH) [adalah satu hormon gonadotropic yang dirembeskan dengan pituitari; merangsang ovulasi dalam mamalia wanita dan merangsang pelepasan androgen dalam mamalia lelaki] dan hormon perangsang folikel (follicle stimulating hormone  (FSH). Ia juga meningkatkan paras estradiol dan testosteron. Keputusan ini menyerupai kesan estrogen dalam tikus ovariectomised.
Kacip Fatimah (L. Pumila) Pada masa kini, dihasilkan dalam bentuk tonik atau kapsul oleh syarikat-syarikat tempatan, dan pelbagai tuntutan telah dikemukakan bahawa kacip fatimah ( L. Pumila) boleh meningkatkan kesejahteraan wanita.  Adalah amat penting semua kenyataan mengenai manafaat dan kelebihan kacip fatimah (L. Pumila) atau mana-mana formulasi herba yang mengandungi L. pumila dibuktikan secara saintifik, dan kesan ketoksikan yang mungkin timbul daripada penggunaannya  dinilai. Memandang pada bukti awalan yang menganggap  tumbuhan ini mempunyai kesan yang amat baik keatas wanita menopaus dari segi kesan positif ke atas profil  lipid dan hormon. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan gejala LP menopaus, faktor-faktor risiko kardiovaskular, dan profil hormon di kalangan wanita Melayu menopaus
Menyelidik penyerta wanita Melayu berusia diantara 48 hingga 55 tahun dengan penunjuk jisim tubuh dalam lingkungan dari 18 hingga 35 kg/m2  yang layak untuk menyertai kajian jika mereka telah berputus haid selama sekurang-kurangnya enam bulan. Mereka tidak dinilai untuk sebarang gejala menopause. Kriteria pengecualian termasuk sejarah mengambil terapi penggantian hormon atau mana-mana produk herba untuk sekurang-kurangnya 6 bulan, sejarah oophorectomy (Pembedahan mengeluarkan salah satu daripada kedua-dua ovari) , sejarah penyalahgunaan alkohol atau dadah, sejarah kanser payudara atau serviks, apa-apa penyakit perubatan yang aktif yang boleh menyebab pelaksanaan protokol kajian atau tafsiran keputusan menjadi sukar, atau kehadiran ketebalan endometrium lebih daripada 0.5 cm yang dikesan dengan ultrasonografi pelvik.
keputusan

Sejumlah 63 pesakit telah menamatkan ujikaji selama 6 bulan. Ciri-ciri asas peserta kajian ditunjukkan dalam Jadual 1. Terdapat tiada perbezaan statistik yang ketara di antara kumpulan-kumpulan  rawatan dan kumpulan mendapat rawatan sebenarnya (placebo) pada garis dasar dari segi umur, tempoh menopaus, darjat, klinikal, biokimia, dan parameter hormon.
Jadual 1


Jadual 1: Ciri-ciri garis dasar di kalangan peserta kajian rawak terkawal antara Labisia pumila dan kumpulan plasebo:
Jadual 2


Jadual 2: Tanda-tanda perubahan menopaus selepas 6 bulan percubaan susulan dengan plasebo dan Labisia pumila.

Ia memperliohatkan cara skor gejala menopaus dari kedua-dua kumpulan dibandingkan dengan garis dasar dan lawatan terakhir. Kedua-dua kumpulan menunjukkan trend pengurangan didalam kumpulan. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang penting yang diperhatikan di antara plasebo dan kumpulan verum (rawatan).
Jadual 3


Jadual 3: faktor-faktor risiko kardiovaskular dan perubahan hormon selepas 6 bulan percubaan susulan dengan plasebo dan Labisia pumila pada 280 mg.

Ini menunjukkan faktor-faktor risiko kardiovaskular dan perubahan hormon selepas percubaan 6 bulan susulan dengan plasebo dan LP pada 280 mg. Selepas pelarasan dibuat mengenai umur, BMI, tempoh menopaus, dan nilai-nilai garis dasar, terdapat kesan utama dari rawatan pada peringkat TG [f
 (1,63 = 4309 p = 0.042, ANCOVA] di mana punca larasan daripada TG berkenaan LP adalah jauh lebih rendah berbanding plasebo (1.4 berbanding 1.9 mmol / L) (pelarasan : bermakna perbezaan 0.5, 95% CI: 0.02, 0.89) (Jadual 3) Terdapat juga perbandingan yang lebih rendah menggunakan glukosa plasma puasa dan jumlah kolesterol dalam kumpulan rawatan LP; bagaimanapun, perbezaan ini tidak ketara secara statistik.
Secara teorinya, phytoestrogens  memberi kesan terutamanya melalui ikatan pada reseptor estrogen (ERS). Laporan menunjukkan bahawa tumbuhan memperlihatkan tindakbalas tidak ketara dalam aktiviti estrogen in-vitro. Ekstrak cecair LP dikatakan dapat mengganti ikatan estradiol kepada antibodi yang bangkit terhadap estradiol, membuatnya serupa dengan estrogen lain seperti estron dan estradiol. Ekstrak ini juga menghasilkan kesan dos tindak balas terhadap hormon pembiakan dari tikus betina, terutamanya pada paras estradiol dan testosteron bebas. Walau bagaimanapun, dalam kajian ini, tidak ada kesan LP pada gejala menopaus dan profil hormon pasca menopaus wanita. Penjelasan yang mungkin, adalah bahawa saiz sampel dalam kajian ini adalah terlalu kecil, dan ia juga perlu diberi tempoh yang lebih lama sebelum kesannya dapat dilihat. Dalam kajian keatas  haiwan, ia menunjukkan bahawa terapi penggantian estrogen menaikkan tahap estradiol seawal 30 hari rawatan berbanding dengan LP yang memerlukan 60 hari rawatan.
Kesimpulannya, keputusan menunjukkan bahawa kacip fatimah (Labisia pumila) mempunyai kesan yang baik untuk mengurangkan tahap nilai triglyceride (TG) (Glyceride berlaku secara semula jadi dalam tisu haiwan dan sayur-sayuran; ia terdiri daripada tiga asid lemak tersendiri yang terikat bersama dalam satu molekul yang besar; sumber tenaga yang penting membentuk kebanyakan lemak yang tersimpan oleh badan) . Oleh itu, ia menjadi phytosupplement yang berguna bagi mengekalkan kesihatan kardiovaskular di kalangan wanita menopaus. Walau bagaimanapun, ia tidak ada kesan ke atas profil hormon.
Kegunaan dan Faedah:


Ia dikatakan dapat mempercepatkan proses kelahiran bayi disamping dapat mengembalikan kecergasan selepas bersalin. Selain dari itu ia juga dikatakan dapat membantu mengecutkan rahim dan melangsingkan badan. Kacip fatimah juga dikatakan dapat merangsangkan pengeluaran hormon yang dapat melancarkan perjalanan dan kitaran haid wanita. Ia juga dapat mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
Dianugerah dengan ciri-ciri perubatan, Kacip Fatimah adalah sumbangan semulajadi terbaik kepada kaum wanita dalam membantu memudahkan bersalin dengan selesa secara semulajadi dan mengukuhkan otot-otot perut. Digunakan secara tradisional oleh kaum asli, dalam menyediakan kitaran dan kelancaran haid secara selesa bagi kaum wanita nya. kesan-kesan Aphrodisiac dari Kacip Fatimah, membuatnya salah satu herba yang paling penting yang menawarkan remedi semulajadi yang lengkap untuk menambah keseksualan. Penggunaan Kacip Fatimah termasuk;
o   mendorong dan memudahkan kelahiran anak.
o   Membantu menegangkan dan melaraskan otot perut di kalangan wanita.
o   Membantu mengetatkan otot faraj dan membantu pada perkembangan kesihatan pembentukan payu dara agar lebih pejal dan tegang.
o   Mengurangkan kesakitan dan kesukaran kitaran haid.
o   digunakan untuk merawat cirit birit dan sakit sendi
o   Membantu mewujudkan satu kitaran haid yang tetap apabila tempoh gagal hadir diatas sebab-sebab seperti tekanan, penyakit atau apabila pil dihentikan
o   Mencegah kekejangan, menahanan air dan kerengsaan semasa kesakitkan haid.
o   Mengimbangkan, membina dan mengharmonikan sistem pembiakan wanita bagi menggalakkan komutan sihat
o   Menyokong kesegaran kesihatan bauan faraj (vaginal flora) dan mengelak kerengsaan dan jangkitan.
o   Menghilangkan keletihan, memudahkan gejala menopaus dan menggalak kesejahteraan emosi.
o   Memanjangkan jangka tenaga semasa intiman suami isteri.
o   Membantu menyelesaikan masalah sembelit
o   Menegangkan kulit dan dinding faraj.
o   Anti Kesakitan haid (Anti-dysmenorrhoea); membersihkan dan mengelak kesakitan atau sukaran haid
o   Anti-kembungan, mengusir dan menghalang pembentukan gas.
o   Ia juga boleh digunakan untuk mengubat penyakit buasir (hemarroid/pile) dengan cara merebus akarnya yang telah dikeringkan.
o   Cara penggunaan untuk selepas atau sebelum bersalin ialah dengan merebus (keseluruhan dari pokok) kedalam seperiuk air (seeloknya periuk tanah) dan airnya diminum.

IKHTIAR
Selain penggunaan kacip Fatimah sebagai rebusan, ia juga digunakan sebagai air Selusuh bagi kaum wanita yang mula hamil agar mudah bersalin selain menggunakan air biasa atau air Zamzam. Air Selusuh memang dikenali dikalangan masyarakat wanita melayu apabila tiba saat-saat hampir untuk melahirkan anak. Air yang didoakan itu boleh dibacakan sendiri oleh suami ataupun pengamal pengubatan Islam yang dikenali. Dengan berkat bacaan doa serta ikhtiar maka hanya kepada Allah jua agar para isteri yang akan melahirkan zuriat agar dipermudahkan urusan kelahiran si anak kecil yang bakal menjadi mujahid serta mujahidah pada masa akan datang. Amalan Air Selusuh atau Minyak Selusuh ini memang tiada riwayatnya didalam al-Quran mahupun hadith. Setiap amalan yang bukan merupakan 'ibadat' atau diluar skop ibadat hukumnya adalah MUBAH (Harus). Jika dilihat dari segi content amalan tersebut seperti do'a agar kelahirannya mudah dengan bacaan2 yang tidak menyanggahi syara'; seperti TIDAK melakukan tawassul kepada Fatimah, 'Aisyah, Maryam dsb, HANYA memohon kepada Allah swt semata-mata dengan Asma' wa Sifatnya, dan tidak mempunyai kepercayaan2 tertentu, tidaklah ia menjadi satu kesalahan.



DOA YANG DIBACA

1. Al-Fatihah



2. Selawat Syifa’



3. Al-Hasyr : 21-24



4. Doa Selusuh



Terjemahan : "Ya Allah, dengan hak Maryam, juga hak hamba yang diturunkan kepadanya surah Maryam, ringankanlah daripadanya (sebut nama pesakit dan nama ibunya) penderitaan bersalin, dengan rahmatMu, wahai Tuhan yang amat mengasihani dari segala-galanya".
5. Doa Pemudah



"Tuhanku, permudahkanlah dan jangan Kau sukarkan kerana Engkaulah yang maha memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagiMu, Ya Allah, sempurnakanlah dengan kebaikan, dengan rahmatMu, ya Arhamar Rahimin".


Ada yang mengguna;
BAHAN-BAHAN

1. Air (jika air zam-zam lagi baik)

KAEDAH PENGUBATAN

Dibacakan semua rangkaian doa di atas ke atas air. Hendaklah diberi minum air kepada isteri seeloknya seminggu sebelum dijangkakan bersalin. Boleh disapu ke atas perut selepas waktu asar sambil berdoa agar Allah SWT mempermudahkan urusan kelahiran si anak.

DOA SELUSUH  (niatkan ikhlas kerana Allah dan berdoa agar dipermudahkan bersalin)


1) membaca surah al fatihah dan selawat ke atas nabi
2) membaca ayat 54-56 surah al a'raf sebanyak 3 kali
3) membaca ayat pertama surah at-tariq sebanyak 3 kali
4) membaca ayat kursi sebanyak 3 kali
5) membaca permulaan surah qalam sebanyak 17 kali, nun pada permulaan surah dikatakan membawa makna nasir (penolong) dan nur (cahaya)
6) membaca bahagian terakhir ayat 104 surah yusuf sebanyak 17 kali
7) membaca surah mu`awwizatain (surah al-falaq dan surah an-nas) sebanyak 3 kali
8) membaca doa nabi yunus dalam perut ikan nun dalam ayat 87 surah anbiya' sebanyak 17 kali
9) akhir sekali baca "ya fattah bila miftah iftah lana bihurmati ummi musa bint lawi bin ya'kub salawatullahi taala 'alaihim ajma'in wa bihurmati buduhi" sebanyak 17 kali.

CARA BUAT AIR SELUSUH
UNTUK MENYEDIAKAN AIR SELUSUH UNTUK MEMUDAHKAN BERSALIN, KOMBINASI BACAAN DOANYA IALAH..

1. SURAH AL-FATIHAH

2. SURAH AL-HASYR AYAT 21-24 (59:21~24)


TERJEMAHAN:

21. Kalau sekiranya kami turunkan Al-Quran Ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah. dan perumpamaan-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.

TERJEMAHAN:
22. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
TERJEMAHAN:
23. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, yang Maha suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengaruniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
TERJEMAHAN:
24. Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang membentuk Rupa, yang mempunyai asmaaul Husna. bertasbih kepadanya apa yang di langit dan bumi. dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

3. SELAWAT SYIFA'
4. DOA SELUSUH....terjemahannya
" YA ALLAH, DENGAN HAK MARYAM, JUGA HAK HAMBA YANG DITURUNKAN KEPADANYA SURAH MARYAM, RINGANKANLAH DARIPADANYA ( sebut nama pesakit dan nama ibunya ) PENDERITAAN BERSALIN, DENGAN RAHMATMU WAHAI TUHAN YANG AMAT MENGASIHANI DARI SEGALA-GALANYA.

5. DOA PEMUDAH....terjemahannya
" YA ALLAH, PERMUDAHKANLAH DAN JANGAN KAU SUKARKAN KERANA ENGKAULAH YANG MAHA MEMUDAHKAN, SEGALA YANG SUSAH ADALAH MUDAH BAGIMU, YA ALLAH, SEMPURNAKANLAH DENGAN KEBAIKAN, DENGAN RAHMATMU, YA ARHAMAR RAHIMIN".

NOTA


Terapi penggantian hormon telah wujud sebagai tulang belakang rawatan bagi masalah yang timbul daripada kehilangan fungsi ovari. Walau bagaimanapun, kajian baru-baru ini telah mengubah amalan ini disebabkan dari kesan buruk mengenai terapi hormon gantian (HRT) [13].  Masih terlalu amat sedikit maklumat tentang kacip fatimah (Labisia pumila var. Alata), sifat kimia dan mekanisme tindakan walaupun pelbagai penggunaan di kalangan wanita di Malaysia. Akar tumbuhan dan daun ini didapati mengandungi dua sebatian novel benzoquinoid 1, 2 sebagai komponen utama. Terdapat juga kumpulan kumpulan penyelidik  maseh menjalankan kajian,  melihat kesan sampingan dari ekstrak akueus tumbuhan ini pada kitaran oestrous (Digunapakai keatas haiwan  mamalia: keadaan atau tempoh rangsangan sek dan aktiviti yang memuncak) , prestasi pembiakan, pertumbuhan selepas bersalin, dan keturunan dari tikus. Dalam kajian itu, ekstrak berasaskan cecair sememangnya tidak menimbulkan toksik pembiakan ketara atau komplikasi semasa mengandung dan melahirkan pada tikus, kerana kajian toksikologi hanya dilakukan keatas tikus. 

Memandangkan tumbuhan ini mengandungi  phytoestrogen, adalah dinasihatkan wanita yang mengandung dan semasa dalam haid tidak mengambilnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

19 comments:

Anonymous said...

salam, saya nak tanya, saya pernah mengambil minuman kopi yg mempunyai campuran kacip fatimah,hasilnya, kitaran period saya kembali teratur, tapi selepas mengamalkannya, muka saya mula dinaiki jerawat, dan saya hentikan pengmbilan kopi tersebut,Tetapi setelah berhenti,masalah kitaran haid saya kembali semula.Adakah jerawat itu merupakan perkara biasa...dan adakah boleh jika saya amalkan kacip fatimah bersama multivitamin lain contohnya Vitamin E dan C..tq

herba & tumbuhan said...

Waalaikum salam,
1.- terutamanya mesti tahu berapakandungan kacip fatimah terdapat dalam kopi tersebut.
2.- Pengambilan kF tidak semasa haid
3.- Pengambilan KF tidak boleh dijadikan sebagai kebiasaan, pengambilan selepas 30-40 hari dihentikan untuk seminggu dua
4.- Pengambilan kF dengan vitamin terletak pada dos pengambilan, secara am nya tidak memudaratkan, bezanya tumbuhan Herba di makan/minum pada waktu malam sebelum tidurdan subuh, sedangkan ubatan termasuk suplement diambil selepas mengambil makanan bukan dengan perutkosong

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t

Saya mohon bantuan/idea dri pihak tuan,
Saya mengambil suntikan perancang keluarga(depo) kesan dri suntikan itu, saya tidak datang haid dlm tempoh yang lama dan jika datang haid juga dalam tempoh yang lama.Tetapi masalah saya menjadi makin merisaukan apabila saya datang haid yg terlalu tidak teratur, saya terpikir untuk mengambil herba kacip fatimah tetapi tiada pengetahuan tentang herba ini. saya monoh pencerahan agar dapat membantu saya.

Anonymous said...

Ada ada supply herba kacip fatimah kering..berminat cntc 0175984085.tq

Unknown said...

Assalam, sy kurang faham dgn perenggan ini, boleh tuan terangkan? sy ade terdengar org kate, mengamalkan kacip fatimah dapat mengurangkan kesuburan, betul ke ?

Penambahan (Suplemen )Labisia pumila menunjukkan kesan penyerupaan dari terapi penggantian estrogen ke atas hormon-hormon pembiakan. Dalam kajian itu, ia menunjukkan bahawa rawatan 60 hari dengan LP mengurangkan dengan ketara hormon luteinizing (LH) [adalah satu hormon gonadotropic yang dirembeskan dengan pituitari; merangsang ovulasi dalam mamalia wanita dan merangsang pelepasan androgen dalam mamalia lelaki] dan hormon perangsang folikel (follicle stimulating hormone (FSH)

saadialley said...

as salam .....sy mengalami pendarahan haid yang terlampau banyak. Usia sy 53thn. Sy jd letih dan runsing. Boleh tolong sy..... terima kasih.

Anonymous said...

Salam...saya ingin bertanya adakah pengambilan kacip fatimah dlm bentuk tonik akan memberi kesan ketika waktu subur saya,kerana saya dan suami bercadang untuk mendapatkan cahaya mata.

fazliana said...

salam...kacip fatimah nie byk khasiatny,,berfungsi memperbetulkan bhgian dlman wanita,,setiap pnykit ada penawarnya..Allahu musta'an

Zulkifli Mahussin said...

hah

ShahKB said...

order kacip fatimah di sini http://kolagenlaut.blogspot.com/2013/07/KacipFatimah.html

Unknown said...

klu lelaki minum jamu or kacip fatimah da side effect x?

Unknown said...

Kacip fatimah bkn hanya utk kaum hawa..lelakipun blh minum..
Ingin dpatkn teh kacip fatimah /uncang n extract kacip fatimah blh wsp 01126167078

Unknown said...

Kacip fatimah bkn hanya utk kaum hawa..lelakipun blh minum..
Ingin dpatkn teh kacip fatimah /uncang n extract kacip fatimah blh wsp 01126167078

Dr. Athirah (At) said...

Tuan, boleh kah saya gunakan penulisan tuan untuk tujuan perniagaan/perkongsian Ekstrak kacip Fatimah UTM?

Anonymous said...

0112 3311 384 - pengeluar herba kacip fatimah dari Sabah (ditanam sendiri)

afya said...

Artikel ni. Terlalu teknikal dlm bidang perubatan... Seharusnya.. penulis menterjemahkan kepada bahasa awam utk mudah pembaca memahami isi kandungan yg ingin dikongsikan dan dimanfaatkan... Terima kasih atas mengkongsian kajian..

Anonymous said...

Baru² ni saya amalkan minum air rendaman akar kacip fatimah... Selepas minum air tersebut saya keluar darah istihadah... Adakah ia normal?...

Soalan kedua, saya dimaklum kan oleh penjual akar kacip fatimah yang saya beli... Bahawa akar kacip fatimah x boleh dididihkan atas api dan x boleh diletakan air panas utk rendam... Cukup air biasa... Sebab akan mngecutkan rahim dan menutup laluan... Adakah ia benar?

Unknown said...

Assalamualaikum wbt,sy baru lepas checkup 2hri lepas dan doktor mengesahkan sy ad polyp di dinding rahim sy..oleh kerana sy bru 8bulan berkahwin doktor menasihati agar tunggu sehingga setahun perkahwinan bru checkup semula.sy ada buat research tentang polyp nie,ada yg menyatakan polyp bole gugur dgn sendirinya jika mengamalkan senaman,pengambilan makanan yg masam seperti jeruk,makan bawang putih dan merah dan minum teh herbal.. disini sy ingin mengetahui adakah fungsi kacip fatimah phyto Plus mempunyai fungsi yang sama?bole bantu sy cara utk pemulihan dari melakukan pembedahan kecil untuk membuang polyp tersebut?

insan sepi said...

Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 dan jugak pesakit jantung yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr kanser.
Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪️ Nur Fatihah binti Mohd Haffiz
Jantung berlubang, Pulmonary hypertension & tekanan paru-paru yang tinggi.

Nur Fatihah umur 5 tahun..sebelum ini ada masalah jantung berlubang, doktor mendapati ada irama jantung yang tidak normal pada adik ini, tetapi setelah mengambil jus.doktor mendapati degupan irama jantung yang tidak normal itu sudah tidak ada lagi. ini telah terbukti dengan ujian ECG, doktor mengesahkan reading jantung sangat cantik
~~~~~~~~
▪️Puan Aspalilah binti Abdullah.
Pengidap kencing manis bacaan 20 ke atas, kaki luka bahagian betis dan berlubang. Luka sudah berbulan bulan tetapi dengan minum Jus Alam Jutawan herbs, serta 10 paket herba luka kering dalam 10 hari sahaja. Sebelum ni dah berhabis beribu ringgit beli pelbagai jenis produk kencing manis, akhirnya sekarang hanya amalkan Jus Jutawan Herbs, sekejap je dah luka kering. Harga pun mampu beli.

~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment