Khasiat Mahkota Dewa


Phaleria macrocarpa
Buah Masak Matang Mahkota Dewa
Jajahan:
Divisi:
Subdivisi:
Magnoliophyta / Spermathophyta
Angiospermae
Kelas:
Magnoliopsida / Dicotyledoneae
Order:
Keluarga:
Genus:
Species:
P. macrocarpa (Scheff.) Boerl @ Phaleria Papuana Warb Var.Wichnnii (val) Back
Phaleria macrocarpa


Asal:  New Guinea, Indonesia.

Nama Lain: Simalakama (Sumatera), Majkota dewa, makuto raja (Jawa), Makuto Rojo, Makuto Ratu, Obat Dewa, Pau (Obat Pusaka), Crown Of God (Inggeris)

PENGENALAN:
Buah Mahkota Dewa (Phaleria macrocarpa) adalah pokok  malar-hijau yang tebal, membesar dengan baik dalam iklim tropika, merupakan tanaman jenis pohon yang berkembang dan tumbuh sepanjang tahun, ianya mampu mencapai ketinggian 3-4m.Batang bergetah terdiri dari kulit yang berwarna coklat kehijauan dan batang kayu berwarna putih, ianya berakar tunjang.
Phaleria Macrocarpa bermakna Mahkota tuhan, sejenis tumbuhan dari keluarga Thymelaeaceae. Nama  diberikan kepada buah ini kerana dikatakan ia diturunkan  dari langit, hasil dari doa- munajat hambanya dari tuhan kepada  manusia. Mahkota Tuhan merupakan tumbuhan asli dari kepulauan Papua (Irian Jaya) terletak di timur jauh kepulauan Indonesia, daerah Maprik. Menurut  penduduk  bandar Wewak pokok Mahkota Dewa hanya sebagai hiasan halaman rumah dan buahnya  beracun ketika ditanya manafaat mahkota dewa.
Beberapa abad dahulu  benih  pokok Mahkota Dewa  dibawa  dari pulau Papua oleh bomoh-bomoh tradisional  Jawa dan menanamnya  di kawasan lapang Istana Solo dan Jogyakarta. Pawang dan bomoh menggunakan buah beracun Ini dengan  cara tertentu  untuk dijadikan sumber penyembuh  yang berguna. Ilmu Pengetahuan perubatan ini, tetap menjadi rahsia bersama  resepi tertuanya  didalam dinding istana di Jawa untuk  beberapa  generasi sebelum ia  tersebar  kepada orang ramai. Kaum Jawa merujuk buah ini sebagai 'Makuto Dewo dan tabib Cina menamakan nya 'Pau', dadah warisan (patrimony drug). 
Kini tumbuhan ini tidak lagi menjadi  harta yang dirahsiakan dalam bulatan bijak merawat. Disebabkan nilai ekonomi dan faedah perubatan, ramai telah mula menanam pokok  Mahkota Dewa. Pokok ini mudah tumbuh, tanpa  memerlukan sebarang rawatan khas atau pengendalian. Ia boleh tumbuh di kawasan-kawasan dari 0 - 1000 meter di atas paras laut, boleh mencapai  ketinggian sehingga 5 meter dan mudah menghasilkan bunga  yang akhirnya berkembang sebagai buah.
Keseluruhan bahagian dari tumbuhan, biji, buah, daun dan ranting kesemuanya mengandungi ciri-ciri perubatan. Mahkota Dewa boleh digunakan sebagai dadah tunggal atau sebagai campuran bersama herba-herba  lain untuk menguatkan kesannya  dan untuk meneutralkan racun. Walaupun Mahkota dewa rasanya agak manis, adalah perlu  diingatkan bahawa ia tidak boleh dimakan begitu sahaja  atau sebelum pemprosesan dijadikan sebagai ubatan. Ia merupakan tumbuhan beracun yang boleh membawa maut.
Bagaimanapun, terdapat beberapa cara  tertentu untuk menjadikan ia  selamat untuk digunakan sebagai  perubatan tradisional. Buah hijau belum matang serta buah masak merah boleh diracik dan dikeringkan dibawah matahari.  Ambil satu sudu (tidak lebih) isi yang dah diracik dan dikeringkan lalu campurkan kedalam segelas air panas mendidih untuk dijadikan minuman rendaman.  Adalah dipercayai bahawa isi buah Mahkota Dewa mengandungi sebatian anti-oksida untuk melawan kanser. Tidak disyorkan kepada  wanita hamil mengguna ubat ini kerana boleh mendatangkan kemudaratan keatas  janin dalam kandungan.
Mahkota Dewa sering digunakan dalam  rawatan perubatan alternatif bagi pelbagai penyakit. Masa penyembuhan berbeza,  bergantung kepada berat badan pesakit dan tahap penyakit itu. Satu penyakit kronik seperti kanser memerlukan kira-kira lapan bulan penyembuhan dengan  dos pengambilan sebanyak  dua sudu isi kering yang sudah diracik kedalam segelas air panas.  Jika keadaan penyakit  menunjukkan tanda-tanda penyembuhan maka  dos pengambilan dikurangkan.
Mahkota Dewa turut dipercayai dapat menyembuh penyakit-penyakit lain dan penyakit bersangkutan kesihatan seperti tekanan darah tinggi, mati pucuk, insomnia, selsema, sakit sendi, alahan, penyakit jantung, aduan pundi kencing, asid urik dan masalah hati. Walau bagaimanapun, penggunaan perubatan tradisional ini harus dirunding terlebih dahulu dengan pakar  herba.
EMPIRIS
Secara empiris berita kesembuhan berkat mahkota dewa dialami oleh para penderita kanser, hati, diabetes, hipertensi, rematik, disentri, kolesterol tinggi, asam urat hingga penyakit ringan seperti jerawat, gatal-gatal, gigitan serangga dan bisul. Di Maluku, biji keringnya disangai seperti membuat bubuk kopi. Kemudian diseduh sebagai ubat asam urat. Pemakaian mahkota dewa sebagai ubat harus dilakukan dengan berhati-hati. Buahnya mengandungi racun dengan jumlah relatif rendah, tapi buah mahkota dewa sebaiknya dihindari dalam pengubatan oral. Jika selepas dimakan buah mahkota dewa menyebabkan badan terasa panas seperti terbakar, pengambilan dalam jangka waktu yang lama akan menyebabkan kerosakan organ tubuh. Walaupun begitu biji berkhasiat sebagai ubat luar untuk mengubati penyakit kulit.
Anggota dari family Thimelaceae ini mampu berperanan seperti oksitosin atau sintosinon yang mengaktifkan kerja otot rahim. Harapan bagi kaum hawa yang sedang berbadan dua. Rebusan daun atau buah melancarkan proses bersalin. Namun, pengambilan pada kehamilan muda dan masa kehamilan belum cukup umur tidak digalakkan. Ini kerana kesan pengaktifan kontraksi uterus sangat mungkin boleh menggugurkan kandungan atau bayi. Senyawa bermanafaat ubat seperti flavonoid, alkaloid, polifenol, tannin, saponin, dan minyak asiri yang terkandung dalam buah seukuran bola pingpong itu. Polifenol terutama golongan senyawa sisquiterpen biasa memperbaiki dinding pembuluh darah. Alkaloid berperanan memacu otot rahim sehingga memperlancarkan haid dan mengatur proses bersalin. Tahap toksisnya yang berelatif tinggi menyebabkan ramai pakar herbal menyarankan mahkota dewa hanya untuk pengubatan bukan untuk pemeliharaan kesihatan. Pemakaian sebaiknya dihentikan bila penyakit sudah mula sembuh.
SENYAWA AKTIF
1. Daun : mengandungi antihistamin, alkaloid, saponin & polifenol (lignan)
2. Kulit Buah : mengandungi alkaloid, saponin & flavonoid.
3. Buah : alkanoid, tannin, flavonoid, fenol, saponin, lignan, minyak asiri & sterol.
Daun :
Daun berbentuk lonjong, lansing, memanjang & hujungnya runcing, tepi daun rata, permukaan daun licin dan tidak berbulu.
Bunga :
Bunga mahkota dewa berwarna putih dan berbau harum. Bunga tersebut berukuran kecil menyerupai bunga cengkih.
Buah : 
Buah mahkota dewa terdiri dari kulit, isi, cengkang dan biji. Buah berbentuk bulat, berdiameter 3-5cm, permukaan licin, beralur, ketika muda warnanya hijau dan merah setelah masak. Daging buah berwarna putih, berserat dan berair.
Cengkang :
Cengkang buah merupakan kulit dari biji yang juga termasuk bahagian yang sering di manafaatkan sebagai ubat, ianya perlu di rebus terlebih dahulu.
Biji :
Merupakan bahagian tanaman paling beracun. Bentuknya bulat lonjong berdiameter sekitar 1cm & berwarna coklat, bahagian dalam berwarna putih.
Buah mahkota dewa mengandungi beberapa bahan aktif seperti:
1)      Alkaloid – bersifat detoksifikasi yang mampu meneutralkan racun dalam tubuh.
2)      Saponin yang bermanfaat sebagai:
a)       sumber anti bakteria dan anti virus
b)       meningkatkan sistem imun tubuh
c)       mengurangkan kadar gula dalam darah
d)       mengurangkan penggumpalan darah
3)      Flavonoid yang mampu:
a.       melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya kesumbatan pada pembuluh darah
b.      mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi pengumpulan lemak pada dinding pembuluh darah
c.       mengurangi kadar risiko penyakit jantung koronari
d.      mengandung antiinflamasi (antiradang)
e.       berfungsi sebagai anti-oksidan
f.       membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan
4)      Polifenol yang berfungsi sebagai anti histamin (antialergi).
 SIFAT & KHASIAT :

1.   Kulit dan isi: mengubati disentri (cirit berdarah), psoriasis & jerawat.
2.   Daun dan Biji : mengubati pelbagai jenis sakit kulit seperti ekzim & gatal2.
3.   Buah : antitumor, antidisentri,antiinsekta, mengubati eksim, hepatotoksik & antibodi.
* Komponen lignan baru yang terdapat pada ekstrak isi buah mahkota dewa berumus molekul C6 H2O O6 & berstruktur 5-{4(-menthoxy-phenyl-tetrahydrofuro-[3,4-c]furan-1-yl)-benzene-1,2,3-triol.

BUKTI ILMIAH
Penelitian tentang khasiat mahkota dewa sebagai penyembuh sudah dilakukan semenjak tahun 2000. Riset tanaman yang berpotensi sebagai ubat penyakit degenerative ini dilakukan oleh lembaga penelitian dan institusi perguruan tinggi. Lignan, salah satu senyawa yang berhasil diisolasi merupakan golongan polifenolyang dianggap bersifat toksik. Dari berbagai uji toksisiti dapat disimpulkan bahawa mahkota dewa berpontensi sebagai perangsang jantung, meningkatkan pembentukan glikogen dihati dan otot, dan mempengaruhi sekresi insulin.
Namun dari hasil uji tokisisiti juga terdapat data bahawa mahkota dewa bersifat toksik. Di satu sisi sifatnya ini menguntungkan untuk membunuh sel kanser , namun pada sisi lain berpotensi menimbulkan kesan sampingan terutama jika diambil tanpa  pengawasan herbalis.
Berbagai penelitian yang sudah dilakukan menunjukkan hasil bahawa buah mahkota dewa berpotensi sebagai hepatoprotektor, antioksida, penurun gula darah, antialergi (antihistamin) dan antiperurasemia (antiasam urat)
Antikanser
Kanser termasuk dalam 5 penyakit penyebab kematian utama di dunia. Peningkatannya berjalan seiring perubahan gaya hidup; fast food, makan tinggi lemak, rokok, bahan pengawet dalam makanan, serta pencemaran lingkungan oleh bahan kimia berbahaya. Dari balik dinding laboratorium Prof. Dr. Akio  Mimura dari Department Bioteknologi, |Universiti Yamanashi, Jepun berhasil menguak tabir rahsia bahan alam melawan penyakit ganas itu. Ia berhasil mengidentifikasi senyawa aktif antikanser dari buah dan cengkang mahkota dewa. Senyawa tersebut terbukti dapat menekan pertumbuhan sel leukimia secara In-vitro. Hasil penelitian ini tentu membawa angin segar bagi penderita keukimia. Dalam satu seminar tentang mahkota dewa di Jakarta dan Yogyakarta pada 2005. Akio menyatakan bahawa sampai saat ini masih diteliti bagaimana mekanisma penghambatan itu. Di duga senyawa itu dapat menginduksi proses apoptosis. Apoptosis adalah suatu program aktif kematian sel normal yang sangat teratur. Dalam bahasa awam boleh disebut sebagai proses bunuh diri.
Apoptosis adalah kata kunci dalam penyembuhan kanser. Pada penderita kanser, sel-sel tidak mati dan terus menerus memperbanyakkan diri. Penyebabnya ada 2 jenis; penyimpangan dalam proses pembelahan atau  gangguan pada system apoptosisnya. Akio percaya mahkota dewa mengandungi senyawa penghambat mitosis dan memicu proses bunuh diri / apoptosis pada sel-sel kanser. Hasil kajian ternyata sejalan dengan penelitian Dr. Vivi Lisdawati Apt Msi, periset Litbang Department Kesihatan. Mahkota dewa berindikasi positif kerana bersifat sitotoksis atau penghancur sel kanser …. Seperti Akio, Vivi juga melakukan percubaan secara In-vitro, menggunakan tikus sebagai haiwan percubaan. Bezanya, ia menggunakan sel L1210 yang di asingkan dari limpa. Ternyata 50% sel leukimia dari limpa haiwan itu terhambat pertumbuhan setelah dititiskan ekstrak buah mahkota dewa. Leukimia merupakan salah satu kanser yang disebabkan oleh neoplasma ganas pada sel darah putih. Leukimia termasuk kelainan degenerative pada sumsum tulang belakang. Sel sel kanser leukimia dengan cepat menyebar ke bahagian lain sehingga tergulung dalam keadaan akut.
Pengaruh ekstrak mahkota dewa terhadap sel leukimia terjadi pada dos yang cukup rendah. Secara farmakologi berarti dengan dos yang sangat kecil pun sudah mendatangkan kesan. Setiap senyawaan yang memiliki aktiviti biologi tinggi, pada umumnya turut memiliki kesan toksisiti tinggi. Semakin kecil dos yang digunakan untuk mengubat makanan, semakin rendah senyawa toksik yang memasuki tubuh badan. Senyawa aktif yang ampuh memerangi sel kanser pada dasarnya adalah senyawa hasil metabolit sekunder tanaman induknya. Toksisiti metabolit sekunder tanaman berkaitan dengan kemampuan pertahanan dari tanaman tersebut terhadap predator. Semakin tinggi tingkat toksisiti metabolit sekunder tanaman, maka semakin potensial tanaman itu digunakan sebagai bahan ubat.
Berdasarkan pada rujukan, buah mahkota dewa mengandungi senyawa alkaloid, saponin, polifenol, flavonoid, tannin, triterpenoid dan steroid. 
KHASIAT MAHKOTA DEWA

Herba Mahkota Dewa mengandungi pelbagai khasiat  untuk orang dewasa mahupun kanak-kanak. Khasiatnya berbeza mengikut bahagian seperti  daun, biji, buah, batang/ranting dan akar.

Antaranya seperti berikut :-

  • Mengurangi kandungan kolesterol dalam badan serta mengurangi penambahan lemak di dinding pembuluh darah
  • Penyingkiran racun @ toksin daripada sesuatu bahan di dalam tubuh seterusnya dapat meneutralkan racun di dalam badan. 
  • Berfungsi  sebagai bahan anti-bakteria dan anti-virus. 
  • Meningkatkan sistem ketahanan badan dan daya hidup 
  • Meningkatkan daya tahan kepada penderita diabetes dan darah tinggi. 
  • Mengurangkan kadar gula dalam darah dan pengumpulan darah. 
  • Membantu mengurangkan kadar angin dalam badan. 
  • Sebagai bahan untuk anti-virus ,anti-bakteria , anti-oksidan , anti- alergi dan anti-radang 
  • Membantu melancarkan peredaran darah di dalam badan dan mengelakkan berlakunya penyumbatan pada pembuluh darah. 
  • Membantu mengurangkan kesakitan taktakala berlaku pedarahan dan pembengkakan di tubuh badan
  • Mengurangkan kesan daripada penyakit jantung koroner 
  • Mengubati dan mengurangkan penyakit kanser seperti kanser payudara dan kenser rahim. 
  • Meningkatkan stamina dan ketahanan  badan tehadap influeza 
  • Bertindak sebagai bahan bagi membantu proses penyembuhan penyakit Tekanan darah tinggi
CARA PENYEDIAAN:
Buah mahkota dewa (kulit dan isi) dihiris nipis-nipis, kemudian dijemur sehingga benar-benar kering. Kemudian, rebus hirisan tadi dan minum air rebusan.

Sukatan untuk Kanser dan Tumor:
bahan-bahan:
- 5 gram buah-buahan kering <mahkota dewa>
- 10 gram kering <sambiloto>
- 15 gram <temu putih>
- 15 gram kering cakar ayam
Cara penyediaan:
a)      Basuh semua bahan
b)      Rebus dalam 5 cawan air, sehingga menjadi  3 cawan.
c)      Ditapis dan dibiarkan sehingga sejuk.
Peraturan minum:
3 kali sehari, setiap 1 cawan diminum 1 jam sebelum makan
Sukataan untuk kencing manis:
bahan-bahan:
5-6 biji buah mahkota dewa
cara penyediaan:
a)      Buah mahkota dewa dibasuh terlebih dahulu
b)      Dihiris nipis-nipis
c)      Direbus dalam 5 cawan air sehingga menjadi 3 cawan air.
d)     Ditapis dan dibiarkan sehingga sejuk.
Peraturan minum:
3 kali sehari, setiap 1 cawan diminum 1 jam sebelum makan
Sukatan untuk Reumatik dan Gout:
bahan-bahan:
- 5 gram isi buah mahkota dewa
- 15 gram akar sidaguri
- 10 gram kering sambiloto
cara penyedian:
e)      Buah mahkota dewa dibasuh terlebih dahulu
f)       Dihirisan nipis-nipis
g)      Direbus dalam 5 cawan air sehingga menjadi 3 cawan air.
h)      Ditapis dan dibiarkan sehingga sejuk.
Peraturan minum:
3 kali sehari, setiap 1 cawan diminum 1 jam sebelum makan
Sukatan untuk Hepatitis:
bahan-bahan:
- 5 gram isi kering buah mahkota dewa
- 15 gram pegaga
- 10 gram  kering sambiloto
- 15 gram daun mahkota  dewa
Cara penyedian:
i)        Buah mahkota dewa dibasuh terlebih dahulu
j)        Dihirisan nipis-nipis
k)      Direbus dalam 5 cawan air sehingga menjadi 3 cawan air.
l)        Ditapis dan dibiarkan sehingga sejuk.
Peraturan minum:
3 kali sehari, setiap 1 cawan diminum 1 jam sebelum makan
ANTIOKSIDAN, ANTI-RADANG DAN CYTOTOXICITY DARI MAHKOTA DEWA (PHALERIA MACROCARPA (BOERL.) SCHEFF)
 
Buah mahkota dewa terdiri dari isi (pericarp), cengkang (mesocarp) dan biji (seed ). Kesemua bahagian buah di ekstrak melalui cara refluks dengan metanol. Aktiviti antioksida dari ekstrak dicirikan melalui pelbagai kaedah model sistem In-vitro seperti  FTC, TBA, DPPH radikal, pengurangkan kuasa dan NO radikal. Analisis anti-radang telah dilakukan dengan menggunakan pengeluaran NO oleh macrophage RAW 264,7 garis sel yang disebabkan oleh LPS / IFN-γ dan aktiviti sitotoksik telah ditentukan dengan penggunakan beberapa garis  sel kanser dan satu sel garis normal
Keputusan
Keputusan menunjukkan bahagian-bahagian berlainan (perikarpa, mesokarpa, dan biji) daripada buah mahkota dewa  mengandungi  jumlah fenolik yang pelbagai jumlah (59.2 ± 0.04, 60.5 ± 0,17, 47.7 ± 1,04 mg asid Gallic setara / g DW) dan sebatian flavonoid (161,3 ± 1,58, 131,7 ± 1,66, 35,9 ± 2,47 mg rutin setaraf / g DW). Isi (pericarp) dan cengkerang (mesocarp) menunjukkan aktiviti  antioksida yang tinggi dengan penggunaan DPPH (71,97%, 62,41%), ferric mengurangkan kuasa antioksida (92,35%, 78,78%) dan aktiviti memerangkap NO (65,68%, 53,45%). Ujian Ferric thiocyanate dan asid thiobarbituric menunjukkan aktiviti antioksida yang ketara dalam aktiviti peratusan perencatan hydroperoxides keatas perikarpa dan mesokarpa pada hari terakhir cerakin. Begitu juga, perikarpa dan mesokarpa menghalang sintesis inducible oksida nitrik dengan nilai 63,4 ± 1.4% dan 69,5 ± 1.4% pada gari sel macrophage RAW 264.7 disebabkan oleh LPS / IFN-γ menunjukkan potensi  anti-radang yang ketara. Aktiviti sitotoksik terhadap HT-29, MCF-7, sel garis HeLa dan Chang telah diperhatikan dalam semua bahagian.
Kesimpulan
Keputusan ini menunjukkan kemungkinan penggunaan buah mahkota  dewa  sebagai sumber sebatian bioaktif, kuat sebagai antioksida, anti radang dan agen sitotoksik. Aktiviti antioksida buah mahkota dewa  mungkin disebabkan dari kehadiran sebatian flavonoid  kebeberapa bahagian yang berbeza dalam buah. Hendra et al. menyiasat kehadiran sebatian flavonoid dalam bahagian berlainan buah mahkota dewa,  dan mendapati bahawa perikarpa mengandungi  flavonoid seperti 
kaempferol, myricetin, naringin, dan rutin. Walaupun naringin dan quercetin ditemui pada  mesokarpa dan quercetin dalam ekstrak biji.
Rajah 1. Penyerap nilai sampel pada 300 μg / ml kepekatan menggunakan kaedah FTC


Rajah 2. Aktiviti Jumlah assayed antioksidan melalui kaedah FTC dan TBA pada hari ke-9. Setiap bar mewakili ralat ± standard dalam tiga eksperimen bebas. ** P <0.01, *** P <0,001 menunjukkan perbezaan yang signifikan berbanding dengan BHT.

AKTIVITI ANTIOKSIDA BUAH MAHKOTA DEWA (P. MACROCARPA)

Antioksida ditakrifkan sebagai bahan yang ketara melengahkan atau menghalang proses pengoksidaan. Aktiviti anti-pengoksidaan diukur secara tidak langsung dengan menentukan kadar perencatan proses pengoksidaan semasa  kehadiran antioksida. DPPH, radikal organik stabil dalam bentuk kristal dalam cecair, digunakan secara meluas bagi menentukan aktiviti antiradical pada sesuatu sebatian atau ekstrak yang diberikan.  Aktiviti antioksida keatas sesuatu sebatian atau ekstrak yang diberikan, sering dikaitkan dengan aktiviti radikal memerangkap. Rajah 3 menunjukkan aktiviti memerangkap radikal bebas keatas ekstrak perikarpa, mesokarpa, biji  buah mahkota dewa dan BHT pada kepekatan yang berbeza. Hasil kajian menunjukkan bahawa perikarpa menghasilkan aktiviti memerangkap tertinggi  71.97% manakala yang terendah adalah dari ekstrak biji yang merupakan 54.44% pada kepekatan 300 μg / ml.
 
Rajah 3. Aktiviti memerangkap radikal bebas dari ekstrak pada kepekatan berbeza. Nilai bermaksud ± S.E.M. dari tiga eksperimen.

Tambahan pula, keupayaan ekstrak untuk mengurangkan besi (III) ke besi (II) telah ditentukan dan dibandingkan dengan butylated hydrotoluene (BHT) yang dikenali sebagai agen penurunan yang kuat sebagaimana ditunjukkan dalam  Rajah 4. Keputusan menunjukkan bahawa ekstrak boleh mengurangkan besi dengan cara dos bergantung dalam perikarpa, mesokarpa dan biji dengan nilai 92.45%, 78.78%, 66.40% masing-masing.

Rajah 4.
Aktiviti pengurangan kuasa dari ekstrak pada kepekatan berbeza. Nilai bermaksud ± S.E.M. dari tiga eksperimen

Rajah 5 menunjukkan aktiviti pemerangkap NO keatas semua sampel yang diuji. Kesemua sampel melihatkan aktiviti memerangkap NO dengan cara dos bergantungan. Nilai IC50 bagi aktiviti memerangkap NO dibentangkan dalam Jadual 2. Semua ekstrak menunjukkan nilai IC50 diantara 200-400 μg / ml menunjukkan kesederhanaan aktiviti pemerangkap NO. Nilai pememerangkap NO telah dikategorikan mengikut Tsai et al. dan Oskoueian et al. Kepekatan IC50 (Jadual 2) menunjukkan perbezaan yang signifikan dalami DPPH, FRAP dan aktiviti pemerangkap oksida nitrik diantara ekstrak yang diperolehi daripada bahagian berlainan.
Rajah 5.  Aktiviti pemerangkap Nitrik oksida (NO) dari ekstrak pada kepekatan berbeza. Nilai bermaksud ± S.E.M. tiga eksperimen.

Jadual 2. Nilai ekstrak IC50dan standard radikal bebas, pengurangan kuasa dan aktiviti memerangkap oksida nitric.

Aktiviti antioksida buah mahkota dewa mungkin disebabkan kerana kehadiran sebatian fenolik dan flavonoid sebagaimana Linggru et al. melaporkan kehadiran kaempferol, myricetin, naringin, quercetin, dan rutin sebagai flavonoid utama yang hadir dalam buah mahkota dewa. Korelasi diantara flavonoid dan aktiviti antioksida mungkin disebabkan dari kehadiran kumpulan 3-hidroksil dalam cincin heterocyclic, manakala tambahan kumpulan hidroksil atau methoxyl  pada kedudukan 3,5 dan 7 dari cincin A dan C seolah-olah menjadi kurang penting . Kenyataan ini adalah selaras dengan Amic et al. yang menyiasat 29 flavonoid untuk aktiviti memerangkap radikal bebas diikuti dengan analisa melalui penggunaan perisian struktur-aktiviti hubungan quatitative (quatitative structure-activity relationship (QSAR). Hasil kajian menunjukkan bahawa pembangunan aktiviti struktur antiradical menandakan keaktifan tinggi flavonoid memiliki pengisian cincin B 3'4'-dihydroxy dan/atau kumpulan 3-OH. Seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah 6 (b, d, f) perikarpa dan mesokarpa menunjukkan peratusan sel daya maju melebihi  90% bagi kesemua  kepekatan melainkan ekstrak dari biji. Ekstrak biji dengan kepekatan melebihi 6.25 μg / ml menunjukkan peratusan daya maju sel menurun dengan ketara.
Rajah 6.  Tahap pengeluaran Nitrik oksida (NO) (a, b, c) dan sel RAW 264.7daya maju (d, e, f) dalam perikarpa, mesokarpa, dan biji. C; tahap kepekatan nitrit  tanpa IFN-γ/rawatan-LPS . Semua nilai bermaksud ± S.E.M. dari tiga eksperimen yang berbeza. * P <0.05, ** P << 0,01, *** P <0,001 ketara berbeza daripada kumpulan kawalan IFN-γ/rawatan-LPS.

Contoh kandungan Flavonoid (μg / g DW) Apigenin, Kaempferol, Luteolin Myricetin, Naringin, Quercetin Rutin perikarpa - 76,00 ± 0,003-59,90 ± 0,001 39,80 ± ,001-17,80 ± 0.001Mesocarp ---- 1,90 31,80 ± ,002-Seed ----- 45,20 ± 0,003 - Tidak dikesan; analisis telah dijalankan dalam tiga salinan.
KAJIAN HIPOGLISEMIK DAN ANTI-HYPERGLYCEMIC DARI PERIKARPA BUAH MAHKOTA DEWA (PHALERIA MACROCARPA)
Buah mahkota dewa digunakan dalam sistem kesihatan tradisional Indonesia dan mula meluaskan penggunaannya di Malaysia, sebagai ubat berkesan dan untuk pengurusan penyakit kencing manis. Oleh itu, kajian ini bertujuan menyiasat kesan hypoglycemic (kerendahan gula dalam darah yang Abnormal, disebabkan berlebihan insulin atau diat yanng lemah) dan anti- hyperglycemic dari ekstrak P. macrocarpa keatas tikus normal dan diabetik, masing-masing. Buah-buah diekstrak secara berurutan dalam petroleum eter, metanol dan air untuk memperolehi 3 ekstrak. Glukosa dalam darah bertindak balas kepada dos akut ekstrak (1g/kg bw) dan ujian intra-peritoneal toleransi glukosa (IPGTT) telah dilakukan keatas tikus normal dan kajian aktiviti anti-hyperglycemic dijalankan keatas tikus kencing manis selama12-hari. Ekstrak tidak mendatangkan  kesan dalam kajian dos akut. Walau bagaimanapun, ekstrak dengan metanol dan air menunjukkan kesan tidak ketara glukosa darah menurun diantara 30 dan 120 min pada IPGTT, berbanding dengan kawalan biasa.
Pada tikus diabetik, ekstrak metanol hanya menurunkan glukosa darah dari 56.25 dan 58.33% (P <0.05) selepas 12 hari rawatan berbanding dengan diabetes kawalan (DC) dan nilai-nilai pra-rawatan, masing-masing; kesan serupa pada metformin, glibenclamide dan kumpulan rawatan insulin. Insulin plasma yang diukur pada kumpulan rawatan ekstrak melalui metanol didapati menurun sebanyak 75 dan 50% berbanding dengan DC dan nilai pra-rawatan, masing-masing (P <0.05). Kesan terdahulu dibandingkan dengan rawatan kawalan insulin dengan pengurangan 65 dan 30% (P <0.05) masing-masing. Semburan Ujian ekstrak metanol lapisan nipis kromatografi Fitokimia (Phytochemical thin layer chromatography (TLC) menunjukkan kehadiran banyak flavonoid, terpenoids dan tannin. Aktiviti antidiabetic dari P. macrocarpa telah disahkan dan tindakan yang terdapat dalam pecahan metanol boleh digunakan oleh pankreas.

Rajah 4. Kesan pentadbiran 12 hari ekstrak buah P.macrocarpa keatas tahap glukosa darah kencing manis disebabkan streptozotocin(Streptozotocin (Streptozocin, STZ, Zanosar) adalah bahan kimia semulajadi yang amat toksik kepada sel-sel penghasil insulin beta pankreas dalam mamalia) keatas tikus.Nilai bermaksud  ± SEM, n = 6, * = P <0.05 vs kencing manis kawalan.

Catatan
-  Bahagian buah terutamanya bijinya beracun, ianya perlu di rebus sebelum memakannya.
-  Ibu hamil dilarang meminum hasil pemprosesan tumbuhan ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

25 comments:

Anonymous said...

terima kasih banyak atas info ini. sangat bermanfaat

Anonymous said...

ingin dapatkan pokok mahkota dewa di johor baru?hubungi saya....ROSLI 0197641778.

abah kau emak aku said...

terima kasih atas pencerahan ini

Anonymous said...

x tau apa itu sambiloto, temu putih dan cakar ayam

malaysia herbal shop said...

mahkota dewa yang berkualiti boleh didapati disini

http://herba.com.my/index.php?main_page=product_info&cPath=1_11&products_id=33

Anonymous said...

sakit buah pinggang buleh ke?

Mommychic said...

terima kasih atas ilmu dan perkogsian . saya baru pungut 4 biji buah sulung Mahkota dewa masak/merah. Baru pertama kali mau proses/ menggunakan.terima kasih atas pencerahan.

Unknown said...

saya ada menjual pokok dan buah mahkota dewa yang siap dikeringkan.berminat boleh hubungi saya di no,012-7949104(yanti)

Unknown said...

kakak saya ada jual anak pokok mahkota dewa di bagan serai perak. Puan Asmah 0124617005

Anonymous said...

Saya juga ada menjual herba mahkota dewa yang telah di keringkan..1 kotak hanya RM 30.00/100gm..free poslaju...berminat ? boleh hubungi saya di 012 7489445..Pn noorzza

Anonymous said...

Saya ada pokok dan buah mahkota dewa. boleh hubungi 010 9223194 free aje.

Anonymous said...

gambar di atas dapat anda miliki hanya dalam waktu sekejap saja.
JIKA ANDA INGIN MENANG DALAM PERMAINAN ANGKA TOGEL,,,,,,!!!
HUB:
+6282393992422
KI RADENG TUJUH

Anonymous said...

gambar di atas dapat anda miliki hanya dalam waktu sekejap saja.
JIKA ANDA INGIN MENANG DALAM PERMAINAN ANGKA TOGEL,,,,,,!!!
HUB:
+6282393992422
KI RADENG TUJUH < 082 393 992 422>

Anonymous said...

gambar di atas dapat anda miliki hanya dalam waktu sekejap saja.
JIKA ANDA INGIN MENANG DALAM PERMAINAN ANGKA TOGEL,,,,,,!!!
HUB:
+6282393992422
KI RADENG TUJUH < 082 393 992 422>

Unknown said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Unknown said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..kesan lebih hebat berbanding tongkat ali...cuci buah pingang..kurangkn kolestrol..kurangkan darah tingi..buah ni.selamat di makan...amalan orang terdahulu untuk kesihatan..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...

sahrizal said...

perkongsian terbaik. Terima kasih

KAMARUDDIN BIN HUSSIN( D20102043488 ) said...

Terima kasih di atas prkongsian ilmu..

mama farah said...

Saya ada stok mahkota dewa. Berminat untuk beli secara kecil atau borong, boleh hubungi saya Whatsapps 0173946405

mama farah said...

Saya ada stok mahkota dewa. Berminat untuk beli secara kecil atau borong, boleh hubungi saya Whatsapps 0173946405

Anonymous said...

Terima kasih diatas perkongsian.
kunjungi Ladang mahkota dewa saya di tanjung malim.
darariverview.blogspot.com

Anonymous said...

.

Unknown said...

saya nak tanya..ada mengatakan Mahkota dewa ada steroid, apa akibat kalau diamalkan pada jangkamasa panjang? Ada kesan buruk tak?

herba & tumbuhan said...

Kandungan Steroid, terlalu amat rendah kandungannya. Tetap tidak digalak kan pengambilan berterusan dalam jangka panjang.
Pengambilan herba adalah amat sesuai diamalkan selama 41 hari kemudian Berhenti selama 7 hari hingga 10 hari Untuk menilai kesan keatas badan kemudian Boleh disambungkan selama 21 hari lagi Untuk penilaian seterusnya.
Kalau dalam masa pengambilan hatta Kalau Selepas 7 hari kita Rasa sihat Sejaterah maka tinggalkan pengambilan

kongsi share said...

💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment